ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 640/27953/21
адміністративне провадження № К/990/36004/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/27953/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП»
до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 травня 2022 року (головуючий суддя: Качур І. А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Карпушової О. В., суддів: Губської Л. В., Епель О. В.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 04 жовтня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» (надалі - ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП») звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 03 вересня 2021 року № 42605/АП/26-15-09-04-16, яким ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» відмовлено в отриманні ліцензії про право зберігання пального за адресою: 03134, вул. 9 Травня, буд. 49, м. Київ, та зобов`язання Головне управління ДПС у м. Києві видати ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» ліцензію про право зберігання пального за адресою: 03134, вул. 9 Травня, буд. 49, м. Київ.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався на те, що позивачем були подані всі необхідні документи, передбачені статтею 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», необхідні для прийняття відповідачем рішення про видачу позивачу ліцензії на право зберігання пального, проте відповідачем прийнято протиправне рішення, яке не ґрунтується на нормі закону.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 10 травня 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року, позов задовольнив повністю.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем не доведено правомірність спірного рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 21 грудня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Так, судами не враховано, що надані позивачем документи для отримання ліцензії на право зберігання пального вважаються такими, що не дають підстави для видачі відповідної ліцензії, оскільки наданий позивачем акт вводу в експлуатацію паливо-заправного пункту затверджений не уповноваженою особою.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 21 грудня 2022 року у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Мороз Л. Л., судді: Єзеров А. А., Рибачук А. І.
9. Ухвалою Верховного Суду від 09 січня 2023 рок відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року.
10. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2023 року № 907/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08.06.2023 № 22/0/15-23 «Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку».
11. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Стеценко С. Г.- головуючий суддя, судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.
12. Ухвалою Верховного Суду від 21 червня 2023 року прийнято до провадження справу № 640/27953/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
13. Ухвалою Верховного Суду від 22 серпня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 23 серпня 2023 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» здійснює основний вид господарської діяльності (код КВЕД-2010 52.10) складське господарство, в тому числі зберігання пального, для чого отримало ліцензії на право зберігання пального (№ 10130414201900092 термін дії 24 грудня 2019 року - 24 грудня 2024 року за адресою м. Вишневе, вул. Промислова, буд. 56, №26500414202000209 термін дії 21 квітня 2020 року - 21 квітня 2025 року за адресою м. Київ, вул. Промислова, буд. 1), що підтверджується копіями відповідних ліцензій та публічними відомостями Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
15. Позивач є платником акцизного податку (реалізація пального) з 21 жовтня 2019 pоку, що підтверджується витягом з Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
16. 16 серпня 2021 року позивач звернувся до ГУ ДПС у м. Києві із заявою та доданими документами на отримання ліцензії на право зберігання пального за адресою 03134, вул. 9-го Травня, буд. 49, м. Київ, з метою здійснення господарської діяльності зі зберігання пального.
17. До вказаної заяви про отримання ліцензії на право зберігання пальним (встановленого зразка) були додатні документи, а саме:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення, зокрема: засвідчена копія договору оренди № 04-106 від 01 березня 2021 року з актом приймання-передачі від 01 березня 2021 року, інформаційна довідка №263093404 від 24 червня 21 року про Відомості з державного реєстру речових прав на нерухому майно щодо майнового комплексу, розташованого за адресою: м. Київ, вул. 9 Травня, будинок 49, засвідчена копія листа ТОВ «АРІСТЕЙ К» від 31 травня 2021 pоку, засвідчені копії листів Постійної комісії з питань архітектури, містобудування та земельних відносин Київської міської ради від 08 жовтня 2020 року, 03 березня 2021 року;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, зокрема: засвідчена копія договору суборенди обладнання №04-107 від 01 березня 2021 року з актом приймання-передачі від 01 березня 2021 року, засвідчена копія договору надання послуг № 01-03/21 від 01 березня 2021 року з актом здачі-приймання робіт від 05 березня 2021 року, засвідчена копія Акту готовності та введення в експлуатацію пункту паливозаправного ПЗП-1-15-2-1 від 20 квітня 2021 року, засвідчена копія наказу №1-ОЗ від 21 квітня 2021 року, засвідчена копія паспорту заводу виробника на пункт паливозаправного ПЗП-1-15-2-1 №214/14, копія паспорту заводу виробника на паливо-роздавальну колонку «NOVA» - 1 КЕД -50-0,25-1-А-1-01 Ві, 2014 р.в., копія договору про надання послуг №23/02-РВ від 23 лютого 2021 року, Декларація відповідності матеріально- технічної бази, зареєстрованою ДСНС 05 квітня 2021 року, ідентифікація об`єкта господарської діяльності, технічний звіт №13/1-ЕТ-2021/03 по перевірці технічного стану блискавкозахисту спільно з електровимірювальними та випробувальними роботами відповідно до вимог та норм ПУЕ, ПТЕЕС, ПБЕЕС і пожежної безпеки на об`єкті від 18 березня 2021 року, технічний звіт №13-ЕТ-2021/03 від 18 березня 2021 року;
- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зокрема: засвідчена копія дозволу Головного управління Держпраці у Київській області №3107.19.32, засвідчена копія дозволу Головного управління Держпраці у Київській області № 3268.19.32;
- платіжне доручення № 872 від 27 липня 2021 року.
18. 03 вересня 2021 року позивач отримав рішення (у вигляді листа) про відмову в видачі ліцензії на право зберігання пального за адресою: м. Київ, вул. 9-го Травня, буд. 49, № 42605/АП/26-15-09-04- 16 від 03 вересня 2021 pоку.
19. У вказаному рішенні відповідач, відмовляючи у видачі ліцензії вказує на те, що «ТОВ «Склад-Сервіс- Груп» до заяви на отримання ліцензії на право зберігання пального додано акт вводу в експлуатацію пункту паливо заправного, який затверджено директором ТОВ «Склад-Сервіс-Груп». Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України № 294 Державна архітектурно-будівельна інспекція на виконання покладених на неї завдань, установленому порядку, приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об`єкти (видає відповідні сертифікати або відмовляє у їх видачі, реєструє декларації про готовність об`єкта до експлуатації, внесення змін до них, а також повертає такі декларації та скасовує їх реєстрацію). Отже, для отримання документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, які необхідні для одержання ліцензії на право зберігання пального слід звертатись до органів державного архітектурно-будівельного контролю, визначених ст. 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038.
20. Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» звернулось до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
22. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. За приписами статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі - Закон № 481/95-ВР) оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
24. Згідно частин тридцять другої - тридцять п`ятої статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
25. Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
26. Згідно з ч. 39 ст. 15 Закону № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
27. Зі змісту наведених правових норм вбачається, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального». У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
28. Цей висновок узгоджується із правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 06 квітня 2021 року у справі № 240/8544/20.
29. Як установлено судами попередніх інстанцій та не заперечується сторонами, 16 серпня 2021 року позивачем до ГУ ДПС у м. Києві подано заяву на отримання ліцензії на право зберігання пального за адресою: 03134, вул. 9-го Травня, буд. 49, м. Київ, до якої додано:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення, зокрема: засвідчена копія договору оренди № 04-106 від 01 березня 2021 року з актом приймання-передачі від 01 березня 2021 року, інформаційна довідка № 263093404 від 24 червня 21 року про Відомості з державного реєстру речових прав на нерухому майно щодо майнового комплексу, розташованого за адресою: м. Київ, вул. 9 Травня, будинок 49, засвідчена копія листа ТОВ «АРІСТЕЙ К» від 31 травня 2021 pоку, засвідчені копії листів Постійної комісії з питань архітектури, містобудування та земельних відносин Київської міської ради від 08 жовтня 2020 року, 03 березня 2021 року;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, зокрема: засвідчена копія договору суборенди обладнання № 04-107 від 01 березня 2021 року з актом приймання-передачі від 01 березня 2021 року, засвідчена копія договору надання послуг № 01-03/21 від 01 березня 2021 року з актом здачі-приймання робіт від 05 березня 2021 року, засвідчена копія Акту готовності та введення в експлуатацію пункту паливозаправного ПЗП-1-15-2-1 від 20 квітня 2021 року, засвідчена копія наказу №1-ОЗ від 21 квітня 2021 року, засвідчена копія паспорту заводу виробника на пункт паливозаправного ПЗП-1-15-2-1 №214/14, копія паспорту заводу виробника на паливо-роздавальну колонку «NOVA» - 1 КЕД -50-0,25-1-А-1-01 Ві, 2014 р.в., копія договору про надання послуг №23/02-РВ від 23 лютого 2021 року, Декларація відповідності матеріально- технічної бази, зареєстрованою ДСНС 05 квітня 2021 року, ідентифікація об`єкта господарської діяльності, технічний звіт №13/1-ЕТ-2021/03 по перевірці технічного стану блискавкозахисту спільно з електровимірювальними та випробувальними роботами відповідно до вимог та норм ПУЕ, ПТЕЕС, ПБЕЕС і пожежної безпеки на об`єкті від 18 березня 2021 року, технічний звіт №13-ЕТ-2021/03 від 18 березня 2021 року;
- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зокрема: засвідчена копія дозволу Головного управління Держпраці у Київській області №3107.19.32, засвідчена копія дозволу Головного управління Держпраці у Київській області № 3268.19.32;
- платіжне доручення № 872 від 27 липня 2021 року.
30. У силу ч. 46 ст. 15 Закону № 481/95-ВР вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.
31. Так, відповідач відмовляючи у видачі ліцензії вказує, що «ТОВ «Склад-Сервіс- Груп» до заяви на отримання ліцензії на право зберігання пального додано акт вводу із експлуатацію пункту паливо заправного, який затверджено директором ТОВ «Склад-Сервіс- Груп».
32. Згідно із частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
33. За приписами частини другої статті 39 Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).
34. Відповідно до правового висновку Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 21 серпня 2019 року у справі № 823/1850/16, розміщення виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного заправника газом відноситься до будівельних робіт і потребує отримання дозволу органу державного архітектурно-будівельного контролю.
35. Цей висновок застосований також у постановах Верховного Суду від 14 липня 2020 року у справі № 802/1696/16-а, від 26 січня 2021 року у справі № 826/10130/18, від 20 квітня 2021 року у справі № 817/1269/17, від 27 травня 2021 року у справі №823/1955/16, від 23 листопада 2021 року у справі № 280/2701/19 та від 08 червня 2022 року у справі № 340/3135/20.
36. Колегія суддів у цій справі також враховує правовий висновок Верховного Суду, викладений, зокрема, у постанові від 08 червня 2022 року у справі № 340/3135/20, відповідно до якого правомірною є відмова у видачі ліцензії суб`єкту господарювання на роздрібну торгівлю пальним у разі неподання таким суб`єктом акта вводу в експлуатацію об`єкта, акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, а саме - стаціонарного заправного комплексу.
37. Водночас, установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.
39. Такий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року у справі № 640/19955/19.
40. Поряд з цим, слід звернути увагу, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постановах від 09 серпня 2022 року у справі № 580/2513/21 та від 23 лютого 2023 року у справі № 140/1784/22, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту.
41. Відповідно до пункту 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20 грудня 1997 року (далі - Правила) роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.
42. Відповідно до пункту 3 цих Правил АЗС поділяються на стаціонарні, пересувні та контейнерні.
Стаціонарні АЗС - комплекс споруд для приймання та відпуску нафтопродуктів з наземним або підземним розміщенням резервуарів і з не зблокованими з ними паливо-, масло- та газороздавальними колонками.
На стаціонарних АЗС можуть розташовуватися пункти продажу товарів та надання побутових послуг.
Пересувні АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів.
Контейнерні АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки, зблокованих в єдиному контейнері.
Стаціонарні АЗС розташовуються у населених пунктах, а також на автомобільних дорогах.
Використання пересувних АЗС дозволяється лише для реалізації населенню пічного палива, а також для реалізації палива на місці розташування стаціонарних АЗС у разі проведення їх ремонту або чистки резервуарів.
Використання контейнерних АЗС дозволяється лише в автогосподарствах, на промислових і сільськогосподарських підприємствах, платних стоянках автомобілів, моторних човнів і катерів, пристанях, в гаражних кооперативах та сільській місцевості, де відсутні стаціонарні АЗС.
43. Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно з договору надання послуг від 01 березня 2021 року № 01-03/21, укладеним позивачем з ТОВ «ПЕТРОМЕТАЛ УКРАЇНА», останнє виконало монтаж паливнозаправного пункту на підготовленому Заявником бетонному майданчику та пуско-налагоджувальні роботи колонки паливороздавальної, актом готовності та введення в експлуатацію пункту паливозаправного ПЗП-1- 15-2-1 від 20 квітня 2021 року закріплено результати огляду комісією пункту паливозаправного, визначено, що паливозаправний пункт встановлено згідно з паспортом та Інструкції заводу виробника без фундаменту, на твердій (бетонній) основі. Об`єкт технічним умовам відповідає, доробка не потрібна, роботи по монтажу виконані з дотриманням вимог «Правил технічної експлуатації нафтобаз і АЗС», наказом ТОВ «СКЛАД-СЕРВІС ГРУП» № l-ОЗ від 20 квітня 2021 року пункт паливозаправний ПЗП-1-15-2-1, №214/14 (резервуар наземний двостінний односекційний, колонка паливороздавальна «NOVA»-l КЕД-50-0,25-1-А-1-01 Ві, 2014 р.в., зав. № 0382) введено в експлуатацію з 21 квітня 2021 року.
44. Позивач надав висновок Експерта за результатами проведення будівельно-технічного дослідження № 095/21 від 24 вересня 2021 року, виконаного судовим експертом Шапошниковою Еліною Олександрівною, якою зроблено висновок: «при дослідженні наданих геоданих та фотоматеріалів встановлено, що за адресою: вул. 9 Травня, 49, у Святошинському районі м. Києва, розташована Контейнерна автозаправна станція (КАЗС). Відповідно до наданого на дослідження Дозволу № 3107.19.32, виданого Головним управлінням держпраці у Київській області та наданих на дослідження фотоматеріалів конструктивно КАЗС складається з наступних елементів: Горизонтального циліндричного сталевого резервуару РН2-15-1900 для зберігання дизпалива (Ун- 15,0 м3) - 1 шт.; - Паливороздавальна колонка типу «NOVA»-1 КЕД-50-0,25-1 -А-1-01 Ві, 2014 р.в., зав. № 0382; - рама металева зі прокатного стального профілю; -трубопроводи та фурнітура. Всі складові КАЗС розміщені на металевій рамі з прокатного профілю й встановлені на бетонну площадку. Конструктивний зв`язок (бетонування, анкери, тяжі, кріплення тощо) між металевою рамою та основою (плитою) відсутні. Фундамент відсутній».
45. Крім того, судами встановлено, що у висновку експерта зазначено «...оскільки об`єкт дослідження - Контейнерна автозаправна станція (КАЗС), встановлена за адресою: вул. 9 Травня, 49, у Святошинському районі м. Києва: - не відноситься за ознаками нормативно-правових актів до будівель, оскільки не містить у своєму складі огороджувальних конструкцій, які утворюють приміщення; - не відноситься за ознаками нормативно-правових актів до споруд, оскільки не є земельним поліпшенням, тобто, ніяким чином не впливає на зміну якісних характеристик земельної ділянки внаслідок її розташування; - не відноситься за ознаками нормативно-правових актів до споруд, оскільки не пов`язана з землею; - не відноситься за ознаками нормативно-правових актів до споруд, оскільки не створена будівельними засобами в результаті проведення будівельно-монтажних робіт; - може бути переміщена без проведення демонтажу складових елементів, що не призведе до її знецінення та фактичної зміни конструктивного та функціонального призначення; - не є об`єктом будівництва, то за своїми об`ємно-планувальними рішенням, конструктивними ознаками та функціональним призначенням не належить до нерухомого майна».
46. Отже, експертом був зроблений висновок, що встановлення контейнерної автозаправної станції (КАЗС) за адресою: вул. 9 Травня, 49, у Святошинському районі м. Києва, відповідає вимогам нормативно-правових актів в галузі будівництва, зокрема ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги», щодо розміщення таких об`єктів.
47. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що позивач надав достатньо документів для підтвердження ідентифікації паливозаправного пункту, в складі якого є паливороздавальна колонка та резервуар для зберігання пального, як обладнання та ємності, що експлуатуються згідно з технічними паспортами заводу виробника. Зазначений паливозаправний пункт, виготовлений у заводських умовах відповідно до вимог технічних умов ТУ У 45.6-33290985-003:2010 і технічною документацією погодженою і затвердженою у встановленому законом порядку. Паливозаправний пункт є автозаправною станцією з наземним розташуванням, до складу якого входять резервуар зберігання палива, технологічне обладнання і паливороздавальна колонка, виконана як єдиний виріб, і оскільки встановлення паливозаправного пункту не є будівництвом, у позивача не виникло обов`язку, зокрема, щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.
Поряд з цим, суди вірно звернули увагу, що спірне рішення відповідача підлягає скасуванню як протиправне, оскільки в оскаржуваному рішенні відповідач наводить лише цитування відповідної статті 15 Закону № 481, проте не зазначає конкретно, який саме документ не подано або необхідно подати додатково, або який із поданих документів не відповідає закону, так само як відповідач не зазначає як саме, на його думку, належало б позивачу вводити в експлуатацію наявні ємність та обладнання.
48. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.
49. Доводи касаційної скарги не спростовують вищенаведені висновки судів попередніх інстанцій.
50. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
51. Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
52. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
53. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
54. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).и повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).
55. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
56. З огляду на вказане, колегія суддів вважає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскаржуваних судових рішеннях повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
57. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись ст. ст. 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко Л.В. Тацій Т.Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 24.08.2023 |
Номер документу | 112998470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стеценко С.Г.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні