Рішення
від 06.09.2010 по справі 2-1649-10
МАР`ЇНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 2-1649-10

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2010 року м. Мар`їнка

Мар`їнський районний суд До нецької області у складі:

Головуючого судді Ліпчанс ького С.М.,

при секретарі: Бахтіяровій Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління пе нсійного фонду України в Мар ' їнському районі Донецької області про визнання неправ омірними дій та стягнення не донарахованих сум доплати д о пенсії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач ОСОБА_1 з вернулася до Мар' їнського р айонного суду Донецької обла сті з вказаною позовною заяв ою, в якій просить зобов' яза ти УПФ України в Мар' їнсько му районі відповідно до Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» стягнути на свою користь не донарахов аних сум доплати до пенсії за 2006-2010 роки в сумі 5586,20 грн.; а також с удові витрати по справі.

Позивач в обґрунтува ння позову зазначає, що вона в іднесена до категорії дітей війни, а тому відповідно до ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» ( 2195-15 ), я кий набрав чинності з 01.01.2006 року , має право на щомісячне підви щення пенсії на 30 відсотків. О днак у 2007 році позивачу така до помога не виплачувалась взаг алі, а у 2008-2010 роках така допомог а виплачувалась лише в розмі рі 10 % від мінімальної пенсії з а віком. За таких обставин поз ивач просить захистити її по рушене право, та стягнути на ї ї користь несплачену суму пі двищення до пенсії у зазначе них вище розмірах.

Позивач у судове засі дання не з' явилася, надісла ла на адресу суду заяву, в якій позовні вимоги підтримала, п росить розглянути справу в ї ї відсутність.

Відповідач Управлі ння пенсійного фонду Украї ни в Мар' їнському районі бу дучи належним чином повідомл еним про час і місце слухання справи не направив в судове з асідання свого представника , натомість направив до суду з аяву, якою просив розглянути справу у відсутності його пр едставника та письмове запер ечення на позовну заяву в яко му зазначає, що УПФ України в М ар' їнському районі діяло в межах повноважень, наданих й ому законами України, підзак онними нормативно-правовими актами та в межах коштів, які були виділені державним бюдж етом для виплат соціальної д опомоги дітям війни. Виплата підвищення до пенсії дітям в ійни здійснюється не з кошті в Пенсійного фонду України, а за рахунок коштів державног о бюджету України в межах вид атків, затверджених Законами України про Державний бюдже т України на відповідний рік , якими було передбачено випл ату підвищення до пенсії поз ивачу тільки з 1 січня 2008 року у розмірі 10 відсотків прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність. Відпо відно до п. 8 Постанови Кабінет у Міністрів України № 530 «Деяк і питання соціального захист у окремих категорій громадян » дітям війни до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, підви щення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня 2008 року - 48 ,10 гривень; з 1 липня 2008 року - 48,20 г ривень; з 1 жовтня 2008 року по теп ерішній час - 49,80 гривень. Таки м чином, відповідач зазначає , що позивачу сплачено підвищ ення до пенсії у відповіднос ті до чинного законодавства.

Суд вважає, що в справ і є достатньо матеріалів про права та взаємовідносини ст орін, а тому немає необхіднос ті вислуховувати особисті по яснення осіб, які не з'явились в судове засідання.

Дослідивши подані до кументи, суд вважає, що позовн і вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з на ступних підстав.

Закон України «Про со ціальний захист дітей війни» № 2195-ЙV від 18 листопада 2004 року (зі змінами та доповненнями на ч ас розгляду спірних правовід носин), який набрав чинності з 1 січня 2006 року, встановлює пра вовий статус дітей війни та в изначає основи їх соціальног о захисту та гарантує їх соці альну захищеність шляхом над ання пільг і державної соціа льної підтримки. Статтею 1 вка заного Закону передбачено, щ о дитина війни це особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни б уло менше 18 років.

Позивач ОСОБА_1 зг ідно паспорту серії НОМЕР_1 , виданого Мар' їнським РВ У МВС України у Донецькій обла сті 05 грудня 1997 року, народилас я ІНФОРМАЦІЯ_1, тобто стан ом на 2 вересня 1945 року їй було м енше 18 років. Статус позивача як дитини війни підтверджуєт ься посвідченням. Позивач от римує пенсію за віком і переб уває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Мар' їнському районі. Дане у правління є органом Пенсійно го фонду України, вона має ста тус юридичної особи, яка приз начає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії відповідн им категоріям громадян. Згід но із ст. 19 Конституції Україн и органи державної влади та о ргани місцевого самоврядува ння, їх посадові особи зобов'я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України. Відпо відно до ст. 22 Конституції Укр аїни однією з конституційних гарантій прав та свобод люди ни і громадянина є недопущен ня їх скасування чи звуження їх обсягу при прийнятті нови х законів або внесення змін д о чинних.

Статтею 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» передбачено, що дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Згідно з пунктом 17 статті 77 З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» дію с татті 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» було зупинено на 2006 рік.

Відповідно до Закону Украї ни від 19.01.2006 № 3367-IV «Про внесення з мін до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» внесено зміни, згідно з як ими виключено пункт 17 статті 7 7 цього Закону, а новою редакці єю статті 110 Закону встановлен о, що пільги дітям війни, перед бачені статтею 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», запроваджуються у 2006 році поетапно, за результа тами виконання бюджету у пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.

Кабінетом Міністрів Украї ни протягом 2006 року рішення на виконання вимог статті 110 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2006 рік» не при ймалися. Отже, пільги для діте й війни, передбачені статтею 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», у 2006 ро ці запроваджено не було.

Пунктом 12 статті 71 Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2007 рік» було зупинен о на 2007 рік дію статті 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» з урахуванням статті 111 цього Закону, якою бу ло встановлено, що у 2007 році під вищення до пенсії або щоміся чного довічного грошового ут римання чи державної соціаль ної допомоги, яка виплачуєть ся замість пенсії, відповідн о до статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» виплачується особам, я кі є інвалідами (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту») у розмірі 50 відсо тків від розміру надбавки, вс тановленої для учасників вій ни.

Рішенням Конституційного суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціа льні гарантії громадян був в изнаний таким, що не відповід ає Конституції України (є нек онституційним) пункт 12 статті 71, стаття 111 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-V , яким була зупинена на 2007 рік д ія статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Рішення Конституційного с уду України є обов' язковими до виконання на території Ук раїни, остаточними, не можуть бути оскаржені та мають прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв' яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначених законів, щ о визнані неконституційними .

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у ЙЙ Закону України «Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » від 28 грудня 2007 № 107 - VЙ, що набр ав чинності з 1 січня 2008 року, ст аття 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» викладена в новій редакції, я ка передбачає, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни, то бто на 10 процентів прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, при цьо му зміни, внесені підпунктом 2 пункту 41 розділу ЙЙ Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» були визна ні такими, що не відповідають Конституції України (є некон ституційними), згідно з Рішен ням Конституційного суду Укр аїни від 22 травня 2008 року № 10-рп/200 8. У вказаному рішенні Констит уційним судом України було з азначено, що положення Закон у України «Про державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України», визнан і неконституційними, втрачаю ть чинність з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення. Рішення Конст итуційного Суду України у ці й справі має преюдиціальне з начення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правові дносинами, які виникли внасл ідок дії положень Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», визнаних не конституційними.

Ураховуючи положення Конс титуції України (ст. 52) щодо дії нормативно-правових актів у часі, положення статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у редакції 2004 року поновили свою дію у 2007 р оці - з 09 липня 2007, у 2008 році - з 22 травня 2008, отже, право на здійс нення перерахунку підвищенн я до пенсії у розмірах, визнач ених Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» , мають діти війни: за 2007 рік - з 09 липня 2007 до 31 грудня 2007, за 2008 рік - з 22 травня 2008 року. Відповідн о у 2007 році у період із 01 січня 2007 до 08 липня 2007 та у 2008 році - з 01 січ ня 2008 до 21 травня 2008 положення за конів про Державний бюджет н а ці роки були чинними та підл ягали виконанню.

Законами України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік », «Про державний бюджет Укра їни на 2010 рік» не вносились змі ни до Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», даний Закон продовжує діяти у редакції від 22 травня 2008 року , коли рішенням Конституційн ого Суду України були визнан і неконституційними положен ня п. 41 розділу Закону "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких за конодавчих актів України", а т ому ст. 6 Закону «Про соціальни й захист дітей війни» чинна в тій редакції, яка передбачає виплату підвищення до пенсі ї дітям війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком.

За вказаних обставин, вимог и позивача про стягнення під вищення до пенсії як дитині в ійни за період з 09липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 р оку по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січ ня 2010 року в розмірі 30%, а не 10% про житкового мінімуму - є обґр унтованими, та порушені прав а підлягають захисту.

Строк позовної давності, ви значений цивільним законода вством України, позивачем не порушений.

Стосовно посил ань відповідача на визначенн я розміру підвищення, яке вст ановлено в п. 8 Постанови Кабін ету Міністрів України від 28 тр авня 2008 року, то в даному випадк у норми підзаконного нормати вного акту суперечать нормі статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », а тому не можуть бути застос овані, виходячи із положень ч . 4 ст. 8 ЦПК України. Суд також не приймає до уваги запереченн я відповідача щодо невизначе ності джерел фінансування, о скільки сама по собі відсутн ість фінансового забезпечен ня державних соціальних гара нтій і відсутність бюджетних асигнувань не може бути підс тавою для порушення права гр омадянина на отримання соціа льної допомоги. До води відповідача про відсутн ість механізму реалізації ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» тако ж не можуть бути підставою дл я відмови в задоволенні позо ву, зважаючи на позицію Європ ейського Суду з прав людини, в ідповідно до якої держава не може посилатися на відсутні сть певного нормативного акт у, який визначає механізм реа лізації прав та свобод грома дян, закріплених у конституц ійних та інших актах, а громад яни повинні мати змогу покла датися на зобов'язання взяті державою, навіть якщо такі зо бов'язання містяться у закон одавчому акті, який загалом н е має автоматичної прямої ді ї.

Так само суд не може прийня ти до уваги заперечення відп овідача щодо законодавчої не визначеності самого поняття мінімальної пенсії за віком та законодавчої невизначено сті порядку обчислення мінім альної пенсії за віком, з мето ю реалізації положень ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", оскільки в ідповідно до ч. 9 ст. 8 ЦПК Україн и забороняється відмова у ро згляді справи з мотивів відс утності, неповноти, нечіткос ті, суперечливості законодав ства, що регулює спірні відно сини.

Відповідно до ч. 8 ст. 8 ЦПК Укр аїни, якщо спірні правовідно сини не врегульовані законом , суд застосовує закон, що регу лює подібні за змістом відно сини (аналогія закону), а за ві дсутності такого - суд вихо дить із загальних засад зако нодавства (аналогія права).

Тому, з урахуванням зазначе ного, при обчисленні підвище ння до пенсії дітям війни нео бхідно застосовувати загаль ні норми, які в даному випадку містяться у ч. 1 ст. 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння", в яких зазначено, що міні мальний розмір пенсії встано влюється у розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.

З урахуванням вищезазначе них положень ч. 8, 9 ст. 8 ЦПК Украї ни, посилання відповідача на те, що управління Пенсійного фонду не відповідає за зобов 'язаннями держави, суд не може прийняти до уваги, так як відп овідно до діючого законодавс тва на виконання положень ст . 6 Закону "Про соціальний захи ст дітей війни" саме управлін ня Пенсійного фонду України в Мар' їнському районі прово дило з 01.01.2008 р. нарахування та ви плати дітям війни у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни (що складало 10% в ід прожиткового мінімуму осі б, що втратили працездатніст ь). Крім того, Пенсійний фонд У країни діє у відповідності д о Положення "Про Пенсійний фо нд України" і здійснює свої по вноваження на підставі п. 15 за значеного Положення через ст ворені в установленому поряд ку його територіальні управл іння. Відповідно до Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання" рішення про призначенн я та перерахунок пенсій прий маються районним управління м Пенсійного фонду України з а місцем проживання пенсіоне рів. Таким чином, обов'язок по нарахуванню та виплаті допла ти до пенсії позивача, передб аченої ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" покладено на управління ПФУ за місцем проживання поз ивача.

Відповідно до ст. 15 ЦК Україн и, ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право на захист свого цив ільного права у разі його пор ушення, невизнання або оспор ювання.

Враховуючи викладене, суд в важає, що відповідачем було п орушено право позивача як ди тини війни на отримання підв ищення до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком, о скільки управління Пенсійно го фонду України в Мар' їнсь кому районі неправомірно не нараховувало і не виплачувал о позивачу підвищення до пен сії у встановленому законом розмірі.

Відповідно до ст. 4 ЦПК Украї ни, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб у с посіб, визначений законами У країни.

Виходячи з вимог ст. 16 ЦК Укра їни, суд з метою захисту прав т а інтересів позивача вважає необхідним стягнути з відпов ідача на користь позивача су му не донарахованого і недоп лаченого підвищення до пенсі ї як дитині війни.

На час розгляду цієї справи судом, розмір мінімальної пе нсії за віком визначений лиш е ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове соціальн е страхування» і згідно цієї норми мінімальна пенсія за в іком дорівнює прожитковому м інімуму встановленого для ос іб, що втратили працездатніс ть.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про прожитк овий мінімум» від 15 липня 1999 ро ку № 966-14, прожитковий мінімум з астосовується для встановле ння розмірів мінімальної зар обітної плати та мінімальної пенсії за віком.

Також суд звертає увагу на роз' яснення Верховного суд у України в інформаційно-мет одичному листі від 12 квітня 2010 року, а саме: з аналізу спеціал ьних законодавчих актів, які підлягають застосуванню у с правах із соціальних відноси н, що носять публічно-правови й характер (Положення про Пен сійний фонд України, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та Положення про уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в районах, містах і райо нах у містах, затвердженим по становою правління Пенсійно го фонду України від 30 квітня 2002 № 8-2 (з відповідними змінами) - Управління Пенсійного ф онду в районах, містах, района х у містах забезпечує своєча сне і в повному обсязі фінанс ування та виплату пенсії без посередньо призначає (здійсн ює перерахунок) і виплачує пе нсії інші виплати відповідно до чинного законодавства) - суд може визнати дії відпові дача законними чи незаконним и та в разі незаконності дій - зобов' язати провести нарах ування/перерахування та випл ату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати ріш ення про стягнення конкретни х сум.

При вирішенні питан ня про сплату судового збору суд звертає увагу на наступн е. Згідно ст. 88 ЦПК України вста новлено, що якщо позов задово лено частково, судові витрат и присуджуються позивачеві п ропорційно до розміру задово лених позовних вимог, а відпо відачеві - пропорційно до т ієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено. Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» визначено, що пенсійний фонд України, його підприємства, у станови й організації звільн яються від сплати державного мита, отже, місцеві управлінн я пенсійного фонду України н е повинні сплачувати судовий збір, а з цього випливає і обм еження щодо стягнення з відп овідача сплаченого позиваче м судового збору. Оскільки по зивачем заявлено майнові вим оги, то витрати на інформацій но-технічне забезпечення про цесу сплачено позивачем у на лежному розмірі та поверненн ю не підлягають, оскільки вим оги задоволені частково.

На підставі вищевикладен ого, Закону України «Про соці альний захист дітей війни», к еруючись ст. ст. 10, 60, 209 ч. 2, 212-215, 218 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСО БА_1 до Управління пенсі йного фонду України в Мар' ї нському районі Донецької обл асті про стягнення не донара хованих сум доплати до пенсі ї задовольнити частково.

Зобов'язати відповідача Управління Пенсійного фон ду України в Мар' їнському р айоні провести нарахування т а виплати позивачу ОСОБА_1 щомісячну доплату до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», ріше ння Конституційного Суду Укр аїни № 6-рп-2007 від 09.07.2007 року, виход ячи з розміру мінімальної пе нсії за віком, встановленої ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування», з ураху ванням встановленого законо давством прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність за період з 9 липн я до 31 грудня 2007 року, з 22 травня 20 08 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січ ня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 с ічня 2010 року по 06 вересня 2010 року включно.

В іншій частині позо вних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рі шення суду подається протяго м десяти днів з дня його прого лошення. Особи, які брали учас ть у справі, але не були присут ні у судовому засіданні під ч ас проголошення судового ріш ення, можуть подати апеляцій ну скаргу протягом десяти дн ів з дня отримання копії цьог о рішення.

Суддя: С.М. Ліпчанський

СудМар`їнський районний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.09.2010
Оприлюднено27.09.2010
Номер документу11302607
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1649-10

Рішення від 23.07.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Щербань Л. С.

Рішення від 30.06.2010

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Янішевська Оксана Станіславівна

Ухвала від 25.10.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Резнік Юлія Вікторівна

Рішення від 17.08.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Бутенко Анатолій Петрович

Ухвала від 13.09.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Ломейко Віталій Валерійович

Рішення від 06.09.2010

Цивільне

Мар`їнський районний суд Донецької області

Ліпчанський Сергій Миколайович

Рішення від 22.07.2010

Цивільне

Калінінський районний суд м.Донецька

Ткаченко Лариса Василівна

Ухвала від 28.01.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Кореняк Володимир Клавдійович

Ухвала від 25.06.2010

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Франько Микола Якович

Рішення від 31.05.2010

Цивільне

Ровеньківський міський суд Луганської області

Ібадова Наталія Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні