Постанова
від 24.08.2023 по справі 200/670/22
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 серпня 2023 року справа №200/670/22

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Казначеєв Е.Г., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комунального підприємства Миколаївської міської ради Сервіскомуненерго на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 р. у справі № 200/670/22 (головуючий І інстанції Буряк І.В.) за позовом Головного управління ДПС у Донецькій області до Комунального підприємства Миколаївської міської ради Сервіскомуненерго про стягнення з платника податку податкового боргу, -

У С Т А Н О В И В:

12 січня 2022 року Головне управління ДПС у Донецькій області (далі позивач, ГУ ДПС у Донецькій області) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Комунального підприємства Миколаївської міської ради СЕРВІСКОМУНЕНЕРГО (далі відповідач, Підприємство) про стягнення податкового боргу у загальному розмірі 15 777 944,45 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про наявність у відповідача податкового боргу у загальному розмірі 15 777 944,45 грн. за платежами: податок на доходи фізичних осіб, податок на додану вартість, надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти, податок на прибуток, рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин, що раніше не був заявлений до суду.

Вказаний податковий борг є узгодженим, проте самостійно не погашений. Відповідачу у порядку та у строки, передбачені ПК України, направлена податкова вимога, проте податковий борг у визначені строки Товариством не сплачено, що є підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 р. у справі № 200/670/22 позов задоволено, внаслідок чого стягнуто кошти з рахунків у банківських установах, які обслуговують Комунальне підприємство Миколаївської міської ради Сервіскомуненерго на суму податкового боргу у загальному розмірі 15 629 667,50 грн.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подано апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити частково в сумі 10918095,93 грн.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції застосовано правову норму, а саме абз. 4 п. 522 Розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 ПК України, дія якої зупинена у зв`язку з дією правового режиму воєнного стану, що свідчить про порушення судом першої інстанції норм матеріального права.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Підприємство зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 36209174, адреса місцезнаходження: 84182, Донецька обл., місто Миколаївка, вулиця 50-річчя Слов`янської ТЕС, будинок 22.

За відповідачем на момент звернення із позовом рахується податковий борг у загальному розмірі 15 777 944,45 грн., який складається з таких платежів:

податок на доходи фізичних осіб у загальному розмірі 13 738 378,05 грн., серед яких:

11 805 617,64 грн. борг виник 18.11.2021 податкове повідомлення-рішення від 23.10.2021 № 12357/05-99-07-21 (направлено поштою та вручено платнику 04.11.2021)

1 930 363, 16 грн. борг виник 18.11.2021 донараховано пені за актом перевірки, податкове повідомлення-рішення від 23.10.2021 № 12357/05-99-07-21 прийняте на підставі акта перевірки від 07.10.2021 № 11456/05-99-07-21;

2 397,25 грн. борг виник 25.01.2019 нараховано пені на підставі пп. 129.1.1 ст. 129.1 ст. 129 ПК України.;

податок на додану вартість у розмірі 1 785 678,00 грн.:

262 137,00 грн. борг виник 30.06.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 16.06.2021 № 9161616676 з терм. сплати 30.06.2021;

439 234,00 грн. борг виник 30.07.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 16.07.2021 № 9196021362 з терм. сплати 30.07.2021;

256 314,00 грн. борг виник 30.08.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 18.08.2021 № 9237627419 з терм. сплати 30.08.2021;

280 451,00 грн. борг виник 30.09.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 16.09.2021 № 9270929366 з терм. сплати 30.09.2021;

166 239,00 грн. борг виник 01.11.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 18.10.2021 № 9307843952 з терм. сплати 01.11.2021;

381 303,00 грн. борг виник 30.11.2021 податкова декларація з податку на додану вартість від 17.11.2021 № 9349134720 з терм. сплати 30.11.2021.

Надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у розмірі 44 993,70 грн.:

23 370,25 грн. борг виник 19.08.2021 розрахунок за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти. Додаток 2 до податкової декларації з екологічного податку від 19.07.2021 № 9197802942 терм. сплати 19.08.2021;

21 623,45 грн. борг виник 19.11.2021 розрахунок за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти. Додаток 2 до податкової декларації з екологічного податку від 20.10.2021 № 9310445040 терм. сплати 19.11.2021.

Податок на прибуток підприємств та фін. уст. комунальної власності у розмірі 83 988,00 грн. борг виник 19.11.2021 податкова декларація з податку на прибуток підприємств від 04.11.2021 № 9330336386 терм. Сплати 19.11.2021.

Рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення у розмірі 124 906,70 грн.:

37 408,97 грн. борг виник 19.08.2021 розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, додаток № 1 від 19.07.2021 № 9197802642 з терм. сплати 19.08.2021 на суму 87 408,97 грн., у зв`язку із переплатою у розмірі 40 000,00 грн. та частковою сплатою у розмірі 10 000,00 грн. залишок до стягнення становить 37 408,97 грн.;

87 497,73 грн. борг виник 19.11.2021 розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, додаток № 1 від 20.10.2021 № 9310445379 з терм. сплати 19.11.2021

ГУ ДПС у Донецькій області сформовано податкову вимогу форма Ю від 31.03.2014 № 466-25, яка направлена боржнику поштовим відправленням та вручена 04.04.2014.

Вказана податкова вимога не оскаржувалась та не відкликалась.

Відповідач у заяві від 16.03.2023 вказав, що позовні вимоги визнає частково на суму 12 998 956,75 грн., а саме.

Щодо податку на доходи фізичних осіб борг підприємство визнає у розмірі 10 403 446,63 грн.

Зокрема, зазначає, що в період з 01.02.2022 по теперішній час відповідачем здійснена часткова оплата боргу у сумі 700 878,72 грн., що підтверджується довідкою банку та платіжними дорученнями. Станом на 16.03.2023 з урахуванням здійснених платежів сума заборгованості з податку на доходи фізичних осіб, яка визнається підприємством складає 10 403 446,63 грн.

З цього приводу позивач у відповіді на відзив та додаткових поясненнях від 22.05.2023 зазначив, що заборгованість з податку на доходи фізичних осіб складає 13 738 378,05 грн. у тому числі пеня в сумі 1 930 363,16 грн., яка виникла на підставі податкового повідомлення-рішення від 23.10.2021 № 12357/05-99-07-21 та пеня у розмірі 2 397,25 грн., яка виникла на підставі пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 ПК України.

Щодо податкового боргу з надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у розмірі 44 993,70 грн., то борг станом на 16.03.2023 підприємство визнає частково у сумі 21 623,45 грн.

З цього приводу позивач підтвердив у відповіді на відзив, що розмір заборгованості складає 21 623,45 грн.

Щодо рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення у розмірі 124 906,70 грн., то підприємство борг не визнає, оскільки заборгованість погашена (на суму 125 266,70 грн.), що підтверджується даними особового кабінету платника.

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що борг з рентної плати за користування надрами сплачено у повному об`ємі, заборгованість відсутня.

Щодо податку на прибуток у розмірі 83 988,00 грн. борг підприємство визнає у повному обсязі.

Щодо податку на додану вартість у розмірі 1 785 678,00 грн., то підприємство борг визнає повністю.

Судом установлено, що між сторонами відсутній спір щодо розміру заборгованості відносно таких зобов`язань: податок на додану вартість 1 785 678,00 грн.; надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у розмірі 21 623,45 грн., податок на прибуток у розмірі 83 988,00 грн.; борг з рентної плати за користування надрами сплачено у повному об`ємі, заборгованість відсутня.

Таким чином, спірним залишається розмір заборгованості з податку на доходи фізичних осіб. Так за розрахунками податкового органу цей розмір складає 13 738 378,05 грн., відповідач стверджує, що з урахуванням часткової сплати заборгованість 10 403 446,63 грн.

Відповідно наявних у матеріалах справи доказів судом установлено таке.

Борг з податку на доходи фізичних осіб у загальному розмірі складає 13 738 378,05 грн., а саме: 11 805 617,64 грн. борг виник 18.11.2021 податкове повідомлення-рішення форма Д № 12357/05-99-07-21 від 23.10.2021 (вручено платнику 04.11.2021), прийнято на підставі акта перевірки від 07.10.2021 № 11456/05-99-07-21/36209174; 1 930 363,16 грн. борг виник 18.11.2021 донараховано пені за актом перевірки від 07.10.2021 № 11456/05-99-07-21/36209174, податкове повідомлення-рішення форма Д № 12357/05-99-07-21 від 23.10.2021; 2 397,25 грн. борг виник 25.01.2019 нараховано пені на підставі пп. 129.1.1 ст. 129 ПК України.

Вказане податкове повідомлення-рішення в адміністративному чи судовому порядку не оскаржувалось.

Відповідач до матеріалів справи надав такі докази часткової сплати податку на доходи фізичних осіб.

Довідка № SN1-07.8/37 АТ Перший український міжнародний банк від 01.02.2022 про здійснення платежів від КП Сервіскомуненерго на користь Донецьке ГУК/Донецька обл. код 1101100 за період з 07.10.2021 по 31.01.2022.

Довідка № КНА-07.8/118 АТ Перший український міжнародний банк від 13.03.2023 про здійснення платежів від КП Сервіскомуненерго на користь Донецьке ГУК/Донецька обл. код 1101100 за період з 01.02.2022 по 13.03.2023.

Платіжне доручення від 08.10.2021 № 1719 на суму 550,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 08.10.2021 № 1723 на суму 450,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 11.10.2021 № 1731 на суму 4 350,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 13.10.2021 № 1740 на суму 1 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 18.10.2021 № 1751 на суму 350,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 20.10.2021 № 1756 на суму 2 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 27.10.2021 № 1808 на суму 1 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 28.10.2021 № 1818 на суму 3 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 04.11.2021 № 1847 на суму 1 115,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 04.11.2021 № 1851 на суму 640,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 04.11.2021 № 1855 на суму 1 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 05.11.2021 № 1860 на суму 1 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 09.11.2021 № 1869 на суму 1 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 05.11.2021 № 1879 на суму 4 027,73 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 11.11.2021 № 1888 на суму 5 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 11.11.2021 № 1893 на суму 750,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 15.11.2021 № 1920 на суму 560,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 17.11.2021 № 1946 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 15.11.2021 № 1920 на суму 560,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 18.11.2021 № 1951 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 19.11.2021 № 1960 на суму 3000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 22.11.2021 № 1965 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 24.11.2021 № 1976 на суму 862,96 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 30.11.2021 № 2000 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 01.12.2021 № 2006 на суму 150,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 02.12.2021 № 2013 на суму 150,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 03.12.2021 № 2016 на суму 200,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 03.12.2021 № 2006 на суму 150,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 06.12.2021 № 2022 на суму 100,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 09.12.2021 № 2044 на суму 310,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 10.12.2021 № 2046 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 10.12.2021 № 2051 на суму 7500,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 13.12.2021 № 2078 на суму 1700,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 13.12.2021 № 2082 на суму 800,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 14.12.2021 № 2097 на суму 1072,96 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 14.12.2021 № 2104 на суму 271,73 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 20.12.2021 № 2130 на суму 200,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 21.12.2021 № 2135 на суму 800,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 22.12.2021 № 2140 на суму 2400,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 23.12.2021 № 2143 на суму 950,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 28.12.2021 № 2157 на суму 1350,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 28.12.2021 № 2161 на суму 2904,57 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 28.12.2021 № 2166 на суму 3636,40 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 30.12.2021 № 2192 на суму 3531,20 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 05.01.2022 № 12 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 06.01.2022 № 20 на суму 700,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 10.01.2022 № 25 на суму 14,09 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 11.01.2022 № 29 на суму 300,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 14.01.2022 № 36 на суму 200,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 17.01.2022 № 38 на суму 445,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 17.01.2022 № 42 на суму 300,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 17.01.2022 № 44 на суму 500,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 18.01.2022 № 44 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 18.01.2022 № 49 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 19.01.2022 № 56 на суму 8500,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 20.01.2022 № 88 на суму 900,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 21.01.2022 № 101 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 21.01.2022 № 107 на суму 500,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 21.01.2022 № 95 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 24.01.2022 № 112 на суму 1000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 25.01.2022 № 116 на суму 300,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 25.01.2022 № 120 на суму 1600,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 25.01.2022 № 123 на суму 2959,73 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 20.01.2022 № 88 на суму 900,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 16.03.2022 № 11 на суму 8 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 24.03.2022 № 19 на суму 143,29 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 05.05.2022 № 25 на суму 300,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 03.03.2023 № 10 на суму 130 000,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 09.03.2023 № 14 на суму 94 100,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Платіжне доручення від 09.03.2023 № 18 на суму 67 900,00 грн. з призначенням платежу податок з доходів фіз. осіб.

Відповідно наданої податковим органом інформації (ІКП платника) станом на 31.12.2022 недоїмка складає 11 806 637,64 грн.; залишок несплаченої пені 1 932 760,41 грн.; заборгованість 13 739 398,1 грн. Внесено спочатку року 0.

Аналогічна інформація міститься у скріні з системи АІС Податковий блок станом на 01.05.2023

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 67 Конституції України та підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 36.1 статті 36 ПК України на відповідача покладений обов`язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно з п. 38.1 ст. 38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Пункт 57.3. ст. 57 ПК України передбачено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Судом установлено, що податкове повідомлення-рішення від 23.10.2021 форма Д № 12357/05-99-07-21, яким позивачу донараховано податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 13 735 980,80 грн. у судовому чи адміністративному порядку не оскаржувалось.

Водночас, у постановах Верховного Суду від 31.08.2018 справа № 826/14195/16 та від 23.05.2019 справа № 807/2011/16, зокрема, зазначено: Оскільки предметом позову у даній справі є стягнення з відповідача несплаченого податкового боргу, то предметом доказування у даній справі є обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення податкового боргу в судовому порядку; встановлення факту його сплати в добровільному порядку або встановлення відсутності такого факту, перевірка вжиття контролюючим органом заходів щодо стягнення податкового боргу на підставі, в черговості, та за рахунок платежів, встановлених Податковим кодексом України, тощо.

Судом на підставі відомостей з ІКП та системи АІС Податковий блок станом на 01.05.2023 установлено, що заборгованість з податку на доходи фізичних осіб у відповідача становить 13 739 398,1 грн. Внесено спочатку року 0.

Таким чином, суд вважає, що оскільки предметом доказування у даній справі є наявність податкового боргу, то наявність такого боргу податковим органом підтверджена.

Щодо посилання КП Севіскомуненерго на часткову сплату спірного податкового зобов`язання, то надані податковим органом докази вказане твердження спростовують. Питання ж невідображення відповідних платежів у ІКП відповідача, якщо таке мало місце, мають відслідковуватись підприємством та захищати відповідне право належить шляхом подання окремого позову про коригування даних інтегрованої картки платника податків.

Статтею 42 ПК України встановлено порядок листування з платником податків.

Відповідно до п. 42.1. ст. 42 ПК України податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу.

Пунктом 42.2 ПК України передбачено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Стаття 59 ПК України.

59.1. У разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

59.3. Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

59.4. Податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Судом встановлено, що податкова вимога форма Ю від 31.03.2014 № 466-25 направлена відповідачу поштовим відправленням та вручена 04.04.2014, що відповідачем не спростовується.

Відповідно до п. 14.1.175 ст. 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Станом на день розгляду справи суду не надано доказів погашення відповідачем в добровільному порядку податкового боргу, що є предметом даного позову.

Щодо пені у розмірі 2 397,25 грн.

Підпунктом 129.1.1. п. 129.1 ст. 129 ПК України передбачено, що при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом;

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 20.03.2015 справа № 805/13/15-а заяву Комунального підприємства Миколаївської міської ради Сервіскомуненерго про розстрочення виконання судового рішення - задоволено.

Розстрочено на 36 (тридцять шість) місяців виконання постанови Донецького окружного адміністративного суду від 19.02.2015 у справі №805/13/15-а шляхом сплати податкового боргу у розмірі 1 476 293 (один мільйон чотириста сімдесят шість тисяч двісті дев`яносто три) гривні 73 (сімдесят три) копійки щомісячними платежами по 41 008 (сорок одна тисяча вісім) гривень 16 (шістнадцять) копійок, починаючи з квітня 2015 року, з останнім платежем у розмірі 41 008 (сорок одна тисяча вісім) гривень 13 (тринадцять) копійок у березні 2018 року.

Верховним Судом у постанові від 25.10.2019 у справі № 803/115/16 вказано, що постановлення судом ухвал про розстрочення сплати податкового боргу не змінює статус такої заборгованості та не спростовує того факту, що боржник вчинив податкове правопорушення у вигляді його несплати і таке правопорушення триває до часу погашення боргу в добровільному чи примусовому порядку.

Спірна пеня донарахована 19.05.2019 у відповідно до постанови суду у справі №805/13/15-а та вказаної вище ухвали про розстрочення податкового боргу.

Щодо застосування строків давності.

Відповідно п. 102.4 ст. 102 Податкового кодексу України. у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Відповідно абз. 4 п. 522 Розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 ПК України на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Податкове повідомлення-рішення, яким донарахована сума податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб (13 735 980,80 грн.) прийнято 23.10.2021, до суду позивач звернувся із позовом про стягнення податкового боргу 12.01.2022, отже строк, установлений п. 102.4 ст. 102 ПК України не пропущено.

Водночас, якщо відповідач вважає, що правовідносини, які стали підставою для винесення цього податкового повідомлення-рішення мали місце поза межами строку установленого п. 102.1 ст. 102 ПК України (1095 днів), то це мало бути підставою для оскарження такого рішення податкового органу.

Наразі у цій справі воно вважається узгодженим, тобто таким, що є підставою для стягнення відповідного податкового боргу.

Відповідно до п.п. 20.1.28 та 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право стягувати з банків та інших фінансових установ пеню за несвоєчасне виконання ними рішень суду та доручень платників податків про сплату податків, зборів, платежів; звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. (п. 95.2 ст. 95 ПК України)

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. (п. 95.3 ст. 95 ПК України)

Відтак, виходячи з вимог ст. 95 ПК України, податкова заборгованість платників податків стягується контролюючим органом на підставі рішення суду шляхом: стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та за рахунок реалізації майна платника податків, що перебуває у податковій заставі; стягнення коштів за рахунок готівки, що належить платнику податків. При цьому, право на звернення з позовом про стягнення податкового боргу з платника податків виникає у контролюючого органу через 30 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апеляційної скарги щодо неможливості застосування судом першої інстанції правової норми, а саме абз. 4 п. 522 Розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 ПК України, дія якої зупинена у зв`язку з дією правового режиму воєнного стану, з огляду на наступне.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану № 2120-ІХ від 15.03.2022 року діяпункту 522підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану.

Слід зазначити, що зазначений Закон набув чинності 17.03.2022 року.

Враховуючи викладене, правова норма пункту 522підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо зупинення перебігу строків давності, передбачених статтею 102 Податкового кодексу України на період дії карантину була діюча на момент прийняття податкового повідомлення-рішення 23.10.2021 року, та її дію було зупинено тільки 17.03.2022 року, з дня набрання чинності Законом України № 2120-ІХ.

Колегія суддів звертає увагу, що при визначенні суми податкового боргу з податку на доходи фізичних осіб та нарахованої пені та штрафних санкцій за період з 01.01.2017 року по 31.12.2018 року податковим органом були дотримані терміни, встановлені статтею 102 Податкового кодексу України.

Таким чином, враховуючи наявність у відповідача податкового боргу, підтвердженого наданими позивачем доказами, та у зв`язку з закінченням встановленого законом строку з дня надіслання відповідачу податкової вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі (з урахуванням зменшення розміру позовних вимог).

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Миколаївської міської ради Сервіскомуненерго на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 р. у справі № 200/670/22 - залишити без задоволення. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 р. у справі № 200/670/22 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 24 серпня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддяА.А. Блохін

СуддіЕ.Г. Казначеєв

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113042634
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —200/670/22

Постанова від 24.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 23.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні