Ухвала
від 30.08.2023 по справі 140/226/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про заміну сторони виконавчого провадження

30 серпня 2023 року ЛуцькСправа № 140/226/20 Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Костюкевича С.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Міністерства економіки України про заміну боржника у виконавчому листі в адміністративній справі за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2020, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2021, у цій справі позов задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства аграрної політики та продовольства України №2 від 15.10.2019 року, в частині про відмову у включенні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів; зобов`язано Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повторно розглянути подані 25 вересня 2019 року Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Романів» документи для отримання дотації за утримання корів; стягнуто на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України судові витрати у сумі 2 102 грн. (дві тисячі сто дві).

25.06.2021 до суду надійшла заява Міністерства економіки України про заміну у виконавчих листах Волинського окружного адміністративного суду від 17.02.2021 № 3079/2021, № 3081/2021 боржника Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (код ЄДРПОУ 37508596) на правонаступника Міністерство аграрної політики та продовольства України (код ЄДРПОУ ВП 37471967).

05.07.2021 Міністерство економіки України повідомлено, що справа № 140/226/20 Волинським окружним адміністративним судом надіслана для перегляду в касаційну інстанцію до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

В судове засідання, призначене на 10:00 30.08.2023 сторони не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду заяви.

З урахуванням вимог частини четвертої статті 229, частини другої статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розгляд вказаної заяви проведено судом в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Заява про заміну боржника підлягає до задоволення, з огляду на таке.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2020 у справі № 140/226/20, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2021, у цій справі позов задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства аграрної політики та продовольства України №2 від 15.10.2019 року, в частині про відмову у включенні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів; зобов`язано Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повторно розглянути подані 25 вересня 2019 року Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Романів» документи для отримання дотації за утримання корів; стягнуто на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України судові витрати у сумі 2 102 грн. (дві тисячі сто дві).

17.02.2021 Волинський окружний адміністративний суд видав стягувачу виконавчі листи № 3079/2021, № 3081/2021 на виконання рішення суду від 09.09.2020 у цій справі.

Згідно п. 1 Положення про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 №459 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.2019 №838) Мінекономіки є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну аграрну політику, державну політику у сфері сільського господарства та з питань продовольчої безпеки держави, охорони прав на сорти рослин, тваринництва, насінництва та розсадництва.

Абзацом 1 пункту 2 та абзацом 1 пункту 7 КМУ від 02.09.2019 №829 "Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" постановлено реорганізувати Міністерство аграрної політики та продовольства шляхом приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Установлено, що Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства є правонаступником майна, прав та обов`язків Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Згідно з абзацом першим пункту 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2018 №107 (в редакції постанови КМУ від 20.05.2020 №395 та станом на 03.10.2020, тобто на час виникнення спірних правовідносин) головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми було Мінекономіки.

Відповідно до пункту 1 постанови КМУ від 28.12.2020 №1344 "Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" постановлено відмінити рішення про реорганізацію Міністерства аграрної політики та продовольства шляхом приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Відповідно до Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою КМУ від 17.02.2021 №124, Міністерство аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ.

Мінагрополітики є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну аграрну політику, державну політику у сферах сільського господарства та з питань продовольчої безпеки держави, охорони прав на сорти рослин, тваринництва, рослинництва, розвитку сільських територій, садівництва, виноградарства, виноробства, хмелярства, харчової і переробної промисловості (далі - сфери агропромислового виробництва), технічну політику у сфері агропромислового комплексу та машинобудування для агропромислового комплексу, сільського розвитку, розвитку фермерства, сільськогосподарської кооперації, сільськогосподарської дорадчої діяльності, моніторингу та родючості ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення, насінництва та розсадництва.

Згідно з пунктом 1 постанови КМУ від 21.05.2021 №504 "Про перейменування Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України" постановлено, перейменувати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України на Міністерство економіки України.

Так, 12.05.2021 КМУ була прийнята постанова №517, яка набрала чинності 28.05.2021 та якою внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для держаної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою КМУ від 07.02.20218 №107.

Починаючи з 28.05.2021, тобто після ухвалення 09.09.2020 Волинським окружним адміністративним судом рішення у справі №140/226/20, відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, який затверджено постановою КМУ від 07.02.2018 №107 (у редакції постанови КМУ від 12.05.2021 №517), головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників" є Мінагрополітики.

Пунктом 6 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, який затверджено постановою КМУ від 07.02.2018 №107 (у редакції КМУ від 12.05.2021 № 517) передбачено, що розподіл бюджетних коштів за напрямком: часткове відшкодування вартості будівництва та/або реконструкції підприємств із зберігання та переробки зерна, та їх перерозподіл протягом року з урахуванням фактичного обсягу використання здійснюється за рішенням Мінагрополітики.

Для надання державної підтримки Мінагрополітики утворює комісію, яка є постійно діючим органом, затверджує її склад, положення про неї та форми заявок, повідомлень, що подаються для отримання державної підтримки, та реєстри, що формуються відповідно до цього Порядку.

Міністерством аграрної політики та продовольства України 08.06.2021 був виданий наказ №27 "Про затвердження Положення про комісію Мінагрополітики для надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції та форм відповідних документів", який набрав чинності 22.06.2021 та яким:

- утворено комісію Мінагрополітики для надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції;

- визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 07.07.2020 №1287 "Про затвердження Положення про комісію Мінекономіки для надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробка сільськогосподарської продукції та форм відповідних документів", зареєстрований у Міністерств юстиції України 04.08.2020 за №747/35030.

Отже, 22.06.2021 припинено діяльність Комісії Мінекономіки для надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, а її функціональні обов`язки передані Комісії Мінагрополітики для надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції.

Зміст наведеного правового регулювання свідчить на користь висновку про передачу відповідних функціональних повноважень від Міністерства економіки України до Міністерства аграрної політики та продовольства України.

У постанові від 22.01.2020 у справі № 2а-15057/09/2670 Верховний Суд указав, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому, обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів. У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованім органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державнім органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій узагалі.

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції (постанова Верховного Суду від 12.06.2018 у справі № 2а-23895/09/1270).

Вирішуючи питання публічного правонаступництва, Верховний Суд у постанові від 11.02.2021 у справі №826/9815/18 виходив із специфіки публічно-правових відносин, а саме: тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватися від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому, такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.

У наведеній постанові Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.

Суд погоджується з доводами заявника, що відбулося публічне правонаступництво, яке полягає у повному переданні адміністративної компетенції з вирішення питань розподілу бюджетних коштів за напрямком: часткове відшкодування вартості будівництва та/або реконструкції підприємств із зберігання та переробки зерна та їх перерозподіл протягом року з урахуванням фактичного обсягу використання, від Міністерства економіки України до Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Таким чином, саме Міністерство аграрної політики та продовольства України є єдиним органом, який здатний належним чином виконати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2020 у справі № 140/226/20.

Згідно ч. 1 ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Відповідно до частин 2, 3 статті 141 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Згідно вимог ч. 1 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч. 4 ст. 379 КАС України).

Отже, враховуючи приписи ст. 379 КАС України, суд вважає за необхідне замінити боржника у виконавчих листах, що видані у даній адміністративній справі.

Керуючись статтями 52, 229, 248, 379 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву Міністерства економіки України про заміну боржника у виконавчих листах задовольнити.

Замінити в адміністративній справі № 140/226/20 за позовом Міністерства економіки України про заміну боржника у виконавчому листі в адміністративній справі за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Романів» до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії сторону виконавчого провадження з виконання виконавчих листів Волинського окружного адміністративного суду від 17.02.2021 № 3079/2021, № 3081/2021 боржника Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (код ЄДРПОУ 37508596) на його правонаступника Міністерство аграрної політики та продовольства України (код ЄДРПОУ 37471967).

Копію ухвали направити стягувачу та боржнику.

Ухвала набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 256 КАС України, та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя С.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2023
Оприлюднено04.09.2023
Номер документу113150174
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —140/226/20

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Постанова від 19.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 24.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 26.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні