ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
УХВАЛА
25 серпня 2023 року Справа № 915/1204/21
м.Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складi головуючого суддi Мавродієвої М.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Жиган А.О.,
представника позивача: не з`явився,
представника відповідача: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
заяву Комунального підприємства "Ольшанське" (юридична адреса: 57113, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, смт.Ольшанське, вул.Гагаріна, буд.23, код ЄДРПОУ 37307321; 57113, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, смт.Ольшанське, вул.Костянтина Ольшанського, буд.1-а; електронна адреса: olshrada@gmail.com) б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023) про відстрочку виконання рішення Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21
за позовом: Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (юридична адреса: 65114, м.Одеса, вул.Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, буд.22, код ЄДРПОУ 43879780; адреса зазначена позивачем у позові: 65058, м.Одеса, пр.Шевченка, буд.12; е-mail: ІНФОРМАЦІЯ_3; електронна адреса представника Лех А.О.: ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ел.адреса представника Польщіної Т.Л.: ІНФОРМАЦІЯ_2 ),
про: стягнення збитків у розмірі 138915,49 грн, -
в с т а н о в и в:
08.08.2023 Комунальне підприємство "Ольшанське" звернулось до Господарського суду Миколаївської області із заявою б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023), в якій просить суд відстрочити виконання рішення у справі №915/1204/21 на один рік.
Ухвалою суду від 14.08.2023 заяву Комунального підприємства "Ольшанське" б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023) про відстрочку виконання рішення Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21 було залишено без руху.
18.08.2023 від заявника надійшла заява про виправлення недоліків б/н від 17.08.2023 (вх.№10901/23), зазначених в ухвалі суду від 14.08.2023.
Ухвалою суду від 18.08.2023 розгляд заяви Комунального підприємства "Ольшанське" б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023) про відстрочку виконання рішення Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21 призначено на 25.08.2023.
25.08.2023 від позивача на електронну адресу суду надійшли заперечення на заяву про відстрочення виконання рішення по справі №915/1204/21 №3389/1.2 від 24.08.2023 (вх.№11151/23), в якій просить суд відмовити в задоволенні заяві.
Позивач та відповідач явку повноважних представників у судове засідання 25.08.2023 не забезпечили незважаючи на належне повідомлення про дату, час та місце розгляду заяви.
Господарським судом також враховано, що явка представників сторін не визнавалась судом обов`язковою.
Відповідно до п.2) ч.3 ст.202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомленні про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі, зокрема повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку про достатність у матеріалах справи документальних доказів для розгляду заяви за відсутності представників сторін.
У судовому засіданні 25.08.2023 заяву розглянуто, підписано вступну та резолютивну частини ухвали.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд встановив наступні обставини.
В обґрунтування заяви про відстрочення виконання рішення суду, відповідач (боржник) зазначає, що ним визнано наявність обов`язку виконати рішення по даній справі, від виконання якого він не відмовляється та не ухиляється, однак зазначає про існування на сьогоднішній день обставин, що не залежать від нього, які унеможливлюють виконання судового рішення найближчим часом.
Так, боржник зазначає, що він є комунальним неприбутковим підприємством, яке надає послуги з водопостачання та водовідведення трьом населеним пунктам - смт.Ольшанське, с.Тернувате та с.Сапетня для задоволення потреб населення з питного водопостачання, а також підприємств, установ та організацій. На сьогоднішній день підприємство є збитковим та функціонує лише завдяки фінансової підтримки селищної ради. Кошти, які отримує підприємство за надання послуг, не достатньо навіть для оплати необхідної електроенергії для функціювання насосних станцій. При цьому необхідно ще проводити поточний ремонт застарілих труб та каналізації. Постачання питної води для забезпечення життєдіяльності населення носить безперебійний характер та відіграє критичне значення для забезпечення життєво важливих потреб населення. Виконання рішення суду в даний час є неможливим в зв`язку з відсутністю у відповідача коштів та майна, на яке може бути звернення стягнення. Стягнення такої суми приведе до неминучого банкрутства підприємства, що буде мати наслідком залишення трьох сіл без питного водопостачання, де на даний час мешкають більш ніж 4500 осіб.
Боржник також звертає увагу суду на те, що Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 07.09.2022 №167 затверджено секторальний перелік об`єктів критичної інфраструктури за типом основної послуги. Відповідач міститься в цьому переліку як підприємство, що відноситься до критичної інфраструктури. В зв`язку з чим на відповідача поширюється дія Закону України "Про критичну інфраструктуру", і у період дії воєнного стану ДВС України не проводить стягнення по підприємствам критичної інфраструктури та, відповідно до ст.32 Закону України "Про виконавче провадження", проведення виконавчих дій має бути відкладено.
Окрім цього, у даній справі з відповідача стягуються штрафні санкції, а не борг. Отже надання відстрочки не приведе до порушення прав позивача.
Задля забезпечення можливості виконати рішення суду, відповідач звернувся до власника підприємства - селищної ради з проханням виділити кошти в сумі, яка буде достатньою для виконання рішення суду. Це питання було розглянуто та прийнято позитивне рішення про передбачення в бюджеті на наступний фінансовий рік (2024 рік) та виділення відповідачу необхідної суми.
Отже у випадку надання судом відстрочки, відповідач в наступному році буде спроможній виконати рішення суду без ризику зупинення своєї діяльності з питного водопостачання.
При розгляді заяви відповідач просить суд врахувати наведенні обставини, фінансовий стан підприємства, який, у разі примусового виконання рішення у повному обсязі на даний час, може суттєво погіршитися та призвести до невідворотних наслідків у діяльності підприємства, яка спрямована на забезпечення життєво важливих потреб населення.
Боржник вважає, що розстрочення виконання рішення не призведе до порушення інтересів сторін, а натомість забезпечить їх баланс, буде співмірним можливості поновлення порушеного права стягувача з можливістю боржника забезпечити таке поновлення в умовах дії воєнного стану в Україні та не стане перешкодою у досягненні мети виконання судового рішення при максимальному дотриманні встановлених законодавством гарантій для відповідача та співмірності негативних наслідків для відповідача з інтересом позивача.
Стягувач у запереченнях на заяву про відстрочення виконання рішення по справі №915/1204/21 №3389/1.2 від 24.08.2023 (вх.№11151/23), які надійшли до суду 25.08.2023, проти надання відстрочки виконання рішення суду заперечує, просить суд відмовити в задоволенні заяви боржника та зазнає про наступне. Обставини, на які посилається відповідач в своїй заяві не є тими виключними обставинами в розумінні ст.331 ГПК України для надання відстрочки виконання судового рішення. Стягувач вказує, що КП "Ольшанське" до заяви на підтвердження майнового стану відповідача, додана зокрема, фінансову звітність мікропідприємства за 2022 рік, в той же час будь-яких інших доказів щодо відсутності грошових коштів, зокрема довідки банківської установи про залишок коштів на рахунках підприємства не надано. Позивач зазначає про право відповідача звернутись до позивача із заявою про розстрочення виконання рішення суду, що, на його думку, свідчило б про бажання частково погасити борг.
Стосовно посилання боржника про залежність виконання судового рішення, в тому числі від наявності незначних коштів, позивач зазначає, що ч.2 ст.617 ЦК України та ч.2 ст.218 ГК України передбачають у разі відсутності у боржника необхідних коштів, а також порушення зобов`язань контрагентами правопорушника не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від відповідальності за порушення зобов`язання. Отже, заявником не подано суду доказів у розумінні приписів ст.76 ГПК України на підтвердження викладених в заяві обставин, зокрема того, що задоволення заяви у подальшому надасть можливість виконати заявнику всі необхідні дії для створення умов виконання судового рішення після спливу строк, на яке було встановлене відстрочення, оскільки як зазначає КП "Ольшанське" підприємство є неприбутковим. Позивач зазначає, що безпідставне надання відстрочки без обґрунтованих на те мотивів, надану на тривалий період без дотримання балансу інтересів стягувача та боржника порушує основи судового рішення, яке ухвалене іменем України, позбавляє кредитора можливості захистити свої права, знижує авторитет судового рішення, а тому таке судове рішення не може вважатися законним та справедливим.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані до заяви письмові докази, заперечення на заяву, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються вимоги заяви, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21, яким позовні вимоги задоволено повністю та стягнуто з Комунального підприємства "Ольшанське" до Державного бюджету України (в бюджет Ольшанської тгсмт., Миколаївського району, Миколаївської області на розрахунковий рахунок №UА618999980333139331000014398, код бюджетної класифікації 24062100, код ЄДРПОУ 37992030, отримувач Миколаївське ГУК/тгсмт Ольшанське/, банк отримувача Казначейство України) 138915,49 грн збитки, заподіяні внаслідок самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів та скиду зворотних вод з перевищення встановлених нормативів граничнодопустимого скиду. А також стягнуто з Комунального підприємства "Ольшанське" на користь Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) 2270,0 грн судового збору.
08.08.2023 Комунальне підприємство "Ольшанське" звернулось до Господарського суду Миколаївської області із заявою б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023), в якій просить суд відстрочити виконання рішення у справі №915/1204/21 на один рік.
Згідно з ст.129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Відповідно до ч.1 ст.18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до ст.326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Відповідно до ст.331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Пунктом 7.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №9 від 17.10.2012 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" встановлено, що підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.07.2004 по справі "Шмалько проти України" (заява №60750/00) зазначено, що для цілей ст.6 Конвенції виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як невід`ємна частина "судового розгляду". У рішенні від 17.05.2005 по справі "Чіжов проти України" (заява №6962/02) Європейський суд з прав людини зазначив, що позитивним обов`язком держави є організація системи виконання рішень таким чином, щоб переконатися, що неналежне зволікання відсутнє та що система ефективна і законодавчо, і практично, а нездатність державних органів ужити необхідних заходів для виконання рішення позбавляє гарантії §1 ст.6 Конвенції.
Затримка у виконанні рішення може бути виправдана за виняткових обставин. Але затримка не повинна бути такою, що позбавляє сутності право, яке захищається п.1 ст.6 Конвенції ("Іммобільяре Саффі проти Італії", заява №22774/93, §74, ЄСПЛ 1999-V).
Під час прийняття рішення по даній справі та при розгляді даної заяви судом також досліджувався ступінь вини відповідача у виникненні спору.
Судом встановлено, що КП "Ольшанське" було створене рішенням Ольшанської селищної ради 2011 році основним видом діяльності якого було експлуатація та утримання житлового фонду та прибудинкової території.
Згідно рішення Ольшанської селищної ради від 28.12.2023 №9 підприємство було надавачем послуг з водопостачання та водовідведення на території селищної ради для задоволення потреб населення, промисловості, бюджетних установ та передано в господарське відання цілісний майновий комплекс з водопостачання та водовідведення до складу якого входять очисні споруди (рік вводу в експлуатацію 1967-69р.).
Згідно акту приймання-передачі від 15.01.2013 між Ольшанською селищною радою та КП "Ольшанське" очисні споруди, фекальні станції та насосні станції перекачки фекальних стоків знаходились в неробочому, незадовільному стані, розграбовані, фактично зруйновані, що підтверджується наданими фото та актами обстеження, тому підприємство не має можливості проводити очистку стічних вод і надає тільки послугу з водовідведення.
Підприємство надає послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для трьох населених пунктів громади смт.Ольшанське, с.Тернувате, с.Сапетня, психіатрична лікарня, центр надання соціальних послуг, дитячий садочок, школа та інші споживачі, що являється життєвою необхідністю. Для забезпечення виконання Закону України "Про охорону навколишнього природнього середовища", Водного кодексу України та інших законодавчих актів Ольшанською селищною радою постійно приймаються відповідні дії та рішення що до відновлення діяльності очисних споруд. Починаючи з 2012 року з місцевого бюджету виділялися кошти на розробку проектно-кошторисної документації на реконструкцію очисних споруд каналізації, яка була завершена у 2015 році з кошторисною вартістю 30,0 млн. грн, який декілька разів уже був відкоригований у зв`язку з відсутністю фінансування для проведення будівельних робіт. В 2022 році селищна рада з КП "Ольшанське" прийняла участь у Державному екологічному проекті "Вода і каналізація" та отримала попереднє схвалення на виділення фінансування для проведення будівництва очисних споруд очікуваною вартістю 56,0 млн. грн, яке повинно бути розпочато у ІІ кварталі 2022 року, але у зв`язку з агресією російської федерації так і не було розпочато.
Відповідач зазначав, що усвідомлюючи порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів спрямування стоків без належної очистки, був вимушений надавати послуги з водопостачання та водовідведення населенню за для недопущення екологічної катастрофи, а саме залишення без питної води населення більш як 4500 осіб.
На сьогоднішній день підприємство відповідача являється збитковим і функціонує тільки завдяки фінансовій підтримці Ольшанської селищної ради. Щорічні штрафи призведуть до банкрутства підприємства та припинення водопостачання населенню.
Середньомісячний дохід підприємства за 2021 рік від наданих послуг склав 404,3 тис. грн, оплата склала 382,4 тис. грн, або 91%. Витрати складаються з виплати заробітної плати 220,0 тис. грн, ЄСВ - 48,0 тис.грн, ПДВ та інші податки - 50,0 тис. грн, електроенергія - 80,0 тис.грн, паливо-мастильні матеріали 15,0 тис.грн та інші поточні видатки на утримання, ремонти та ін. На теперішній час підприємство неспроможне провести сплату даного позову.
Наданий боржником Звіт про фінансові результати 2022 рік свідчить, що 2022 рік для КП "Ольшанське" закінчився зі збитковим фінансовим результатом у 47,8 тис. грн (в порівнянні з звітом за період попереднього 2021 року, коли розмір прибутку складав 116,5 тис. грн) (т.2 а.с.25, 26).
Вказані обставини, на думку суду, підтверджують відсутність можливості виконання рішення Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21 до 18.07.2024 на даний момент, та свідчать про значне погіршення фінансового стану підприємства та реальну загрозу його банкрутства.
З наданого відповідачем листа засновника підприємства - Ольшанської селищної ради №287-04.07 від 03.08.2023 (т.2 а.с.24) вбачається, що на прохання відповідача виділити кошти в сумі, яка буде достатньою для виконання рішення суду, останньому повідомлено, що після затвердження Програми "Реформування та розвитку житлово-комунального господарства на території Ольшанської селищної ради на 2012-2014 роки" Рішенням №5 від 14.12.2011 дане питання буде винесено на розгляд депутатського корпусу на виділення коштів на відшкодування штрафних санкцій згідно рішень Господарського суду Миколаївської області по справі №915/69/23 від 20.07.2023 та по справі №915/1204/21 від 19.07.2023.
Вказані обставини, на думку суду свідчать про те, що боржник протягом 2021 - 2023 років не уникає від свого обов`язку перед стягувачем, шукає шляхи та вживає заходи для погашення боргу, однак у зв`язку з несприятливою фінансовою ситуацією в економіці держави в цілому, спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19 спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та триваючою з 24.02.2022 військовою агресією російської федерації проти України і введенням в Україні воєнного стану, з об`єктивних причин не має змоги виконати рішення суду негайно.
За вказаних обставин, вжиття на даний час Державною виконавчою службою заходів по примусовому виконанню рішення суду по даній справі може призвести до блокування роботи підприємства та неможливості виконувати покладені на нього завдання.
При цьому, судом взято до уваги, що відповідач відноситься до підприємств критичної інфраструктури, і відсутність у нього можливості обслуговувати соціальні об`єкти Ольшанської селищної ради (зокрема, населення громад смт.Ольшанське, с.Тернувате, с.Сапетня, психіатричної лікарні, центру надання соціальних послуг, дитячого садочку, школи та інших споживачів) призведе до порушення прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу, а саме мешканців Ольшанської територіальної громади, та призведе до виникнення надзвичайних та техногенних ситуацій, що є недопустимим відповідно до положень Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", а також підвищення соціальної напруги в умовах військової агресії рф.
Відповідно до приписів ст.3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є судовий захист цивільного права та інтересу, справедливість, добросовісність та розумність.
Оцінивши вказані обставини та проаналізувавши докази, надані боржником в обґрунтування своєї позиції, врахувавши інтереси обох сторін, суд вважає, що соціальний статус боржника, значне погіршення його матеріального стану на 2021 та 2022 роках та наявність реальної можливості виконати рішення суду одночасно в повному обсязі одразу після отримання коштів на погашення штрафів від засновника підприємства - Ольшанської селищної ради, надають суду достатньо підстав для часткового задоволення заяви боржника про відстрочення виконання рішення - до 18.03.2024 включно.
Керуючись ст.ст.202, 234, 235, 331 ГПК України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Заяву Комунального підприємства "Ольшанське" б/н б/д (вх.№10427/23 від 08.08.2023) про відстрочення виконання рішення суду, задовольнити частково.
2. Відстрочити виконання рішення Господарського суду Миколаївської області від 19.07.2023 у справі №915/1204/21 до 18.03.2024.
Ухвала суду, у відповідності до ч.2 ст.235 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
Згідно ст.ст.254, 255 ГПК України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Ухвали суду першої інстанції оскаржуються в апеляційному порядку окремо від рішення суду лише у випадках, передбачених статтею 255 цього Кодексу. Оскарження ухвал суду, які не передбачені статтею 255 цього Кодексу, окремо від рішення суду не допускається.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Учасник справи, якому повний текст ухвали суду не був вручений у день її проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Згідно ст.257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Ухвала оформлена у відповідності до ст.234 ГПК України та підписано суддею 30.08.2023.
Суддя М.В. Мавродієва
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2023 |
Оприлюднено | 05.09.2023 |
Номер документу | 113175548 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Мавродієва М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні