Рішення
від 21.08.2023 по справі 914/427/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.08.2023 Справа № 914/427/20

За позовом: Заступника керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова, Львівська область, м. Львів;

до відповідача-1: Львівської міської ради, Львівська область, м. Львів;

до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю Девелопленд Груп, Львівська область, м. Львів;

про визнання недійсними ухвал Львівської міської ради, договору про встановлення сервітуту та скасування державної реєстрації прав на землю

Суддя Манюк П.Т.

За участю секретаря Лазаренко С.В.

Представники учасників справи:

від прокуратури: Леонтьєва Наталія Теодорівна

від відповідача 1: Поліщук Ольга Степанівна представник,

від відповідача 2: Гарасимчук Назарій Андрійович представник

У провадженні Господарського суду Львівської області перебуває справа № 914/427/20 за позовом Заступника керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова до Львівської міської ради та до Товариства з обмеженою відповідальністю Девелопленд Груп про визнання недійсними ухвал Львівської міської ради, договору про встановлення сервітуту та скасування державної реєстрації прав на землю.

Рішенням від 22.12.2020, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 14.04.2021, відмовлено у задоволенні позову в повному обсязі.

Постановою від 13.07.2021 Верховний Суд задовольнив скаргу заступника керівника Львівської обласної прокуратури частково, скасував рішення Господарського суду Львівської області від 22.12.2020 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 14.04.2021 та постановив передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 08.02.2022, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 18.05.2022 у справі № 914/427/20, у задоволенні позову відмовлено повністю.

02.08.2022 Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, прийнято постанову, якою постанову Західного апеляційного господарського суду від 18.05.2022 та рішення Господарського суду Львівської області від 08.02.2022 у справі № 914/427/20 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Львівської області.

На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 18.08.2022, головуючим суддею при новому розгляді даної справи було визначено суддю Юркевича М.В.

Ухвалою від 22.08.2022 справу було прийнято до провадження та призначено до розгляду на 04.10.2022.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 04.10.2022, заяву головуючого судді Юркевича М.В. від 04.10.2022 про самовідвід у розгляді справи № 914/427/20 задоволено та відведено його від розгляду справи № 914/427/20.

На підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи від 06.10.2022, головуючим суддею при новому розгляді справи № 914/427/20 визначено суддю Манюка П.Т.

Ухвалою суду від 11.10.2022 прийнято справу № 914/427/20 до розгляду. Підготовче судове засідання у справі призначено на 07.11.2022. Ухвалою суду від 07.11.2022 підготовче судове засідання відкладено на 28.11.2022. Ухвалою суду від 29.11.2022 підготовче судове засідання призначено на 19.12.2022, оскільки 28.11.2022 будівля Господарського суду Львівської області була відключена від електричної енергії, що зумовило неможливість проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 19.12.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 16.01.2023.

Подальший хід розгляду справи описано у відповідних ухвалах суду, зокрема ухвалою суду від 31.07.2023 розгляд справи відкладено на 21.08.2023.

В судове засідання, 21.08.2023, представник прокуратури з`явився, позовні вимоги підтримав просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача 1 у судове засідання, 21.08.2023, з`явився, позовні вимоги заперечив, просив відмовити у їх задоволенні.

В судовому засіданні, що відбулося 21.08.2023, представник відповідача 2 позовні вимоги заперечив, просив відмовити у їх задоволенні з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та додаткових письмових поясненнях.

Враховуючи те, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, в судовому засіданні 21.08.2023 справу розглянуто по суті, оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення у справі.

У зв`язку з короткотерміновою відпусткою судді Манюка П.Т., повний текст рішення виготовлений та підписаний 04.09.2023 року.

Позиція позивача.

Заступник керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова звернувся в Господарський суд Львівської області з позовом до Львівської міської ради (відповідач 1) та до Товариства з обмеженою відповідальністю Девелопленд Груп (відповідач 2) про визнання недійсними п. 2 ухвали Львівської міської ради від 29.06.2017 № 2221 «Про надання ТзОВ Девелопленд Груп дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І.Чмоли, 1 та надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Луганській» та ухвали від 15.02.2018 № 3054 «Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул.Луганській», договору про встановлення сервітуту від 01.03.2018 №С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) та скасування державної реєстрації 05.03.2018 прав користування землею (сервітуту).

В обґрунтування своїх позовних вимог, прокурор зазначає, що Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42018140000000310, яке розпочато 05.10.2018 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.364 КК України за фактом зловживання службовим становищем службовими особами Львівської міської ради, які, діючи в інтересах ТОВ «Девелопмент Груп», всупереч інтересам служби, передали йому в строкове платне користування без проведення земельних торгів, земельну ділянку площею 0,8683га на вул. Стрийській - вул. Луганській, нормативна грошова оцінка якої становить 15 275 828, 24 грн чим заподіяно істотну шкоду інтересам територіальної громади м. Львова.

При цьому, проведеною прокурором перевіркою встановлено, що надання відповідачу 2 вказаної ділянки у сервітутне користування та укладення між відповідачем 1 та відповідачем 2 договору про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) від 01.03.2018р. № С-с-266 суперечить вимогам чинного законодавства з огляду на те, що відповідачем 1 передано відповідачу 2 земельну ділянку в сервітутне користування для цілей, які не визначені законодавством, - для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово-громадського центру за цільовим призначенням за кодом КВЦПЗ 02.09 для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови.

Відповідачем 1 порушено порядок зміни цільового призначення земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення на землі житлової та громадської забудови за кодом КВЦПЗ 02.09, що має наслідком наявність правових підстав до скасування ухвал відповідача 1 від 29.06.2017 № 2221 Про надання ТзОВ Девелопленд Груп дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Чмоли, 1 та надання Управлінню земельних ресурсів Департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул.Стрийській-Луганській та від 15.02.2018 № 3054 Про затвердження Управлінню земельних ресурсів Департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул.Стрийській-Луганській, а також Договору від 01.03.2018р. № С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток).

Крім того, договір від 01.03.2018 №С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) має ознаки удаваного правочину, оскільки сервітутом є право, насамперед, на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками). Встановлення земельного сервітуту не веде до позбавлення власника земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, прав володіння, користування та розпорядження нею. Земельний сервітут здійснюється способом, найменш обтяжливим для власника земельної ділянки, щодо якої він встановлений.

В той же час, орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Тому саме оренді притаманні умови, спосіб та цілі користування спірною земельною ділянкою - для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово-громадського центру, за цільовим призначенням за кодом КВЦПЗ 02.09 - для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок.

Діяльність з облаштування благоустрою території, будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок свідчить про постійне, повне використання земельної ділянки, що не відповідає обмеженому сервітутному користуванню, передбаченому ст. 99 Земельного кодексу України, упродовж строку, на який її надано, для проведення користувачем саме підприємницької та інших видів діяльності, чим позбавлено власника - територіальну громаду м. Львова права володіння та користування даною земельною ділянкою. Водночас, потреби ТОВ «Девелопленд Груп» у спірній земельній ділянці могли бути задоволені в повному обсязі шляхом надання її в оренду.

Удаваність правочину полягає у сплаті відповідачем 2 плати за сервітут за кодом платежу 18010600 для юридичних осіб, який, відповідно до Класифікації доходів бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 (з наступними змінами та доповненнями) має найменування «Орендна плата з юридичних осіб», а «Плата за встановлення земельного сервітуту» має код 21081700.

Таким чином, відповідач 1 та відповідач 2 уклали договір від 01.03.2018 № С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) з метою приховання іншого правочину договору оренди землі, право на укладення якого набувається за результатами проведення земельних торгів. Вказане свідчить про намір відповідача 1 та відповідача 2 шляхом укладення договору від 01.03.2018 № С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) уникнути виконання вимог земельного законодавства щодо продажу права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах (земельних торгах).

Такі обставини, на думку прокурора, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим він звернувся до суду з цим позовом.

Позиція відповідача 1.

Заперечуючи позовні вимоги представник відповідача 1 зазначає, що право власності та право користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності виникає лише за наявності рішення компетентних органів і тільки в межах вказаних в цих рішеннях і такі повноваження є виключною компетенцією місцевої ради. Тобто підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності, як і визначення умов такого користування є відповідне рішення ради.

Так, відповідачем 1 з метою організації, здійснення та координації землеустрою на вул. Стрийській - Луганській, площею 0,8683 га прийнято ухвали від 29.06.2017 № 2221 «Про надання ТзОВ Девелопленд Груп дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І.Чмоли, 1 та надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Луганській» та від 15.02.2018 № 3054 «Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул.Луганській».

Зокрема, п. 2 ухвали Львівської міської ради від 29.06.2017 № 2221 передбачено надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,8683 га на вул. Стрийській - вул. Луганській для подальшої передачі її у сервітутне користування товариству з обмеженою відповідальністю Девелопленд Груп для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово-громадського центру, за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови. При цьому, п. 1 ухвали Львівської міської ради від 15.02.2018 № 3054 затверджено управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,8683 га (у тому числі площею 0,0953 га у межах червоних ліній) на вул. Стрийській - вул. Луганській (кадастровий номер 4610136800:01:008:0014).

Таким чином, управління земельних ресурсів є виконавчим органом Львівської міської ради, виконує її функції, є підзвітним та підконтрольним їй. Питання організації і здійснення землеустрою належить до повноважень управління земельних ресурсів департаменту містобудування виконавчого органу Львівської міської ради, тоді як Львівська міська рада приймає рішення в порядку, встановленому регламентом міської ради.

При цьому, ч.1 ст.134 ЗК України встановлено обов`язковість проведення земельних торгів у разі продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренда, суперфіцій, емсфітевзис). Спірна земельна ділянка на вул. Стрийській-Лугінській не вибула із власності територіальної громади м. Львова та не передана у користування на умовах оренди, суперфіцію чи емфітевзису.

Також, в силу приписів ч.5 ст.403 ЦК України та 98 ЗК України сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном, а, відповідно до ст.100 ЗК України, сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій конкретно визначеній особі (особистий сервітут). Земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (володільцем) земельної ділянки. Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Позиція відповідача 2.

Заперечуючи позовні вимоги представник відповідача 2 зазначає, що за умови, шо спірна земельна ділянка є у власності територіальної громади, то відповідач 1, як представник останньої, уповноважений, серед іншого, вирішувати юридичну та фактичну долю такої ділянки, а в Земельному кодексі України відсутнє положення, яке позбавляє орган місцевого самоврядування права на встановлення відповідних сервітутів у договірному порядку на відміну від інших суб`єктів земельних відносин.

Щодо визначення відповідачем 1 коду виду цільового призначення земельної ділянки відповідач 2 зазначає, що у відповідності до Класифікатора видів цільового призначення земель серед різних видів виділено секцію В із назвою «Землі житлової та громадської забудови, чому відповідає зміст зміненого цільового призначення спірної земельної ділянки. Надалі, секція «В» розділяється на « 02» (землі житлової забудови» та « 03» (землі громадської забудови). При цьому, у п. « 02.09.» передбачено цільове призначення «для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови», тобто не лише земель житлової забудови, а і громадської, до якої і належить будівництво торгово-громадського центру, у той час, як у підрозділі « 03» аналогічний вид відсутній, що підтверджує правильність зміни відповідачем-1 цільового призначення земельної ділянки саме на вид « 02.09».

Також, відповідач 2 зазначає про безпідставність та недоведеність доводів прокурора про наявність при укладенні договору від 01.03.2018 № С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) ознак удаваного правочину. Предметом договору, а, відповідно, метою сторін під час укладення такого було встановлення сервітуту та сплати/отримання коштів за такий, що відповідає предмету договору, водночас, у договорі наявні ряд положень властивих саме встановленню земельного сервітуту та наявні посилання на відповідні положення Земельного кодексу України, які регулюють вказаний інститут. Відтак, прокурором не доведено спрямованість волі відповідачів 1 та 2 на укладення іншого правочину чи настання інших, аніж передбачено договором наслідків.

Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136800:01:008:0014, виходячи із існуючих обмежень щодо її використання, надана відповідачу 2 в сервітутне користування з метою забезпечення будівництва та обслуговування громадського центру «IT Park» (офісних споруд, готелю з конференц - залом, торгового центру, навчального, наукового та дошкільного закладів та іншого житла).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити виходячи з таких мотивів.

Згідно з частиною першої статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Право власності та право користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності виникає лише за наявності рішення компетентних органів і тільки в межах вказаних в цих рішеннях і такі повноваження є виключною компетенцією ради. Підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності, як і визначення умов такого користування є відповідне рішення ради.

Згідно з частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, якщо правовий акт індивідуальної дії органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси територіальних громад чи окремих осіб, він визнається незаконним у судовому порядку.

Предметом позовних вимог у цій справі є визнання недійсними ухвал Львівської міської ради, договору про встановлення сервітуту та скасування державної реєстрації прав на землю.

Судом встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 29.12.2016 № 1292 «Про розроблення детального плану території, обмеженої вул.Стрийською, вул.І.Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення» вирішено дозволити розроблення детального плану території, обмеженої вул. Стрийською, вул. І.Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення відповідно до державних та будівельних норм, стандартів і правил, генерального плану м.Львова та положень затвердженої містобудівної документації, відповідальним за розроблення та фінансування детального плану територій визначено ПрАТ «Агрокультура».

Державним інститутом проектування міст «Містопроект» на замовлення Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради виготовлено Детальний план території, обмеженої вул. Стрийською, вул. І.Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення.

Ухвалою Львівської міської ради від 29.06.2017 № 2221 «Про надання ТзОВ «Девелопленд Груп» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І.Чмоли, 1, та надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Луганській» вирішено надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0213 га на вул. І.Чмоли, 1, для обслуговування нежитлової будівлі за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови; надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,8683 га на вул. Стрийській, вул. Луганській для подальшої передачі її у сервітутне користування Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру, за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови; визначити Товариство з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» замовником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» забезпечити через спеціалізовану землевпорядну організацію виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та подати міській раді на затвердження.

Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 21.07.2017 № 635 вирішено затвердити містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво Товариством з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» торгово - громадського комплексу на вул. Стрийській - вул. І. Чмоли зі знесенням існуючих будівель. Додатком до вказаного рішення є Містобудівні умови та обмеження для проектування будівництва на будівництво торгово - громадського комплексу на вул. Стрийській - вул. І. Чмоли зі знесенням існуючих будівель на нове будівництво на вул. Стрийській - вул. І. Чмоли на земельній ділянці із цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва та обслуговування торгово - промислового комплексу; категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Цільове та функціональне призначення земельної ділянки відповідає містобудівній документації на місцевому рівні. Згідно з планом зонування територій (зонінгу) Сихівського району (ухвала міської ради від 18.09.2014 №3840), детальним планом території, обмеженим вул. Стрийською, вул. І. Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення (рішення виконавчого комітету від 29.12.2016 №1292), зона Г-6 - торгівельні зони.

17.10.2017 Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано Управлінню земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради Містобудівні обмеження та сервітути щодо користування земельною ділянкою № 2401-3249 щодо земельної ділянки за адресою: Львівська область, м.Львів, вул. Стрийська вул. Луганська, площею 0,8683 га., кадастровий №4610136800:01:008:0014; категорія земель: Землі житлової та громадської забудови; цільове призначення: 02.09. Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру.

Ухвалою Львівської міської ради від 21.12.2017 № 2804 «Про затвердження ТзОВ «Девелопленд Груп» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки на вул. І. Чмоли, 1» вирішено затвердити Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 4,5393 га (кадастровий номер 4610136800:01:008:0011) на вул. І. Чмоли, 1 в оренду терміном на 25 років для будівництва та обслуговування громадського центру (офісних споруд, готелю з конференц - залом, торгового центру, навчального, наукового та дошкільного закладів та іншого житла) (код КВЦПЗ 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель сільськогосподарського призначення; затвердити земельну ділянку площею 4,5393 га (кадастровий номер 4610136800:01:008:0011) на вул. І. Чмоли, 1, для продажу Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» для будівництва та обслуговування громадського центру (офісних споруд, готелю з конференц-залом, торгового центру, навчального, наукового та дошкільного закладів та іншого житла).

26.01.2018 Відділом у м. Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, на підставі розробленого Приватним підприємством «Леополіс-Клуб» для Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово-громадського центру (КВЦПЗ 02.09) м. Львів, вул. Стрийська - вул. Луганська за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради зареєстровано право власності на земельну ділянку за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська - вул. Луганська площею 0,8683 га. кадастровий № 4610136800:01:008:0014; категорія земель: Землі житлової та громадської забудови; цільове призначення: 02.09. Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру.

31.01.2018 Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано відповідачу 2 Містобудівні обмеження та сервітути щодо користування земельною ділянкою № 2401-293 щодо земельної ділянки за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська - вул. Луганська площею 0,8683 га, кадастровий № 4610136800:01:008:0014; категорія земель: Землі житлової та громадської забудови; цільове призначення: 02.09. Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру.

Ухвалою Львівської міської ради від 15.02.2018 № 3054 «Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Луганській» вирішено затвердити управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,8683 га (у тому числі площею 0,0953 га у межах червоних ліній) на вул. Стрийській - вул. Луганській (кадастровий номер 4610136800:01:008:0014); надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп» земельну ділянку, площею 0,8683 га (у тому числі, площею 0,0953 га, у межах червоних ліній), без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень на вул. Стрийській - вул. Луганській (кадастровий номер 4610136800:01:008:0014) у сервітутне користування терміном на 25 років для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру (код КВЦПЗ 02.09 - для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель сільськогосподарського призначення; Товариству з обмеженою відповідальністю «Девелопленд Груп»: укласти у тримісячний термін з Львівською міською радою договір строкового сервітутного користування та зареєструвати його відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»; сплатити кошти щодо відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва земельної ділянки у розмірі 61 524 грн; у встановленому порядку виготовити проект зняття та перенесення родючого шару ґрунту (ріллі); приступити до освоєння земельної ділянки після повної сплати відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, укладення та державної реєстрації договору строкового сервітутного користування та використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням; забезпечити цілодобовий доступ до існуючих на території ділянки інженерних мереж для їх ремонту та обслуговування, дотримуватись правил використання земель в охоронній зоні згідно з вимогами інженерних служб міста і не чинити перешкод при будівництві нових інженерних мереж; Департаменту містобудування забезпечити внесення відповідних змін у земельно - кадастрові дані.

01.03.2018 між відповідачем 1 (за договором - власник) та відповідачем 2 (за договором - землекористувач) укладено договір про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток) № С-с-266, за умовами якого (п.1.1., 1.2. договору) власник на підставі ухвали Львівської міської ради від 26.07.2012 № 1676 «Про затвердження Положення про земельний сервітут та порядок визначення плати за землю при встановленні земельного сервітуту, а також Типових договорів про встановлення земельного сервітуту», Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України та ухвали Львівської міської ради від 15.02.2018 № 3054 «Про затвердження управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Луганській» встановлює земельний сервітут (обмежене платне користування) на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська - вул. Луганська кадастровий № 4610136800:01:008:0014, площею 0,8683 га, (у тому числі площею 0,0953 га у межах червоних ліній) без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру.

Відповідно до п. 2.1. договору, земельний сервітут встановлюється на 25 років.

Договір про встановлення земельного сервітуту набирає чинності з дати реєстрації права користування (п. 2.2. договору).

Розділом 3 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 15 275 828, 24 грн.

Відповідно до п.3.1. договору за земельний сервітут землекористувач сплачує плату у грошовій формі.

Пунктом 3.2. договору, сторонами передбачено, що плата за землю при встановленні земельного сервітуту (плата за земельний сервітут) вносить землекористувач відповідно до 195 економіко-планувальної зони м. Львова, і складає 458 274,85 грн в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 34222000003002 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014. ЄДРПОУ 34857384 одержувач: Департамент фінансової політики Львівської міської ради, код платежу 18010600 для юридичних осіб - до 30 числа місяця, наступного за звітним.

Розмір плати за земельний сервітут не є сталим і змінюється у зв`язку з проведенням щорічної індексації грошової оцінки земельної ділянки та внесенням змін на підставі вимог чинного законодавства України і інших нормативних документів (п.3.4. договору).

Відповідно до п.4.1. договору, земельний сервітут встановлюється для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово - громадського центру. Цільове призначення земельної ділянки код КВІІПЗ 02.09 - для будівництва та обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови. Категорія земельної ділянки згідно ст. 19 ЗК України землі житлової та громадської забудови.

Пунктом 4.2. договору встановлено умови використання, зокрема землекористувач зобов`язаний використовувати земельну ділянку згідно з п.4.1.; дія земельного сервітуту зберігається у разі переходу прав на земельну ділянку, щодо якої встановлено земельний сервітут, до іншої особи; земельний сервітут не може бути предметом купівлі-продажу, застави та не може передаватися будь-яким способом особою, в інтересах якої цей сервітут встановлено, іншим фізичним та юридичним особам.

Пунктом п.4.3. договору визначено умови збереження якості землі, згідно яких землекористувач у відповідності до статті 162 ЗК України здійснює захист земельної ділянки від водної та вітрової ерозії, підтоплення, забруднення відходами виробництва та радіоактивними речовинами, від інших процесів руйнування; забезпечує знімання, використання і збереження родючого шару ґрунту при проведенні робіт, пов`язаних з порушенням земель; перед порушенням ґрунтового покриву земельної ділянки у зоні розміщення археологічних пам`яток забезпечує письмове повідомлення органів охорони культурної спадщини про заплановані роботи і сприяє проведенню археологічних досліджень.

Вказаний договір підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - сторін договору.

05.03.2018 приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Пелех О.З. зареєстровано за відповідачем-2 право користування (сервітут) на земельну ділянку площею 0,8683 га, кадастровий № 4610136800:01:008:0014 за адресою: м. Львів, вул. Стрийська - вул. Луганська строком дії на 25 років.

05.03.2018 приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Пелех О.З. зареєстровано за відповідачем 2 право оренди суміжної земельної ділянки, площею 1,4376 га, кадастровий № 4610136800:01:008:0012 за адресою: м. Львів, вул. І.Чмоли, 1; цільове призначення: для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій.

Листом від 12.05.2020 № 4-2201-13556, Управління адміністрування місцевих та залучення фінансів Департаменту фінансової політики Львівської міської ради повідомило Юридичний департамент Львівської міської ради про відсутність станом на 12.05.2020 заборгованості зі сплати за сервітут згідно договору від 01.03.2018 № С-с-266 про встановлення земельного сервітуту (для реальних часток).

Обгрунтовуючи свої позовні вимоги прокурор вказує на те, що 05.10.2018 Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції у Львівській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42018140000000310 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 364 КК України за фактом зловживання службовим становищем службовими особами Львівської міської ради, які, діючи в інтересах ТзОВ «Девелопмент Груп», всупереч інтересам служби, передали йому в строкове платне користування без проведення земельних торгів, земельну ділянку, площею 0,8683 га, на вул. Стрийській - вул. Луганській, нормативна грошова оцінка якої становить 1 5275 828, 24 грн, чим заподіяно істотну шкоду інтересам територіальної громади м. Львова.

Листом від 05.02.2020, вих. №10-28-0.19-830/2-20, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила прокурора про прийняття відповідачем 1 ухвали від 29.06.2017 № 2221 «Про надання ТзОВ «Девелопленд Груп» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І.Чмоли, 1 та надання Управлінню земельних ресурсів Департаменту містобудування дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській Луганській» з порушенням вимог першого абзацу ч.2 ст.123 ЗК України, а обов`язок відповідача 2 сплатити кошти щодо відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва та виготовлення проекту зняття та перенесення родючого шару ґрунту свідчить про удаваний правочин - передача в оренду земельної ділянки, без проведення земельних торгів.

З врахуванням наведеного, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру у вказаному листі зробила висновки про прийняття відповідачем 1 ухвали від 15.02.2018 № 3054 «Про затвердження Управлінню земельних ресурсів Департаменту містобудування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Стрийській -Луганській» з порушенням вимог статей 20, 79-1, 99, 123, 124, 134 ЗК України, ст. 401 ЦК України та Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279, а відтак про здійснення розпорядження відповідачем-1 спірною земельною ділянкою здійснено з порушенням вимог земельного законодавства.

В той же час судом встановлено, що листом від 27.10.2020 № К-184/Аз/16101-20 Слідче управління Головного управління Національної поліції у Львівській області повідомило відповідача 2 про те, що кримінальне провадження № 42018140000000310, яке розпочато 05.10.2018, закрите 14.07.2020 на підставі пункту 2 частини 1 статті 284 КПК України (встановлена відсутність в діянні складу кримінального правопорушення).

02.08.2022 Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, прийнято постанову, якою постанову Західного апеляційного господарського суду від 18.05.2022 та рішення Господарського суду Львівської області від 08.02.2022 у справі № 914/427/20 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Львівської області.

У вищевказаній постанові Верховний Суд зазначив про те, що суди попередніх інстанцій під час нового розгляду справи не виконали у повному обсязі вказівок Верховного Суду, викладених у постанові від 13.07.2021 у цій справі, щодо необхідності з`ясування питання реальної потреби ТОВ "Девелопленд Груп" у спірній земельній ділянці площею 0,8683 га кадастровий № 4610136800:01:008:0014 шляхом встановлення сервітуту та встановлення того, як вона співвідноситься із потребами, передбаченим приписи статті 404 ЦК України. Також судами попередніх інстанцій не було надано змістовної оцінки доводам прокурора щодо неможливості ТОВ "Девелопленд Груп" задовольнити власні потреби у спірній земельній ділянці будь-яким іншим способом, зокрема шляхом отримання цієї земельної ділянки на умовах договору оренди, і внаслідок цього вимушеного укладення договору про встановлення сервітуту, не обгрунтовано посилання на висновок земельно-технічної експертизи та не досліджено можливість встановлення сервітуту щодо суміжної земельної ділянки.

Місцевому господарському суду під час нового розгляду справи слід урахувати наведене у цій постанові, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та, залежно від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.

Відповідно до ч. 5 ст. 310 ГПК України, висновки суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення, є обов`язковими для суду першої чи апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.

З цього приводу господарський суд зауважує наступне.

Статтею 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування;

Згідно ч. 2 ст.124 Земельного кодексу України - передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст.134.

Статтею 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Статтею 401 ЦК України передбачено, що право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

Частиною 5 ст. 403 Цивільного Кодексу України встановлено, що сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном.

Згідно ч. 2 ст. 404 Цивільного Кодексу України особа має право вимагати від власника (володільця) сусідньої земельної ділянки, а в разі необхідності - від власника (володільця) іншої земельної ділянки надання земельного сервітуту.

Статтею 98 Земельного Кодексу України встановлено, що право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками). Земельні сервітути можуть бути постійними і строковими. Встановлення земельного сервітуту не веде до позбавлення власника земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, прав володіння, користування та розпорядження нею.

Статтею 136 ЗК України визначено процедуру добору земельних ділянок комунальної власності на земельні торги, що передбачає виставлення на земельні торги лише тих земельних ділянок, які відповідають певним чинникам, а саме необхідно враховувати: затвердження містобудівної документації та документації із землеустрою; маркетингові дослідження; інвестиційну привабливість; звернення громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Тобто, орган місцевого самоврядування, розпоряджаючись майном територіальної громади, враховує, зокрема, вищевказані чинники та за наявності таких виставляє певні земельні ділянки на торги, або у протилежному випадку (за відсутності, недостатності чинників) не виставляє відповідну земельну ділянку на торги.

У наданих суду поясненнях представник відповідача 1 вказав на те, що спірна земельна ділянка не була економічно приваблива з огляду на те, що така містить істотні обмеження, зокрема: заборонене будь-яке будівництво; заборонена будь-яка посадка багаторічних дерев; частково знаходиться в зоні Г-6 (зона об`єктів торгівлі); частково знаходиться в зоні ТР-2 (зона транспортної інфраструктури (вулична мережа); частково знаходиться в межах червоних ліній; частково знаходиться в охоронній зоні навколо об`єкта енергетичної системи.

Наведене вище вбачається із Містобудівельних обмежень, затверджених 31.01.2018 року за № 2401-293.

ТОВ "Девелопленд Груп" не міг задовольнити власні потреби у спірній земельній ділянці будь-яким іншим способом, зокрема шляхом отримання цієї земельної ділянки на умовах договору оренди, оскільки чинне земельне законодавство зобов`язує надавати земельні ділянки вільні від забудови лише шляхом проведення земельних торгів у формі аукціону. Переможцем земельних торгів стає учасник, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею. Особа, яка отримає земельну ділянку в оренду шляхом проведення аукціону наперед не визначена.

Реальна потреба ТзОВ «Девелопленд Груп» на отримання саме земельної ділянки на вул.Стрийська-вул.Луганська площею 0,8683 га, кадастровий № 4610136800:01:008:0014 передбачено Детальним планом території обмеженої вул. Стрийська, І.Чмоли, Козельницькою проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення, згідно ухвали Львівської міської ради від 29.12.2016 року № 1292. Вказаною ухвалою надано дозвіл на розроблення детального плану території, обмеженої вул. Стрийською, вул. І. Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення, відповідно до державних будівельних та інших норм, стандартів і правил, генерального плану м. Львова та положень затвердженої містобудівної документації. Разом з розробленням планувальної структури забудови території, плану червоних ліній вулично-дорожньої мережі; з визначенням містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок у комплексі з оточуючою забудовою на суміжних територіях; з пропозиціями з інженерного забезпечення та захисту території; з необхідними заходами щодо дотримання природоохоронних, санітарно-гігієнічних, протипожежних нормативів та вимог з ліквідації аварійних ситуацій, з врахуванням інтересів власників нерухомості та дійсних землекористувачів у межах визначеної території.

У 2017 році розроблено детальний план території обмеженої вул. Стрийською, вул. І. Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення. У детальному плані опрацьовано планувальне рішення щодо використання та забудови території орієнтовною площею 24 га, яка включає земельну ділянку площею 0,8683 га кадастровий № 4610136800:01:008:0014.

30.06.2017 рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 576 затверджено детальний план території, обмеженої вул. Стрийською, вул. І. Чмоли, вул. Козельницькою, проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення.

Затвердженим генеральним планом міста було визначена "перспективна архітектурно-планувальна організація загальноміського центру як система, яка складається з ядра загальноміського центру та трьох підцентрів: західного - в районі вул.Чернівецької і Городоцької, північного - в районі просп. Чорновола - Липинського і, зокрема, південного в районі вул.Стрийської (біля будинку ДПА, за рахунок винесення ВАТ "Агрокультури" і військової частини"). Згідно затвердженої містобудівної документації (ЗМД), дана територія передбачена під комплексну реконструкцію, з метою її ефективного використання, організації та збереження естетичного середовища. Функціональне призначення території згідно з: - генпланом міста - території громадських центрів, комплексів та об`єктів, а також території магістральної вуличної мережі; - планом зонування території Сихівського адміністративного району - зони ТР-2 - зона транспорту (вулична мережа) та Г-6 торгівельні зони.

Згідно площі використання території, охопленої ДПТ, ТзОВ «Девелопленд Груп» займає 12 % площі існуючого використання території.

Більшу частину території (станом на день складання ДПТ - 2017 рік), за виключенням вуличної мережі, формують ділянки користування ПрАТ"Агрокультура" та ТОВ "Девелопленд груп"; (8,77 га/37 %), користувачі яких є основними ініціаторами організації "ІТ-центру" та приведення території у відповідність до містобудівної документації.

Відповідно до затвердженого проекту на земельній ділянці на перехресті вулиць Стрийська-Чмоли буде розташований «IT Park» який зможе вмістити 10 000 працівників IT-індустрії, а також понад 4 000 працівників суміжних галузей. Комплекс буде збудований на перехресті вулиць Стрийська-Чмоли, куди легко дістатися з аеропорту, залізничного вокзалу, університетів та історичного центру міста.

Згідно Детального плану території (графічного) - Проектний план перша черга забудови на земельній ділянці площею 0,8683 га кадастровий № 4610136800:01:008:0014 запроектовано автомобільну стоянку (п.4) ТзОВ «Девелопленд груп» з доїздом у вигляді транспортного кільця.

Згідно Детального плану території (графічного) - Проектний план основне креслення - на земельній ділянці площею 0,8683 га кадастровий № 4610136800:01:008:0014 запроектовано автомобільну стоянку (п.11) для обслуговування запроектованих будівель офісного центру та готелю які запроектовані на земельних ділянках:

- площею 2,3000 га кадастровий номер 4610136800:01:008:0004 на вул. Стрийській Луганська у приватній власності ТзОВ «Девелопленд Груп» (суміжна земельна ділянка);

- площею 4,5393 га (кадастровий номер 4610136800:01:008:0011) наданій ТзОВ «Девелопленд Груп» на умовах оренди;

- площею 1,4376 га (кадастровий номер 4610136800:01:008:0012) на вул. І. Чмоли, 1 для будівництва та обслуговування громадського центру надана ТзОВ «Девелопленд Груп» на умовах оренди.

Також проектом передбачено вихід наземного пішоходного переходу (п.13).

У подальшому, рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 01.03.2019 № 193 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ «Девелопленд Груп» громадського центру зі знесенням існуючих споруд, будівництвом тимчасового дворівневого паркінгу (до часу будівництва хордової магістралі) та винесення існуючої ТП-545 на ділянку сервітутного користування (4610136800:01:008:0014).

Згідно містобудівних обмежень та сервітутів щодо користування земельною ділянкою від 17.17.2018 року № 2401-3249, яка є частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 4610136800:01:008:0014 погоджена площа земельної ділянки 0,8683 га в тому числі 0,0953 га в межах червоних ліній. Земельна ділянка обмежена проектованою хордовою магістраллю загальноміського значення знаходиться в зоні Г-6 та ТР-2 (зона транспортної інфраструктури (вулична мережа). Частина земельної ділянки площею 0,0513 надається у обмежене користування охоронна зона навколо об`єкта енергетичної системи. Аналогічні обмеження вказані у висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 01.12.2017 року № 14329/82-17.

Усе вищезазначене спростовує доводи позивача в удаваності правочину оскільки земельна ділянка з такими обмеженнями є економічно непривабливою для продажу її (чи права оренди на неї) на земельних торгах шляхом аукціону, що не позбавляє можливості її власника (відповідач 1) та суміжного землекористувача (відповідач 2) укласти договір щодо її сервітутного використання для потреб землекористувача.

Варто зауважити, що законодавчі приписи щодо умов договору оренди земельної ділянки та договору про встановлення земельного сервітуту (обмеженого платного користування) в значній мірі є тотожними. Відмінність в першу чергу полягає в обсязі правомочностей землекористувача та власника щодо умов використання земельної ділянки, а також у процедурі надання земельної ділянки у сервітутне користування чи в оренду.

Спірна земельна ділянка на вул. Стрийській-Лугінській не вибула із власності територіальної громади м. Львова та не передана у користування на умовах оренди, суперфіцію чи емфітевзису. Відтак, власник земельної ділянки, а саме Львіська міська рада, у разі потреби згідно рішення про встановлення містобудівних умов має змогу перенести на земельну ділянку сервітутного користування трансформаторну підстанцію, чого була б позбавлена у випадку надання земельної ділянки в оренду шляхом аукціону.

12.11.2021 за результатами проведення земельно - технічної експертизи судовим експертом Табунщик Т.Я. підготовлено висновок експерта № 049/21, який містить висновок про те, що: «неможливо ТзОВ «Девелопленд Груп» задовільнити потреби у влаштуванні транспортної інфраструктури (транспортно-пересадочні вузли, пішоходні зони, території зберігання транспортних засобів, благоустрою), заїзду до земельної ділянки, кадастровий номер якої 4610136800:01:008:0016, з подальшим на ній будівництвом торгово - громадського центру, будь - яким іншим способом, ніж через земельну ділянку, кадастровий номер якої 4610136800:01:008:0014», відтак експертом підтверджено, що метою сервітутного користування є влаштування транспортної інфраструктури та облаштування благоустрою території прилеглої до торгово-громадського центру.

Суду не надано доказів, що на момент прийняття оспорюваних ухвал Львівської міської ради, були наявні інші способи забезпечення благоустрою земельної ділянки для розміщення торгово-громадського центру, інакше ніж як через земельну ділянку кадастровий № 4610136800:01:008:0014, оскільки інші суміжні земельні ділянки (за винятком ділянки з кадастровим № 4610136800:01:008:0011) станом на момент прийняття оспорюваних ухвал у власності чи орендному користуванні відповідача 2 не перебували, що унеможливлювало влаштування транспортної інфраструктури, благоустрою та заїзду до торгово-громадського центру.

Враховуючи вищенаведене ТОВ «Девелопленд Груп» не міг задовольнити власні потреби у користуванні спірною земельною ділянкою будь-яким іншим способом, зокрема шляхом отримання цієї земельної ділянки на умовах договору оренди, оскільки вона не може бути самостійним об`єктом, а є частиною проекту побудови комплексу ІТ парку. Саме для цього і було розроблено Детальний план території на площі понад 24 га та де, зокрема, ТОВ «Девелопленд Груп» отримало дозвіл на будівництво та обслуговування громадського центру (офісних споруд, готелю з конференц-залом, торгового центру, навчального, наукового та дошкільного закладів та іншого житла). Такий комплекс потребує благоустрою та обладнання паркінгу, для чого власником землі Львівською міською радою і прийнято оскаржувані ухвали, де єдиним варіантом визначено передачу у сервітутне користування спірної земельної ділянки.

При цьому, передача земельної ділянки із зазначеними вище обмеженнями щодо використання у сервітутне користування для облаштування благоустрою території, прилеглої до торгово-громадського центру і, зокрема, можливого будівництва паркінгу та автостоянки, не суперечить цілям, задля яких законодавчо передбачена можливість встановлення сервітуту інші земельні сервітути (ст. 99 ЗК України, ст 404 ЦК України).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. З урахуванням викладених вище обставин, наявних у справі доказів, суд дійшов висновку про те, що прокурором не доведено належними доказами порушення відповідачами вимог цивільного та земельного законодавства, відтак позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з відмовою у позові, судові витрати покладаються на прокурора.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

вирішив:

1. У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Суддя Манюк П.Т.

Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено06.09.2023
Номер документу113203060
СудочинствоГосподарське
Сутьвстановлення сервітуту та скасування державної реєстрації прав на землю

Судовий реєстр по справі —914/427/20

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Постанова від 18.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 31.07.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 23.05.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 24.04.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні