Постанова
від 31.08.2023 по справі 572/2036/22
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 серпня 2023 року

м. Рівне

Справа № 572/2036/22

Провадження № 22-ц/4815/835/23

Рівненський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

судді-доповідача - Боймиструка С.В.,

суддів: Ковальчук Н.М., Шимків С.С.,

секретар судового засідання: Мороз А.В.

за участю: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи апеляційну скаргу ОСОБА_4 на рішення Дубровицького районного суду Рівненської області від 02 травня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Комунального підприємства Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета позову: Сарненська міська рада Рівненської області про визнання протиправним наказу, поновлення на роботі, стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В :

В липні 2022 року ОСОБА_4 , вважаючи своє звільнення з роботи незаконним, звернувся в суд з позовом до відповідача Комунального підприємстваІнспекція зблагоустрою Сарненськоїміської територіальноїгромади Сарненськоїміської радита третьоїособи,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмета позову:Сарненської міськоїради Рівненськоїобласті та, згідно з позовом в уточненій його редакції, просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради №17 від 25.04.2022 Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку зі скороченням чисельності штату в частині скорочення посади інспектора з благоустрою;

- визнати протиправним та скасувати наказ комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради №18 від 30.06.2022 про звільнення його з посади інспектора з благоустрою комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради з 30.06.2022 у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників, п. 1 ст. 40 КЗпП України, як такий, що суперечить чинному законодавству України;

- поновити його на посаді інспектора з благоустрою комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради;

- стягнути на його користь з комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради 70019,54 грн.

До початку судового засідання від адвоката позивача - Михальця Г.В. в порядку ст.ст.43, 49, 64, 83 ЦПК України надійшла заява про долучення до матеріалів розрахунку середнього заробітку позивача за час вимушеного прогулу станом на 02.05.2023 року, в якій просить стягнути з комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради 206273,78 грн.

Рішенням Дубровицького районного суду Рівненської області від 02 травня 2023 року позов ОСОБА_4 до Комунального підприємства Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета позову: Сарненська міська рада Рівненської області про визнання протиправним наказу, поновлення на роботі, стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу задоволено частково.

Змінено дату звільнення ОСОБА_4 з посади інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради з 30.06.2022 року на 05.08.2022 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішенням місцевого суду, ОСОБА_4 оскаржив його в апеляційному порядку.

У поданій апеляційній скарзі зазначає, що Сарненська міська рада Рівненської області, яка є власником Комунального підприємства Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради не приймала та не погоджувала рішень про зміну організації виробництва і праці в КП Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради чи про скорочення чисельності працівників.

Звертає увагу, що суд не врахував його статус депутата місцевої ради та наявність інвалідності третьої групи.

Вказує, що висновки про перебування на лікарняному 30 червня 2022 та відмови від ознайомлення з наказом про звільнення і від отримання трудової книжки з розрахунковими коштами того ж дня є взаємовиключними.

Вважає, що підстав для змін в організації виробництва і праці не було як і підстав для скорочення його посади.

Враховуючи викладене, просить скасувати рішення місцевого суду в оскаржуваній частині та задовольнити позовні вимоги повністю.

Комунальна установа Інспекція зблагоустрою Сарненськоїміської територіальноїгромади Сарненськоїміської ради у відзиві наапеляційну скаргу заперечує доводи викладені апелянтом, вказує, що рішення прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому просить залишити його без змін а апеляційну скаргу без задоволення.

Частиною 1 ст. 367 ЦПК України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції межах доводів та вимог апеляційної скарги.

По справі встановлено, що 22 липня 2020 року ОСОБА_4 звернувся із заявою до відповідача про призначення його інспектором Комунальної установи Інспекція з благоустрою м. Сарни (а.с.71).

03 серпня 2020 року наказом №4 Комунальної установи Інспекція з благоустрою м. Сарни Сарненської міської ради, ОСОБА_4 прийнято на посаду інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою м. Сарни Сарненської міської ради на підставі вищевказаної заяви (а.с.72).

Того ж дня, ОСОБА_4 був ознайомлений з посадовою інструкцією інспектора з благоустрою комунальної установи Інспекція з благоустрою м. Сарни Сарненської міської ради, про що свідчить його особистий підпис (а.с. 73-76).

20 квітня 2022 року виконавчим комітетом Сарненської міської ради прийнято рішення №152, яким змінено назву Комунальної установи Інспекція з благоустрою м. Сарни Сарненської міської ради на Комунальну установу Інспекція зблагоустрою Сарненськоїміської територіальноїгромади Сарненської міської ради з одночасним затвердженням у новій редакції Положення про Комунальну установу Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради.

п. 4.4 вказаного Положення визначено, що до компетенції начальника Інспекції відноситься, зокрема: самостійно укладати договори, у тому числі трудові, видавати накази, обов`язкові для всіх працівників Інспекції; за погодженням із Сарненським міським головою визначати організаційну структуру Інспекції, встановлювати чисельність працівників і штатний розпис, а також приймати і звільняти працівників відповідно до штатного розпису та трудового законодавства України, розподіляти між ними завдання та обов`язки, затверджувати посадові інструкції, контролювати їх виконання.

Наказом начальника інспекції ОСОБА_2 від 25 квітня 2022 року №17 внесено зміни до штатного розпису Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради з 01 липня 2022 року, скоротивши 1 штатну одиницю інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради та виключено із штатного розпису Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради з 01 липня 2022 року вказану посаду (а.с.84).

25 квітня 2022 року на виконання вищевказаного наказу №17 Про внесення змін до штатного розпису та скорочення чисельності працівників оформлено повідомлення №1 від 25 квітня 2022 року Про заплановане звільнення (а.с.85), в якому викладено попередження ОСОБА_4 про наступне звільнення з посади інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників, яке відбудеться 30 червня 2022 року, з виплатою вихідної допомоги у розмірі середнього місячного заробітку.

Згідно акту №1 від 26 квітня 2022 року Про відмову від підпису в повідомленні про звільнення ОСОБА_4 від підпису після ознайомлення в повідомленні про його звільнення №1 від 25 квітня 2022 року відмовився (а.с.86).

Наказом №18 від 30 червня 2022 року Про звільнення ОСОБА_4 (а.с.92) ОСОБА_4 звільнено з посади інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради з 30 червня 2022 року у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників, п. 1 ст. 40 КЗпП України з виплатою вихідної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку 20350 грн. та компенсації за 36 днів невикористаної щорічної відпустки 22102,56 грн.

Підставами для винесення вказаного наказу послугували наказ начальника Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради Про внесення змін до штатного розпису у зв`язку зі скороченням чисельності штату від 25 квітня 2022 року №17 та акт Про відмову від підпису в повідомленні про звільнення від 26 квітня 2022 року №1.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Відповідно до ч.3 ст.33 "Про статус депутатів місцевих рад", депутат місцевої ради може бути звільнений з роботи з ініціативи власника або уповноваженого ним органу від займаної посади, виключений з навчального закладу за умови його попередження в порядку, встановленому законом. Про таке попередження відповідний власник або уповноважений ним орган письмово повідомляє не менш ніж за 15 днів відповідну місцеву раду.

На виконання вимог ст. 33 "Про статус депутатів місцевих рад" листом від 28.04.2022 року №19 начальник КУ Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради повідомив Сарненську районну раду про майбутнє звільнення ОСОБА_4 (а.с. 87). Проте з відповіді Сарненської районної ради вбачається, що будь-яких повідомлень стосовно звільнення ОСОБА_4 не отримували (а.с. 169).

Конституційним Судом України 26 березня 2002 року у справі № 6-рп/2002 за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 28 Закону № 3949-XII (справа про охорону трудових прав депутатів місцевих рад) було ухвалено рішення, відповідно до якого визнано, що питання кадрової політики, службової кар`єри, оцінки виконання працівником своїх функцій на відповідному підприємстві, в установі та організації, в державному органі, які змушена розглядати рада при наданні (ненаданні) попередньої згоди відповідно до частин першої та другої цієї статті, не є питаннями місцевого значення у розумінні статті 140 Конституції України. Місцева рада не може втручатися у трудові правовідносини осіб, які є депутатами місцевих рад. (...) Конституція України не передбачає для звільнення таких посадових осіб одержання попередньої згоди на це відповідної місцевої ради.

Таким чином частина перша статті 28 Закону № 3949-XII, яка була чинна до прийняття Закону про депутатів місцевих рад та вимагала погодження на звільнення депутата, визнана неконституційною.

Враховуючи такий висновок Конституційного Суду України та аналізуючи актуальну редакцію статті, яка встановлює особливості звільнення працівника-депутата, колегія суддів приходить до висновку, що чинне законодавство не ставить можливість звільнення такої особи в залежність від надання згоди або незгоди відповідною місцевою радою. Відсутність такого повідомлення не може бути визначальною обставиною в оцінці законності звільнення внаслідок скорочення.

При цьому слід враховувати, що Європейським судом з прав людини було введено в правовий обіг поняття "правового пуризму" у рішенні по справі «Сутяжник проти Росії» (№ 8269/02) де суд виклав висновок про те, що не може бути скасоване правильне по суті судове рішення та не може бути відступлено від принципу правової визначеності лише задля правового пуризму, судове рішення може бути скасоване лише з метою виправлення істотної судової помилки.

За такого,відсутність повідомлення не могло істотно вплинути на правильність рішення роботодавця.

Законодавець у ч. 2 ст. 42 КЗпП України визначив категорії осіб, яким надається перевага в залишенні на роботі при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації. Хоча перелік не є вичерпним, однак ні Закон України Про статус депутатів місцевих рад, ні КЗпП або жоден інший не містить застережень про наявність у депутатів переважного права на залишення на роботі.

Також апелянт доводить про неврахування судом статусу інваліда 3 групи. Однак сама по собі наявність інвалідності також не надає переваг під час звільнення на підставі п.1 ч.1 ст. 40 КЗпП України.

Закон України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні не встановлює обмежень на звільнення осіб з 3 групою інвалідності у разі скорочення.

Пунктами 5 та 7 ч.2. ст. 42 КЗпП України конкретизовано (звужено), що переважне право на залишення на роботі надається працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання та учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу.

З пенсійного посвідчення ОСОБА_4 вбачається, що він отримує пенсію по інвалідності 3 групи: трудове каліцтво (а.с.5).

Відомостей про те, що позивач підпадає під одну з категорій передбачених ч.2 ст.24 КЗПП матеріали справи не містять, а сам позивач не конкретизує на якому підприємстві він отримав трудове каліцтво.

Крім того, переважне право працівника залишитися на роботі враховується лише в разі скорочення однорідних професій та посад і не тотожне переважному праву його працевлаштування на нову посаду (постанова ВС від 11.07.2022 у справі № 707/818/20).

В даному випадку скорочувалась одна посада інспектора з благоустрою, а інші вакантні посади були відсутні, тому роботодавець був позбавлений можливості забезпечити працевлаштування позивача.

Не можна погодитись з доводами про взаємовиключність висновків суду першої інстанції, щодо ознайомлення з наказом про звільнення та перебування на лікарняному.

Згідно ч. 1 ст. 47 КЗпП України роботодавець зобов`язаний у день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, письмове повідомлення про нараховані та виплачені йому суми при звільненні (стаття 116) та провести з ним розрахунок у строки, визначені статтею 116 цього Кодексу, а також на вимогу працівника внести належні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається у працівника.

Статтею 40 КЗпП України закріплено, що не допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за пунктом 5 цієї статті), а також у період перебування працівника у відпустці. Це правило не поширюється на випадок повної ліквідації підприємства, установи, організації.

Судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що згідно підпису в наказі про звільнення №18 від 30 червня 2022 року наказ отримано позивачем (а.с. 92.)

Актом №2 від 30 червня 2022 року засвідчено, що позивач орієнтовно в 14:10 30 червня 2022 року ознайомився з наказом про звільнення та відмовився отримувати копію наказу про звільнення, трудову книжку, розрахунок при звільненні.

З отриманої відповіді КНП Сарненська ЦРЛ Сарненської міської ради від 27 жовтня 2022 року №1332/01-11/22 (а.с.99) слідує, що ОСОБА_4 30 червня 2022 року біля 16 год. звернувся в травматологічне відділення КНП Сарненська ЦРЛ зі скаргами на гострий біль в спині з іррадіацією в праву н/кінцівку. Оглянутий завідувачем відділення ОСОБА_5 ОСОБА_4 був госпіталізований в травматологічне відділення. Відповідно було створено електронне направлення №0406-7135-1067-4224 (30.06.2022 в 16 год. 44 хв.) 30 червня 2022 року о 17 год. 15 хв. оформлено історію хвороби №3994. За період лікування оформлено електронні л/л №4581497-2008812864-1 (висновок М6Н6-5СН8-9385-3525) з 30 червня 2022 року по 15 липня 2022 року створено 01 липня 2022 року та електронний л/л №4581497-2008812664-2, дострокове закриття з 05 липня 2022 року по 06 липня 2022 року (висновок 7А2Р-37Н2-ТЕКВ-Е23К). Рекомендоване подальше амбулаторне лікування.

На думку колегії суду місцевим судом вірно оцінені вказані докази та правильно встановлено, що позивач звернувся у лікарню вже після ознайомлення з наказом про звільнення, тому перебування працівника на лікарняному не виключає можливості фіксації факту відмови від отримання копії наказу про звільнення, трудової книжки, розрахунку при звільненні.

Разом з тим, суд встановив, що на виконання наказу начальника Сарненської районної військової адміністрації №19 від 13 квітня 2022 року, а саме пункту 5 щодо оптимізації чисельності працівників апарату районної ради, виконавчих органів міських, сільських рад та підприємств, установ та організацій, які перебувають у відповідній комунальній власності, з урахуванням положень Закону України Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, а також беручи до уваги п. 10 ст. 54-1 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост, згідно якого староста бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного старостинського округу та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про результати такого контролю та керуючись пунктом 4.4.6 положення Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради, начальник Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради звернувся до Сарненського міського голови з листом від 25 квітня 2022 року за №18 (а.с.82) в якому запропонував здійснити оптимізацію чисельності працівників Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради шляхом внесення змін до штатного розпису установи. При цьому, просив міського голову погодити внесення змін, скоротивши І штатну одиницю інспектора з благоустрою Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради.

З доданого відповідачем штатного розпису Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради станом на 01 липня 2022 року (а.с.83) вбачається, що Сарненським міським головою Серпеніновим Р.П. погоджено внесені зміни до штатного розпису Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради.

Зважаючи на таке погодження міського голови, начальником Комунальної установи Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради і був винесений наказ №17 від 25 квітня 2022 року Про внесення змін до штатного розпису та скорочення чисельності працівників.

Враховуючи викладене не заслуговують доводи апелянта про відсутність погодження Сарненською міською радою Рівненської області змін в організації виробництва і праці чи про скорочення чисельності працівників в КП Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади Сарненської міської ради.

При цьому слід враховувати, що відповідно до пункту 4.4. Положення про Комунальну установу "Інспекція з благоустрою Сарненської міської територіальної громади" Сарненської міської ради, затвердженого рішенням виконкому міської ради №152 від 20 квітня 2022 року "Про зміну назви Комунальної установи "Інспекція з благоустрою міста Сарни" Сарненської міської ради та затвердження Положення про Комунальну установу в новій редакції" начальник Інспекції за погодженням із Сарненським міським головою визначає організаційну структуру Інспекції, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Суд апеляційної інстанції враховує положення практики Європейського Суду з прав людини про те, що право на обґрунтоване рішення не вимагає детальної відповіді судовим рішенням на всі доводи, висловлені сторонами. Крім того, воно дозволяє вищим судам просто підтверджувати мотиви, надані нижчими судами, не повторюючи їх (Hirvisaari v. Finland ("Гірвісаарі проти Фінляндії", п. 32).

Пункт 1 ст. 6 Конвенції не вимагає більш детальної аргументації від апеляційного суду, якщо він лише застосовує положення для відхилення апеляції відповідно до норм закону як такої, що не має шансів на успіх, без подальших пояснень (Burgandothers v. France (Бюрг та інші проти Франції), (dec.); Gorou v. Greece (no. 2) (Гору проти Греції №2) [ВП], § 41).

Керуючись ст.ст. 367, 375, 381-384, 389-391 ЦПК України, Рівненський апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_4 залишити без задоволення, а рішення Дубровицького районного суду Рівненської області від 02 травня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.

Повний текст постанови виготовлений 31 серпня 2023 року.

Судді: Боймиструк С.В.

Ковальчук Н.М.

Шимків С.С.

СудРівненський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2023
Оприлюднено06.09.2023
Номер документу113213173
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —572/2036/22

Постанова від 31.08.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 31.08.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 23.06.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 23.06.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 02.05.2023

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Оборонова І.В.

Рішення від 02.05.2023

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Оборонова І.В.

Ухвала від 01.12.2022

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Оборонова І.В.

Ухвала від 14.11.2022

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Довгий І.І.

Ухвала від 11.11.2022

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Ведяніна Т.О.

Ухвала від 14.10.2022

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Ведяніна Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні