Рішення
від 07.09.2023 по справі 420/14658/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/14658/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Хом`якової В.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Одеса ОІЛ" (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач) , в якому просить :

-визнати протиправною відмову Головного управління ДПС в Одеській області від 01.02.2023 вих. №433/АП/15-32-09-04-06 у видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Одеса ОІЛ" ліцензій на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним за адресами місця торгівлі: Україна, Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чоріноморська, 102 та Україна, Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рені;

-зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" ліцензії на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним за адресами: Україна, Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чоріноморська, 102 та Україна, Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рені.

-стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" судові витрати.

Позовні вимоги обгрунтовані неправомірністю відмови у видачі ліцензій на право роздрібного продажу пальним та зберігання через відсутність у складі поданих для отримання ліцензій документів - актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів зазначених у місці у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального та роздрібної торгівлі пальним.

Позивач зазначає, що об`єкти АЗС ТОВ "ОДЕСА ОІЛ" , які знаходяться за адресами: Одеська область, Одеський район, смт Великодолинське, вул. Чорноморська ,102, та Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км, траса Одеса-Рені, є рухомим майном, не пов`язаним із земельною ділянкою фундаментами, яке не може бути введено в експлуатацію згідно містобудівного законодавства. Зазначені АЗС являють собою модульну установку заводського виготовлення, яка може бути вільно переміщена за допомогою вантажно-транспортних засобів без втрати функціонального призначення, що підтверджуються технічною документацією. Ця обставина також підтверджується експертними висновками, складеними суб`єктом господарювання - фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 03.05.2023 №230412, 230413 під час обстеження АЗС. Всі об`єкти встановлені без фундаменту, вільним способом монтажу, що відповідає технічним умовам наведеним у технічній документації заводських виробів. У відповідності до висновків експерта від 03.05.2023 року, слід вважати міні автозаправні станції об`єктами рухомого майна, які не підлягають здачі до експлуатації в якості об`єктів нерухомого майна.Головне управління Держпраці в Одеській області, а згодом й Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці дозволило позивачу експлуатувати АЗС, які установлені за адресами: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рени, Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чорноморська, 102.

28.06.2023 позовна заява залишена без руху через недоліки.

Після усунення недоліків позивачем, ухвалою суду від 07.07.2023 відкрито спрощене провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи без виклику сторін.

Відповідачем до суду поданий 25.07.2023 відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову за необгрунтованістю. Головне управління ДПС в Одеській області не мало законних підстав видавати ТОВ "ОДЕСА ОІЛ" ліцензії на зберігання та роздрібну торгівлю пальним, так як ТОВ "ОДЕСА ОІЛ" не виконав вимоги щодо надання разом з заявою для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним необхідного пакету документів, а саме: не надано акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, щодо зазначених у місці зберігання та роздрібної торгівлі пальним, що і стало підставою для відмови у видачі ліцензій.

Не передбачено подання замість акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, експертного висновку чи висновку експертизи. Не передбачено заміна передбачених документів, які подаються разом з заявою, іншими документами.

Надання разом з заявою про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, є обов`язковими документами, наявність яких повинна бути після закінчення будівництва об`єкту інженерно-транспортної інфраструктури, зокрема заправного комплексу. Законодавець передбачив обов`язковість наявності документів, підтверджуючих закінчення будівництва, реконструкції чи іншого будівельного перетворення, безпечність експлуатації машин (устаткування), які видають компетентними органними у сфері будівельного нагляду, адже діяльність заправних комплексів з використанням пального, паливно-мастильних речовин є сферою підвищено небезпеки, до об`єктів зберігання та реалізації пального існують підвищені вимоги, зокрема щодо технічної безпеки. Законодавець передбачив, що суб`єкти, яким може бути надана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, мають мати належно обладнану будівлю, споруду, які б відповідали технічним та безпековим умовам. Наявність норми, про обов`язковість долучення до заяви акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів створює упевненість у дотриманні суб`єктом, який має бажання отримати ліцензію технічних, безпекових умов.

01.08.2023 позивач надав відповідь на відзив, в якій вказує, що визначені у ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів відносяться до містобудівної документації, яка визначає етапи прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів нерухомого майна. Належні позивачеві об`єкти - АЗС не відносяться до будівель чи споруд, а становлять технологічне устаткування та обладнання, встановлені без фундаменту, вільним способом монтажу, що відповідає технічним умовам, наведеним у технічній документації заводських виробів, та являють собою рухоме майно, яке не підлягає введенню в експлуатацію у відповідності до вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". АЗС позивача являють собою змонтований заводський виріб, виготовлений відповідно до технічних умов та технічною документацією, що погоджена і затверджена в установленому порядку, і не відноситься до об`єкту будівництва у розумінні містобудівного законодавства, у зв`язку з чим не потребує дозволу чи погодження від архітектурно-будівельної інспекції. Оскільки конструкції АЗС змонтовані на 2 плитах, без будь якого заглиблення та без улаштування котловану, розміщення АЗС не може вважатися виконанням будівельних робіт, відповідно, не потребує введення в експлуатацію.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, відзив на позовну заяву, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

20.07.2022 року була проведена державна реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ", основним видом економічної діяльності якого визначено 47,30 "Роздрібна торгівля пальним". 02.082022 року Головним управління ДПС в Одеській області позивачу була видана Ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, строком дії до 02.08.2027 року.

26.01.2023 року ТОВ "ОДЕСА ОІЛ" звернулось до Головного управління ДПС в Одеській області з заявами про отримання ліцензії на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним, за адресами: Одеська область, Одеський район, смт Великодолинське, вул. Чорноморська, 102, та Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рені, додавши до заяви документи, визначені статтею 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

Головне управління ДПС в Одеській області, розглянувши заяви позивача та додані до них документи, листом від 01.02.2023 вих. №433/АП/15-32-09-04-06 надіслало письмову відмову в отриманні ліцензій на право роздрібного продажу пальним через відсутність документів, які визначені ст. 15 Закону № 481/95-ВР, а саме - у складі поданих для отримання ліцензій відсутні акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, щодо об`єктів зазначених у місці зберігання та роздрібної торгівлі пальним. Таким чином, відмова оформлена листом відповідача.

Враховуючи вищевикладене, позивач не погоджується з відмовою та вважає її протиправною, необгрунтованою, тому звернувся до суду з даним позовом.

При вирішенні спору суд виходить з наступного.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом- сирцем плодовим; біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етиловою, коньячного і плодовою, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального"№ 481/95-ВР від 19.12.1995(далі - Закон № 481/95-ВР),

Законом передбачено, що оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії. Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності , у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Статтею 1 Закону №481/95-ВР визначено , що:

ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державною зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання па провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку,

місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування,

роздрібна торгівля пальним - діяльність, із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико- хімічних характеристик з автозаправної станцї/автогазозаправцої станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки,

місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Суб`єкти господарювання стримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної - торгівлі пальним.

Суд зазначає, що предметом спору є перевірка правомірності відмови ГУ ДПС в Одеській області у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та його зберігання. Надаючи правову оцінку оскаржуваній відмові податкового органу, суд враховує, що загальними вимогами, які висуваються до дій суб`єкта владних повноважень є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав для їх вчинення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів. У даному випадку, у якості юридичної підстави вчинення оскаржуваних відповідачем дій зазначено посилання на ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального". яка передбачає, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник. Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється,

Звертаючись з заявами М2886/АП та №2793/АП від 26,01.2023 року, ТОВ "ОДЕСА ОІЛ" надало Головному управлінню ДІЮ в Одеській області договори оренди виробничих та невиробничих будівель та споруд та земельної ділянки щодо кожного з об`єктів торгівлі пальним, в яких зазначено державні реєстраційні номери об`єктів з актами прийому-передачі в оренду, технічні паспорти на орендовані будівлі, копії правовстановлюючих документів на земельні ділянки, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності орендодавців, декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, що зареєстрована 05.01.2023 року №ДК52/ПД/2-23 Південним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань пращ, дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки щодо кожного з об`єктів торгівлі та технічну документацію на паливнороздавальні колонки та наземні резервуари, що визначають їх технічні характеристики та порядок здійснення монтажу.

Причиною відмови у видачі ліцензій зазначено - відсутність таких документів, як акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

В той же час, додані до заяв про отримання ліцензій копії документів та складені на замовлення позивача експертні висновки свідчать, що міні автозаправні станції позивача , які знаходяться за адресою: Одеська область, Одеський район, смт Великодшшнськс, вул. Чорноморська ,102, та Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траса Одеса-Рені, становлять технологічне устаткування та обладнання, встановлені без фундаменту, вільним способом монтажу, що відповідає технічним умовам, наведеним у технічній документації заводських виробів, є рухомим майном, яке не може бути введено в експлуатацію згідно містобудівного законодавства. Зазначені АЗС не є нерухомим майном, оскільки не пов`язані із земельною ділянкою фундаментом і являють собою модульну установку заводського виготовлення, яка може бути вільно переміщена за допомогою вантажно-транспортних засобів без втрати функціонального призначення. Ці АЗС не потребують вводу в експлуатацію та отримання відповідних документів у сфері містобудівної діяльності у відповідності до вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Акти вводу в експлуатацію об`єкта, акти готовності об`єкта до експлуатації та сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, які відповідач вважає необхідними для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального, відносяться до містобудівної документації, яка визначає етапи прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів нерухомого майна.

Згідно до експертного висновку, складеного суб`єктом господарювання - фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 03.05.2023 №230412, під час обстеження АЗС ТОВ "Одеса ОІЛ", що розташована за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чорноморська, 102, встановлено, що на земельній ділянці розміщено паливо-заправну станцію (АЗС), з метою зберігання, роздрібної торгівлі пальним. АЗС утворено з декількох об`єктів: операторська кабіна - "A", резервуар - І, колонка паливороздавальна - ІІ, плита фундаменту - ІІІ, огорожа - № 1 , пожарний щит - №2. Експертним висновком підтверджено, що на земельній ділянці розташовано декілька одиниць технологічного устаткування та обладнання та тимчасова споруда, з метою зберігання, роздрібної торгівлі пальним. Ці об`єкти в сукупності утворюють міні автомобільну паливо-заправну станцію. Всі об`єкти встановлені без фундаменту, вільним способом монтажу, що відповідає технічним умовам наведеним у технічній документації заводських виробів. Отже , міні автозаправну станцію, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , - об`єктом рухомого майна, який не підлягає здачі до експлуатації в якості об`єкту нерухомого майна.

Згідно експертного висновку, складеного суб`єктом господарювання фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 03.05.2023 №230413, під час обстеження АЗС ТОВ "Одеса ОІЛ", що розташована за адресою: Одеська область, Білгород-Дніпровський район, Татарбунарська міська територіальна громада (Білоліська сільська рада), 128 км траси "Одеса-Рені", було встановлено, що на земельній ділянці розміщено автомобільну паливо-заправну станцію (АЗС), з метою зберігання, роздрібної торгівлі пальним, АЗС утворено з декількох об`єктів: операторська кабіна ~"А", резервуар -1, колонка паливороздавальна - ІІ, плита фундаменту - III, огорожа -№1, пожарник щит -№", встановлено, що на земельній ділянці розташовано декілька одиниць технологічного устаткування та обладнаної та тимчасова споруда, з метою зберігання, роздрібної торгівлі пальним. Ці об`єкти в сукупності утворюють міні автомобільну паливно-заправну станцію. Всі об`єкти встановлені без фундаменту, вільним способом монтажу, що відповідає технічним умовам наведеним у технічній документації заводських виробів. У відповідності до висновку експерта від 03.05.2023 року, слід вважати міні автозаправну станцію, об`єктом рухомого майна, який не підлягає здачі до експлуатації в якості об`єкту нерухомого майна.

A3С позивача являють собою змонтований заводський виріб, виготовлений відповідно до технічних умов та технічного документацією, що погоджена і затверджена в установленому порядку, і не відноситься до об`єкту будівництва у розумінні містобудівного законодавства, у зв`язку з чим не потребує дозволу їй погодження від архітектурно-будівельної інспекції.

Оскільки конструкції АЗС змонтовані па 2 плитах, без будь якого заглиблення та без улаштування котловану, розміщення АЗС не може вважатися виконанням будівельних робіт, відповідно, не потребує введення в експлуатацію.

Відповідно до п.3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінет Міністрів України № 1442 від 20.12.1997, торгівля нафтопродуктами, призначеними для відпуску споживачам, здійснюється через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів. Згідно з п. 2 цих Правил термін "автозаправна станція" вживається у значенні, наведеному в ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій".

Відповідно до п. 3.2. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" автозаправна станція - комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправляння ним автотранспорту. Модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.38 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій"). Відповідно до таблиці 10.9 ДБН Б.2.2-12:2019 - заправки з роздільним (модульним) наземним резервуаром ємністю до 80 м куб., включно (наземне розташування) відносяться до типу В (середніх АЗС).

Модульна автозаправна станція, тимчасова споруда не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось. Модульна станція - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливнороздавальної колонки.

Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

У постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №816/1533/17, суд дійшов висновку, що виконання будівельних робіт по АГЗП не є об`єктом будівництва у розумінні містобудівного законодавства.

Відповідно до паспортів резервуарів, дані об`єкти з наземним розташуванням передбачені для зберігання палива. При цьому, будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Відповідачем не спростовані доводи позивача, що розміщення вищезазначених резервуарів та вузла обліку не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось, а тому не потребують отримання дозволу на будівництво та подальше введення в експлуатацію.

Отже, позивачем на виконання вимог ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" при зверненні із заявою до Головного управління ДПС в Одеській області щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального було надано всі необхідні, визначені законодавством копії документів, з огляду на що, суд приходить до висновку, що відмова Головного управління ДПС в Одеській області у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального є безпідставною та необґрунтованою, адже позивачем дотримано всіх встановлених законодавством вимог для отримання таких ліцензій, відповідачем не враховано особливості об`єктів позивача, які не підлягають введенню в експлуатацію у відповідності до вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Задовольняючи адміністративний позов, суд дійшов висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів суду, що діяв правомірно , а тому, позов необхідно задовольнити повністю.

У відповідності ст.245 КАС України суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. зокрема, в тому числі суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання відповідача видати Товариству з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" ліцензії на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним, у зв`язку з чим наявна обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Натомість, у цій справі контролюючий орган не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Відтак, покладання на ДПС України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.

Зазначене також узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Обермайєр проти Австрії" (Obarmeier v. Austria) від 28 червня 1990 року (заява № 11761/85); п.155 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Гранд Стівенс та інші проти Італії" (GrandeStevensandOthers v. Italy) від 4 березня 2014 року (заява № 18640/10). При цьому, суд уважає що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права забезпечує ефективний захист його прав у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Отже, задоволення позовних вимог в частині зобов`язання видати ліцензії на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде вирішено остаточно.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з наявної у матеріалах справи платіжної інструкції від 16.05.2023 №55, позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 5368 грн. , розмір якого і підлягає присудженню на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов товариства з обмеженою відповідальністю "Одеса ОІЛ".

Визнати протиправною відмову Головного управління Державної податкової служби в Одеській області від 01.02.2023 вих. №433/АП/15-32-09-04-06, у видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Одеса ОІЛ" ліцензій на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним за адресами місця торгівлі: Україна, Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чорноморська, 102, та Україна Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рені.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в Одеській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" (код ЄДРПОУ 44819350) ліцензію на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним за адресою: Україна, Одеська область, Одеський район, смт. Великодолинське, вул. Чорноморська, 102.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в Одеській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" (код ЄДРПОУ 44819350) ліцензію на право зберігання, роздрібної торгівлі пальним за адресою: Україна, Одеська область, Білгород-Дністровський район, Білоліська сільська рада, 128 км траси Одеса-Рені.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОДЕСА ОІЛ" (код ЄДРПОУ 44819350) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.В. Хом`якова

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.09.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113332896
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/14658/23

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 14.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 07.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні