Рішення
від 11.09.2023 по справі 420/9270/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9270/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач 1), ОСОБА_2 (далі - позивач 2), в інтересах яких діє адвокат Глущенко Ангеліна Миколаївна, звернулися до суду з адміністративним позовом до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області (далі - відповідач 1), фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради (далі - відповідач 2), в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року №04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з головним бухгалтером фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 та поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_1 головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області;

- визнати незаконним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року №04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 та поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_2 начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області;

- стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за період з 18 листопада 2022 року по дату ухвалення рішення суду як оплату за час вимушеного прогулу;

- стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь ОСОБА_2 середній заробіток за період з 18 листопада 2022 року по дату ухвалення рішення суду як оплату за час вимушеного прогулу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12.11.2022 на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшло розпорядження начальника військової адміністрації від 12.11.2022 №1 щодо зобов`язання на період дії воєнного стану визначити місце перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області в м. Миколаїв Миколаївської області та зобов`язання ОСОБА_2 забезпечити переміщення комп`ютерної техніки, наявних баз даних, ключів та логинів, а також наявної документації на паперових та електронних носіях у визначене пункті 1 цього розпорядження тимчасове місце дислокації (перебування).

У вищевказаному розпорядженні як на підставу визначення місця дислокації «ФВ» Новомиколаївської с/р в м. Миколаєві ОСОБА_3 посилається на розпорядження начальника обласної Військової адміністрації від 11.11.2022 № 272.

В свою чергу, розпорядження від 11.11.2022 № 272 не містить жодних розпорядчих зобов`язальних приписів щодо «ФВ» Новомиколаївської с/р, натомість в пункті 1 зазначено: «Начальникам районних військових адміністрацій: Херсонської - ОСОБА_8 та Скадовської - ОСОБА_9, начальникам військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів разом із представниками до 12 листопада 2022 року прибути до міста Миколаєва Миколаївської області для здійснення повноважень».

Розпорядженням від 11.11.2022 № 272 начальник обласної військової адміністрації зобов`язував начальників військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів прибути до міста Миколаєва для здійснення повноважень, проте цим розпорядженням не зумовлювалась в обов`язковому порядку зміна місця дислокації «ФВ» Новомиколаївської с/р.

ОСОБА_2 було надіслано на електронну адресу начальника Новомиколаївської СВА лист від 14.11.2022, змістом якого повідомлено наступне: «[...] будівля даної установи захоплена окупаційними військами країни агресора. Доступ до кабінетів, комп`ютерної техніки, а також до наявної документації на паперових носіях відсутній».

Комунікація, зв`язок та обмін інформацією та документами, між «ФВ» Новомиколаївської сільської ради та начальником Новомиколаївської СВА був забезпечений, проте невиконання розпорядження щодо передислокації «ФВ» Новомиколаївської сільської ради неможливо було виконати у зв`язку з бойовими діями та станом тимчасової окупації.

У подальшому 17.11.2022 ОСОБА_2 на Viber, а 19.11.2022 на Telegram отримала повідомлення від ОСОБА_4 про надсилання наказу про призупинення трудових відносин від. 17.11.2022 № 04-к.

Згідно з додатком 1 до оскаржуваного наказу призупинено дію трудового договору з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_2 та головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_1 .

Позивачі вважають оскаржуваний наказ незаконним, таким, що порушує їх трудові права, спричиняє стан фінансової незахищеності внаслідок відсутності коштів для існування в умовах тимчасової окупації, винесений як приховане покарання за невиконання розпорядження від 12.11.2022 № 1.

Підстави для призупинення трудових правовідносин з позивачами за оскаржуваним наказом є формальними, невиправданими та такими, що не мають фактичного підтвердження.

Необ`єктивність начальника Новомиколаївської СВА ОСОБА_3 при винесенні оскаржуваного наказу підтверджується зокрема й тим, що того ж самого дня - 17.11.2022 винесено розпорядження № 02 від 17.11.2022 «Про встановлення альтернативних способів ознайомлення працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області із рішенням щодо трудових відносин», при тому, що з даним наказом позивачів ознайомлено не було, що вказує на формальне дотримання процедури.

Більше того, наказом Новомиколаївської СВА № 06-к від 25.11.2022 оголошено простій не з вини працівників з 25.11.2022 для працівників виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області згідно з переліком (Додаток 1).

З урахуванням всього вищевказаного абсолютно очевидним є невиправдане призупинення дії трудових договорів з позивачами при одночасному оголошенні простою для всіх працівників виконавчого комітету, зазначене вказує на суб`єктивні мотиви начальника Новомиколаївської СВА ОСОБА_3 відносно позивачів та вибірковий підхід до вирішення кадрових питань.

Позивачі вважають, що призупинення дії трудових договорів відбулось з грубим порушенням вимог діючого законодавства та конституційних прав, наказ від 17.11.2022 № 04-к є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою від 02.05.2023 причини пропуску строку звернення до суду визнано поважними, поновлено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 пропущений строк звернення до суду, провадження у справі відкрито та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

24.05.2023 Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що відповідач позов не визнає.

Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що відповідно до розпорядження начальника Новомиколаївської СВА від 17.11.2022 №04-к підставою для призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 стали наступні обставини:

збройна агресія російської федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації території Новомиколаївської сільської територіальної громади Скадовського району Херсонської області;

неможливість у таких умовах забезпечити збереження конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

неможливість забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області.

Позивачі у своєму позові не змогли спростувати факту наявності вказаних обставин та того, то вони спричинили неможливість сторін трудового договору виконувати умови трудового договору.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки. передбачені трудовим договором. Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Аналіз вказаної норми надає підстави для висновку, що достатніми підставами для прийняття роботодавцем рішення про призупинення дії трудового договору є:

факт збройної агресії проти України;

неможливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором;

причинно-наслідковий зв`язок між фактом збройної агресії проти України та неможливістю обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Новомиколаївська СВА вважає, що усі 3 вказані обставини мали та мають місце у взаємовідносинах із ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а тому оспорюване розпорядження є законним.

З огляду на викладене відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

26.05.2023 Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області подано до суду відзив на позовну заяву, аналогічний за змістом відзиву на позовну заяву, що надійшов до суду 24.05.2023.

02.06.2023 до суду від представника позивачів надійшла відповідь на відзив. Позивачі та їхній представник зазначають, що головною умовою для призупинення дії трудового договору є абсолютна неможливість надання роботодавцем та виконання працівником відповідної роботи. За умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору. Крім того, позивачі взагалі не повідомлялися про призупинення дії трудового договору ні засобами мобільного зв`язку, ні електронною поштою та за відсутності зафіксованої процедури обміну електронними документами між роботодавцем та працівником, вказана процедура припинення дії трудового договору з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проведена з порушенням чинного законодавства.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.

Як встановлено судом, розпорядженням Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про звільнення з займаної посади головного бухгалтера Михайлівської сільської ради в порядку переведення для подальшої роботи в фінансовому відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського р-ну» від 10.12.2020 № 176 звільнено з займаної посади головного бухгалтера Михайлівської сільської ради ОСОБА_1 з 10.12.2020 року в порядку переведення до Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради, призначено на посаду головного бухгалтера Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області з 11.12.2020.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про призначення ОСОБА_2 » від 22.04.2021 № 46 призначено ОСОБА_2 на посаду начальника фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради з 23.04.2021 в порядку переведення як таку, що пройшла конкурс, з оплатою праці згідно штатного розпису.

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області «Про організацію роботи та оплату праці працівників апарату виконавчого комітету, структурних підрозділів та бюджетних установ Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні» встановлено простій у роботі працівників апарату виконавчого комітету та структурних підрозділів Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні з оплатою праці згідно затвердженого штатного розпису.

Рішенням Виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 08.07.2022 № 33 скасовано п. 1 рішення позачергового засідання виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 22.03.2022 № 23 «Про організацію роботи та оплату праці працівників апарату виконавчого комітету, структурних підрозділів та бюджетних установ Новомиколаївської сільської ради на період дії воєнного стану в Україні» та викладено його в новій редакції:

« 1. Запровадити з 01 липня 2022 року:

1.1. Дистанційну форму роботи для посадових осіб фінансового відділу Нововмиколаївської сільської ради, посадових осіб та службовців виконавчого комітету сільської ради з оплатою праці згідно штатного розпису.

1.2. Встановити простій у роботі технічного персоналу виконавчого комітету сільської ради з оплатою праці згідно штатного розпису».

Наказом Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 08.07.2022 № 14 запроваджено дистанційну форму роботи для посадових осіб фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради з 01 липня 2022 року до закінчення обставин, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Згідно з Додатком 1 до наказу № 14 від 08.07.2022 до дистанційної роботи залучено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з 01.07.2022 до закінчення воєнного стану.

Відповідно до розпорядження Херсонської обласної військової адміністрації «Про організацію діяльності військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів Херсонської області» від 11.11.2022 № 272 начальникам районних військових адміністрацій: Херсонської - ОСОБА_8, та Скадовської - ОСОБА_9 , начальникам військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів разом із представниками до 12 листопада 2022 року прибути до міста Миколаєва, Миколаївської області для здійснення своїх повноважень.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 12.11.2022 № 1 зобов`язано:

1. На період дії воєнного стану визначити тимчасове місце перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43958762) відповідно до Розпорядження начальника Херсонської обласної військової адміністрації № 272 від 11.11.2022 «Про організацію діяльності військових адміністрацій населених пунктів Херсонського та Скадовського районів Херсонської області» м. Миколаїв, Миколаївської області.

2. Начальнику Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 до 19.11.2022 року:

2.1. Забезпечити переміщення комп`ютерної техніки, наявних баз данних, ключів та логинів, а також наявної документації на паперових та електронних носіях у визначеному п. 1 цього розпорядження тимчасове місце дислокації (перебування);

2.2. Наказом по відділу повідомити підлеглих працівників про зміну робочого місця у відповідності до ст. 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного часу».

Наказом Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області від 14.11.2022 № 10 з метою забезпечення безперебійної та ефективної взаємодії Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області з Фінансовим відділом Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області наказано:

1. Довести до відома працівників фінансового відділу розпорядження Начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 12 листопада 2022 року № 1 «Про визначення тимчасового місця перебування (дислокації) Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області».

2. Ознайомити працівників фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області про зміну робочого місця у відповідності до статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного часу».

Листом від 14.11.2022 № 01-10/26 ОСОБА_2 повідомила начальника Новомиколаївської сільської адміністрації Скадовського району Херсонської області ОСОБА_3 про неможливість виконання розпорядження від 12.11.2022 № 1.

Наказом Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17.11.2022 № 04-к «Про призупинення трудових правовідносин із працівниками» констатуючи, то станом на момент видання цього наказу для Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та окремих працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, визначених у додатку 1 до цього наказу, є неможливим виконання обов`язків, передбачених трудовим договорам у зв`язку із:

- збройною агресією російської федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації території Новомиколаївської сільської територіальної

громади Скадовського району Херсонської області;

- неможливістю у таких умовах забезпечити конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров`я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

- неможливістю забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області,

призупинено дію трудового договору із працівниками виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, а саме з ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , на строк з 17.11.2022 р. та не більше, ніж до моменту припинення або скасування воєнного стану, настання якого є умовою відновлення дії трудового договору.

Встановлено спосіб обміну інформації із працівниками, із якими призупинено дію трудового договору, шляхом листування за адресою електронної пошти Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області ІНФОРМАЦІЯ_2.

Розпорядженням Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17.11.2022 № 02 встановлено альтернативні способи ознайомлення працівників виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області із рішеннями щодо трудових відносин.

Відповідно до листа від 02.12.2022 № 01-10/27, адресованого начальнику Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області ОСОБА_3 , за підписом начальника фінансового відділу, повідомлено, що працівники фінансового відділу ознайомлені з наказом начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації від 17.11.2022 № 04-К.

Вважаючи наказ Нововмиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області про призупинення трудових договорів протиправним, позивач звернулися до суду із цим позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю, передбачені статтями 43-46 Конституції України.

Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (далі - Указ), в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Статтею 1 Закону України від 15 березня 2022 року №2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі - Закон № 2136-ІХ) передбачено, що цей Закон визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України.

У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону № 2136-ІХ в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону № 2136-ІХ главу XIX «Прикінцеві положення» Кодексу законів про працю України доповнено пунктом 2 такого змісту: «Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

З огляду на вищевикладене положення Закону № 2136-ІХ, які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працю, мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону № 2136-ІХ також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.

Статтею 13 Закону № 2136-ІХ визначено, що призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням і не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.

Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.

Наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).

У разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору працівником або профспілкою за дорученням працівника (працівників) відповідний наказ (розпорядження) може бути оскаржений до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу, який, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом, що є обов`язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису.

Приписи у разі оскарження наказу (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами, зазначеними в абзаці другому частини другої цієї статті, можуть бути внесені роботодавцеві за погодженням з військовою адміністрацією.

Припис центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу може бути оскаржений роботодавцем протягом 10 календарних днів у судовому порядку.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 працювала на посаді начальника Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради, ОСОБА_1 - на посаді головного бухгалтера Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради.

Протягом січня - листопада 2022 року за поданням Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради прийнято 10 рішень виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради щодо виконання бюджету Новомиколаївської сільської територіальної громади; про внесення змін до бюджету Новомиколаївської сільської територіальної громади на 2022 рік, про внесення змін до виконання місцевих програм та рішення про встановлення місцевих податків та зборів на території Новомиколаївської сільської територіальної громади з 2023 року.

Таким чином, в умовах воєнного стану позивачі виконували посадові обов`язки в дистанційному режимі.

Крім того, позивачі виявили бажання продовжувати працювати в дистанційному режимі в умовах воєнного стану.

Призупиняючи дію трудового договору з позивачами на підставі статті 13 Закону № 2136-ІХ, відповідач констатував неможливість виконання обов`язків, передбачених трудовим договором у зв`язку з:

- збройною агресією російської федерації та тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації території Новомиколаївської сільської територіальної

громади Скадовського району Херсонської області;

- неможливістю у таких умовах забезпечити конфіденційності персональних даних працівників Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області та виконавчих органів Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, яка ввірена відповідним працівникам в силу службових обов`язків, що становить небезпеку для життя та здоров`я таких працівників та членів їх сімей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

- неможливістю забезпечити стабільний зв`язок, що перешкоджає оперативній постановці та виконанню завдань, поставлених перед Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського району Херсонської області.

Разом з тим, як вбачається з аналізу положень частини 1 статті 13 Закону, таке право роботодавця настає за певних умов. Такими умовами призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником - виконувати її. До того ж побудова цієї норми закону вказує на те, що законодавець передбачив одночасне настання як неможливості роботодавцем надати роботу, так і неможливість виконувати цю роботу працівником.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати роботу. Лише наявність правової норми яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору не є достатньою. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності обставин, що передбачає така норма права.

Щодо абсолютної неможливості надавати роботу та виконувати її, то роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, в свою чергу, працівник - не може виконати роботу. Зокрема, про абсолютну неможливість надання роботодавцем роботи в контексті призупинення трудового договору може свідчити випадки неможливості забезпечувати працівників умовами праці, внаслідок того, що необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва знищені в результаті бойових дій або їх функціонування з об`єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а переведення працівника на іншу роботу або залучення його до роботи за дистанційною формою організації праці неможливо.

Тому за умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору.

Таким чином, суд вважає, що призупинення дії трудового договору з позивачами є незаконним, оскільки обставин неможливості відповідача у зв`язку з військовою агресією проти України надати позивачам роботу, а останнім її виконувати в цій справі не встановлено.

Оцінивши в сукупності надані сторонами докази та доводи сторін у справі, суд прийшов до висновку, що Новомиколаївською сільською військовою адміністрацією Скадовського не доведено законність та обґрунтованість наказу «Про призупинення трудових правовідносин із працівниками» № 04-к від 17.11.2022 про призупинення дії трудового договору з 17.11.2022 з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_2 та головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради ОСОБА_1.

Зокрема не доведено, що на час видання оскаржуваного наказу, існували обставини, які виключали можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором. Тобто, що існувала абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її.

Підстави для призупинення дії трудових договорів як неможливість забезпечення збереження конфіденційності персональних даних працівників та неможливість забезпечення стабільного зв`язку суд не бере до уваги, оскільки зазначені підстави не передбачені ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з ОСОБА_1 головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області та з ОСОБА_2 начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області.

Призупинення трудового договору з працівником відповідно до положень статті 13 Закону України № 2136-ІХ від 15.03.2022 року «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» хоча і не припиняє трудових відносин і не є звільненням у розумінні положень КЗпПУ, проте фактично позбавляє працівника роботи і належного йому заробітку, який би він отримав, коли б працював та своєму робочому місці чи виконував покладені на нього трудові обов`язки.

У випадку, якщо наказ буде визнаний незаконним та скасованим, то це на думку суду створить ситуацію, яка як для роботодавця так і для працівника, буде фактичним вимушеним прогулом, викликаним противними діями роботодавця.

Тому у даному випадку, суд, керуючись відповідно до частини 1 статті 6 КАС України принципами верховенства права, вважає за можливе, з метою відновлення порушених трудових прав працівника, застосувати за аналогією закону, що передбачено ч. 6 ст. 6 ЦПК України, положення ст. 235 КЗпП, якою передбачено, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 №100 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (далі - Порядок), який застосовується у випадку виплати середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу.

Відповідно до абзацу 3 пункту 2 Порядку, у всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.

Абзацом 3 пункту 3 Порядку визначено, що усі виплати включаються в розрахунок середньої заробітної плати у тому розмірі, в якому вони нараховані, без виключення сум відрахування на податки, стягнення аліментів тощо, за винятком відрахувань із заробітної плати осіб, засуджених за вироком суду до виправних робіт без позбавлення волі. Згідно з п.5 Порядку, нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.

Із пункту 5 Порядку вбачається, що основою для визначення загальної суми заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу, є розрахована згідно з абзацом 1 пункту 8 цього Порядку середньоденна (середньогодинна) заробітна плата працівника.

Відповідно до абзацу 1 пункту 8 Порядку нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Після визначення середньоденної заробітної плати, як розрахункової величини для нарахування виплат, працівнику здійснюється нарахування загальної суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, яка обчислюється шляхом множення середньоденної заробітної плати на середньомісячне число днів у розрахунковому періоді (абз.2 п.8 Порядку).

Відповідно до довідки про доходи № 4 від 17.11.2022, заробітна плата ОСОБА_1 за два календарні місяці перед звільненням склала 26916,00 грн, а саме:

вересень 2022 - 13458,00;

жовтень 2022 - 13458,00;

Тобто, середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 складала 625,95 грн (26916,00 грн / 43 роб. дня).

ОСОБА_1 звільнено з 17.11.2022 (останній робочий день), судом рішення приймається 11.09.2023, а відтак кількість днів вимушеного прогулу з 18.11.2022 по 11.09.2023 становить 201 робочий день.

Виходячи з наведеного, середній заробіток ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу з 18.11.2022 по 11.09.2023 становить 125815,95 грн.

Відповідно до довідки про доходи № 3 від 17.11.2022, заробітна плата ОСОБА_2 за два календарні місяці перед звільненням склала 37896,00 грн, а саме:

вересень 2022 - 17448,00;

жовтень 2022 - 17448,00;

Тобто, середньоденна заробітна плата ОСОБА_2 складала 811,53 грн (34896,00 грн / 43 роб. дня).

ОСОБА_2 звільнено з 17.11.2022 (останній робочий день), судом рішення приймається 11.09.2023, а відтак кількість днів вимушеного прогулу з 18.11.2022 по 11.09.2023 становить 201 робочий день.

Виходячи з наведеного, середній заробіток ОСОБА_2 за час вимушеного прогулу з 18.11.2022 по 11.09.2023 становить 163117,53 грн.

Відповідно до пункту 171.1 статті 171 Податкового кодексу України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу (підпункт 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України).

Оскільки справляння і сплата податку з доходів громадян є відповідно обов`язком роботодавця, а не працівника, то сума середньої заробітної плати за затримку розрахунку при звільненні визначена судом без утримання такого податку та інших обов`язкових платежів, які повинен утримати та сплатити за працівника роботодавець.

Згідно із пунктами 2, 3 частини 1 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.

Враховуючи встановлені судом обставини, суд вважає за необхідне рішення суду в частині стягнення з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради на користь позивачів середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць - допустити до негайного виконання.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 257-262, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області, фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення дії трудового договору та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року № 04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з головним бухгалтером фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 .

Поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з головним бухгалтером Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_1 .

Стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (75710, Херсонська область, Скадовський район, с. Михайлівна, вул. Шкільна, 84, код ЄДРПОУ 43958762) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 18 листопада 2022 року по 11 вересня 2023 року у сумі 125815 (сто двадцять п`ять тисяч вісімсот п`ятнадцять) грн 95 коп., з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Допустити негайне виконання рішення в частині стягнення на користь ОСОБА_1 заробітної плати за один місяць, з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області (75712, Херсонська область, Скадовський район, с. Новомиколаївка, пр. Миру, буд. 26, код ЄДРПОУ 44801151) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області від 17 листопада 2022 року № 04-к в частині призупинення дії трудового договору з 17 листопада 2022 року з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 .

Поновити з 18 листопада 2022 року дію призупиненого трудового договору з начальником Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області ОСОБА_2 .

Стягнути з Фінансового відділу Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (75710, Херсонська область, Скадовський район, с. Михайлівна, вул. Шкільна, 84, код ЄДРПОУ 43958762) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) середню заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з 18 листопада 2022 року по 11 вересня 2023 року у сумі 163117 (сто шістдесят три тисячі сто сімнадцять) грн 53 коп., з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Допустити негайне виконання рішення в частині стягнення на користь ОСОБА_2 заробітної плати за один місяць, з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської військової адміністрації Скадовського району Херсонської області (75712, Херсонська область, Скадовський район, с. Новомиколаївка, пр. Миру, буд. 26, код ЄДРПОУ 44801151) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено13.09.2023
Номер документу113364348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/9270/23

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні