Рішення
від 08.09.2023 по справі 420/4947/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4947/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКА-ГРУПП» (вул.Тимошенко, 37, м.Одеса, 65017, код ЄДРПОУ 43356502) до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Успенська 4, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 39816845), Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м.Київ, Шевченківський район, проспект Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845), за участю третіх осіб - ТОВ РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК (вул. Андріанова, 37, смт. Бородіно, Тарутинський район, Одеська область, 68540, код ЄДРПОУ 39527448), ТОВ ОССОЙО ЮГ (вул. Ризька 73-Г, оф.7, м.Київ, 04060, код ЄДРПОУ 43227134) про визнання протиправними та скасування постанов,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТКА-ГРУПП до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті, за участю третіх осіб - ТОВ РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК, ТОВ ОССОЙО ЮГ в якому позивач просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331868 від 08 серпня 2022 року на суму 17000,00грн.;

визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) y Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331869 від 08 серпня 2022 року на суму 34000,00 грн.;

визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331870 від 08 серпня 2022 року на суму 17000,00грн.;

стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати у розмірі 2684,00 гривень.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 06 серпня 2021 року між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТИК» (клієнт) та ТОВ «ТКА-ГРУПП» (Експедитор) укладений Договір №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно умов якого Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиційні послуги, що пов`язані з організацією та забезпеченням перевезення зернових, зернобобових, олійних культур та продуктів їх переробки автомобільним транспортом, а Клієнт зобов`язаний прийняти та оплатити надані Експедитором послуги, відповідно до умов даного договору.

Згідно додаткової угоди №2 від 23 травня 2021 року, ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило позивача, як експедитора для організації перевезення вантажу «кукурудза 3кл» за маршрутом м. Одеса, Одеська область - Шполянський елеватор філія ДПЗКУ АТ м. Шпола, Черкаська обл.

Відповідно до додатку до акту № А-00000036 від 26 травня 2022 року позивачем було надано транспортно-експедиційні послуги та залучено до перевезення два вантажних - автомобіля номерні знаки: НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

На підтвердження здійснення транспортно-експедиційних послуг, між «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» підписаний Акт надання послуг №36 від 26.05.2022 року.

Таким чином, на час складання актів перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом між ТОВ «ОССОЙО ЮГ» та ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», укладено - Договір №1 перевезення вантажів автомобільним транспортом від 20 травня 2022 року, згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» є ПЕРЕВІЗНИКОМ, а ТОВ «ОССОЙО ЮГ» є ЗАМОВНИКОМ, а між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» укладений Договір №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» Є КЛІЄНТОМ, а ТОВ «ТКА-ГРУПП» ЕКСПЕДИТОРОМ, тому на думку позивача, ТОВ «ТКА-ГРУПП» позивач у спірних правовідносинах не мав статусу автомобільного перевізника, та не може бути суб`єктом відповідальності.

Крім того, як зазначає позивач, ТОВ «ТКА-ГРУПП» не має жодного відношення до вантажних автомобілів МАН д.н.з. НОМЕР_3 та МАН д.н.з. НОМЕР_4 , адже наведений транспорт не залучався позивачем для здійснення експедирування.

Позивач був неналежним чином повідомлений про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Ухвалою суду від 15.03.2023 року відкрито провадження у цій справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

30.03.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечує та просить відмовити у його задоволенні. Відповідач зазначає, що 23.05.2022 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 було зупинено транспортний засіб марки MAN TGA/KRONE, державний номерний знак НОМЕР_4 / НОМЕР_5 , власником якого є ОСОБА_1 .

Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 12,95 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 12,6%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-III: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу. Зазначене порушення знайшло своє відображення в акті від 23.05.2022 № 329571.

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329571 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу № 331870 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПІП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

Крім того, 23.05.2022 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів. Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 було зупинено транспортний засіб марки RENAULT MAGNUM/SCHMITZ державний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_6 , власником якого є ОСОБА_2 .

Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 12,65 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 10%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-II: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу.

Зазначене порушення знайшло своє відображення в акті від 23.05.2022 № 329569. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329569 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу № 331868 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

Також, 23.05.2022 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422, було зупинено транспортний засіб марки MAN TGX/GENERAL TRAILERS, державний номерний знак НОМЕР_3 / НОМЕР_7 , власником якого є ОСОБА_1 .

Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 13,85 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 20,43 %), чим порушено абзац 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-II: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30% при перевезенні подільного вантажу.

Зазначене порушення знайшло своє відображення в акті від 23.05.2022 № 329570.

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329570 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу № 331869 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000 грн.

Відповідач вказує, що в межах даного спору перевізником в розумінні Закону є саме ТОВ "ТКА- ГРУПП", в зв`язку з чим, вважає обгрунтованим притягнення його до відповідальності за порушення Закону.

Відповідач вказує, що свій обов`язок щодо повідомлення про дату й час розгляду справи виконав, правомірно надіславши запрошення на зареєстровану адресу позивача, яка відповідає відомостям про місцезнаходження юридичної особи, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У зазначеному випадку, форми оскаржуваних постанов повністю відповідають вимогам законодавства, містять посилання на акти №№ 329569, 329570, 329571, які містять як норми законодавства про автомобільний транспорт, порушені автомобільним перевізником, так і ретельний опис допущених порушень.

06.04.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач вважає, що твердження викладені у відзиві не спростовують позовних вимог та вказує що відповідачем невірно визначено відповідальну особу за порушення законодавства на транспорті.

10.04.2023 до суду надійшло заперечення, в якій відповідач зазначив, що в межах даного спору перевізником в розумінні Закону є саме ТОВ «ТКА- ГРУПП», в зв`язку з чим, вважає обґрунтованим притягнення його до відповідальності за порушення Закону. Отже, посадові особи Укртрансбезпеки діяли у відповідності до Закону України "Про автомобільний транспорт", на підставі та у межах встановлених чинним законодавством повноважень, у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України та з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення щодо винесення оскаржуваної постанови просив відмовити у задоволенні позову з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Ухвалою суду від 29.06.2023 року було залучено до участі по справі в якості співвідповідача Державну службу України з безпеки на транспорті. Залучено ТОВ РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК та ТОВ ОССОЙО ЮГ до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору. Вирішено подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

07.07.2023 року від представника відповідача - Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву в якому зазначено, що під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 12,95 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 12,6%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329571 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративногосподарського штрафу № 331870 від 08.08.2022, якою до ТОВ ТКА-ГРУПП застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 грн.

Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 12,65 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 10%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329569 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративногосподарського штрафу № 331868 від 08.08.2022, якою до ТОВ ТКА-ГРУПП застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 грн.

Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства проа автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 13,85 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 20,43 %), чим порушено абзац 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30% при перевезенні подільного вантажу. На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329570 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративногосподарського штрафу № 331869 від 08.08.2022, якою до ТОВ ТКА-ГРУПП застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34 000 грн.

Оскаржуваними постановами про застосування адміністративно-господарських штрафів від 08.08.2022 №№ 331870, 331869, 331868, за результатами розгляду справ про порушення законодавства про автомобільний транспорт, визначено, що ТОВ ТКА-Групп 23.05.2022 на а/д М-15, 60 км + 540 м допущено порушення Закону України Про автомобільний транспорт, відповідальність за які передбачена, відповідно, абзацами 15 та 16 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт, що підтверджується відповідними актами від 23.05.2022 №№ 329571, 329570, 329569. У зазначеному випадку, форми оскаржуваних постанов повністю відповідають вимогам законодавства, містять посилання на акти №№ 329569, 329570, 329571, які містять як норми законодавства про автомобільний транспорт, порушені автомобільним перевізником, так і ретельний опис допущених порушень.

28.07.2023 року від представника третьої особи ТОВ «ОССОЙО ЮГ» надійшли письмові пояснення в яких зазначено, що з метою перевезення зернових, олійних культур та продуктів їх переробки АТ «ДПЗКУ», як Клієнт,та ТОВ «ОССОЙО ЮГ», як Експедитор, уклали договір транспортного експедирування автомобільним транспортом №180 від 24.11.2021 р. 23.05.2022 р. ТОВ «ОССОЙО ЮГ» отримало від АТ «ДПЗКУ» заявку на відвантаження №ПЗК00000081 до Договору. 23.05.2022 р. сторони підписали Додаток №10 до Договору, відповідно до якого, Експедитор зобов`язується від імені та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиторські послуги з організації перевезень вантажів автомобільним транспортом. На виконання вищезазначеного перевезення, ТОВ «ОССОЙО ЮГ», як замовник, залучило ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», як перевізника, відповідно до заявки №2 від 23.05.2022 р. до договору перевезення вантажів автомобільним транспортом №1 від 20.05.2022 p.

Третя особа вказує, що ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», для виконання заявки ТОВ «ОССОЙО ЮГ», залучило в якості Експедитора ТОВ «ТКА-ГРУПП», згідно договору №АВТО-129 від 06.08.2021 року.

27.05.2022 року кукурудза 3 класу у кількості 105,46 т. вивантажена на Шполянському елеваторі АТ «ДПЗКУ» (місце призначення). Послуги по ланцюгу ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» - ТОВ «ОССОЙО ЮГ» - АТ«ДПЗКУ» своєчасно та належно надано, що підтверджується: 1) Актом надання послуг №323 від 27.05.2022 р. між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» та ТОВ «ОССОЙО ЮГ»; 2) Актом приймання-передачі наданих послуг №71 від 31.05.2022 року, підписаний між ТОВ «ОССОЙО ЮГ» та АТ «ДПЗКУ».

Позовні вимоги ТОВ «ТКА-ГРУПП» вважає обґрунтованими та заперечень проти них не має.

Також від представника третьої особи ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» надійшли письмові пояснення, які надійшли до суду 31.08.2023 року в яких вважає, що за встановленими Відділом державного нагляду (контролю) в Одеській області обставинами під час розгляду справи згідно Акту №329569 від 23.05.2022 року саме ТОВ «ТКАГРУПП» здійснював перевезення вантажу - кукурудзи 3 класу, через що підпадає під визначення автомобільного перевізника в розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт».

Ухвалою суду від 14.08.2023 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті.

Від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи все вищевикладене суд дійшов висновку про можливість продовження розгляду справи в письмовому провадженні.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши доводи сторін та надані ними докази на підтримку своїх вимог та заперечень, суд встановив таке:

23.05.2023 посадовими особами Відділу державного контролю (нагляду) в Одеській області проведено перевірку транспортних засобів MAN TGA/KRONE, державний номерний знак НОМЕР_4 / НОМЕР_5 , власником якого є ОСОБА_1 ; RENAULT MAGNUM/SCHMITZ державний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_6 , власником якого є ОСОБА_2 ; MAN TGX/GENERAL TRAILERS, державний номерний знак НОМЕР_8 / НОМЕР_9 , власником якого є ОСОБА_1 .

За наслідками перевірки складені акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільний транспортом №329571 від 23.05.2023, яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 12,95 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 12,6%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІI: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу; №329569 від 23.05.2023, яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 12,65 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 10%), чим порушено абзац 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-III: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу; №329570 від 23.05.2023, яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 13,85 тонн, при нормативно допустимих 11,5 тонн (відсоток перевищення склав 20,43%), чим порушено абзац 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-II: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30% при перевезенні подільного вантажу.

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329571 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 331870 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329569 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу № 331868 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 329570 від 23.05.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 331869 від 08.08.2022, якою до ТОВ "ТКА-ГРУПП" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000 грн.

Вважаючи зазначені постанови протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України від 5 квітня 2001 року № 2344-ІІІ "Про автомобільний транспорт" (далі Закон № 2344-ІІІ).

Цей закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень (ст. 3 Закону № 2344-ІІІ).

Відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону № 2344-ІІІ реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Водночас процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі Порядок № 1567).

Згідно з п. 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

За приписами п. 4 Порядку № 1567 державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відтак саме на відповідача покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, в тому числі державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

За змістом положень ст. 5 Закону № 2344-III основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Відповідно до ст. 6 Закону № 2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно з п. 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до абз. 2 п. 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Відповідно до ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Однак перелік документів, визначений статтею 48 Закону № 2344-ІІІ, не є вичерпним.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020 у справі № 820/4624/17 зазначив, що аналіз положень статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте вказано на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Відповідно до статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, в силу приписів абзацу 17 частини першої статті 60 Закону № 2344-III відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів несе саме автомобільний перевізник.

Згідно із статтею 1 Закону № 2344-III:

автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;

вантажні перевезення це перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Крім того, статтею 33 Закону № 2344-III передбачено, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах.

Тобто відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають автомобільні перевізники, а не власники транспортних засобів, за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього у відповідності до статті 1 ПДР України.

Суд враховує, що позивач не заперечує висновків актів перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом в частині встановлення перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень.

Доводи позивача щодо протиправності спірних постанов зводяться до того, що позивач не є автомобільним перевізником, а отже, суб`єктом відповідальності за статтею 60 Закону № 2344-III.

Таким чином, необхідним є встановлення того факту, чи є позивач перевізником в розумінні положень Закону № 2344-III, адже позивач посилається на те, що відповідач протиправно застосував адміністративно-господарський штраф до неналежного суб`єкта правопорушення, оскільки ТОВ «ТКА-ГРУПП» не є ані автомобільним перевізником, ані власником транспортного засобу.

Відповідно до ст. 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження.

Отже, як видно зі змісту наведених нормативних положень, у товарно-транспортній накладній повинні міститися відомості про повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) автомобільного перевізника, код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення

Вказані відомості зазначає вантажовідправник, оскільки саме він в розумінні вимог закону вважається особою, відповідальною за оформлення товарно-транспортної накладної.

Зі змісту ТТН №000560, №000561, №000562 від 23.05.2022 року судом встановлено, що вантажовідправником є ТОВ "ОССАЙО ЮГ", що також відображено в актах про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 23.05.2022 року.

Таким чином, під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у фахівців відповідача була наявна інформація щодо автомобільного перевізника.

Вказані висновки узгоджуються з висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 01.06.2023 у справі №640/39442/21.

Отже, обов`язок із правильного заповнення ТТН та зазначення у ній необхідних відомостей покладається на вантажовідправника, яким позивач не є. При цьому суд зауважує, що відповідальність перевізника на підставі норм статті 60 Закону № 2344-III настає лише у випадку здійснення перевезень за відсутності ТТН, а не за порушення правил її оформлення.

Відтак, надаючи оцінку ТТН, суд виходить з того, що саме вантажовідправник, у даному випадку філія АТ «ДПЗКУ» Одеський зерновий термінал, є відповідальним за належне оформлення ТТН, в тому числі в частині зазначення відомостей про вантажовідправника, і допущені ним недоліки в оформленні накладної, якщо такі мали місце, повинні враховуватись при вирішенні питання про наявність підстав для відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту.

Наведені висновки є ще більш актуальними з огляду на правову природу товарно-транспортної накладної в аспекті спірних правовідносин.

Так, за визначенням, навденим у ст. 1 Закону № 2344-III, товарно-транспортна накладна єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 затверджено Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (Правила).

Відповідно до п. 1.1 Правил основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Товарно-транспортну накаладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Слід зауважити, що ця норма є альтернативною та установлює, що обов`язковою інформацією в товарно-транспортній накладній має бути інформація про перевізника та/або експедитора.

Отже, за своїм призначенням товарно-транспортна накладна є документом для обліку товарно-матеріальних цінностей. Водночас товарно-транспортна накладна не може вважатись належним джерелом інформації про фактичного перевізника товару та користувача транспортного засобу.

Відповідно до ч.50 Закону № 2344-ІІІ договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).

За визначенням, що міститься у ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України(далі -ЦК України) договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За приписами частин 1 та 3ст. 909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами)).

Відповідно до матеріалів справи судом встановлено, що між ТОВ «ОССОЙО ЮГ» та ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» було укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом № 1 від 20.05.2022 року, згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» зобов`язується доставити автомобільним транспортом довірений йому ТОВ «ОССОЙО ЮГ» вантаж до пункту призначення в установлений договором термін. Умови перевезення вантажу визначаються в заявці на перевезення вантажу, яка є невід`ємною частиною цього Договору.

06 серпня 2021 року між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТИК» (клієнт) та ТОВ «ТКА-ГРУПП» (Експедитор) укладений Договір №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно умов якого Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиційні послуги, що пов`язані з організацією та забезпеченням перевезення зернових, зернобобових, олійних культур та продуктів їх переробки автомобільним транспортом, а Клієнт зобов`язаний прийняти та оплатити надані Експедитором послуги, відповідно до умов даного договору.

Згідно додаткової угоди №2 від 23 травня 2021 року, ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило позивача, як експедитора для організації перевезення вантажу «кукурудза 3кл» за маршрутом м. Одеса, Одеська область Шполянський елеватор філія ДПЗКУ АТ м. Шпола, Черкаська обл.

Відповідно до додатку до акту № А-00000036 від 26 травня 2022 року позивачем було надано транспортно-експедиційні послуги та залучено до перевезення два вантажних автомобіля номерні знаки: НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

На підтвердження здійснення транспортно-експедиційних послуг, між «РАЙДО ТРАНС - ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» підписаний Акт надання послуг №36 від 26.05.2022 року.

Відповідно до Заявки № 2 від 23 травня 20202 року до договору Перевезення вантажів автомобільним транспортом № 1 від 20.05.2022 року сторони Договору погодили умови перевезення вантажу кукурудзи 3 класу: - Перевезення вантажу здійснюється за маршрутом:

Пункт завантаження м. Одеса, вул. Хлібна гавань, 4. Пункт розвантаження м. Шпола, Черкаська обл. вул. Калініна, 1.

Факт виконання Договору за вказаним перевезенням зафіксовано в Акті надання послуг № 323 від 27.05.2022р., Додатку до нього (реєстрі автомобілів). Згідно вказаного Додатку перевезення за ТТН № 560 від 23.05.2022р. здійснював транспортний засіб номерний знак НОМЕР_1 , водій ОСОБА_3

При цьому, на виконання Заявки № 2 від 23 травня 2022 року до договору Перевезення вантажів автомобільним транспортом № 1 від 20.05.2022 року ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило до перевезення вантажу ТОВ «ТКА-ГРУПП».

З огляду на вищевикладене суд вважає, що в даному випадку ТОВ «ТКА-ГРУПП» за умовами укладеного з ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» договору виступає перевізником вантажу.

З огляду на вказане, суд приходить до висновку про те, що осукаржувані постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 90 КАС України).

Перевіривши доводи сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений позов не належить до задоволення.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКА-ГРУПП» (вул.Тимошенко, 37, м.Одеса, 65017, код ЄДРПОУ 43356502) до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Успенська 4, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 39816845), Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м.Київ, Шевченківський район, проспект Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845), за участю третіх осіб - ТОВ РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК (вул. Андріанова, 37, смт. Бородіно, Тарутинський район, Одеська область, 68540, код ЄДРПОУ 39527448), ТОВ ОССОЙО ЮГ (вул. Ризька 73-Г, оф.7, м.Київ, 04060, код ЄДРПОУ 43227134) про визнання протиправними та скасування постанов - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.К. Василяка

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2023
Оприлюднено13.09.2023
Номер документу113364500
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/4947/23

Постанова від 14.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 08.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні