Постанова
від 14.12.2023 по справі 420/4947/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/4947/23

Перша інстанція: суддя Василяка Д.К.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Турецької І.О.,

Шеметенко Л.П.

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКА-ГРУПП» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 8 вересня 2023р. по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКА-ГРУПП» до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті, за участю третіх осіб - ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», ТОВ «ОССОЙО ЮГ» про визнання протиправними та скасування постанов, -

В С Т А Н О В И Л А:

У березні 2023р. ТОВ «ТКА-ГРУПП» звернулося до суду з адміністративним позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті, за участю третіх осіб - ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», ТОВ «ОССОЙО ЮГ», у якому просило:

-визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331868 від 8.08.2022р. на суму 17 000грн.;

-визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) y Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331869 від 8.08.2022р. на суму 34 000грн.;

-визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №331870 від 8.08.2022р. на суму 17 000грн.;

-стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати у розмірі 2 684грн..

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у серпні 2021р. між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТИК» (клієнт) та ТОВ «ТКА-ГРУПП» (Експедитор) був укладений Договір за №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно умов якого Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиційні послуги, що пов`язані з організацією та забезпеченням перевезення зернових, зернобобових, олійних культур та продуктів їх переробки автомобільним транспортом, а Клієнт зобов`язаний прийняти та оплатити надані Експедитором послуги, відповідно до умов даного договору.

Згідно додаткової угоди №2 від 23 травня 2021р., ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило позивача, як експедитора для організації перевезення вантажу «кукурудза 3кл» за маршрутом м.Одеса, Одеська область - Шполянський елеватор філія ДПЗКУ АТ м.Шпола, Черкаська обл.

Відповідно до додатку до акту за №А-00000036 від 26 травня 2022р. позивачем було надано транспортно-експедиційні послуги та залучено до перевезення два вантажних - автомобіля номерні знаки: НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

На підтвердження здійснення транспортно-експедиційних послуг, між «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» підписаний Акт надання послуг за №36 від 26.05.2022р..

Позивач зазначає, що на час складання актів перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом між ТОВ «ОССОЙО ЮГ» та ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК», укладено - Договір №1 перевезення вантажів автомобільним транспортом від 20 травня 2022р., згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» є ПЕРЕВІЗНИКОМ, а ТОВ «ОССОЙО ЮГ» є ЗАМОВНИКОМ, а між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» укладений Договір №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» Є КЛІЄНТОМ, а ТОВ «ТКА-ГРУПП» ЕКСПЕДИТОРОМ, тому на думку позивача, ТОВ «ТКА-ГРУПП» у спірних правовідносинах не мав статусу автомобільного перевізника, та не може бути суб`єктом відповідальності.

Окрім того, як зазначає позивач, що ТОВ «ТКА-ГРУПП» не має жодного відношення до вантажних автомобілів МАН д.н.з. НОМЕР_3 та МАН д.н.з. НОМЕР_4 , адже наведений транспорт не залучався позивачем для здійснення експедирування.

Посилаючись на вказане просив позов задовольнити та скасувати оскаржувані постанови про застосування до нього адміністративно-господарського штрафу.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 8 вересня 2023р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, ТОВ «ТКА-ГРУПП» подало апеляційну скаргу, в якій просила рішення суду скасувати та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Сторони були сповіщені про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, у судове засідання з`явились, надали відповідні пояснення по суті справи та не заперечували про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

З урахуванням вказаного, судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки в даному випадку ТОВ «ТКА-ГРУПП» за умовами укладеного з ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» договору виступає перевізником вантажу, а тому він має нести відповідальність за перевищення габаритно-вагових норм. При цьому, позивачем не оскаржувались постанови відповідача в частині встановлених перевищень встановлених законодавством габаритно-вагових норм.

Вирішуючи спір, судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи та сторонами під час апеляційного розгляду, що 23.05.2023р. посадовими особами Відділу державного контролю (нагляду) в Одеській області проведено перевірку транспортних засобів MAN TGA/KRONE, державний номерний знак НОМЕР_4 , власником якого є ОСОБА_1 ; RENAULT MAGNUM/SCHMITZ державний номерний знак НОМЕР_1 , власником якого є ОСОБА_2 ; MAN TGX/GENERAL TRAILERS, державний номерний знак НОМЕР_5 , власником якого є ОСОБА_1 .

За результатами перевірки складені акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільний транспортом:

- за №329571 від 23.05.2023р., яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що навантаження на одиничну вісь склало 12,95т, при нормативно допустимих 11,5т (відсоток перевищення склав 12,6%), чим порушено абз.15 ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІI: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу;

- за №329569 від 23.05.2023, яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 12,65т, при нормативно допустимих 11,5т (відсоток перевищення склав 10%), чим порушено абз.15 ч.1 ст.60 Закону №2344-III: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу;

- за №329570 від 23.05.2023р., яким зафіксовано, що під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, так, навантаження на одиничну вісь склало 13,85т, при нормативно допустимих 11,5т (відсоток перевищення склав 20,43%), чим порушено абз.16 ч.1 ст.60 Закону №2344-II: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30% при перевезенні подільного вантажу.

На підставі встановлених порушень в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом за №329571 від 23.05.2022р. начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу за №331870 від 8.08.2022р., якою до ТОВ «ТКА-ГРУПП» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000грн.

На підставі встановлених порушень в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом за №329569 від 23.05.2022р. начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу за №331868 від 8.08.2022р., якою до ТОВ «ТКА-ГРУПП» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000грн.

На підставі встановлених порушень в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом за №329570 від 23.05.2022р. начальником відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу за №331869 від 8.08.2022р., якою до ТОВ «ТКА-ГРУПП» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34 000грн.

Позивач вважає зазначені постанови протиправними та незаконними, у зв`язку із чим позивач звернувся в суд із даним позовом.

Перевіряючи правомірність та законність оскаржуваних постанов відповідача, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені ЗУ «Про автомобільний транспорт» від 5.04.2001р. за №2344-ІІІ (надалі Закон №2344-ІІІ).

Цей закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень (ст.3 Закону №2344-ІІІ).

Згідно ч.4 ст.6 Закону №2344-ІІІ, реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Водночас процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою КМУ від 8.11.2006р. за №1567 (надалі Порядок №1567).

За правилами п.2 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Положеннями п.4 Порядку №1567 встановлено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Отже, саме на відповідача покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, в тому числі державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

За правилами ст.5 Закону №2344-III, основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

У відповідності до ст.6 Закону №2344-III, державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно з п.14 Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до абз.2 п.15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Положеннями ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Однак перелік документів, визначений ст.48 Закону №2344-ІІІ, не є вичерпним.

Так, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020р. у справі №820/4624/17 зазначив, що аналіз положень ст.48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте вказано на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Відповідно до ст.60 Закону №2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, в силу приписів абз.17 ч.1 ст.60 Закону №2344-III, відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів несе саме автомобільний перевізник.

Згідно із статтею 1 Закону №2344-III:

- автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;

- вантажні перевезення це перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Окрім того, положеннями ст.33 Закону №2344-III передбачено, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах.

Тобто, відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають автомобільні перевізники, а не власники транспортних засобів, за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього у відповідності до ст.1 ПДР України.

Як вбачається із матеріалів справи, що позивач не заперечує та не оскаржує висновків, які встановлені в актах перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом в частині встановлення перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень.

Доводи апелянта щодо протиправності спірних постанов зводяться до того, що позивач не є автомобільним перевізником, а отже, суб`єктом відповідальності за ст.60 Закону №2344-III.

Отже, в даному випадку необхідно встановити факт чи є позивач перевізником в розумінні положень Закону №2344-III, адже позивач посилається на те, що відповідач протиправно застосував адміністративно-господарський штраф до неналежного суб`єкта правопорушення, оскільки ТОВ «ТКА-ГРУПП» не є ані автомобільним перевізником, ані власником транспортного засобу.

Так, приписами ст.48 Закону №2344-ІІІ визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження.

Аналізуючи вказане, судова колегія зазначає, що у товарно-транспортній накладній повинні міститися відомості про повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) автомобільного перевізника, код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення

Вказані відомості зазначає вантажовідправник, оскільки саме він в розумінні вимог закону вважається особою, відповідальною за оформлення товарно-транспортної накладної.

Як вбачається із ТТН №000560, №000561, №000562 від 23.05.2022р., що вантажовідправником є ТОВ «ОССАЙО ЮГ», що також відображено в актах про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 23.05.2022р..

Отже, під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у фахівців відповідача була наявна інформація щодо автомобільного перевізника.

Вказані висновки узгоджуються з висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 1.06.2023р. у справі за №640/39442/21.

Таким чином, обов`язок із правильного заповнення ТТН та зазначення у ній необхідних відомостей покладається на вантажовідправника, яким позивач не є. При цьому суд зауважує, що відповідальність перевізника на підставі норм ст.60 Закону №2344-III настає лише у випадку здійснення перевезень за відсутності ТТН, а не за порушення правил її оформлення.

Відтак, надаючи оцінку ТТН, судова колегія зазначає, що саме вантажовідправник, у даному випадку філія АТ «ДПЗКУ» Одеський зерновий термінал, є відповідальним за належне оформлення ТТН, в тому числі в частині зазначення відомостей про вантажовідправника, і допущені ним недоліки в оформленні накладної, якщо такі мали місце, повинні враховуватись при вирішенні питання про наявність підстав для відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту.

Наведені висновки є ще більш актуальними з огляду на правову природу товарно-транспортної накладної в аспекті спірних правовідносин.

Так, за визначенням, наведеним у ст.1 Закону №2344-III, товарно-транспортна накладна єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997р. за №363 затверджено Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (надалі - Правила).

У відповідності до п.1.1 Правил, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Слід зауважити, що ця норма є альтернативною та установлює, що обов`язковою інформацією в товарно-транспортній накладній має бути інформація про перевізника та/або експедитора.

Отже, за своїм призначенням товарно-транспортна накладна є документом для обліку товарно-матеріальних цінностей. Водночас товарно-транспортна накладна не може вважатись належним джерелом інформації про фактичного перевізника товару та користувача транспортного засобу.

Згідно ч.50 Закону №2344-ІІІ, договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).

За визначенням, що міститься у ч.1 ст.626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ч.1 та 2 ст.908 ЦК України, перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Положеннями ч.1 та 3 ст.909 ЦК України встановлено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами)).

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду, що між ТОВ «ОССОЙО ЮГ» та ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» було укладено договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №1 від 20.05.2022р., згідно якого ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» зобов`язується доставити автомобільним транспортом довірений йому ТОВ «ОССОЙО ЮГ» вантаж до пункту призначення в установлений договором термін. Умови перевезення вантажу визначаються в заявці на перевезення вантажу, яка є невід`ємною частиною цього Договору.

6 серпня 2021р. між ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТИК» (клієнт) та ТОВ «ТКА-ГРУПП» (Експедитор) укладений Договір №АВТО-129 про надання послуг з транспортного експедирування автомобільним транспортом, згідно умов якого Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиційні послуги, що пов`язані з організацією та забезпеченням перевезення зернових, зернобобових, олійних культур та продуктів їх переробки автомобільним транспортом, а Клієнт зобов`язаний прийняти та оплатити надані Експедитором послуги, відповідно до умов даного договору.

Згідно додаткової угоди №2 від 23 травня 2021р., ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило позивача, як експедитора для організації перевезення вантажу «кукурудза 3кл» за маршрутом м.Одеса, Одеська область Шполянський елеватор філія ДПЗКУ АТ м.Шпола, Черкаська обл.

Відповідно до додатку до акту №А-00000036 від 26 травня 2022р. позивачем було надано транспортно-експедиційні послуги та залучено до перевезення два вантажних автомобіля номерні знаки: НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

На підтвердження здійснення транспортно-експедиційних послуг, між ТОВ «РАЙДО ТРАНС - ЛОГІСТІК» та ТОВ «ТКА-ГРУПП» підписаний Акт надання послуг №36 від 26.05.2022р..

Відповідно до Заявки №2 від 23 травня 2022р. до договору Перевезення вантажів автомобільним транспортом №1 від 20.05.2022р. сторони Договору погодили умови перевезення вантажу кукурудзи 3 класу: - Перевезення вантажу здійснюється за маршрутом: Пункт завантаження м.Одеса, вул.Хлібна гавань, 4. Пункт розвантаження м. Шпола, Черкаська обл. вул. Калініна, 1.

Факт виконання Договору за вказаним перевезенням зафіксовано в Акті надання послуг №323 від 27.05.2022р., Додатку до нього (реєстрі автомобілів). Згідно вказаного Додатку перевезення за ТТН №560 від 23.05.2022р. здійснював транспортний засіб номерний знак НОМЕР_1 , водій ОСОБА_3 .

При цьому, на виконання Заявки №2 від 23 травня 2022 року до договору Перевезення вантажів автомобільним транспортом №1 від 20.05.2022р. ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» залучило до перевезення вантажу ТОВ «ТКА-ГРУПП».

Враховуючи вказане, судова колегія вважає, що в даному випадку ТОВ «ТКА-ГРУПП» за умовами укладеного з ТОВ «РАЙДО ТРАНС ЛОГІСТІК» договору виступає перевізником вантажу.

Під час судового засідання в апеляційному суді, представником апелянта визнано, що ними виконувались транспортні послуги на автомобілі за номерним знаком - НОМЕР_1 . При цьому, представник апелянта вказав на те, що про автомобілі: MAN TGA/KRONE, державний номерний знак НОМЕР_4 , власником якого є ОСОБА_1 та MAN TGX/GENERAL TRAILERS, державний номерний знак НОМЕР_5 , власником якого є ОСОБА_1 , їм взагалі нічого не відомо і скоріш за все вказані автомобілі надавались для перевозки товару саме ТОВ «РАЙДО ТРАНС - ЛОГІСТІК».

Дослідивши матеріали справи, судова колегія зазначає, що в Акті надання послуг №323 від 27.05.2022р., Додатку до нього (реєстр автомобілів) (т.1 а.с.210), вбачається перелік автомобілів, якими мала виконуватись перевозка товару (кукурудза 3кл), зокрема, MAN TGA/KRONE, державний номерний знак НОМЕР_4 та MAN TGX/GENERAL TRAILERS, державний номерний знак НОМЕР_5 . При цьому, там вказаний і автомобіль RENAULT MAGNUM/SCHMITZ державний номерний знак НОМЕР_1 .

При цьому, судова колегія бере до уваги те, що згідно Договору №АВТО-129 від 6.08.2021р., позивач, навіть якщо він не є безспірним виконавцем перевезення, приймає на себе відповідальність за залучених ним виконавців (за неналежне перевезення та за незбереження вантажу) з моменту приймання вантажу до перевезення і до моменту приймання вантажу вантажоодержувачем.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що оскаржувані постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності та пояснення сторін по справі, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКА-ГРУПП» залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 8 вересня 2023р. залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: І.О. Турецька

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115664535
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/4947/23

Постанова від 14.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 08.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні