ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/1130/23 пров. № А/857/11020/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Гудима Л.Я., Курильця А.Р.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційні скарги Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради та виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року (головуючий суддя Микитюк Р.В., м. Івано-Франківськ) по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Траян» до Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» звернулося в суд першої інстанції з адміністративним позовом до департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради в якому з урахуванням змінених позовних вимог просило:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради щодо невидачі ТзОВ фірма «Траян» Містобудівних умов та обмежень для нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, яка знаходиться в оренді у ТзОВ фірма «Траян» на підставі договору оренди землі від 09.09.2022.
- зобов`язати Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради видати Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» Містобудівні умови та обмеження для проектування нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, яка знаходиться в оренді у ТзОВ фірма «Траян» на підставі договору оренди землі від 09.09.2022.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 09.02.2023 «Про надання вихідних даних - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» у видачі містобудівних умов та обмежень для проектування нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021. Зобов`язано департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради та виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради видати Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» містобудівні умови та обмеження для проектування нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, яка знаходиться в оренді у ТзОВ фірма «Траян» на підставі договору оренди землі від 09.09.2022.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради та виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради оскаржили його в апеляційному порядку, просить рішення суду скасувати і у задоволенні позову відмовити.
Департаментмістобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради в апеляційній скарзі зазначає, що позивач вказує, що висловлене Департаментом у листі від 21.02.2023 № 18/31.1-18/232 твердження, ніби то цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 2610193001:15:003:0021 «для іншої житлової забудови» не відповідає затвердженому генеральному плану міста Івано-Франківська, не відповідає дійсності.
Однак, відповідно до ч. 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1)неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2)виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3)невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
У поданих позивачем документах для отримання містобудівних умов та обмежень було встановлено невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме цільове призначення земельної ділянки згідно Договору оренди землі від 09.09.2022 р., витягу з Державного земельного кадастру, витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - «для іншої житлової забудови», що не відповідає затвердженому генеральному плану міста Івано- Франківська.
Вказані обставини підтверджуються поданими ним документами, зокрема, відповідно до п. 1 Договору оренди землі від 09.09.2022 Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням для іншої житлової забудови (код 02.07), яка знаходиться в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), кадастровий номер земельної ділянки 2610193001:15:003:0021.
Також відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, вид цільового призначення цієї земельної ділянки - 02.07 для іншої житлової забудови.
Відповідно до п.1 Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правил їх застосування, що є Додатком 58 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» (зі змінами), вид цільового призначення земельної ділянки - визначений відповідно до встановлених законом вимог конкретний напрям використання земельної ділянки та її правовий режим в межах відповідної категорії земель та функціонального призначення територій.
Відповідно до згаданого Класифікатора функціональне призначення «території житлової багатоквартирної забудови» не передбачає можливість співвідношення з таким видом цільового призначення земельної ділянки як « 02.07 - для іншої житлової забудови».
Крім того, відповідно до частини 5 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівні умови та обмеження містять відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні.
Таким чином, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2610193001:15:003:0021 « 02.07 - для іншої житлової забудови» не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Суд першої інстанції в обґрунтування прийнятого рішення посилається на наказ Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.10.2010 р. «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», який втратив чинність згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 березня 2023 року № 586.
Водночас суд залишив поза увагою положення діючих норм Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», яка як згадувалось вище, не передбачає можливість співвідношення з таким видом цільового призначення земельної ділянки як « 02.07 - для іншої житлової забудови».
Крім того, позивач просить зобов`язати департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, виконавчий комітет Івано- Франківської міської ради видати ТзОВ фірма «Траян» містобудівні умови та обмеження для проектування нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021. Пороте надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі належать до виключної компетенції відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури.
Тобто, в даному випадку відповідачу надано можливість обирати з кількох юридично допустимих рішень щодо надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову, що є дискреційними повноваженнями останнього. Відтак, суди не правильно застосували норми права щодо визначення дискреційних повноважень відповідача, у зв`язку з чим дійшли помилкового висновку про можливість задоволення цієї позовної вимоги в заявленому обсязі».
Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради в апеляційній скарзі навів доводи аналогічні за змістом та по суті твердженням викладеним в апеляційній скарзі Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просив апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі Договору оренди землі, укладеного 09.09.2022 між Івано-Франківською міською радою і ТзОВ фірма «Траян» в строковому платному користуванні (оренді) перебуває земельна ділянка кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, площею 2,9985 га, яка знаходиться в м. Івано-Франківську, с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці-Надвірнянської).
Договір оренди землі від 09.09.2022 укладений на підставі пункту 24 додатку 9 рішення 29 сесії 8 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 09.09.2022 № 164-29, яким рада вирішила передати в оренду ТзОВ фірма «Траян» строком на 5 років земельну ділянку кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, розташовану в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці-Надвірнянської), площею 2,9985 га.
Згідно п.1 Договору оренди землі від 09.09.2022 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням для іншої житлової забудови (код 02.07), яка знаходяться в с. Микитинці, вул. Декабристів (район річки Бистриці Надвірнянської), кадастровий номер 2610193001:15:003:0021.
Відповідно до п.2, п.3 Договору оренди землі від 09.09.2022 в оренду передається земельна ділянка площею - 2,9985 га, у тому числі: землі зайняті поточним будівництвом - 2,9985 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - незавершене будівництво багатоповерхових будинків, а також інші об`єкти інфраструктури.
В пункті 15 даного Договору зазначено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва багатоповерхових будинків з приміщеннями громадського призначення.
В пункті 16 даного Договору зазначено, що цільове призначення земельної ділянки: для іншої житлової забудови (код 02.07). Категорія земель землі житлової та громадської забудови.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 313611916 від 28.10.2022, 26.10.2022 зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, площа 2,9985 га, цільове призначення - для іншої житлової забудови, адреса Івано-Франківська обл., м. Івано-Франківськ, с. Микитинці в районі річки Бистриці-Надвірнянської, підстава для державної реєстрації договір оренди землі від 09.09.2022, строк 5 років, дата закінчення 09.09.2027, Орендар Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Траян», Орендодавець Івано-Франківська міська рада.
Згідно Довідки з містобудівного кадастру № 35096 від 20.07.2022, земельна ділянка кадастровий номер 2610193001:15:003:0021 в с. Микитинці відноситься до земель житлової та громадської забудови (а.с.31-32).
18.01.2023 через застосунок «Дія» Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Траян» направило у Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради заяву про видачу містобудівних умов та обмежень для нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначених V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, на земельній ділянці кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, яка знаходиться в оренді у ТзОВ фірма «Траян» на підставі договору оренди землі від 09.09.2022.
До заяви на видачу містобудівних умов та обмежень ТзОВ фірма «Траян» додало:
1) копію документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку);
2) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
3) містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками про основні параметри об`єкта будівництва.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 09.02.2023 «Про надання вихідних даних - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» відмовлено ТзОВ фірма «Траян» у видачі містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва для нового будівництва багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці, м. Івано-Франківськ (кадастровий номер земельної ділянки 2610193001:15:003:0021).
На підставі рішення виконавчого комітету від 09.02.2023 Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради сформував в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (ЄДЕССБ) лист про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень від 09.02.2023 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ MU01:8336-7575-0349-3459). Підставою відмови у видачі містобудівних умов та обмежень зазначено: виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Листом від 21.02.2023 №18/31.1-18/232 Департаментом містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради повідомлено позивача, що при опрацюванні наданих матеріалів містобудівного характеру для отримання містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с. Микитинці з назвою «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з закладами громадського призначення V черга, в районі річки Бистриці-Надвірнянської у с.Микитинці», встановлено невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме цільове призначення земельної ділянки згідно Договору оренди землі від 09.09.2022, Витягу з Державного земельного кадастру, Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - для іншої житлової забудови, що не відповідає затвердженому генеральному плану міста Івано-Франківська.
Постановляючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що згідно ст. 38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Відповідно до статті 39 ЗК України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Згідно частини першої статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Відповідно до частини третьої цієї статті земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до пунктів б) та д) частини першої статті 90 ЗК України власники земельних ділянок мають право, зокрема, самостійно господарювати на землі, споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно п. «ґ» ч. 1 ст. 95 ЗК України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право, зокрема, споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно ст. 24 Закону №3038-VI забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону №3038-VI режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у комплексних планах, генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Згідно ч. 4 ст. 26 Закону №3038-VI право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до частини п`ятої статті 26 вказаного Закону проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) державна реєстрація спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва та майбутній об`єкт нерухомості у випадках, визначених законом; 4-2) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Статтею 29 Закону №3038-VI визначено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Згідно ч. 2 статті 29 Закону №3038-VI фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Частина 3 вказаної статті передбачає, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
4) витяг із Державного земельного кадастру.
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Як уже зазначалось вище ТзОВ фірма «Траян» 18.01.2023 через застосунок «Дія» направило у Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради заяву про видачу містобудівних умов та обмежень, а також документи, які необхідні для отримання містобудівних умов та обмежень, а саме копію документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками про основні параметри об`єкта будівництва.
Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень визначені частиною четвертою статті 29 Закону №3038-VI і такими є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
Згідно частини шостої цієї статті надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.
З огляду на це суд правильно зауважив, що перелік підстав для відмови заявникові у видачі містобудівних умов та обмежень є вичерпним. За відсутності однієї з визначених у спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури виникає обов`язок видати заявнику містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.
Судом першої інстанції з`ясовано, що листом №18/31.1-18/232 від 21.02.2023 Департамент містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради за підписом в.о. першого заступника директора Департаменту - головного архітектора міста Мусіловського І.М. повідомив ТзОВ фірма «Траян» про те, що при опрацюванні поданих товариством матеріалів для отримання містобудівних умов встановлено невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: цільове призначення земельної ділянки згідно Договору оренди землі від 09.09.2022, Витягу з Державного земельного кадастру, Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - для іншої житлової забудови, що не відповідає затвердженому генеральному плану міста Івано-Франківська.
Надаючи оцінку даним твердженням суд першої інстанції вірно врахував, що відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Частиною першою статті 15 зазначеного Закону встановлено, що до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема: цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); відомості про обмеження у використанні земельних ділянок.
Статтею 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.
Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.
Відповідно до абзацу другого частини другої статті 24 Закону №3038-VI забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Судом першої інстанції встановлено, що із відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка з кадастровим номером 2610193001:15:003:0021 належить до земель житлової та громадської забудови; вид цільового призначення для іншої забудови (02.07).
З огляду на це суд підставо вважав, що відомості, зазначені в Державному земельному кадастрі та які є первинними по відношенню до містобудівної документації на місцевому рівні, узгоджуються з намірами забудови, заявленими позивачем.
Більше того, відповідно до абзацу другого частини першої статті 16, статті 24 Закону №3038-VI містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Отже, наведене додатково підтверджує, що дані Державного земельного кадастру є первинними офіційними даними для цілей формування як містобудівної документації, так і для формування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Відповідно до ст.19 Земельного кодексу землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
Секцією В наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.10.2010 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель» зазначено, що до земель житлової та громадської забудови відносяться землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше) та землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва). До них належать землі, зокрема 02.07 - для іншої житлової забудови.
Відповідно до договору оренди землі від 09.09.2022 затверджені умови використання земельної ділянки площею 2,9985 га, а саме земельна ділянка передається в оренду для: будівництва багатоповерхових будинків з приміщеннями громадського призначення; цільове призначення земельної ділянки: для іншої житлової забудови (код 02.07); категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Крім того рішенням Івано-Франківської міської ради від 09.09.2022 № 164-29 (пункт 24 додатку 9), довідкою з містобудівного кадастру № 35096 від 20.07.2022 підтверджено, що земельна ділянка кадастровий номер 2610193001:15:003:0021 в с. Микитинці відноситься до земель житлової та громадської забудови.
З огляду на це суд підставно вважав, що при наданні позивачу в оренду зазначеної земельної ділянки Івано-Франківська міська рада не вбачала невідповідності між цільовим призначенням та функціональним призначенням земельної ділянки, та не вбачала перешкод для будівництва позивачем на цій земельній ділянці багатоповерхових будинків з приміщеннями громадського призначення, відтак твердження відповідачів про те, що цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2610193001:15:003:0021 « 02.07 - для іншої житлової забудови» не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні не заслуговують на увагу.
Надаючи оцінку твердженням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про невідповідність гранично допустимій площі забудови згідно з містобудівною документацією на місцевому рівні та нормам ДБН Б.2.2-12:2019, тобто максимально допустимому проценту забудови 35%, суд першої інстанції вірно зауважив, що містобудівний розрахунок - розрахунок щодо гранично-допустимих параметрів забудови, умови ув`язки архітектурно-планувального та об`ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів.
З 01 січня 2019 року для отримання містобудівних умов та обмежену забудови земельної ділянки (МУОЗЗД) не потрібно подавати містобудівний розрахунок, який визначає інвестиційні наміри замовника з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
При цьому суд встановив, що позивач з метою уникнення непорозумінь при визначені граничних параметрів забудов розробив містобудівний розрахунок, в якому приблизно зазначив відповідні параметри майбутньої забудови з врахуванням забудови.
Уповноважений орган містобудування та архітектури видає МУОЗЗД у відповідності до містобудівної документації на місцевому рівні, чинних ДБН та частини 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної і діяльності», і не зобов`язаний враховувати містобудівний розрахунок, який є просто намірами інвестора. Граничний відсоток забудови (площа забудови) повинен бути зазначений Уповноваженим органом містобудування та архітектури y Містобудівних умовах та обмеженнях, які видаються замовнику будівництва. Надалі додержання замовником будівництва всіх параметрів виданих йому МУОЗЗД, в тому числі відсотку забудови, перевіряється уповноваженим органом в процесі проходження експертизи проектної документації на відповідність МОЗЗД і чинним ДБН, та в процесі видачі замовнику дозволу на будівництво.
Відповідно до пункту 5 частини 5 статті 29 Закону України № 3038-VI, умова щодо максимально допустимого відсотка забудови земельної ділянки повинна міститися у Містобудівних умовах та обмеженнях, яких надалі заявник зобов`язаний додержуватися при розробці проектної документації.
Суд відхиляючи твердження відповідачів про виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, вірно звернув увагу на наявність на земельній ділянці, кадастровий номер 2610193001:15:003:0021, вже збудованих позивачем будинків І черги та продовження позивачем будівництва будинків ІІ, ІІІ і ІV черг, що не є перешкодою для звернення ним за одержанням містобудівних умов та обмежень для проектування житлових будинків V черги, і не свідчить про недостовірність відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, оскільки V черга є «новим будівництвом».
В цьому контексті також суд правильно врахував і рішення Європейського Суду з прав людини в справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04), яке набуло статусу остаточного 20 січня 2012 року, в якому суд підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов обґрунтованого висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 09.02.2023 «Про надання вихідних даних - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині відмови ТзОВ фірма «Траян» у видачі містобудівних умов та обмежень, виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради діяв не обґрунтовано, тобто не врахував усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення що призвело до порушення принципу рівності всіх перед законом. Затвердження оскаржуваним рішенням відмови у видачі містобудівних умов та обмежень призвело до порушення прав позивача, як особи на яку поширюється дія цього рішення.
З огляду на це суд підставно вважав, що позовні вимоги є обґрунтованими, відтак такими, що підлягають задоволенню.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційних скарг не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційні скарги Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради та виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року у справі №300/1130/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. А. Пліш судді Л. Я. Гудим А. Р. Курилець
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2023 |
Оприлюднено | 14.09.2023 |
Номер документу | 113405581 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні