Рішення
від 13.09.2023 по справі 600/2302/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2023 року м. Чернівці Справа № 600/2302/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Лєго до Чернівецької митниці Державної митної служби України про визнання протиправною і скасування картки відмови,

У С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство Лєго звернулося до суду з позовом до Чернівецької митниці Державної митної служби України про визнання протиправною і скасування картки відмови.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні; випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA408060/2023/000006 від 24 березня 2023 року.

Ухвалою суду 20 квітня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено її розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено строки для подання заяв по суті справи; витребувано докази.

В обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення позивач у заявах по суті справи посилається на те, що 13 березня 2023 року, з метою здійснення експортної операції «Кускових відходів деревини хвойних порід», представником позивача здійснено електронне декларування, декларація 23UA206080001335U3 та подано до митного поста «Коломия» Івано-Франківської митниці, документи про походження відходів, фотокопії відходів, рахунок-фактуру (інвойс) та залізничну накладну (ЦИМ СМГС). На підставі цих документів інспектором митного поста «Коломия» було призначено проведення форми митного контролю - Митний огляд. Задля всебічного дослідження товарної продукції, що експортується, відповідності коду УКТЗЕД було призначено та проведено товарознавче дослідження експертом Івано-Франківської торгово-промислової палати. До митної декларації 23UA206080001335U3, в якості інформаційно-довідкових матеріалів при визначенні коду УКТЗЕД було додано Довідку ДП «Держзовнішінформ» та Висновок товарознавчої експертизи НД ІСЕП №536/23 від 09.02.2023 року. Зазначає, що інспектор митного поста Коломия в подальшому здійснив митне оформлення товару, цим самим надавши дозвіл на реалізацію товару за кордон. При цьому, в процесі митного оформлення товару інспектор перевірив код товару за УКТЗЕД, та підтвердив вірність обрання декларантом правильної класифікації товару за кодом УКТЗЕД.

16 березня 2023 року в пункті пропуску для залізничного сполучення «Вадул-Сірет-Вікшани» вказана товарна продукція була затримана співробітниками митного поста «Вадул-Сірет» Чернівецької митниці, які в подальшому провели митний контроль, за результатами якого було складено акт митного огляду та акт-огляд спеціаліста лісового управління.

24 березня 2023 року старшим державним інспектором митного поста «Вадул-Сірет» Чернівецької митниці, було винесено Картку відмови в прийняття митної декларації, митному оформленні; випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA408060/2023/000006, згідно якої позивачу відмовлено у пропуску через митний кордон України із зазначенням причини - недотримання вимог пункту 4 частини 1 та частини 2 статті 335 Митного кодексу України, а саме: не подання транспортних, комерційних та дозвільних документів на товари, які переміщуються в залізничних вагонах №59168682, №59170043, №59167080. З Карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, позивач не погоджується, вважає її протиправною, оскільки при митному оформленні на митному пості «Коломия» Івано-Франківської митниці було дотримано всіх вимог Митного кодексу України, однак при перетині кордону на митному пості «Вадул-Сірет» призначено повторний Митний огляд без повідомлення підприємства-позивача в установленому порядку. Окрім цього зазначає, що до процедури митного огляду залучено особу ОСОБА_1 , яка не має ні повноважень, ні знань, ні освіти в галузі товарознавчого дослідження, що на думку позивача, підтверджується відсутністю Свідоцтва про експертно-кваліфікаційну належність. Наполягає на тому, що згідно висновку Івано-Франківської Торгово-промислової палати В-117 від 13 березня 2023 року, товар, що експортувався кваліфіковано як «кускові відходи деревини» з кодом УКТЗЕД 44014900. Крім того, в оскаржуваній картці відмови, інспектором митного поста «Вадул-Сірет» не зазначено винесеного рішення про належність товарної продукції, що експортується до іншого коду УКТЗЕД.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог у заявах по суті справи, вказував, що 06 березня 2023 року Чернівецькою митницею отримано лист Управління стратегічних розслідувань в Чернівецькій області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України, №785/55/123/01-2022 (вх. митниці від 06.03.2023 №2603/8.5-24) стосовно проведення оперативного супроводження кримінального провадження, внесеного до ЄРДР 23.12.2022 року за ч. 3 ст. 358 КК України, відносно посадових осіб ПП «Лєго». Даним листом повідомлено про можливе переміщення вказаним підприємством вантажу в режимі експорт з порушенням митного законодавства. У зв`язку з цим, митним органом було отримано письмове доручення на проведення огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення за №3129/123/39/03-23 (вх. 3066/8.5-24), щодо забезпечення проведення огляду товарів, що переміщуються ПП «ЛЄГО».

23 березня 2023 року у пункт пропуску «Вадул-Сірет-Вікшани» митного поста «Вадул-Сірет» Чернівецької митниці прибув товар (згідно з описом, зазначеним у гр. 31 МД №UA206080/2023/1335) «Кускові відходи неагломеровані (у вигляді дрібних кусків деревини різної форми) хвойних порід насипом, код товару, згідно з УКТЗЕД 4401490000, в кількості 461,85 м3 (3 вагони по 153,95 м3)», загальною вагою брутто 149800 кг», який переміщувався залізничними вагонами №59167080, №59168682 та №59170043 за електронною митною декларацією типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335. Відправник товару - ПП «Лєго» код ЄДРПОУ 34207835 (Україна), одержувач - S.C. «EGGER ROMANIA S.R.L» (Румунія). Враховуючи інформацію, отриману від УСР в Чернівецькій області ДСР Національної поліції України, митним органом на підставі ч.5 ст. 338 МК України та Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року №467 «Про затвердження вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення органами доходів і зборів України», прийнято рішення про проведення митного огляду товару.

20 березня 2023 року, з метою вжиття заходів, спрямованих на недопущення незаконного вивезення паливної деревини, проведено огляд товару, який знаходився у вагонах №59167080, №59168682 та №59170043, та переміщувався за МД типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335 від 15.03.2023 (підстава: наявні ризики можливого вивезення тріски механічного дрібнення, код товару, згідно УКТЗЕД 4401210000, вивезення якого здійснюється на підставі сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій), про що складено Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 20.03.2023 року №UA408060/2023/000030. Відповідач звертає увагу суду на те, що огляд проводився за участю головного спеціаліста Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства (на підставі ст. 327 Митного кодексу України) в присутності співробітників УСР в Чернівецькій області ДСР НПУ, агента комерційного станції Вадул-Сірет (п.6 статті 338 МК України) та уповноваженого представника ПП «ЛЄГО» ОСОБА_2 . За результатами огляду та відповідно до Акту/довідки огляду лісопродукції від 20.03.2023 року, наданого головним спеціалістом Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Седляком І.П. встановлено, що згідно з зовнішніми ознаками, значна частина деревної продукції отримана шляхом механічного подрібнення деревини хвойних порід гострим інструментом, частина з яких по розмірно-якісних характеристиках та за фракційним складом відповідають вимогам ТУ У 16.1- 00994207-07:2018 «тріски технологічні», проте не відповідають встановленим критеріям щодо якісно-фракційного сортування для подальшого призначення та використання даної продукції, візуально менша частина деревної продукції, частку якої неможливо визначити без сортування методом калібрування, становлять домішки у вигляді відходів деревини від переробки (тирса, стружка та інші частини деревини).

Враховуючи вищевикладене, з метою правильного визначення опису та коду товару згідно з УКТЗЕД, 20 березня 2023 року направлено до Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернівецької митниці службову записку №7.2-20-01-17/194. Відповідно до службової записки згаданого підрозділу митниці від 21 березня 2023 року №7.2-15-03-07/194, товар, задекларований за МД типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335, являє собою суміш деревини механічно подрібненої в тріску технологічну та домішки у вигляді відходів (тирси, стружки) деревини від переробки. Відповідно до вимог УКТЗЕД деревина механічно подрібнена в тріску технологічну класифікується в товарній підкатегорії 4401210000, тирса класифікується в товарній підкатегорії 4401410000, стружка та інші частини деревини від переробки класифікується в товарній підкатегорії 440149000. Таким чином, відповідач зазначає, що в діях посадових осіб ПП «Лєго» формально, на частину товарів «Тріска технологічна» наявні ознак порушення митних правил. Проте, зважаючи, що товари переміщуються насипом, визначити частку тріски технологічної без проведення сортування методом калібрування не можливо. У зв`язку з чим, прийняти рішення щодо запровадження справи про ПМП не є можливим. Зважаючи на викладене, а також відсутність на частину товару за кодами УКТЗЕД 4401210000, 4401410000 транспортних та комерційних документів, а також дозвільних документів на товар за кодом УКТЗЕД 4401210000, 24 березня 2023 року уповноваженою особою відповідача складено картку відмови №UA408060/2023/000006 у пропуску через митний кордон України товару, що переміщувався у залізничних вагонах №59167080, №59168682 та №59170043 з вимогою надання відповідних дозвільних, транспортних та комерційних документів.

Щодо здійснення посадовими особами Івано-Франківської митниці митного огляду за МД №23UA206080001335U3, зазначив, що проведення митного огляду митницею відправлення не перешкоджає проведенню митного переогляду митницею на підставі частини п`ятої статті 338 Митного кодексу України. Також вказував, що посадовими особами митниці не може прийматися класифікаційне рішення, оскільки вказані рішення можуть прийматися лише при здійсненні митного оформлення, тобто митницею відправлення, а також через те, що насипом переміщуються товари, що класифікуються за трьома різними кодами. У зв`язку з неможливістю виділення (сепарування) кожного товару окремо, не вбачається можливим прийняти відповідні класифікацій рішення. Просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 22 травня 2023 року у задоволенні клопотання Приватного підприємства Лєго про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін у справі за позовом Приватного підприємства Лєго до Чернівецької митниці Державної митної служби України про визнання протиправною і скасування картки відмови - відмовлено.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 15 серпня 2022 року між Приватним підприємством «Лєго» (далі позивач, Продавець) та фірмою S.C. EGGER ROMANIA S.R.L (далі Покупець) укладено договір купівлі-продажу №432.22.

13 березня 2023 року з метою здійснення експортної операції Кускових відходів деревини хвойних порід, представником ПП «Лєго» здійснено електронне декларування за митною декларацією №23UA206080001335U3, яку подано до митного поста Коломия Івано-Франківської митниці, у зв`язку із чим інспектор митного поста Коломия в подальшому здійснив митне оформлення товару. При цьому, разом із поданням митної декларації митному органу було надано документи на підтвердження правильності обрання коду УКТЗЕД - 4401409000, а саме: довідка ДП Держзовнішінформ від 27.06.2022 року №121/59 та Висновок товарознавчої експертизи НД ІСЕП №536/23 від 09.02.2023 року.

Поряд з цим, судом встановлено, що 16 березня 2023 року Чернівецькою митницею отримано письмове доручення від ГУНП в Чернівецькій області на проведення огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення за №3129/123/39/03-23 (вх. 3066/8.5-24), щодо забезпечення проведення огляду товарів, що переміщуються ПП «ЛЄГО».

17 березня 2023 року у пункт пропуску «Вадул-Сірет-Вікшани» митного поста «Вадул-Сірет» Чернівецької митниці прибула товарна продукція приватного підприємства «ЛЄГО», яка переміщувалася залізничними вагонами №59167080, №59168682 та №59170043, за електронною митною декларацією типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335 ((згідно з описом товар: «Кускові відходи неагломеровані (у вигляді дрібних кусків деревини різної форми) хвойних порід насипом, код товару, згідно з УКТЗЕД 4401490000, в кількості 461,85 м3 (3 вагони по 153,95 м3)», загальною вагою брутто 149800 кг»). Відправник товару - ПП «ЛЄГО» код ЄДРПОУ 34207835 (Україна), одержувач - S.C. «EGGER ROMANIA S.R.L» (Румунія).

20 березня 2023 року працівники митниці разом із головним спеціалістом Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства провели огляд товару, який знаходився у вагонах №59167080, №59168682 та №59170043, та переміщувався за МД типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335 від 15 березня 2023 року, про що складено Акт /довідку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року.

В Акті огляду лісопродукції від 20.03.2023 року зазначено, що згідно зовнішніх ознак значна частина деревної продукції отримана шляхом механічного подрібнення деревини хвойних порід гострим інструментом, розмірно-якісні характеристики та за фракційним складом відповідають вимогам ТУ У16.1-00994207-07:2018 ТРІСКИ ТЕХНОЛОГІЧНІ, проте не відповідають встановленим критеріям щодо якісно-фракційного сортування для подальшого призначення та використання даної продукції, візуально менша частина деревної продукції, частку якої неможливо визначити без сортування методом калібрування, становлять домішки у вигляді відходів (тирса, стружка та інші частини деревини) деревини від переробки.

21 березня 2023 року Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернівецької митниці службовою запискою №7.2-15-03-07/223 (у відповідь на службову записку від 20.03.2023 року №7.2-20-01-17/194) повідомило Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Чернівецької митниці про те, що згідно Акту/висновку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року №б/н, акту про проведення огляду товару від 20.03.2023 року №UA408060/2023/000030, фотографій, встановлено, що товар, який задекларовано як подрібнені кускові відходи хвойних порід за електронною митною декларацією типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/001335 являє собою суміш деревини механічно подрібненої в тріску технологічну, та домішки у вигляді відходів (тирси, стружки) деревини від переробки. Відповідно до вимог УКТЗЕД деревина механічно подрібнена в тріску технологічну класифікується в товарній підкатегорії 440120000, тирса класифікується за кодом 4401410000, а стружка та інші частини деревини від переробки класифікується в товарній підкатегорії 4401490000.

22 березня 2023 року Управління боротьби з контрабандою та порушенням митних правил службовою запискою №7.2-20-01-07/198 повідомило начальника ВМО №3 митного поста «Вадул-Сірет» про те, що за результатами переміщення товарів за ЕМД типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/001335 від 15.03.2023 року, із врахуванням вимог Закону України від 08.09.2005 №2860 «Про особливості державного регулювання діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» (зі змінами та доповнення), в діях посадових осіб ПП «Лєго» формально, на частину товарів «Тріска технологічна» наявні ознак порушення митних правил. Враховуючи викладене, прийняти рішення щодо запровадження справи про ПМП не представляється можливим.

24 березня 2023 року посадовою особою Чернівецької митниці складено Картку відмови №UA408060/2023/000006 у пропуску через митний кордон України товару у залізничних вагонах №59167080, №59168682, №59170043, з вимогою надання транспортних, комерційних документів на товари за кодами УКТЗЕД 4401210000, 440140000 та дозвільних документів, а саме сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій на товар: деревина подрібнена у тріску (код УКТЗЕД 4401210000).

Вважаючи вказану Картку відмови №UA408060/2023/000006 у пропуску через митний кордон України протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються Митним кодексом України від 13 березня 2012 року № 4495-VI (далі МК України).

Згідно статті 1 Митного кодексу України від 13 березня 2012 року № 4495-VI (далі - МК України) законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.

Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом та іншими законами України, застосовуються правила міжнародного договору України.

Частиною першою статті 246 МК України визначено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Згідно частини першої статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Відповідно до частини першої статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Згідно частини восьмої статті 257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів:

1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення;

2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору;

3) відомості про найменування країн відправлення та призначення;

4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери;

5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) найменування країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів;

6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про надання забезпечення сплати митних платежів: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі надання забезпечення сплати митних платежів);

7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови;

8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України;

9) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу;

10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).

За приписами статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.

Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.

Наявність рішення митних органів щодо класифікації товарів не є підставою для відмови у прийнятті рішення щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів.

У разі якщо рішення щодо класифікації товарів суперечить рішенню щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів щодо товарів з ідентичними характеристиками, рішення щодо класифікації товарів підлягає скасуванню. У такому разі рішення щодо класифікації товарів втрачає чинність з моменту набрання чинності рішенням щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів, а підприємство не несе відповідальності за негативні наслідки застосування рішення щодо класифікації товарів з моменту його прийняття до моменту його скасування.

Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 4 МК України митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

У відповідності до положень статті 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України.

Митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.

Згідно частини першої статті 336 МК України митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом:

1) перевірки документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України;

2) митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян);

3) обліку товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України;

4) усного опитування громадян та посадових осіб підприємств;

5) огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, вільних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою відповідно до цього Кодексу та інших законів України покладено на митні органи;

6) перевірки обліку товарів, що переміщуються через митний кордон України та/або перебувають під митним контролем;

7) проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів;

8) направлення запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих митному органу;

9) пост-митний контроль.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 355 МК України під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник надають митному органу, при перевезенні залізничним транспортом, в паперовій або електронній формі такі документи та відомості: транспортні (перевізні) документи; передатну відомість на залізничний рухомий склад; документ, що засвідчує наявність припасів (за наявності припасів); визначений актами Всесвітнього поштового союзу документ, що супроводжує міжнародні поштові відправлення (за їх наявності); комерційні документи (за наявності їх у перевізника) на товари, що перевозяться.

Згідно частини першої статті 338 МК України огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, пред`явлених митному органу (у тому числі для перерахунку та зважування), проводиться в можливо короткий строк після прийняття рішення про його проведення.

Частиною п`ятою статті 338 МК України визначено, що крім випадків, зазначених у частинах другій - четвертій цієї статті, огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення може проводитися за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення цих товарів, транспортних засобів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю. Отримана від правоохоронних органів офіційна інформація опрацьовується митними органами самостійно із застосуванням системи управління ризиками. Вичерпний перелік відповідних підстав визначається Кабінетом Міністрів України. З метою проведення огляду (переогляду) товарів посадові особи митних органів самостійно вживають заходів, передбачених цим Кодексом, на всій митній території України, включаючи зупинення транспортних засобів для проведення їх огляду (переогляду) в межах контрольованого прикордонного району та прикордонної смуги. Такий огляд (переогляд) проводиться за рахунок органу, з ініціативи або на підставі інформації якого прийнято рішення про його проведення. Якщо в результаті проведення огляду (переогляду) виявлено факт незаконного переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, витрати, пов`язані з проведенням огляду (переогляду), відшкодовуються власником зазначених товарів, транспортних засобів або уповноваженою ним особою.

Крім цього, постановою Кабінету Міністрів України №467 від 23 травня 2012 року Про затвердження вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитися огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення органами доходів та зборів України (далі Порядок 467), відповідно до частини 5 статті 338 МК України, затверджено вичерпний перелік підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення органами доходів і зборів України.

Згідно пункту 5 Порядку 467 підставою для проведення огляду (переогляду) товарів є переміщення товарів за маршрутом або у спосіб, що є типовим для переміщення предметів контрабанди або товарів, які є безпосередніми предметами порушення митних правил.

Суд зауважує, що предметом цього позову є прийнята Чернівецькою митницею Держмитслужби Картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску ми пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 24 березня 2023 року №UA408060/2023/000006.

Як встановлено судом, 20 березня 2023 року працівники митниці разом із головним спеціалістом Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства провели огляд товару, який знаходився у вагонах №59167080, №59168682, №59170043, та переміщувався за МД типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/1335 від 15.03.2023 року, про що складено Акт /довідку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року.

Саме вказаний Акт огляду визначений як підстава для винесення оскаржуваної Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 24.03.2023 року №UA408060/2023/000007.

В Акті огляду лісопродукції від 20.03.2023 року зазначено, що згідно зовнішніх ознак значна частина деревної продукції отримана шляхом механічного подрібнення деревини хвойних порід гострим інструментом, розмірно-якісні характеристики та за фракційним складом відповідають вимогам ТУ У16.1-00994207-07:2018 ТРІСКИ ТЕХНОЛОГІЧНІ, проте не відповідають встановленим критеріям щодо якісно-фракційного сортування для подальшого призначення та використання даної продукції, візуально менша частина деревної продукції, частку якої неможливо визначити без сортування методом калібрування, становлять домішки у вигляді відходів (тирса, стружка та інші частини деревини) деревини від переробки.

Крім цього, як зазначено у службовій записці Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернівецької митниці службовою запискою №7.2-15-03-07/223 відповідно до вимог УКТЗЕД деревина механічно подрібнена в тріску технологічну класифікується в товарній підкатегорії 440120000, тирса класифікується за кодом 4401410000, а стружка та інші частини деревини від переробки класифікується в товарній підкатегорії 4401490000.

Згідно обставин цієї справи, спір між сторонами виник щодо правильності визначення декларантом класифікації товару за кодом УКТЗЕД 4401409000, оскільки на думку митного органу товар належить класифікувати за кодом УКТЗЕД 4401210000, 4401410000 та 4401490000.

При цьому, позивач в обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення зазначає, що огляд товару здійснювався за участю головного спеціаліста Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Седляка І.П., що не має ні освіти в галузі товарознавчого дослідження, ні повноважень, ні знань.

Вказані доводи суд оцінює критично, з огляду на наступне.

Частинами 1-3 статті 327 Митного кодексу України визначено, що у разі потреби для участі у здійсненні митного контролю можуть залучатися спеціалісти та експерти.

Залучення спеціалістів та експертів здійснюється керівником митного органу або його заступником за погодженням з керівником підприємства, установи, організації, де працює спеціаліст чи експерт.

Враховуючи приписи статті 327 Митного кодексу України головний спеціаліст Управління Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Седляк І.П. був залучений до процедури митного огляду товарної продукції приватного підприємства «Лєго», яка переміщувалась залізничними вагонами і за результатами проведеного огляду у межах своїх повноважень склав Акт/довідку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року.

При цьому, в матеріалах справи міститься Положення про Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства, затверджене наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 року №1008.

Згідно пункту 4 Положення про Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства Управління здійснює, в тому числі, видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів.

Враховуючи викладене, головний спеціаліст Управління Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, до повноважень якого входить видача сертифікатів про походження лісоматеріалів, на думку суду мав підстави і належні повноваження бути присутнім в якості залученого спеціаліста, під час митного огляду товарної продукції приватного підприємства «Лєго» за МД №23UA206080001335U3 згідно приписів статті 327 Митного кодексу України та складати відповідний Акт/довідку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року.

Щодо визначення класифікації товару за кодом УКТЗЕД та не врахування митним органом Висновку експерта науково-дослідного інституту судових експертиз та права від 09.02.2023 року №536/23 та Висновку експерта Івано-Франківської промислової палати та від 13.03.2023 року №В-117, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини восьмої статті 69 МК України висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Зважаючи на зміст наведених вище норм, суд вважає, що митний орган в разі наявності обґрунтованих сумнівів, діяв правомірно, не врахувавши висновки експертів, надані декларантом, оскільки такі для працівників митниці мають лише інформаційний або довідковий характер та не підлягають обов`язковому врахуванню митницею.

Поряд з цим, відповідач у заявах по суті справи наголошував, що замовником експертиз був позивач, а відомості стосовно фактичного огляду продукції або здійснення відбору взірців - у висновках відсутні, що в свою чергу, також слугувало підставою для не врахування митним органом наданих висновків, з чим також і погоджується суд.

Суд звертає увагу на те, що згідно Акту/довідки огляду лісопродукції від 20.03.2023 року встановлено, що згідно зовнішніх ознак значна частина деревної продукції отримана шляхом механічного подрібнення деревини хвойних порід гострим інструментом, розмірно-якісні характеристики та за фракційним складом відповідають вимогам ТУ У16.1-00994207-07:2018 «Тріски технологічні», проте не відповідають встановленим критеріям щодо якісно-фракційного сортування для подальшого призначення та використання даної продукції, візуально менша частина деревної продукції, частку якої неможливо визначити без сортування методом калібрування, становлять домішки у вигляді відходів (тирса, стружка та інші частини деревини) деревини від переробки.

Водночас, з метою визначення опису та коду товару згідно УКТ ЗЕД, Управлінням боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Чернівецької митниці направлено службову записку разом із копіями вказаних вище актів та фото до Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернівецької митниці.

За результатами розгляду вказаної інформації Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Чернівецької митниці службовою запискою №7.2-15-03-07/223 (у відповідь на службову записку від 20.03.2023 року №7.2-20-01-17/194) повідомило Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Чернівецької митниці про те, що згідно Акту/висновку огляду лісопродукції від 20.03.2023 року №б/н, Акту про проведення огляду товару від 20.03.2023 року №UA408060/2023/000030, фотографій, встановлено, що товар, який задекларовано як подрібнені кускові відходи хвойних порід за електронною митною декларацією типу ЕК 10 АА №UA206080/2023/001335 являє собою суміш деревини механічно подрібненої в тріску технологічну, та домішки у вигляді відходів (тирси, стружки) деревини від переробки. Відповідно до вимог УКТЗЕД деревина механічно подрібнена в тріску технологічну класифікується в товарній підкатегорії 440120000, тирса класифікується за кодом 4401410000, а стружка та інші частини деревини від переробки класифікується в товарній підкатегорії 4401490000.

Обставини спірних правовідносин безумовно вказують на те, що 24.03.2023 року працівником митного органу правомірно складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA408060/2023/000006, в якій зазначено про необхідність надання транспортних, комерційних документів на товари за кодами УКТЗЕД 4401210000, 440140000 та дозвільних документів, а саме сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій на товар: деревина подрібнена у тріску (код УКТЗЕД 4401210000).

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA408060/2023/000006 від 24.03.2023 року є правомірною, а відтак відсутні правові підстави для її скасування.

Такого ж висновку дійшов і Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові від 17.07.2023 року по справі №600/2069/23-а у аналогічних правовідносинах між тими самими сторанами.

Отже, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74 -76 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Згідно частин першої третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що відповідач довів законність прийнятого рішення. Натомість доводи позивача є безпідставними та необґрунтованими, а тому позов не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Лєго» до Чернівецької митниці Державної митної служби України про визнання протиправною і скасування картки відмови відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 13 вересня 2023 року.

Повне найменування учасників справи: позивач приватне підприємство «Лєго» (Чернівецька область, Вижницький р-н, с. Яблуниця, вул. О.Довбуша, буд. 8, код ЄДРПОУ 34207835), відповідач Чернівецька митниця Державної митної служби України (м. Чернівці, вул. Руська, буд. 248М, код ЄДРПОУ 43971359).

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено15.09.2023
Номер документу113434763
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —600/2302/23-а

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні