Постанова
від 13.09.2023 по справі 360/5270/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 360/5270/19

адміністративне провадження № К/9901/27429/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 (головуючий суддя: Тихонов І.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.09.2020 (головуючий суддя: Гайдар А.В., судді: Компанієць І.Д., Казначеєв Е.Г.) у справі №360/5270/19 за позовом Публічного акціонерного товариства «Будкомплект» до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2019 року Публічне акціонерне товариство «Будкомплект» (далі - ТОВ «Будкомплект» або позивач) звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Луганській області або відповідач), в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просило:

визнати протиправними дії відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресами: 1) кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 2) кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 3) кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягів: № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017, №709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017, № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-З відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки;

зобов`язати відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: 1) кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 2) кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 3) кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, та видати нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок;

зобов`язати відповідача відшкодувати позивачу шкоду, заподіяну протиправними діями відповідача при індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, вчинених ним при формуванні витягів з НГО № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017, № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017, № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-З відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017, а саме - застосування, при визначенні розміру НГО, коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703).

Луганський окружний адміністративний суд рішенням від 19.05.2020, яке залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.09.2020, позов задовольнив:

визнав протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресами: кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м.Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні Витягів: № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017; № 709/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017; № 707/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки;

зобов`язав відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, без застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) та видати ПАТ «Будкомплект» нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення, і ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 20.11.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 12.09.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що між ПАТ «Будкомплект» та Сєвєродонецькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки №715 від 25.11.2003, за умовами якого орендар набув право оренди наступних земельних ділянок:

- кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (надалі - ЗД-1);

- кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення(надалі - ЗД-2);

- кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення(надалі - ЗД-3).

Позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Луганській області із заявами про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку ЗД-1, ЗД-2, ЗД-3 станом на 11.06.2017.

Позивачем отримано сформовані ГУ Держгеокадастру у Луганській області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки:

витяг № 711/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-1 (4412900000:04:002:0100) станом на 11.06.2017;

витяг № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 (4412900000:04:002:0101) станом на 11.06.2017;

витяг № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-3 (4412900000:04:002:0102) станом на 11.06.2017.

У зазначений Витягах, відповідач визначив коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 6,071.

Так, грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, селища Синецький, селища Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка виконана Українським державним інститутом проектування міст «Діпромісто» (м. Київ) у 1997 році. Базова вартість 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку складає 17,344 грн/м.кв.

Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19.01.1998 № 1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача» затверджено з 01.01.1998 грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача.

За інформацією, вказаною у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин) від 04.01.2019 № 22-28-0.22-125/2-19 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель», значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Суди констатували, що позивачем надана податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або оренда плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) з розрахунок суми земельного податку за 2017 рік, 2018 рік та 2019 рік.

Вважаючи, що відповідач протиправно застосував при індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнт за 1996 рік (1,703), позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Обґрунтовуючи позовні вимоги, з урахуванням зменшених позовних вимог, позивач стверджує, що показник середньої (базової) вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку станом на 01.01.1998 має відрізнятися від показника середньої (базової) вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку станом на будь-яку дату 2017, 2018 або 2019 років лише на кумулятивний добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки за 1998-2016 роки, а саме у 3.3661 рази: 1,006 х 1,127 х 1,182 х 1,02 х 1,035 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,249 х 1,433 х 1,06 = 3,3661.

Між тим, показник у розмірі 6,071 обумовлений тим фактом, що відповідачем при формуванні витягів протиправно застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 1996 рік. Таким чином, належний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, що має застосовуватися для оцінки земельних ділянок по м. Сєвєродонецьку, станом на будь-яку дату 2018 або 2019 року, повинен бути рівним 3,3661, а не 6,071, як це зазначено у витягах.

Своєю чергою, протиправні дії ГУ Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок із застосуванням коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні Витягів призвели до того, що позивач був вимушений сплачувати орендну плату в завищеному розмірі.

Відповідач позов не визнав. Наполягає, що позивач не є учасником правовідносин, а також не обґрунтував наявність порушення відповідачем його прав та охоронюваних законом інтересів з огляду на розірвання договірних відносин між Сєвєродонецькою міською радою та ПАТ «Будкомплект» (рішення Сєвєродонецької міської ради від 13.06.2013 № 2743). Відповідно, коефіцієнти індексації з 2013 по 2018 роки апріорі не могли застосовуватися при розрахунку нормативної грошової оцінки зазначених земельних ділянок.

Своєю чергою, відповідач наполягає на правомірності застосування при індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнту за 1996 рік (1,703).

Також відповідач наполягає, що Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 4 КАС України, оскільки не зумовлюють виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

У відповідь на зазначений відзив позивач стверджує, що договір оренди від 25.11.2003 не припинений у встановленому законом порядку.

Так, за правилами, встановленими частиною третьою статті 31 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Зазначив, що право оренди зареєстровано 02.12.2003, про що вчинено запис у договорі. Своєю чергою, для державної реєстрації припинення договору оренди, державному реєстратору необхідно подати двосторонній правочин про припинення договору оренди, котрий позивач намагається укласти ще з 2012 року. Чергове клопотання про припинення права оренди було подане до Сєвєродонецької міської ради 19.12.2019, однак також проігноровано місцевим органом самоврядування. Відтак, законні підстави для звільнення позивача від сплати земельного податку відсутні. В підтвердження зазначених доводів позивач надав податку звітність з плати за землю за 2017 - 2019 роки.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.11.2003 ПАТ «Будкомплект» набуло права оренди земельної ділянки з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100; 4412900000:04:002:0101; 4412900000:04:002:0102, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1. За таких обставин, у позивача виник обов`язок щодо плати за землю з дати складання та підписання договору оренди земельної ділянки № 715, а саме з 25.11.2003.

Отже, позивач є платником земельного податку за земельну ділянку з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100; 4412900000:04:002:0101; 4412900000:04:002:0102.

Проаналізувавши положення статей 5, 18, 20 Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV), підпункту 271.1.1 пункту 271.1, пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (далі - ПК України), суди виснували, що для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки. Тобто, якщо нормативна грошова оцінка проведена у 1997 році, а введена в дію у 1998 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2019 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 1998 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік).

Суди констатували, що рішення Сєвєродонецької міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Сєвєродонецька, прийняте 19.01.1998, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01.01.1998.

У той же час, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому і полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Такий висновок підкріплений правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постановах від 18.12.2019 у справі № 804/937/16 та від 24.12.2019 у справі №804/1184/16.

З інформації, зазначеній у листі Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя В.О. 17.03.2020 за вих. № ГІС-575, наданого у відповідь на адвокатський запит, судами попередніх інстанцій встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м.Сєвєродонецька (разом з населеними пунктами - селища Синецький, Павлоград, Лісова Дача, Воєводівка та Борівської селищної ради разом з населеними пунктами - Боброво, Осколонівка) виконувалась ДНІПРОМІСТОМ у 1997 році. Загальна вартість інфраструктурного облаштування території м. Сєвєродонецька визначалась станом на 1 січня 1997 року, (включаючи весь період 1996 року).

Суди обох інстанцій констатували, що у спірних правовідносинах відповідач, при формуванні Витягів від 13.06.2019 № 711/0/195-19, № 709/0/195-19 та № 707/0/195-19 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, застосував чинну з 01.01.1998 нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька (згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19.01.1998 №1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача»). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).

Це означає, що відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, неправильно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Одночасно суди попередніх інстанцій відхилили твердження відповідача про те, що Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 4 КАС України, оскільки по суті заявлених вимог позивач не оскаржує Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку як правовий акт індивідуальної дії, а оскаржує дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 1996 рік (1,703), з яким він не погоджується, що у даному випадку є належним способом судового захисту. Такий правовий підхід відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 12.11.2018 у справі № 814/789/17.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга відповідача обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті.

В якості підстави касаційного оскарження судових рішень, відповідач зазначив пункт 2 частини четвертої статті 328 КАС України, та необхідність відступити від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 18.12.2019 № 804/937/16, від 24.12.2019 №804/1184/16, який застосовано Першим апеляційним адміністративним судом та Луганським окружним адміністративним судом, а саме щодо твердження суду, що «відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, безпідставно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703)».

Необхідність відступу від наведених вище правових позиції Верховного Суду скаржник мотивує тим, що зазначена судова практика не може бути застосована при розгляді цієї справи, як у подібних правовідносинах, оскільки грошова оцінка розроблена до набрання чинності Закону України «Про оцінку земель», Податкового кодексу України та кумулятивне застосування коефіцієнтів індексації почало здійснюватися на виконання протокольного доручення Кабінету Міністрів України, постанови Кабінету Міністрів № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки» (далі - постанова Кабінету Міністрів України № 783), Закону України «Про плату за землю» та згодом Податкового кодексу України.

Скаржник стверджує, що законодавчо дата проведення нормативної грошової оцінки була пов`язана із кумулятивним застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки після набрання чинності Податкового кодексу України - 01 січня 2011 року.

При цьому відповідач вважає, що лист від 05.10.1998 № 03-303/1592 та постанова Уряду № 783 кореспондуються між собою та врегульовували порядок індексації грошової оцінки земель за 1996 та наступні роки, ще до набрання чинності Податкового кодексу України. Тобто, після доведення до відома листом №03-303/1592, а потім постановою Кабінету Міністрів України № 783, до Грошової оцінки, проведеної станом на 01.04.1996, застосовувався коефіцієнт індексації 1996 року (1,703). Витрати на освоєння та облаштування території, які були вихідними для розрахунку Грошової оцінки, розраховувалися станом на 01.04.1996, тобто Грошова оцінка проведена станом на 01.04.1996.

Окремо скаржник також зазначив про необґрунтованість висновків судів обох інстанцій про те, що позивач є платником земельного податку за земельну ділянку з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102, оскільки рішенням Сєвєродонецької міської ради від 10.06.2013 розірвано договір оренди земельної ділянки № 715 від 25.11.2003 з позивачем. Також, 12.06.2019 Сєвєродонецькою міською радою надана позивачу згода на поділ земельної ділянки з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102, що була предметом договору оренди земельної ділянки №715 від 25.11.2003. Своєю чергою, зазначені земельні ділянки на підставі документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки віднесені до архівного шару, що підтверджується відомостями з Державного земельного кадастру та інформацією з Національної кадастрової карти. Таким чином, враховуючи приписи пункту 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Уряду від 17.10.2012 № 1051, поділ зазначених земельних ділянок призвів до скасування їх державної реєстрації, як об`єктів цивільного права, та формування нових земельних ділянок і внесення інформації про них.

Таким чином, за позицією скаржника, на час розгляду справи у суді ані договірних відносин, ані земельних ділянок з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102, не існувало.

Позивач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.

У справі, що розглядається, судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідач при формуванні витягів від 13.06.2019 № 711/0/195-19, № 709/0/195-19 та №707/0/195-19 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, застосував чинну з 01.01.1998 нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька (згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача»). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).

Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді.

Так, розглядаючи аналогічний спір, Верховний Суд у справі № 360/5411/19 (постанова від 16.08.2023) дійшов висновку, що відповідач (ГУ Держгеокадастру у Луганській області), застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, правильно застосував коефіцієнт індексації за 1997 рік (1,059) та неправильно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Касаційний суд у справі № 360/5411/19 зазначив, що у постанові Верховного Суду від 18.08.2021 у справі № 818/912/18 зроблено висновки про те, що вимоги пункту 271.2 статті 271 ПК України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації. Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено пунктом 289.2 статті 289 ПК України, за змістом якого, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки. Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель та здійснюється різними суб`єктами. Згідно із законодавством, з моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

У постанові від 18.12.2019 у справі № 804/937/16 Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначено, що правильне визначення поняття «дати проведення нормативної грошової оцінки земель» є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

У цій постанові Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі, Суд вважав за необхідне відступити від висновків, який зробив цей суд раніше при розгляді інших справ, зокрема, у справі №804/979/16, за яким кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати набрання чинності відповідним рішенням міської ради.

Так, Верховним Судом у справі № 804/937/16 встановлено, що відповідач, при формуванні витягу № 03-07/010216/100 від 02.02.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовував чинну з 01.01.2016 нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська (згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Також Верховний Суд у постанові від 18.12.2019 вважав за необхідне відступити від висновку, який зробив цей суд раніше при розгляді справи № 804/2035/16, за яким у такому випадку має місце застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку.

Верховний Суд вказав, що за встановлених обставин, нормативної грошової оцінки застосовано саме з часу її затвердження (2016 рік), але не раніше. При цьому, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно здійснив таке застосування від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Разом з цим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Враховуючи викладене, Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Верховний Суд у постанові від 18.12.2019 у справі № 804/937/16 дійшла висновку, що такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2016 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2013 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Колегія суддів при розгляді справи № 360/5411/19 не знайшла правових підстав для відступу від вказаної позиції Судової палати.

Своєю чергою, колегія суддів у справі, що розглядається, також не вбачає правових підстав для відступу від правової позиції Верховного Суду, висловленої у аналогічних правовідносинах.

Отже, керуючись підходом, висловленим Верховним Судом при розгляді справи №360/5411/19, колегія суддів у цій справі зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли законного і обґрунтованого висновку про те, що відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель неправильно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Одночасно колегія суддів відхиляє посилання скаржника на постанову Уряду № 783 та інші акти законодавства, які були чинні до набрання чинності Податковим кодексом України, оскільки станом на дату проведення індексації вказані норми втратили чинність і у відповідача не було підстав для їх застосування.

Також колегія суддів вважає необґрунтованими твердження скаржника про те, що позивач не є платником земельного податку, оскільки доказів розірвання у встановленому законом порядку (за згодою сторін чи в судовому порядку) договору оренди земельної ділянки від 25.11.2003 станом на який надано Витяги (17.06.2017) матеріали справи не містять. Надання згоди міською радою (рішення ради від 12.06.2019 № 3804 № 3805, № 3806) на поділ земельних ділянок з кадастровими номерами 4412900000:04:002:0100, 4412900000:04:002:0101, 4412900000:04:002:0102 також не спростовує того факту, що станом на 17.06.2017 такі земельні ділянки були цілісними та перебували у позивача на правах оренди.

Вищевикладеним спростовуються доводи касаційної скарги відповідача.

Доводи касаційної скарги відповідача зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судами першої та апеляційної інстанцій. Касаційна скарга не містить інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) у відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі з урахуванням яких судами вже надана оцінка встановленим обставинам справи. Обґрунтувань неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права касаційна скарга також не містить.

VІІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно із статтею 350 КАС України Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.09.2020 у справі №360/5270/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін

Я. О. Берназюк

В. М. Шарапа

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113485162
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —360/5270/19

Постанова від 13.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні