Постанова
від 16.09.2020 по справі 360/5270/19
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 року справа № 360/5270/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Компанієць І.Д., Казначеєва Е.Г., секретар судового засідання Харечко О.П., за участю представника позивача Суткового А.М., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року (повний текст складено 19 травня 2020 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області) у справі № 360/5270/19 (суддя в 1 інстанції - Тихонов І.В.) за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Публічного акціонерного товариства Будкомплект до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Суткового Андрія Миколайовича (далі - представник позивача) в інтересах Публічного акціонерного товариства Будкомплект (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - відповідач), в якому представник позивача з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог просив: визнати протиправними дії відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресами: 1) кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 2) кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 3) кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягів: № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017, № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017, № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-З відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; зобов`язати відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: 1) кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 2) кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1; 3) кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, та видати нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок; зобов`язати відповідача відшкодувати позивачу шкоду, заподіяну протиправними діями відповідача при індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, вчинених ним при формуванні витягів з НГО № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017, № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017, № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-З відносно земельної ділянки к/н 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017, а саме - застосування, при визначенні розміру НГО, коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703).

В обґрунтування позовних вимог заначено, що відповідачем сформовано витяги: - витяг № 711/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-1 (4412900000:04:002:0100) станом на 11.06.2017; - витяг № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 (4412900000:04:002:0101) станом на 11.06.2017; - витяг № 707/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-3 (4412900000:04:002:0102) станом на 11.06.2017; з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок (надалі - Витяги) і у всіх Витягах коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки ЗД-1, ЗД-2, ЗД-3 (надалі - К інд ) приймається рівним 6,071.

Рішенням сесії 22 скликання (32 сесія) Сєвєродонецької міської ради № 1212 від 19.01.1998 Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача затверджено з 01.01.1998 грошову оцінку населених пунктів м. Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача.

У відповідності до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017рік - 1,0, Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Тобто, показник середньої (базової вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьк станом на 01.01.1998 має відрізнятися від показника середньої (базової вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьк станом на будь-яку дату 2017, 2018 або 2019 років лише на кумулятивний добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки за 1998-2016 роки, а саме у 3,3661 рази: 1,006х1,127х1,182х1,02х1,035х1,028х1,152х 1,059х1,249х1,433х1,06 = 3,3661.

Відповідно, показник у розмірі 6,071 обумовлений тим фактом, що відповідачем при формуванні Витягу протиправно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за 1996 та 1997 роки: 3,3661х1,703х1,059 = 6,071.

Таким чином, належний Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, що має застосовуватися для оцінки земельних ділянок по м. Сєвєродонецьк станом на будь-яку дату 2017 року, має бути рівним 3,3661, а не 6,071, як це вказано у Витягу.

Внаслідок протиправних дій Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) та 1997 рік (1,059) при формуванні Витягу призвели до того, що позивач вимушений сплачувати земельний податок в 1,804 рази вище (6,071/3,3661=1,804), ніж це передбачено законодавством України.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року у справі № 360/5270/19 позовні вимоги було задоволено, внаслідок чого: визнано протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за адресами: кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні Витягів: № 711/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0100 станом на 11.06.2017; № 709/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0101 станом на 11.06.2017; № 707/0/195-19 від 13.06.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:002:0102 станом на 11.06.2017 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; зобов`язано Головне Управління Держгеокадастру у Луганській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: кадастровий номер 4412900000:04:002:0100, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0101, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, без застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) та видати Публічному акціонерному товариству Будкомплект нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на користь Публічного акціонерного товариства Будкомплект судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 5763,00 грн.

Не погодившись з таким рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій зазначено, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, та просили скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що 01 липня 1997 року згідно договору, укладеного між виконкомом міської ради та Діпромістом (додаткова угода № 1-97 до договору № 12-75 від 01 липня 1997 року) проведена грошова оцінка земель м. Сєвєродонецька.

Рішенням сесії Сєвєродонецької міської ради № 1212 від 19 січня 1998 року Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища, Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача затверджено з 01 січня 1998 року грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища, Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача.

Виходячи зі змісту вказаної грошової оцінки вбачається, що всі показники: чисельність населення м. Сєвєродонецька (абзац 3 стор. 3 витягу з грошової оцінки земель 1997 року), витрати на освоєння та облаштування території (останній абзац стор. 9, абзац 1 стор. 10 витягу з грошової оцінки земель 1997 року), загальна вартість інфраструктурного облаштування території (абзац 3 стор. 10 витягу з грошової оцінки земель 1997 року) застосовувалися станом на початок року розробки оцінки, тобто на 01 січня 1997 року.

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України Про оцінку земель дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Таким чином, датою проведення грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька, включаючи селища Павлоград, Синецький, Лісова дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка є 01 січня 1997 року.

Коефіцієнти індексації, на які посилається позивач, вперше були введені лише у 2000 році, що підтверджується ст. 23 Закону України Про оплату за землю та Порядком проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 року № 783, які на теперішній час втратили чинність. Тому не застосовувалися в розрахунках грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька.

Твердження позивача, що він був вимушений сплачувати завищену орендну плату, не підтверджено, ні чим, крім слів позивача. Зазначив, що договір оренди земельної ділянки № 715 від 25.11.2003 припинено рішенням Сєвєродонецької міської ради від 13.06.2013 № 2743. У результаті чого, коефіцієнти індексації з 2013 по 2018 роки апріорі не могли застосовуватися при розрахунку нормативної грошової оцінки зазначених земельних ділянок.

Таким чином, вважає твердження позивача, що він був вимушений сплачувати орендну плату в 1,804 рази вище (6,071/3,3661=1,804), ніж це передбачено законодавством України є необґрунтованим та не відповідає дійсності, оскільки договірні зобов`язання припиняються з припиненням договору оренди землі.

В судовому засіданні представник позивача заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив відмовити в її задоволенні та залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Публічне акціонерне товариство Будкомплект , код юридичної особи 01242372, зареєстроване як юридична особа 01 березня 1994 року, за № 13831200000000636, місце реєстрації: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, будинок 1 (арк.справи 16-17), на підставі договору оренди земельної ділянки № 715 від 25 листопада 2003 року, укладеного між Орендодавець : Сєвєродонецька міська рада, в особі заступника міського голови Шевченка Івана Прокоповича, з одного боку і Орендар : Відкрите акціонерне товариства Будкомплект , в особі виконуючого обов`язки голови правління ВАТ Будкомплект В.І. Мясникова, уклали цей договір щодо набуття право на оренду земельних ділянок, які знаходяться за адрескою: м. Сєвєродонецьк Луганська область, вул. Механізаторів, 1. Мета використання земельної ділянки: землі промисловості (під виробничу базу). Договір укладено на строк до 25 листопада 2028 року включно (арк.справи 13-14).

Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області з заявами про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку ЗД-1, ЗД-2, ЗД-3 станом на 11.06.2017.

Позивачем отримано сформовані Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки: - витяг № 711/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-1 (4412900000:04:002:0100) станом на 11.06.2017; - витяг № 709/0/195-19 від 13.06.2019 ЗД-2 (4412900000:04:002:0101) станом на 11.06.2017; - витяг № 707/0/195-19 від 13.06.2019 р. ЗД-3 (4412900000:04:002:0102) станом на 11.06.2017, в якому зазначено коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 6,071 (арк.справи 10-12).

Грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, Синецький, Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка виконана Українським державним інститутом проектування міст Дніпромісто (м. Київ) у 1997 році. Базова вартість 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку складає 17,344 грн/м.кв. (арк.справи 9).

Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача затверджено з 01 січня 1998 року грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача (арк.справи 7-8).

Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин) від 04 січня 2019 року за № 22-28-0.22-125/2-19 Про індексацію нормативної грошової оцінки земель , значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася (арк.справи 15).

Позивачем - публічним акціонерним товариством Будкомплект надана податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або оренда плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) з розрахунком суми земельного податку за 2017 рік, 2018 рік та 2019 рік (арк.справи 86-94).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктами 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу); землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (пункт 287.1 статті 287 Податкового кодексу України).

Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Зазначені норми права дають можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.

У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Колегією суддів встановлено, що 25 листопада 2003 року Публічне акціонерне товариство Будкомплект набуло права оренди земельної ділянки кадастровий номер 4412900000:04:002:0100; кадастровий номер 4412900000:04:002:0101; кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1.

За таких обставин, у позивача виник обов`язок щодо плати за землю з дати складання та підписання договору оренди земельної ділянки № 715, а саме з 25 листопада 2003 року.

Отже, позивач є платником земельного податку за земельну ділянку, кадастровий номер 4412900000:04:002:0100; кадастровий номер 4412900000:04:002:0101; кадастровий номер 4412900000:04:002:0102.

Відносини, які виникають у сфері оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України Про оцінку земель (далі - Закон № 1378-ІV).

Відповідно до Закону № 1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Стаття 5 Закону № 1378-IV передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.

Згідно вимог статті 18 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно - правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативно грошову оцінку земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.

Відповідно до статті 20 Закону № 1378-ІV, за результатами економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону № 1378-ІV).

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Тобто, якщо нормативна грошова оцінка проведена у 1997 році, а введена в дію у 1998 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2019 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 1998 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік).

Як встановлено у цій справі, рішення Сєвєродонецької міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька, прийняте 19 січня 1998 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 1998 року.

Коефіцієнти індексації щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. Тому вимоги пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.

Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України.

Так, за змістом пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.

Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України № 1378-IV Про оцінку земель ) та здійснюється різними суб`єктами.

Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Зазначена правова позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 та від 24 грудня 2019 року у справі № 804/1184/16.

На думку колегії суддів правильне визначення поняття дати проведення нормативної грошової оцінки земель є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

Відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

З матеріалів справи встановлено, що відповідно до листа за підписом в.о. директора Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя В.О. 17.03.2020 року за вих. № ГІС-575 надана відповідь на запит адвоката А.М. Суткового від 16.03.2020.

З вищезазначеного листа встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м. Сєвєродонецька (разом з населеними пунктами - селища Синецький, Павлоград, Лісова Дача, Воєводівка та Борівської селищної ради разом з населеними пунктами - Боброво, Осколонівка) виконувалась ДНІПРОМІСТОМ у 1997 році. Загальна вартість інфраструктурного облаштування території м. Сєвєродонецька визначалась станом на 1 січня 1997 року (включаючи весь період 1996 року) (арк.справи 141).

У спірних правовідносинах відповідач, при формуванні витягу № 711/0/195-19 від 13.06.2019; витягу № 709/0/195-19 від 13.06.2019 станом на 11.06.2017; витягу № 707/0/195-19 від 13.06.2019 станом на 11 червня 2017 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, кадастровий номер 4412900000:04:002:0100; кадастровий номер 4412900000:04:002:0101; кадастровий номер 4412900000:04:002:0102, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Механізаторів, буд. 1, застосував чинну з 01 січня 1998 року нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька (згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача ). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).

Це означає, що відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, правильно застосував коефіцієнт індексації за 1997 рік (1,059) та безпідставно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги щодо посилання на те, що Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 4 КАС України, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер, з огляду на наступне.

Позивач у своїй позовній заяві не оскаржує витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку як правові акти індивідуальної дії, а оскаржує дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 1996 рік (1,703) та за 1997 рік (1,059), з якими він не погоджується, що у даному випадку є належним способом судового захисту.

Зазначена позиція знайшла своє відображення у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2018 року у справі № 814/789/17.

Оскільки грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, селища Синецький, селища Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка проведена у 1997 році, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель має застосовуватися кумулятивно з 1997 року, а не з 1996 року як зазначає відповідач.

Стосовно доводів апеляційної скарги з посиланням на рішення Сєвєродонецької міської ради № 212 від 22.01.1999 року, колегія суддів вважає їх неприйнятними з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1-4 ст.94 КАС України письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.

Учасники справи мають право подавати письмові докази в електронних копіях, посвідчених електронним цифровим підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до закону. Електронна копія письмового доказу не вважається електронним доказом.

Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством.

Оскільки ксерокопія зазначеного рішення, яка була надана в якості додатка до відзиву на заяву про зменшення позовних вимог до суду першої інстанції, не відповідає вимогам вищезазначених норм КАС України (не засвідчена в порядку, встановленому чинним законодавством), відтак відповідно до вимог ст.72-75 КАС України є неналежним доказом у даній справі.

Враховуючи зазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року у справі № 360/5270/19 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року у справі № 360/5270/19 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 17 вересня 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 та п. 3 Розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді І.Д. Компанієць

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено21.09.2020
Номер документу91599877
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5270/19

Постанова від 13.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні