ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649
У Х В А Л А
18.09.2023 Справа № 905/1051/23
Господарський суд Донецької області у складі судді Зельман Ю.С., розглянувши клопотання заступника керівника Донецької обласної прокуратури про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області.
у справі за позовом заступника керівника Донецької обласної прокуратури (87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Університетська, 6, код ЄДРПОУ 25707002) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, буд. 18А; код ЄДРПОУ 38034476)
до відповідача: Державного підприємства "Мирноградвугілля" (85323, Донецька область, м. Мирноград, вул. Соборна, 1; код ЄДРПОУ 32087941) в особі Відокремленого підрозділу "Шахта Центральна" Державного підприємства "Мирноградвугілля" (85320, Донецька область, м. Мирноград, вул. Центральна, 4, код ЄДРПОУ 33839076)
про відшкодування шкоди, заподіяної державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 129 566,40 грн.,-
Без повідомлення та виклику сторін
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Донецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства "Мирноградвугілля" в особі Відокремленого підрозділу "Шахта Центральна" Державного підприємства "Мирноградвугілля" про відшкодування шкоди, заподіяної державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 129 566,40 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на здійснення відповідачем скиду забруднюючих речовин із зворотними водами з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягає нормуванню згідно із законодавством, у балку Орсовська (басейн річки Казений Торець), чим порушено вимоги ст. ст. 44, 110, 111 Водного кодексу України. Також прокурор посилається на положення ст.ст. 20-2, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
Разом із позовною заявою заступником керівника Донецької обласної прокуратури було надано клопотання про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області.
Ухвалою від 28.08.2023 прийнято позовну заяву та відкрито провадження по справі №905/1051/23, справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, а також запропоновано заступнику керівника Донецької обласної прокуратури надати суду додаткові письмові обґрунтування щодо необхідності залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області.
11.09.2023 на адресу суду від заступника керівника Донецької обласної прокуратури надійшли додаткові пояснення, в яких останній наполягав на залученні до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області, оскільки відповідач здійснював скид забруднюючих речовин у водний об`єкт з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду на території земель Мирноградської територіальної громади, у зв`язку з чим у випадку задоволення позовних вимог стягнення з відповідача буде здійснюватися в дохід держави, а саме на аналітичний рахунок Мирноградської міської ради, відкритий у територіальному органі Державної казначейської служби України, який у відповідності до вимог п.7 ч. 3 ст. 29, п.4 ч.1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України розподіляє зазначені кошти в автоматизованому режимі між спеціальними фондами бюджету, перерахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області за субрахунком 3331 «Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевим бюджетами».
Розглянувши клопотання заступника керівника Донецької обласної прокуратури та надані додаткові пояснення про залучення до розгляду справи третьої особи, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень частини першої ст.41 ГПК України у справах позовного провадження учасниками справи є сторони та треті особи.
За змістом частини першої статті 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, мають процесуальні права та обов`язки, встановлені статтею 42 цього Кодексу (частини четверта, п`ята статті 50 ГПК України).
Правовий аналіз наведених норм свідчить про те, що інститут третіх осіб покликаний захистити права та охоронювані законом інтереси осіб, які не є учасниками спірних матеріальних правовідносин, але знаходяться із однією зі сторін процесу у таких відносинах, які можуть змінитися в результаті винесеного рішення. При цьому третя особа виступає в процесі на стороні позивача або відповідача залежно від того, з ким із них у неї існують (або існували) певні правові відносини.
Характерною ознакою третіх осіб є наявність правових відносин зі стороною у справі, власної юридичної заінтересованості в результатах вирішення спору, при чому така заінтересованість не може бути абстрактною. При цьому, юридичний інтерес проявляється в можливості виникнення приватно-правового спору між третьою особою та стороною у справі.
Отже, умовами, за якими треті особи можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача, є: 1) обов`язкова наявність матеріально-правових відносин між третьою особою й однією зі сторін; 2) преюдиціальна пов`язаність матеріально-правових відносин третьої особи й однієї зі сторін із правовідносинами позивача та відповідача у справі, інакше кажучи, матеріально-правові відносини третьої особи та однієї із сторін повинні випливати із правовідносин між позивачем і відповідачем, що становлять предмет спору; 3) матеріально-правові відносини третьої особи й однієї зі сторін повинні передбачати можливість спору про право цивільне між третьою особою й особою, на стороні якої вона виступає, тобто набути цивілістичного характеру. Лише на підставі цих положень можна кваліфікувати заінтересованість третіх осіб як юридичну.
Натомість правовим наслідком незалучення до участі у справі третіх осіб є порушення конституційного права на судовий захист, оскільки особи не беруть участі у справі, вирішення якої може безпосередньо вплинути на їх права, свободи, інтереси або обов`язки та не реалізують комплексу своїх процесуальних прав.
Оскільки справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відповідно без призначення дати судового засідання, а клопотання подано позивачем з першою заявою по суті справи (з відповіддю на відзив), суд вважає, шо вимоги ст. 50 ГПК України щодо строку звернення дотримані.
Необхідність залучення вказаної третьої особи мотивована утворенням Мирноградської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області, начальник якої на теперішній час здійснює повноваження голови міської ради міста Мирноград.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, з 05:30 год. 24.02.2022 на території України введено воєнний стан строком на 30 діб.
Дію воєнного стану в Україні неодноразово було продовжено, востаннє відповідно до Указу Президента України від 1 травня 2023 року №254/2023 строк дії воєнного стану продовжувався з 05 години 2023 року 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб (тобто до 18 серпня 2023 року).
Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» Мирноградська міська територіальна громада з 24.02.2022 включена до території, на яких ведуться (велися) бойові дії.
Відповідно до положень ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування. Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом. Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
Згідно п.10, п.12 ч.2 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із: управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік).
Відповідно до ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
За приписами п. 3 ч. 1, ч. 5 ст. 78, ч. 2, п. 3-1 ч. 11 ст. 79 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені, зокрема, у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану». Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених Законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану». Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених в абзаці другому частини другої цієї статті, - з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів).
У ст. 28 «Прикінцеві положення» ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областяху день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження, зокрема сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).
Повноваження сільського, селищного, міського голови визначені у ст. 42 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», до яких згідно з п. 14 ч. 4 цієї статті віднесено представництво територіальної громади, ради та її виконавчого комітету у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
Одночасно, у ч. 1, п. 5 ч. 6 ст. 15 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, Законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Начальник військової адміністрації представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами.
Указом Президента України №620/2022 від 01.09.2022 на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено Мирноградську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області.
Розпорядженням Президента України №170/2022-рп від 07.09.2022 начальником Мирноградської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області призначено Ключку Ю.В.
Постановою Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Добропільської, Мирноградської, Покровської та Селидівської міських військових адміністрацій Покровського району Донецької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" № 2616-IX від 21.09.2022 встановлено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Добропільської, Мирноградської, Покровської та Селидівської міських військових адміністрацій Покровського району Донецької області крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних міських голів .
За відомостями ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що 08.09.2022 внесено запис про державну реєстрацію Мирноградської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області, керівником є Ключка Ю.В.
Станом на час винесення даної ухвали Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області як юридична особа не перебуває в стані припинення.
Таким чином, Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області тимчасово на період воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування здійснює повноваження Мирноградської міської ради. Відповідно начальник Мирноградської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області на теперішній час здійснює повноваження голови Мирноградської міської ради.
Оскільки предметом позову є, відшкодування шкоди, заподіяної державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 129 566,40 грн., яка була завдана відповідачем на території земель Мирноградської територіальної громади і підлягає стягненню на аналітичний рахунок Мирноградської міської ради, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення клопотання заступника керівника Донецької обласної прокуратури про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області, у зв`язку з чим залучає Мирноградську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.
За таких обставин і керуючись ст.ст. ст. 41, 50, 232, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
У Х В А Л И В:
1.Клопотання заступника керівника Донецької обласної прокуратури про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Мирноградської міської ради, повноваження якої відповідно до п. 1 ч.2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснює Мирноградська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області. - задовольнити.
2. Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Мирноградську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області (85323, Донецька область, Покровський район, м. Мирноград, вул. Центральна, буд. 9, код ЄДРПОУ 44670895; адреса електронної пошти mail@myrnograd-rada.gov.ua).
3. Заступнику керівника Донецької обласної прокуратури надіслати на адресу третьої особи позов.
4. Встановити залученій третій особі строк для подання письмових пояснень відносно позовних вимог із врахуванням вимог ст. ст. 168, 179 ГПК України протягом 10 днів з дати отримання вказаної ухвали. Докази надіслання копії пояснень та доданих до них документів позивачу та відповідачу надати до суду.
Відповідно до ст.235 Господарського процесуального кодексу України ухвала набрала законної сили з дати її постановлення (підписання) та оскарженню окремо від рішення суду не підлягає.
Суддя Ю.С. Зельман
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2023 |
Оприлюднено | 20.09.2023 |
Номер документу | 113525321 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зельман Юлія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні