РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2023 року справа № 580/5375/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Маньківської селищної ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави (20301, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Маньківської селищної ради (20101, смт. Маньківка, вул. Шевченка, 9) в якому просить:
-визнати протиправною бездіяльність Маньківської селищної ради щодо не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт - гідротехнічну споруду, а саме: греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню - 9 - 10 м, довжиною - 191 м, максимальна висота якої - 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких - 6 метрів, що знаходиться на ставку площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області;
-зобов`язати Маньківську селищну раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйну гідротехнічну споруду, а саме: греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню 9 - 10 м, довжиною 191 м, максимальна висота якої 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких 6 метрів, що розташована на земельній ділянці під водним об`єктом - ставом, площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач вчиняє бездіяльність щодо набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйних нерухомих речей на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню 9 - 10 м, довжиною 191 м, максимальна висота якої 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких 6 метрів, що розташована на земельній ділянці під водним об`єктом - ставом, площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області.
Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає таке.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що відповідно до рішення Черкаської обласної ради від 24.04.2015 №39-16/VI Деякі питання набуття права власності на об`єкти нерухомого майна на території області та п. 2 доручення Черкаської обласної державної адміністрації від 15.08.2017 №21-Д, проведено аналіз об`єктів нерухомості, а саме: гідротехнічних споруд водних об`єктів, що знаходяться на території Маньківського району.
Згідно акту Маньківської селищної ради від 04.05.2023 про обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346, у межах обстежуваного об`єкта розміщена гідротехнічна споруда: гребля - грунтова, насипна, шириною по гребеню - 9 - 10 м, довжиною - 191 м, максимальна висота якої - 6 - 7 м, водоскидна споруда комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких - 6 метрів (в одному прольоті влаштований контрольований водоскид з дерев`яними вставками). Дана гідроспоруда на балансі Маньківської селищної ради не перебуває, право комунальної власності за селищною радою не встановлено та не зареєстровано. Технічна документація на гідроспоруду не розроблялася. Відомості про технічний стан гідротехнічної споруди у Маньківській селищній раді - відсутні.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні, частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно підпункту 1 пункту а статті 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Повноваження в галузі житлово - комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку сільських, селищних, міських рад регламентуються статтею 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, згідно якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; б) делеговані повноваження, серед яких, зокрема: облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади; облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Поняття безхазяйного майна визначене статтею 335 Цивільного кодексу України, відповідно до якої безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Так, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтею 2 зазначеного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
В розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, вчинення дій, спрямованих на реєстрацію та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.
Так, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає в себе звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідачем не вчинено заходів спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйних нерухомих речей на облік у друкованих засобах масової інформації, гідротехнічну споруду, а саме: греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню - 9 - 10 м, довжиною - 191 м, максимальна висота якої - 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких - 6 метрів, що знаходиться на ставку площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області;
З урахуванням зазначеного, позовні вимоги суд вважає обґрунтованими, в зв`язку із чим адміністративний позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Маньківської селищної ради щодо не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт - гідротехнічну споруду, а саме: греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню - 9 - 10 м, довжиною - 191 м, максимальна висота якої - 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких - 6 метрів, що знаходиться на ставку площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області.
Зобов`язати Маньківську селищну раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйну гідротехнічну споруду, а саме: греблю - ґрунтову, насипну, шириною по гребеню 9 - 10 м, довжиною 191 м, максимальна висота якої 6 - 7 м, водоскидну споруду комбінованого типу, напівзакритий паводковий водозлив у формі квадратних бетонних блоків, який складається із 4 прольотів, загальна довжина яких 6 метрів, що розташована на земельній ділянці під водним об`єктом - ставом, площею 24,0874 га з кадастровим номером 7123155100:03:001:0346 в адміністративних межах Маньківської селищної ради Уманського району Черкаської області.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 21.09.2023 |
Номер документу | 113568459 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші справи |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні