Рішення
від 20.09.2023 по справі 240/9284/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року м. Житомир справа № 240/9284/23

категорія 106030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправним та скасування рішення та наказу, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, оформлене протоколом від 26.01.2023 № 1 про внесення подання до Держгеокадастру в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 року № 014607;

- скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 року № 41 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607;

- зобов`язати Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру в 5-денний термін після набуття рішення суду законної сили внести відомості до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників про поновлення дії кваліфікаційного сертифікату ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначає, що 05.11.2019 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру йому було видано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 014607, на підставі якого позивач здійснював свою діяльність як фізична особа-підприємець у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, вид діяльності за КВЕД класифікується за номером 71.12. 26.01.2023 на підставі листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 Кваліфікаційна комісія Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру прийняла рішення, оформлене протоколом № 1, про звернення з поданням до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607. Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 №41 Про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника на підставі подання Кваліфікаційної комісії від 01.02.2023 №23/9 кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 був анульований. На підставі зазначеного наказу до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників були внесені відповідні відомості. Позивач вказує, що підстави для анулювання сертифікату є надуманими, зазначені рішення та наказ є протиправними, безпідставними, необґрунтованими та такими, що прийняті в супереч норм Закону України «Про землеустрій», оскільки фактів порушення будь-чиїх прав та інтересів замовників відповідно до ст. 68 Закону України Про землеустрій позивачем як сертифікованим інженером-землевпорядником Кваліфікаційною комісією не було встановлено.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року провадження в справі було відкрито в спрощеному провадженні без повідомлення учасників справи.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру через свого представника Єрьоменко Інну Петрівну надала до суду відзив, яким позовні вимоги вважає безпідставними та необґрунтованими. Просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Відповідач зазначає, що діяв в межах та в порядку визначеному чинного законодавством України, що регулює правовідносини в сфері земельних відносин та землеустрою. Вказує, що до Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру надійшов лист від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 щодо порушення сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, а саме статті 198 Земельного кодексу України, не дотримано основних вимог щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру, передбачених Законом «Про землеустрій» та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок), також Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану». Вказує, що в порушення статті 28 Закону України «Про землеустрій» позивач у період з 26.07.2022 по 05.10.2022 через особистий електронний кабінет позивачем були подані державному реєстратору повідомлення про виявлення технічних помилок у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 (№ ЗВ-9200739872022 від 26.07.2022, № ЗВ-9200805652022 від 05.08.2022, № ЗВ-9200873162022 від 18.08.2022, № ЗВ- 9201060392022 від 22.09.2022, № ЗВ-9201135232022 від 05.10.2022). Подані повідомлення стосувалися виправлення відомостей про власника земельної ділянки та форми власності цієї земельної ділянки. За результатами здійсненої перевірки зазначених повідомлень про виявлення технічних помилок у відомостях Державного земельного кадастру і доданої до повідомлень документації із землеустрою, з`ясовано, що сертифікованим інженеро землевпорядником ОСОБА_1 подавалися документи з метою виправленя відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, які не пов`язані з речовими правами на нерухоме майно, але систематично обирав невірний тип транзакції. Державними кадастровими реєстраторами були прийняті рішення про відмову у внесенні виправлених відомостей у зв`язку з тим, і відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься документах, які стали підставою для внесення цих відомостей та не потребують виправлення у зв`язку з невиявленням відповідних технічних помилок у таких документах. Що доводить недотримання позивачем основних вимог щодо внесені відомостей до Державного, земельного кадастру, передбачених Законом та Порядком, факт систематичного невірного вибору тину транзакції щодо способу внесення змін до відомостей про земельну ділянку з кадастрові номером 1822084100:05:000:0561, відсутність аналізу суті отриманих рішень, а а також нездатність усвідомити та виправи на недостатню кваліфікацію інженера. землевпорядника ОСОБА_1 , як в технічному, так і правовому аспектах. В порушення позивачем ст. 198 Земельного кодексу України (щодо погодження меж земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами при здійсненні робіт із землеустрою) позивач здійснюючи роботи із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Здвиж ресурс» загальною площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний схід від села Карабачин Брусилівської селищної ради Житомирської області в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка) подав до державного кадастрового реєстратора проект із землеустрою не погодивши межі відведеної земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами. Такі дії Позивача могли призвести до порушення статей 14, Конституції України, статті 321 Цивільного кодексу України, а також прав суміжних землевласників та землекористувачів. Уникнути порушення прав та законних інтересів суміжних землевласники землекористувачів внаслідок дій інженера - землевпорядника ОСОБА_2 вдалося лише завдяки професіоналізму державного кадастрово реєстратора, яким прийняте рішення про відмову у реєстрації земельної ділянки, згідно розробленого Позивачем проекту землеустрою. За результатами розгляду листа від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 та доданих до нього документів, Кваліфікаційна комісія Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру прийняла вмотивоване рішення від 26.01.2023 р. (протокол № 1) про внесення подання до Держгеокадастру про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 року № 014607. На підставі внесеного Кваліфікаційною комісією Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру подання від 01.02.2023 № 23/9 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру винесла наказ від 03.02.2023 р. № 41 Про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника, яким позивачу анульовано сертифікат інженера-землевпорядника.

До суду позивач надав відповідь на відзив, в якому зазначив, що відповідач у відзиві надає недостовірну інформацію та стверджує, що за результатами здійсненої перевірки повідомлень (№ ЗВ-9200739872022 від 26.07.2022, № ЗВ-9200805652022 від 05.08.2022, № ЗВ-9200873162022 від 18.08.2022, № ЗВ- 9201060392022 від 22.09.2022, № ЗВ-9201135232022 від 05.10.2022) з`ясовано, що сертифікованим інженером-землевпорядиком ОСОБА_1 подавалися документи з метою виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 і систематично обирався невірний тип транзакції. Однак, жодних доказів такої перевірки в долучених документах до листа Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 не надавалось та Кваліфікаційною комісією не розглядалось. Вказує, що транзакції при поданні документів з метою виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 були правомірні, так як остаточне рішення було прийнято державним земельним реєстратором Одеської області; земельна ділянка з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 була поділена на дві земельні ділянки відповідно до проекту відведення земельної ділянки ОСОБА_3 з кадастровими номерами: 18220841100:05:000:0662 та 18220841100:05:000:0663 відповідно до їх цільового призначення - 0,2353 для ведення особистого селянського господарства та 0,0093 - комунальна власність. Замовник ОСОБА_3 жодних претензій до виконаного проекту землеустрою позивачу як виконавцю не пред`являв. Також, позивач зазначає, що факт встановлення порушення прав замовника проекту землеустрою по відведенню ТОВ «Здвиж ресурс» земельної ділянки загальною площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний схід від села Карабачин Брусилівської селищної ради Житомирської області в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка) відповідачем не встановлено. Натомість, виконуючи проектні роботи зі встановлення законних меж зазначеної земельної ділянки, позивач використав координати, встановлені Державною службою геології та надр, і виявив накладки земельних ділянок, які знаходяться в межах цієї ділянки незаконно, зокрема ділянки для ведення особистого селянського господарства, які фактично в натурі знаходяться за кілька кілометрів. Тому позивачем, були надані матеріали на присвоєння кадастрового номера - при накладеннях земельних ділянок така процедура є допустимою.

Сторонами були заявлені клопотання про призначення справи до розгляду у порядку загального провадження.

10 травня 2023 року Житомирським окружним адміністративним судом прийнято ухвалу про слухання справи за правилами загального позовного провадження.

Через систему «Електронний суд» представником Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру було подано клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року клопотання представника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру ОСОБА_4 було задоволено, підготовче засідання призначене на 24 травня 2023 року о 11:00 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи "Електронний суд".

Протокольною ухвалою суду від 22 червня 2023 року було закрито підготовче провадження.

06 липня 2023 року від позивача до суду надійшла заява про збільшення позовних вимог, але 11 липня 2023 року протокольною ухвалою зазначена заява повернута позивачу, скільки подана після закриття підготовчого провадження.

11 липня 2023 року після надання пояснень сторонами та дослідження доказів, протокольною ухвалою суд вирішив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Вирішуючи даний адміністративний спір, суд виходить з наступних фактичних обставин справи, встановлених під час розгляду справи.

05.11.2019 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру було видано ОСОБА_1 кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 014607, яким підтверджено його відповідність кваліфікаційним характеристикам професії та спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень при здійсненні землеустрою /а.с. 12/.

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області звернулось до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру України та Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника з листом від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 про виявлення фактів систематичного порушення вимог чинного законодавства сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 , в якому просить Кваліфікаційною комісією розглянути викладені факти порушень та вжити необхідні заходи реагування у відповідності до ст. 39 Закону України «Про державний земельний кадастр». До листа долучено; технічна із землеустрою на 50 арк.; технічна документація із землеустрою на документація 29 арк.; лист Служби безпеки України від 16.11.2022 № 57/5/2-1789 на 1 арк. з додатками на 28 арк.; заява про вчинення злочину на 1 арк. /а.с. 15-17/.

За результатами розгляду листа Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22, Кваліфікаційною комісією 26.01.2023 було прийнято рішення, оформлене протоколом № 1 про звернення до Держгеокадастру з поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 05.11.2019 № 014607).

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 Про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 було анульовано /а.с. 13-14/.

Пунктом 2 наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 Управлінню сертифікації наказано внести відомості про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників не пізніше ніж через три робочі дні після видання цього наказу.

Оскаржуваний наказ прийнято відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 66, частини третьої статті 66-1 та частини другої та третьої статті 68 Закону України «Про землеустрій», пункту 16 розділу ІІІ Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317 «Про питання сертифікації інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 07.12.2021 за №1582/37204 (Порядок № 317), керуючись Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (Положення №15), на підставі подання Кваліфікаційної комісії від 01.02.2023 № 23/09.

Відповідач обґрунтовує оскаржуване рішення Кваліфікаційної комісії, тим, що позивачем не було дотримано норм у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, та визначає дві підстави його прийняття, а саме:

1) відсутність в поданому проекті із землеустрою для державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Здвиж ресурс» площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний схід від села Карабачин Брусилівської селищної ради Житомирської області в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка) матеріалів кадастрової зйомки та відповідних погоджень меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, що порушує ст. 198 Земельного кодексу України, ст.,ст. 24, 39 Закону України «Про державний земельний кадастр», ст.,ст. 28, 50 Закону України «Про землеустрій», що могло призвести до порушення вимог ст. 14 та 41 Конституції України;

2) систематичне обрання позивачем в період 26.07.2022 по 05.10.2022 невірного типу трансакції при поданні через особистий електронний кабінет заяви про виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, які стосувалися відомостей про власника земельної ділянки та форми власності цієї земельної ділянки, подання для цієї цілі документів, які не пов`язані з речовими правами на нерухоме майно.

В цій частині обгрунтування оскаржуваного рішення відсутнє посилання на правову норму у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, яку на думку відповідача, порушив позивач.

Не погодившись з такими рішеннями суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся до суду з даним позовом.

В судовому засіданні позивач заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві та наданих у справу доказах.

Представник відповідачів просила суд відмовити в задоволенні позову.

В справі містяться докази надані представником відповідача, зокрема заяви подані державному кадастровому реєстратору ОСОБА_3 і ОСОБА_1 про внесення відомостей до Державного земельного кадастру України та відмови державного кадастрового реєстратора у внесення відомостей до Державного земельного кадастру України про виправлення помилок відносно земельної ділянки з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 площею 0,2446 га /а.с.182-190/.

Адміністративна послуга за подані позивачем повідомлення про виявлення технічних помилок, які подавалися державному реєстратору були оплачені до державного бюджету, що підтверджується наданою позивачем інформацією про списання коштів в сумі 25,26 грн з банківської карти рахунку в період 26.07.2022, 05.08.2022, 18.08.2022, 22.09.2022 та 05.10.2022 /а.с. 197/.

Земельна ділянка з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 площею 0,2446 га в результаті здійснення землеустрою, проектні роботи з якого виконував ФОП « ОСОБА_1 » була поділена на дві земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822084100:05:000:0663 площею 0,0093 га (землі сільськогосподарського призначення) та 1822084100:05:000:0662 площею 0,2353 га (землі сільськогосподарського призначення), що підтверджують наявні в матеріалах справи витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-5100056842023 та № НВ-5100056832023 від 20.01.2023.

Згідно зазначених витягів 20.01.2023 відділом № 6 Управління адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Одеській області здійснено державну реєстрацію відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0663 площею 0,0093 га (землі сільськогосподарського призначення) та 1822084100:05:000:0662 площею 0,2353 га (землі сільськогосподарського призначення).

Також, встановлено, що позивач здійснюючи діяльність сертифікованого інженера-землевпорядника проводив роботи із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Здвиж ресурс» загальною площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний схід від села Карабачин Брусилівської селищної ради Житомирської області в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка).

Дані обставини підтверджуються матеріалами справи, а саме проектом землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки /а.с. 24-71/, який містить:

- рішення Тринадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання від 24.09.2021 № 608 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Здвиж ресурс»;

- заява ТОВ «Здвиж ресурс» до ФОП ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою;

- відомості ЄДРПОУ про ТОВ «Здвиж ресурс»;

- угода № 5266 від 12.08.2021 між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Здвиж ресурс» про умови користування надрами та додатки до неї; технічні характеристики Карабачинської ділянки;

- перетворені геологічні координати Pulkovo42 та WGS84 в геодезичні координати СК63;

- відомості обчислення площі та периметру земельної ділянки;

- схема розміщення земельної ділянки;

- каталог координат земельної ділянки для геологічного вивчення торфу;

- відомості обчислення площі та периметру земельної ділянки;

- план відведення земельної ділянки площею 73,3446 га в оренду терміном на 15 років ТОВ «Здвиж ресурс» для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка), затвердження ДКЗ України за промисловими критеріями, розташованої за межами населеного пунктів Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області;

- кадастровий план;

- лист Держгеокадастру від 06.09.2021 № Ч-2527/0-0.21-6076/6-21, в якому надані роз`яснення щодо прийняття державними кадастровими реєстраторами рішень про виправлення помилок у визначенні площ та меж земельних ділянок, що виникли при перенесенні інформації з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Розглянувши документи і матеріали, пояснення сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Вирішуючи даний адміністративний спір, суд оцінює та зробить висновки стосовно правомірності прийнятого відповідачем рішення та наказу щодо анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607.

Спірні правовідносини регулюються спеціальними правовими нормами, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV , Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI, Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» від 23.12.1998 № 353-XIV, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 № 1051, Порядком роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, атвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317.

Суд застосовує всі нормативні акти в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Пунктом «г» частини 1 статті 14 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою належить, зокрема здійснення сертифікації інженерів-землевпорядників, утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державних реєстрів сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів.

Частина 3 ст. 5? Закону України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» визначає, що топографо-геодезичні і картографічні роботи при здійсненні землеустрою виконуються особами, які отримали кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно із абз. 6 ст. 1 Закону України "Про землеустрій" землеустрій це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.

Частинами 3 та 4 статті 25 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом. Відповідність документації із землеустрою в електронному вигляді положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а в паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Згідно п. «а» ч. 2 ст. 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою зобов`язані, зокрема дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, відносини у сфері охорони навколишнього природного середовища, оцінки впливу на довкілля, а також норм і правил при здійсненні землеустрою.

Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією (ч. 5 ст. 28 Закону України "Про землеустрій").

Статтею 60 Закону України "Про землеустрій" державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, при розробленні документації із землеустрою здійснюється органами, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.

Порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регулюється Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V. Зокрема дія цього закону поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за використанням та охороною земель.

Поряд з державним контролем за проведенням землеустрою, встановлений контроль саморегулівними організаціями у сфері землеустрою, повноваження яких визначено в ст. 63 Закону України "Про землеустрій". Зокрема, саморегулівні організації у сфері землеустрою здійснюють такі повноваження з громадського регулювання землеустрою, як контроль за виконанням положень нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою, забезпеченням належної якості документації із землеустрою, яка складається сертифікованими інженерами-землевпорядниками - її членами.

Щодо гарантії захисту прав замовників документації із землеустрою та третіх осіб, то згідно ст. 61? Закону України "Про землеустрій" законодавець передбачив, що відповідальність розробників документації із землеустрою перед замовниками такої документації та третіми особами за шкоду, що може бути заподіяна внаслідок необережності, недогляду і професійних помилок, допущених при складанні документації із землеустрою, підлягає обов`язковому страхуванню згідно із Законом України "Про страхування".

Страховим випадком є заподіяння замовнику та/або третій особі шкоди внаслідок складання документації із землеустрою (ч. 2 ст. 61? Закону України "Про землеустрій").

Відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою встановлена статтею 68 Закону України "Про землеустрій", згідно з якою особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення про видачу кваліфікаційного сертифіката інженеру-землевпоряднику, який був позбавлений його на підставі цього Закону, приймається Кваліфікаційною комісією в порядку, передбаченому для видачі кваліфікаційного сертифіката.

Рішення про зупинення дії кваліфікаційного сертифіката сертифікованого інженера-землевпорядника приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у разі:

невиконання вимог частини шостої статті 32, частини тринадцятої статті 66 цього Закону;

зазначення завідомо неправдивих даних, що призвело до викривлення інформації в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Дія кваліфікаційного сертифіката поновлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у тижневий строк після усунення особою наявних зауважень.

Складення документації із землеустрою особою, яка не отримала кваліфікаційного сертифіката, яку позбавлено кваліфікаційного сертифіката або дія кваліфікаційного сертифіката якої зупинена, забороняється. Документація із землеустрою та технічна документація з оцінки земель, яка була підписана такою особою, є недійсною.

Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері землеустрою, до відповідальності, передбаченої законами України, не звільняє їх від обов`язку відшкодувати шкоду, заподіяну в результаті порушення цього законодавства.

Пунктом 5 Порядок роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317 передбачено, що до повноважень Комісії належать зокрема, розгляд письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою стосовно професійної діяльності сертифікованих інженерів-землевпорядників, а також актів, складених за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) Держгеокадастром; прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання сертифіката інженера-землевпорядника у випадках, визначених законом.

Отже, законодавець передбачає адміністративну, дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою.

Склад правопорушення - це система ознак протиправної поведінки, необхідних і достатніх для притягнення особи до юридичної відповідальності, складовими елементами якої є суб`єкт, об`єкт, дія, (бездіяльність), вина та причинно-наслідковий зв`язок між діями та шкодою від протиправної поведінки.

До відповідальності, в тому числі і дисциплінарної, притягуються особи, вина яких встановлена відповідним уповноваженим на то органом або особою.

Факт порушення законодавства у сфері землеустрою та його наслідки, можуть бути зафіксованими або встановлені відповідними документами, а саме: актами, висновками, протоколами, судовими рішеннями тощо.

В матеріалах справи відсутні такі документи.

Також, як вбачається зі змісту протоколу № 1 від 26.01.2023 Кваліфікаційна комісія зазначила: «Головне управління вважає, що розробником документації не дотримано норм статті 198 Земельного кодексу України оскільки у поданому для державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проекті із землеустрою відсутні матеріали кадастрової зйомки та зокрема, відповідні погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами».

Позивачем, в свою чергу, до Кваліфікаційної комісії були подані заперечення, в яких він зазначив, що повідомлення про виявлення технічних помилок у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку подавалися для внесення відомостей передбачених пунктом 119 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051. Позивач пояснює, що під час розробки вказаного проекту при вивченні землевпорядної ситуації, в тому числі і на Публічній карті України, мною було виявлено, що попередні землевпорядні роботи (після 2000 року) в межах земельної ділянки з різних причин не враховували наявність корисних копалин (торфу). Виникли наступні помилки, проблемні питання (накладки): при інвентаризації земель бувшого Брусилівського району Житомирської області ділянки з кадастровими номерами 120982000:02:000:8102 площею 45,5120 га та 1820982000:02:000:8100 площею 23,7198 га, не узгоджувались з Брусилівською СР; при формуванні ділянок для приватної власності 1820982000:02:000:0613 пл. 1,0000 га, 1820982000:02:000:0611 пл. 1,8000 га) не враховано склад ґрунтів - 140 торфовища низинні карбонатні - між іншим, ці ділянки (сільськогосподарського призначення) не можуть оброблятися досі, бо місцевість там заболочена.

Зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою, що передбачено ст. 31 Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до п. 119 Розділу Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 до поземельної книги без подання заяви вносяться відомості (зміни до них) про: 1) віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці; 2) зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки в результаті проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць; 3) обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, містобудівною документацією; 4) власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 5) затвердження документації із землеустрою та оцінки земель, на підставі якої внесено зміни до відомостей про земельну ділянку та/або нові (додаткові) відомості про земельну ділянку; 6) зареєстровані земельні ділянки, отримані в результаті інформаційної взаємодії між кадастрами та іншими інформаційними системами; 7) координати поворотних точок меж земельних ділянок, приведені адміністратором Державного земельного кадастру згідно з пунктами 156-3, 156-4 цього Порядку у відповідність з фактичним місцем розташування земельних ділянок.

Також, в матеріалах проекту землеустрою наявний лист - роз?яснення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 06.09.2021 р. № Ч-2527/0-0ю21-6076/6-21 щодо можливості внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру у випадку якщо в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, розташована частина інших земельних ділянок на підставі абз. 3 п. 4 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр».

Так, відповідно до абзацу 3 пункту 4 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Суд робить висновок, що по-перше, Кваліфікаційна комісія з одного боку по суті вирішила спір, що виник при здійсненні землеустрою, а з іншого боку в оскаржуваному рішенні особа, права та інтереси якої порушені, взагалі відсутня.

На спірний характер прийнятого рішення Кваліфікаційної комісії вказує також посилання відповідача в протоколі № 1 від 26.01.2023 на те, що порушення позивачем ст. 198 Земельного кодексу України, ст.,ст. 24, 39 Закону України «Про державний земельний кадастр», ст.,ст. 28, 50 Закону України «Про землеустрій», могло б призвести до порушення вимог ст. 14 та 41 Конституції України. Такі висновки до того ж, мають ознаки прийнятого на перед передчасного рішення.

Разом з тим, норма статті 70 Закону України "Про землеустрій" визначає, що спори, що виникають при здійсненні землеустрою, вирішуються судом.

А по-другє, рішення державного кадастрового реєстратора про відмову у внесенні до Державного земельного кадастру виправлених відомостей про земельну ділянку не встановлює факт недотримання позивачем норм законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвели до порушення прав та інтересів суб`єктів землеустрою (причинно-наслідковий зв`язок), що прямо суперечить нормі закріпленій в абз. 2 ч. 2 ст. 68 "Про землеустрій".

Тому, при відсутності встановленого факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, подання Кваліфікаційної комісії центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката є безпідставним, а відповідний наказ центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин про анулювання такого сертифікату є незаконним.

Стосовно другої підстави, на яку посилається відповідач в спірному рішенні, стосовно систематичного обрання позивачем в період 26.07.2022 по 05.10.2022 невірного типу трансакції при поданні через особистий електронний кабінет заяви про виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, суд зазначає наступне.

Відомості, що містились у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 були змінені, у зв`язку з її поділом на дві земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822084100:05:000:0663 площею 0,0093 га (землі сільськогосподарського призначення) та 1822084100:05:000:0662 площею 0,2353 га (землі сільськогосподарського призначення).

Дані зміни, позивач, в межах здійснення ним професійної незалежної діяльності при виконанні ним робіт із землеустрою намагався внести до Державному земельному кадастрі через особистий електронний кабінет в зазначений період.

Невірне, обрання позивачем транзакції було підставою для прийняття рішення державним кадастровим реєстратором про відмову у реєстрації змін до відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, однак таке рішення державного кадастрового реєстратора не встановлює факт недотримання позивачем норм законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру.

До того ж, відсутність в спірному рішенні посилань на правову норму, яку порушив позивач, обравши не вірну транзакцію є протиправним.

Отже, з огляду на викладене, суд дійшов висновку, що рішення Кваліфікаційної комісії оформлене протоколом № 1 від 26.01.2023 про внесення подання до Держгеокадастру в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 є протиправним.

А оскільки, наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 був прийнятий на підставі відповідного подання Кваліфікаційної комісії, то він підлягає скасуванню, а сертифікат поновленню.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 6, 19, 73-76, 242-246, ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Святослава Хороброго, 3, м. Київ, 03151, ЄДРПОУ 39411771) та Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Святослава Хороброго, 3, м. Київ, 03151) задовольнити.

Визнати рішення Кваліфікаційної комісії оформлене протоколом № 1 від 26.01.2023 про внесення подання до Держгеокадастру в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 протиправним.

Скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607.

Зобов`язати Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру після набуття рішення суду законної сили внести у визначений законом термін відомості до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників про поновлення дії кваліфікаційного сертифікату ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.С. Токарева

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113596228
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —240/9284/23

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 20.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні