Постанова
від 20.09.2023 по справі 360/6158/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року справа №360/6158/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Східного міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 3 квітня 2023 року у справі № 360/6158/21 (головуючий І інстанції Ірметова О.В.) за позовом Державного підприємства «Новоайдарське лісомисливське господарство» до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач - Державне підприємство «Новоайдарське лісомисливське господарство» звернулося до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу від 27.09.2021 року № СМУ1925/1462/НП/СП-ФС в сумі 1260000 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року позов задоволено: визнано протиправною та скасовано постанову Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про накладення штрафу на Державне підприємство «Новоайдарське лісомисливське господарство» за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № СМУ1925/1462/НП/СП-ФС від 27.09.2021 року в сумі 1260000 грн.

Відповідачем подано апеляційну скаргу на рішення суду, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову. Апелянт вважає правомірною спірну постанову про накладення на позиваач штрафу з підстав, визначених актом інспекційного відвідування від 29.07.2021 року №СМУ1925/1462/АВ.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що всі документи у цій справі, що надійшли в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту суду скановано та експортовано в КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці прийнято наказ від 15.07.2021 року № 1246 «Про проведення позапланового заходу контролю у формі інспекційного відвідування ДП «Новоайдарське ЛМГ» (далі - наказ) у строк з 16 липня 2021 року по 29 липня 2021 року; підстава: лист Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 11 березня 2021 року № 1200-010403-5/5776 щодо застрахованих осіб, які виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року та направлення на проведення позапланового заходу контролю у формі інспекційного відвідування від 15.07.2021 року № 336/45.

16 липня 2021 року інспектором праці складено вимогу про надання документів від 16.07.2021 року № СМУ/925/1462/НД, якою зобов`язано позивача надати Міжрегіональному управлінню відповідні документи у строк до 20.07.2021 року.

За наслідками проведеного заходу відповідачем складено акт від 29.07.2021 року №СМУ1925/1462/АВ, яким встановлено такі обставини.

Під час інспекційного відвідування встановлено, що підприємство згідно копії витягу з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб-підприємств та громадських формувань за КВЕД виконує наступні види діяльності: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; вирощування інших багаторічних культур; лісозаготівлі; надання допоміжних послуг у лісовому господарстві (основний); лісопильне та стругальне виробництво; виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; виробництво дерев`яної тари.

Згідно наказу від 3 серпня 2020 року № 465-к на посаду тимчасово виконуючого обов`язки директора Підприємства призначено ОСОБА_1 . На день інспекційного відвідування - 16 липня 2021 року - на Підприємстві за трудовими договорами працює 131 працівник та за договором цивільно-правового характеру (далі - Договір) - 22 фізичні особи. Перевіркою трудових договорів встановлено, що їх оформлення відбувається на підставі особистої заяви працівника, наказу про прийняття на посаду та повідомлення про прийняття працівника на роботу сформовано та відправлено до Новоайдарської державної податкової інспекції Головного управління державної податкової служби у Луганській області. Записи до трудової книжки внесені.

Також проаналізовані договори, укладені між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та фізичними особами, з яких встановлено, що їх укладено на виконання процесу праці, який триває постійно, і не носить разового характеру.

Між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_2 5 липня 2021 року укладено договір № 441/7 на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: щоденне вологе прибирання приміщення та кабінетів контори підприємства, підтримування чистоти на сходових маршах, в коридорах та вестибюлі приміщення контори, проведення вологого прибирання туалету підприємства з використанням хімічних дезінфікуючих засобів та розчину хлорного вапна, прибирання сміття на території підприємства тощо.

За п. 1.1 Договору: замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 2000,00 грн.

Таким чином, Договір № 441/7 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

Між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_3 5 липня 2021 року укладено договір № 427/8 на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: прибирання контори Слов`яносербського лісництва.

За п. 1.1 Договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 1600,00 грн.

Таким чином, Договір № 427/8 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

Між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_4 укладено договір від 5 липня 2021 року № 403/2 м на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: прибирання контори Охтирського лісництва. За п. 1.1 Договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 1236,00 грн.

Таким чином, Договір № 403/2 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

Договорами № 393/3 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_5 на строк з 6 липня 2021 року по 23 липня 2021 року з винагородою 1600,00 грн.; № 426/4 від 21 липня 2021 року між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_6 на строк з 21 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, з винагородою 300,00 грн.; № 389/6 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_7 на строк з 06 липня 2021 року по 23 липня 2021 року з винагородою 1600,00 грн,; № 427/1 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_8 на строк з 6 липня 2021 року по 23 липня 2021 року з винагородою 1600,00 грн. передбачається, що предметом даних договорів є виконання робіт з прибирання контори лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг, а саме: прибирання контори лісництва з вищевказаними відповідними сумами винагороди. Пунктами 3.1.3. в останній місяць завершення виконаних робіт, визначених у п.1.1. договору подається замовнику на підписання акт прийому-передачі виконаних робіт, після підписання якого проводиться розрахунок за фактично виконану роботу. Таким чином, Договори № 393/3, № 426/4, № 389/6 та 427/1 не носять разового характеру, не мають конкретного кінцевого результату та укладені на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

5 липня 2021 року укладено договір № 443/7 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_9 на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: технічне обслуговування системи відео спостереження за лісовими масивами, дрібний ремонт техніки. За п. 1.1 Договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 1540,00 грн. Таким чином, Договір № 443/7 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

5 липня 2021 року укладено договір № 442/7 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_10 на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: оформлення та обробка документів. За п. 1.1 договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 3000,00 грн. Таким чином, Договір № 442/7 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

5 липня 2021 року укладено договір № 439/7 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_11 на строк з 5 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: бджолярство. За п. 1.1 Договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 4500,00 грн. Таким чином, Договір № 439/7 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

8 липня 2021 року укладено договір № 400/5 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_12 на строк з 8 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: прибирання контори Гречишкінського лісництва. За п. 1.1 Договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 1600,00 грн. Таким чином, Договір № 400/5 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

13 липня 2021 року укладено договір № 421/5 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_13 на строк з 13 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: вирощування посадкового матеріалу в розсадниках ДЛФ. За п. 1.1 договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 480,00 грн. Таким чином, Договір № 421/5 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам.

15 липня 2021 року укладено договір № 422/5 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_13 на строк з 15 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: охорона лісу від пожеж. За п. 1.1 договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 1440,00 грн. Таким чином, Договір № 422/5 не носить разового характеру, не має конкретного кінцевого результату, та укладений на виконання праці, що притаманно трудовим відносинам. Також, відповідно до статті 89 Лісового кодексу України, охорону і захист лісів на території України здійснюють державна лісова охорона та охорона інших постійних лісокористувачів. Відповідно до Положення про державну лісову охорону, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2009 року № 976, основними завданнями державної лісової охорони є: забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.

8 липня 2021 року укладено договір № 402/5 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_13 на строк з 8 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: механічний догляд за соняшником на площі 43,5 га, внесення добрива під пшеницю на площі 33 га. За п. 1.1 договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: з винагородою 1200,00 грн. та 240,00 грн. відповідно. При цьому, до роботи з пестицидами допускаються особи, що пройшли медичний огляд, спеціальну підготовку та мають відповідні посвідчення, допуск та наряд на виконання робіт з пестицидами. Адміністрація підприємства, установи, організації, господарства зобов`язані надавати в розпорядження працюючих з пестицидами засоби механізації, спеціальний одяг і спецвзуття, засоби захисту рук, органів дихання, зору, проводити навчання правилам техніки безпеки відповідно до вимог ГОСТ 12.0.004-90.

Особи, що контактують із пестицидами зобов`язані використовувати справні засоби індивідуального захисту (313) відповідно до ступеню небезпечності пестициду, рекомендованих заходів безпеки при виконанні дій з препаратами та вимог інструкцій по їх безпечному застосуванню.

Всі роботи з пестицидами і протруєним насіннєвим матеріалом обов`язково реєструються в спеціальних журналах.

5 липня 2021 року укладено договір № 440/7 між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_14 на строк з 21 липня 2021 року по 23 липня 2021 року. Предметом якого є виконання та оплата замовником виконаних робіт, а саме: проведення передрейсових медичних оглядів. За п. 1.1 договору замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: передрейсові медичні огляди з винагородою 358,00 грн. При цьому, проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів базується на відповідних нормативно-правових актах.

Діяльність суб`єкта господарювання, пов`язана з проведенням щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів, є медичною практикою і відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" підлягає ліцензуванню. Документи щодо підтвердження необхідної ліцензії з ОСОБА_14 не надано. Також ведення щозмінних перед рейсових та після рейсових медичних оглядів працівників передбачає в собі підпорядкування робочому графіку Підприємства.

Згідно предмету договору не визначено ані кількість медоглядів, що мають бути проведені протягом дії договору (місяць), ані вартість проведення одного медогляду.

За висновками акту, виходячи з вищевикладеного, в наданих ДП «Новоайдарське ЛМГ» договорах з 13-ма працівниками вбачаються ознаки трудових відносин. У всіх вищезазначених цивільно-правових договорах громадяни зобов`язуються виконувати роботи. В предметі всіх договорів не містяться відомості щодо того, який саме конкретний результат виконаних робіт (наданих послуг) повинен передати виконавець замовникові, а обумовлюється зобов`язання виконувати роботу, тобто, зазначається саме процес роботи; договорами не встановлені обсяги виконуваної роботи у вигляді конкретних фізичних величин, які підлягають вимірюванню (також ці відомості не відображені у актах прийому виконаних робіт (наданих послуг), які супроводжували кожний договір).

Надання послуг, які визначені в цивільно- правових договорах вказують на те, що предметом цих договорів є процес праці, а не її кінцевий результат, також він передбачає надання неодноразової послуги та за своїм змістом визначає виконання функціональних обов`язків (трудових функцій). Праця за даними угодами не є юридично самостійною, а здійснюється у межах діяльності всього підприємства з систематичним виконанням трудових функцій.

Всі ці ознаки є наявними і жодним чином не спростовуються у актах прийому виконаних робіт (надання послуг) до вказаних цивільно-правових договорів, тобто, ці документи також є доказом того, що між Позивачем та вказаними фізичними особами фактично були саме трудові відносини.

Таким чином, всі 13 угод, укладених позивачем з фізичними особами, не були спрямовані на кінцевий результат, що характеризує цивільно-правові (договірні) відносини, а були пов`язані із самим процесом, що є характерним для трудових функцій.

Водночас, незважаючи на допуск працівників до виконання трудових обов`язків, Позивачем як роботодавцем не були укладені з ними трудові договори відповідно до вимог статті 24 КЗпП України, за що встановлена відповідальність згідно з пунктом 2 частини другої статті 265 КЗпП України.

Також, при проведенні інспекційного відвідування зафіксовано на відео 8 працівників, які виконували роботи з навантаження і розвантаженні лісоматеріалів на машину, документів щодо їх офіційного працевлаштування надано не було. При усній бесіді з працівниками вони пояснили, що працюють у ДП «Новоайдарське ЛМГ», але давати пояснення та представитися вони відмовилися.

27 вересня 2021 року відповідачем прийнято постанову про накладення на ДП «Новоайдарське ЛМГ» штрафу в сумі 1260000 грн. за порушення трудового законодаства в частині фактичного допуску до роботи без оформлення трудового договору.

За ст.ст. 1, 2 Закону України від 05.04.2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 4-1, частини третьої статті 6, частин першої четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.

Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.

За п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11.02.2015 року (далі - Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику, зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення.

Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю (підпункт 6 пункту 4 Положення № 96).

Згідно п. 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Постановою КМУ від 21 серпня 2019 року № 823 затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок № 823).

Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 28.04.2021 у справі №640/17424/19, залишеному без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.09.2021 року, визнано протиправною та нечинною постанову КМУ № 823.

Згідно ч. 2 ст. 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю чи частково з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Отже, норми постанови КМУ № 823 підлягають застосуванню до спірних правовідносин, як такі, що були чинними на момент їх виникнення.

Згідно абз. 2 пункту 1 Порядку № 823 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю, крім заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин, здійснюються відповідно до вимог Закону та з урахуванням пунктів 2 - 4 цього Порядку.

За п. 2 Порядку № 823 заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів. Заходи контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються інспекторами праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин) (далі - виконавчі органи рад) у формі, визначеній абзацом першим цього пункту.

Отже, в разі проведення територіальними органами Держпраці заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин у формі інспекційних відвідувань в період чинності постанови Кабінету Міністрів України № 823, такі заходи повинні були здійснюватись відповідно до вимог Порядку № 823.

Згідно ч. 1 статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За вимогами Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року № 823 (далі - Порядок № 823), заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.

Згідно п.п. 6 п. 5 Порядку № 823 підставою для здійснення інспекційних відвідувань є інформація Пенсійного фонду України та його територіальних органів про фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (далі - Порядок № 509).

Цей Порядок визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України «Про зайнятість населення» (далі - штрафи).

Згідно п.п. 2-4 Порядку № 509 штрафи накладаються на підставі акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників.

Справа про накладення штрафу (далі - справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку.

Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника

Під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.

За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.

Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінекономіки, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів з дня складення суб`єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або вручається його представникові, про що на примірнику робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого суб`єкта господарювання або роботодавця чи їх представника. У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв`язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка.

Згідно абз. 2 ч. 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.

Актом інспекційного відвідування від 29.07.2021 року № СМУ1925/1462/АВ встановлено порушення трудового законодавства - фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту).

За ч. 1 статті 3 КЗпП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Згідно ст. 4 КЗпП України законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

Згідно статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.

За ст. 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання такої форми є обов`язковим: при організованому наборі працівників; при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я; при укладенні контракту; у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; при укладенні трудового договору з неповнолітнім (ст. 187 цього Кодексу); при укладенні трудового договору з фізичною особою; в інших випадках, передбачених законодавством України.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Натомість, цивільно-правовий договір - це угода між сторонами: громадянином і організацією (підприємством, тощо) на виконання першим певної роботи (а саме: договір підряду, договір про надання послуг тощо), предметом якого є надання певного результату праці.

За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові (ст. 837 ЦКУ).

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ст. 901 ЦКУ).

Основною ознакою, що відрізняє цивільно-правові відносини від трудових, є те, що трудовим законодавством регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається за його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату. Виконавець, який працює за цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик.

Отже, трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва, тоді як предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт чи послуг.

Крмі того, предметом цивільно-правових договорів є результат праці, який підлягає вимірюванню у конкретних фізичних величинах, а не процес роботи.

Верховний суд надав визначення трудового та цивільно-правового договору в постановах від 03.03.2020 року у справі № 1540/3913/18, від 04.09.2020 року у справі №1840/3557/18.

Предметом трудового договору є праця особи в процесі виробництва, тоді як предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною визначеного обсягу робіт. Інакше кажучи, при виконанні обов`язків за трудовим договором після виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється.

В постанові від 13.06.2020 року у справі №1840/2507/18 Верховний суд зазначив, що основною ознакою, яка відрізняє цивільні відносини від трудових, є те, що процес організації трудової діяльності регулюється трудовим законодавством. Утім, мета цивільно-правового договору - отримання певного матеріального результату. Тобто цивільно-правові (договірні) відносини спрямовані на досягнення кінцевого результату, а трудові функції пов`язані із самим процесом праці.

Таким чином, для цивільно-правового договору характерні такі ознаки:

- процес організації діяльності залишається поза його межами;

- метою договору є отримання певного результату;

- виконавець за цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, хоча й може бути з ним ознайомлений;

- виконавець сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик;

- виконавця не зараховують до штату установи (організації), не вносять відповідний запис до його трудової книжки та не видають розпорядчого документа про прийом на роботу на певну посаду.

З наданих позивачем договорів підряду:

- від 05 липня 2021 року № 441/7, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_2 на строк з 05 липня 2021 року по 23 липня 2021 року вбачається, що предметом даного Договору є виконання та оплата Замовником виконаних робіт, а саме: щоденне вологе прибирання приміщення та кабінетів контори Підприємства, підтримування чистоти на сходових маршах, в коридорах та вестибюлі приміщення контори, проведення вологого прибирання туалету підприємства з використанням хімічних дезінфікуючих засобів та розчину хлорного вапна, прибирання сміття на території підприємства тощо;

- від 05 липня 2021 року № 427/8, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_3 на строк з 05 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, вбачається, що предметом даного Договору є виконання та оплата Замовником виконаних робіт, а саме: прибирання контори Слов`яносербського лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 1600,00 грн.;

- від 05 липня 2021 року № 403/2, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_4 на строк з 05 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, вбачається, що предметом даного Договору є виконання та оплата Замовником виконаних робіт, а саме: прибирання контори Охтирського лісництва Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг: прибирання контори лісництва з винагородою 1236,00 грн.;

- від 06.07.2021 № 393/3, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_5 на строк з 06 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, вбачається, що предметом даного Договору є виконання робіт з прибирання контори лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг, а саме: прибирання контори лісництва з вищевказаними відповідними сумами винагороди. Пунктами 3.1.3. в останній місяць завершення виконаних робіт, визначених у п.1.1. договору подається Замовникові на підписання акт прийому-передачі виконаних робіт, після підписання якого проводиться розрахунок за фактично виконану роботу з винагородою 1600,00 грн.;

- від 21.07.2021 № 426/4, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_6 на строк з 21 липня 2021 року по 23 липня 2021 року, вбачається, що предметом даного Договору є виконання робіт з прибирання контори лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг, а саме: прибирання контори лісництва з вищевказаними відповідними сумами винагороди. Пунктами 3.1.3. в останній місяць завершення виконаних робіт, визначених у п.1.1. договору подається Замовникові на підписання акт прийому-передачі виконаних робіт, після підписання якого проводиться розрахунок за фактично виконану роботу з винагородою 300,00 грн.;

- від 06.07.2021 № 389/6, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_7 на строк з 06 липня 2021 року по 23 липня 2021 року вбачається, що предметом даного Договору є виконання робіт з прибирання контори лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг, а саме: прибирання контори лісництва з вищевказаними відповідними сумами винагороди. Пунктами 3.1.3. в останній місяць завершення виконаних робіт, визначених у п.1.1. договору подається Замовникові на підписання акт прийому-передачі виконаних робіт, після підписання якого проводиться розрахунок за фактично виконану роботу з винагородою 1600,00 грн;

- від 06.07.2021 № 427/1, укладеного між ДП «Новоайдарське ЛМГ» та ОСОБА_8 на строк з 06 липня 2021 року по 23 липня 2021 року вбачається, що предметом даного Договору є виконання робіт з прибирання контори лісництва. Згідно пункту 1.1 Договору: Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в Договорі прийняти та винагородити за кінцевий результат робіт, послуг, а саме: прибирання контори лісництва з вищевказаними відповідними сумами винагороди. Пунктами 3.1.3. в останній місяць завершення виконаних робіт, визначених у п.1.1. договору подається Замовникові на підписання акт прийому-передачі виконаних робіт, після підписання якого проводиться розрахунок за фактично виконану роботу з винагородою 1600,00 грн.

Відповідач наділений широким колом прав під час здійсненні інспекційного відвідування:

- ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги;

- наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;

- на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;

При цьому, відповідач при вирішенні питання про порушення норм трудового законодавства обмежився лише оглядом договорів.

Аналіз положень договорів підряду вказує, що договори мають разовий характер (на визначений строк), відсутність підпорядкування виконавця робіт внутрішньому трудовому розпорядку, метою договору є отримання певного результату. Тобто, у даних правовідносинах відсутні ознаки трудового договору.

Щодо 8 працівників, які виконували роботи з навантаження і розвантаженні лісоматеріалів на машину, суд зазначає, що відповідач у даному випадку не вжив жодних заходів щодо встановлення того, чи дійсно дані особи є найманими працівниками позивача, або особами, з якими укладено цивільно-правові угоди. Крім того, відповідач зазначає в акті інспекційного відвідування, що в усній бесіді з працівниками вони пояснили, що працюють у ДП «Новоайдарське ЛМГ».

Отже, відповідач формально здійснив інспекційне відвідування, не зібрав в повному обсязі доказів в підтвердження фактичного допуску 21 працівника до роботи без оформлення трудового договору.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправною та скасування постанови Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про накладення штрафу на Державне підприємство «Новоайдарське лісомисливське господарство» за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № СМУ1925/1462/НП/СП-ФС від 27.09.2021 року в сумі 1260000 грн.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 3 квітня 2023 року у справі № 360/6158/21 за позовом Державного підприємства «Новоайдарське лісомисливське господарство» до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 20 вересня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

Дата ухвалення рішення20.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113602733
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/6158/21

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 20.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 03.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні