Рішення
від 28.08.2023 по справі 160/14175/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2023 року Справа № 160/14175/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Публічного акціонерного товариства "Криворізький спеццентр" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «Криворізький спеццентр» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 20.10.2022 року № 57414/6 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву Публічного акціонерного товариства «Криворізький спеццентр» від 28.09.2022 за №28/09 про відсутність можливості своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним було направлено до податкового органу заяву, в якій повідомлялось про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, до якої були надані підтверджуючі документи. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято попереднє рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке , на думку позивача є протиправним.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.06.2023 року відкрито провадження у справі №160/14175/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства Українизазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

За ч. 5ст. 262 КАС України судрозглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

18.07.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, який заперечуючи доводи позовної заяви зазначив, що ПАТ «Криворізький спеццентр» не надало документ, який є підтвердженням форс-мажорних обставин згідно чинного законодавства України.

Відповідач звертає увагу на те, що у п. 1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків визначених упідпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року № 225 факт перебування посадової особи на військовій службі не зазначено серед переліку підстав неможливості виконання платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язкових податків агентів).

Крім того, у порушення п. 3 розділу ІІ Порядку №225 підприємством не надано документи, які було запропоновано надати попереднім рішенням від 20.10.2022 №57414/6/04-36-04-04-12, зокрема, документ, що підтверджує відсутність коштів на всіх банківських рахунках платника податків, в тому числі станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків), відповідно до п. 5 Переліку.

У порушення п. 4, п. 5, п. 6, п. 13, п. 14 та п. 17 Переліку, до заяви не надані, зокрема:

Документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326;

документ, що засвідчує відсутність коштів на банківських рахунках;

документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість);заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення;

інформаційне повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Позивач Публічне акціонерне товариство «Криворізький спеццентр» (код ЄДРПОУ 53303) зареєстроване в порядку, передбаченому законодавством, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та є платником податків.

28.09.2022 позивач звернувся до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області із заявою №28/09, в якій повідомив про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, оскільки директор ПАТ «Криворізький спеццентр» ОСОБА_1 посадова особа, яка є одним із власників товариства з часткою власності 76%, з 28.02.2022 є мобілізованим з 28.02.2022 через військову агресію російської федерації проти України.

Через неможливість скликати загальні збори акціонерів не можливо прийняти рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи.

ПАТ «Криворізький спеццентр» також вказало, що через відсутність посадової особи, яка уповноважена відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік відсутня можливість складати податкові звіти, нараховувати та сплачувати податкові зобов`язання, а саме:

Подавати податкові декларації з ПДВ за звітні періоди починаючи з лютого 2022;

Сплачувати заборгованість та поточні зобов`язання з ПДВ;

Подавати податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І, ІІ та ІІІ квартали 2022 року;

Сплачувати заборгованість та поточні зобов`язання з єдиного внеску, військового збору та податку з доходів фізичних осіб;

Подавати податкову декларацію з податку на прибуток підприємства;

Подавати фінансову звітність малого підприємства за І.ІІ та ІІІ квартали 2022.

До вказаної заяви були залучені копії документів: Статуту ПАТ «Криворізький спеццентр», виписки з ЄДРПОУ, протоколу загальних зборів, повістки на відправку Нікопольського РТЦК та СП, довідки за формою 5 Військової частини НОМЕР_1 , наказу про увільнення від роботи в зв`язку з мобілізацією.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено попереднє рішення №57414/6 від 20.10.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підставами прийнятого рішення було не зазначення обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.п. 7 п. 1 розділу ІІ Порядку №225), недостатність підтверджуючих документів.

Податковий орган вказав на недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків та запропонував надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків; документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків), згідно п. 5 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затвердженого наказом №225, інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225.

01.12.2022 позивачем подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повідомлення №01/12 (зареєстроване податковим органом 02.12.2022), яким додатково повідомив, що на рахунку, відкритому в АТ «Ощадбанк» НОМЕР_2 відсутні грошові кошти. Залишок коштів на рахунку станом 01.122022 складає 235, 62 грн.

До повідомлення позивачем було додано копію виписки банку за 01.12.2022.

Позивач, не погодившись з прийнятим контролюючим органом рішенням, звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-17.

Відповідно до п.6.1 ст. 6 ПК Україниподатком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цьогоКодексу.

Підпункт14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК Українивстановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до п.п.14.1.156 п.14.1 ст.14 ПК Україниподаткове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Пунктом 15.1 ст. 15 ПК Українивизначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

За підп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК Україниплатник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п.36.1. ст. 36 ПК України).

Відповідно до п.36.5. ст. 36 ПК Українивідповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

Підпунктом 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX ПК України ( в редакції на час прийняття спірного рішення) встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченоїпунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(далі Порядок №225).

В п. 1 розділу ІІ Порядку №225 наведені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів, якими є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбаченіПереліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агентазатвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу (п. 3 розділу ІІ Порядку №225).

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, за яким такими документами є.

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимогпункту 7Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно доПорядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленомуКримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимогпідпунктів 14,15пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згіднопункту 44.5статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згіднопункту 69.28пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Виходячи з положень Порядку №225 метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації він негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Зі змісту заяви вбачається, що позивач вказав підставою неможливості виконання податкових обов`язків п. 5 розділу ІІ Порядку №225 , а саме: відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

Зі змісту вказаного пункту можливо дійти висновку, що він передбачає випадки, коли з наявними посадовими особами відбулась подія , що перешкоджає їм виконувати свої обов`язки (наприклад: смерть, зникнення безвісно, перебування на стаціонарному лікуванні у медичному закладі, призов на військову службу тощо).

Тобто, у цьому випадку платник податків повинен довести одночасно обставини, що перешкоджають наявним призначеним посадовим особам виконувати свої обов`язки і неможливість призначити інших посадових обов`язків.

При цьому, в Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок не містить конкретних документів для надання на підтвердження вищевказаної підстави.

Відповідно доч. 2 ст. 65Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV(далі - ГКУ) власник може реалізувати права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи згідно зі статутом чи іншими установчими документами.

Рішенням зборів акціонерів, оформленим Протоколом позачергових загальних зборів акціонерів №23/08/2020 від 23.08.2020, затверджено Статут Публічного акціонерного товариства «Криворізький спеццентр».

Відповідно до п. 8.1.1. Статуту управління та контроль за діяльністю Товариства здійснюють загальні збори Товариства (підп. 8.1.1.1), директор Товариства (підп.8.1.1.2); Ревізійна комісія Товариства (підп.8.1.1.4.).

Пунктами 10.1 , 10.2. Статуту встановлено, що Виконавчим органом Товариства, який здійснює керівництва його поточною діяльністю, є директор. До компетенції директора належать усі питання діяльності Товариств, окрім тих, що згідно з чинним законодавством та цим Статутом віднесені до компетенції іншого органу Товариства.

До компетенції директора, зокрема, належать: оперативне керівництво фінансово-господарською діяльністю Товариства (а).

За п.10.3 Статуту директор призначається Загальними зборами. Директором може бути особа, яка перебуває з Товариством у трудових відносинах. Директор є посадовою особою Товариства і несе відповідальність у межах своїх посадових повноважень.

Підпунктами 10.6.2., 10.6.4. п.10.6 Статуту директор видає довіреності від імені Товариства, підписує фінансові, розрахункові та інші документи Товариства.

Відповідно до під. 9.1.1. п. 9.1. Статуту загальні збори є вищим органом Товариства.

Річні загальні збори Товариства проводяться у строк, передбачений законодавством. Усі інші загальні збори, крім річних, вважаються позачерговими (підпункти 9.1.3., 9.1.4. п. 9.1 Статуту).

Відповідно до положень підп. 9.14.1 пю 9.14 Статуту вимога про скликання позачергових Загальних зборів подається в письмовій формі директору Товариства на адресу за місцезнаходженням Товариства із зазначенням органу Товариства або прізвищ (найменувань) акціонерів, які вимагають скликання позачергових зборів, підстав для скликання та порядку денного.

З Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що керівником ПАТ «Криворізький спеццентр» є ОСОБА_1 , який є єдиним підписантом, за відсутності зазначення в реєстрі інших осіб.

Відповідно до наказу директора ПАТ «Криворізький спеццентр» №2-к від 24.03.2022 увільнено від роботи ОСОБА_1 , директора ПАТ «Криворізький спеццентр» з 28.02.2022 у зв`язку з призовом за мобілізацією на військову службу до Військової частини НОМЕР_1 зі збереженням місця роботи та середнього заробітку.

Підставою для наказу стала довідка Військової частини НОМЕР_1 (форма 5) №47 від 24.03.2022.

Обставини мобілізації ОСОБА_1 підтверджуються копією повістки начальника 3 відділу у м. Покров Нікопольського РТЦК та СП і копією довідки командира Військової частини НОМЕР_1 від 03.09.2022 №178 форми 5 про перебування старшого сержанта ОСОБА_1 на військовій службі в Військовій частині НОМЕР_1 з 28.02.2022.

Довіреність для представлення інтересів підприємства у правовідносинах з третіми особами директором ПАТ «Криворізький спеццентр» не видавалась і на даний час за його відсутності її видання неможливе.

Виходячи з наведених обставин суд вважає, що позивачем було надано достатньо належних доказів в підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ Порядку №225, обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Тобто, відповідно до наведених норм права обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Суд зазначає, що відповідачем до суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що на дату прийняття контролюючим органом спірного рішення позивач має можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.

Також, суд зазначає, що відповідач приймаючи спірне рішення не вказав яких саме підтверджуючих документів не достатньо, не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів.

Суд також звертає увагу на те, що при подані заяви позивачем було зазначено підставу неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов`язків передбачену підп.5 п. 1 розділу ІІ Порядку №225, проте відповідач розглянув заяву на підставі підп. 7 п. 1 розділу ІІ Порядку №225, яким зазначена наявність інших обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Тобто, фактично Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не розглянуло заяви ПАТ «Криворізький спеццентр» з урахуванням наведених в ній підстав і наданих доказів

За таких обставин, суд вважає, що рішення податкового органу є необґрунтованим, прийнятим без урахування всіх обставин і наданих доказів, а отже є протиправним і таким, що підлягає скасуванню.

Згідно з частинами 1, 2ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).

Враховуючи встановлені факти і наведені правові норми суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1ст. 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 2684,00 грн., що документально підтверджується квитанцією №0.0.3062910327.1 від 22.06.2023 року.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 2684,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Керуючись ст.ст.139,241-246,250,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву «Публічного акціонерного товариства «Криворізький спеццентр» (вул.Північнопромислова, 9, м. Покров, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53303, код ЄДРПОУ 20198932) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 20.10.2022 року № 57414/6 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) повторно розглянути заяву Публічного акціонерного товариства «Криворізький спеццентр» (вул. Північнопромислова, 9, м. Покров, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53303, код ЄДРПОУ 20198932) від 28.09.2022 за №28/09 про відсутність можливості своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) на користь «Публічного акціонерного товариства «Криворізький спеццентр» (вул. Північнопромислова, 9, м. Покров, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53303, код ЄДРПОУ 20198932) витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295,297 Кодексу адміністративного судочинства України

Суддя О.В. Врона

Дата ухвалення рішення28.08.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113692012
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/14175/23

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 28.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні