Рішення
від 13.09.2023 по справі 580/3977/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2023 року справа № 580/3977/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової за участі секретаря судового засідання Проценко В.С. розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу № 580/3977/22 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) [не прибув] до Ротмістрівської сільської ради (вул. Михайлівська 18, с. Ротмістрівка, Черкаська область, 20726, код в ЄДРПОУ 26359075) [представник - не прибув], треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача: Смілянська окружна прокуратура (ЄДРПОУ 02911119, 20700, м. Сміла, вулиця Ю. Кондратюка, 25) [представник - прокурор Ірина Олійник, службове посвідчення від 01.03.2023 №074892], державний реєстратор виконавчого комітету Смілянської міської ради Миколенка Тараса Олександровича (20700, м. Сміла, вул. Незалежності, 37) [не прибув]; треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) [не прибув]; ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) [не прибув] про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.

І. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

05.09.2022 вх. № 26487/22 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ротмістрівської сільської ради, просить: визнати протиправним та скасувати рішення Ротмістрівської сільської ради від 18.05.2022 №19-1/VIII «Про відмову ОСОБА_1 у наданні в користування на умовах оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів»; зобов`язати Ротмістрівську сільську раду прийняти рішення про надання ОСОБА_1 в користування на умовах оренди земельної ділянки площею 108,1905 га з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області; стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 відшкодування моральної шкоди у сумі 2481 грн, завданої суб`єктом владних повноважень, унаслідок протиправної бездіяльності. Позивач просить у разі задоволення адміністративного позову зобов`язати суб`єкта владних повноважень подати у встановлений строк звіт про виконання судового рішення.

Ухвалою суду від 12.09.2022 прийнята позовна заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначене на 29.09.2022, 10.10.2022, 25.10.2022, 10.11.2022 - зупинене провадження у справі до набрання законної сили рішенням у справі №703/19/22 (ухвали в ЄДРСР від 26.01.2022 102799726, 11.05.2022 104261211, 03.11.2022 107156757, 28.11.2022 107549088, 24.05.2023 111071021) за позовом прокуратури в інтересах держави, проте скасоване апеляційним судом (25.04.2023 ЄДРСР 110475134) -? справа направлена для продовження розгляду. Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.05.2023 закрите провадження, призначене судове засідання для розгляду справи по суті на 25.05.2023, однак позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків - надання до суду доказу сплати судового збору та/або докази? ? на право користуватися пільгами зі сплати судового збору позивачем у спірних правовідносинах, що продовжений (ЄДРСР 111352969, 111722176, 111722176). Позивач у заяві від 10.07.2023 вх. 27990/23 просив вирішити питання про розподіл судових витрат зі сплати судового збору при винесенні рішення у справі №580/3977/22 у порядку статті 139 КАС України. Суд з метою з`ясування обставин несплати судового збору позивачем та для витребування доказів і залучення третіх осіб призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 30.08.2023 - відкладений розгляд справи на 11.09.2023 - оголошена перерва на 13.09.2023.

11.09.2023 вх.38274/23 позивач надав до суду заяву: просить розгляд справи здійснювати без його участі.? Відповідач просив розгляд справи здійснювати за відсутності представника сільської ради (12.05.2023 вх.18602/23).

13.09.2023 вх.38978/23 представник третьої особи ОСОБА_3 - адвокат Шестаков С.М. (за ордером від 13.09.2022 Серія СА №1062558) надав до суду заяву, де просить розгляд справи здійснювати без участі третьої особи - ОСОБА_3 та його представника і просили відмовити у задоволенні позову.

Треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: державний реєстратор виконавчого комітету Смілянської міської ради Миколенко Тарас Олександрович; ОСОБА_2 13.09.2023 у судове засідання не прибули, про причини неявки не повідомили.

13.09.2023 у судовому засіданні представник Смілянської окружної прокуратури у задоволенні позовних вимог просила відмовити.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтуванні позовних вимог зазначається, що 13.04.2022 (19.04.2022 вх.626/02-37) звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про надання в оренду земельної ділянки площею 108,1905 га (кадастровий номер 7123785500:02:001:0373) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області. За результатом розгляду заяви від 13.04.2022 (вх. 19.04.2022 №626/02-37) Ротмістрівською сільською радою прийняте рішення від 18.05.2022 №19-1/VIII про відмову у надання в користування на умовах оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів, позаяк відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно дана ділянку перебуває в оренді. Позивач вважає, рішення відповідача протиправним - порушує його права та інтереси.

11.09.2023 вх.38274/23 позивач надав до суду заяву, де зокрема зазначив, що цивільні права ОСОБА_3 в цій справі не порушені, позаяк згідно п.4 наказу Головного управління Держземагенства в Черкаській області від 01.12.2014 №23-5503/14-14-СГ припинено гр. ОСОБА_3 право користування земельною ділянкою площею 108,1905 га (кадастровий номер 7123785500:02:001:0373) в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідач позов не визнав, 04.10.2022 вх. №29931/22 надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що 19.04.2022 позивач звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про надання в оренду земельної ділянки, площею 108,1905 га з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 для товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік в адміністративних межах Носачівської сільської ради. Згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка (кадастровий номер 7123785500:02:001:0373) перебуває в оренді ОСОБА_3 , який сплачує орендну плату до бюджету Ротмістрівської сільської ради, тому 18.05.2022 сільською радою прийняте правомірне рішення №19-1/VIII про відмову у надання в користування на умовах оренди земельної ділянки (кадастровим номером 7123785500:02:001:0373) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів. У задоволенні адміністративного позову відповідач просив відмовити.

12.09.2023 вх. 38847/23 Ротмістрівська сільська рада надала повідомлення, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди земельної ділянки за гр. ОСОБА_3 (підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав). За ініціативою Ротмістрівської сільської ради Смілянською окружною прокуратурою поданий позов до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області про скасування реєстрації речового права оренди земельної ділянки (загальною площею 1088,1905 га - описка відповідача) з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 за фізичною особою ОСОБА_3

IV ПОЯСНЕННЯ ТРЕТІХ ОСІБ

13.09.2023 вх.38978/23 представник третьої особи ОСОБА_3 - адвокат Шестаков С.М. письмово зазначив, що норма (без конкретизації) згідно якої позивач просить передати земельну ділянку у користування втратила чинність, у задоволенні адміністративного позову просить відмовити.

07.09.2023 вх. 38017/23, 13.09.2023 вх. 38911/23 Смілянська окружна прокуратура надала до суду письмові пояснення, де зазначається, що 01.09.2014 між ГУ Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_3 укладений договір оренди спірної земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 (площею 108,1905 га) сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, що розташована в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради (за межами с. Носачів), що 10.09.2014 зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису: 6943966.

01.12.2014 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_2 укладений договір оренди спірної земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 (площею 108,1905 га) сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, що розташована в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради (за межами с. Носачів), що 28.05.2015 зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису: 9850657.

Підставою Договору від 01.12.2014 (номер запису в державному реєстрі:9850657) є наказ ГУ Держземагентства в Черкаській області від 01.12.2014 № 23-5503/14-14-СГ, яким передбачено: надати ОСОБА_2 земельну ділянку сільськогосподарського призначення із земель державної власності площею 108,1905 га (кадастровий номер земельної ділянки: 7123785500:02:001:0373) в оренду терміном на 49 років для ведення фермерського господарства (п. 1 наказу); припинити ОСОБА_3 право користування земельною ділянкою площею 1081905 га (кадастровий номер земельної ділянки 7123785500:02:001:0373) (п. 4 наказу).

10.03.2015 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_3 укладений договір про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.09.2014, про що 28.05.2015 внесені відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер запису: 6943966. Спірна земельна ділянка передана в оренду ОСОБА_2 без проведення земельних торгів у порушення ст.ст. 31, 34 ЗК України, тому Смілянською окружною прокуратурою оскаржений до суду договір від 01.12.2014, що 28.05.2015 зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису: 9850657.

Відповідно до рішення Смілянського міськрайонного суду від 24.06.2020 у справі № 703/1796/17, залишеним в силі постановою Черкаського апеляційного суду від 12.11.2020 (касаційний перегляд 12.11.2021): визнаний незаконним та скасований наказ Головного управлінням Держземагентства у Черкаській області від 01.12.2014 № 23-5503/14-14-СГ про передачу ОСОБА_4 в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373; визнаний недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 108,1905 га кадастровий номер 7123785500:02:001:0373, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області укладений 01.12.2014 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_2

22.12.2020 державним реєстратором виконкому Смілянської міської ради Миколенком Т.О. внесені відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер рішення: 55844292.

Представник Смілянської окружної прокуратури у судовому засіданні зазначає, що земельна ділянка за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 відповідно до даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно перебуває у користуванні ОСОБА_3 , тому відсутні підстави для задоволення позову без зміни цільового призначення земельної ділянки та про надання в оренду без дотримання процедур проведення публічних торгів з метою одержання коштів на потреби територіальної громади.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Суд встановив, що ОСОБА_1 звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою від 13.04.2022 (19.04.2022 вх.626/02-37) про надання в оренду земельної ділянки площеюю 108,1905 га (кадастровий номер 7123785500:02:001:0373) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (т. 1 а.с. 4).

18.05.2022 Ротмістрівською сільською радою прийняте рішення №19-1/VIII про відмову у надання в користування на умовах оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів, позаяк відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ділянку перебуває в оренді (т. 1 а.с. 5).

15.06.2022 Ротмістрівська сільська рада листом №02-38/710 на звернення, що надійшло на урядову та обласну «гарячу лінію» від 06.06.2022 ПО-14108300 (на скаргу щодо неправомірності відмови у наданні земельної ділянки площею 108,1905 га, кадастровий номер 7123785500:02:001:0373 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) повідомила гр. ОСОБА_5 , що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, орендарем земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 площею 108,1905 га є ОСОБА_3 та повідомили, що 30.12.2021 за ініціативою Ротмістрівської сільської ради Смілянською окружною прокуратурою поданий позов до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області про скасування реєстраційної дії іншого речового права - припинення права оренди земельної ділянки загальною площею 108,1905 га кадастровий номер 7123785500:02:001:0373 за ОСОБА_3 (справа №703/19/22) і повернення майна громаді.

Позивач вважає рішення відповідача протиправним, що порушує його права та інтереси, проте не зазначає і не конкретизує про яке саме порушене право чи інтерес йдеться. Велика Палата Верховного Суду у справі №640/7310/19 (ЄДРСР 94394125) зазначила: особа, яка вважає, що порушені її права, свободи чи інтереси, і яка у зв`язку із цим звертається за їх захистом до адміністративного суду, має зазначити в позовній заяві: хто, який саме суб`єкт владних повноважень (а якщо відповідачем може бути суб`єкт господарювання, то який саме) порушив її права чи інтереси, яким чином, якими діями (рішенням, бездіяльністю) відбулося втручання в її права, які саме права були порушені, чи належать вони позивачу, які обставини про це свідчать).

01.09.2014 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_3 укладений договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець (Головне управлінням Держземагентства в Черкаській області), а орендар ( ОСОБА_3 ) приймає в строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 площею 108,1905 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (т. 1, а.с. 252 -254).

01.12.2014 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_2 укладений договір оренди землі відповідно до якого орендодавець (Головне управлінням Держземагентства в Черкаській області), а орендар ( ОСОБА_2 ) приймає в строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 площею 108,1905 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, що розташована в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (т. 1, а.с. 257 -259).

Підставою для договору від 01.12.2014 був наказ Головного управління Держземагентства в Черкаській області від 01.12.2014 № 23-5503/14-14-СГ, де вирішено: надати ОСОБА_2 земельну ділянку сільськогосподарського призначення із земель державної власності площею 108,1905 га (кадастровий номер земельної ділянки: 7123785500:02:001:0373) в оренду терміном на 49 років для ведення фермерського господарства (п. 1 наказу) та припинити ОСОБА_3 право користування земельною ділянкою площею 1081905 га (кадастровий номер земельної ділянки 7123785500:02:001:0373) (п. 4 наказу) (т. 1, а.с. 256).

10.03.2015 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_3 укладений договір про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.09.2014, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 08.09.2014 №6943966 (т. 1, а.с. 260).

Рішенням Смілянського міськрайонного суду від 24.06.2020 у справі № 703/1796/17 (ЄДРСР 90044255), залишеним в силі постановою Черкаського апеляційного суду від 12.11.2020 (22-ц/821/1644/20): визнаний незаконним та скасований наказ Головного управлінням у Черкаській області від 01.12.2014 № 23-5503/14-14-СГ про передачу ОСОБА_4 в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373, визнано недійсним укладений 01.12.2014 між Головним управлінням Держземагентства в Черкаській області Держземагентства в Черкаській області та ОСОБА_2 договір оренди земельної ділянки загальною площею 108,1905 га кадастровий номер 7123785500:02:001:0373, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (т. 1, а.с. 261-282).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`ктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна: дата - 05.09.2023, кадастровий номер земельної ділянки: 7123785500:02:001:0373, площа: 108,1905 га, цільове призначення: для ведення фермерського господарства; дата час, державної реєстрації: 22.12.2020 (інше речове право скасоване); підстава: рішення суду, серія та номер:703/1796/17 2/703/148/20, виданий 24.06.2020, видавник: Смілянський міськрайонний суд Черкаської оласті; постанова, серія та номер:22-ц/821/1644/20, виданий 12.11.2020, видавник: Черкаський апеляційний суд.

Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Ротмістрівської сільської ради до ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора, скасування державної реєстрації права користування та усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом її повернення. У справі №703/19/22 згідно відомостей з ЄДРСР станом на 13.09.2023 рішення у справі №703/19/22 не прийняте.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені аргументи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог належить відмовити з огляду на таке.

VІ. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Згідно із ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) регулює земельні правовідносини, а також інші прийняті відповідно до Конституції України та ЗК України нормативно-правові акти. Згідно з ч.ч.1, 2 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Згідно з ч.ч. 11 ст. 93 ЗК України строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. (ч.5 ст.116 ЗК України).

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Абзацом 2 ч.1 ст.123 ЗК України передбачено, що рішення про надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповдно до абз.5 ч.1 ст.123 ЗК України надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Згідно із ч.ч.3, 4 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно із ст.20 ЗК України під час встановлення цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введений в Україні режим дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, що в подальшому продовжений. Указом Президента України від 26 листопада 2023 року №451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 16.11.2022 №3275-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб. Згідно із п.3 Указу №64/2022 у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

У зв`язку з введенням на території України воєнного стану прийняті нормативно-правові акти, що регулюють земельні правовідносини в умовах міжнародного збройного конфлікту: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24 березня 2022 року №2145-ІХ та Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 2247-IX.

Законом України від 24 березня 2022 року №2145-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до Розділу X «Перехідні положення» ЗК України, а саме доповнено пунктами 27 і 28. Відповідно до підп.2 п.27 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням особливостей у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України, передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій). Договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця.

Верховний Суд у постанові від 29.03.2023 у справі № 563/376/22 дійшов висновку про те, що з дня набрання чинності Законом України № 2698-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель», тобто з 19 листопада 2022 року, автоматична пролонгація договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, укладених з фізичними особами, скасована.

Відповідно до ст. 25 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97) сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (пункт 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97). Відповідно до частин 1, 2 ст.59 Закону № 280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Позивач, під час звернення до суду обрав формалізований спосіб захисту згідно п.2 ч.1 ст.5 КАС України, проте не зазначив про яке порушене право йдеться у окреслених обставинах спору.

На дату звернення позивача із заявою до відповідача від 13.04.2022 (вх.19.04.2022) про надання в оренду земельної ділянки площею 108, 1905 га (кадастровий номер 7123785500:02:001:0373) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року діяли зміни у земельному законодавстві, що належали застосуванню під час режиму воєнного стану.

Земельна ділянка з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 мала цільове призначення - для ведення фермерського господарства, проте позивач просив для іншої мети: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Законодавством передбачено, що захисту в адміністративному суді може належати порушене право позивача. Верховний Суд висновує у справі №6-951цс16: вимога вчинити дії у майбутньому не може бути задоволена, оскільки захисту належить тільки порушене право. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 01.04.2020 у справі № 821/1438/17.

Предметом в цій справі є оскарження індивідуального акта - рішення Ротмістрі вської сільської ради від 18.05.2022 № 19-1/VIII про відмову ОСОБА_1 у наданні у користування земельної ділянки за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373, площею 108,1905 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради (за межами с. Носачів) та зобов`язання прийняти рішення про надання цієї земельної ділянки позивачу у користування строком на 1 рік.

Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Під час дії воєнного стану реєстрація договорів, на підставі яких виникають права оренди та суборенди землі, здійснюється районною військовою адміністрацією у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану. Під час укладання фермерським господарством договору оренди землі в умовах воєнного стану керуються нормами передбачені Законом України від 24.03.2022 №2145-IX та Законом України від 12.05.2022 № 2247-ІХ .

Надаючи оцінку твердженню прокурора щодо цільового призначення земельної ділянки та публічних торгів, суд зазначає про таке.

Відповідно до постанови КМУ від 10 травня 2022 року № 563 «Деякі питання регулювання земельних відносинзміни цільового призначення» у разі оренди земельної ділянки (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під час дії воєнного стану строк оренди становить до одного року. У разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під час дії воєнного стану права та обов`язки сторін визначаються з урахуванням Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», де передбачено відповідно до п.27 розділу X Перехідні положення ЗКУкраїни: передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів; орендар земельної ділянки не має права на зміну цільового призначення земельної ділянки. Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно до підпункту 2 пункту 27 вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована. У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно до підпункту 2 пункту 27 розділу X Перехідні положення ЗКУкраїни, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки.

У заяві від 13.04.2022 (вх.19.04.2022 №626/02-37) позивач просив: невідкладно прийняти рішення про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 площею 108,1905 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради з кінцевим терміном до 31.12.2022.

У справі №703/19/22 предметом є законність реєстраційних дій щодо користування ОСОБА_3 земельною ділянкою за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373, площею 108,1905 га, що розташована в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради (за межами с. Носачів).

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення порушеного права особи і вправі обрати найбільш ефективний захисту такого права, що відповідає характеру порушення з урахуванням обставин конкретної справи, однак, перебирання непритаманних суду повноважень суб?єкта владних повноважень неможливе за відсутності всіх умов, необхідних для втручання у дискреційні повноваження відповідного суб?єкта. Рішення, яке приймається суб?єктом владних повноважень у межах його дискреційних повноважень є правомірним лише за умови, що воно відповідає всім критеріям, що визначені частиною другою статті 2 КАС України (висновки ВС у справі №380/13558/21).

Суд бере до уваги, що згідно із ч. 5 статті 116 ЗК земельні ділянки, що перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

У відомостях про суб`єкта іншого речового права (кадастровий номер земельної ділянки 7123785500:02:001:0373), станом на 05.09.2023 зазначається: орендар ОСОБА_3 (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме мвйно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна).

Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Верховний Суд у постанові від 03.11.2021 у справі № 817/1911/17, зазначає, що ЗК України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому ЗК України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю). Має враховуватися норма, згідно з якою земельні ділянки, що перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Оцінюючи доводи та докази учасників справи, суд дійшов висновку, що звернення позивача з позовом про протиправність індивідуального акта - рішення Ротмістрівської сільської ради від 18.05.2022 №19-1/VIII «Про відмову ОСОБА_1 у наданні в користування на умовах оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів» та зобов`язання прийняти рішення про надання ОСОБА_1 в користування на умовах оренди до 31.12.2022 земельної ділянки площею 108,1905 га з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік в адміністративних межах Носачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області, що перебуває в користуванні іншої особи - гр. ОСОБА_3 згідно публічних відомостей про реєстрацію майнового права, є передчасними.

Відповідно до ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Оскільки відповідач довів правомірність ухвалення колегіального рішення від 18.05.2022 №19-1/VIII та не допустив протиправного втручання в очікування позивача про укладання договору оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373, яка на праві користування зареєстрована за іншою фізичною особою, то суд доходить висновку про відсутність підстав для скасування індивідуального акта, ухваленого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 13.04.2022 (вх.19.04.2022 №626/02-37 - а.с.4).

Декларацією основних принципів правосуддя для жертв злочинів та зловживання владою (1985) під терміном «жертви» розуміються особи, яким індивідуально чи колективно було завдано шкоди, включаючи тілесні ушкодження або моральні збитки, емоційні страдження, матеріальні збитки або суттєве ураження їхніх основних прав у результаті дії чи бездіяльності, що порушують діючі національні кримінальні закони держав-членів, включаючи закони, що забороняють злочинне зловживання владою.

Оцінюючи зміст вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача моральної шкоди, завданої суб`єктом владних повноважень у сумі 2481,00 грн унаслідок протиправної бездіяльності, суд зазначає таке.

Від позивача вимагається обґрунтувати, що він має право і що це право було порушене (Яку роль має відігравати суд в обранні ефективного способу захисту / https://zib.com.ua/ua/155532-chi_povinen_sud_obirati_efektivniy_sposib_zahistu_zamist_poz.html).

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові (постанова Верховного Суду від 15.08.2019 у справі № 1340/4630/18 ЄДРСР 83647809).

Верховний суд у справі № 640/11938/20 зазначає: порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов. Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. Аналогічний висновок, сформований у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі № 802/2474/17-а.

Похідна вимога (п. 23 ч.1 ст.4 КАС України) - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги). Згідно з ч.5 ст.21 КАС України вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб`єктів публічно-правових відносин розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір. Інакше такі вимоги вирішуються судами в порядку цивільного або господарського судочинства.

Позовна вимога про відшкодування шкоди в адміністративному судочинстві є похідною позовною вимогою від вирішення спору щодо індивідуального акта від 18.05.2022 №19-1/VIII «Про відмову ОСОБА_1 у наданні в користування на умовах оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Носачів», тому позовна вимога про стягнення моральної шкоди у сумі 2481,00 грн необґрунтована і не належить до задоволення.

Суд урахував клопотання позивача з умовою: зобов`язати відповідача у разі задоволення його адміністративного позову подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Процесуальні дії для встановлення судового контролю є правом суду, яке може використовуватися залежно від наявних об`єктивних обставин, що підтверджені належними та допустимими доказами (висновок Верховного Суду у додатковій постанові від 31.07.2018 у справі № 235/7638/16-а).

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно з ч. 4 ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання; суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності.

Відповідно до ст.6 ГК України загальними принципами господарювання в Україні є: забезпечення економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб`єктів господарювання; свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом; вільний рух капіталів, товарів та послуг на території України; обмеження державного регулювання економічних процесів у зв`язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів та безпеки суспільства і держави; захист національного товаровиробника; заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження статусу позивача як товарного виробника так і члена фермерського господаства у контексті заявленої мети для одержання земельної ділянки ОСОБА_1 , який має статус учасника бойових дій (посвідчення НОМЕР_4 ).

Для щорічного підтвердження статусу платника 4-ї групи спеціального режиму повинні подавати податкову декларацію не пізніше 20 лютого поточного року. Платники самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки. Об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди. Платниками єдиного податку четвертої групи є: а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків; б) фізичні особи - підприємці, які провадять діяльність виключно у межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону України «Про фермерське господарство». Форми податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року №578, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07 липня 2015 року за №799/27244 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 09 грудня 2020 року № 752), виклаено у новій редакції, що додається до наказу МФУ від 24.11.2022 № 394 (діє з 30.12.2022), тобто охоплює період очікування позивача щодо оренди до 31.12.2022.

Членами фермерського господарства такої фізичної особи є лише члени її сім`ї у визначенні ч. ІІ ст. 3 Сімейного кодексу України, а площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства становить не менше двох гектарів, але не більше 20 гектарів, проте заявник просив про ділянку площею понад 20 га, що мала за кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 цільове призначення для фермерського господарства.

Загальновідомо, що товарне виробництво є системою організаційно-економічних відносин, за якої корисні продукти створюються для їхнього продажу на ринку.

Підприємництво - ініціативна господарсько-фінансова діяльність суб`єктів різних форм власності в рамках чинного законодавства на свій ризик і під власну фінансову та майнову відповідальність ( ОСОБА_6 , ОСОБА_7 . Підприємництво: Навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 160 с.).

Виходячи зі змісту та мети заяви - звернення позивача від 13.04.2022 до відповідача та з меж заявлених позовних вимог, оцінених доказів і перевірених доводів учасників справи, за результатом аналізу законодавства і дотримання строків і процедур Ротмістрівською сільською радою у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що відповідач з урахуванням усіх обставин реєстрації права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373 діяв у межах наданих повноважень, у порядку і у спосіб під час розгляду звернення ОСОБА_1 , тому викладені в позовній заяві аргументи є необґрунтованими і передчасними за відсутності доказів протиправного втручання Ротмістрівською сільською радою у право позивача мирно володіти майном, у зв`язку з чим відсутні підстави для визнання протиправним і скасування індивідуального акта як самостійного способу захисту, обраного позивачем. У задоволенні адміністративного позову надежить відмовити повністю.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до частини другої статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюється законом. Відповідно до частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

У позові зазначається: від сплати судового збору звільнений на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону № 3674-VI, проте Велика Палата Верховного Суду в постанові від 12.02.2020 у справі № 545/1149/17 зазначила, що вирішуючи питання про стягнення судового збору з особи, яка має статус учасника бойових дій (прирівняної до нього особи), для правильного застосування норм пункту 13 частини першої статті 5 Закону № 3674-VI суд має враховувати предмет та підстави позову; перевіряти чи стосується така справа захисту прав цих осіб з урахуванням положень статей 12, 22 Закону № 3551-XII.

Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 5 Закону №3674-VI від 08.07.2011 від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються учасники бойових дій - у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав. Пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них згідно статті 12 Закону № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачені у сфері земельних відносин щодо першочергового відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, проте не під час ініціювання підприємництва.

Суд встановив, що сума судового збору за подання адміністративного позову не зарахована до спеціального фонду Державного бюджету України, позивачем до позовної заяви не доданий доказ сплати судового збору за подання позовної заяви та доказ про право користуватися пільгами зі сплати судового збору у спірних правовідносинах з отримання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 7123785500:02:001:0373, тому дійшов висновку про стягнення до державного бюджету за рахунок коштів ОСОБА_1 витрат зі сплати судового збору у сумі 992,40 грн.

Керуючись ст. 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Стягнути до державного бюджету за рахунок коштів ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп.

Зобов`язати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) протягом п`яти робочих днів надати до суду документ про сплату судового збору за реквізитами: отримувач коштів: ГУК у Черк.обл./тг м.Черкаси/22030101, код отримувача за ЄДРПОУ - 37930566, банк отримувача - Казначейство України (ел. адм. подат.), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA528999980313131206084023759, код класифікації доходів бюджету 22030101 з призначенням платежу: *;101;


, реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України ( у разі якщо платник через релігійні переконання відмовився від прийняття РНОКПП і має відповідну відмітку у паспорті); Судовий збір, за позовом
(ПІБ позивача), Черкаський окружний адміністративний суд (назва суду, де розглядається справа).

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення суду направити учасникам справи.

Рішення суду складене 25.09.2023.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113696468
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/3977/22

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 13.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні