Рішення
від 12.09.2023 по справі 916/2183/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" вересня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/2183/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі судового засідання Боднарук І.В. розглянувши справу № 916/2183/23

за позовом Заступника керівника Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄДРПОУ 04851120) в інтересах держави в особі:

1. Херсонської обласної військової адміністрації (73003, м. Херсон, площа Свободи, 1, код ЄДРПОУ 00022645)

2. Департаменту інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації (73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 47, код ЄДРПОУ 0401413)

до відповідача-1: Державної установи Місцеві дороги Херсонщини (73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 47, код ЄДРПОУ 43538115);

відповідача-2 : Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД (01004, м. Київ, вул. Рогнідинська, буд. 3, офіс 6-7, код ЄДРПОУ 36156238)

про припинення договірних правовідносин

Представники:

від прокуратури: Зубік В.В. за посвідченням;

від позивачів: 1. не з`явився;

2. Ганущенко В.С., за довіреністю;

від відповідачів: 1. не з`явився;

2. не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Херсонської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області із позовом в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації та Департаменту інфраструктури Херсонської обласної державної адміністрації до відповідачів Державної установи Місцеві дороги Херсонщини та Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД в якому просить: визнати припиненими правовідносини, які виникли між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини та Приватним підприємством КИЇВШЛЯХБУД за договором про закупівлю від 17.04.2023 року №6/ДУ-23.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що вивченням стану додержання вимог законодавства під час закупівлі послуг без використання електронної системи встановлено порушення.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.05.2023р відкрито провадження у справі № 916/2183/23, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.06.2023р о 10:00.

07.07.2023 року за вх.суду№ 22594/23 відповідач Державна установа Місцеві дороги Херсонщини надала до суду відзив на позовну заяву в якому проти позовних вимог заперечує. В обгрунтування свої заперечень, відповідач зазначає, що у випадку, коли існують обставини, наявні у замовника на конкретний момент, які через об`єктивні причини зумовлюють необхідність здійснення закупівель та при цьому унеможливлюють дотримання строків для проведення відкритих торгів, замовник самостійно приймає відповідне рішення, яке має бути аргументованим та за потреби підтверджуватись документально.

Херсонською обласною військовою адміністрацією у відповіді від 01.05.2023 року за № 01-01-66-3032/0/23/47 на запит Херсонської обласної прокуратури надано інформацію про наявність відповідних причин та наведено документи, що були підставою для укладення відповідного Договору по закупівлі - UA-2023-04-17-001698-a, дані обставини також підтверджуються Листом Департаменту інфраструктури Херсонської ОДА від 08.02.2023 року.

Відповідач звертає увагу, що Особливостями не визначено тлумачення поняття «нагальної потреби» так само, як і не міститься тлумачення такого поняття в Законі України «Про публічні закупівлі». Також вказаними нормативними документами не передбачено чіткого переліку типових документів яким може підтверджуватись існування наявності «нагальної потреби», а лише зазначено, що вони підтверджуються Замовником документально.

Інформаційним листом № 3323-04/78667-06 від 08.12.2022 року «Щодо особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» у розділі «Щодо переліку виключень» Мінекономіки визначає: «Пунктом 13 Особливостей встановлено широкий перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт і послуг може здійснюватися без застосування електронної системи закупівель, шляхом укладання прямих договорів, з подальшим розміщенням в електронній системі закупівель відповідних звітів про такі договори, а також інформації про внесення змін до договорів…. У свою чергу, за потреби, підстави, за наявності яких замовник укладає договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару, можуть бути підтверджені як внутрішніми документами (наприклад, наказом, розпорядженням, доповідною/службовою запискою, протоколом тощо), так і зовнішніми документами (наприклад, листом військової адміністрації, або військового командування, або компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій тощо). При цьому рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг згідно з пунктом 13 Особливостей приймається замовником самостійно».

Як на основу своїх суджень Заступник керівника Херсонської обласної прокуратури вказує, що державна установа «Місцеві дороги Херсонщини» лише через 35 днів після одержання доручення Департаменту інфраструктури Херсонської ОДА здійснено обстеження автодоріг та складено акти дефектів від 15.03.2023 року та лише через 34 дні між державною установою «Місцеві дороги Херсонщини» та ПП «КИЇВШЛЯХБУД» укладено договір № 6/ДУ-23, що на думку Заступника керівника Херсонської обласної прокуратури і свідчить про «надмірно тривалі проміжки часу та необґрунтована повільність» державної установи «Місцеві дороги Херсонщини». Відповідач з вказаним судженням погодитись не може так як воно не має під собою ніякого доказового підґрунтя та вибудовується лише на припущеннях.

Як вбачається з матеріалів справи 08.02.2023 року Департаментом інфраструктури Херсонської ОДА на адресу державної установи «Місцеві дороги Херсонщини» направлено лист відповідно до якого, з урахуванням того, що на території Херсонської області ведуться бойові дії та існує нагальна потреба в найкоротші терміни забезпечити проведення ремонтних робіт зруйнованої мережі автомобільних доріг та мостів загального користування місцевого значення, державній установі доручено організувати закупівлю послуг з експлуатаційного утримання мостів та доріг загального користування місцевого значення та робіт з реконструкції та капітального ремонту зазначених у додатку мостів відповідно до п.п.4 п. 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів робіт та послуг для Замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178.

На виконання вище зазначеного листа Департаменту інфраструктури Херсонської ОДА від 08.02.2023 р. вих. № 02-55/0/23/314 та Розпорядження Начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 23.11.2022 року № 296, з метою проведення обстеження технічного стану дорожнього мережі автомобільних доріг та мостів загального користування місцевого значення на деокупованій частині Херсонської області, було створено комісію.

За результатами обстеження автомобільних доріг загального користування місцевого значення комісією складено Акти дефектів від 15.03.2023 р.

Акт дефектів є по суті документом, який підтверджує, що матеріальний об`єкт потребує ремонту і містить перелік робіт, які необхідно виконати з цією метою. Тобто дефектний акт це документ, у якому зафіксовані виявленні під час огляду дефекти, недоліки об`єкта будівництва, який є проміжною ланкою для складання кошторисної документації та визначення вартості ремонту.

Відповідач звертає увагу суду, що обстеження автомобільних доріг та складення за його результатами Актів дефектів є комплексом заходів направлених на виявлення дефектів та недоліків та є досить кропіткою працею та вимагає певного проміжку часу.

Також відповідач зазначає, що обстеження доріг загального користування місцевого значення ускладнено мінуванням територій на яких проводилось обстеження та неможливістю доступу до певних ділянок автомобільних доріг членами комісії та постійними обстрілами зі сторони окупаційних військ російської федерації.

Наказом Міністерства Інфраструктури України від 07.10.2022 року № 753 затверджено Методику визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (далі - Методика). Ця Методика визначає механізм формування вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (далі - дорожніх робіт та послуг).

Ця Методика є обов`язковою для визначення вартості дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Відповідно до п. 3.10. Методики - під час визначення вартості окремих видів дорожніх послуг (поточного ремонту та експлуатаційного утримання) кошторисна документація складається за дефектним актом, форма якого наведена в додатку 2 до цієї Методики, у якому визначаються фізичні обсяги дорожніх послуг.

З огляду на викладене, слід зазначити, що після складення дефектних актів кошторисним відділом державної установи «Місцеві дороги Херсонщини» була проведена робота з визначення кошторисної вартості експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення.

Разом з тим юридичним відділом разом з відділом тендерно договірної роботи було вжито заходів направлених на розробку проекту договору та узгодження його положень з казначейською службою.

В подальшому, з метою дотримання принципів визначених Законом України «Про публічні закупівлі» та з метою запобігання будь яким корупційним діям і зловживанням, державною установою направлено листи погодження договірних цін декільком підрядним організаціям. За результатами опрацювання наданих Підрядними організаціями документів найбільш економічно вигідною виявилась пропозиція ПП «КИЇВШЛЯХБУД», саме з цих підстав з вказаним підприємством укладено відповідний договір.

З урахуванням викладеного, відповідач вважає, що державною установою «Місцеві дороги Херсонщини» здійснено комплекс обов`язкових заходів перед укладенням Договору відповідно до вимог та принципів Закону України «Про публічні закупівлі», а Договір № 6/ДУ-23 в повній мірі відповідає вимогам законодавства.

26.07.2023 року за вх. суду №25435/23 Херсонська обласна прокуратура надала до суду відповідь на відзив, в якій просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.08.2023р закрито підготовче провадження у справі № 916/2183/23, призначено справу до розгляду по суті на 12.09.2023р о 14:00 та викликано учасників справи у судове засідання.

Судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Як встановлено судом та підтверджується матералами справи, за результатами вивчення стану законності у сфері публічних закупівель встановлено, що Державною установою Місцеві дороги Херсонщини 17.04.2023 року у системі публічних закупівель Прозорро опубліковано звіт про закупівлю у Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Херсонській області на суму 76, 7 млн грн. Ідентифікатор закупівлі UA-2023-04-17-001698-а. Закупівля послуг здійснювалась без використання електронної системи.

17.04.2023 року між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини та Приватним підприємством КИЇВШЛЯХБУД укладено договір № 6/ДУ-23 про закупівлю послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Херсонській області на суму 76 780 302, 80 грн.

Згідно п. 3.1. договору, фінансування послуг у 2023 році здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Відповідно до ст. 117 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт, і послуг для замовників», передбачених ЗУ «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» регламентовано, що особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених ЗУ «Про пблічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Згідно п. 3 Особливостей замовники, що зобовязані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі», проводять закупівлі відповідно до закону з урахуванням цих особливостей.

Закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості включається до річного плану закупівель замовника відповідно до ст. 4 ЗУ «Про публічні закупівлі».

Прокурором встановлено, що замовником послуг в «Прозорро» у річному плані зазначено, що придбання послуг здійснюється без застосування відкритих торгів на підставі п.п. 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178, а саме у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням обєктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу.

18.04.2023 року з метою встановлення нагальної потреби у здійсненні закупівлі обласною прокуратурою направлено лист в Херсонську обласну військову адміністрац3ію за № 15/2-81вих-23 про надання відповідної інформації та документального підтвердження неможливості провести відкриті торги.

01.05.2023 року на вказаний запит надано відповідь за № 01-01-66-3032/0/23/47 та документи, з яких вбачається, що підставою у здійсненні закупівлі послуг на суму 76,7 млн грн. без використання процедури відкритих торгів стали:

1. Звернення начальників військових адміністрацій, а саме:

- Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 03.02.2023 року № 44/02);

- Новоалександрівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 20);

- Борозенської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 25.01.2023 року № 34 та лист від 16.02.2023 року № 96);

- Милівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 07.02.2023 року № 51/02-22);

- Милівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 76/02-22);

- Великоолександрівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 12.01.2023 року № 132);/

- Тягинської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 50/02-25/23);

- Дар`ївської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 27.02.2023 року № 33 та лист від 07.02.2023 року № 16);

2. Лист Депратаменту інфраструктури Херсонської ОДА від 08.02.2023 року до Державної установи Місцеві дороги Херсонщини про необхідність проведення ремонту автодоріг;

3. Розпорядження начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 23.11.2022 року № 96 «Про затвердження переліків доріг та мостів загального користування Херсонської області для виконання аварійних, відновлювальних робіт та експлуатаційного утримання на період дії воєнного стану».

Прокурор зазначає, що на підставі вказаних документів у замовника виникла потреба для здійснення закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг області. У той же час договір № 6/ДУ-23 між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини та Приватним підприємством КИЇВШЛЯХБУД укладено 17.04.2023 року. Нагальна потреба та неможливість проведення відкритих торгів повинна бути документально підтверджена замовником відповідно до п.п. 4 пункту 13 Особливостей.

Міністерство економіки України у листі від 19.07.2022 року № 3323-04/50213-06 вказує, що послугами та роботами в яких може виникнути нагальна потреба, яка унеможливлює дотримання замовником строків для проведення закупівлі або використання електрнного каталогу можуть бути наприклад, терміновий ремонт укриттів у закладах освіти або для облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб. Листом Міністерства економіки України від 15.08.2022 року № 3323-04/58791-06 зазначено, що придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тисяч грн., може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу у разі, коли, зокрема публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для: проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; будівництва, реконструкції, капітального ремонту та та облаштувань місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів; підготовки до проведення опалювального сезону.

Прокурор зазначає, що аналізуючи перелік робіт і послуг, зазначених у листах Мінекономіки, а також тлумачення словосполучення «нагальна потреба», можна дійти логічного висновку, що під нагальною потребою в закупівлі послуги, яка є предметом Договору No 6/ДУ-23, а також виникненням об?єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання ДУ Місцеві дороги Херсонщини строків для проведення ї закупівлі із застосуванням відкритих торгів, слід розуміти - раптовість виникнення потреби у замовника отримати таку послугу у строки, які є значно коротшими за встановлені законодавством для процедури відкритих торгів, а також про необхідність одержати результати такої послуги у найкоротші терміни.

Саме про надання документального підтвердження терміновості закупівлі послуг за Договором № 6/ДУ-23, а також наявності обставин, які унеможливлювали провести конкурентні торги, обласною прокуратурою вимагалось у листі від 18.04.2023 № 15/2-81 вих-23 від Херсонської обласної військової адміністрації. Водночас про об?єктивні обставини, які заважали ДУ «Місцеві дороги Херсонщини провести відкриті торги обласну прокуратуру у відповіді не повідомлено, а з отриманих на запит документів вбачається про відсутність нагальної потреби, оскільки між першим зверненням начальника Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району (12.01.2023), останнім зверненням начальника Дар?ївської сільської військової адміністрації (27.02.2023) та датою укладення Договору № 6/ДУ-23 (17.04.2023) пройшло 96 днів та 50 днів відповідно.

Посилання військової адміністрації у листі від 08.05.2023 Ne 01-01-66- 3268/0/23/47 про виникнення нагальної потреби у закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автодоріг лише після складання дефектних актів №№ 1-8 від 15.03.2023 не свідчить про нагальну потребу у послузі та існуванні об?єктивних обставин, що унеможливлювали дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів виходячи з наступного.

23.11.2022 розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації № 296 затверджено перелік автомобільних доріг загального користування Херсонської області для виконання аварійних, відновлювальних робіт та експлуатаційного утримання на період дії воєнного стану. На виконання вказаного розпорядження та л и ш е через 78 днів Департаментом інфраструктури Херсонської ОДА направлено лист од ДУ Місцеві дороги Херсонщини від 08.02.2023 року № 02-55/0/23/314 про необхідність в найкоротший термін провести ремонтні роботи зруйнованої мережі автомобільних доріг. Згідно штампу реєстрації вказаний лист державною установою отримано 09.02.2023. Проте, ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» лише через 35 днів після одержання доручення Департаменту інфраструктури Херсонської ОДА здійснено обстеження автодоріг та складено акти дефектів №№ 1-8 від 15.03.2023. Після чого ДУ Місцеві дороги Херсонщини лише 17.04.2023 укладено Договір № 6/ДУ-23 або через 34 дні.

Прокурор вважає, що вказані надмірно тривалі проміжки часу та необгрунтована повільність Департаменту і державної установи спростовують твердження Херсонської обласної військової адміністрації про існування нагальної потреби у ремонті доріг та об?єктивних обставин, які б заважали ДУ Місцеві дороги Херсонщини провести відкриті торги та заощадити бюджетні кошти.

Також прокурор зазначає, що у поточному році ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» проведено наступні публічні закупівлі у формі відкритих торгів з особливостями:

- «Реконструкція мосту на автомобільній дорозі загального користування міспевого значення на території Калинівської територіальної громади Бериславського району Херсонської області (з розробкою проектної документації)», з очікуваною вартістю 485 млн грн. Ідентифікатор закупівлі - UA-2023-03-30- 008140-а. Оголошення оприлюднено у системі «Прозорро» 30.19:2103.2023, а договір укладено 19.04.2023. Таким чином, строк проведення закупівлі становив 20 днів. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 1 млн гри менша за очікувану (474,3 млн грн);

- «Реконструкція мосту на автомобільній дорозі загального користування місцевого значення на території Великоолександрівської ОТГ Бериславського району Херсонської області (з розробкою проектної документації)», з очікуваною вартістю 490 млн грн. Дата оприлюднення - 16.03.2023, а договір укладено 07.04.2023. Строк проведення закупівлі становив 22 дні. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 1 млн грн менша за очікувану (479,1 млн грн);

- «Капітальний ремонт вул. Щаслива в смт. Велика Олександрівка, Бериславського району, Херсонської області», з очікуваною вартістю 30,9 млн грн. Дата оприлюднення - 12.04.2023, а договір укладено 05.05.2023. Строк проведення закупівлі становив 23 дні. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 2 млн грн менша за очікувану (28,8 млн грн).

Таким чином, для проведення відкритих торгів з особливостями ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» знадобилось 20-23 дні та за їх результатами вдалось заощадити бюджетних коштів на суму 24 млн гривень.

Прокурор зазначає, що проведення ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» аналогічних закупівель за короткий проміжок часу, що дозволило зменшити навантаження на державний бюджет, додатково свідчить безпідставність укладення державною установою Договору №6/ДУ-23 без проведення відкритих торгів.

Відповідно до п. 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.

Пунктом 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг зпоточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв?язку з виникненням об?єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Таким чином, здійснення закупівлі послуг без використання електронної системи є винятковою обставиною, обов?язковими умовами яких є нагальна потреба, існування об?єктивних обставин, які заважали б ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» провести відкриті торги.

Враховуючи вище викладене та те, що Державною установою Місцеві дороги Херсонщини здійснено закупівлю послуг без використання електронної системи, внаслідок чого не досягнуто основного принципу максимальної економії бюджетних коштів, а документи, які стали підставою для ухилення від проведення процедури відкритих торгів не свідчать, що у Замовника були виняткові об?єктивні обставини, які заважали організувати конкурентні торги. Таким чином, дії Державної установи Місцеві дороги Херсонщини суперечать вимогам законодавства та підривають економічну безпеку України під час воєнного стану, прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави.

Відповідач, Приватне підприємство КИЇВШЛЯХБУД, відзив на позов не надав, своїм правом на захист не скористався.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків:

Відповідно до ст. 2 Закону України „Про судоустрій та статус суддів, суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Аналіз наведених норм дає змогу дійти висновку, що кожна особа має право на захист свого порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи законного інтересу, який не суперечить загальним засадам чинного законодавства. Порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.

У розумінні зазначених приписів суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Зважаючи на викладене, охоронюваний законом інтерес характеризується такими ознаками: має правовий характер, тобто перебуває у сфері правового регулювання; пов`язаний із конкретним матеріальним або нематеріальним благом; є визначеним благо, на яке спрямоване прагнення, не може бути абстрактним або загальним, у позовній заяві особа повинна зазначити, який саме її інтерес порушено та в чому він полягає; є персоналізованим (суб`єктивним), тобто належить конкретній особі (позивачу); суб`єктом порушення позивач вважає відповідача.

Враховуючи викладене вище, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, чи охоронюваного законом інтересу, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Порушення права чи охоронюваного законом інтересу повинне мати об`єктивний характер і виражатися в позбавленні або зменшенні обсягу певних благ особи, права чи інтереси якої порушено, певних благ, які вона мала до порушення або справедливо очікувала набути у майбутньому.

Суд зауважує на тому, що завданням правосуддя є захист охоронюваних законом прав та інтересів осіб.

Приписами статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, визначено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно ст.20 Господарського кодексу України, Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Відповідно до ч. 3 ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено обов`язок представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, 17.04.2023 року між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини та Приватним підприємством КИЇВШЛЯХБУД укладено договір № 6/ДУ-23 про закупівлю послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Херсонській області на суму 76 780 302, 80 грн.

Підставою відповідного позову стало порушення, на думку прокурора, відповідачами вимог статей Бюджетного кодексу та вимог Закону України Про публічні закупівлі , що призвело до безпідставного та необґрунтованого укладення договору в порушення вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.9 ч.1 ст.1 Закону України Про публічні закупівлі (далі Закон) замовниками є органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Відповідно до пункту 18 частини першої статті 1 Закону про публічні закупівлі ( в редакції на момент проведення закупівлі) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відповідно до пункту 20 частини 1 статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" публічною закупівлею є придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 Закону про публічні закупівлі, роботи - це, зокрема, капітальний ремонт та реставрація існуючих об`єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Частинами 1, 4 ст. 11 Закону України Про публічні закупівлі (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що для організації та проведення процедур закупівель замовник утворює тендерний комітет (комітети) або визначає уповноважену особу (осіб). Уповноважена особа (особи) здійснює свою діяльність на підставі укладеного з замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника. Уповноважена особа повинна мати вищу освіту. Рішення тендерного комітету або уповноваженої особи оформлюється протоколом. Примірне положення про тендерний комітет та уповноважену особу (осіб) затверджується Уповноваженим органом.

Згідно з ч.1 ст. 13 Закону України Про публічні закупівлі закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких конкурентних процедур: відкриті торги; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог.

За ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про публічні закупівлі відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Для проведення відкритих торгів має бути подано не менше двох тендерних пропозицій.

Як вказує прокурор, за результатами вивчення стану законності у сфері публічних закупівель встановлено, що Державною установою Місцеві дороги Херсонщини 17.04.2023 року у системі публічних закупівель Прозорро опубліковано звіт про закупівлю у Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Херсонській області на суму 76, 7 млн грн. Ідентифікатор закупівлі UA-2023-04-17-001698-а. Закупівля послуг здійснювалась без використання електронної системи.

Згідно п. 3.1. договору, фінансування послуг у 2023 році здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Прокурором встановлено, що замовником послуг в «Прозорро» у річному плані зазначено, що придбання послуг здійснюється без застосування відкритих торгів на підставі п.п. 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178, а саме у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням обєктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу.

18.04.2023 року з метою встановлення нагальної потреби у здійсненні закупівлі обласною прокуратурою направлено лист в Херсонську обласну військову адміністрац3ію за № 15/2-81вих-23 про надання відповідної інформації та документального підтвердження неможливості провести відкриті торги.

01.05.2023 року на вказаний запит надано відповідь за № 01-01-66-3032/0/23/47 та документи, з яких вбачається, що підставою у здійсненні закупівлі послуг на суму 76,7 млн грн. без використання процедури відкритих торгів стали:

1. Звернення начальників військових адміністрацій, а саме:

- Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 03.02.2023 року № 44/02);

- Новоалександрівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 20);

- Борозенської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 25.01.2023 року № 34 та лист від 16.02.2023 року № 96);

- Милівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 07.02.2023 року № 51/02-22);

- Милівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 76/02-22);

- Великоолександрівської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 12.01.2023 року № 132);/

- Тягинської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 30.01.2023 року № 50/02-25/23);

- Дар`ївської сільської військової адміністрації Бериславського району (лист від 27.02.2023 року № 33 та лист від 07.02.2023 року № 16);

2. Лист Депратаменту інфраструктури Херсонської ОДА від 08.02.2023 року до Державної установи Місцеві дороги Херсонщини про необхідність проведення ремонту автодоріг;

3. Розпорядження начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 23.11.2022 року № 96 «Про затвердження переліків доріг та мостів загального користування Херсонської області для виконання аварійних, відновлювальних робіт та експлуатаційного утримання на період дії воєнного стану».

Прокурор зазначає, що на підставі вказаних документів у замовника виникла потреба для здійснення закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг області. У той же час договір № 6/ДУ-23 між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини та Приватним підприємством КИЇВШЛЯХБУД укладено 17.04.2023 року. Нагальна потреба та неможливість проведення відкритих торгів повинна бути документально підтверджена замовником відповідно до п.п. 4 пункту 13 Особливостей.

Міністерство економіки України у листі від 19.07.2022 року № 3323-04/50213-06 вказує, що послугами та роботами в яких може виникнути нагальна потреба, яка унеможливлює дотримання замовником строків для проведення закупівлі або використання електрнного каталогу можуть бути наприклад, терміновий ремонт укриттів у закладах освіти або для облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб. Листом Міністерства економіки України від 15.08.2022 року № 3323-04/58791-06 зазначено, що придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тисяч грн., може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу у разі, коли, зокрема публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для: проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; будівництва, реконструкції, капітального ремонту та та облаштувань місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів; підготовки до проведення опалювального сезону.

Прокурор зазначає, що аналізуючи перелік робіт і послуг, зазначених у листах Мінекономіки, а також тлумачення словосполучення «нагальна потреба», можна дійти логічного висновку, що під нагальною потребою в закупівлі послуги, яка є предметом Договору No 6/ДУ-23, а також виникненням об?єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання ДУ Місцеві дороги Херсонщини строків для проведення ї закупівлі із застосуванням відкритих торгів, слід розуміти - раптовість виникнення потреби у замовника отримати таку послугу у строки, які є значно коротшими за встановлені законодавством для процедури відкритих торгів, а також про необхідність одержати результати такої послуги у найкоротші терміни.

Саме про надання документального підтвердження терміновості закупівлі послуг за Договором № 6/ДУ-23, а також наявності обставин, які унеможливлювали провести конкурентні торги, обласною прокуратурою вимагалось у листі від 18.04.2023 № 15/2-81 вих-23 від Херсонської обласної військової адміністрації. Водночас про об?єктивні обставини, які заважали ДУ «Місцеві дороги Херсонщини провести відкриті торги обласну прокуратуру у відповіді не повідомлено, а з отриманих на запит документів вбачається про відсутність нагальної потреби, оскільки між першим зверненням начальника Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району (12.01.2023), останнім зверненням начальника Дар?ївської сільської військової адміністрації (27.02.2023) та датою укладення Договору № 6/ДУ-23 (17.04.2023) пройшло 96 днів та 50 днів відповідно.

Також прокурор зазначає, що у поточному році ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» проведено наступні публічні закупівлі у формі відкритих торгів з особливостями:

- «Реконструкція мосту на автомобільній дорозі загального користування міспевого значення на території Калинівської територіальної громади Бериславського району Херсонської області (з розробкою проектної документації)», з очікуваною вартістю 485 млн грн. Ідентифікатор закупівлі - UA-2023-03-30- 008140-а. Оголошення оприлюднено у системі «Прозорро» 30.19:2103.2023, а договір укладено 19.04.2023. Таким чином, строк проведення закупівлі становив 20 днів. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 1 млн гри менша за очікувану (474,3 млн грн);

- «Реконструкція мосту на автомобільній дорозі загального користування місцевого значення на території Великоолександрівської ОТГ Бериславського району Херсонської області (з розробкою проектної документації)», з очікуваною вартістю 490 млн грн. Дата оприлюднення - 16.03.2023, а договір укладено 07.04.2023. Строк проведення закупівлі становив 22 дні. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 1 млн грн менша за очікувану (479,1 млн грн);

- «Капітальний ремонт вул. Щаслива в смт. Велика Олександрівка, Бериславського району, Херсонської області», з очікуваною вартістю 30,9 млн грн. Дата оприлюднення - 12.04.2023, а договір укладено 05.05.2023. Строк проведення закупівлі становив 23 дні. Внаслідок проведення відкритих торгів з переможцем укладено договір ціна якого на 2 млн грн менша за очікувану (28,8 млн грн).

Таким чином, для проведення відкритих торгів з особливостями ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» знадобилось 20-23 дні та за їх результатами вдалось заощадити бюджетних коштів на суму 24 млн гривень.

Прокурор зазначає, що проведення ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» аналогічних закупівель за короткий проміжок часу, що дозволило зменшити навантаження на державний бюджет, додатково свідчить безпідставність укладення державною установою Договору №6/ДУ-23 без проведення відкритих торгів.

Відповідно до п. 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.

Пунктом 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг зпоточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв?язку з виникненням об?єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Таким чином, здійснення закупівлі послуг без використання електронної системи є винятковою обставиною, обов?язковими умовами яких є нагальна потреба, існування об?єктивних обставин, які заважали б ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» провести відкриті торги.

Відповідно до ч. 5 ст. 13 Цивільного кодексу України регламентовано, що цілі реалізації цивільних прав, не допускає їх використання з метою неправомірного обмеження конкуренції. Закон України «Про захист економічної конкуренції» визначає правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин.

Статтями 1, 4 цього Закону визначено, що конкуренція - це змагання між суб?єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб?єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб?єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб?єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку. Суб?єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов?язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію. Як зазначалось вище згідно з п. 3 Особливостей замовники, що зобов?язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт іпослуг відповідно доЗакону України «Про публічні закупівлі», проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей. Закон України «Про публічні закупівлі», як указано в його преамбулі, визначає правові та економічні засади здійснення закупівель послуг для забезпечення потреб держави та територіальних громад. Його метою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 указаного Закону закупівлі здійснюються за принципом добросовісної конкуренції серед учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом (4.5 ст. 5 Закону).

В позовній заяві прокурор посилається на справу № 910/114/19 про визнання недійсним договору про закупівлю Верховний Суд у .п п. 32, 3 своєї постанови від 10.06.2021 указав, що визначене положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» спеціальне законодавче регламентування процедури закупівлі товарів, робіт і послуг для потреб держави має на меті створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції і запобігання проявам корупції, що одночасно слугує захисту інтересів держави. Тому прямий інтерес держави полягає у неухильному дотриманні учасниками процедури закупівлі та замовником встановлених Законом вимог. Невід?ємною умовою ефективного функціонування економічної системи в Україні є розвиток якісного конкурентного середовища - результату й сукупності умов взаємодії усіх суб?єктів ринку за відповідного рівня економічного змагання й можливості впливу окремих економічних агентів на загально ринкову ситуацію. Вільне змагання суб?єктів господарювання забезпечує встановлення цін на рівні, що приводить до оптимального розподілу суспільних ресурсів, сприяє підвищенню рівня організації господарської діяльності та здійсненню науково- технічного прогресу. Ефективна економіка своєю чергою забезпечує високу та динамічну продуктивність капіталу як інвестиційну складову та результативність праці як соціальну складову, що є запорукою зростання загального добробуту. Тому, плануючи та здійснюючи закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автодоріг в Херсонській області, ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» повинна була мати на меті не просто задоволення потреби в отриманні послуг такої категорії, а й здійснити її придбання на засадах конкурентності учасників процедури закупівлі, відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей. Крім того, відповідно до Розділу XI укладеного Договору № 6/ДУ-23 узгоджено, що він діє до 29.12.2023 та його строк може бути продовжено, що також не свідчить про те, що у Замовника існувала потреба в необхідності невідкладного ремонту автодоріг Херсонської області та здійснення їх у найкоротші терміни. Статтею 17 Конституції України проголошено, що забезпечення економічної безпеки України є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. При цьому, відповідно до п. 7 Стратегії економічної безпеки України на період до 2025 року, затвердженої Указом Президента України від 11.08.2021 N° 347/2021 основними загрозами у сфері фінансової безпеки держави є низький рівень бюджетної дисципліни та значний обсяг дефіциту державного бюджету. Навантаження на державний бюджет дозволило б знизити неухильне дотримання Замовником вимог законодавства та бажання за будь-якої умови досягти економії бюджетних коштів під час виконання покладених на нього функцій.

Так, одним із принципів бюджетної системи України є принцип ефективності та результативності, відповідно до якого при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів (ст. 7 Бюджетного кодексу України).

3 цією метою, пункт 9 Особливостей вимагає від замовників дотримуватись відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» принципу максимальної економії бюджетних коштів. Водночас, здійснення ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» закупівлі послуг без використання електронної системи суперечить принципу максимальної економії бюджетних коштів та підриває економічну безпеку країни у період дії воєнного стану.

Згідно п. 5 Особливостей унормовано, що забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару). визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

Прокурор зазначає, що існування у ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» виняткових обставин, визначених п. 13 Особливостей, які б дозволяли укласти договір про закупівлю послуг без проведення конкурентних торгів, не доведено отриманими на запит прокуратури матеріалами. Відповідно до пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей.

Так, у справі № 904/193/22 постановою Верховного суду від 21.12.2022 року було зроблено висновки щодо нікчемності укладеного договору про закупівлю до/без проведення процедури закупівлію.

Відповідно до пунктів 3 та 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Приписами ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Згідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод.

Підсумовуючи вищевикладене, надавши відповіді на доводи учасників справи, суд приходить до висновку, що заперечення Державної установи Місцеві дороги Херсонщини є такими, що не відповідають дійсним обставинам справи, а вимоги прокурора у даній справі обґрунтовані та підтверджені наданими доказами.

Враховуючи усе вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог Заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації та Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, сплачений за подання позовної заяви судовий збір покладається на відповідачів у рівних частинах по 1342 грн., враховуючи, що позовні вимоги прокурора задоволені у повному обсязі, а спір в суді виник внаслідок незаконних дій обох відповідачів.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації та Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД до Державної установи Місцеві дороги Херсонщини та до Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД задовольнити повністю.

2. Визнати припиненими правовідносини, які виникли між Державною установою Місцеві дороги Херсонщини (73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 47, код ЄДРПОУ 43538115) та Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД (01004, м. Київ, вул. Рогнідинська, буд.3, офіс 6-7, код ЄДРПОУ 36156238) за договором про закупівлю від 17.04.2023 року № 6/ДУ-23.

3. Стягнути з Державної установи Місцеві дороги Херсонщини (73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 47, код ЄДРПОУ 43538115) на користь Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1 342 (одна тисяча триста сорок дві)грн. судового збору за подання позовної заяви.

4. Стягнути з Приватного підприємства КИЇВШЛЯХБУД (01004, м. Київ, вул. Рогнідинська, буд. 3, офіс 6-7, код ЄДРПОУ 36156238) на користь Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1 342 (одна тисяча триста сорок дві)грн. судового збору за подання позовної заяви.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 25 вересня 2023 р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

Дата ухвалення рішення12.09.2023
Оприлюднено28.09.2023
Номер документу113726751
СудочинствоГосподарське
Сутьприпинення договірних правовідносин

Судовий реєстр по справі —916/2183/23

Постанова від 30.01.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні