КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 липня 2023 року м.Київ № 320/11744/23
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Терлецька О.О.,
при секретарі судового засідання Карпенко Д.С., за участю:
представника позивачів - 1,3 -- Лесик Богдана Богдановича,
представника позивача - 2 -- Макарчук Леоніда Леонідовича
представника відповідача - 2, -- Горбатюк Ірини Михайлівни
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (позивач - 1), ОСОБА_2 (позивач - 2, ОСОБА_3 (позивач - 3) до Голови Боярської міської ради Зарубіна О.О. (відповідач - 1), Боярської міськиї ради Київської області (відповідач - 2), про визнання протиправним та скасування акта
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулись ОСОБА_1 (далі далі позивач-1), ОСОБА_2 (далі позивач-2), ОСОБА_3 (далі позивач-3) з адміністративним позовом до Голови Боярської міської ради Зарубіна О.О. (далі відповідач-1), Боярської міської ради (далі відповідач-2), - про визнання протиправним та скасування індивідуального акта.
Ухвалою про відкриття провадження у справі від 17.04.2023 суд відмовив у клопотання позивача, висловлене в позовній заяві, про залучення третіх осіб на стороні позивача.
Зміст позову складають вимоги: визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача-1 №02-03/63 від 02.03.2021 «Про заборону здійснення захоронення людей на території кладовища «Пам`ять» в селі Тарасівка.
Свої позовні вимоги позивачі обґрунтовують, що уклали договір щодо захоронення з ТОВ «Ритуальна служба «Пам`ять», яке, на думку позивачів, є належним користувачем та розпорядником земельної ділянки під кладовищем. Однак, внаслідок протиправного розпорядження відповідача, позивачі не можуть вчинити у майбутньому дії щодо захоронення саме на цьому кладовищі. Зазначене, на думку позивачів, порушує їх право на захоронення за вільним вибором.
Відповідачі проти позову заперечили, подали до суду відзиви в якому просили відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своїх заперечень проти позову відповідачі вказали, що земельна ділянка під кладовищем юридично не була передана ТОВ «Ритуальна служба «Пам`ять» у користування саме як кладовище. Відповідачі також вказують на те, що дана земельна ділянка також не була відведена в установленому законом порядку під кладовище. Тому відповідачі відхиляють можливість використання зазначеної позивачами земельної ділянки як кладовище, заперечуючи правомірність здійснення ТОВ «Ритуальна служба «Пам`ять» договірних послуг з захоронення.
Дослідивши матеріали судової справи, заслухавши пояснення учасників справи, суд встановив наступні обставини справи.
Рішенням VIII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 12 від 14 липня 2016 року «Про передачу у постійне безоплатне користування земельної ділянки спеціалізованому комунальному підприємству «Ритуал», земельну ділянку з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042 було передано у постійне користування комунальному підприємству «Ритуал» Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (КП «Ритуал»).
Рішенням Боярської міської ради від 04.12.2020 р. № 2/16 „Про початок реорганізації Тарасівської, Забірської, Малютянської, Княжицької, Новосілківської (Макарівського району) Дзвінківської (Васильківського району) сільських рад шляхом приєднання до Боярської міської ради" вирішено, у тому числі, почати процедуру реорганізації Тарасівської сільської ради (ЄДРПОУ 04358796) шляхом приєднання до Боярської міської ради (ЄДРПОУ 04054636); Боярська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Тарасівської сільської ради.
Станом на час приєднання Тарасівської сільської ради до Боярської міської ради, питання функціонування кладовища "Пам`ять" в с. Тарасівка неодноразово було предметом розгляду судами різних інстанцій, а також предметом перевірки відповідними контролюючими органами.
Мешканці с. Тарасівка та власники суміжних земельних ділянок вступали проти будівництва кладовища "Пам`ять" на вказаній земельній ділянці (справи №369/224/17, 369/811/18. 369/1757/18).
Державною архітектурно-будівельною інспекцією (далі - ДАБІ) було проведено перевірку будівництва кладовища, за результатами якої складено акт, надано приписи від 11 жовтня 2017 року № С-1110/1 та№ С-1110/2 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та складено протоколи про адміністративне правопорушення від 11 жовтня 2017 року № 1-JI- 3-1110/2 та №1-Л-3-1110/2, винесено постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 23 жовтня 2017 року № 3-2310/1- 10/10-9/2310/06/01 та № 3-2310/1 -10/10/10-9/2310/06/01 (питання визнання протиправними та скасування вказаних приписів і постанов було предметом розгляду у справі № 826/14168/17. рішенням суду у задоволенні позовних вимог відмовлено).
Наказом ДАБІ від 27 жовтня 2017 року № 450 скасовано реєстрацію повідомлення про початок підготовчих робіт № КС 010170950961 на об`єкт будівництва сільського кладовища «Пам`ять».
Ухвалою суду від 14.09.2017 у справі 369/224/17 було забезпечено позов у даній справі, заборонено Тарасівській сільській раді Києво-Святошинського району Київської області та Комунальному підприємству «Ритуал» Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області вчиняти дії щодо користування, проведення будівельних та підготовчих робіт на земельній ділянці площею 10,2293 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель, закладів комунальних з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042, яка розташована за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с.Тарасівка.
Ухвалою від 22.11.2018 у справі № 369/1757/18 було накладено заборону вчиняти дії щодо здійснення поховання на земельній ділянці кадастровий номер: 3222486601:01:003:5042, площею 10,2293 га. з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального, розташованій за адресою: Київська обл., Києво-Святошинський р., с. Тарасівка.
Зважаючи на ситуацію, що склалася. 02.03.2021 розпорядженням Боярського міського голови №02-03/63 "Про заборону здійснення захоронения людей на території кладовища "Пам`ять" в с. Тарасівка", здійснення захоронения людей, а також будь-яких похоронних дій на території кладовища "Пам`ять" в с.Тарасівка (кадастровий номер земельної ділянки 3222486601:01:003:5042) було заборонено.
Рішенням чергової 8 сесії Боярської міської ради VIII скликання від 27.05.2021 № 8/369 «Про припинення діяльності Комунального підприємства «Ритуал» Боярської міської ради, шляхом ліквідації» КП «Ритуал» було припинено (дата внесення запису про припинення в ЄДРПУО - 07.10.2021).
Рішенням чергової 14 сесії Боярської міської ради VIII скликання від 28.10.2021 №14/1137 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою КП «Ритуал» право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042 було припинено. На даний час, земельна ділянка 3222486601:01:003:5042 перебуває у комунальній власності, інші речові права (у тому числі - право постійного користування) на неї відсутні.
Матеріалами справи спростовуються твердження позивачів, що кладовище, щодо використання якого було подано цей позов, - є діючим, створене відповідно до норм чинного законодавства та введене в експлуатацію. Так відповідачем надано пояснення, а позивачем не заперечено належними і допустимими доказами, що жодних дозвільних документів для будівництва та експлуатації кладовища на території вказаної земельної ділянки не існує. Дозвіл на проведення підготовчих робіт було скасовано ДАБІ у 2017 році, інших дозвільних чи погоджувальних документів на будівництво та експлуатацію даного кладовища уповноваженими органами місцевого самоврядування не надавалося. Документів, які б свідчили про прийняття кладовища в експлуатацію відповідно до вимог чинного законодавства, - не існує.
Судом також спростовується неможливість для позивачів реалізувати право на захоронення на території відповідно територіальної громади. Суд враховує, що на території Боярської територіальної громади наразі функціонує дев`ять кладовищ: вісім з них є відкритими. Одне - відкрите лише для підзахоронення. Позивач не надав суду пояснень щодо обставин небажання чи неможливості використання для захоронення зазначених діючих кладовищ, принаймні одного з зазначених відповідачем-2.
З пояснень відповідача, не спростованих позивачем слідує також, що жодних вимог чинного законодавства стосовно влаштування на земельній ділянці кладовища, - не дотримано, відповідних робіт - не виконано. Тому, земельна ділянка з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042 не може бути використана як кладовище за цільовим призначенням.
Суд також бере до уваги, що після об`єднання населених пунктів, у тому числі - с. Тарасівка та м. Боярка у Боярську міську територіальну громаду, відповідачу стало відомо про здійснення незаконного облаштування кладовища "Пам`ять" в с. Тарасівка, зокрема, - ймовірні укладення договорів для його будівництва між КП «Ритуал» Тарасівської сільської ради та іншими юридичними особами, засновником чи учасником яких був тогочасний директор КП «Ритуал» ОСОБА_4 . Про вказаний факт відповідачем було повідомлено Фастівську місцеву прокуратуру. 03.09.2021 за фактом можливого заволодіння комунальним майном колишнім директором КП «Ритуал» ОСОБА_4 прокуратурою якою внесено відомості до Єдиного реєстру досудового розслідування за № 4202112310000079 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України (копія листа додається). На даний час, досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні триває. Зазначене підтверджується копіями листів відповідача, доданих до відзиву.
Відповідач також вказує і це не спростовується позивачами, що Державною інспекцією з архітектури і містобудування України (далі - ДІАМ) було виявлено численні порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час будівництва кладовища "Пам`ять" (відомості про акти, протоколи та постанови, складені Державною архітектурно-будівельною інспекцією України (далі ДАБІ) за результатами перевірки вказані вище), а також про скасовано реєстрацію повідомлення про початок підготовчих робіт на вказаний об`єкт будівництва.
Тобто, на час об`єднання населених пунктів, у тому числі - с. Тарасівка та м. Боярка у Боярську міську територіальну громаду, жодних дозвільних документів на будівництво кладовища "Пам`ять" та на здійснення поховання людей на ньому, не існувало. Окрім того, судами різних інстанцій було накладено заборони на вчинення дій щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042. Так, з 14.09.2017 (ухвала у справі 369/224/17. про яку йшла мова вище) діяла заборона вчиняти дії щодо користування, проведення будівельних та підготовчих робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042; з 22.11.2018 (ухвала у справі № 369/1757/18, про яку йшла мова вище) діяла заборона вчиняти дії щодо здійснення поховання на земельній ділянці кадастровий номер: 3222486601:01:003:5042. площею 10,2293 га. Тому, на виконання наданих повноважень, з метою недопущення порушення чинного законодавства України, Боярським міським головою було прийнято розпорядження про заборону здійснення захоронения людей на території кладовища "Пам`ять" в с. Тарасівка.
Суд відхиляє доводи відповідача, що оскаржуване рішення в даній справі не є нормативно правовим актом, зважаючи на те, що воно стосується земельної ділянки, яка перебуває в загальному користуванні громади і розпорядження передбачає вирішення порядку користування (заборони користування) необмеженого кола осіб з цієї територіальної громади.
Однак суд погоджується з доводами відповідача, що у позивачів, в силу того, що земельна ділянка на яку вказують позивачі не була відведена в передбаченому законом порядку для використання як кладовища. Тому така земельна ділянка не місцем поховання в розумінні ст. 2 Закону України «Про поховання та похоронну справу». Земельна ділянка з кадастровим номером 3222486601:01:003:5042 має цільове призначення « 03.12 Для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування» та не є кладовищем у розумінні чинного законодавства, а у позивачів не виникло гарантованого законодавством України права на захоронення у зв`язку з використанням цієї земельної ділянки. При цьому суд наголошує, що обставини можливого незаконного використання невстановленими особами земельної ділянки як кладовища, зокрема і для захоронення, не є належною правовою підставою для визнання за позивачами права на аналогічне використання.
Суд враховує, що позивачі протиправність оскаржуваного рішення обґрунтовують порушенням свого права на захоронення, яке в судовому порядку було спростовано. Відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки вони не направлені на захист законного та реального права позивачів.
Зазначене вище приводить суд до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.
Загальні правові засади здійснення в Україні діяльності з поховання померлих, відносини, що виникають після смерті (загибелі) особи, щодо проведення процедури поховання регулює Закон України «Про поховання та похоронну справу».
Відповідно до ч. 1.5 ст. 8 вказаного Закону, організація діяльності в галузі поховання померлих здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами.
Органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи в межах своєї компетенції: 1) вирішують відповідно до закону питання про відведення земельних ділянок для організації місць поховання, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону; 2) забезпечують будівництво, утримання в належному стані та охорону місць поховання, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону; 3) створюють ритуальні служби; 4) вирішують питання про надання за рахунок коштів місцевих бюджетів ритуальних послуг у зв`язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян; про надання допомоги на поховання померлих громадян в інших випадках, передбачених цим Законом; 5) здійснюють контроль за дотриманням законодавства стосовно захисту прав споживачів у частині надання суб`єктами господарювання ритуальних послуг та реалізацією ними предметів ритуальної належності; 6) здійснюють інші повноваження, передбачені цим та іншими законами.
Для організації (утворення), будівництва, утримання в належному стані та охорони місць поховання сільські, селищні, міські ради можуть створювати спеціалізовані комунальні підприємства.
Статтею 23 вказаного Закону передбачено, що для розміщення місця поховання рішенням уповноваженого органу в установленому законом порядку відповідному спеціалізованому комунальному підприємству, установі, організації в постійне користування надається земельна ділянка.
Землі, на яких розміщені місця поховання, є об`єктами права комунальної власності, крім випадків, передбачених статтею 23-1 цього Закону, і не підлягають приватизації або передачі в оренду.
На території місця поховання не можуть бути розташовані об`єкти іншої форми власності, крім комунальної, за винятком випадків, передбачених статтями 23-1 та 29 цього Закону (винятки стосуються Національного військового меморіального кладовища та власників колумбарних ніш, намогильних споруд, склепів) (ст. 28 Закону України «Про поховання та похоронну справу»).
Відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міський голова, зокрема, представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про поховання та похоронну справу», планування та впорядкування території місць поховання мають здійснюватися «згідно з генеральними планами забудови та з обов`язковим дотриманням містобудівних, екологічних та санітарно-гігієнічних вимог».
Норми проектування кладовища визначені ДБН Б 2.2-1:2008 "Кладовища, крематорії та колумбарії. Норми проектування", що затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 26 січня 2008 р. № 44.
Зазначені норми українського законодавства, які регулюють порядок виділення та використання земельної ділянки для кладовища не були застосовані щодо земельної ділянки на яку вказують позивачі.
Як наслідок, - земельна ділянка, як зазначалось вище, не може зумовлювати для позивачів права на поховання і відповідно таке право не підлягає захисту в судах, а в позовних вимогах слід відмовити.
Судові витрати не підлягають стягненню або поверненню, оскільки судом відмовлено в задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
2. Копію рішення видати (надіслати) особам, що беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Терлецька О.О.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 27 вересня 2023 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 29.09.2023 |
Номер документу | 113762787 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні