Рішення
від 29.09.2023 по справі 420/18037/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18037/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень та податкової вимоги,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.11.2022p. №2000418-2411-1503;

визнати протиправною і скасувати податкову вимогу №0000241-1307-1532 від 28.03.2023p.;

визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 01.05.2023p. №1926394-2409-1503.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення та податкову вимогу винесено з порушенням процедури їх прийняття та порушення вимог матеріального права які надають пільги позивачу на сплату земельного податку.

Ухвалою суду від 24.07.2023 року було відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 18.08.2023 року продовжено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 07.09.2023 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду.

В судовому засіданні 22 вересня 2023 року у справі №420/18037/23 продовжено розгляд справи у письмовому провадженні та визначено, що рішення по справі буде прийнято 29 вересня 2023 року.

У відзиві на позовну заяву відповідач заперечував проти задоволення позову зазначивши, що контролюючим органом правомірно в автоматичному режимі сформовано податкове повідомлення рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб (далі ППР) №№ 2000418-2411-1503 від 04.11.2022 по 1 земельному податку з фізичних осіб фізичній за 2022 рік особі на суму 1007732,61 грн та 1926394-2409-1503 від 01.05.2023 по земельному податку з фізичних осіб за 2023 рік на суму 1531825,48 гривень та податкову вимогу №0000241-1307-1532 від 28.03.2023p.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Так, згідно даних інформаційно-комунікаційної системи ДПС фізична особа ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку у Овідіопольській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області як платник земельного податку з фізичних осіб, податок нараховується на земельну ділянку, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_2 , НОМЕР_2 кадастровий номер: 5123755200:02:001:0363. Загальна площа земельної ділянки 6,8895 га, цільове призначення земельної ділянки (03.07) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Контролюючим органом в автоматичному режимі сформовано податкове повідомлення рішення про сплату земельного податку з фізичних осіб (далі ППР) №№ 2000418-2411-1503 від 04.11.2022 по земельному податку з фізичних осіб фізичній за 2022 рік особі на суму 1007732,61 грн та 1926394-2409-1503 від 01.05.2023 по земельному податку з фізичних осіб за 2023 рік на суму 1531825,48 гривень. Також контролюючим органом сформовано податкову вимогу №0000241-1307-1532 від 28.03.2023p.

Вважаючи зазначені рішення протиправними позивач за захистом своїх прав звернувся до суду.

Відповідно до п.п.14.1.72 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України - земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а землекористувачів (далі податок для цілей розділу ХІІ цього Кодексу); також постійних

Відповідно до п.п.265.1.3 п.265.1 ст.265 ПК України податку на майно складається з плати за землю.

Відповідно до п.269.1 статті 269 Кодексу платниками плати за землю с:

- платники земельного податку;

- власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);

- землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.

Відповідно до п.п.14.1.34 п.14.1 ст.14 ПКУ власники земельних ділянок юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які відповідно до закону набули права власності на землю в Україні, а також територіальні громади та держава щодо земель комунальної та державної власності відповідно.

В ПК України поняття щодо платників земельного податку вживаються в такому значенні:

відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України - земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі податок для цілей розділу XII цього Кодексу назва розділу XII «податок на майно» із змінами, внесеними згідно із Законом №71-VIII від 28.12.2014);

відповідно до пп.14.1.73. п.14.1 ст.14 ПК України - землекористувачі юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;

відповідно до пп.269.1.1 і 269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України - платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Також слід зазначити, що відповідно до п. 270.1 статті 270 кодексу - об`єктами оподаткування платою за землю є:

- об`єкти оподаткування земельним податком:

- земельні ділянки, які перебувають у власності;

- земельні частки (паї), які перебувають у власності; - земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування;

- об`єкти оподаткування орендною платою земельні ділянки державної комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Відповідно до п.271.2 ст.271 ПКУ - рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до п. 289.2 ст. 289 кодексу - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Ki=1:100,

де 1- індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 289.1 статті 286 кодексу підставою для нарахування земельного податку є:

а) дані державного земельного кадастру;

б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю);

г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);

ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);

д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї);

е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Разом з тим, відповідно до підпункту 69.14 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Вказана норма ПК України набрала чинності 17.03.2022 (Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 №2120-IX»).

Таким чином законодавець звільнив фізичних осіб від обов`язку нарахування і сплати земельного податку фізичних осіб, які не можуть використовувати свої земельні ділянки за цільовим призначення V зв`язку із їх засміченням вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан. Це також логічно, так як при визначені нормативної грошової оцінки земельних ділянок враховується критерій доходу, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки, відповідно при умові вільного використання земельної ділянки у визначений період.

Листом Одеської обласної військової адміністрації вих. №С-1060-взп-01/1247 від 05.06.2023р. ОСОБА_1 надано відповідь на її звернення щодо надання інформації про засмічення вибухонебезпечними предметами та наявність фортифікаційних споруд на земельній ділянці загальною площею 6,8895 га, кадастровий номер №5123755200:01:002:0363, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 . Згідно даного листа (додається) Одеська обласна військова адміністрація повідомляє, що інформація щодо земельних ділянок, які засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди в адміністрації відсутня та порекомендувала з даного питання звернутися до ОК « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».

Відповідно до листа ОК « ІНФОРМАЦІЯ_1 » вих. №2393/17/1345 від 07.06.2023р., останнє рекомендує з вищенаведеного питання звернутися до командувача ОСУВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », так як запитувана інформація не входить до компетенції ОК « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».

Згідно листа ОСУВ «Одеса» вих. № 17/1670 від 13.07.2023р., підтверджена неможливість використання земельної ділянки у зв`язку з нагальною необхідністю встановлення на ній інженерних споруд, згідно інформації наданої командиром в/ч НОМЕР_3 .

Відповідно до листа командира в/ч НОМЕР_4 вих. №350/190/7/50/286 від 19.06.2023р. (додається), земельна ділянка загальною площею 6,8895 га, кадастровий номер №5123755200:01:002:0363, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , починаючи з 24.02.2022р. знаходиться у зоні обмеженого використання у зв`язку із виниклою, через збройний напад на Україну, нагальною необхідністю встановлення на вказаній земельній ділянці інженерних споруд, задля охорони та оборони військового містечка НОМЕР_5 , яке знаходиться у зоні відповідальності військової частини НОМЕР_4 , тому використання вказаної земельної ділянки за цільовим призначенням не можливе.

Згідно листа начальника квартирно-експлуатаційного відділу м.Одеси вих. №2164 від 30.05.2023р., земельна ділянка з кадастровим номером №5123755200:01:002:0363 вздовж двох боків межує із землями оборони, які в період воєнного стану використовуються військовими частинами за призначенням. Крім того, наразі дана земельна ділянка знаходиться у зоні обмеженого використання у зв`язку із розміщенням навколо неї військових об`єктів, фортифікаційних та інших інженерно-саперних споруд, що в період воєнного стану унеможливлює використання вказаної земельної ділянки за її цільовим призначенням.

Таким чином, починаючи з 24.02.2022р. і по день розгляду справи ОСОБА_1 позбавлена можливості використовувати земельну ділянку, вільно володіти нею та відповідно отримувати від її використання будь-який дохід, у зв`язку із встановлення на вказаній земельній ділянці військових інженерних споруд для цілей ЗСУ. Земельний податок за земельну ділянку кадастровий номер 5123755200:01:002:0363 не нараховується і не сплачується відповідно згідно із пп.69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції чинній на дату визначення відповідачем грошового зобов`язання і складення податкового повідомлення-рішення від 04.11.2022р. №2000418-2411-1503). Отже відповідач протиправно нарахував ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2022 рік в сумі 1 007 732,61 грн., протиправно склав та надіслав податкове повідомлення-рішення від 04.11.2022р. №2000418-2411-1503 та протиправно нарахував ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 1531825,48грн., протиправно склав та надіслав податкове повідомлення-рішення від 01.05.2023р. №1926394-2409-1503.

Окремо суд зазначає, що як встановлено судом ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка загальною площею 6,8895 га, кадастровий номер №5123755200:01:002:0363, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , цільове призначення земельної ділянки «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі». Проте розмір земельного податку був визначений відповідачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №20869 від 14.09.2022р. Інформація з даного Витягу не може бути підставою для визначення податкового зобов`язання ОСОБА_1 з земельного податку за 2022р. щодо вищезазначеної земельної ділянки, так як був сформований щодо іншої земельної ділянки з кадастровим номером №5123755200:02:001:0363.

Крім того, судом встановлено, що відповідно до листа ГУ ДПС в Одеській області вих. №27575/6/15-32-12-05-06 від 14.06.2023 р., з 09.02.2017р. в інформаційно-комунікаційних системах ДПС було змінено податкову адресу ОСОБА_1 на: АДРЕСА_4 .

Оскаржувані податкові повідомлення-рішення та податкова вимога направлялись на адресу АДРЕСА_5 та вручено позивачу не було.

Враховуючи те, що податкове повідомлення-рішення не направлялось за адресою ОСОБА_1 : АДРЕСА_4 , та відповідно позивачу не вручалось, зазначена у податковій вимозі сума грошового зобов`язання є неузгодженою, у зв`язку із чим відсутні підстави стверджувати про факт виникнення податкового боргу і підстав складання, надсилання (вручення) податкової вимоги.

Враховуючи викладене та відсутність підстав для нарахування земельного податку з фізичних осіб за 2022 та 2023 роки суд дійшов висновку про задоволення позову.

Згідно з ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень та податкової вимоги, - задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.11.2022p. №2000418-2411-1503;

Визнати протиправною і скасувати податкову вимогу №0000241-1307-1532 від 28.03.2023p.;

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 01.05.2023p. №1926394-2409-1503.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13420,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113824017
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/18037/23

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні