Рішення
від 26.09.2023 по справі 480/8326/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 вересня 2023 року Справа № 480/8326/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/8326/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, Енергодарської міської військової адміністрації Василівського району Запорізької області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 з урахуванням уточнень позовних вимог просить суд:

- визнати протиправною та скасувати відмову Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, оформлену ним у формі листа № 112 від 31.10.2022, у наданні їй разової матеріальної допомоги в зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар Запорізької області;

- зобов`язати Енергодарську міську військову адміністрацію Василівського району Запорізької області надати їй разову матеріальну допомогу у розмірі 100 000 грн відповідно до Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, який затверджений рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, у зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар, а Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області зобов`язати виплатити таку допомогу.

Свої вимоги мотивує тим, що 04 березня 2022 року при штурмі міста Енергодар російськими військами було вбито батька ОСОБА_1 - ОСОБА_2 .

Факт його загибелі під час обстрілів російськими військами став публічною інформацією, що підтверджена записом міського голови м. Енергодар ОСОБА_3 на його телеграм-каналі, а також продубльована Медіа Центром Енергодар на їх соціальній сторінці у " Fасеbоок ".

Про затвердження виконавчим комітетом Енергодарської міської ради Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара позивачці стало відомо 01 вересня 2022 року з телеграм-каналу Енергодарського міського голови Дмитра Орлова, після чого нею негайно розпочато збір необхідних документів.

Після зібрання усього необхідного пакету документів, що визначені Порядком № 77, зазначених у записі від 01 вересня 2022 року на телеграм-каналі Енергодарського міського голови Дмитра Орлова, позивачкою 09.09.2022 підготовлено та направлено заяву про надання разової матеріальної допомоги у зв`язку зі смертю батька у сканованому вигляді на електронні адреси: ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , а також надіслано у паперовому вигляді засобами поштового зв`язку до Центру допомоги евакуйованим громадянам з Енергодара.

Однак, 12.09.2022 з електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_4 позивачці Управлінням праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області було надіслано зауваження до заяви від 09.09.2022, що полягали у необхідності доопрацювання пакету документів та надання копії лікарського свідоцтва про смерть.

Вважаючи вимогу про надання копії саме цього документу незаконною, беручи до уваги неможливість ознайомлення із повним офіційним текстом Порядку № 77 через технічну недоступність офіційного сайту Енергодарської міської ради, ОСОБА_1 20.09.2022 звернулась до виконавчого комітету Енергодарської міської ради із запитом про надання для ознайомлення повного тексту Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, та копії рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради про його затвердження.

04.10.2022 супровідним листом № 01-08-К/03 від 03.10.2022 направлено на електронну адресу позивачки скановану копію рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради № 87 від 23.09.2022, яким затверджено нову редакцію Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які отримали поранення, та родинам загиблих громадян міста на тимчасово окупованій території міста Енергодара. При цьому даним рішенням № 87 від 23.09.2022 виконавчим комітетом Енергодарської міської ради визнано таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77.

04.10.2022 позивачкою повторно направлено на електронну адресу виконавчого комітету Енергодарської міської ради запит про надання для ознайомлення копії саме рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77 та копії повного тексту Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, що затверджений відповідним рішенням.

На зазначений запит, всупереч та в порушення вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", зокрема, строків розгляду запитів на інформацію, виконавчим комітетом Енергодарської міської ради надано відповідь лише 21.10.2022.

Ознайомившись із повним текстом Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, що затверджений рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, вважаючи вимогу про надання копії саме лікарського свідоцтва про смерть незаконною, оскільки у переліку документів, що мають бути подані разом із заявою про надання разової матеріальної допомоги відповідно до Порядку № 77, відсутній такий документ, позивачкою 21.10.2022 направлено на електронну пошту відповідача 1 доповнення до її заяви, наголошено на розгляді заяви від 09.09.2022 та висловлено прохання надати разову матеріальну допомогу, що передбачена Порядком № 77.

На зазначене відповідач 1 відреагував 31.10.2022 листом № 112, в якому зазначив про те, що не має законних підстав прийняти надіслані 09.09.2022 позивачкою документи, однак фактично цим листом Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області відмовило ОСОБА_1 у наданні разової матеріальної допомоги у зв`язку зі смертю батька.

Вважаючи протиправною та незаконною відмову Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області у наданні разової матеріальної допомоги (у формі листа № 112 від 31.10.2022), позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 23.12.2022 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 18.01.2023 зупинено провадження в адміністративній справі № 480/8326/22 до звільнення міста Енергодар Запорізької області і припинення (скасування) воєнного стану в Україні.

Ухвалою суду від 21.02.2023 поновлено провадження в адміністративній справі № 480/8326/22.

В подальшому представником позивачки подано заяву про заміну відповідача у справі, Виконавчий комітет Енергодарської міської ради на відповідача - Енергодарську міську військову адміністрацію Василівського району Запорізької області.

Ухвалою суду від 11.07.2023 заяву ОСОБА_1 про заміну відповідача у справі задоволено. Допущено у справі № 480/8326/22 заміну первісного відповідача - виконавчого комітету Енергодарської міської ради належним відповідачем - Енергодарською міською військовою адміністрацією Василівського району Запорізької області.

Позивачка, її представник в судове засідання з`явилися, уточнені позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представником Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області суду надано відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечує зазначає, що в Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, було затверджено умови та порядок надання разової матеріальної допомоги. Заява про надання допомоги повинна була надаватись разом з копіями визначених документів (розділ II Порядку № 77). Позивачкою 09.09.2022 на електронну адресу відповідача було направлено заяву з копіями документів. З метою уточнення встановлення причини смерті ОСОБА_2 та цільового використання бюджетних коштів, 12.09.2022 через електронну пошту позивачці було повідомлено про надання копії лікарського свідоцтва про смерть.

Згідно ст. 20 Закону України "Про звернення громадян", звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, азі, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

23.09.2022 рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради № 87 було затверджено Порядок надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які отримали поранення, та родинам загиблих громадян міста на тимчасово окупованій території м. Енергодара. В свою чергу зазначеним рішенням дія Порядку № 77 втратила чинність.

В розділі II Порядку № 87 затверджені умови та порядок надання разової матеріальної допомоги. Згідно іг.4 розділу II Порядку № 87, датою звернення за разовою матеріальною допомогою вважається дата подання заяви разом з необхідними документами, переліченими у п.2 р.ІІ Порядку залежно від випадку що стався, але не пізніше шести місяців в якому настало поранення або смерть особи/дитини.

21.10.2022 позивачкою на електронну адресу відповідача було направлене звернення з проханням розглянути заяву від 09.09.2022 та надати разову матеріальну допомогу, що передбачена Порядком № 77.

31.10.2022 відповідачем на звернення позивачки від 21.10.2022 було надано відповідь про відсутність законних підстав отримання документів, так як Порядок № 77 втратив чинність, а згідно діючого Порядку № 87 минув шестимісячний термін з дня смерті особи.

Представник зазначає, що відповідно до ст.58 Конституції України, закони та інші нормативно - правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Зворотна дія - це дія новоприйнятої норми на відносини (права і обов`язки), які завершилися на момент набуття нею календарної чинності. Це така дія акту на відносини, що існували до його прийняття, за якої припускається, що новий нормативний акт існував на момент їх виникнення. Але бувають винятки, скажімо, у кримінальному законодавстві. Так, якщо нормативний акт, прийнятий після вчинення правопорушення, пом`якшує чи звільняє від юридичної відповідальності, то такий акт має зворотну силу, а якщо встановлює чи обтяжує відповідальність - то не має. Так. згідно з КК (ст. 4) злочинність і караність діяння визначаються законом, який діяв на час вчинення цього діяння - це загальне правило.

Отже, дія принципу незворотності дії закону в часі знаходиться у площині кримінального права.

Принцип неретроактивності - принцип, за загальним правилом якого норма права не може мати зворотної дії в часі.

Принцип є важливим елементом принципів законності, правової визначеності.

Таким чином в Україні винятком з принципу є дія нормативних актів, що пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Принцип неретроактивності нормативних актів закріплений у Розділі II Конституції України "Права, свободи та обов`язки людини і громадянина" у зв`язку з чим, в інтерпретації Конституційного Суду України, він поширюється лише на фізичних осіб (рішення від 9 лютого 1999 р. № 1-рп/99 у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів).

Відповідно до позиції Конституційного Суду щодо юридичних осіб зворотна дія можлива (не тільки, коли скасовується або пом`якшується юридична відповідальність, а й у всіх інших випадках), але, зрозуміло, на підставі відповідної вказівки, яка зазвичай робиться на рівні окремого нормативного акта і стосується виключно дії його приписів.

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання цільового використання бюджетних коштів, а, також, утворення програм соціальної допомоги вирішується виключно на пленарних засіданнях та входить до повноважень органу міської ради. Порядок формування та використання програм соціальної допомоги визначається порядком надання матеріальної допомоги, що затверджується виконавчим комітетом міської ради.

Згідно ст.61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", самостійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Представник вважає, що управлінням права позивачки порушені не були, у задоволенні позову просить відмовити, справу розглядати без його участі.

Представником Енергодарської міської військової адміністрації Василівського району Запорізької області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити, мотивуючи це аналогічними поясненнями, викладеними у відзиві Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області.

Крім того, наголошує, що оскільки Порядок набирає чинності з дня його затвердження та діє на час тимчасової окупації м. Енергодара (п.3 розділу І Порядку), то він регулює відносини, що виникли після його затвердження.

Враховуючи те, що смерть ОСОБА_2 наступила 04.03.2022, а Порядок надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території, було затверджено рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради № 77 від 30.08.2022 отже, посилання позивачки на вказаний Порядок вважає безпідставними.

Зазначених принципів застосування нормативних актів в часі дотримується і позивачка в своїй позовний заяві.

Представник пояснює, що відповідно до пункту 2 розділу І та розділу IV Порядку розпорядником коштів міського бюджету є УПСЗН та контроль за виконанням Порядку, а також за цільовим та ефективним використанням коштів міського бюджету, здійснюється УПСЗН.

Таким чином, ані на Енергодарську міську військову адміністрацію Василівського району Запорізької області, ані на виконавчий комітет Енергодарської міської ради не покладено жодних функціональних обов`язків щодо виконання Порядку чи здійснення контролю за його виконанням.

Отже, враховуючи те, що позивачкою не зазначено жодної з норм чинного законодавства України, яка на її думку порушена управлінням праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради та Енергодарською міською військовою адміністрацію Василівського району Запорізької області, а все обґрунтування зведено до необхідності застосування, в даному випадку Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, то вказані позовні вимоги нормами, що містяться в актах законодавства не обґрунтовані. Справу просить розглядати без його участі.

Вислухавши позивачку, її представника, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 04 березня 2022 року при штурмі міста Енергодар російськими військами було вбито батька ОСОБА_1 - ОСОБА_2 .

Факт його загибелі під час обстрілів російськими військами став публічною інформацією, що підтверджена записом міського голови м. Енергодар ОСОБА_3 на його телеграм-каналі, а також продубльована Медіа Центром Енергодар на їх соціальній сторінці у " Fасеbоок ".

Про затвердження виконавчим комітетом Енергодарської міської ради Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара позивачці стало відомо 01 вересня 2022 року з телеграм-каналу Енергодарського міського голови Дмитра Орлова, після чого нею негайно розпочато збір необхідних документів.

Після зібрання усього необхідного пакету документів, що визначені Порядком № 77, зазначених у записі від 01 вересня 2022 року на телеграм-каналі Енергодарського міського голови Дмитра Орлова, позивачкою 09.09.2022 підготовлено та направлено заяву про надання разової матеріальної допомоги у зв`язку зі смертю батька у сканованому вигляді на електронні адреси: ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , а також надіслано у паперовому вигляді засобами поштового зв`язку до Центру допомоги евакуйованим громадянам з Енергодара.

12.09.2022 з електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_4 позивачці Управлінням праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області було надіслано зауваження до заяви від 09.09.2022, що полягали у необхідності доопрацювання пакету документів та надання копії лікарського свідоцтва про смерть.

Вважаючи вимогу про надання копії саме цього документу незаконною, беручи до уваги неможливість ознайомлення із повним офіційним текстом Порядку № 77 через технічну недоступність офіційного сайту Енергодарської міської ради, ОСОБА_1 20.09.2022 звернулась до виконавчого комітету Енергодарської міської ради із запитом про надання для ознайомлення повного тексту Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, та копії рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради про його затвердження.

04.10.2022 супровідним листом № 01-08-К/03 від 03.10.2022 направлено на електронну адресу позивачки скановану копію рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради № 87 від 23.09.2022, яким затверджено нову редакцію Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які отримали поранення, та родинам загиблих громадян міста на тимчасово окупованій території міста Енергодара. При цьому даним рішенням № 87 від 23.09.2022 виконавчим комітетом Енергодарської міської ради визнано таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77.

04.10.2022 позивачкою повторно направлено на електронну адресу виконавчого комітету Енергодарської міської ради запит про надання для ознайомлення копії саме рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77 та копії повного тексту Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, що затверджений відповідним рішенням.

На зазначений запит, всупереч та в порушення вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", зокрема, строків розгляду запитів на інформацію, виконавчим комітетом Енергодарської міської ради надано відповідь лише 21.10.2022.

Ознайомившись із повним текстом Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, що затверджений рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, вважаючи вимогу про надання копії саме лікарського свідоцтва про смерть незаконною, оскільки у переліку документів, що мають бути подані разом із заявою про надання разової матеріальної допомоги відповідно до Порядку № 77, відсутній такий документ, позивачкою 21.10.2022 направлено на електронну пошту відповідача 1 доповнення до її заяви, наголошено на розгляді заяви від 09.09.2022 та висловлено прохання надати разову матеріальну допомогу, що передбачена Порядком № 77.

На зазначене відповідач 1 відреагував 31.10.2022 листом № 112, в якому зазначив про те, що не має законних підстав прийняти надіслані 09.09.2022 позивачкою документи, однак фактично цим листом Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області відмовило ОСОБА_1 у наданні разової матеріальної допомоги у зв`язку зі смертю батька.

Вважаючи протиправною та незаконною відмову Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області у наданні разової матеріальної допомоги (у формі листа № 112 від 31.10.2022), позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Таке положення деталізується у Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні", у ст. 59 якого зазначається право не тільки органів, а й посадових осіб місцевого самоврядування видавати правові акти.

Рішення, що видається в межах компетенції органу місцевого самоврядування, які містять норми права, обов`язкові для населення самоврядних територій, а також для установ і організацій, які здійснюють діяльність у межах цих територій.

В Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77 (далі - Порядок № 77), було затверджено умови та порядок надання разової матеріальної допомоги.

Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території затвердженого рішенням виконавчого комітету від 30.08.2022 № 77 розпорядником коштів міського бюджету є управління праці та соціального захисту населення міської ради.

Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку порядок набирає чинності з дня його затвердження та діє на час тимчасової окупації м. Енергодара.

Пунктом 3 розділу II Порядку № 77 визначено, що для оформлення разової матеріальної допомоги заявник (поранена особа, член сім`ї пораненої або загиблої/померлої особи, або законний представник дитини) подає:

заяву в довільній формі на ім`я начальника УПСЗН ОСОБА_4 ;

копію паспорта або ID-картки та додатку до неї, або тимчасової довідки, що його замінює (для пораненої особи/дитини від 14 років - обов`язково);

копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру або відмітки про його відсутність;

довідку з медичного закладу про отримане поранення особи/дитини з зазначенням ступеню тяжкості поранення;

копію документа з висновком про причину смерті особи/дитини, пов`язану з вибухами снарядів та/або стріляниною;

копію документа з банківської установи про відкриття особистого рахунку за стандартами IBAN, на який може бути зарахована разова матеріальна допомога;

копія документа, підтверджуючого сімейні правовідносини (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо).

Як встановлено в судовому засіданні, ОСОБА_1 на виконання вимог Порядку № 77 для отримання разової матеріальної допомоги подано Відповідачу 1 наступні документи:

- заяву від 09.09.2022;

- копію паспорта ОСОБА_1 ;

- копію ІПН ОСОБА_1 ;

- копію витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті ОСОБА_2 , який слугує документом, що підтверджує причину смерті, пов`язану з вибухами та/або стріляниною;

- скріншот запису міського голови м. Енергодар ОСОБА_3 на його телеграм- каналі щодо загибелі ОСОБА_2 ;

- скріншот запису Медіа Центр Енергодар на їх соціальній сторінці у Facebook щодо загибелі ОСОБА_2 ;

- банківські реквізити ОСОБА_1 ;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_1 ;

- копію свідоцтва про смерть ОСОБА_2 .

Як зазначила позивачка, довідка з медичного закладу про отримання поранення особи/дитини з зазначенням ступеню тяжкості поранення не подавалась, так як зазначений документ не має відношення до даного випадку, оскільки в даній ситуації має місце отримання разової матеріальної допомоги у зв`язку з загибеллю (смертю) батька, а не отримання ним поранення.

Таким чином, позивачкою подано повний пакет документів відповідно до переліку, передбаченого Порядком № 77.

Статтею 58 Конституції України закріплено один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи (частина перша статті 58 Конституції України) (абзаци перший-четвертий пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997).

Це є гарантією стабільності, утвердження держави як правової, в якій визнається і діє принцип верховенства права (статті 1, 8 Конституції України) (речення друге абзацу першого пункту 7 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 25 грудня 2003 року № 22-рп/2003).

Конституційний Суд України вважає, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності (абзац четвертий пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 28 січня 2016 року № 955-VІІІ зі змінами від 12 липня 2019 року № 5-р(І)/2019).

Тобто розпочатий процес реалізації права повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом.

У контексті застосування принципу незворотності дії закону у часі це означає, що у разі, якщо правовідносини стосовно реалізації певного права розпочато у період чинності нормативно-правового акта, за умови, що особа здійснила конкретні дії, що виражають її волевиявлення стосовно реалізації права (звернулась до суб`єкта владних повноважень, подала повний пакет документів тощо), то особа повинна мати можливість закінчити реалізацію відповідного права за тими нормами, що діяли на момент початку реалізації відповідного права, навіть якщо до завершення реалізації права вони втратили чинність.

Аналогічний висновок сформульований Верховним Судом у постанові від 19 червня 2018 року у справі № 820/5348/17: розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), що узгоджується з принципом правової визначеності.

Конституційний Суд України у рішенні від 29.06.2010 № 17-рп/2010 також зазначив, що одним з елементів верховенства права є принцип правової визначеності, в якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

Відповідно до пп. 5.4 п. 5 рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005 із конституційних принципів рівності і справедливості випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі.

За загальним правилом закон зворотної сили не має. Це правило повинно надавати визначеності і стабільності суспільним відносинам. Це означає, що закони поширюють свою дію лише на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно- правовими актами чинності (постанова від 24.09.2020 Сьомого апеляційного адміністративного суду у справі 120/1563/20-а).

Принцип незворотності дії в часі нормативно-правових актів знайшов своє закріплення і в ст. 7 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини від 1950 року, відповідно до якої нікого не може бути визнано винним у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення на підставі будь-якої дії чи бездіяльності, яка на час її вчинення не становила кримінального правопорушення згідно з національним законом або міжнародним правом. Також не може бути призначене суворіше покарання ніж те, що підлягало застосуванню на час вчинення кримінального правопорушення.

Виходячи із суті ст. 7 згаданої Конвенції, дія принципу незворотності дії закону в часі знаходиться в площині кримінального права.

Однак Європейський суд з прав людини у своїй практиці все ж застосовує широкий підхід до дії принципу незворотності дії закону в часі шляхом більш широкого розуміння захисту прав і свобод людини та застосування принципу верховенства права, не обмежуючись кримінально-правовим підходом до дії принципу незворотності дії закону в часі, а розширюючи дію цього принципу в галузевому розрізі права. Досить часто такому широкому підходу може слугувати й тлумачення Судом гарантованих Конвенцією прав і свобод людини через застосування принципу предмету та мети Конвенції.

Метою Конвенції, як вказується в численних рішеннях ЄСПЛ, є захист індивідуальних прав людини, а також розвиток ідеалів та цінностей демократичного суспільства. Крім того, часто Суд у своїх рішеннях посилається не лише на предмет і мету Конвенції, а застосовує для підсилення своєї позиції також слова її Преамбули про верховенство права у відповідності із Статутом Ради Європи.

У справі "Праведная проти Росії" від 18.11.2004 російський місцевий суд при розгляді спору щодо порядку нарахування пенсії застосував наказ Міністерства праці РФ, виданий після прийняття рішення у справі, як підставу для перегляду власного рішення за нововиявленими обставинами. При цьому, якщо попереднє рішення винесено на користь позивачки, то в результаті перегляду вже на підставі цього наказу Мінпраці РФ у задоволенні її вимог було відмовлено. Оскільки ключовим питанням цієї справи було ретроспективне застосування відомчого некримінального нормативно-правового акту, що прямо не підпадає під дію статті 7 Конвенції, ЄСПЛ аналізував ситуацію, що склалася в контексті статті б, яка гарантує право на справедливий суд. Суд одноголосно дійшов висновку, що це право було порушено.

Виходячи з зазначеного, суд зазначає, що до позивачки має бути застосована процедура надання разової матеріальної допомоги, яка діяла на момент її звернення до Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області із заявою від 09.09.2022 та документами, тобто процедура, визначена Порядком № 77.

На підставі викладеного, суд вважає, що відмова Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, оформлена у формі листа № 112 від 31.10.2022 щодо надання ОСОБА_1 разової матеріальної допомоги в зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар Запорізької області є пртиправною та підлягає скасуванню, відтак наявні підстави для задоволення вимоги щодо зобов`язання Енергодарської міської військової адміністрації Василівського району Запорізької області надати ОСОБА_1 разову матеріальну допомогу у розмірі 100 000 грн відповідно до Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, який затверджений рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, у зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, Енергодарської міської військової адміністрації Василівського району Запорізької області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати відмову Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, оформлену у формі листа № 112 від 31.10.2022, у наданні ОСОБА_1 разової матеріальної допомоги в зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар Запорізької області.

Зобов`язати Енергодарську міську військову адміністрацію Василівського району Запорізької області надати ОСОБА_1 разову матеріальну допомогу у розмірі 100 000 грн відповідно до Порядку надання разової матеріальної допомоги громадянам міста, які загинули або поранені на тимчасово окупованій території міста Енергодара, який затверджений рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 30.08.2022 № 77, у зв`язку зі смертю її батька - ОСОБА_2 - ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Енергодар, а Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області зобов`язати виплатити таку допомогу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1984,80 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено03.10.2023
Номер документу113835666
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —480/8326/22

Рішення від 18.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Рішення від 26.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні