Рішення
від 05.10.2023 по справі 360/855/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

05 жовтня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/855/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду А.Г. Секірська, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

04.08.2023 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

- визнати незаконним та скасувати наказ Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 03.07.2023 № 44-к/вс Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивач з 15 квітня 2016 року призначений на посаду головного спеціаліста - юрисконсульта Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації із присвоєнням 13 рангу державного службовця згідно з наказом Управління від 15.04.2016 № 43-к.

Наказом Управління від 4 березня 2022 року № 1-к/вс Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану усім державним службовцям було запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління.

Згідно з наказом Управління від 5 квітня 2023 року № 20-к/вс Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_2 (копія додається) з 5 квітня 2023 року було призупинено дію трудового договору з позивачем.

4 липня 2023 року позивачу відправлено повідомлення про зміну істотних умов державної служби, а саме: зміну місця розташування Управління (переміщення до іншого населеного пункту) з 07 серпня 2023 року та необхідність продовжити позивачем виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі після відновлення дії трудового договору, який наразі призупинений.

У вказаному Повідомленні робиться посилання на наказ Управління від 03.07.2023 № 44-к/вс Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану, далі Наказ № 44-к/вс.

Так, згідно з пунктом 1 Наказу № 44-к/вс встановлюється: Змінити тимчасове місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичної особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Також згідно з пунктом 2 Наказу № 44-к/вс встановлюється: Визначити тимчасовим місцезнаходженням Управління місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень.

Вказаний наказ позивач вважає протиправним з огляду на таке.

Відповідачем сформульована неіснуюча в чинному законодавстві України категорія «тимчасове місцезнаходження». Так, відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо державних органів як юридичних осіб: місцезнаходження юридичної особи.

Також, виходячи з норм Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», встановлено проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи. Таким чином, фактичне місце ведення діяльності Управління чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю Управління (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку, і є місцезнаходженням Управління, а у разі його зміни зміна місцезнаходження Управління підлягає державній реєстрації у встановленому законом порядку без огляду на те, чи така зміна місцезнаходження розглядається Управлінням суто у практичному аспекті як тимчасова, постійна чи будь-яка інша.

Відповідачем сформульована внутрішньо суперечлива конструкція «змінити … місцезнаходження Управління … без зміни місцезнаходження юридичної особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань».

Така сформульована відповідачем внутрішньо суперечлива конструкція може свідчити про те, що відповідач не має дійсного наміру змінювати місцезнаходження Управління, адже прямо вказує, що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань не відбудеться зміни місцезнаходження Управління, тобто державна реєстрація зміни місцезнаходження Управління проводитись не буде. Таким чином, в Єдиному державному реєстрі і надалі будуть міститися такі відомості щодо місцезнаходження Управління як юридичної особи: «Україна, 93405, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59».

Про фіктивність встановленої Наказом № 44-к/вс зміни місцезнаходження Управління свідчить і той факт, що, визначаючи нібито нове місцезнаходження Управління, відповідач навіть не зазначає адреси нового місцезнаходження Управління.

Так, згідно з формою 3 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи органу влади», затвердженою Наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року N 3268/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 10 квітня 2023 року N 1292/5), місцезнаходження юридичної особи включає такі реквізити адреси: індекс, назва області, назва району, назва населеного пункту, назва району в населеному пункті, тип та назва площі, вулиці, провулку тощо, номер будинку, номер корпусу, тип приміщення, номер приміщення.

Крім того, навіть у тому випадку, якщо б відповідач мав дійсний намір змінити місцезнаходження Управління (визначив би конкретну адресу нового місцезнаходження Управління у місті Дніпро, підготував би документи для проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження Управління), то в силу приписів закону відповідач, однаково, не мав би права визначати нове місцезнаходження Управління за адресою у місті Дніпро, адже згідно зі статтею 4 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації знаходяться відповідно в обласних і районних центрах, містах Києві та Севастополі. Тобто Управління, будучи структурним підрозділом обласної державної адміністрації, в силу вказаної норми закону не може знаходитись у місті Дніпро, адже місто Дніпро не є обласним центром Луганської області.

Згідно з частиною третьою статті 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» у разі неможливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території місце розташування державних органів, утворених відповідно до Конституції та законів України, визначається Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, у разі неможливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території місце розташування Управління як державного органу, утвореного відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», може бути визначене лише Кабінетом Міністрів України.

Проте у Наказі № 44-к/вс відсутні посилання на жодне рішення Кабінету Міністрів України, яке б визначало місцем розташування Управління місто Дніпро. Отже, існує обґрунтований сумнів у наявності відповідного рішення Кабінету Міністрів України.

Враховуючи все вищевикладене, пункти 1 та 2 Наказу № 44-к/вс мають бути визнані незаконними та скасовані.

Згідно зі статтею 43 Закону України «Про державну службу» зміною істотних умов державної служби вважається, зокрема, зміна місця розташування державного органу (в разі його переміщення до іншого населеного пункту).

Отже, за відсутності факту зміни місця розташування Управління (є відсутнім факт переміщення Управління до іншого населеного пункту) є, відповідно, відсутнім і факт зміни істотних умов державної служби. Тому мають бути визнані незаконними та скасовані пункт 3 («Працівникам Управління продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі з 07.08.2023»), пункт 4 (в якому доручається попередити працівників Управління про зміну істотних умов державної служби) та пункт 5 (в якому визнається таким, що втрачає чинність з 07.08.2023, Наказ № 1-к/вс) Наказу № 44-к/вс.

Ухвалою суду від 09.08.2023 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

24.08.2023 відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено таке.

Згідно п. 4, ч. 2, ст. 162 КАС України Управління повідомляє, що з тих обставин, на які посилається ОСОБА_1 у позовній заяві, Управлінням визнаються лише наступні обставини.

ОСОБА_1 з 15 квітня 2016 року призначений на посаду головного спеціаліста - юрисконсульта Управління із присвоєнням 13 рангу державного службовця на підставі наказу Управління від 15.04.2016 № 43-к.

Зокрема начальником Управління дійсно 4 березня 2022 року на підставу Наказу № 1- к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану» (далі Наказ №1-к/вс), усім державним службовцям, у тому числі головному спеціалісту - юрисконсульту Управління Фоменко Денису Олександровичу, було запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління.

07.08.2023 Наказ №1-к/вс втратив чинність у зв`язку з винесенням 03.07.2023 начальником Управління Наказу № 44-к/вс «Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану» (далі Наказ № 44-к/вс), законність якого оскаржується ОСОБА_1 у поданому ним позові.

Також дійсно Наказом Управління від 5 квітня 2023 року № 20-к/вс «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_2 » (далі Наказ № 20-к/вс) з 5 квітня 2023 року було призупинено дію трудового договору з головним спеціалістом - юрисконсультом Управління Фоменко Денисом Олександровичем до припинення або скасування воєнного стану відповідно до ст. 7 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»/ або переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ОСОБА_1 .

ОСОБА_1 оскаржував у Луганському окружному адміністративному суді Наказ № 20-к/вс, але 01.08.2023 судом у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення заборгованості із заробітної плати було повністю відмовлено (справа № 360/484/23, суддя Смішлива Т.В.).

Тобто станом на сьогоднішній день трудові правовідносини з позивачем призупинені на підставі Наказу № 20-к/вс.

04.07.2023 дійсно головний спеціаліст з питань персоналу Управління ОСОБА_3 направила позивачу через мобільний месенджер «WhatsApp» копію повідомлення про зміну істотних умов державної служби.

Згідно із п. 5, ч. 2, ст. 162 КАС України Управління заперечує проти позовних вимог щодо визнання незаконним та скасування наказу Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 03.07.2023 № 44-к/ вс «Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану», виходячи з наступного.

Позивач з посиланням на ч. 3 ст. 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» вважає, що пункт 1 та пункт 2 Наказу № 44-к/ вс є незаконними і мають бути скасовані, оскільки Кабінет Міністрів України не приймав рішення, яке б визначало місце розташування Управління у місті Дніпро.

Однак такі підстави для визнання незаконним та скасування Наказу № 44-к/вс є необґрунтованими, оскільки на виконання резолюції Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля № 22784/1/1-22 від 05.09.2022 Міністерство розвитку громад та територій України розглянуло лист Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 щодо погодження тимчасового місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у м. Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомості про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань і повідомило, що перебування керівництва і працівників структурних підрозділів Луганської військової адміністрації на території м. Дніпро Дніпропетровської області сприяє дотриманню норм підпункту другого частини шостої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яким передбачено, що начальник військової адміністрації організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень.

Окрім цього, у листі № 1/34.3/7093-22 від 12.09.2022 Мінрегіоном було зазначено про розроблення проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо діяльності військових адміністрацій, яким передбачено норму щодо переміщення (евакуацію) на іншу територію в межах відповідної області або за межі області військових адміністрацій населених пунктів, районів, областей у разі необхідності за рішенням Кабінету Міністрів України на підставі звернення Генерального штабу Збройних Сил України за поданням начальника відповідної військової адміністрації.

На підставі зазначеного проєкту до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» відповідні зміни наразі ще не внесені, а норма ч. 3 ст. 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» не передбачає порядок та механізм визначення Кабінету Міністром України місця розташування державних органів, які не мають можливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території, тому доводи позивача, що Кабінет Міністрів України має приймати саме рішення про визначення місця розташування Управління у місті Дніпро є безпідставними.

Згідно п. 2 нової редакції положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, затвердженої розпорядженням голови обласної держадміністрації начальника обласної військової адміністрації Сергія Гайдая від 21.02.2023 № 33 (далі Положення) Управління підпорядковане голові, підзвітне та підконтрольне заступнику голови згідно з розподілом обов`язків, Міністерству культури та інформаційної політики України (далі МКІП) у межах, передбачених чинним законодавством, а з питань міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав корінних народів і національних меншин в Україні Державній службі України з етнополітики та свободи совісті (далі ДЕСС).

Згідно п. 11 Положення накази начальника Управління, що суперечать Конституції та законам України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, можуть бути скасовані головою, МКІП, іншим центральним органом виконавчої влади.

Наказу № 44-к/ вс наразі не скасований ані головою, ані МКІП, ані іншими центральними органами виконавчої влади, оскільки не суперечить Конституції та законам України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

Правову основу оскаржуваного позивачем наказу складають Закон України «Про правовий режим воєнного стану», ст. ст. 3, 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», ст. 43 Закону України «Про державну службу», ст. 32 Кодексу законів про працю України, постанова Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 року №440 «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану», указ Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-ІХ, указ Президента України від 14.03.2022 р. № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 15.03.2022 р. № 2119- ІХ, указ Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 21.04.2022 р. № 2212- ІХ, указ Президента України від 17.05.2022 р. № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 22.05.2022 р .№ 2263-ІХ, указ Президента України від 12.08.2022 р. № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 15.08.2022 р. № 2500-IX, указ Президента України від 07.11.2022 р. № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 16.11.2022 № 2738-ІХ, указ Президента України від 06.02. 2023 р. № 58/2023, «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 7 лютого 2023 р. № 2915-IX, від 01.05. 2023 р. № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 2 травня 2023 р. № 3057-IX в Україні, а також розпорядження голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 року № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану».

Розпорядження № 98 були винесено головою Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації з метою забезпечення більш ефективної організації діяльності, вжиття координаційних заходів, оперативної взаємодії з іншими органами державної влади, військовим командуванням, військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування, об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, збереження життя та здоров`я працівників, забезпечення виконання покладених завдань і повноважень на підставі листа Офісу Президента України від 16.09.2022 року № 02-01/887, листа Міністерства розвитку громад та територій України № 1/34.3/7093-22 від 12.09.2022 року, листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 04.10.2022 року № 20587/0/2- 22.

Зокрема Офіс Президента України листом від 16.09.2022 № 02-01/887 погодив пропозицію начальника Луганської обласної військової адміністрації С.В. Гайдая щодо надання дозволу на тимчасове місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у місті Дніпрі.

Окрім цього у п. 4 Розпорядженні № 98 голова Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації зобов`язав керівників структурних підрозділів облдержадміністрації за погодженням із головою, заступниками голови згідно із розподілом обов`язків вжити заходів щодо організації роботи підпорядкованих структурних підрозділів з 01.07.2023 року у місті Дніпрі з урахуванням реальної потреби та можливості.

Наказ № 44-к/ вс фактично було винесено з метою виконання Розпорядження № 98, у тому числі пункту 4.

Розпорядження № 98 наразі чинне, не скасовано та не оскаржується окремо позивачем у позовній заяві, тому відсутні правові підстави для скасування та визнання незаконним Наказу № 44-к/ вс.

Також не можна погодитись із такими підставами для скасування п. п. 3, 4 та 5 Наказу № 44-к/ вс, які зазначає позивач у адміністративному позову, а саме: відсутність факту зміни місцезнаходження Управління свідчить про відсутність факту зміни істотних умов державної служби.

Розпорядженням № 98, а саме п. п. 1, 2 було змінено тимчасове місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомості про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань, а також визначено тимчасовим місцезнаходженням Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень.

03.07.2023 Управління винесло Наказ № 44-к/ вс і не здійснювало внесення змін про місцезнаходження Управління у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі Реєстр), оскільки Розпорядженням № 98 не було передбачено обов`язку зміни тимчасового місцезнаходження структурних підрозділів Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації у Реєстрі.

Таким чином, Управління змінило тимчасове місцезнаходження з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без внесення відповідних змін до Реєстру, оскільки такі зміни тимчасового місцезнаходження Управління, у складі Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації в умовах воєнного стану були фактично погоджені з Кабінетом Міністрів України.

28.08.2023 позивачем надано відповідь на відзив, в якій зазначено, що у відзиві на позовну заяву в інформації про відповідача останній зазначає таку адресу Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі Управління): «Україна, 93405, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59».

Таким чином, навіть на момент подання відповідачем відзиву на позовну заяву, тобто станом на 22.08.2023, місцезнаходження Управління не змінилося, а залишилось тим самим, що й було до видання оспорюваного наказу Управління від 03.07.2023 № 44-к/ вс «Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану».

Отже, у зв`язку із підтвердженою відповідачем у своєму відзиві відсутністю факту зміни місцезнаходження Управління пункт 3 Наказу № 44-к/вс не міг бути реалізований («Працівникам Управління продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі з 07.08.2023»).

Навіть на момент подання відповідачем відзиву на позовну заяву, тобто станом на 22.08.2023, так і не було визначено конкретної адреси місцезнаходження Управління у місті Дніпро. Вказана обставина також свідчить про те, що пункт 3 Наказу № 44-к/вс не міг бути реалізований («Працівникам Управління продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі з 07.08.2023»). Адже за відсутності визначення конкретної адреси місцезнаходження Управління у місті Дніпро працівники Управління не можуть знати, де саме у місті Дніпро знаходяться їхні робочі місця. Так, станом на 27.08.2023 залишається невідомим, за якою адресою у місті Дніпро знаходиться, зокрема, робоче місце головного спеціаліста юрисконсульта Управління.

Як наслідок, пункт 5 Наказу № 44-к/вс (в якому визнається таким, що втрачає чинність з 07.08.2023, наказ Управління від 4 березня 2022 року № 1-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану») є безпідставним та незаконним. Тобто, за відсутності визначення конкретної адреси місцезнаходження Управління у місті Дніпро працівники Управління не можуть знати, де знаходяться їхні робочі місця у місті Дніпро, а отже з незалежних від них причин не мають можливості працювати в межах адміністративної будівлі Управління, тому режим дистанційної роботи для працівників Управління не міг бути скасований оспорюваним Наказом.

Крім того, до відзиву на позовну заяву відповідач не додав жодного договору про оренду приміщення у місті Дніпро, за адресою якого визначалося б місцезнаходження Управління та, відповідно, робочі місця працівників Управління, у тому числі й головного спеціаліста юрисконсульта.

Таким чином, у відзиві на позовну заяву відповідач не підтвердив фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю Управління, у місті Дніпро.

Крім того, у відзиві на позовну заяву відповідач підтвердив факт відсутності дійсного наміру змінювати місцезнаходження Управління, адже прямо вказує, що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань не відбулося зміни місцезнаходження Управління, тобто державна реєстрація зміни місцезнаходження Управління не проводилась.

Таким чином, в Єдиному державному реєстрі і надалі містяться такі відомості щодо місцезнаходження Управління як юридичної особи: «Україна, 93405, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59».

Також відповідач у своєму відзиві на позовну заяву залишив поза увагою ту обставину, що в силу приписів закону відповідач не мав права визначати нове місцезнаходження Управління за адресою у місті Дніпро, адже згідно зі статтею 4 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації знаходяться відповідно в обласних і районних центрах, містах Києві та Севастополі. Тобто Управління, будучи структурним підрозділом обласної державної адміністрації, в силу вказаної норми закону не може знаходитись у місті Дніпро, адже місто Дніпро не є обласним центром Луганської області.

У своєму відзиві на позовну заяву відповідач не посилається на жодне рішення Кабінету Міністрів України, яке б визначало місцем розташування Управління місто Дніпро. Отже, можна зробити висновок про те, що відповідного рішення Кабінету Міністрів України не було видано.

Отже, за відсутності факту зміни місця розташування Управління (є відсутнім факт переміщення Управління до іншого населеного пункту) є, відповідно, відсутнім і факт зміни істотних умов державної служби.

На підставі викладеного позивач просить відмовити в задоволенні відзиву на позовну заяву у повному обсязі.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи та зареєстроване місце проживання як ВПО за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується копіями паспорта громадянина України для виїзду за кордон, картки фізичної особи платника податків, довідки від 27.11.2017 № 919-14429 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Відповідач - Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 02227044, зареєстровано як юридична особа 09.03.2005, номер запису: 13821200000003237, місцезнаходження юридичної особи: 93405, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59, керівник Адамчук Аліна Олексіївна, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно із наказом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 04.03.2022 № 1-к/ОС «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану» запроваджено, зокрема, виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службами, запроваджено режим дистанційної роботи для провідного інспектора з організації діловодства та контролю Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації Бордаєвої А.; зазначено, що заходи, передбачені пунктами 1-3 наказу, застосовуються до усунення загроз, що їх спричинили, та скасовуються чи змінюються у разі видання відповідного наказу.

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації С. Гайдая від 21.02.2023 № 33 «Про внесення змін до Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації» внесено та затверджено зміни до Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 24.07.2013 № 987 (в редакції від 30.09.2020 № 658), викладено його у новій редакції, визначено Управлінню культури, національностей, релігій та туризму облдержадміністрації вжити заходів щодо державної реєстрації змін до цього Положення відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Згідно із наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 20-к/вс від 05.04.2023 Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_2 призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 , головним спеціалістом - юрисконсультом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, з 05 квітня 2023 року на строк не більше ніж період дії воєнного стану. Встановлено, що умовою відновлення дії трудового договору є припинення або скасування воєнного стану, а у період дії воєнного стану переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ним для подальшого залучення до дистанційної роботи відповідно до ст. 60-2 КЗпП України.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 7 розпорядження голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації А. Лисогора від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану»:

-змінити тимчасове місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомостей про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (п.1);

-визначити тимчасовим місцезнаходженням Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень (п.2);

-продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі:

Першому заступнику, заступникам голови облдержадміністрації з 01.06.2023;

керівнику апарату, керівникам структурних підрозділів облдержадміністрації із статусом юридичних осіб публічного права з 01.07.2023 (п. 3);

-відділу по роботі з персоналом та нагород апарату облдержадміністрації відповідно до вимог чинного законодавства здійснити заходи щодо попередження державних службовців, зазначених у пункті 5 цього розпорядження (п. 6);

-визнати таким, що втратило чинність з 01.07.2023, розпорядження голови облдержадміністрації начальника обласної військової адміністрації від 03.03.2022 № 902 (п.7).

Відповідно до наказу Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 03.07.2023 № 44-к/вс «Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану», керуючись Законом України «Про правовий режим воєнного стану», статтями 3, 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», статтею 43 Закону України «Про державну службу», статтею 32 Кодексу законів про працю України, постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 № 440 «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану», указами Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, від 18.04.2022 № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21.04.2022 № 2212-ІХ, від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22.05.2022 № 2263-ІХ, від 12.08.2022 № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.08.2022 № 2500-ІХ, від 07.11.2022 № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 16.11.2022 № 2738-ІХ, від 06.02.2023 № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 07.02.2023 №2915-ІХ, від 01.05.2023 № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 02.05.2023 № 3057-ІХ, розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану», з метою забезпечення більш ефективної організації діяльності, вжиття координаційних заходів, оперативної взаємодії з іншими органами державної влади, військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування, об`єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, областей, збереження життя, здоров`я працівників, забезпечення виконання покладених завдань і повноважень, визначено, зокрема:

1.Змінити тимчасове місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі Управління) з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридично особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

2.Визначити тимчасовим місцезнаходженням Управління місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень.

3.Працівникам Управління продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі з 07.08.2023.

4. ОСОБА_4 , головному спеціалісту з питань персоналу, попередити працівників Управління про зміну істотних умов державної служби, про зміну істотних умов праці (зміну місця розташування Управління) відповідно до статті 43 Закону України «Про державну службу», статті 32 Кодексу законів про працю України.

5.Визнати такими, що втратили чинність з 07.08.2023, накази Управління від 04.03.2022 № 1-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану», від 08.06.2022 № 18-к/вс «Про запровадження режиму дистанційної роботи», від 29.11.2022 № 54-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_5 », від 12.12.2022 № 61-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_6 », від 03.04.2023 № 190к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_7 », від 13.06.2023 № 37-/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_8 », від 16.06.2023 № 39-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_9 », п.2 наказу від 18.08.2022 № 33-к/вс «Про призначення ОСОБА_10 ».

04.07.2023 головний спеціаліст з питань персоналу Управління ОСОБА_3 направила позивачу через мобільний месенджер «WhatsApp» копію повідомлення про зміну істотних умов державної служби, про що свідчить скріншот, наданий відповідачем.

Згідно із повідомленням про зміну істотних умов державної служби ОСОБА_1 , головному спеціалісту юрисконсульту управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації позивача відповідно до пункту 5 частини третьої, частини четвертої статті 43 Закону України «Про державну службу» повідомлено про зміну істотних умов державної служби, а саме зміну місця розташування Управління (переміщення до іншого населеного пункту) з 07 серпня 2023 року та необхідність продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі після відновлення дії трудового договору, який наразі призупинений. Якщо протягом 30 календарних днів з дня ознайомлення з повідомлення про зміну істотних умов державної служби ОСОБА_1 не повідомить про своє рішення, буде вважатися таким, що погодився на продовження проходження державної служби. У разі незгоди на продовження державної служби у зв`язку із зміною істотних умов, державну службу з ОСОБА_1 буде припинено відповідно до пункту 6 частини першої статті 83 Закону протягом 30 календарних днів з дня ознайомлення з цим повідомленням на підставі його заяви. Відповідно до частини третьої статті 83 Закону одночасно зі звільненням буде виплачено вихідну допомогу у розмірі середньої місячної заробітної плати.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини виникли між учасниками справи з приводу незгоди позивача з прийняттям відповідачем наказу від 03.07.2023 № 44-к/вс.

Щодо доводів позивача про порушення відповідачем вимог Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» (далі Закон № 755), статті 93 Цивільного кодексу України, Закону України від 09.04.1999 № 586- XIV «Про місцеві державні адміністрації» (далі Закон № 586), Закону України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» (далі Закон № 1207), суд зазначає таке.

Дія Закону № 755 поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців (частина перша статті 3 Закону № 755).

Згідно із частиною першою статті 2 Закону № 755 відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюютьсяКонституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Відповідно до вимог пункту 4 частини третьої статті 9 Закону № 755 в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб - місцезнаходження юридичної особи.

Згідно із статтею 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

У оскаржуваному наказі застосовано формулювання «Зміна тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі Управління) з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридично особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань».

Суд враховує, що така зміна місцезнаходження відповідача відбулася не в мирний час та у звичайних умовах, а під час повномасштабної військової агресії РФ проти України, окупації міста Сєвєродонецька та фактичної неможливості здійснення повноважень відповідачем у місті Сєвєродонецьку Луганської області.

Так, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні, постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому, Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Також Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб (до 15 листопада 2023 року).

Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні встановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами), місто Сєвєродонецьк є окупованим з 25 червня 2022 року.

Отже, відповідач не має можливості здійснювати свою діяльність за юридичною адресою, яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Загальновідомою є та обставина, що починаючи з 24 лютого 2022 року місто Сєвєродонецьк Луганської області неодноразово піддавалось обстрілам та ракетним ударам, що унеможливило забезпечення працівникам безпечних умов праці, у зв`язку з чим наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 1-к/вс від 04.03.2022 Про організацію роботи в умовах воєнного стану запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службовцями.

Оскаржуваний наказ, яким, серед іншого, визнано таким, що втратив чинність з 07.08.2023 наказ від 04.03.2022 № 1-к/вс, прийнято керуючись розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану» містить мету його видання - забезпечення більш ефективної організації діяльності, вжиття координаційних заходів, оперативної взаємодії з іншими органами державної влади, військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування, об`єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, областей, збереження життя, здоров`я працівників, забезпечення виконання покладених завдань і повноважень.

Так, у відповідності до статті 1 Закону № 586 виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

На виконанняКонституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів накази (частина перша статті 6 Закону № 586).

Згідно із частиною другою статті 6 Закону № 586 розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Частиною другою статті 42 Закону № 586 визначено, що структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня.

Згідно із п. 2 Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної держадміністрації начальника обласної військової адміністрації Сергія Гайдая від 21.02.2023 № 33 (далі Положення), Управління підпорядковане голові, підзвітне та підконтрольне заступнику голови згідно з розподілом обов`язків, Міністерству культури та інформаційної політики України (далі МКІП) у межах, передбачених чинним законодавством, а з питань міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав корінних народів і національних меншин в Україні Державній службі України з етнополітики та свободи совісті (далі ДЕСС).

Відповідно до частини першої статті 43 Закону № 586 акти місцевих державних адміністрацій, що суперечатьКонституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечатьКонституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку (частина третя статті 43 Закону № 586).

Таким чином, розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану», яким визначено змінити тимчасове місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомостей про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, наразі є чинним, не скасованим, і є обов`язковим до виконання відповідачем у відповідності до вимог Закону № 586.

03.07.2023 Управління винесло Наказ № 44-к/ вс і не здійснювало внесення змін про місцезнаходження Управління у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі Реєстр), оскільки Розпорядженням № 98 не було передбачено обов`язку зміни тимчасового місцезнаходження структурних підрозділів Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації у Реєстрі.

З урахуванням того, що зміна тимчасового місцезнаходження відбулася без внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, до спірних правовідносин не застосовні положення Закону № 755.

Щодо можливості визначити тимчасове (фактичне) місцезнаходження без зміни місцезнаходження юридичної особи, зазначеного у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд погоджується з позивачем, що такі категорії не розмежовані діючим законодавством, і місцезнаходження юридичної особи в загальному порядку визначається у відповідності до статті 93 Цивільного кодексу України.

Місцеві державні адміністрації знаходяться відповідно в обласних і районних центрах, містах Києві та Севастополі (частина четверта статті 4 Закону № 586).

Разом з тим, суд враховує і ту обставину, що за умови майже повної окупації Луганської області у відповідача відсутня фактична можливість здійснювати свої повноваження в межах Луганської області, необхідність застосування такої категорії як «тимчасове місцезнаходження» обумовлена чинниками, які не залежать від волі відповідача, і фактичне переміщення останнього до міста Дніпро відбулося разом з Луганською обласною державною адміністрацією Луганською обласною військово цивільною адміністрацією, структурним підрозділом якої є відповідач, на виконання розпорядження № 98.

Частиною третьою статті 17 Закону № 1207 передбачено, що у разі неможливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території місце розташування державних органів, утворених відповідно до Конституції та законів України, визначається Кабінетом Міністрів України.

Позивач у позовній заяві зазначає, що у Наказі № 44-к/вс відсутні посилання на жодне рішення Кабінету Міністрів України, яке б визначало місцем розташування Управління місто Дніпро, отже, існує обґрунтований сумнів у наявності відповідного рішення Кабінету Міністрів України.

В ході судового розгляду справи встановлено, що згідно із резолюцією Прем`єр міністра України Дениса Шмигаля від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 до листа Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 визначено ОСОБА_11 , Верещук І.А., Малюсьці Д.Л, Резнікову О.Ю., Марченку С.М., Резніченку В.М., Гайдаю С.В. разом оперативно розглянути та про результати поінформувати Кабінет Міністрів.

Міністерство громад та територій України направило лист від 12.09.2022 № 1/34.3/7093-22 до Секретаріату Кабінету Міністрів України, в якому зазначено, що на виконання резолюції Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 Міністерство розвитку громад та територій України розглянуло лист Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 щодо погодження тимчасового місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у м. Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомості про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

В листі, зокрема, зазначено, що Мінрегіоном розроблено проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо діяльності військових адміністрацій», який сприятиме врегулюванню питання тимчасового переміщення і місцезнаходження військових адміністрацій та їхніх структурних підрозділів на територіях інших адміністративно територіальних одиниць України на період дії воєнного стану. Наразі перебування керівництва і працівників структурних підрозділів Луганської військової адміністрації на території м. Дніпро Дніпропетровської області сприяє дотриманню норм підпункту другого частини шостої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яким передбачено, що начальник військової адміністрації організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень.

Керівник Офісу Президента України А Єрмак направив повідомлення від 16.09.2022 № 02-01/887 начальнику Луганської обласної військової адміністрації, згідно із яким пропозиція С. Гайдая щодо надання дозволу на тимчасове місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у місті Дніпрі погоджена.

З урахуванням того, що Закон № 1207 не містить норм, яким саме чином має бути визначене Кабінетом Міністрів України місце розташування державних органів у разі неможливості здійснення ними повноважень на тимчасово окупованій території, не передбачено конкретної форми такого рішення, резолюція Прем`єр Міністра України Дениса Шмигаля від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 до листа Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 має бути розцінена як дотримання вимоги статті 17 Закону № 1207 при зміні місця розташування відповідача.

З огляду на наведене, суд погоджує твердження відповідача, що управління змінило тимчасове місцезнаходження з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без внесення відповідних змін до Реєстру, оскільки такі зміни тимчасового місцезнаходження Управління, у складі Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації в умовах воєнного стану були фактично погоджені з Кабінетом Міністрів України, і були обумовлені саме воєнним станом, тимчасовою окупацією міста Сєвєродонецька і неможливістю здійснювати свої повноваження в тимчасово окупованому місті.

Таким чином, категорія «тимчасове місцезнаходження» не передбачена діючим законодавством, натомість існує категорія «зміна місця розташування», яка впроваджена Законом № 1207 і застосовується саме у правовідносинах, виникнення яких обумовлено тимчасовою окупацією певних територій.

При цьому у нормі статті 17 Закону № 1207 йдеться не про зміну місцезнаходження юридичної особи у розумінні вимог Закону № 755, а про зміну місця розташування державного органу, що фактично і відбулося у відповідності з наказом № 44-к/вс. Застосування відповідачем формулювання «тимчасове місцезнаходження» замість «зміна місця розташування» саме по собі не свідчить про протиправність оскаржуваного наказу та не тягне за собою його скасування у разі відсутності інших підстав для цього, яких судом в ході розгляду справи не встановлено.

Позивач у позовній заяві зазначає про відсутність у наказі конкретної адреси тимчасового місця розташування у м. Дніпро з посиланням на те, що згідно з формою 3 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи органу влади», затвердженою Наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року N 3268/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 10 квітня 2023 року N 1292/5), місцезнаходження юридичної особи включає такі реквізити адреси: індекс, назва області, назва району, назва населеного пункту, назва району в населеному пункті, тип та назва площі, вулиці, провулку тощо, номер будинку, номер корпусу, тип приміщення, номер приміщення.

Як зазначено судом вище, у межах спірних правовідносин не відбулося державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, а мала місце зміна розташування державного органу у зв`язку з тимчасовою окупацією території Луганської області.

При цьому, відповідачем надано суду витяг з рішення Дніпровської обласної ради від 28.07.2023 № 306-17/VIII «Про оренду нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області», у витязі з додатка 2 до якого «Перелік другого типу об`єктів оренди, які підлягають передачі в оренду без проведення аукціону» зазначено адресу місцезнаходження потенційного об`єкта оренди під розміщення установи, діяльність якої фінансується за рахунок державного бюджету (управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації).

У разі наявності наміру державного службовця продовжити проходження державної служби в Управлінні, такий державний службовець, підтримуючи зв`язок з роботодавцем, дізнається про адресу знаходження свого робочого місця.

Щодо доводів позивача про відсутність зміни істотних умов державної служби суд зазначає таке.

Пунктом 4 оскаржуваного наказу доручено Наталії Мороз, головному спеціалісту з питань персоналу, попередити працівників Управління про зміну істотних умов державної служби, про зміну істотних умов праці (зміну місця розташування Управління) відповідно до статті 43 Закону України «Про державну службу», статті 32 Кодексу законів про працю України.

Згідно із пунктом 5 частини першої статті 43 Закону України «Про державну службу» зміною істотних умов державної служби вважається зміна місця розташування державного органу (в разі його переміщення до іншого населеного пункту).

Оскільки судом встановлено, що відбулася фактична зміна місця розташування державного органу відповідача, його переміщення до іншого населеного пункту, цілком правомірним є включення до оскаржуваного наказу пункту 4.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, оскільки в межах цієї адміністративної справи основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог належить відмовити повністю.

За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у вигляді судового збору за подання цього позову у розмірі 858,88 грн покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 249, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02227044, місцезнаходження юридичної особи: 93405, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59) про визнання протиправним та скасування наказу відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113963764
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —360/855/23

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 21.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 05.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні