Постанова
від 21.08.2024 по справі 360/855/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2024 року справа №360/855/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2023 року (головуючий суддя І інстанції Секірська А.Г.), складене у повному обсязі 05 жовтня 2023 року у м. Дніпро, у справі № 360/855/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, в якій позивач просить суд:

- визнати незаконним та скасувати наказ Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 03.07.2023 № 44-к/вс Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2023 року відмовлено у задоволені позовних вимог.

Не погодившись з вищевказаним судовим рішенням, ОСОБА_1 звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального процесуального права, просив суд скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що фактичне місце ведення діяльності Управління чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю Управління (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку, і є місцезнаходженням Управління, а у разі його зміни зміна місцезнаходження Управління підлягає державній реєстрації у встановленому законом порядку без огляду на те, чи така зміна місцезнаходження розглядається Управлінням суто у практичному аспекті як тимчасова, постійна чи будь-яка інша.

У разі неможливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території місце розташування Управління як державного органу, утвореного відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», може бути визначене лише Кабінетом Міністрів України.

Проте у Наказі № 44-к/вс відсутні посилання на жодне рішення Кабінету Міністрів України, яке б визначало місцем розташування Управління місто Дніпро. Отже, існує обґрунтований сумнів у наявності відповідного рішення Кабінету Міністрів України.

Сторони в судове засідання не викликались, про дату та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, однак листом суд першої інстанції повідомив, що справа в паперовому вигляді не формувалась. Також повідомлено, що всі документи експортовано в комп`ютерну програму «Діловодство спеціалізованого суду».

Відтак, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи та зареєстроване місце проживання як ВПО за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується копіями паспорта громадянина України для виїзду за кордон, картки фізичної особи платника податків, довідки від 27.11.2017 № 919-14429 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Відповідач - Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 02227044, зареєстровано як юридична особа 09.03.2005, номер запису: 13821200000003237, місцезнаходження юридичної особи: 93405, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59, керівник ОСОБА_2 , що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно із наказом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 04.03.2022 № 1-к/ОС «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану» запроваджено, зокрема, виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службами, запроваджено режим дистанційної роботи для провідного інспектора з організації діловодства та контролю Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації Бордаєвої А.; зазначено, що заходи, передбачені пунктами 1-3 наказу, застосовуються до усунення загроз, що їх спричинили, та скасовуються чи змінюються у разі видання відповідного наказу.

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації ОСОБА_3 від 21.02.2023 № 33 «Про внесення змін до Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації» внесено та затверджено зміни до Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 24.07.2013 № 987 (в редакції від 30.09.2020 № 658), викладено його у новій редакції, визначено Управлінню культури, національностей, релігій та туризму облдержадміністрації вжити заходів щодо державної реєстрації змін до цього Положення відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Згідно із наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 20-к/вс від 05.04.2023 Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_4 призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 , головним спеціалістом - юрисконсультом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, з 05 квітня 2023 року на строк не більше ніж період дії воєнного стану. Встановлено, що умовою відновлення дії трудового договору є припинення або скасування воєнного стану, а у період дії воєнного стану переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ним для подальшого залучення до дистанційної роботи відповідно до ст. 60-2 КЗпП України.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 7 розпорядження голови обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації ОСОБА_5 від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану»:

-змінити тимчасове місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомостей про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (п.1);

-визначити тимчасовим місцезнаходженням Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень (п.2);

-продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі:

Першому заступнику, заступникам голови облдержадміністрації з 01.06.2023;

керівнику апарату, керівникам структурних підрозділів облдержадміністрації із статусом юридичних осіб публічного права з 01.07.2023 (п. 3);

-відділу по роботі з персоналом та нагород апарату облдержадміністрації відповідно до вимог чинного законодавства здійснити заходи щодо попередження державних службовців, зазначених у пункті 5 цього розпорядження (п. 6);

-визнати таким, що втратило чинність з 01.07.2023, розпорядження голови облдержадміністрації начальника обласної військової адміністрації від 03.03.2022 № 902 (п.7).

Відповідно до наказу Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 03.07.2023 № 44-к/вс «Про зміну тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації в умовах воєнного стану», керуючись Законом України «Про правовий режим воєнного стану», статтями 3, 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», статтею 43 Закону України «Про державну службу», статтею 32 Кодексу законів про працю України, постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 № 440 «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану», указами Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, від 18.04.2022 № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21.04.2022 № 2212-ІХ, від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22.05.2022 № 2263-ІХ, від 12.08.2022 № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.08.2022 № 2500-ІХ, від 07.11.2022 № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 16.11.2022 № 2738-ІХ, від 06.02.2023 № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 07.02.2023 №2915-ІХ, від 01.05.2023 № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 02.05.2023 № 3057-ІХ, розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану», з метою забезпечення більш ефективної організації діяльності, вжиття координаційних заходів, оперативної взаємодії з іншими органами державної влади, військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування, об`єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, областей, збереження життя, здоров`я працівників, забезпечення виконання покладених завдань і повноважень, визначено, зокрема:

1.Змінити тимчасове місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі Управління) з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридично особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

2.Визначити тимчасовим місцезнаходженням Управління місто Дніпро, за адресою орендованих приміщень.

3.Працівникам Управління продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі з 07.08.2023.

4.Наталії Мороз, головному спеціалісту з питань персоналу, попередити працівників Управління про зміну істотних умов державної служби, про зміну істотних умов праці (зміну місця розташування Управління) відповідно до статті 43 Закону України «Про державну службу», статті 32 Кодексу законів про працю України.

5.Визнати такими, що втратили чинність з 07.08.2023, накази Управління від 04.03.2022 № 1-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану», від 08.06.2022 № 18-к/вс «Про запровадження режиму дистанційної роботи», від 29.11.2022 № 54-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_6 », від 12.12.2022 № 61-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_7 », від 03.04.2023 № 190к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_8 », від 13.06.2023 № 37-/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_9 », від 16.06.2023 № 39-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану ОСОБА_10 », п.2 наказу від 18.08.2022 № 33-к/вс «Про призначення ОСОБА_11 ».

04.07.2023 головний спеціаліст з питань персоналу Управління ОСОБА_12 направила позивачу через мобільний месенджер «WhatsApp» копію повідомлення про зміну істотних умов державної служби, про що свідчить скріншот, наданий відповідачем.

Згідно із повідомленням про зміну істотних умов державної служби ОСОБА_1 , головному спеціалісту юрисконсульту управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації позивача відповідно до пункту 5 частини третьої, частини четвертої статті 43 Закону України «Про державну службу» повідомлено про зміну істотних умов державної служби, а саме зміну місця розташування Управління (переміщення до іншого населеного пункту) з 07 серпня 2023 року та необхідність продовжити виконання покладених завдань та повноважень у місті Дніпрі після відновлення дії трудового договору, який наразі призупинений. Якщо протягом 30 календарних днів з дня ознайомлення з повідомлення про зміну істотних умов державної служби ОСОБА_1 не повідомить про своє рішення, буде вважатися таким, що погодився на продовження проходження державної служби. У разі незгоди на продовження державної служби у зв`язку із зміною істотних умов, державну службу з ОСОБА_1 буде припинено відповідно до пункту 6 частини першої статті 83 Закону протягом 30 календарних днів з дня ознайомлення з цим повідомленням на підставі його заяви. Відповідно до частини третьої статті 83 Закону одночасно зі звільненням буде виплачено вихідну допомогу у розмірі середньої місячної заробітної плати.

Суд першої інстанції відмовив у задоволені позовних вимог, з чим погоджується суд апеляційної інстанції та зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України

Дія Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» (далі Закон № 755) поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців (частина перша статті 3 Закону № 755).

Згідно із частиною першою статті 2 Закону № 755 відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюютьсяКонституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Відповідно до вимог пункту 4 частини третьої статті 9 Закону № 755 в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб - місцезнаходження юридичної особи.

Згідно із статтею 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

У оскаржуваному наказі застосовано формулювання «Зміна тимчасового місцезнаходження управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі Управління) з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридично особи, відомості про яку містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань».

Суд враховує, що така зміна місцезнаходження відповідача відбулася не в мирний час та у звичайних умовах, а під час повномасштабної військової агресії РФ проти України, окупації міста Сєвєродонецька та фактичної неможливості здійснення повноважень відповідачем у місті Сєвєродонецьку Луганської області.

Так, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні, постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому, Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Також Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб (до 15 листопада 2023 року).

Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні встановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами), місто Сєвєродонецьк є окупованим з 25 червня 2022 року.

Отже, відповідач не має можливості здійснювати свою діяльність за юридичною адресою, яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Загальновідомою є та обставина, що починаючи з 24 лютого 2022 року місто Сєвєродонецьк Луганської області неодноразово піддавалось обстрілам та ракетним ударам, що унеможливило забезпечення працівникам безпечних умов праці, у зв`язку з чим наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 1-к/вс від 04.03.2022 Про організацію роботи в умовах воєнного стану запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службовцями.

Спірний наказ, яким, серед іншого, визнано таким, що втратив чинність з 07.08.2023 наказ від 04.03.2022 № 1-к/вс, прийнято керуючись розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану» містить мету його видання - забезпечення більш ефективної організації діяльності, вжиття координаційних заходів, оперативної взаємодії з іншими органами державної влади, військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування, об`єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, областей, збереження життя, здоров`я працівників, забезпечення виконання покладених завдань і повноважень.

Так, у відповідності до статті 1 Закону України від 09.04.1999 № 586- XIV «Про місцеві державні адміністрації» (далі Закон № 586) виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

На виконанняКонституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів накази (частина перша статті 6 Закону № 586).

Згідно із частиною другою статті 6 Закону № 586 розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Частиною другою статті 42 Закону № 586 визначено, що структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня.

Згідно із п. 2 Положення про управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної держадміністрації начальника обласної військової адміністрації Сергія Гайдая від 21.02.2023 № 33 (далі Положення), Управління підпорядковане голові, підзвітне та підконтрольне заступнику голови згідно з розподілом обов`язків, Міністерству культури та інформаційної політики України (далі МКІП) у межах, передбачених чинним законодавством, а з питань міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав корінних народів і національних меншин в Україні Державній службі України з етнополітики та свободи совісті (далі ДЕСС).

Відповідно до частини першої статті 43 Закону № 586 акти місцевих державних адміністрацій, що суперечатьКонституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечатьКонституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку (частина третя статті 43 Закону № 586).

Таким чином, розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації начальника обласної військової адміністрації від 19.05.2023 № 98 «Про зміну тимчасового місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів в умовах воєнного стану», яким визначено змінити тимчасове місцезнаходження Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомостей про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, наразі є чинним, не скасованим, і є обов`язковим до виконання відповідачем у відповідності до вимог Закону № 586.

03.07.2023 Управління прийняло Наказ № 44-к/вс і не здійснювало внесення змін про місцезнаходження Управління у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі Реєстр), оскільки Розпорядженням № 98 не було передбачено обов`язку зміни тимчасового місцезнаходження структурних підрозділів Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації у Реєстрі.

З урахуванням того, що зміна тимчасового місцезнаходження відбулася без внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, до спірних правовідносин не застосовні положення Закону № 755.

Щодо можливості визначити тимчасове (фактичне) місцезнаходження без зміни місцезнаходження юридичної особи, зазначеного у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд погоджується з позивачем, що такі категорії не розмежовані діючим законодавством, і місцезнаходження юридичної особи в загальному порядку визначається у відповідності до статті 93 Цивільного кодексу України.

Місцеві державні адміністрації знаходяться відповідно в обласних і районних центрах, містах Києві та Севастополі (частина четверта статті 4 Закону № 586).

Разом з тим, за умови майже повної окупації Луганської області у відповідача відсутня фактична можливість здійснювати свої повноваження в межах Луганської області, необхідність застосування такої категорії як «тимчасове місцезнаходження» обумовлена чинниками, які не залежать від волі відповідача, і фактичне переміщення останнього до міста Дніпро відбулося разом з Луганською обласною державною адміністрацією Луганською обласною військово цивільною адміністрацією, структурним підрозділом якої є відповідач, на виконання розпорядження № 98.

Частиною третьою статті 17 Закону України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» (далі Закон № 1207), передбачено, що у разі неможливості здійснювати діяльність на тимчасово окупованій території місце розташування державних органів, утворених відповідно до Конституції та законів України, визначається Кабінетом Міністрів України.

Колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги щодо відсутності у спірному Наказі № 44-к/вс посилання на жодне рішення Кабінету Міністрів України, яке б визначало місцем розташування Управління місто Дніпро, отже, існує обґрунтований сумнів у наявності відповідного рішення Кабінету Міністрів України, з огляду на наступне.

Згідно із резолюцією Прем`єр міністра України ОСОБА_13 від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 до листа Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 визначено ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 разом оперативно розглянути та про результати поінформувати Кабінет Міністрів.

Міністерство громад та територій України направило лист від 12.09.2022 № 1/34.3/7093-22 до Секретаріату Кабінету Міністрів України, в якому зазначено, що на виконання резолюції Прем`єр-міністра України Д. Шмигаля від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 Міністерство розвитку громад та територій України розглянуло лист Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 щодо погодження тимчасового місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у м. Дніпро без зміни місцезнаходження юридичних осіб, відомості про які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

В листі, зокрема, зазначено, що Мінрегіоном розроблено проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо діяльності військових адміністрацій», який сприятиме врегулюванню питання тимчасового переміщення і місцезнаходження військових адміністрацій та їхніх структурних підрозділів на територіях інших адміністративно територіальних одиниць України на період дії воєнного стану. Наразі перебування керівництва і працівників структурних підрозділів Луганської військової адміністрації на території м. Дніпро Дніпропетровської області сприяє дотриманню норм підпункту другого частини шостої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яким передбачено, що начальник військової адміністрації організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень.

Керівник Офісу Президента України А Єрмак направив повідомлення від 16.09.2022 № 02-01/887 начальнику Луганської обласної військової адміністрації, згідно із яким пропозиція ОСОБА_3 щодо надання дозволу на тимчасове місцезнаходження Луганської обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у місті Дніпрі погоджена.

З урахуванням того, що Закон № 1207 не містить норм, яким саме чином має бути визначене Кабінетом Міністрів України місце розташування державних органів у разі неможливості здійснення ними повноважень на тимчасово окупованій території, не передбачено конкретної форми такого рішення, резолюція Прем`єр Міністра України Дениса Шмигаля від 05.09.2022 № 22784/1/1-22 до листа Луганської обласної військової адміністрації від 26.08.2022 № 2135 має бути розцінена як дотримання вимоги статті 17 Закону № 1207 при зміні місця розташування відповідача.

Відтак, управління змінило тимчасове місцезнаходження з міста Сєвєродонецька на місто Дніпро без внесення відповідних змін до Реєстру, оскільки такі зміни тимчасового місцезнаходження Управління, у складі Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації в умовах воєнного стану були фактично погоджені з Кабінетом Міністрів України, і були обумовлені саме воєнним станом, тимчасовою окупацією міста Сєвєродонецька і неможливістю здійснювати свої повноваження в тимчасово окупованому місті.

Таким чином, категорія «тимчасове місцезнаходження» не передбачена діючим законодавством, натомість існує категорія «зміна місця розташування», яка впроваджена Законом № 1207 і застосовується саме у правовідносинах, виникнення яких обумовлено тимчасовою окупацією певних територій.

При цьому у нормі статті 17 Закону № 1207 йдеться не про зміну місцезнаходження юридичної особи у розумінні вимог Закону № 755, а про зміну місця розташування державного органу, що фактично і відбулося у відповідності з наказом № 44-к/вс. Застосування відповідачем формулювання «тимчасове місцезнаходження» замість «зміна місця розташування» саме по собі не свідчить про протиправність оскаржуваного наказу та не тягне за собою його скасування у разі відсутності інших підстав для цього, яких судом в ході розгляду справи не встановлено.

Позивач у позовній заяві та апеляційній скарзі зазначає про відсутність у наказі конкретної адреси тимчасового місця розташування у м. Дніпро з посиланням на те, що згідно з формою 3 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи органу влади», затвердженою Наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року N 3268/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 10 квітня 2023 року N 1292/5), місцезнаходження юридичної особи включає такі реквізити адреси: індекс, назва області, назва району, назва населеного пункту, назва району в населеному пункті, тип та назва площі, вулиці, провулку тощо, номер будинку, номер корпусу, тип приміщення, номер приміщення.

Як вже зазначено, у межах спірних правовідносин не відбулося державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, а мала місце зміна розташування державного органу у зв`язку з тимчасовою окупацією території Луганської області.

При цьому, відповідачем надано суду витяг з рішення Дніпровської обласної ради від 28.07.2023 № 306-17/VIII «Про оренду нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області», у витязі з додатка 2 до якого «Перелік другого типу об`єктів оренди, які підлягають передачі в оренду без проведення аукціону» зазначено адресу місцезнаходження потенційного об`єкта оренди під розміщення установи, діяльність якої фінансується за рахунок державного бюджету (управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації).

У разі наявності наміру державного службовця продовжити проходження державної служби в Управлінні, такий державний службовець, підтримуючи зв`язок з роботодавцем, дізнається про адресу знаходження свого робочого місця.

Колегія суддів вважає неприйнятним и доводи апеляційної скарги щодо відсутності зміни істотних умов державної служби, з огляду на наступне.

Пунктом 4 оскаржуваного наказу доручено Наталії Мороз, головному спеціалісту з питань персоналу, попередити працівників Управління про зміну істотних умов державної служби, про зміну істотних умов праці (зміну місця розташування Управління) відповідно до статті 43 Закону України «Про державну службу», статті 32 Кодексу законів про працю України.

Згідно із пунктом 5 частини першої статті 43 Закону України «Про державну службу» зміною істотних умов державної служби вважається зміна місця розташування державного органу (в разі його переміщення до іншого населеного пункту).

Оскільки відбулась фактична зміна місця розташування державного органу відповідача, його переміщення до іншого населеного пункту, цілком правомірним є включення до оскаржуваного наказу пункту 4.

Враховуючи вищевикладене, оскаржуваний наказ відповідача прийнятий у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України та відповідає вимогам закону.

Відтак, місцевий суд дійшов правильного висновку щодо відмови у задоволені позовних вимог

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не містять доказів, які б спростовували висновки суду першої інстанції.

Керуючись статтями 250, 272, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2023 року у справі № 360/855/23 залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2023 року у справі № 360/855/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 21 серпня 2024 року.

Судді А.В. Гайдар

Е.Г.Казначеєв

І.Д.Компанієць

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2024
Оприлюднено23.08.2024
Номер документу121136656
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —360/855/23

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 21.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 05.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні