Постанова
від 28.09.2023 по справі 904/2420/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.09.2023 року м.Дніпро Справа № 904/2420/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваль Л.А. (доповідач)

суддів: Мороза В.Ф., Чередка А.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 (прийняте суддею Ярошенко В.І., повне судове рішення складено 20.01.2023) у справі № 904/2420/22

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР"

про стягнення плати за користування вагонами

ВСТАНОВИВ:

1.Короткий зміст позовних вимог.

Акціонерне товариство Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" про стягнення плати за користування вагонами на суму 2 718 639, 60 грн.

2.Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі та мотиви його прийняття.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі № 904/2420/22:

-позов задоволено повністю;

-стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами у розмірі 2 718 639, 60 грн та судовий збір у розмірі 40 779, 60 грн.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, місцевий господарський суд виходив з обставин доведеності належними та допустимими доказами факту користування відповідачем вагонами позивача у спірний період, що мало наслідком нарахування відповідачу плати за користування вагонами.

3.Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі № 904/2420/22, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на обставини існування між сторонами іншого чинного договору про надання послуг № 02643/ПрЗ-2020 від 29.01.2020. Суд першої інстанції цього не врахував. Розрахунок ціни позову 2 718 639,60 грн. здійснено Позивачем на підставі таблиці і додатку 1-2 до договору про надання послуг від 25.02.2020, а не договору про надання послуг від 29.01.2020, тарифи в яких значно відрізняються, складений неправильно, шо безпосередньо впливає на правильне визначення суми плати за користування вагонами.

Також апелянт зазначає, що пам`ятки про подавання вагонів № 483, 491, 501, 519 та повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами від 15.06.2022 14:50 складені з численими виправленнями, що свідчить про їхню сумнівну природу виникнення.

Починаючи з 12.02.2022 (заявлена Позивачем дата подавання вагонів) до 15.06.2022 (заявлена Позивачем дата забирання вагонів) Позивач не оформив та не відобразив надання відповідачу послуг за договором про надання послуг 29.01.2020.

Зокрема, мова йде про відображення Перевізником в особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати, зокрема, додаткових зборів (плату за користування вагонами (контейнерами), подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг) та надання Перевізником Замовнику в електронному вигляді переліків первинних документів на підтвердження надання послуг з огляду на п. п. 4.5. - 4.6. Договору.

Починаючи з 12.02.2022, Позивач не відобразив в особовому рахунку Замовника плату за користування вагонами, не надав відповідачу жодних перевізних документів та не зареєстрував жодну податкову накладну за фактом надання послуг

Завданням місцевого господарського суду мало бути встановлення причин, з яких причин Відповідач не міг виконати взяте на себе зобов`язання, чи існувала протиправна поведінка Відповідача у цьому, куди мали прямувати вагони, чому тривалий час вони залишались порожніми та простоювали на під`їзній коли чи існували причини, які від Відповідача не залежали та які він не міг усунути після їх виникнення, які спричинили неможливість виконання цієї умови договору.

Так, між Відповідачем та приватним акціонерним товариством "Металургійний комбінат "Азовсталь" був укладений договір № 08.04/818 від 24 червня 2021 року, зі змісту якого вбачається, до Відповідач як Постачальник взяв на себе зобов`язання поставити певні матеріали (ресурси).

Також між Відповідачем та приватним акціонерним товариством "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" був укладений договір № 196 на придбання сировинних, паливно-енергетичних ресурсів з урахуванням постачання залізничним транспортом від 02 лютого 2022 року, в якому Відповідач як Постачальник мав поставити Покупцю товар.

Отже, поставку товарів залізничним транспортом в м. Маріуполь після 24 лютого 2022 року Відповідач не міг здійснити в силу наведених вище причин, виникнення яких не залежало від його волі та які він не міг усунути після їх виникнення, що спричинило неможливість виконання умов вказаних договорів і відповідно договору про надання послуг від 29.01.2020.

5.Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Позивач проти задоволення скарги заперечує. Зазначає, що перебування вагонів у користуванні відповідача підтверджено належними доказами. Підстав для звільнення його від оплати за користування вагонами за спірний час немає. Відповідачем не доведено, яким чином воєнний стан в якості форс-мажорної обставини вплинув на факт затримки спірних вагонів.

Наявність помилок у прізвищі повноваженої особи вказаної у складених документах пояснюється несвоєчасним поданням довіреності відповідачем.

Позивач відхиляє посилання відповідача на договір про надання послуг № 02643/ПрЗ-2020 від 29.01.2020, який є чинним на його думку та на підставі якого позивач мав здійснювати розрахунок.

28.05.2020 залізницею було направлено додаткову угоду про припинення договору про надання послуг № 02643/ПрЗ-2020 від 29.01.2020 в електронному вигляді. А 30.06.2020 директором відповідача шляхом проставлення електронного цифрового підпису було підписано заяву про прийняття вцілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №39942919/2020-0001 від 30.06.2020. У свою чергу залізницею було надано Повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 30.06.2020 (додається), в якому AT "Укрзалізниця" засвідчує прийняття від ТОВ "Промбудресурс КР" вказаної заяви.

6.Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 28.03.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі № 904/2420/22; розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 27.04.2023 о 14:30 год.

В судовому засіданні 27.04.2023 оголошено перерву на 22.06.2023 о 14:00 год.

В судовому засіданні 22.06.2023 оголошено перерву на 10.08.2023 о 15:30 год.

Судове засідання, призначене на 10.08.2023 год. не відбулося у зв`язку з відпусткою члена колегії у справі судді Мороза В.Ф. та подальшої відпустки суддів Коваль Л.А. та Чередка А.Є.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 04.09.2023 розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 28.09.2023 о 17:30 год.

В судовому засіданні 28.09.2023 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

7.Встановлені судом обставини справи.

13.11.2017 між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця", правонаступником якого є Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - залізниця, позивач) та Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі - власник колії, відповідач) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг", яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч (далі договір).

Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає:

- до станції Кривий Ріг-Головний: у парній горловині через стрілку № 54. Межею під`їзної колії є вхідний сигнал "ЧС" станції Кривий Ріг - Головний;

- до станції Кривий Ріг: в непарній горловині через стрілку № 49. Межа під`їзної колії є ізостик, який розташований на відстані 38 м від вістря стрілки № 49 в напрямку стрілки № 51;

- до станції Новоблочна: стрілкою № 11 до головної колії № ІІІ станції. Межами є: зі сторони станції Новобункерна власника - вхідний світлофор "Нн", що знаходиться на 11 км ПК6 перегону Новобункерна Новоблочна; зі сторони станції Східно-Прийомовідправна власника - вхідний сигнал "НВ" знаходиться на 10 км перегону Східно-Прийомовідправна - Новоблочна.

Під`їзна колія обслуговується локомотивами власника колії (пункт 1 договору).

Розгорнута довжина під`їзної колії складає 875 800 погонних метрів (пункт 2 договору).

Відповідно умов пункту 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України. Технічний стан колійного господарства ПАТ "АрселорМттал Кривий Ріг" та технічний стан пристроїв має забезпечувати мінімально допустиму швидкість руху составів з локомотивами Залізниці у голові 45 км/год по перегонам і прямих напрямках стрілочних переводів та 25 км/год по бокових станційних коліях і бокових напрямках стрілочних переводів. При невиконанні вимог щодо утримання технічного стану колійного господарства ПАТ "АрселорМттал Кривий Ріг" залізниця залишає за собою право на припинення надання послуг з подачі вагонів на під`їзну колію локомотивом залізниці.

Пунктом 5 договору визначено, що здавання вагонів на під`їзну колію здійснюється за інтервалами:

- на станції Східна-Приймовідправна - 2, 0 години;

- на станцію Промислова - 1, 0 година;

- на станцію Ново бункерна - 4, 0 години.

Згідно з пунктом 6 договору вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:

- вагони з вугільним концентратом, вапняком, коксом в організованих однорідних маршрутах, інші вантажі на адресу власника колії у розборочних составах зі станцій Кривий Ріг - Головний на одну із колії станції Східна - Приймовідправна власника колії через станцію Новоблочна (пост 10 км) або за узгодженням по прямому маршруту;

- вагони з металобрухтом, порожні цистерни для перевезення бензолу і смоли кам`яновугільної окремими передачами зі станції Кривий Ріг на одну із колії станції Промислова Власника колії;

- вагони з аглорудою окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну з станцій Східно-Прийомовідправна власника колії або на одну із колій станцію Новобункерна через станцію Новоблочна та парк Вхідний;

- порожні вагони окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну із колій станції Східно-Прийомовідправна власника колії по прямому маршруту або станцію Новобункерна. Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється приймально-відправних коліях №№ 1-10, 14 станції Східна - Прийомовідправна; на коліях №№ 1-11 станції Промислова та на коліях №№ 1-14 станції Новобункерна Власника колії.

Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Про готовність вагонів до забирання прийомоздавальник власника колії в письмовому вигляді повідомляє прийомоздавальника вантажу та багажу залізниці з врученням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).

За умовами пункту 11 договору забирання усіх вагонів з приймально-відправних колій підприємства локомотивом залізниці здійснюється не пізніше ніж через 4,0 години після закінчення приймально-здавальних операцій.

Пунктом 12 договору передбачено, що середній час перебування вагонів на під`їзній колії 68,0 години. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при повернення вагонів залізниці.

Відповідно до пункту 14 договору ( з урахуванням додаткової угоди № 2 від 04.04.2019) власник колії сплачує залізниці:

- за подачу та забирання вагонів - згідно Тарифного керівництва № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги):

- за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для Власника колії згідно з діючими нормативно-правовими актами.

У разі затримки поїзду по станції Новоблочна в очікуванні згоди чергового по станції Східна-Приймальновідправна на приймання поїзда та перевищення часу перебування локомотива залізниці від моменту відправлення поїзда зі станції Новоблочна на станцію Східна-Приймальновідправна до моменту прибуття даного локомотиву з поїздом або резервом на станцію Новоблочна понад 90 хвилин, враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна, Власник колії сплачує плату за простій локомотива Залізниці.

В цих випадках плата за простій локомотива залізниці сплачується власником колії у розмірі ставки, наведеної в пункті 1.5. Розділу Ш Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1 та з урахуванням Коефіцієнту, що застосовується до Збірника тарифів і який й діє на момент надання послуги. Нарахування здійснюється за кожні півгодини простою локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні.

Час затримки поїзду обчислюється;

- з моменту зупинки по стадії Новоблочна через неприймання його Власником колії до моменту отримання згоди на приймання поїзду. Черговий по станції Новоблочна в разі неприймання поїзда призначенням ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" черговим по станції Східна-Прийомовідправна, робить відмітку часу початку затримки поїзда в графі "примітки" журналу форми ДУ-2, після отримання згоди приймання поїзда та відкриття вихідного світлофору станції Новоблочна черговий робить відмітку часу закінчення затримки поїзда в графі "примітки" журналу форми ДУ-2.

- у випадках перевищення часу - понад 90 хвилин з моменту відправлення локомотива Залізниці зі станції Новоблочна до моменту його прибуття на станцію Новоблочна. враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна. Облік часу здійснюється черговим або оператором станції Новоблочна.

Початок та закінчення затримок локомотива Залізниці оформлюються актами загальної форми ГУ-23 і підписуються черговим по станції та оператором станції Новоблочна Залізниці та чергового по станції Східна - Прийомовідправна власника колії. Вказані акти направляються до товарної контори станції Кривий Ріг-Головний для нарахування належних платежів.

Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" акціонерного товариства "Українська залізниця".

Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 17.11.2017 до 16.11.2022 включно (пункт 19 договору).

Угодою № 4670/22-06 від 11.02.2022, укладеною між ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР", визначено порядок подачі на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" вагонів, які прибувають на адресу ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" під навантаження.

Згідно пункту 1 Угоди № 4670/22-06 від 11.02.2022 ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (власник колії) надає можливість ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" (вантажоодержувач) використання залізничної під`їзної колії для подавання та навантаження вагонів з вантажем, який належить вантажоодержувачу. Вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії власника колії.

В пункті 3 Угоди № 4670/22-06 від 11.02.2022 вказано, що на вантажоодержувача розповсюджуються умови по термінам виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на вантажних фронтах Власника під`їзної колії, регламентованих договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії, укладеним між Власником колії та Залізницею (договір № ПР/М-17-2/1-651 НЮдч від 13.11.2017).

Згідно пункту 4 Угоди № 4670/22-06 від 11.02.2022 стягнення платежів за послуги виконуються згідно таблиці. Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92.

Як вбачається з таблиці, платником за послугу "користування" є ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР", посадова особа Гуренко О.Ю.

Пунктом 10 Договору про подачу та забирання вагонів регламентовано, що час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачі вагонів на під`їзну колію до моменту отримання Залізницею повідомлення Власника колії про готовність до забирання.

Пунктом 4 Правил користування вагонами і контейнерами встановлено, що час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.

Час передання вагонів АТ "Укрзалізниця" вантажовласнику, а також вантажовласником АТ "Укрзалізниця" зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Таким чином плата за користування вагонами нараховувалась з моменту подачі вагонів на під`їзну колію до моменту отримання відповідальною особою станції Кривий Ріг Головна Придніпровської залізниці від відповідальної особи ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" повідомлення про закінчення вантажних операцій.

Так, в лютому 2022 році на станцію Кривий Ріг-Головний за накладними №№ 41723354, 45228459, 45250156, 45314051, 45314036. 45367760, 45314044, 45345584, 45323805, 45283389 прибували вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142,66880766.

Вищевказані вагони було подано на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг".

Вагони №№ 61924908, 65880940 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 483 було подано 12.02.2022 о 16 год 25 хв.

Вагон № 66243031 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 491 було подано 13.02.2022 об 11 год 45 хв;

Вагон № 61813705 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 501 було подано 14.02.2022 о 13 год 55 хв;

Вагони №№ 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142, 66880766 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 519 було подано 16.02.2022 о 05 год 20 хв.

Пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 №№ 483, 491, 501, 519 підписано представником ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" Гуренком О.Ю. з виправленням попереднього прізвища Рудник М.М.

В матеріалах справи наявне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами 15.06.2022, яке містить найменування ПП "Стіл Сервіс", виправлене на "Промбудресурс". Вагони за вказаним повідомленням є порожніми.

15.06.2022 о 18 год 00 хв спірні вагони було виставлено з під`їзної колії, що підтверджено пам`яткою про забирання вагонів ф.ГУ-45 № 954. Пам`ятка про забирання вагонів не підписана з боку ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР". Уповноваженою особою зі сторони ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" вказано Донецького В.О.

Згідно акту загальної форми ф. ГУ-23 № 3532 від 15.06.2022 представник ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на підпис пам`ятки про забирання вагонів ф. ГУ-45 № 954 не з`явився.

15.06.2022 за накладними №№ 47723721, 47723655, 47725379, 47725387, 47725361, 47723713, 47725353, 47723747, 47723762, 47723739 спірні вагони було відправлено зі станції Кривий Ріг-Головний до пунктів навантаження в порожньому стані.

Як вбачається з вищезазначених пам`яток про подавання/забирання вагонів ф. ГУ-45 вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142. 66880766 простоювали на під`їзній колії з 12.02.2022 по 15.06.2022 понад 2500 год.

На підставі пам`яток ф. ГУ-45 Залізницею було розраховано плату за користування спірними вагонами за відомостями ф. ГУ-46 №№ 15069003, 15069007, 15069011, 15069015, 16069019, 16069023, 16069027, 16069031, 16069035, 16069039, 16069043, 16069047, 16069051, 16069055, 16069059, 16069062, 16069066, 17069070, 17069074, 17069078, 17069082, 15069004, 15069008, 15069012, 16069016, 16069020, 16069024, 16069028, 16069032, 16069036, 16069040, 16069044, 16069048, 16069052, 16069056, 16069063, 16069067, 17069071, 17069075, 17069079, 17069083, 17069085, 15069001, 15069005, 15069009, 15069013, 16069017, 16069021, 16069025, 16069029, 16069033, 16069037, 16069041, 16069045, 16069049, 16069053, 16069057, 16069060, 16069064, 17069068, 17069072, 17069076, 17069080, 17069084, 15069002, 15069006, 15069010, 15069014, 16069018, 16069022, 16069026, 16069030, 16069034, 16069038, 16069042, 16069046, 16069050, 16069054, 16069058, 16069061, 16069065, 17069069, 17069073, 17069077, 17069081, 17069086 в сумі 2 718 639, 60 грн (з ПДВ).

Відомості плати за користування вагонами відповідачем (представником Гуренко О.Ю.) було підписано із запереченням: "У зв`язку з воєнним станом від 24.02.2022 відмовляємось від нарахування за користування".

Позивач зазначає, що наведене відповідачем заперечення не підпадає під жоден з випадків звільнення вантажовласника від плати за користування вагонами, передбачених пунктом 16 Правил користування вагонами та контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999.

Відмова відповідача здійснити плату за користування вагонами в сумі 2 718 639, 60 грн і стала причиною виникнення даного спору.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Статтею 119 Статуту залізниць України передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі Правила користування вагонами).

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

За користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату (п. 2 Правил користування вагонами).

Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій (п. 6 Правил користування вагонами).

Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (п. 3 Правил користування вагонами).

Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.

Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.

Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера) (п. 5 Правил користування вагонами).

Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година (п. 12 Правил користування вагонами).

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п. 13 Правил користування вагонами).

Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (п. 14 Правил користування вагонами).

У підпунктах 3.4.1.-3.4.4. пункту 3.4. Договору про надання послуг визначено, що замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі плата за користування власними вагонами Перевізника).

Розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2, Договору.

Плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за наступною формулою:

Пвик = (Спл / 24) х t-год х км, де:

Пвик - плата за користування власними вагонами Перевізника для відповідного типу вагонів;

Спл- ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу власних вагонів Перевізника, гри/ вагон за добу визначена в Додатку 1-2 до Договору; 24 - кількість годин у добі;

t-год кількість годин користування вагоном Перевізника для відповідного типу вагонів;

кмкоригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик - для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного, контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюється Перевізником та зазначається в Додатку 1-2 Договору.

Моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п.3.4. Договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами.

Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п.3.4. Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами.

Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Як вказано вище, час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Згідно ст. 17 Статуту залізниць України перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах. Форма договору про організацію перевезень вантажів встановлюється Правилами. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється місячне планування перевезень. Порядок розроблення, термін подання заявок, затвердження планів та облік виконання перевезень вантажів встановлюються Правилами, а військових перевезень - спеціальними інструкціями.

Для перевезень вантажів понад план та поза планом відправник подає заявку залізниці у термін, передбачений Правилами (ст. 21 Статуту).

За умовами п. 2.1.10 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом замовник зобов`язаний приймати подані за заявкою замовника власні вагони перевізника.

Відповідно до п. 2.3.2 вищевказаного договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.

Однак виходячи з наявних у справі матеріалів справи суд не вбачає підстав дійти висновку, що відповідач замовляв надані залізницею вагони. У справі відсутні жодні затверджені сторонами плани і заявки замовника.

При цьому, колегія суддів не вбачає підстав дійти висновку, що відповідач був своєчасно повідомлений залізницею про доставку вагонів на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" для завантаження відповідачем у зв`язку з наступним.

Так, як вказано вище пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 №№ 483, 491, 501, 519 підписано представником ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" Гуренком О.Ю. з виправленням попереднього прізвища Рудник М.М.

За поясненнями залізниці, невірне прізвище представника відповідача вказано через несвоєчасне надання довіреності на 2022 рік (довіреність № 04/01-1 від 04.01.2022 на Гуренка Олександра Юрійовича надана залізниці 13.06.2022, про що свідчить відмітка станції на довіреності). На період подавання вагонів та при складанні пам`яток прйомоздавальниками зазначалось прізвище з довіреності, яка діяла у 2021 році.

Проте, вказане доводить, що спірні пам`ятки про подавання вагонів не були своєчасно підписані повноважним представником відповідача у лютому 2022 року, а були надані відповідачу для підписання у червні 2022 року після явки представника відповідача на станцію. Інформації проте, якій особі було передано залізницею спірні вагони у лютому 2022 року та яка прийняла (і на якій підставі) ці вагони матеріали справи не містять.

За вказаного колегія суддів не вбачає підстав дійти висновку, що у дати вказані в пам`ятках про подавання вагонів відповідач фактично прийняв їх у своє розпорядження та користування, а також взагалі був обізнаний про їх доставку залізницею у розпорядження відповідача, за обставин відсутності поданих заявок, затверджених планів та факту підписання пам`ятки про подавання вагонів у червні 2022 року.

Відомості плати за користування вагонів за весь період також були сформовані у червні 2022 року.

Також на особовому рахунку Позивача, створеному в Єдиному розрахунковому центрі залізничних перевезень АТ "Укрзалізниця" був відсутній факт заборгованості з плати за користування вагонами.

За поясненнями заступника начальника станції Кривий Ріг Головний № 267 від 14.03.2023 в пам`ятці про забирання вагонів ф.ГУ-45 від 954 від 15.06.2022 вказано прізвище працівника вантажовласника, який "вагони здав" Донецький В.О., помилково в АРМ ПЗ зазначене ім`я В., згідно наданої довіреності ім`я довіреності ім`я довіреної особи ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" ОСОБА_1 . Виправлення в повідомленні про закінчення вантажних операцій від 15.06.2022 з вагонами, працівниками станції не робились, вагони здані згідно трьохсторонньої угоди власником під`їзної колії. Представник ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР", в телефонному режимі, постійно повідомлявся про нарахування плати за користування вагонами, але не реагував та списував на воєнний стан. Відомості плати за користування вагонами своєчасно не формувалися з причини відсутності коштів на рахунку вантажоодержувача. Відомості плати були сформовані у червні 2022 року після надання довіреності та явки представника вантажовідправника ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на станцію.

За викладеного, жодні документи своєчасно підписані відповідачем щодо подання та забирання вагонів в справі відсутні, оскільки повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами та пам`ятка про забирання вагонів також не підписані представником відповідача.

Отже, первинними документами не підтверджено, що спірні вагони перебували у користуванні відповідача в час вказаний залізницею для нарахування.

З урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача плати за користування вагонами не підлягають задоволенню.

Колегія суддів приймає додатково подані відповідачем докази у суді апеляційної інстанції, оскільки він не мав можливості їх своєчасного подання до суду першої інстанції у зв`язку з несвоєчасним отриманням поштової кореспонденції суду. Також, суд приймає подані позивачем додаткові докази на спростування відповідних нових доводів відповідача.

Колегія суддів відхиляє посилання відповідача на договір про надання послуг № 02643/ПрЗ-2020 від 29.01.2020, який є чинним на його думку та на підставі якого позивач мав здійснювати розрахунок.

28.05.2020 залізницею було направлено додаткову угоду про припинення договору про надання послуг № 02643/ПрЗ-2020 від 29.01.2020 в електронному вигляді. А 30.06.2020 директором відповідача шляхом проставлення електронного цифрового підпису було підписано заяву про прийняття вцілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №39942919/2020-0001 від 30.06.2020. У свою чергу, залізницею було надано Повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 30.06.2020, в якому AT "Укрзалізниця" засвідчує прийняття від ТОВ "Промбудресурс КР" вказаної заяви.

Також, колегія суддів відхиляє посилання відповідача на наявність укладених договорів з підприємствами у м. Маріуполь, оскільки з матеріалів не вбачається, що спірні вагони прямували за вказаним напрямком.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до статті 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

За таких обставин апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду підлягає скасуванню, як таке, що прийнято з порушенням норм матеріального права, з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.

10. Судові витрати.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання позову покладаються на позивача, а витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги підлягають стягненню з позивача на користь апелянта.

Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 277, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі № 904/2420/22 задовольнити.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі № 904/2420/22 скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Витрати з оплати судового збору за подання позову віднести на позивача.

Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства Українська залізниця" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" судовий збір за подання апеляційної скарги у сумі 61 169 (шістдесят одна тисяча сто шістдесят дев`ять) грн. 40 коп.

Видачу наказу доручити Господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 06.10.2023

Головуючий суддя Л.А. Коваль

СуддяВ.Ф. Мороз

Суддя А.Є. Чередко

Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено11.10.2023
Номер документу114017196
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/2420/22

Судовий наказ від 22.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Окрема думка від 25.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 25.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Постанова від 28.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні