ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2024 року
м. Київ
cправа № 904/2420/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кролевець О.А. - головуючий, Губенко Н.М., Мамалуй О.О.
за участю секретаря судового засідання - Грабовського Д.А.
та представників
Позивача: Хлабистін Д.М.
Відповідача : не з?явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця" в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця « Акціонерного товариства Українська залізниця»
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023
(головуючий - Коваль Л.А., судді Мороз В.Ф.,Чередко А.Є.)
у справі №904/2420/22
до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМБУДРЕСУРС КР»
про стягнення плати за користування вагонами,
ВСТАНОВИВ:
1. У зв`язку із запланованою відпусткою судді Вронської Г.О. склад судової колегії суду касаційної інстанції змінився, що підтверджується витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 19.01.2024.
Короткий зміст позовних вимог
2. Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - АТ «Українська залізниця», позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМБУДРЕСУРС КР» (далі - ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР», відповідач) про стягнення плати за користування вагонами на суму 2 718 639, 60 грн.
3. Позов обґрунтовано тим, що в лютому 2022 року на станцію Кривий Ріг-Головний, за накладними №№ 41723354, 45228459, 45250156, 45314051, 45314036. 45367760, 45314044, 45345584, 45323805, 45283389, прибули вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142, 66880766. Вагони було подано на під`їзну колію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» під навантаження для ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР». Вагони простоювали на під`їзній колії з 12.02.2022 по 15.06.2022. У зв`язку з чим, за актами ГУ - 46 позивачем було нараховано відповідачу плату за користування вагонами у сумі 2 718 639, 60 грн. Нараховану плату відповідачем не оплачено.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
4. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023, позов задоволено. Стягнуто з відповідача на користь позивача 2 718 639, 60 грн плати за користування вагонами.
5. Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що матеріалами підтверджено факт користування та затримки вагонів відповідачем, як вантажоодержувачем, а тому, обґрунтованими є вимоги позивача про нарахування плати за користування вагонами.
6. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 скасовано та прийнято нове рішення про відмову у позові.
7. Судове рішення мотивовано тим, що матеріали справи не містять затверджених сторонами планів і заявок - замовлень на подавання вагонів для відповідача. Відповідач не був своєчасно повідомлений про подавання вагонів на під`їзду колію, пам`ятки про подавання вагонів підписано з виправленням прізвища, особи, яка отримала вагони, відомості плати за користування вагонами було сформовано лише у червні 2022 року. Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами та пам`ятка про забирання вагонів також не підписані відповідачем.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
8. Не погоджуючись з висновками апеляційного суду, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
9. Звертаючись з касаційною скаргою, скаржник, посилаючись на п. 1 частини 2 статті 287 ГПК України, зазначає, що суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку щодо її застосування у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2023 у справі № 904/2020/22, щодо статті 14 ГПК України.
10. Посилаючись на п. 4 частини 2 статті 287 ГПК України, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неповністю дослідив зібрані у справі докази, а саме пам`ятки про подавання вагонів, та повідомлення про закінчення вантажних операцій. Вказане унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
11. Відзиву на касаційну скаргу подано не було.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
12. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 13.11.2017 між ПАТ «Українська залізниця», правонаступником якого є АТ «Українська залізниця» (залізниця) та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» (далі - власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч (далі - договір).
13. За умовами договору, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору, експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає:
- до станції Кривий Ріг-Головний: у парній горловині через стрілку № 54. Межею під`їзної колії є вхідний сигнал «ЧС» станції Кривий Ріг - Головний;
- до станції Кривий Ріг: в непарній горловині через стрілку № 49. Межа під`їзної колії є ізостик, який розташований на відстані 38 м від вістря стрілки № 49 в напрямку стрілки № 51;
- до станції Новоблочна: стрілкою № 11 до головної колії № ІІІ станції. Межами є: зі сторони станції Новобункерна власника - вхідний світлофор «Нн», що знаходиться на 11 км ПК6 перегону Новобункерна - Новоблочна; зі сторони станції Східно-Прийомовідправна власника - вхідний сигнал «НВ» знаходиться на 10 км перегону Східно-Прийомовідправна - Новоблочна.
14. Під`їзна колія обслуговується локомотивами власника колії (пункт 1 договору).
15. Розгорнута довжина під`їзної колії складає 875 800 погонних метрів (пункт 2 договору).
16. Відповідно до умов пункту 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України. Технічний стан колійного господарства ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» та технічний стан пристроїв має забезпечувати мінімально допустиму швидкість руху составів з локомотивами Залізниці у голові 45 км/год по перегонам і прямих напрямках стрілочних переводів та 25 км/год по бокових станційних коліях і бокових напрямках стрілочних переводів. При невиконанні вимог щодо утримання технічного стану колійного господарства ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», залізниця, залишає за собою право на припинення надання послуг з подачі вагонів на під`їзну колію локомотивом залізниці.
17. Пунктом 5 договору визначено, що здавання вагонів на під`їзну колію здійснюється за інтервалами:
- на станції Східна-Приймовідправна - 2, 0 години;
- на станцію Промислова - 1, 0 година;
- на станцію Новобункерна - 4, 0 години.
18. Згідно з пунктом 6 договору вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:
- вагони з вугільним концентратом, вапняком, коксом в організованих однорідних маршрутах, інші вантажі на адресу власника колії у розборочних составах зі станцій Кривий Ріг - Головний на одну із колії станції Східна - Приймовідправна власника колії через станцію Новоблочна (пост 10 км) або за узгодженням по прямому маршруту;
- вагони з металобрухтом, порожні цистерни для перевезення бензолу і смоли кам`яновугільної окремими передачами зі станції Кривий Ріг на одну із колії станції Промислова Власника колії;
- вагони з аглорудою окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну з станцій Східно-Прийомовідправна власника колії або на одну із колій станцію Новобункерна через станцію Новоблочна та парк Вхідний;
- порожні вагони окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну із колій станції Східно-Прийомовідправна власника колії по прямому маршруту або станцію Новобункерна. Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється приймально-відправних коліях №№ 1-10, 14 станції Східна - Прийомовідправна; на коліях №№ 1-11 станції Промислова та на коліях №№ 1-14 станції Новобункерна Власника колії.
Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.
19. Про готовність вагонів до забирання прийомоздавальник власника колії в письмовому вигляді повідомляє прийомоздавальника вантажу та багажу залізниці з врученням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).
20. За умовами пункту 11 договору, забирання усіх вагонів з приймально-відправних колій підприємства локомотивом залізниці здійснюється не пізніше ніж через 4,0 години після закінчення приймально-здавальних операцій.
21. Пунктом 12 договору передбачено, що середній час перебування вагонів на під`їзній колії 68,0 години. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій, при передачі вагонів залізницею власнику колії, до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.
22. Відповідно до пункту 14 договору (з урахуванням додаткової угоди № 2 від 04.04.2019) власник колії сплачує залізниці:
- за подачу та забирання вагонів - згідно Тарифного керівництва № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги):
- за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для Власника колії згідно з діючими нормативно-правовими актами.
У разі затримки поїзду по станції Новоблочна в очікуванні згоди чергового по станції Східна-Приймальновідправна на приймання поїзда та перевищення часу перебування локомотива залізниці від моменту відправлення поїзда зі станції Новоблочна на станцію Східна-Приймальновідправна до моменту прибуття даного локомотиву з поїздом або резервом на станцію Новоблочна понад 90 хвилин, враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна, Власник колії сплачує плату за простій локомотива Залізниці. В цих випадках плата за простій локомотива залізниці сплачується власником колії у розмірі ставки, наведеної в пункті 1.5. Розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1 та з урахуванням Коефіцієнту, що застосовується до Збірника тарифів і який діє на момент надання послуги. Нарахування здійснюється за кожні півгодини простою локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні.
Час затримки поїзду обчислюється;
- з моменту зупинки по стадії Новоблочна через неприймання його Власником колії до моменту отримання згоди на приймання поїзду. Черговий по станції Новоблочна, в разі неприймання поїзда призначенням ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» черговим по станції Східна-Прийомовідправна, робить відмітку часу початку затримки поїзда в графі «примітки» журналу форми ДУ-2, після отримання згоди приймання поїзда та відкриття вихідного світлофору станції Новоблочна черговий робить відмітку часу закінчення затримки поїзда в графі «примітки» журналу форми ДУ-2.
- у випадках перевищення часу - понад 90 хвилин, з моменту відправлення локомотива Залізниці зі станції Новоблочна до моменту його прибуття на станцію Новоблочна, враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна. Облік часу здійснюється черговим або оператором станції Новоблочна.
Початок та закінчення затримок локомотива Залізниці оформлюються актами загальної форми ГУ-23 і підписуються черговим по станції та оператором станції Новоблочна Залізниці та чергового по станції Східна - Прийомовідправна власника колії. Вказані акти направляються до товарної контори станції Кривий Ріг-Головний для нарахування належних платежів.
23. Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» акціонерного товариства «Українська залізниця».
24. Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 17.11.2017 до 16.11.2022 включно (пункт 19 договору).
25. Угодою № 4670/22-06 від 11.02.2022 (далі - угода № 4670/22-06), укладеною між ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» та ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР», визначено порядок подачі на під`їзну колію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» вагонів, які прибувають на адресу ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» під навантаження. Згідно пункту 1 угоди № 4670/22-06 ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» (власник колії) надає можливість ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» (вантажоодержувач) використання залізничної під`їзної колії для подавання та навантаження вагонів з вантажем, який належить вантажоодержувачу. Вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії власника колії.
26. В пункті 3 угоди № 4670/22-06 вказано, що на вантажоодержувача розповсюджуються умови по термінам виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на вантажних фронтах Власника під`їзної колії, регламентованих договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії, укладеним між Власником колії та Залізницею (договір № ПР/М-17-2/1-651 НЮдч від 13.11.2017).
27. Згідно пункту 4 угоди № 4670/22-06 стягнення платежів за послуги виконуються згідно таблиці. Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92. Як вбачається з таблиці, платником за послугу «користування» є ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР».
28. У лютому 2022 року, на станцію Кривий Ріг-Головний, за накладними №№ 41723354, 45228459, 45250156, 45314051, 45314036. 45367760, 45314044, 45345584, 45323805, 45283389, прибули вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142,66880766.
29. За доводами позивача, вищевказані вагони було подано на під`їзну колію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» під навантаження для ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР»:
- вагони №№ 61924908, 65880940 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 483 було подано 12.02.2022 о 16 год 25 хв;
-вагон № 66243031 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 491 було подано 13.02.2022 об 11 год 45 хв;
- вагон № 61813705 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 501 було подано 14.02.2022 о 13 год 55 хв;
- вагони №№ 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142, 66880766 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 519 було подано 16.02.2022 о 05 год 20 хв.
30. Пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 №№ 483, 491, 501, 519 підписано представником ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» Гуренком О.Ю., з виправленням попереднього прізвища Рудник М.М. (Рудик М.М.) на Гуренко О.Ю.
31. 15.06.2022 о 18 год 00 хв спірні вагони було вивезено з під`їзної колії, що підтверджено пам`яткою про забирання вагонів ф.ГУ-45 № 954 та повідомленням про закінчення вантажних операцій з вагонами, переданим ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» та прийнятим залізницею 15.06.2022. Згідно акту загальної форми ф. ГУ-23 № 3532 від 15.06.2022 представник ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» на підписання пам`ятки про забирання вагонів ф. ГУ-45 № 954 не з`явився.
32. 15.06.2022 за накладними №№ 47723721, 47723655, 47725379, 47725387, 47725361, 47723713, 47725353, 47723747, 47723762, 47723739 спірні вагони було відправлено зі станції Кривий Ріг-Головний до пунктів навантаження в порожньому стані.
33. На підставі пам`яток ф. ГУ-45 залізницею було розраховано плату за користування спірними вагонами за відомостями ф. ГУ-46 №№ 15069003, 15069007, 15069011, 15069015, 16069019, 16069023, 16069027, 16069031, 16069035, 16069039, 16069043, 16069047, 16069051, 16069055, 16069059, 16069062, 16069066, 17069070, 17069074, 17069078, 17069082, 15069004, 15069008, 15069012, 16069016, 16069020, 16069024, 16069028, 16069032, 16069036, 16069040, 16069044, 16069048, 16069052, 16069056, 16069063, 16069067, 17069071, 17069075, 17069079, 17069083, 17069085, 15069001, 15069005, 15069009, 15069013, 16069017, 16069021, 16069025, 16069029, 16069033, 16069037, 16069041, 16069045, 16069049, 16069053, 16069057, 16069060, 16069064, 17069068, 17069072, 17069076, 17069080, 17069084, 15069002, 15069006, 15069010, 15069014, 16069018, 16069022, 16069026, 16069030, 16069034, 16069038, 16069042, 16069046, 16069050, 16069054, 16069058, 16069061, 16069065, 17069069, 17069073, 17069077, 17069081, 17069086 в сумі 2 718 639, 60 грн (з ПДВ).
34. Відмова відповідача здійснити плату за користування вагонами в сумі 2 718 639,60 грн і стала причиною виникнення даного спору.
Позиція Верховного Суду
35. Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.
36. . Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).
37. Верховний Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства закріплених у частині 3 ст. 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
38. Предметом спору у справі є наявність підстав для нарахування позивачем відповідачу плати за користування вагонами.
39. Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
40. Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
41. Статтею 8 Закону України «Про залізничний транспорт» визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
42. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України, положення якого згідно з статтею 2 Статуту визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
43. Статтею 3 Статуту залізниць України передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
44. Згідно зі статтею 46 Статуту залізниць України одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
45. Статтею 71 Статуту залізниць України визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
46. Відповідно до статті 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
47. Як встановлено судами, між позивачем та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч.
48. Угодою № 4670/22-06, укладеною між відповідачем та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», визначено порядок подачі на під`їзну колію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» вагонів, які прибувають на адресу ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» під навантаження. Згідно пункту 1 угоди № 4670/22-06 ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» (власник колії) надає можливість ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» (вантажоодержувач) використання залізничної під`їзної колії для подавання та навантаження вагонів з вантажем, який належить вантажоодержувачу.
49. Згідно пункту 4 угоди № 4670/22-06 стягнення платежів за послуги виконуються згідно таблиці. Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92. Як вбачається з таблиці, платником за послугу «користування» є ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР».
50. Водночас, порядок користування вагонами визначається Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими Наказом Мінтранспорту України №113 від 25.02.1999, пунктами 3, 4, 6-9 яких визначено: облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.
Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.
Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.
У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.
Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.
Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.
Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.
Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів).
У повідомленні робиться відмітка про час його передачі та прийняття, вказуються прізвища працівників вантажовласника і станції, які його передали та прийняли.
У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання.
Вантажовласник повинен призначити для приймання і передачі повідомлень працівників; їхні прізвища та номери телефонів надаються начальнику станції.
Повідомлення про час подавання порожніх вагонів під навантаження не потребується, якщо вони використовуються для подвійних операцій.
Для запису повідомлень на станції ведеться «Книга повідомлень» (додаток 7).
Облік часу користування контейнерами здійснюється за Пам`ятками про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8).
Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні.
У разі подавання вагонів без повідомлення, початок часу користування ними обчислюється після закінчення передбачених Правилами користування вагонами і контейнерами двох годин.
У разі подавання вагонів із запізненням, після часу, зазначеного у повідомленні, час користування обчислюється з моменту фактичної подачі, якщо запізнення не перевищує двох годин.
У разі запізнення понад дві години вагони вважаються поданими без повідомлення.
Про зарахування для подвійних операцій (розвантаження одержувачем та наступне навантаження вагона цим же одержувачем або розвантаження та наступне навантаження вагона на одній під`їзній колії у разі проведення розрахунків із залізницею за користування вагонами власником під`їзної колії) у графі 14 "Примітки" Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) робиться відмітка "Подвійна операція".
Плата за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу нараховується за Відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (додаток 10), які оформляються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами оформляються в електронному або паперовому вигляді. На вимогу вантажовласника йому надається копія Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів.
На станціях та під`їзних коліях із значним обсягом вантажної роботи облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними повинен провадитися з використанням персональних електронних обчислювальних машин за спеціально розробленою програмою.
Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій.
Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.
Час користування вагонами на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях.
У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (додаток 4). Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці.
51. Отже, за період фактичного використання суб`єктами господарювання вагонів та/або контейнерів залізниці для перевезення вантажів вноситься плата; до періоду використання вагонів (контейнерів) включається час затримки (простою) вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Звільнення від такої плати може мати місце лише у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці.
52. Відтак, при розгляді спору про стягнення залізницею плати за користування вагонами (контейнерами) до предмета доказування належить доведення позивачем належними, допустимими і достатніми доказами факту використання вагонів (контейнерів) для перевезення вантажів замовника послуг з перевезення у відповідний період, а у разі якщо мала місце затримка вагонів на станціях призначення і на підходах до них (якими можуть бути проміжні станції) в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження, надання доказів того, що така затримка була спричинена саме з вини вантажоодержувача (власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства). (такий правовий висновок, викладено у постанові Верховного Суду від 18.09.2020 у справі №908/1795/19).
53. Апеляційний суд встановив, що матеріали справи не містять доказів, що відповідач замовляв подані позивачем вагони, сторонами не було надано відповідних планів чи заявок. Матеріали справи не містять доказів, що відповідача було своєчасно повідомлено про доставку вагонів на під`їзду колію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
54. Водночас, апеляційним судом встановлено, що пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 №№ 483, 491, 501, 519 підписано представником ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР» Гуренком О.Ю., з виправленням попереднього прізвища Рудник М.М.(чи Рудик М.М.) на Гуренко О.Ю. За поясненнями залізниці, невірне прізвище представника відповідача вказано через несвоєчасне надання довіреності на 2022 рік (довіреність № 04/01-1 від 04.01.2022 на Гуренка О.Ю.), яка надана залізниці 13.06.2022, про що свідчить відмітка залізничної станції на довіреності. Таким чином, на період подавання вагонів та при складанні пам`яток прийомоздавальниками зазначалось прізвище з довіреності, яка діяла у 2021 році.
Встановивши зазначене, апеляційний суд обґрунтовано вказав, що пам`ятки про подавання вагонів не були своєчасно підписано повноважним представником відповідача у лютому 2022 року, а були надані відповідачу для підписання у червні 2022 року. Інформації про те, якій особі було передано залізницею спірні вагони у лютому 2022 року, та яка прийняла (і на якій підставі) ці вагони, матеріали справи не містять. Отже, відомості плати за користування вагонів за весь період були сформовані у червні 2022 року.
До того ж, на особовому рахунку позивача, створеному в Єдиному розрахунковому центрі залізничних перевезень АТ «Укрзалізниця», була відсутня інформація про заборгованість відповідача із плати за користування вагонами.
55. Зважаючи на встановлене, оцінивши подані сторонами докази, з урахуванням положень ст. ст. 73, 74, 76, 86 ГПК України та вищезазначених положень законодавства, що регулює правовідносини залізничних перевезень, апеляційний суд правильно встановив, що у справі відсутні документи, своєчасно підписані відповідачем, щодо подання та забирання вагонів, отже, первинними документами не підтверджено, що спірні вагони перебували у користуванні відповідача, у час вказаний залізницею для нарахування.
56. Касаційний суд враховує, що встановлення на підставі доказів у справі обставин на підтвердження наявності або відсутності вини відповідача у затримці вагонів на станції, а відповідно і визначення підстав для нарахування плати за користування спірними вагонами та збору за зберігання вантажу за весь час затримки вагонів з вини відповідача, нарахованих позивачем відповідачу згідно з умовами договору, та законодавства, за весь час затримки вагонів, не може мати місце на стадії касаційного перегляду судових рішень, оскільки виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції. Аналогічний висновок викладено у постанові об`єднаної палати КГС ВС від 22.06.2018 у справі № 904/7535/17.
57. Верховний Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства закріплених у частині 3 статті 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
58. Звертаючись з касаційною скаргою, скаржник, посилаючись на п. 1 частини 2 статті 287 ГПК України зазначає, що суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку щодо її застосування у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2023 у справі № 904/2020/22; щодо статті 14 ГПК України.
59. За змістом пункту 1 частини 2 ст. 287 ГПК України оскарження судових рішень з підстави, передбаченої цим пунктом, може мати місце за наявності таких складових: неоднакове застосування одних і тих же норм матеріального права апеляційним судом у справі, в якій подано касаційну скаргу, та у постанові Верховного Суду, яка містить висновок щодо застосування цієї ж норми права у подібних правовідносинах; ухвалення різних за змістом судових рішень у справі, в якій подано касаційну скаргу, і у справі, в якій винесено постанову Верховного Суду; спірні питання виникли у подібних правовідносинах.
60. Отже, під час вирішення питання обґрунтованості доводів скарги про неврахування судами правового висновку Верховного Суду щодо питань застосування тих чи інших норм права, процесуальний закон також передбачає необхідність оцінювання правовідносин на предмет їх подібності.
61. З цією метою суд насамперед має визначити, які правовідносини є спірними, після чого застосувати змістовий критерій порівняння, а за необхідності - також суб`єктний і об`єктний критерії. З-поміж цих критеріїв змістовий (оцінювання спірних правовідносин за характером урегульованих нормами права та договорами прав і обов`язків сторін спору) є основним, а два інші - додатковими. Суб`єктний і об`єктний критерії матимуть значення у випадках, якщо для застосування норми права, яка поширюється на спірні правовідносини, необхідним є специфічний суб`єктний склад цих правовідносин або їх специфічний об`єкт. Такий правовий висновок викладено у пунктах 96, 97 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19.
62. До того ж, касаційний суд вказує, що неврахування висновку Верховного Суду щодо застосування норми права, зокрема, має місце тоді, коли суди попередніх інстанцій, посилаючись на норму права, застосували її інакше (не так, в іншій спосіб витлумачили тощо), ніж це зробив Верховний Суд в іншій справі, яка є подібною до справи, що розглядається Судом.
63. Не можна посилатись на неврахування висновку Верховного Суду, як на підставу для касаційного оскарження, якщо відмінність у судових рішеннях зумовлена не неправильним (різним) застосуванням норми, а неоднаковими фактичними обставинами справ, які мають юридичне значення.
64. Проаналізувавши зміст касаційної скарги Верховний Суд зазначає, що наведені скаржником доводи не можуть бути підставою для скасування постанови апеляційного суду.
65. Як вбачається зі змісту постанови Верховного Суду від 15.06.2023 у справі № 904/2020/22 предметом спору у справі було стягнення залізницею з товариства плати за користування вагонами. Постановою апеляційного суду скасовано рішення суду першої інстанції про задоволення позову та прийнято нове рішення про відмову у позові, з посиланням на те, що акт загальної форми ГУ-23 № 527 від 27.02.2022 не містить часу (у годинах та хвилинах) закінчення затримки вагонів та містить інформацію лише щодо 29 вагонів, крім того, позивачем здійснювався розрахунок плати за користування відповідачем вагонами, без врахування вимог телеграмного розпорядження Укрзалізниці ЦМ-13/693 від 05.04.2022, яким до філій залізниці доведено рішення правління АТ «Українська залізниця» від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т.), яким встановлено, що у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у «кинутих» поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користуванням вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що зокрема виник у випадку запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення; в такому разі до часу користування вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції; замовник звільняється від плати за користування вагонами за час існування таких обставин, які засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з додатком 6 до Правил користування вагонами.
Касаційний суд скасовуючи судові рішення у справі зазначив, що суди не врахували аргументи відповідача, не встановили зміст Конвенційної заборони ЦЦО/99 від 24.02.2022 та правовідносин врегульованих нею, а також наявність чи відсутність перепустки на рух транспортних засобів згідно постанови Кабінету Міністрів України №573 від 08.07.2020 року. Крім того, касаційний суд зазначив, що є обґрунтованими доводи скарги про те, що позов було подано у зв`язку із затримкою лише 29 вагонів та нарахування плати за користування було здійснено саме за 29 вагонів, натомість, відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний господарський суд встановив затримку щодо 511 вагонів (тобто поза межами предмета позову) без встановлення відповідних обставин, які підлягали встановленню (наявності складеного (их) згідно з Правилами актів ф. ГУ-23 щодо кожного із затриманих вагонів).
66. У постанові від 15.06.2023 в справі № 904/2020/22 Верховний Суд фрагментарно процитував частину 1 статті 14 ГПК України, зазначивши про обов`язок суду розглядати справи не інакше як за зверненням особи та в межах заявлених нею вимог.
67. Суд звертає увагу, що підставою для касаційного оскарження є неврахування висновку Верховного Суду саме щодо застосування норми права, а не будь-якого висновку, зробленого судом касаційної інстанції в обґрунтування мотивувальної частини постанови. Саме лише цитування у постанові Верховного Суду норми права також не є його правовим висновком про те, як саме повинна застосовуватися норма права у подібних правовідносинах.
68. Водночас, у справі, що розглядається Верховним Судом, аргументи скаржника змістовно зводяться до безпідставності висновків апеляційного суду про недоведеність факту прибуття спірних вагонів саме для вантажоодержувача ТОВ «ПРОМБУДРЕСУРС КР», а не до виходу суду апеляційної інстанції за межі предмета позову (як це відбулося у справі № 904/2020/22).
69. Отже, справа № 904/2020/22 та справа, що розглядається Верховним Судом є різними за встановленими судами фактичними обставинами справи.
70. Щодо інших доводів касаційної скарги зазначених скаржником в обґрунтування підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 4 частини 2 ст. 287 ГПК України, а саме, що апеляційним судом неповністю досліджено зібрані у справі докази, а саме пам`ятки про подавання вагонів, та повідомлення про закінчення вантажних операцій, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, касаційний суд зазначає наступне.
71. Відповідно до частини 3 статті 310 ГПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема: 1) суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 287 цього Кодексу.
72. За змістом пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України достатньою підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є не саме по собі порушення норм процесуального права, а зазначене процесуальне порушення у сукупності з належним обґрунтуванням скаржником заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 цього Кодексу.
73. Проте, як уже зазначалося, підстава касаційного оскарження, наведена скаржником у касаційній скарзі пункт 1 частини 2 статті 287 ГПК України, у цьому випадку, не отримала підтвердження, після відкриття касаційного провадження, у зв`язку з чим такі доводи як неналежне дослідження зібраних у справі доказів відхиляються судом касаційної інстанції. При цьому, доводи касаційної скарги наведені в обґрунтування підстави касаційного оскарження передбаченої п. 4 частини 2 ст. 287 ГПК України також зводяться до незгоди скаржника із наданою апеляційним судом оцінкою доказам у справі та переоцінкою обставин справи, що суперечить положенням ст. 300 ГПК України.
74. Враховуючи наведені положення законодавства та обставини, встановлені судами попередніх інстанцій, зважаючи на межі перегляду справи судом касаційної інстанції, передбачені статтею 300 ГПК України, колегія суддів зазначає, що підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, не отримала підтвердження після відкриття касаційного провадження, в даному випадку, при цьому, колегія суддів не вважає за доцільне закрити касаційне провадження на підставі пункту 5 частини 1 статті 296 ГПК України, оскільки у касаційній скарзі скаржник вказує на необґрунтованість судового рішення, і наведені скаржником аргументи тісно пов`язані між собою, таким чином, колегія суддів зазначає, що скарга, подана на підставі п.п. 1, 4 частини 2 ст. 287 ГПК України, є необґрунтованою, а тому, постанову апеляційного суду, необхідно залишити без змін.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
75. Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
76. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права (ч. 1 ст. 309 ГПК України).
77. Враховуючи викладене, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023 у справі №904/2420/22, необхідно залишити без змін.
Розподіл судових витрат
78. Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку ст. 129 ГПК України покладається на скаржника.
Керуючись ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця «Акціонерного товариства Українська залізниця» залишити без задоволення.
2. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023 у справі №904/2420/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О.А. Кролевець
Судді Н.М. Губенко
О.О. Мамалуй
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2024 |
Оприлюднено | 01.02.2024 |
Номер документу | 116670546 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Кролевець О.А.
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні