Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 жовтня 2023 року Справа№200/4281/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Абдукадирової К.Е., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (адреса 46001, Тернопільська область, місто Тернопіль, Майдан Волі, будинок 3, ЄДРПОУ 14035769) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
07 серпня 2023 року, ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, яка полягає у незастосуванні з 06.05.2022 року, тобто з дати призначення пенсії за втратою годувальника при обчисленні розміру пенсії за віком померлого годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відповідно до якого мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок пенсії за втратою годувальника з 06.05.2022 року, тобто з дати її призначення, із застосуванням норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) померлого годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, та провести виплату різниці сум пенсії з урахуванням раніше виплачених сум.
Також позивач просить встановити судовий контроль за виконанням судового рішення.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року судом прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ОСОБА_1 має матір ОСОБА_3 , та батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
З 06.05.2022 року позивач отримує пенсію у зв`язку з втратою годувальника, призначену Лановецьким ОУ ПФУ відповідно до ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-VI (далі - Закон № 1058) за померлого батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Статтею 36 Закону № 1058 визначено, що пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні. Непрацездатними членами сім`ї вважаються діти (у тому числі діти, які народилися до спливу 10 місяців з дня смерті годувальника).
Згідно ст. 37 Закону № 1058 пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається в розмірі: на одного непрацездатного члена сім`ї - 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника, на двох утриманців у розмірі 100 відсотків пенсії за віком померлого годувальника.
Відповідно до статті 8 Закону № 345-VI мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Позивач стверджує, що станом на 05.05.2022 року його покійний батько набув стаж роботи 15 років на підземних роботах за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Вважає, що стаж та розмір пенсії померлого годувальника мають обчислюватися із застосуванням частини 1 статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».
На підставі викладено просить задовольнити позовні вимоги.
В установлений законом строк, відповідачем наданий відзив на адміністративний позов, зі змісту якого вбачається, що відповідно до пункту 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Відповідно до пункту 20 Порядку № 637 у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на територіях, зазначених в абзаці другому пункту 18 цього Порядку, стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до абзацу 2 пункту 18 Порядку № 637 у такому ж порядку підтверджується стаж роботи за відсутності документів у разі, коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в районі проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також на територіях територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають/перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також у разі, коли майно (документи) підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (незалежно від місця їх реєстрації на території України) розташоване на території України та/або пошкоджене чи знищене внаслідок воєнних (бойових) дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови документального підтвердження пошкодження чи знищення майна (документів).
Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.042022 №75 станом на 20 червня 2022 року, передбачено: - Донецька область Новогродівська міська територіальна громада, Покровська міська територіальна громада та Добропільська міська територіальна громада.
Окремі підприємства, в яких працював годувальник, знаходились на таких територіях:
- м. Новогродівка Донецька область Відокремлений підрозділу шахти 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля»;
- м. Добропілля Донецька область ТОВ «Корум Шахтспецбуд»;
- м. Покровськ Донецька область ПАТ «Шахтоуправління Покровське»;
- м. Добропілля Донецька область ТОВ з ДВ «Шахта Білозерська».
Враховуючи зазначене, до страхового стажу годувальника періоди роботи в зазначених вище організаціях слід обчислити із врахуванням інформації (про спеціальний стаж), наявної в реєстрі застрахованих осіб.
За інформацією реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування в індивідуальних відомостях ОСОБА_2 наявні відомості по спеціальному стажу, що підтверджують роботу померлого годувальника на роботах за Списком №1, а не на підземних роботах, стаж роботи на яких дає право на визначення розміру пенсії відповідно до статті 8 Закону № 345-VI.
Таким чином, у Головного управління Пенсійного Фонду України в Тернопільській області відсутні правові підстави для здійснення перерахунку позивачу пенсії за втратою годувальника з 06.05.2022 року, тобто з дати її призначення, із застосуванням норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) померлого годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, та проведення виплати різниці сум пенсії з урахуванням раніше виплачених сум.
На підставі викладеного просить відмовити у задоволенні позову.
19 вересня 2023 року ухвалою суду витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області письмові пояснення щодо періодів роботи померлого годувальника ОСОБА_2 які не зараховані (із зазначенням підстав) до стажу, що дає право для здійснення перерахунку позивачу пенсії за втратою годувальника з 06.05.2022 року, тобто з дати її призначення, із застосуванням норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) померлого годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, та проведення виплати різниці сум пенсії з урахуванням раніше виплачених сум.
На виконання ухвали суду від 19 вересня 2023 року відповідачем надані додаткові пояснення. 03.04.2023 ОСОБА_3 (мати ОСОБА_1 ) звернулася до пенсійного органу із заявою №2209/К-1900-23 від 03.04.2023. За результатами розгляду заяви від 03.04.2023 №2209/К-1900-23 щодо обчислення розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника за померлого ОСОБА_2 , повідомлено наступне. У трудовій книжці померлого годувальника серії НОМЕР_2 записи про прийняття на роботу та звільнення за період з 14.05.2003 по 09.08.2004 засвідченні печаткою ВАТ «Рутченківський завод «Гормаш» (м. Донецьк ), код страхувальника 00176383).
За кодом страхувальника ЄДРПОУ 00176383 у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявна інформація про спеціальний стаж з кодом ЗП301ЗА1- працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, і за результатами атестації робочих місць.
Враховуючи зазначене, період роботи годувальника з 14.05.2003 по 09.08.2004 зараховано до стажу за Списком № 1 (підземні роботи) відповідно до даних, наявних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Після проведеного перерахунку страховий стаж годувальника становить 42 роки 07 місяців 27 днів (в тому числі 01 рік додатково за Списком № 1- підземні роботи), розмір пенсії з 06.05.2022 - 4292,38 грн, з 01.07.2022 4295,63 грн., з 01.12.2022 4297,94 грн., з 01.03.2023 4397,94 грн.
Зарахування інших періодів роботи померлого годувальника (на підприємствах, що знаходяться не у місті Донецьк, а за його межами), про які наявна інформація в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, без надання уточнюючої довідки, передбаченої Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637, підстав немає.
Також, відповідач надав суду розрахунок стажу ОСОБА_2 , відповідно до якого страховий стаж з урахуванням перетину періодів складає: 28 років 8 місяців 20 днів; крім того, додаткові роки за списком №1: 1 рік 00 місяців 00 днів, додатковий стаж: 13 років 0 місяців 3 дні.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом установлено наступне.
ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), перебуває з 06 травня 2022 року на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію у зв`язку з втратою годувальника батька ОСОБА_2 .
28.02.2023 року мати позивача звернулася через ВЕБ-ПОРТАЛ ПФУ із клопотанням, у якому прохала направити 1. Копію протоколу про призначення пенсії. 2. Копію форми РС-право. 3. Копію розрахунку стажу батька. 4. Копію розрахунку середнього заробітку батька.
Це клопотання було зареєстроване за № ВЕБ-19001-Ф-С-23-030855. Однак, 13.03.2023 року мама отримала на веб-порталі ПФУ копію протоколу про призначення пенсії, розрахунок середнього заробітку та Форму РС-право.
Згідно цих документів, стаж роботи ОСОБА_2 за Списком № 1 взагалі відсутній.
03.04.2023 року мати позивача звернулася через ВЕБ-ПОРТАЛ ПФУ із клопотанням, у якому вказала наступне: «28.02.2023 року я зверталася до Вас із клопотанням № ВЕБ-19001-Ф-С-23-030855, у якому прохала направити на мою адресу: 1. Копію протоколу про призначення пенсії. 2. Копію форми РС-право. 3. Копію розрахунку стажу померлого чоловіка. 4. Копію розрахунку середнього заробітку чоловіка. 13.03.2023 року я отримала копії вищевказаних документів, з яких вбачається що при призначенні пенсії за втратою годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , для визначення розміру пенсії за віком не враховано норму ст. 8 ЗУ "Про підвищення престижності шахтарської праці", оскільки за моїми розрахунками стаж за Списком № 1 складає понад 20 років. Таким чином, розрахунок пенсії за віком здійснений неправильно, і як наслідок невірно розрахована пенсія за втратою годувальника. Прошу Вас провести правильний перерахунок пенсії, застосувавши для визначення розміру пенсії за віком норму ст. 8 ЗУ "Про підвищення престижності шахтарської праці" та виплатити несплачену різницю пенсії з врахуванням фактично виплачених сум». Це клопотання було зареєстроване за № ВЕБ-19001-Ф-С-23-065571.
Однак, 01.06.2023 року відповідач повідомив, що «За інформацією реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування в індивідуальних відомостях ОСОБА_2 наявні відомості по спеціальному стажу, що підтверджують роботу померлого годувальника на підземних роботах, роботах за Списком №1. Також, з 2011 року вказано накази про проведення атестації робочих місць. Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.042022 №75 станом на 20 червня 2022 року передбачено: - Донецька область Новогродівська міська територіальна громада, Покровська міська територіальна громада та Добропільська міська територіальна громада.
Окремі підприємства, в яких працював годувальник, знаходились на таких територіях:
- м. Новогродівка Донецька область Відокремлений підрозділу шахти 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля»;
- м. Добропілля Донецька область ТОВ «Корум Шахтспецбуд»;
- м. Покровськ Донецька область ПАТ «Шахтоуправління Покровське»;
- м. Добропілля Донецька область ТОВ з ДВ «Шахта Білозерська».
Враховуючи зазначене, до страхового стажу годувальника періоди роботи в зазначених вище організаціях слід обчислити із врахуванням інформації (про спеціальний стаж), наявної в реєстрі застрахованих осіб.
Оскільки, заява про призначення пенсії розглядалася за принципом екстериторіальності, тому на даний час Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області не має технічної можливості переглянути страховий стаж годувальника та внести зміни.».
18 липня 2023 року на повторне звернення позивача відповідач повідомив, що відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 (в редакції, що діяла на час звернення - на 27.07.2022), у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Переліком районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях, затвердженим Указом президента України від 07.02.2019 №32/2019 передбачено місто Донецьк.
Як вбачається, в трудовій книжці серії НОМЕР_2 записи про прийняття на роботу та звільнення, за період з 14.05.2003 по 09.08.2004 засвідченні печаткою ВАТ «Рутченківський завод «Гормаш» (м. Донецьк, код страхувальника ЄДРПОУ - 00176383).
За вищевказаним кодом в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявна інформація про спеціальний стаж з кодом ЗП301ЗА1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року №461, і за результатами атестації робочих місць.
Враховуючи зазначене, період роботи годувальника з 14.05.2003 по 09.08.2004 зараховано до стажу за Списком №1 відповідно до даних, наявних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Після проведеного перерахунку, страховий стаж годувальника становить 42 роки 07 місяців 27 днів (в тому числі 01 рік додатково за Списком №1).
Щодо зарахування інших періодів роботи, за які наявна інформація в зазначеному вище реєстрі, без надання уточнюючої довідки, передбаченої Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637, підстав немає.
У зв`язку з відсутністю необхідного стажу (15 років) на підземних роботах за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України померлого годувальника відсутнє право на обчислення розміру пенсії з урахуванням абзацу 3 пункту 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
З розрахунку стажу ОСОБА_2 , судом встановлено, що страховий стаж з урахуванням перетину періодів складає: 28 років 8 місяців 20 днів; крім того, додаткові роки за списком №1: 1 рік 00 місяців 00 днів, додатковий стаж: 13 років 0 місяців 3 дні.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції Українивизначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до пункту 6статті 92 Конституції України, виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний
захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України (пункт 6 частини 1 статті 92 Конституції України).
Відповідно до статті 1 Закону України Про пенсійне забезпечення громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку інаумовах,передбачених законодавством, що діяло раніше (частина 4 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»). До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до пункту 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
За приписами частини 1статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення"(далі - Закон № 1788-XII), працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.
Статтею 62 Закону № 1788-XIIпередбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637(далі - Порядок №637).
На підставі пункту 1, пункту 2 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Згідно з абз.1 пункту 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
При цьому, пунктами 20-22 Порядку № 637 визначено особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників.
Так, пунктом 20 Порядку № 637 передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток №5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Зі змісту зазначених норм слідує, що підтвердження пільгового стажу для призначення пільгової пенсії здійснюється на підставі даних трудової книжки, а за їх відсутності, на підставі даних уточнюючої довідки, виданої підприємством, на якому працювала особа.
Системний аналіз наведених вище положень дає змогу дійти висновку, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації, з метою визначення права на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Суд вважає за доцільне зазначити, що трудова книжка позивача містить належним чином здійснені записи щодо роботи позивача у вищевказані періоди. Записи про періоди роботи позивача засвідчені відповідними печатками підприємства і дефектів їх вчинення не мають.
Відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_3 ОСОБА_2 , копія якої наявна в матеріалах справи, убачається робота в підземних умовах з повним робочим днем під землею, а саме записи:
-з 26.05.2001 по 16.06.2001 прийнятий гірником, підземним учнем, з повним робочим днем в шахті. Стаж роботи складає: 22 дні.
-з 16.06.2001 по 07.05.2003 переведений гірником підземним з повним робочим днем в шахті, 07.05.2003 звільнений за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 1 рік 10 місяців, 22 дні.
-з 14.05.2003 по 09.08.2004 прийнятий в підземну ділянку гірником підземним 2 розряду з повним робочим днем в шахті, 09.08.2004 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 1 рік 2 місяці 27 днів.
-з 25.08.2004 по 12.04.2006 прийнятий гірником підземним з повним робочим днем в шахті, ділянка по ремонту гірничих виробок; 12.04.2006 направлений на курсове навчання з відривом від роботи в УКК м. Селидове за професією гірником з ремонту гірничих виробок. Стаж роботи складає: 1 рік 7 місяців 19 днів.
-З 12.04.2006 по 26.05.2006 направлений на курсове навчання з відривом від роботи в УКК м. Селидове за професією гірником з ремонту гірничих виробок, з 26.05.2006 практика за професією. Стаж складає: 1 місяць 15 днів.
-з 26.05.2006 по 30.06.2006 практика за професією. Стаж складає: 1 місяць 5 днів.
-з 30.06.2006 по 14.05.2007 переведений підземним гірником з ремонту гірничих виробок 4 розряду, з повним робочим днем в шахті, 14.05.2007 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 10 місяців 15 днів.
-з 01.06.2007 по 06.12.2010 прийнятий гірником підземним 3 розряду з повним робочим днем в шахті, 06.12.2010 переведений. Стаж роботи складає:
3 роки 6 місяців 6 днів
-з 06.12.2010 по 07.02.2011 переведений учнем прохідника підземного з повним робочим днем в шахті для проходження виробничої практики, 07.02.2011 переведений. Стаж роботи складає: 1 рік 0 місяців 2 дні.
-з 07.02.2011 по 01.07.2011 переведений прохідником підземним 4 розряду з повним робочим днем в шахті, 01.07.2011 переведений. Стаж роботи складає: 4 місяці 25 днів.
-з 01.07.2011 по 31.10.2017 переведений прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем в шахті, 31.10.2017 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 6 років 4 місяці 0 днів.
-з 27.11.2017 по 31.08.2018 прийнятий прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем в шахті, 31.08.2018 звільнений з роботи за п. 5 ст. 36 КЗпП України в порядку переведення. Стаж роботи складає: 9 місяців 5 днів.
-з 01.09.2018 по 17.01.2019 прийнятий прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем в шахті в порядку переведення, 17.01.2019 звільнений. згідно п. 1 ст. 36 КЗпП України за угодою сторін. Стаж роботи складає: 4 місяці 16 днів.
-з 22.01.2019 по 30.09.2019 прийнятий прохідником 4 розряду в Бригаду №1 на Дільницю гірничо-прохідних робіт №1 Департаменту будівельних і гірничих робіт, 30.09.2019 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 8 місяців 9 днів.
-з 10.10.2019 по 08.02.2020 прийнятий прохідником 4 розряду підземним з повним робочим днем в шахті, 08.02.2020 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України. Стаж роботи складає: 3 місяці 30 днів.
-з 16.03.2020 по 11.01.2022 прийнятий прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті, 11.01.2022 звільнений за угодою сторін за п. 1 ст. 36 КЗпП України. Стаж роботи складає: 1 рік 9 місяців 27 днів.
-з 02.02.2022 по 05.05.2022 прийнятий прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем у шахті, 05.05.2022 звільнений у зв`язку зі смертю. Стаж роботи складає: 3 місяці 4 дні.
Також, в матеріалах справи наявний реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 ОСОБА_2 , вказані періоди обліковуються кодом обліку спецстажу ЗПЗ013А1, ЗПЗ014А2.
Суд зазначає, що наведені записи трудової книжки про роботу позивача за вказані періоди свідчать про зайнятість позивача повний робочий день на підземних роботах, які, засвідчені відповідними печатками підприємств і дефектів їх вчинення не мають, відтак факт роботи позивача у зазначені періоди підтверджується відомостями трудової книжки, які були внесені відповідно до діючого законодавства, та не потребують додаткового доказування, отже пенсійних орган не мав правових підстав не включати періоди роботи до пільгового стажу позивача, а доводи відповідача, викладені у відзиві щодо необхідності додаткових доказів для підтвердження пільгового характеру роботи позивача є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на положеннях діючого законодавства.
Записи трудової книжки позивача дозволяють дійти висновку про виконання ОСОБА_2 протягом повного робочого дня у шахті робіт, які надають право на призначення пенсії на пільгових умовах. Посилання відповідача на ненадання позивачем пільгових довідок суд не приймає, оскільки основним документом про занятість особи є трудова книжка, довідки використовуються лише у випадках відсутності у трудовій книжці певних необхідних відомостей.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває з 06 травня 2022 року на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію у зв`язку з втратою годувальника батька ОСОБА_2 .
Позивач вважає, що має право на перерахунок пенсії відповідно до статті 8«Про підвищення престижності шахтарської праці» та статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Суд зазначає, що визначення престижності шахтарської праці, надання додаткових гарантій у виплаті та підвищенні заробітної плати і розв`язанні соціально-побутових проблем шахтарів визначаєЗакон України «Про підвищення престижності шахтарської праці» №345-VI, прийнятий 02 вересня 2008 року.
Відповідно достатті 1 Закону №345-VI, дія цьогоЗаконупоширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.
Статтею 8 Закону №345-VIвизначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Згідно з абзацом 3 частини 1статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється діяЗакону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Тобто, мінімальний розмір пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за списком № 1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленомузакономпорядку розміру відповідної пенсії за віком (в тому числі, з урахуванням понаднормового стажу, встановленогостаттею 8 Закону №345-VIтака пенсія буде менша ніж три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність).
З огляду на викладене, до кола працівників, на яких поширюється діяЗакону України «Про підвищення престижності шахтарської праці»та встановлені пільги, належать лише працівники, зазначені у списку № 1, які були зайняті на підземних роботах повний робочий день.
Норми Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» розповсюджуються не тільки на працівників, задіяних на підземних роботах по видобутку вугілля, а і на працівників, задіяних на інших підземних роботах.
Разом з тим, з трудової книжки ОСОБА_2 , судом встановлено, що пільговий стаж на підземних роботах становить більше 15 років, тобто, умова для перерахунку пенсії відповідно достатті 8 Закону №345-VIвиконується.
Відповідно до частин першої, другоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача про встановлення судового контролю, суд зазначає, що відповідно до ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах є саме диспозитивним правом суду, яке може використовуватись в залежності від наявності об`єктивних обставин, що підтверджені належними та допустимими доказами. Це виключно як певна (можливо, виняткова) міра впливу на той чи інший орган влади.
Позивач не навів аргументованих доводів та не надав доказів того, що прийняте рішення суду буде відповідачем тривалий час не виконуватись.
Враховуючи, що встановлення судового контролю за виконанням судового рішення є правом, а не обов`язком суду, суд не вбачає підстав для встановлення контролю за виконанням даного рішення шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1ст. 139 вказаного Кодексу, яка регулює питання розподілу судових витрат, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду з даним адміністративним позовом сплачено судовий збір у розмірі 858,88 грн.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог немайнового характеру, судовий збір підлягає стягненню з відповідача у розмірі 858,88 грн. на користь позивача.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (адреса 46001, Тернопільська область, місто Тернопіль, Майдан Волі, будинок 3, ЄДРПОУ 14035769) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, яка полягає у незастосуванні з 06.05.2022 року, тобто з дати призначення ОСОБА_1 пенсії за втратою годувальника норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відповідно до якого мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок пенсії за втратою годувальника ОСОБА_1 з 06.05.2022 року, тобто з дати її призначення, із застосуванням норм абзацу 3 частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а саме у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) померлого годувальника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, та провести виплату різниці сум пенсії з урахуванням раніше виплачених сум.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (адреса 46001, Тернопільська область, місто Тернопіль, Майдан Волі, будинок 3, ЄДРПОУ 14035769) на користь ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 858,88 гривень.
Повний текст судового рішення виготовлено та підписано 09 жовтня 2023 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя К.Е. Абдукадирова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2023 |
Оприлюднено | 11.10.2023 |
Номер документу | 114022132 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Абдукадирова К.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні