Рішення
від 10.10.2023 по справі 140/9300/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/9300/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Комунального підприємства Волинська обласна клінічна лікарня Волинської обласної ради, Комунального некомерційного підприємства Ковельське міськрайонне територіальне медичне об`єднання Ковельської міської ради Волинської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся із позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач 1, в/ч НОМЕР_1 ), Комунального підприємства Волинська обласна клінічна лікарня Волинської обласної ради (далі відповідач 2, КП «Волинська обласна клінічна лікарня») Комунального некомерційного підприємства Ковельське міськрайонне територіальне медичне об`єднання Ковельської міської ради Волинської області (далі відповідач 3, КНП «Ковельське МТМО») про визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо не видачі довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання позивачем вогнепального осколкового поранення 13.08.2022 та зобов`язання видати довідку про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання позивачем вогнепального осколкового поранення 13.08.2022; визнання протиправною та скасування постанови Комунального підприємства Волинська обласна клінічна лікарня Волинської обласної ради, оформленої довідкою військово-лікарської комісії № 402 від 16.09.2022 та зобов`язання змінити вказану постанову, вказавши причинний зв`язок отриманого позивачем вогнепального осколкового поранення 13.08.2022 з формулюванням: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини та зазначенням тяжкості поранення і висновку про придатність до військової служби; визнання протиправною та скасування постанови Комунального підприємства Волинська обласна клінічна лікарня Волинської обласної ради, оформленої довідкою військово-лікарської комісії № 964 від 14.12.2022 та зобов`язання змінити вказану постанову, вказавши причинний зв`язок отриманого позивачем вогнепального осколкового поранення 13.08.2022 з формулюванням: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини та зазначенням висновку про придатність до військової служби; визнання протиправною та скасування постанови Комунального некомерційного підприємства Ковельське міськрайонне територіальне медичне об`єднання Ковельської міської ради Волинської області, оформленої довідкою військово-лікарської комісії № 131 від 3.11.2022 та зобов`язання змінити дану постанову, вказавши причинний зв`язок отриманого позивачем вогнепального осколкового поранення 13.08.2022 з формулюванням: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини та зазначенням тяжкості поранення і висновку про придатність до військової служби; визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо не нарахування та не виплати додаткової винагороди згідно постанови КМ України № 168 від 28.02.2022 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану збільшеної до 100000 грн за час перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я після отримання поранення 13.08.2023 та за час перебування у відпустці після тяжкого поранення за жовтень, листопад, грудень 2022 року, а також за лютий, березень 2023 року та зобов`язання нарахувати та виплатити позивачу додаткову винагороду згідно постанови КМ України № 168 від 28.02.2022 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, збільшеної до 100000 гривень, за час перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я після отримання поранення 13.08.2023 та за час перебування у відпустці після тяжкого поранення за жовтень, листопад, грудень 2022 року, а також за лютий, березень 2023 року у розмірі 500000 грн; визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо не нарахування та не виплати позивачу щомісячного основного та додаткового грошового забезпечення за листопад, грудень 2022 року та січень 2023 року та не у повному розмірі за жовтень 2022 року та зобов`язання нарахувати та виплатити позивачу щомісячне основне та щомісячне додаткове грошове забезпечення за листопад, грудень 2022 року та січень 2023 року у розмірі 15000 грн відповідно та за жовтень 2022 року у розмірі 8439,11 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення вимог чинного законодавства військовою частиною не було оформлено та видано йому довідку про обставини поранення, отриманої під час військових дій, що призвело до не зазначення відповідачами в довідках ВЛК від 16.09.2022 №402 та 03.11.2022 №131 причинного зв`язку поранення, а саме з формулюванням «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК пов`язане із захистом Батьківщини.

Вказане в подальшому призвело до не нарахування та виплати додаткової винагороди визначеної Постановою КМ України № 168 від 28.02.2022 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану (далі Постанова №168) за час перебування його на стаціонарному лікуванні та перебування у відпустці після тяжкого поранення. З цих підстав просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 12.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідачі 1, 2 своїм правом на подачу відзиву не скористалися. Копію ухвали про відкриття провадженнями ними отримано відповідно 05.06.2023 та 29.05.2023. Частиною 6 статті 162 КАС України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк, суд вирішує справу за наявними доказами.

У відзиві на позов відповідач 3 звернув увагу суду на відсутність повноважень у представника позивача на подачу вказаного позову.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що позивача ОСОБА_1 призвано на військову службу по мобілізації до Збройних Сил України згідно Указу Президента України Про загальну мобілізацію від 25.02.2022 №69/2022.

Позивач проходить військову службу у в/ч НОМЕР_1 .

16.09.2022 КП «Волинською обласною клінічною лікарнею» прийнято постанову (довідку) військово лікарської комісії №402 в якій вказано поранення, Так пов`язане з проходженням військової служби (довідка про обставини поранення відсутня).

КНП «Ковельське МТМО» 03.11.2022 прийнято постанову №131 та видано позивачу довідку військово лікарської комісії №131 в якій вказано поранення, Так пов`язане з проходженням військової служби (довідка про обставини поранення відсутня) (а.с. 33,12).

На підставі статті 81 графи II розкладу хвороб, графи ТДВ потребує відпустки за станом здоров`я на 30 к.д. (а.с.11).

14.12.2022 КП «Волинською обласною клінічною лікарнею» прийнято постанову (довідку) військово лікарської комісії № 964 в якій вказано поранення, Так пов`язане з проходженням військової служби (довідка про обставини поранення відсутня).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Закон №2232-ХІІ здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.

Згідно з частинами 1, 2 статті 1 Закону №2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Пунктом 6 статті 2 Закону №2232-XII передбачені наступні види військової служби: строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні (затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ), введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 строком на 30 діб.

На момент розгляду адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

Частинами 1, 2 статті 1 вступу Закону України «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України» визначено, що цей Статут визначає загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах.

Статутом керуються всі військові частини, кораблі, управління, штаби, організації, установи і військові навчальні заклади Збройних Сил України (далі - військові частини).

Відповідно до статей 5, 6 Статуту внутрішня служба - це система заходів, що вживаються для організації повсякденного життя і діяльності військової частини, підрозділів та військовослужбовців згідно з цим Статутом та іншими нормативно-правовими актами.

Внутрішня служба здійснюється з метою підтримання у військовій частині порядку та військової дисципліни, належного морально-психологічного стану, які забезпечують постійну бойову готовність та якісне навчання особового складу, збереження здоров`я військовослужбовців, організоване виконання інших завдань.

Вимоги цього Статуту зобов`язаний знати й сумлінно виконувати кожен військовослужбовець.

Статтею 59 даного Статуту визначено, зобов`язання командира(начальника). Зокрема до обов`язків командира згідно даної норми входить обов`язок, щодо необхідності знати потреби і запити особового складу, приймати рішення за його заявами, скаргами та іншими зверненнями; організовувати своєчасну видачу всіх видів забезпечення та перевіряти його повноту; під час вирішення питань, пов`язаних з трудовою діяльністю працівників, суворо додержуватися законодавства про працю.

Наказом Міністра оборони України №402 від 14.08.2008, затверджено Положення «Про військово лікарську експертизу в Збройних силах України» (далі Положення № 402).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктмо 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 1.1 розділу ІІ Положення № 402 передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Відповідно до пункту 1.2 розділу ІІ Положення № 402 розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно з п. 1.4 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд контингентів, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення, проводиться в порядку, визначеному таблицею.

Пунктом 6.1 глави 6 розділу ІІ Положення. Визначено, що направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби.

Пунктом 6.2 глави 6 розділу ІІ Положення № 402 визначено, який перелік документів подається на військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК.

Зокрема, абзацом 10 даного пункту визначено, що на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, - оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва).

Аналізуючи зібрані та досліджені в ході судового розгляду справи докази суд приходить до наступних висновків.

Як зазначалось вище, ОСОБА_1 проходить військову службу за призовом під час мобілізації у в/ч НОМЕР_1 .

У наявних у справі направленнях на лікування та реабілітацію, подання на ВЛК, постанов ВЛК, виписок стаціонарного хворого вбачається, що позивач під час військових дій 13.08.2022 отримав вогнепальне поранення, що стало наслідком направлення його на лікування та в подальшому винесення постанов ВЛК.

Військовою частиною при розгляді даної справи та при направленні позивача на лікування не було висловлено жодного заперечення щодо того, що позивач дійсно отримав вогнепальне поранення під час військових дій.

За змістом вищевказаних нормативних актів вбачається, що довідка про обставини поранення видається командиром військової частини, де служить військовослужбовець. При цьому, форма та зміст даної довідки є затвердженими додатком 5 Положення №402.

Із долучених до справи доказів, в тому числі постанов ВЛК вбачається, що в/ч НОМЕР_1 відповідна довідка про отримання поранення ОСОБА_1 не видавалась та при проходженні ВЛК відповідними комісіями не оцінювалися.

При цьому наявність такої довідки є обов`язковою для подальшого визначення ВЛК причинного зв`язку, отриманого військовослужбовцем поранення.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що в даному випадку відповідачем 1 в порушення зазначених нормативних актів допущено протиправну бездіяльність щодо не видачі ОСОБА_1 довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання ним вогнепального осколкового поранення 13.08.2022, а тому позов в цій частині підлягає до задоволення.

Оскільки, суд при розгляді даної справи констатував наявність у відповідача 1 протиправної бездіяльності, то останнього також слід зобов`язати видати довідку про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання ним вогнепального осколкового поранення 13.08.2022.

Суд вважає, що позовні вимоги до відповідачів 2, 3 про визнання протиправними та скасування постанов ВЛК задоволенню не підлягають, враховуючи наступне.

Як вже вказувалось вище, Положенням №402 визначено перелік документів, який подається на військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК. У тому числі, якщо мова йде про поранення, то направляється і довідка про обставини його отримання.

Пунктами 21.1. 21.2 розділу ІІ Положення № 402 передбачено, що в разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних ТЦК та СП на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Згідно з пунктом 21.5. Постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються в таких формулюваннях:

а) "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Другої світової війни, участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Другої світової війни, при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.

б) "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане, у разі фактичного виконання службових обов`язків під час проходження військової служби, крім поранень (контузій, травм, каліцтв), одержаних за обставин фактичного виконання службових обов`язків, передбачених у підпункті «а» цього пункту.

Відповідно до пункту 21.7 розділу ІІ Положення постанова ВЛК про причинний зв`язок поранення (травми, контузії, каліцтва) приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або засвідченої копії Акта про нещасний випадок (додаток 1до Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 06 лютого 2001 року № 36, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23 лютого 2001 року за № 169/5360 (зі змінами)), у яких зазначаються обставини отримання поранення (контузії, травми, каліцтва). На військовослужбовців довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) оформляється у 2 примірниках, перший подається у госпітальну (гарнізонну) ВЛК, а другий зберігається постійно в особовій справі військовослужбовця. У виняткових випадках допускається розгляд ВЛК копії вказаної довідки, засвідченої відповідною посадовою особою та скріпленої гербовою печаткою військової частини (закладу охорони здоров`я Збройних Сил України).

Отже, як вбачається із вищевказаних нормативних актів, постанови ВЛК про причинний зв`язок поранення (травми, контузії, каліцтва) приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми.

Саме у довідці встановленої форми повинні бути вказані обставини за яких військовослужбовець отримав поранення та чи пов`язане воно із захистом Батьківщини

На момент прийняття відповідачами 1, 2 постанов ВЛК від 16.09.2022 №402, від 14.12.2022 №964 та від 03.11.2022 №131 у них була відсутня довідка про обставини отримання поранення позивачем 13.08.2022, виданої у встановленому порядку військовою частиною НОМЕР_1 , а тому в них не могло бути вказано «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК пов`язане із захистом Батьківщини».

Рішення із вказаними у них формулюваннями «Поранення ТАК, пов`язане з проходженням військової служби» ними були прийняті на підставі поданих документів та підпункту «б» пункту 21.5 Положення № 402.

У постановах ВЛК чітко вказано про відсутність довідки про обставини поранення.

При цьому суд зауважує, що на ВЛК не покладено обов`язку щодо витребування доказів пов`язаних із отриманням травми військовослужбовцем.

Саме на військову частину покладається обов`язок щодо оформлення та надання такої довідки.

Відтак, враховуючи вищенаведене, при прийняті оскаржуваних постанов відповідачі 2, 3 діяли в межах наданих їм повноважень із дотриманням вимог Положення № 402, а тому в цій частині позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Що стосується вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності військової частини щодо не нарахування та не виплати додаткової винагороди згідно Постанови №168 за час перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я та перебування у відпустці після тяжкого поранення, то вона задоволенню не підлягає, враховуючи наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та іншим сім`ям під час дії воєнного стану (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено умови та підстави виплати додаткової винагороди під час дії воєнного стану.

Пунктом 1 даної постанови встановлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які: у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту - із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії.

Вказаною постановою передбачено право для військовослужбовців, які отримали поранення та перебувають на стаціонарному лікуванні та у відпустці для лікування після тяжкого поранення на виплату даної додаткової винагороди.

Однак, для її виплати у разі поранення, а пізніше проходження лікування та перебування у відпустці необхідно настання певних умов.

Зокрема, такими умовами є: поранення (контузія, травма, каліцтво), пов`язане із захистом Батьківщини, висновок (постанова) ВЛК.

У даному випадку у позивача відсутня довідка про обставини отримання поранення і висновок (постанова) ВЛК про те, що отримане ним поранення пов`язане із захистом Батьківщини.

Лише за наявності даних документів позивач може бути включений до наказу про виплату додаткової винагороди, визначеної Постановою №168 за час перебування на стаціонарному лікуванні та у відпустці після тяжкого поранення.

Отже, враховуючи вищевказане, в цій частині позовних вимог слід відмовити.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналіз норм законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини та встановлені у справі обставини вказують на те, що відповідачі 1, 2, 3 належними та допустимими доказами довели правомірності своїх дій щодо відмови позивачу у нарахуванні та виплаті додаткової винагороди згідно з Постановою КМ №168 та прийнятті довідок ВЛК від 16.09.2022 №402, 14.12.2022 №964 та 03.11.2022 №131, в яких зазначено причинний зв`язок щодо отриманого поранення.

Щодо твердження відповідача 3 про відсутність повноважень у представника позивача на подачу даного позову, то суд його до уваги не приймає та зазначає, що до матеріалів позовної заяви, поданої до суду в електронній формі долучено і довіреність в електронній формі за допомогою підсистеми «Електронний суд».

Відповідно до частини 7 статті 59 КАС України у разі подання представником заяви по суті справи в електронній формі він може додати до неї довіреність або ордер в електронній формі, підписані електронним підписом відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положень, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

Згідно з пунктами9-11 розділу XI «Підсистема електронного суду» Положення про АСДС, в редакції рішення РСУ №17, шляхом формування, підписання та направлення до підсистеми електронного доручення, встановленої адміністратором форми (з правом передоручення або без такого права), особа, що зареєструвала електронний кабінет, може уповноважити представника (іншу фізичну особу, що має зареєстрований електронний кабінет) на подання документів від свого імені або від імені довірителя по судовій справі, судовому провадженню або зверненню. Електронні доручення, що підтверджують повноваження підписанта автоматично додаються підсистемою до кожного документу, ним відправленого.

З аналізу наведеного випливає, що електронне доручення, яке можливо надати за допомогою підсистеми «Електронний суд», видається за наявності у відповідної особи довірителя та його представника особистих електронних кабінетів у підсистемі «Електронний суд», що передбачає наявність у таких осіб електронного цифрового підпису. Електронне доручення видається лише за умови його підписання електронним ключем довірителем за допомогою алгоритмів, визначених у підсистемі «Електронний суд». Надалі таке електронне доручення автоматично додається до позовної заяви, яка подана представником від імені довірителя через підсистему «Електронний суд», при цьому у користувачів відсутня можливість будь-яким чином впливати на зміст та вигляд такого електронного доручення, тобто воно формується підсистемою «Електронний суд» самостійно, відповідно до обраного обсягу повноважень представника.

Довіреність, видана із дотриманням зазначених правил, як електронний документ, не вимагає будь-якого засвідчення і є належним документом, що підтверджує повноваження представника у суді.

Аналогіна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 10.02.2022 у справі № 560/11791/21.

Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо не видачі довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання військовослужбовцем ОСОБА_1 вогнепального осколкового поранення 13.08.2022.

Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 видати довідку про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) внаслідок отримання військовослужбовцем ОСОБА_1 вогнепального осколкового поранення 13.08.2022.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач 1: Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ).

Відповідач 2: Комунальне підприємство Волинська обласна клінічна лікарня Волинської обласної ради (43005, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Президента Грушевського, 21, код ЄДРПОУ 01983163).

Відповідач 3: Комунальне некомерційне підприємство Ковельське міськрайонне територіальне медичне об`єднання Ковельської міської ради Волинської області (45000, Волинська обл., м. Ковель, вул. О. Пчілки, 4, код ЄДРПОУ 01982940).

Суддя Р.С. Денисюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2023
Оприлюднено12.10.2023
Номер документу114054449
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —140/9300/23

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Постанова від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні