Рішення
від 11.10.2023 по справі 700/545/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2023 року справа № 700/545/17

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лисянської селищної ради Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Черкаське обласне козацьке товариство ВГО Українське реєстрове козацтво про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування,

встановив:

06.06.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла справа за позовом ОСОБА_1 до Лисянської селищної ради Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Черкаське обласне козацьке товариство ВГО Українське реєстрове козацтво про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Лисянська селищна рада не оприлюднила проект рішення за 20 днів до прийняття рішення, не оприлюднила рішення протягом 5 днів з дня прийняття, як встановлено нормами ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Лисянська селищна рада без проведення конкурсу, без погодження проекту пам`ятника архітектурно-містобудівною радою при управлінні містобудування та архітектури та без громадських обговорень надала дозвіл на встановлення в центрі селища пам`ятного знаку Б. Хмельницькому.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що оскаржуване рішення прийнято відповідно до вимог діючого законодавства України та в межах повноважень, визначених для органів місцевого самоврядування, а доводи позивача є безпідставними та надуманими. Також вказано, що для прийняття оскаржуваного рішення не передбачалось обов`язкового проведення громадських слухань, оскільки ним вирішувалось лише питання щодо встановлення пам`ятного знаку, а порядок їх встановлення на законодавчому рівні не врегульовано.

Рішенням Ватутінського міського суду Черкаської області від 19.12.2019 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2020 змінено рішення Ватутінського міського суду Черкаської області від 19.12.2019 у мотивувальній частині. В іншій частині рішення Ватутінського міського суду Черкаської області від 19.12.2019 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 07.06.2023 рішення Ватутінського міського суду Черкаської області від 19.12.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2020 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

У вказаній постанові Верховним Судом зазначено, що спір виник у зв`язку із встановленням пам`ятника Богдану Хмельницькому, в той час як позивач вважає, що на цьому ж місці мав би бути встановлений інший пам`ятник. Спірне рішення прийняте відповідачем без урахування думки позивача, як члена територіальної громади, та інших жителів смт Лисянка, які мають активну життєву позицію. Не враховано пропозиції Єдиної координаційної ради з питань краєзнавства та представників громадських організацій Лисянського району щодо встановлення на пл. Миру смт Лисянка Черкаської області, на місці пам`ятника Леніну, пам`ятного знаку українській жінці-берегині Оранті, або українським воїнам, які захищають Україну.

З огляду на суть спору, рішення Лисянської селищної ради від 17.03.2017 № 19-9/VII «Про надання дозволу на встановлення пам`ятного знаку гетьману Богдану Хмельницькому» стосується саме правовідносин у сфері спорудження (створення) пам`ятників і монументів, а не земельних правовідносин.

Ухвалою Ватутінського міського суду Черкаської області від 20.07.2023 адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лисянської селищної ради Лисянського район Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Черкаське обласне козацьке товариство ВГО Українське реєстрове козацтво про визнання не законними та скасування рішення органу місцевого самоврядування передати на розгляд за підсудністю до Черкаського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 прийнято справу до свого провадження.

Третьою особою 04.09.2023 подано до суду відзив на позовну заяву. В даному відзиві зазначено, що встановлення «пам`ятних знаків», а саме таким визначила «пам`ятний знак Б. Хмельницькому» місцева рада відповідно до Порядку спорудження (створення) пам`ятників і монументів затвердженого спільним наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури, Міністерства культури і мистецтв України від 30.11.2004 № 231/806, (яким за аналогією закону, регулюється це питання), взагалі не потребує узгодження чи відповідно до вимог ст. 21 Закону України «Про врегулювання містобудівної діяльності» проводження громадських обговорень, хоча вони були проведені.

При цьому Лисянська селищна рада, надаючи дозвіл на «подальше встановлення пам`ятного знаку в смт Лисянка на пл. Миру, на місці колишнього пам`ятника В. Леніну» (саме з використанням його постаменту), своїм рішенням від 17.03.2017 № 19-9/VІІ тим самим не змінили правовий статус цієї території, а навпаки врахувала генеральний план Лисянки, іншої містобудівної документації, планування та забудови, що історично вже склалось.

Крім того, у своїх поясненнях представник третьої особи зазначив, що в червні 2021 року на черговій сесії Лисянської селищної ради Звенигородського району Черкаської області розглянуто заяву ЧОКТ ВГО УРК та прийнято рішення про прийняття в експлуатацію та постановку на баланс пам`ятного знаку (фігури) Гетьмана України Богдана Хмельницького на пл. Миру в смт. Лисянка, Черкаської області. Таким чином, оскаржуване ОСОБА_1 рішення Лисянської селищної ради від 17.03.2017 № 19-9/VIІ «Про надання дозволу на встановлення пам`ятного знаку ОСОБА_2 » ЧОКТ ВГО УРК виконано.

Позивачем 11.09.2023 подано до суду пояснення, в яких просить позов задовольнити. Зокрема зазначив, що рішення Лисянської селищної ради № 19-9/VIІ від 17.03.2017 є незаконним та прийнятим з порушенням процедури прийняття рішень ОМС, законів України «Про доступ до публічної інформації», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про архітектурну діяльність», Порядку проведення архітектурних та містобудівних конкурсів, затвердженому постановою КМУ від 25.11.1999 №2137, постанові КМУ від 08.09.2004 №1181 «Про деякі питання спорудження (створення) пам`ятників і монументів», Наказу Державного комітету України з будівництва та архітектури та Міністерства культури і мистецтва України №231/806 від 30.11.2004р. «Про затвердження Порядку спорудження (створення) пам`ятників і монументів».

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Наказом Голови Адміністрації Гетьмана Українського Реєстрового Козацтва в Центральному регіоні України від 14.08.2013 №37 створено Лисянський козацький полк ЧОКТ ВГО «УРК», яке є внутрішнім структурним підрозділом ЧОКТ ВГО «УРК» без статусу юридичної особи.

Отаман Лисянського козацького полку ЧОКТ ВГО «УРК» 06.03.2017 звернувся із заявою до голови Лисянської селищної ради про виділення земельної ділянки під будівництво пам`ятника гетьману України Богдану Хмельницькому з бажаним місцем розташування за адресою: смт. Лисянка, пл. Миру, на місці колишнього пам`ятника В. Леніну.

Рішенням Лисянської селищної ради від 17.03.2017 №19-9/VII «Про надання дозволу на встановлення пам`ятного знака гетьману Богдану Хмельницькому» передбачено надання дозволу Лисянському козацькому полку Черкаському обласному козацькому товариств «Українське Реєстрове Козацтво» на розробку проекту землеустрою для встановлення пам`ятного знака гетьману Богдана Хмельницькому, з подальшим встановленням пам`ятного знаку в смт Лисянка, пл. Миру, на місці пам`ятника В.Леніну. Також вказано, що виготовлення та встановлення пам`ятного знака буде здійснено без затрат коштів з місцевого бюджету.

Відповідно до протоколу 19-ої чергової сесії Лисянської селищної ради сьомого скликання вбачається, що прийняття оскаржуваного рішення підтримало 16 депутатів, 2 проголосувало «проти» та 2 утрималося.

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з таких приписів законодавства.

Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.

Положеннями ч. 1 ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Згідно з ч. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання спорудження (створення) пам`ятників і монументів» від 08.09.2004 №1181 пам`ятники і монументи, які споруджуються (створюються) з метою увічнення подій та пам`яті діячів, можуть мати державне або місцеве значення;

рішення про спорудження (створення) пам`ятників і монументів державного значення приймаються Кабінетом Міністрів України, а місцевого - місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;

замовниками спорудження (створення) пам`ятників і монументів можуть бути центральні і місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи, організації та об`єднання громадян;

фінансування спорудження (створення) пам`ятників і монументів здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджету та інших джерел.

Відповідно до п.2 Постанови КМ України №1181 від 08.09.2004 року «Деякі питання спорудження (створення) пам`ятників і монументів» Рішення про спорудження (створення) пам`ятників (монументів) місцевого значення приймаються місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Клопотання про спорудження (створення) пам`ятників (монументів) місцевого значення порушуються перед місцевими органами виконавчої влади підприємствами, установами, організаціями та об`єднаннями громадян.

До клопотання щодо спорудження (створення) пам`ятників (монументів) місцевого значення додаються такі документи:

обґрунтування доцільності спорудження (створення) пам`ятника (монумента) у даному регіоні, населеному пункті з відповідними висновками Міністерства культури Автономної Республіки Крим, управлінь культури обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

погодження з органом місцевого самоврядування місця встановлення з урахуванням генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, планування та забудови, що історично склались;

фінансово-економічне обґрунтування вартості спорудження (створення);

зазначення відповідних джерел фінансування.

Судом встановлено, що в 2016 році ЧОКТ ВГО УРК за підписом Марченка Б.А. звернулося до Лисянської селищної ради з клопотанням про спорудження (створення) пам`ятника (монумента) місцевого значення уродженцю Лисянки, видатному Гетьману України Богдану Хмельницькому, з відповідним погодженням місця його встановлення та об`явлення відповідного конкурсу на проект будівництва, в порядку встановленому законом.

Також козацтво просило Лисянську селищну раду погодити місце встановлення пам`ятника (пам`ятного знаку) з урахуванням генерального плану Лисянки, іншої містобудівної документації, планування та забудови, що історично склалось і взяти на себе ініціативу по оформленню відповідної проектної документації на спорудження (створення) пам`ятника (монумента) за рахунок ЧОКТ ВГО УРК чи селищної ради. Проте будб якої відповіді чи рішення від Лисянської селищної ради в 2016 році не було.

На початку 2017 році ЧОКТ ВГО УРК повторно звернулось до Лисянської селищної ради з клопотанням про спорудження (створення) пам`ятника (монумента) місцевого значення уродженцю Лисянки, видатному Гетьману України Богдану Хмелъницькому.

З листа голови державної адміністрації В.М. Павлійчука від 03.08.2017 за №1466/01-29, вбачається, що питання щодо встановлення пам`ятника Б. Хмельницькому в смт. Лисянка неодноразово розглядалося на засіданнях райдержадміністрації за участі керівників райдержадміністрації, районної ради, селищної ради та керівників структурних підрозділів, представників громадських організацій, засобів масової інформації. На засіданнях дійшли спільної думки, що фінансово-економічне обґрунтування вартості спорудження пам`ятника візьме на себе ЧОКТ ВГО УРК, а влада не заперечує щодо встановлення пам`ятника Б. Хмельницькому в смт Лисянка.

З листа Голови Лисянської районної ради Я.А. Попка від 16.05.2017 №273/01-27, вбачається, що районною радою направлено копію листа за належністю до відділу культури Лисянської районної державної адміністрації для відповідного розгляду та вирішення в межах повноважень та згідно до чинного законодавства.

З листа Міністерства культури України від 24.01.2017 за № 57/10/15-17 направленого на адресу ЧОДА на лист за № 49136/1/1-16 від 04.01.2017, вбачається, що відповідно до доручення Прем`єр-міністра України Володимира Гройсмана від 29.12.2016 № 49136/1/1-16 Міністерство культури України розглянуло звернення народних депутатів України ОСОБА_3 та Кучера М.І. від 21.12.2016 № 501-03/41 щодо спорудження в смт. Лисянка Черкаської області пам`ятника (монумента) Гетьману України Богдану Хмельницькому і, діючи в межах повноважень, визначених Положенням про Міністерство культури України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03-09.2014 № 495» повідомляє про відсутність принципових заперечень щодо встановлення вказаного пам`ятника у разі дотримання норм спільного наказу Міністерства культури і мистецтв України та Державного комітету України з питань будівництва та архітектури від 30.11.2004 № 231/806 «Про затвердження порядку спорудження (створення) пам`ятників та монументів» з урахуванням вимог генерального плану населеного пункту, відповідно до містобудівної документації тощо й виконання робіт по встановленню під наглядом представників органу охорони.

В подальшому прийнято рішення Лисянської селищної ради від 17.03.2017 №19-9/VII «Про надання дозволу на встановлення пам`ятного знаку гетьману Богдану Хмельницькому», яким надано дозвіл Лисянському козацькому полку Черкаському обласному козацькому товариств «Українське Реєстрове Козацтво» на розробку проекту землеустрою для встановлення пам`ятного знаку гетьману Богдана Хмельницькому, з подальшим встановленням пам`ятного знаку в смт Лисянка, пл. Миру, на місці пам`ятника В.Леніну. Також вказано, що виготовлення та встановлення пам`ятного знаку буде здійснено без затрат коштів з місцевого бюджету.

Про цю подію, повідомлено громадськість через відповідну публікацію в щотижневій газеті «Лисянщина» від 24.03.2017. Крім цього, це питання було висвітлено на офіційному сайті Лисянської селищної ради та новинах Лисянщини протягом 5 днів, як встановлено Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Суд звертає увагу, що встановлення «пам`ятних знаків», а саме таким визначила «пам`ятний знак Б.Хмельницькому» місцева рада відповідно до Порядку спорудження (створення) пам`ятників і монументів затвердженого спільним наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури, Міністерства культури і мистецтв України від 30.11.2004 № 231/806, не потребує узгодження чи відповідно до вимог ст. 21 Закону України «Про врегулювання містобудівної діяльності» проводження громадських обговорень, хоча такі обговорення проведені.

Лисянською селищною радою прийнято рішення від 20.08.2021 №18-32/VІІІ «Про прийняття на баланс пам`ятного знаку гетьману Богдану Хмельницькому», відповідно до якого вирішила прийняти на баланс пам`ятний знак розташований за адресою: Черкаська область Звенигородський район, смт. Лисянка, площа Миру, який встановлено згідно рішення Лисянської селищної ради від 17.03.2017 №19-9/VII «Про надання дозволу на встановлення пам`ятного знаку гетьману Богдану Хмельницькому».

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог.

Крім того, суд звертає увагу на таке.

Після прийняття Лисянською селищною радою рішення від 20.08.2021 №18-32/VІІІ «Про прийняття на баланс пам`ятного знаку гетьману Богдану Хмельницькому», оскаржуване рішення вичерпало свою дію.

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року №2-зп в справі №3/35-313 вказано, що "... за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію."

В пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року №9- рп/2008 в справі №1-10/2008 вказано, що при визначенні природи "правового акту індивідуальної дії" правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що "правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)" стосуються окремих осіб, "розраховані на персональне (індивідуальне) застосування" і після реалізації вичерпують свою дію.

Таким чином, спірне рішення є актом індивідуальної дії, оскільки: видане селищною радою у результаті реалізації владних управлінських функцій; не розраховане на багаторазове застосування, та вичерпало свою дію після , оскільки на його виконання вже виготовлено, встановлено та прийнято на баланс пам`ятний знак гетьману Богдану Хмельницькому.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 262, 295, 370 КАС України суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Валентина ТИМОШЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114094992
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —700/545/17

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ТИМОШЕНКО

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Ватутінський міський суд Черкаської області

Здоровило В. А.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Ватутінський міський суд Черкаської області

Здоровило В. А.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Ватутінський міський суд Черкаської області

Здоровило В. А.

Постанова від 07.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні