Рішення
від 13.10.2023 по справі 420/6603/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6603/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А.

за участі : секретаря Сідлецької А.П., представників: позивача Голєва С.В., відповідача Приморської РА Гаврилюк А.А., КП «ОМПВБАМ» Варецького В.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» про визнання дій і розпоряджень протиправними

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради(надалі відповідач-1), Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просить суд визнати протиправним дії Приморської районної адміністрації Одеської міської ради 26 вересня 2022 р. і 30 вересня 2022 р., щодо знесення та демонтажу і розрізання металевих конструкцій паркану між земельною ділянкою площею 0,0535 га в АДРЕСА_1 і проходом який межує з іншої сторони з земельною ділянкою Громадської організації інвалідів «Допомога та захист», а також щодо знесення ворот і хвіртки зі сторони безіменного провулку за участю представників Приморської районної адміністрації Одеської міської ради і Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування», та визнати протиправним та скасування розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №340 від 13 вересня 2022 р. і № 367 від 29 вересня 2022 р. мотивуючи це тим, що він з 1998р. є власником 27/100 часток житлового будинку розташованого в АДРЕСА_1 який складається з житлової будівлі літ.А, житловою площею 78,1 кв.м. надвірних господарських споруд до яких входили огорожи №1,2 розташованих на земельній ділянці площею 1437кв.м. Рішенням Одеської міської ради №1964- VII позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки, у зв`язку з чим 01.01.2018 року уклав договір з КП «Центр інженерних досліджень» про розроблення проекту землеустрою. Межі земельної ділянки були підписані суміжними власниками та землекористувачами. 26.09.2022 року до його земельної ділянки в той час коли він перебував за кордоном, прийшла група людей і зрізали ворота, хвіртку, які виходять на безіменний закритий шлагбаумом провулок, а також паркан, що відокремлював його земельну ділянку від проходу для ОСОБА_2 і ОСОБА_3 . Після цього його син закрив ділянку порізаними конструкціями з паркану та 30 вересня 2022 року тіж самі особи порізали і розібрали конструкції з захисту його власності на земельній ділянці, яка знаходиться в користуванні з 1998 року. При цих діях дані особи представились робітниками КП Одеської міської ради, інспекції ДАБК і Приморської районної адміністрації та на словах повідомили про наявність оскаржуваних розпоряджень за якими вчиняються дані дії.

Після письмового звернення позивача до Приморської районної адміністрації було отримано Розпорядження № 340 від 13.09.2023 «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси за адресою: АДРЕСА_1 ». За вказаним Розпорядженням: 1. Комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» ( відповідач-2 ) здійснити заходи, згідно чинного законодавства, з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси: вертикальних та горизонтальних елементів (огорожа та ворота), які самовільно улаштовані на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси, 2.Комунальній установі «Муніципальна варта» забезпечити здійснення заходів з охорони громадського порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу об`єктів, споруд, споруд та елементів. Також відповідачем -1 прийнято аналогічного змісту розпорядження №367 від 29.09.2022 року.

Ухвалою судді від 24.04.2023 відкрито провадження у адміністративній справі, та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою суду від 23.06.2023 року залучено до участі по справі в якості співвідповідача Комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування».

Ухвалою суду від 31.08.2023 року вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19 вересня 2023 року.

Відповідач -2 надав суду відзиви від 11.07.2023р., 13.07.2023 року та 09.08.23р. у яких позовні вимоги не визнав та просив відмовити у задоволенні позову з підстав того, що 23.09.2022 року до відповідача -2 надійшли Розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №340 від 13.09.2022 року та факсограма б/н щодо направлення 26.09.2022 року о 10.00год. відповідальних осіб для участі у заходах з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси за адресою : АДРЕСА_1 , а також 30.09.2022 року надійшли Розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №367 від 29.09.2022 року та факсограма б/н щодо направлення 30.09.2022 року о 12.00год. відповідальних осіб для участі у заходах з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси за адресою : АДРЕСА_1 Таким чином відповідач-2 був залучений Приморською РА ОМР для здійснення заходів з демонтажу самовільно розміщених об`єктів за адресою АДРЕСА_1 . Та позивач не надав жодного доказу щодо права власності на зазначене майно, а також витрати на його придбання, проектну документацію, та дозвільні документи, що підтверджують законність дій Позивача при улаштуванні зазначеного майна та право власності на нього, або право користування, також відсутні будь-які правовстановлюючі документи на земельну ділянку на якій безпосередньо знаходилось майно. Та під час проведення заходів не було надано жодного доказу або іншого документу позивачем або його представником за наявності якого можливо було б вважати наявність підстав які унеможливлюють проведення демонтажних робіт.

Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено таке.

Обставини справи.

ОСОБА_4 03.04.1998 р. на Одеській новій біржі уклав з ОСОБА_5 договір купівлі-продажу 27/100 житлового будинку розташованого за адресою АДРЕСА_2 та за заявою володільця відчужується в лит.»А» -3-1 коридор, 3-2 кухня, 3-3 житлова, 3-4 житлова, житловою площею 21 кв.м., «К» гараж, «Д» сарай, «Е» вбиральня, 27/100 огорожі №1,2, 27/100 мощення, розташовані на спільній земельній ділянці площею 1437кв.м. Вказаний договір був зареєстрований в МБТІ 23.06.1998р.

Заочним рішенням Приморського районного суду м.Одеси по справі №522/25618/15-ц від 21.07.2016р. виділено ОСОБА_1 в натурі 27/100 часток домоволодіння АДРЕСА_3 , що складається з літ.А з 2-х житлових кімнат житловою площею 21кв.м., загальною площею 38,5 кв.м., господарських споруд гараж-літ. К, сарай-літ. Д, що розташовані на земельній ділянці площею 550,5 кв.м. згідно геодезичних замірів.

12.07.2017 року вищевказане заочне рішення суду зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно внаслідок чого у позивача виникло право власності на вказане майно.

Рішенням Одеської міської ради №1964-VII від 26.04.2017 року ОСОБА_1 наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 (а.с.44).

З копій технічних паспортів виготовлених в 1997 та 2017 роках на житловий будинок за адресою АДРЕСА_1 вбачається, що земельна ділянка на якій розташований належний позивачу будинок має огорожу №1,2 (а.с.20,55).

Посадовими особами Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради складено акт обстеження незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м. Одеси від 05.09.2022 (а.с.214-216), відповідно до якого проведено обстеження об`єкту за адресою АДРЕСА_1 .

За результатами обстеження встановлено, що земельна ділянка : рішенням Одеської міської ради у власність чи користування не передавалась. Відповідно до даних Реєстру будівельної діяльності відсутні інформація щодо реєстрації та видачі дозвільних документів, містобудівні умови та обмеження не видавались, дозвіл на порушення об`єкту благоустрою не видавався, зафіксовано факт виконання робіт з влаштуванням вертикальних та горизонтальних металевих елементів на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси.

Та в той же день 05.09.2022 року Управління Державного архітектурно-будівельного контролю ОМР направило на адресу голови Приморської районної адміністрації ОМР лист вих. №01-10/88-зг до якого додало копію акту комісійного обстеження від 05.09.2022р. та фото фіксацію щодо факту влаштуванням вертикальних та горизонтальних металевих елементів на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси за адресою АДРЕСА_1 (а.с.211-214).

На підставі вказаного листа Приморська районна адміністрація Одеської міської ради прийняла розпорядження №340 від 13.09.2023 (а.с.11) «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси за адресою: АДРЕСА_1 », яким, відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2020 за №38 «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси», враховуючи лист Управління Державного архітектурно-будівельного контролю ОМР від 05.09.2022 №01-10/88-зг, керуючись Положенням про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 26.04.2017 за №1934-VII, -

1.Комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» (Муріна С.) здійснити заходи, згідно чинного законодавства, з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси: вертикальних та горизонтальних металевих елементів на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси за адресою: м.Одеса пров.Компасний 2/2.

2.Комунальній установі «Муніципальна варта» забезпечити здійснення заходів з охорони громадського порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу об`єктів, споруд та елементів, відповідно до п.1 зазначеного розпорядження.

26.09.2022 року працівниками Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» проведений демонтаж огорожі, ворот та хвіртки за адресою: АДРЕСА_1 .

27.09.2022 року посадовими особами Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради складено акт обстеження незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м. Одеси (а.с.207-209), відповідно до якого проведено обстеження об`єкту за адресою АДРЕСА_1 .

За результатами обстеження встановлено, що земельна ділянка у власність чи користування рішенням Одеської міської ради не передавалась. Відповідно до даних Реєстру будівельної діяльності відсутня інформація щодо видачі або реєстрації дозвільних документів, на проведення будівельних робіт, будівельний паспорт або містобудівні умови та обмеження за даною адресою не видавались, дозвіл на порушення об`єкту благоустрою не видавався, оглядово зафіксовано факт виконання робіт з влаштуванням вертикальних та горизонтальних металевих елементів (повторно) на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси».

Та в той же день 27.09.2022 року Управління Державного архітектурно-будівельного контролю ОМР направило на адресу голови Приморської районної адміністрації ОМР лист вих. №01-10/88-зг до якого додало копію акту комісійного обстеження від 27.09.2022р. та фото фіксацію щодо факту влаштуванням вертикальних та горизонтальних металевих елементів на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси за адресою м.Одеса пров.Компасний 2/2(а.с.205-206).

Приморська районна адміністрація Одеської міської ради прийняла розпорядження №367 від 29.09.2023 (а.с.7 об.ст) «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси за адресою: м.Одеса пров.Компасний 2/2», яким, відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2020 за №38 «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси», керуючись Положенням про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 26.04.2017 за №1934-VII, - 1.Комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» (Муріна С.) здійснити заходи, згідно чинного законодавства, з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси: вертикальних та горизонтальних металевих елементів на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м.Одеси за адресою: м.Одеса пров.Компасний 2/2.

2.Комунальній установі «Муніципальна варта» забезпечити здійснення заходів з охорони громадського порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу об`єктів, споруд та елементів, відповідно до п.1 зазначеного розпорядження.

30.09.2022 року вищевказане Розпорядження №367 було реалізовано працівниками відповідача-2.

Не погоджуючись із зазначеним розпорядженням, та діями позивач звернувся в суд із відповідним позовом.

Джерела прав та висновки суду.

Перевіряючи правомірність оскаржуваних дій та рішень відповідача, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, суд виходить з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначають положення Закон України «Про благоустрій населених пунктів».

Положеннями ст.5 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» встановлено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють КМУ, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

За правилами п.1,5,14 ч.2 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у розумінні ч.1 ст.12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:

1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування;

2) прибудинкові території;

3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;

4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Режим використання об`єктів благоустрою визначено ст.14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», яка передбачає, що такі об`єкти використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Згідно зі ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», елементами (частинами) об`єктів благоустрою є:

1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм;

2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;

3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;

4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами;

5) технічні засоби регулювання дорожнього руху;

6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території;

7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;

8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;

9) малі архітектурні форми;

10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Приписами ч.1 ст.26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», визначено, що порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - п`ятим частини першої цієї статті.

Порядок видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів на території міста Одеси є додатком №7 до Правил благоустрою території міста Одеси, що затверджений згідно рішення Одеської міської ради за №6718-VI вiд 10.06.2015.

Так, у відповідності до п.1.3 цього Порядку, дозвіл - це документ дозвільного характеру встановленого зразка (Додаток 2), який видається департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради і дає право на виконання визначених Додатком 1 робіт на об`єктi благоустрою.

Серед таких робіт є установлення нових, відновлення, ремонт та заміна існуючих малих архітектурних форм.

Положеннями п.1.5 Порядку встановлено, що дозвіл не вимагається, якщо земляні та/або ремонтні роботи проводяться:

- особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту;

- у рамках підготовчих або будівельних робіт, право на проведення яких оформлене в установленому законодавством порядку.

При цьому, на місці проведення відповідних робіт у виконавця робіт повинні бути документи або належним чином засвідчені копії документів, що підтверджують право власності чи користування земельною ділянкою, документ на право здійснення підготовчих чи будівельних робіт, зареєстрований у встановленому порядку, та робоча схема (проект) робіт, погоджена відповідно до чинного законодавства.

За відсутності таких документів відповідні роботи вважаються самовільними, а особи, винні у порушенні об`єктів благоустрою, підлягають притягненню до відповідальності згідно із чинним законодавством.

Згідно ч.1 ст.40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Приписами ч.2,3 ст.40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:

1) проведення перевірок території;

2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;

3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;

4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.

Рішенням Одеської міської ради за №1328-VII від 07.12.2016 було затверджено Положення про районні адміністрації Одеської міської ради, п.2.5 яких встановлено, що до власних повноважень адміністрації у галузі благоустрою віднесено здійснення перевірок території району, об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси на території району, вживає необхідні заходи, у разі виявлення порушень.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №38 від 10.12.2020 «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси» (з урахуванням змін внесених Рішенням ОМР №388 від 23.12.2021р.) організовано здійснення заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси згідно з порядком:

1. Порядок визначає організаційні засади взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань обстеження території міста Одеси з метою виявлення незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів і вжиття заходів з їх демонтажу.

2. Виявлення факту незаконного розміщення об`єктів, споруд та елементів здійснюється із повідомлень про відповідні факти, які надходять від фізичних та юридичних осіб, або безпосередньо виконавчими органами, комунальними підприємствами, установами, закладами та організаціями Одеської міської ради.

3. Якщо особою, яка виявила факт незаконного розміщення об`єкта, споруди або елемента, є представник виконавчого органу Одеської міської ради, зазначеного у пункті 4 Порядку, то така особа ініціює комісійне обстеження.

4. Обстеження здійснюється комісією у складі представників департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів ОМР, управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради та відповідної районної адміністрації Одеської міської ради за місцезнаходженням незаконно розміщеного об`єкта, споруди або елемента. У разі необхідності комісією для участі в обстеженні може бути залучено представників інших виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради.

5. За результатами обстеження комісією складається акт, який підписується усіма членами комісії.

6. Голова відповідної районної адміністрації Одеської міської ради на підставі акта відповідно до повноважень видає розпорядження щодо демонтажу незаконно розміщеного об`єкта, споруди або елемента.

7. Виконавцем робіт з демонтажу об`єктів, зазначених у цьому Порядку, визначити комунальне підприємство Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування.

8. Здійснення заходів із забезпечення громадського порядку під час демонтажу об`єктів, зазначених у цьому Порядку, покласти на комунальну установу Муніципальна варта.

Рішенням Одеської міської ради за №5236-VI від 27.08.2014 «Про внесення змін та доповнень до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI» були внесені зміни та доповнення до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) та викладено у новій редакції, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI.

Так, відповідно до п.3.1.16 Правил благоустрою території міста Одеси, елементи благоустрою встановлені/розміщені з порушенням вимог, встановлених Правилами, підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, у терміни, визначені в приписі уповноваженого виконавчого органу Одеської міської ради. Якщо особа, що розмістила/встановила елемент благоустрою з порушенням Правил, не здійснила демонтаж у визначені строки, демонтаж елементу благоустрою здійснюється у встановленому порядку.

Згідно з додатком №6 до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції встановлено порядок розміщення та демонтажу малих архітектурних форм у місті Одесі.

Відповідно до п.1-4 розд. ІІ зазначеного порядку, демонтаж, перевезення, зберігання розміщених/встановлених з порушенням Правил малих архітектурних форм, власники яких ухиляються від демонтажу або власники яких не відомі, здійснюються уповноваженим виконавчим органом Одеської міської ради за кошти міського бюджету з наступним відшкодуванням усіх витрат власником малої архітектурної форми, винним у порушенні Правил.

Дія Порядку не поширюється на рекламні носії, вивіски, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для провадження підприємницької діяльності, порядок демонтажу яких встановлюється окремо.

Рішення про демонтаж розміщених/встановлених з порушенням Правил малих архітектурних форм приймається уповноваженим органом Одеської міської ради з урахуванням пропозицій органів, що виявили такі елементи благоустрою.

У разі виявлення малої архітектурної форми розміщеної/встановленої з порушенням Правил, уповноваженим органом Одеської міської ради вноситься припис його власнику (користувачу) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу цієї малої архітектурної форми протягом трьох робочих днів.

Протягом зазначеного терміну власник (користувач) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, та провести за власні кошти відновлення порушеного благоустрою на місці розміщення/встановлення даної малої архітектурної форми.

У разі невиконання власником (користувачем) вимог припису або неможливості встановити власника (користувача) уповноважений орган Одеської міської ради на підставі свого розпорядження здійснює демонтаж малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, за рахунок коштів міського бюджету з подальшим відшкодуванням усіх витрат власником (користувачем), винним у порушенні благоустрою.

Для проведення демонтажу уповноважений орган Одеської міської ради складає акт зовнішнього огляду (акт демонтажу) малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, у трьох примірниках, що має містити наступні дані:

- дату та час складання акту, адресу розташування малої архітектурної форми і підставу для її демонтажу;

- прізвище, ім`я, по батькові та посаду уповноваженої особи, яка складає акт та бере участь у демонтажі та перевезенні малої архітектурної форми;

- опис малої архітектурної форми (геометричні параметри, матеріал, наявність підключення до мереж електро- та водопостачання), перелік візуально виявлених недоліків, пошкоджень з обов`язковою фотофіксацією з усіх боків.

Для виконання функцій з демонтажу уповноважений орган може використовувати послуги суб`єктів господарювання на підставі договорів.

Таким чином, відповідно до положень Закону України «Про благоустрій населених пунктів», спірна огорожа та ворота за адресою: АДРЕСА_1 - відносяться до малих архітектурних форм.

Як вбачається із оскаржуваних розпоряджень, відповідачем вирішено демонтувати незаконно розміщений об`єкт - огорожу, та ворота що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .

Між тим, суд звертає увагу на те, що відповідачем в порушення вимог п.3.1.16 Правил благоустрою території міста Одеси не було прийнято припису власнику огорожі з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу цієї малої архітектурної форми протягом трьох робочих днів, який передує прийняттю розпорядження про демонтаж.

При цьому, відповідачем не надано й доказів щодо вчинення дій з встановлення власника огорожі та воріт за адресою: АДРЕСА_1 , як й власника будинку по АДРЕСА_1 .

Водночас проте, що серед власників будинку по АДРЕСА_1 є позивач Приморській районній адміністрації було достеменно відомо через неодноразові звернення (скарг) власників будинку щодо перешкод один одному у користуванні ділянкою за даною адресою(а.с.49).

На переконання суду, відповідач крім того не був позбавлений можливості встановити особу власника огорожі, так як його право власності зареєстровано в Державному Реєстрі речових прав та повідомити йому про порушення виявлені під час перевірки, що контролюючим органом здійснено не було, що призвело до позбавлення позивача можливості надати відповідні пояснення та документи на підтвердження свого права на огорожу, та ворота на вказаній земельній ділянці, або самостійно зробити демонтаж у разі згоди.

При цьому звертає увагу, що уповноваженим органом Одеської міської ради на порушення приписів п.4 Розділу II. Додатку №6 до Порядок демонтажу малих архітектурних форм Правил благоустрою території міста Одеси не складався відповідний акт проведення демонтажу, через що неможливо визначити дотримання виконавцем розпорядження та взагалі який об`єкт та в якому обсязі був демонтований.

Враховуючи вищевказане, суд вважає, що відповідач приймаючи спірні розпорядження не дотримався встановленої процедури демонтажу малих архітектурних форм у місті Одесі, оскільки припис з вимогою добровільного усунення порушень шляхом проведення демонтажу протягом трьох робочих днів власнику огорожі не вручався.

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідач приймаючи оскаржувані розпорядження діяв не у послідовності передбаченою чинними нормативними актами, та без дотримання балансу інтересів при реалізації повноважень та охорони прав власності на майно, що гарантовано ст. 41 Конституції України, а тому спірні розпорядження є протиправними та наявні підстави для їх скасування.

У рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Рисовськин проти України» (№ 29979/04) суд визнав порушеннями пункту 1 статті б Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу «належного урядування».

Принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або недотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов`язків.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про необхідність задовольнити позовні вимоги позивача в цій частині.

Щодо вимог визнати протиправним дії Приморської районної адміністрації Одеської міської ради 20 вересня 2022 р. і 30 вересня 2022 р., щодо знесення та демонтажу і розрізання металевих конструкцій паркану між земельною ділянкою площею 0,0535 га в м.Одесі по пров.Компасному б.2/2 і проходом який межує з іншої сторони з земельною ділянкою Громадської організації інвалідів «Допомога та захист», а також щодо знесення ворот і хвіртки зі сторони безіменного провулку за участю представників Приморської районної адміністрації Одеської міської ради і Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування», то як встановлено судом демонтаж огорожи, ворот та хвіртки виконувався працівниками Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування», а не відповідачем-1.

Статут комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» затверджений рішенням Одеської міської ради від 16.04.2013р. №3349-VI та його засновником є Одеська міська рада, та воно є юридичною особою.

Відповідно до п.2.2.53 Статуту до предмету діяльності відповідача-2 серед іншого віднесено : «Демонтаж, знесення самочинно збудованих об`єктів на підставі відповідних рішень та угод.»

Рішенням виконавчого комітету ОМР №38 від 10.12.2020р. «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м.Одеси» затверджений Порядок організації заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м.Одеси (надалі Порядок).

Згідно п.7 Порядку ОМР визначила виконавцем робіт з демонтажу об`єктів, зазначених у цьому Порядку, комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування».

Таким чином виконавчий комітет Одеської міської ради делегував повноваження по вчиненню дій з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м.Одеси комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування», та з цього питання воно є виконавцем оскаржуваних розпоряджень, так як в п.1 розпорядженнях Приморської районної адміністрації №340 від 13.09.2022р. та №367 від 29.09.2022р. саме комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» видано розпорядження на здійснення заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд, елементів на території м.Одеси вертикальних та горизонтальних металевих елементів (огорожа та ворота), які самовільно встановлені на території міста за адресою АДРЕСА_1 .

Тому в цій частині позовних вимог до Приморської районної адміністрації ОМР слід відмовити.

Та враховуючи, те, що позивачу не було надано час на добровільний демонтаж огорожи та воріт, то відповідно дії відповідача-2 щодо виконання розпоряджень були передчасними та вони також які є похідними від них, а тому також слід визнати протиправними.

При цьому суд враховує, що відповідач-2 є тільки виконавцем розпоряджень відповідача-1 та не має повноважень на оцінку їх правомірності та відповідності діючому законодавству.

Позивачем за звернення до суду з даним адміністративним позовом було сплачено судовий збір у розмірі 2147,20 грн, що підтверджується квитанцією №29 від 19.04.2023 (а.с.31).

Відтак, керуючись ст.139 КАС України, враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути з Приморської районної адміністрації Одеської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 2147,20 грн. так як саме внаслідок її неправомірних рішень виник спір.

Керуючись ст.ст. 2, 6-8, ч.2 ст.9, ст.ст.10, 77, 90, 242-246 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №340 від 13 вересня 2022 р. і № 367 від 29 вересня 2022 р.

Визнати протиправним дії Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» від 20 вересня 2022 р. і 30 вересня 2022 р., щодо знесення та демонтажу і розрізання металевих конструкцій, воріт, хвіртки і паркану між земельною ділянкою площею 0,0535 га в АДРЕСА_1 і проходом який межує з іншої сторони з земельною ділянкою Громадської організації інвалідів «Допомога та захист».

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Приморської районної адміністрації Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у сумі 2147,20грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач : ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 ) рнокпп НОМЕР_1 .

Відповідач: Приморська районна адміністрація Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Канатна 134), код ЄДРПОУ 26303264.

Відповідач: Комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» (65039, Одеська область, місто Одеса, вулиця Артилерійська, будинок 1) код ЄДРПОУ 23986877.

Повний текст рішення виготовлений 13.10.2023року.

Суддя Іванов Е.А.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114162643
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/6603/23

Постанова від 30.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 13.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні