Рішення
від 16.10.2023 по справі 367/3111/23
ІРПІНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 367/3111/23

Провадження №2/367/3982/2023

РІШЕННЯ

Іменем України

11 жовтня 2023 року м. Ірпінь

Ірпінський міський суд Київської області

у складі головуючого судді: Одарюка М.П.,

за участю секретаря судового засідання: Довгополої І.В.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника відповідача: Циганенка В.Ю. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Ірпінь цивільну справу №367/3111/23 за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради про поновлення на роботі і оплату за час вимушеного прогулу,

ВСТАНОВИВ:

1.Описова частина

Короткий зміст вимог та аргументів учасників справи

08 травня 2023 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про поновлення на роботі і оплати за час вимушеного прогулу.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що працював на посаді директора музею з 28.05.1987 року. 23.03.2023 року йому було надано повідомлення за підписом начальника відділу культури Антонюк Є. про те, що у зв`язку з численними виявленнями фактів систематичного порушення «Інструкції з організації обліку музейних предметів», «Положення про Музейний фонд України», виявленням не облікованих та пошкоджених музейних експонатів на підставі пунків 7,11,20,21 Контракту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року, п. 16 ст. 21-5 ЗУ « Про культуру», п. 22 « Положення про порядок укладення контрактів при прийнятті на роботу», зазначений контракт з ним припиняється з 07.04.2023 року. З таким рішенням позивач не згоден, вважав його незаконним та надав заперечення по незаконності дій начальника відділу. Незважаючи на це, наказом по відділу культури і туризму Ірпінської міської ради № 45 -к від 07.04.2023 року він був звільнений. Вважає наказ про звільнення незаконним, оскільки законних підстав для дострокового розірвання вказаного контракту не існувало, так як додатковою угодою № 4 до вказаного контракту від 27 липня 2021 року цей контракт діє до 29 липня 2026 року. Протягом років він сумлінно виконував свої обов`язки та ніяких численних, систематичних фактів порушення « Інструкції з організації обліку музейних предметів», «Положення про Музейний фонд України», що указано в повідомленні та наказі про звільнення, він як керівник не допускав. Просив суд поновити його на роботі та стягнути з відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 07.04.2023 року по день поновлення на роботі.

07 червня 2023 року представник відповідача скерував до суду відзив на позовну заяву, який обґрунтував тим, що позивач повністю ігнорує, не повідомляє суду всі фактичні обставини його звільнення. 21 вересня 2022 року з метою перевірки робити Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, проведення реекспозиції музейних залів, переформатування музею в сучасний інтерактивний музейно - освітній простір, було призначено перевірку стану музейної справи в Ірпінському історико - краєзнавчому музеї Ірпінської міської ради, директором якого багато років був позивач по справі. 07 жовтня 2022 року комісією було складено Акт № 1 та № 2 про виявлені порушення в стані експозиційних та фондових приміщень та про виявлені порушення в стані фондово - облікової документації. До складу комісії входили 10 осіб, серед яких були запрошені зі сторони 8 чоловік, як професійні музейники. 07 жовтня 2022 року, оскільки виявлені порушення вимагали усунення, а ступінь вини директора у порушеннях ще був не зрозумілий через відсутність у складі Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради спеціалістів музейної роботи, то наказом № 52/0 директору музею ОСОБА_1 (позивач по справі) було надано три місяці для усунення всіх вказаних комісіями порушень чинного законодавства з музейної справи. 27 січня 2023 року була проведена друга перевірка стану музею, за результатами якої були складені Акт та Висновок, зі змісту яких слідує, що порушення не усунуті, експозиції нагадують складські приміщення, обмежений доступ до експонатів, на експонатах знаходяться вазони, побутова хімія, ганчір`я, брудний посуд. До складу комісії входили 10 осіб, серед яких були запрошені зі сторони 8 чоловік, як професійні музейники. З наведених трьох актів за період з 07.10.2022 року до 27.01.2023 року видно, що за три місяці в музеї проведено прибирання і з`явились інвентарні книги, які все одно ведуться не належним чином.30 січня 2023 року наказом № 14/о у ОСОБА_1 були затребувані пояснення про причини невиконання наказу № 52/о від 07.10.2022 року. Як слідує з доповідної Записки ОСОБА_1 , він категорично заперечує порушення. У наказі № 15 від 31.01.2023 року «Про призначення стягнення ОСОБА_1 » у зв`язку з виявленими порушеннями та тим, що виявлені порушення ведення музейної роботи не були усунуті за три місяці, позивачу було оголошено догану. При ознайомлені позивач написав «У висновку перевірки не все вірно» - тобто, принаймні частину порушень позивач особисто визнав. Двічі проведені перевірки, висловлені рекомендації впливових музейних спеціалістів, виявлені численні порушення в утриманні експозиційних та фондових приміщень, у веденні фондово - облікової документації та існуюча необхідність налагодити роботу музею змушували продовжувати в порядкування музею. З цією метою 30 січня 2023 року було при значено проведення інвентаризації музею з 31.01.2023 року по 07.02.2023 року. У зв`язку з тим, що фондово - облікова документація велася неналежно, зберігання експонатів відбувалося не за правилами, хаотично, гамузом, вперемішку з особистими речами, кожен експонат доводилося шукати окремо і окремо шукати його номер, на експонатах були відсутні інвентарні номери або були зазначені неправильні інвентарні номери, то інвентарна комісія не змогла завершити роботу у відведений строк і проведення інвентаризації було продовжено до 10.02.2023 року. Позивачем вся робота музею велась без дотримання вимог до збереження експонатів, без дотримання вимог до обліку експонатів, частина експонатів пошкоджені через варварське «збереження» і через неналежне утримання приміщень, частина експонатів знаходиться в його особистому вільному обігу, не обліковані, відсутні обов`язкові облікові документи, не проводилося звіряння експонатів, відсутні топографічні плани і довідки про історію предметів. Самовільна передача майна музею у володіння іншої юридичної особи є самоуправством. «Знаходження» директором експонатів (двох медалей) після інвентаризації нібито в тому ж місці, з якого предмети вже описувалися і перевірялися, саме по собі говорить про неналежне зберігання експонатів, або навіть про заміну тих предметів, яких вже не має, схожими, що теж є нічим іншим як приховуванням нестачі. Таким чином, трьома різними комісіями за період з жовтня 2022 року по лютий 2023 року було виявлено тривале, неодноразове невиконання директором своїх обов`язків, передбачених профільним законодавством щодо музейної справи. Саме директор музею зобов`язаний контролювати, виконувати передбачені наведеним законодавством вказівки, і в першу чергу несе відповідальність.

У відповіді на відзив від 17.07.2023 року позивач вказує, що систематичне невиконання ним обов`язків, покладених на нього контрактом він не вчиняв, обов`язки директора музею виконував у відповідності з законодавством та контрактом.

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позові.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві.

Суд вислухавши в судовому засіданні учасників процесу, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного.

2.Мотивувальна частина

Фактичні обставини, встановлені судом

Наказом № 113 від 29.07.2016 року відділу культури національностей та релігії Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 призначено на посаду директора Ірпінського історико - краєзнавчого музею на умовах укладеного з ним контракту від 29.07.2016 року за результатами конкурсу. ( а.с 77 том 1).

Згідно копії контракту з керівником комунального закладу культури ОСОБА_1. було призначено на посаду керівника Ірпінського історико - краєзнавчого музею на термін з 29.07.2016 року по 29.07.2021 року ( а.с.74-76 том 1).

До обов`язків керівника згідно вказаного вище контракту входило зокрема: дотримуватись положень чинного законодавства України; дотримуватись визначених нормативно - правовими актами фінансових та бюджетних правових норм, здійснювати контроль за збереженням майна, ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей; виконувати вимоги, надані органом управління закладу культури в межах своєї компетенції ( п. 2 контракту).

Пунктом 10 контракту встановлено, що керівник має право зокрема: самостійно приймати управлінські рішення в межах своєї компетенції.

Згідно пункту 11 контракту Орган управління закладу культури має право, зокрема: здійснювати у межах своїх повноважень контроль за виконанням керівником умов цього контракту; вимагати від керівника достроковий звіт про його дії, якщо останній допустив невиконання (неналежне виконання) своїх обов`язків щодо управління закладом культури та розпорядження його майном; проводити перевірки діяльності закладу культури з питань, що відносяться до його компетенції, запитувати інформацію від керівника щодо окремих напрямків діяльності закладу культури; звільнити керівника у разі закінчення контракту, достроково за ініціативою керівника, а також у випадках, передбачених чинним законодавством та цим контрактом.

У випадку невиконання чи неналежного виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, сторони несуть відповідальність згідно з законодавством та цим контрактом (пункт 16 контракту).

Пунктом 20 контракту передбачено, що цей контракт припиняється після закінчення терміну дії контракту; за згодою сторін; з ініціативи органу управління закладу культури до закінчення терміну дії контракту у випадках, передбачених статтями 40 і 41 Кодексу законів про працю України; інших підстав , передбачених законодавством та цим контрактом.

У разі систематичного невиконання керівником без поважних причин обов`язків, покладених на нього цим контрактом, контракт може бути розірваний з ініціативи органу управління закладу культури або уповноваженого ним органу ( абз. 1 п. 21 контракту).

Згідно додаткової угоди № 4 від 27 липня 2021 року до контракту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року пункт 25 контракту викладено в наступній редакції: «25. Цей контракт діє з 29 липня 2016 року по 29 липня 2026 року». Додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання обома сторонами, оформлена у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, та є невід`ємною частиною контракту від 26 липня 2016 року (а.с.78 том.1).

Наказом № 106 від 27 липня 2021 року Відділу культури національностей та релігії Ірпінської міської ради Київської області продовжено ОСОБА_1 , директору Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, строк дії контракту від 29 липня 2016 року до 29 липня 2026 року із збереженням умов на новий строк ( а.с.78 том 1).

Наказом № 47/о від 21.09.2022 року Відділу культури, національностій та релігії Ірпінської міської ради « Про перевірку роботи Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради» створено та затверджено комісію щодо діяльності роботи Ірпінського Історико -краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та наказано комісії в період з 23 вересня по 07 жовтня 2022 року провести обстеження стану експозиційних і фондових приміщень Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, визначення цінності наявних музейних експонатів, належно ведення фондово - облікової документації та за результатами перевірки оформити належну документацію ( а.с.80-1 том 1). З вказаним наказом позивач був ознайомлений під підпис.

Актом № 1 обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07.10.2022 року встановлено, що експозиційні та фондові приміщення Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам п.1,2,3 розділу ІІ Інструкції з організації обліку музейних предметів, затвердженої Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 року ( а.с.82-85 том 1).

Із акту № 2 перевірки ведення фондово - облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07.10.2023 року вбачається, що фондова - облікова документація Історико -краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ведеться незадовільно. Ведення фондово - облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає Закону України «Про музеї та музейну справу» і вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затвердженої Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 року (а.с.86-89 том 1).

Згідно Висновку комісії щодо діяльності роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та його працівників, що відповідають за експозиційну та фондову роботу від 07.10.2022 року експозиційні та фондові приміщення Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р. Фондово-облікова документація Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ведеться незадовільно. Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р. Серед музейних предметів Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради є твори, які мають велику історико-культурну цінність: археологія періоду Київської Русі та Гетьманщини, етнографія, іконопис, роботи художників ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 . Діяльність директора Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Анатолія Зборовського відповідно до Закону України «Про музеї та музейну справу», Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р. (зокрема п. І, II, VII) та головного зберігача фондів Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Лариси Юхименко відповідно до Посадової Інструкції, Закону України «Про музеї та музейну справу», Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р. (п. І, II, III, IV, V, VI, VII) по своїм професійним якостям не відповідають займаним посадам. Комісія рекомендує в терміновому порядку провести звірення наявності музейних предметів Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ( а.с.93 том 1).

З висновками комісії ОСОБА_1 . Був ознайомлений під підпис ( а.с.93, том 1).

Наказом № 52/о від 07.10.2022 року Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради«Про усунення недоліків роботи Ірпінського історико краєзнавчого музею Ірпінської міської ради» було наказ про директору Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ОСОБА_1 та головному зберігачу фондів історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради Юхименко Ларисі в термін до 23 січня 2023 року усунути недоліки стану експозиційних та фондових приміщень і ведення фондово - облікової документації Історико -краєзнавчого музею Ірпінської міської ради, згідно акту 3 1 обстеження стану експозицій та фондових приміщень Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07.10.2022 року, Акту № 2 перевірки ведення фондово - облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 07.10.ю2022 року, Висновку комісії щодо діяльності роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та його працівників, що відповідаю за експозиційну та фондову діяльність від 07.10.2022 року ( а.с.94-96 том 1).

З наказом ОСОБА_1 та ОСОБА_6 були ознайомлені під підпис 12.10.2023 року (а.с.96 том 1).

Наказом № 12/о від 25.01.2023 року Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради «Про комісію по перевірці усунення недоліків роботи Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради» було створено вказану вище комісію та призначено проведення перевірки усунення недоліків експозиційних і фондових приміщень, ведення фондово - облікової документації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради на 27 січня 2023 року ( а.с.97-99 том 1).

З наказом позивач був ознайомлений 26 січня 2023 року під підпис ( а.с.99 том 1).

Із акту перевірки усунення недоліків роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 27.01.2023 вбачається, що експозиційні та фондові приміщення Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних предметів в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затвердженої Наказом Міністерства Культури України № 580 від 21.07.2016 р. Фондово-облікова документація Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ведеться незадовільно. Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, зберігання експонатів у фондосховищах Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає Закону України «Про музеї та музейну справу» і вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України №580 від 21.07.2016 р. ( а.с.100103- том 1).

Позивач був ознайомлений з актом 27 січня 2023 року під підпис та вказав «не відповідає дійсності» ( а.с.103 том1).

Висновком перевірки усунення недоліків роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 27.01.2023 року встановлено, що недоліки в роботі музею, вказані в Акті обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 1 від 07.10.2022 р., Акті перевірки ведення фондово-облікової документації Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 2 від 07.10.2022 р., усунуто в частині прибирання вітрин та павутиння в залах і фондосховищах, частково експозиційні ц звільненні від зайвих предметів (прибрані мольберти і картини). Всі інші зазначені у Акті обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико -краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 1 від 07.10.2022 р, Акті перевірки ведення фондово-облікової документації Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 2 від 07.10.2022 р. не усунені. Експозиційні та фондові приміщення Історико-краєзнавчого музею Ірпінської ради перебувають в незадовільному стані. Зберігання експонатів та музейних в експозиційних та фондових приміщеннях музею не відповідає вимогам діючої цї з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства Культури України № 580 від 21.07.2016 р. Фондово-облікова документація Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ведеться незадовільно. Ведення фондово-облікової документації, стан фондосховищ, експонатів у фондосховищах Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради не відповідає вимогам діючої Інструкції з організації обліку музейних предметів, затверджена Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р.

Комісія вважає за необхідне:

В терміновому порядку провести звірення наявності музейних предметів Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та усунути порушення. Усунути грубі порушенні у веденні облікової документації. Розробити наукову концепцію та тематико-експозиційний план експозиції ( а.с.104-107 том 1).

Позивач був ознайомлений з актом 27 січня 2023 року під підпис та вказав «не відповідає дійсності» ( а.с.107 том1).

Наказом № 14/о від 30.01.2023 року відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради наказано ОСОБА_1 до 31.01.2023 року включно надати пояснення про причини невиконання Наказу начальнику відділу культури , національностей та релігій Ірпінської міської ради від 07.10.2022 року № 52/о « Про усунення недоліків роботи Ірпінського історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради». З наказом ОСОБА_1 ознайомлен під підпис 30.01.2023 року ( а.с.141 том. 1).

Із доповідної записки ОСОБА_1 від 31.01.2023 року за № 10 вбачається, окрім іншого, що в міру можливостей дотримуються належних умов безпечного зберігання музейних предметів, розробляється топографічний опис на місця зберігання та розробляється чіткій поділ фондосховищ на тематичні колекції, приведення книг музейних надходжень до належного вигляду, це дуже копітка та дорога робота, оскільки книга № 1 потребує реставрації, книга № 2 потребує прошивки і зміцнення корінця, виконується розділення музейних предметів основного та науково - допоміжного фонду на окремі групи ( а.с.144, 145 том 1).

Наказом № 15 від 31.01.2023 року Відділу культури, національностей і релігій ОСОБА_1 оголошено догану, за неналежне виконання без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором (а.с.147 том 1). З вказаним наказом позивач ознайомлений під підпис 31.01.2023 року та вказав, що «у висновку перевірки не все вірно». Вказана догана на час постановлення рішення у справі не знята та ОСОБА_1 не оскаржувалась.

Наказом № 15/о від 30.01.2023 року Відділу культури, національностей та релігій призначено інвентаризацію Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради ( а.с.148-150 том 1). Позивач був ознайомлений з наказом під підпис 30.01.2023 року 9 а.с.150 том 1).

Наказом 18/о від 06.02.2023 року Відділу культури, національностей та релігій призначено інвентаризацію Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради продовжено термін проведення інвентаризації до 10 лютого 2023 року ( а.с.151 том 1).

Актом інвентаризаційної комісії про виявлення порушень під час проведення інвентаризації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 13.02.2023 року встановлено,що інвентаризаційною комісією встановлено: не виявлених музейних предметів (недостача)- 7 щт. на суму 390,00грн; не виявлених матеріальних активів (недостача) - 1 шт. на суму 1108,00грн; пошкоджених музейних предметів - 15 шт; пошкоджених матеріальних активів - З шт.; предмети що не взяті на облік (лишки) - 365шт. (не оцінено), предмети, що підлягають списанню - 50шт. на суму 4770,00грн. З вказаним актом позивач ознайомлений під підпис ( а.с.203-209- том 1).

Листом Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради Київської області від 22.03.2023 року № 01-09/85 ОСОБА_1 повідомлено, що у зв`язку з виявленням численних систематичних фактів порушення «Інструкції з організації обліку музейних предметів, затвердженої Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.0.2016) та «Положення про Музейний фонд України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1147 від 20 липня 2000 р. (неналежне ведення фондово-облікової документації, неналежне утримання фондосховищ неналежне зберігання експонатів у фондосховищах), виявленням необлікованих за пошкоджених музейних експонатів, відповідно до п. 4 «Положення про Музейний фонд України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1147 від 20 липня 2000 р., пункту 6 poзділу 1 глави ІІ «Інструкції з організації обліку музейних предметів», затвердженої Наказом Міністерства культури України № 580 від 21.07.2016 р., на підставі пунктів 7,11,20,21 Контракту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року, пункту 16 статті 21-5 Закону України «Про культуру», пункту 22 « Положення про порядок укладення контрактів при прийнятті ( найманні) на роботу працівників», повідомляємо Вас, що зазначений контракт з Вами припиняється з 07.04.2023 року

Просили з`явитися до Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради 07.04.2023 року для отримання трудової книжки за копії наказу про звільнення ( а.с.285 том.1).

Наказом № 45 від 07.04.2023 року ОСОБА_1 звільнено 07.04.2023 року у зв`язку з систематичним невиконанням керівником без поважних причин обов`язків покладених на нього контрактом, п.8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України (а.с.286 том.1). З наказом позивач ознайомлений 07.04.2023 року з зазначенням «не згодний».

Застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд

Спірні правовідносини регулюються нормами трудового законодавства.

Відповідно до ст. 3 ЦПК України та ст. 15 ЦК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України (ст. 4 ЦПК України).

Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках

Відповідно до положень ст.ст. 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками процесу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 80 ЦПК України).

Кодекс законів про працю України регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя трудящих, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини (стаття 1 Кодексу законів про працю України).

Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення (частини перша та шоста статті 43 Конституції України).

Частиною другою статті 2 КЗпП України передбачено, що працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.

Статтею 21 КЗпП України визначено, що трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.

Відповідно до статті 23 КЗпП України трудовий договір може бути безстроковим, що укладається на невизначений строк, на визначений строк, встановлений за погодженням сторін та таким, що укладається на час виконання певної роботи.

Підстави припинення трудового договору встановлено статтею 36 КЗпП України.

За змістом пункту 8 частини першої статті 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені трудовим договором з нефіксованим робочим часом, контрактом.

Чинним законодавством передбачена особлива форма трудового договору контракт.

За змістом частини третьої статті 21 КЗпП України контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.

Вирішуючи позови про поновлення на роботі, осіб, звільнених за пунктом 8 частини першої статті 36 КЗпП України, суди повинні мати на увазі, що на підставі цієї норми припиняється трудовий договір при наявності умов, визначених сторонами в контракті для його розірвання.

Укладаючи контракт, позивач погодився з його умовами у тому числі з підвищеною відповідальністю за порушення його умов. Порушення хоча б одного з пунктів контракту є підставою для його дострокового розірвання.

Таку позицію підтримав і Конституційний Суд України, який у своєму рішенні у справі щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 КЗпП України зазначив, що незважаючи на ці та інші застереження, що містяться в Кодексі законів про працю та інших актах трудового законодавства і спрямовані на захист прав громадян під час укладання ними трудових договорів у формі контрактів, сторонами в контракті можуть передбачатися невигідні для працівника умови: зокрема, це, як правило, тимчасовий характер трудових відносин, підвищена відповідальність працівника, додаткові підстави розірвання договору тощо.

Вирішуючи позови про поновлення на роботі, осіб, звільнених за пунктом 8 частини першої статті 36 КЗпП України, суди повинні мати на увазі, що на підставі цієї норми припиняється трудовий договір при наявності умов, визначених сторонами в контракті для його розірвання.

Укладаючи контракт, позивач погодився з його умовами у тому числі з підвищеною відповідальністю за порушення його умов. Порушення хоча б одного з пунктів контракту є підставою для його дострокового розірвання.

Таку позицію підтримав і Конституційний Суд України, який у своєму рішенні у справі щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 КЗпП України зазначив, що незважаючи на ці та інші застереження, що містяться в Кодексі законів про працю та інших актах трудового законодавства і спрямовані на захист прав громадян під час укладання ними трудових договорів у формі контрактів, сторонами в контракті можуть передбачатися невигідні для працівника умови: зокрема, це, як правило, тимчасовий характер трудових відносин, підвищена відповідальність працівника, додаткові підстави розірвання договору тощо.

За умовами укладеного між ОСОБА_1 та Відділом культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради контакту з керівником комунального закладу культури від 29 липня 2016 року він припиняється до закінчення терміну його дії у випадках, передбачених пунктами 20 і 21 цього контракту.

Відповідно до підпунктів, зокрема, абзацу 2 пункту 21 контракту , цей контракт може бути розірваний з ініціативи органу управління закладу культури або уповноваженого ним органу:

у разі систематичного невиконання керівником без поважних причин обов`язків, покладених на нього цим контрактом.

Судом встановлено, що підставою звільнення позивача з посади з 07.04.2023 з підстав, передбачених п. 8 ч.1 ст. 36 КЗпП України систематичне невиконання позивачем без поважних причин обов`язків покладених на нього контрактом (п.7,20,21 контракту з керівником комунального закладу культури від 29.07.2016 року), порушення внутрішньої Інструкції з організації обліку музейних предметів від 06.02.2018 року, Інструкції Міністерства культури України з організації обліку музейних предметів, затвердженої наказом Міністерства культури України від 21.07.2016 року № 580 та Закону України «Про музеї та музейну справу».

Велика Палата Верховного Суду у справі № 452/970/17 дійшла висновку про те, що складовими дисциплінарного проступку, що характеризують його об`єктивну та суб`єктивну сторони, є: дії (бездіяльність) працівника; невиконання або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між його діями (бездіяльністю) та невиконанням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків. Недоведеність роботодавцем наявності будь-якої з цих складових виключає наявність дисциплінарного проступку.

Систематичне невиконання керівником без поважних причин обов`язків, покладених на нього контрактом від 26 липня 2016 року доведено: Актом обстеження стану експозиційних та фондових приміщень Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 1 від 07.10.2022 р., Актом перевірки ведення фондово-облікової документації Історико- краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 2 від 07.10.2022 р., Актом перевірки ведення фондово-облікової документації Історико-краєзнавчого музею Ірпінської міської ради № 2 від 07.10.2022 р., висновком комісії щодо діяльності роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради та його працівників, що відповідають за експозиційну та фондову роботу від 07.10.2022 р., висновком перевірки усунення недоліків роботи Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 27.01.2023 року, Актом інвентаризаційної комісії про виявлення порушень під час проведення інвентаризації Історико - краєзнавчого музею Ірпінської міської ради від 13.02.2023 року.

Крім того, суд враховує і те, що винесена догана позивачу за неналежне виконання без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором не була визнана незаконною та не скасована.

Позивач не надав доказів того, що ним було виправлено недоліки в роботі музею або доказів неможливості здійснення заходів стосовно приведення приміщення музею, його експонатів до належного стану, у судовому засіданні позивач визнав, що частина недоліків, вказаних в актах перевірки ведення фондово - облікової документації, відповідає дійсності.

Підстав сумніватися у об`єктивності створених комісій не вбачається, оскільки до складу комісії входили представники музеїв, які не підпорядковувались структурі Ірпінської міської ради та відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради, а посилання позивача на заангажованість членів комісії документально не підтверджується.

Також, суд приймає до уваги висловлення позивача з приводу зниклих музейних експонатів про те, що кістку мамонта, можливо, при прибиранні не помітила прибиральниця та викинула у сміття.

Суд вважає, що чітке дотримання правил зберігання експонатів має бути одним з першочерговим обов`язком директора музею, і такі припущення викликають обгрунтований сумнів у належному виконанні ОСОБА_1 як директором музею, своїх обов`язків.

Суд приймає до уваги і те, що позивач не надав доказів звернення до сторони відповідача із доповідними записками, заявами про неможливість виконання ним в належний спосіб своїх обов`язків як директора музею в період до початку проведення перевірок діяльності музею.

За таких обставин суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 , як директор Ірпінського історико - краєзнавчого музею, не забезпечив належне виконання покладених на нього обов`язків щодо здійснення контролю за збереженням майна, ощадливим та раціональним використанням матеріальних цінностей, що призвело до того, що експозиційні та фондові приміщення Ірпінського історико - краєзнавчого музею перебувають в незадовільному стані, фондово - облікова документація ведеться незадовільно, діяльність директора музею є такою, що не відповідає займаній посаді,чим допустив порушення умов контракту як особливої форми трудового договору, яке порушенням обов`язків, передбачених контрактом, та самостійною підставою розірвання контракту згідно з абзацом другим пункту 21 контракту.

За наведених обставин, суд доходить висновку, що звільнення позивача відбулося за наявності умов, визначених сторонами в контракті для його розірвання, проведене з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 2, 5, 12, 19, 76, 77, 81, 89, 141, 263, 265, 273 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Відділу культури, національностей та релігій Ірпінської міської ради про поновлення на роботі і оплату за час вимушеного прогулу - відмовити.

З текстом рішення можна ознайомитись в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням http://reyestr.court.gov.ua

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Київського апеляційного суду шляхом подачі у 30-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Головуючий суддя М.П. Одарюк

Повний текст рішення виготовлено 16 жовтня 2023 року.

СудІрпінський міський суд Київської області
Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено17.10.2023
Номер документу114170797
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них у зв’язку з іншими підставами звільнення за ініціативою роботодавця

Судовий реєстр по справі —367/3111/23

Постанова від 02.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Рішення від 11.04.2024

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Одарюк М. П.

Ухвала від 02.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Постанова від 12.02.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 05.12.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 30.11.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 17.11.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Рішення від 16.10.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Одарюк М. П.

Рішення від 10.10.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Одарюк М. П.

Ухвала від 20.07.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Одарюк М. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні