Рішення
від 13.10.2023 по справі 520/27154/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 жовтня 2023 року № 520/27154/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Кухар М.Д.

при секретарі судового засідання - Шептовицькій А.А.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області до Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" про стягнення необгрунтованої виручки та зобов`язання повернути споживачам суми необгрунтованої виручки, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

-стягнути з Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (код ЄДРПОУ: 32335218) необгрунтовану виручку в загальному розмірі 5744939 (п`ять мільйонів сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять) грн. 00 коп. за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін до державного бюджету України для зарахування надходжень за реквізитами: отримувач: отримувач Харківська міська ТГ ГУК Харків обл/МТГ Харків/21081100; код отримувача 37874947; банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.); номер рахунку UА558999980313030106000020649; код класифікації бюджету 21081100; символ звітності 106;

-зобов`язати Комунальне підприємство «Обласний інформаційно-технічний центр» повернути споживачам суму необгрунтованої виручки в розмірі 5 744 939 (п`ять мільйонів сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять) грн. 00 коп. згідно рішення Головного управління № 6.0-03 від 24.01.2020.

Позов обґрунтований тим, що відповідачем не сплачено адміністративно-господарські санкції в загальному розмірі 5744939 (п`ять мільйонів сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять) грн. 00 коп., які застосовані до відповідача рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області № 6.0-03 від 24 січня 2020 року про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.

Ухвалою від 20.12.2021 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито провадження у справі за вищевказаним позовом та призначено розгляд справи у підготовчому засіданні.

Представником відповідача відзиву на позов до суду не надано, причин поважності його неподання відповідачем не повідомлено.

В судове засідання призначена на 12:00 11.10.23 представник позивача прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання призначені на 12:00 11.10.23 не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини неявки суду не повідомив.

З огляду на зазначене суд вважає за можливе продовжити розгляд справи за відсутності представників сторін.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовано спірні правовідносини, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Харківській області видано направлення №1 від 02.01.2020 на проведення планового заходу в ХП «ОІТЦ» з 08.01.2020 по 20.01.2020.

На початку перевірки представнику підприємства, заступнику директора Супрун О.Ю. надано вимогу на надання документів та довідок для проведення планової перевірки.

Складено акт №1 від 20.01.2020 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін з виявленими під час проведення планового заходу порушеннями в формуванні, встановлені та застосуванні державних регульованих цін з посиланням на нормативно-правові акти, вимоги яких порушено.

Згідно листа КП «ОІТЦ» від 08.09.2017р № 24/09 до Куп`янського міського голови, КП «ОГГЦ» надав для розгляду та встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії, та для абонентів без будинкових та квартирних приладів теплової енергії.

Згідно рішення № 403 від 24.10.2017 Куп`янської міської ради « Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення, які надаються Комунальним підприємством «Обласний інформаційно-технічний центр» вирішено встановити КП «ОІТЦ» тарифи на постачання теплової енергії на території м. Куп`янськ:

-для населення з лічильниками - 1962,52 грн/Гкал;

-бюджетні споживачі - 2851,06 грн/Гкал;

-госпрозрахункові споживачі - 2944.62 грн /Гкал;

-населення без лічильників - 52,35 грн за 1м2.

У зв`язку з тим, що КП «ОІТЦ» не провадить розподілу між категоріями «Населення» для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії, та абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії, було проведено, згідно наданих КП «ОІТЦ» документів, наступні розрахунки:

-60337615,48грн (загальна сума нарахованої плати за категорією «НАСЕЛЕННЯ») - 38792966,18 грн (нарахована плата підприємством для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії, т.т. за ЛІЧИЛЬНИКАМИ, згідно довідки підприємства);

-21544649,30 грн (різниця між загальною сумою нарахованої плати за категорією «НАСЕЛЕННЯ», та нарахованою сумою для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії, т.т. сума нарахована для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії за 1 м2 опалювальної площі);

-60337615,48(грн) - 38792966,18 (грн) = 21544649,30грн. ( сума нарахована за опалювальну площу за 1м2) : 52,35 грн/м2 ( затверджений тариф ) = 411550,13 м2 ( обсяг спожитих послуг);

-21544649.30( грн) : 52,35 (грн/м2) = 411550,13 м2

-52,35 грн за 1м2 (затверджений тариф на 1м2 опалювальної площ з урахуванням прибутку та податку на прибуток в порушенні вимог п. 18 постанови КМУ №869 від 01.06.2011 ( зі змінами) Порядку формування тарифів на теплову енергію.її виробництво, транспортування та постачання . послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води» ) - 49.81 грн за 1 м2 ( тариф за опалювальт площ) без урахування рентабельності ) = 2.54 гри на 1м2 ( різниця в тарифах на І м2 опалювальної площі 52.35 ( грн за 1 м2) 49,81 (грн за 1 м2) = 2.54 грн на 1 м2

-2,54 грн на 1м2 ( різниця в тарифах на 1м2 опалювальної площі) х 411550,13м2 ( обсяг спожитих послуг) = 1045337,33 грн ( сума необгрунтованої виручки, яку отримало КП «ОІТЦ» за період 2019р.(довідка-розрахунок № 4). 2,54 (грн на 1м2) х 41 1550,13м2 = 1045337,33 грн.

Згідно довідки-розрахунку сума необгрунтовано одержаної виручки КП «ОІТЦ» за 2019 рік від надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення по м. Барвінкове становила 499458,03 грн, при цьому обсяг наданих послуг з централізованого водопостачання та водовідведення складав :

-Населення-123502,491 м3.

-Бюджет - 123502,491 м3.

-Інші - 4253,365 м3.

Рішенням № 91/18 від 27.11.2018 Барвінківської міської ради на централізоване водопостачання та водовідведення затверджені наступні тарифи:

-На централізоване водопостачання-25,91 грн/м3;

-Централізоване водовідведення - 38,39 грн/м3;

-Бюджет- 26,46грн/м3;

-Інші - 41,75 грн/м3.

При перерахунку затверджених тарифів встановлено, що КП «ОІТЦ» при формуванні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення застосовувало рентабельність в порушенні вимог п. 18, 20 Порядку ( постанова КМУ №869 від 01.06.2011 « Про формування тарифів на централізоване постачання холодної води, водовідведення»), при цьому не маючи інвестиційної програми, затвердженої уповноваженим органом.

Загальна сума необгрунтованої виручки за актом перевірки складала 5954497,38 грн :

-Теплопостачання- 4664483,45 грн;

- Водопостачання та водовідведення - 1290013,93 грн.

Акт планової перевірки було отримано з зауваженнями , та заступник директора КП «ОІТЦ» Супрун О.Ю від підпису відмовився, та зробив запис в акті.

Керівнику КП «ОІТЦ» було надіслано рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 24.01.2020 № 6.0- 03 та припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порялку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП «ОІТЦ» від 24.01.2020 №1.

На підставі вказаного Головним управління виданий припис №1 від 24.01.2.020 та рішення №6.0-03 від 24.01.2020 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, які були отримані позивачем 04.02.2020.

Відповідно до припису № 1 від 24.01.2020 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Позивачем встановлені наступні вимоги :

1.В 30-денний термін з дня отримання припису звернутися до Солоницівської селищної ради Харківської області для скасування рішення №42 від 29.08.2019 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та послуги з централізованого водопостачання, шо надаються КП «Обласний інформаційно - технічний центр» споживачам на території смт Солоницівка та с. Подвірки».

2.Проводити нарахування плати за послуги з централізованого водопостачання згідно з рішенням Солоницівської селищної ради від 29.06.2017 № 12, а саме :

- с. Подвірки - для населення, бюджетних та інших споживачів - 6.40 грн/м.куб.,

- смт Солоницівка - для населення, бюджетних та інших споживачів - 9.20 грн/м.куб.

3.Сформувати тарифи на комунальні послуги відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до рішення № 6.0-03 від 24.01.2020 р. про застосування адміністративно- господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, відповідачем вирішено:

1.Вилучити у Комунального підприємства «Обласний інформаційно- технічний центр» необгрунтовано одержану виручку в сумі 5954494.38 грн.

2.Зобов`язати Комунальне підприємство «Обласний інформаційно - технічний центр» повернути споживачам суму необгрунтованої виручки в розмірі 5954497,38 грн. протягом 30 календарних днів з дня отримання цього рішення.

Комунальне підприємство «Обласний інформаційно-технічний центр» звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, в якому просив суд:

-визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 24.01.2020 року №01 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування встановлення та застосування державних регульованих цін;

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 24.01.2020 року №6.0-03 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08.05.2021 року у справі № 520/10410/2020 задоволено позовну заяву Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 9 під., 5 пов., м. Харківці022) до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області (просп. Науки, буд. 40, 6 поверх, м. Харків.61166) про скасування рішення.

Визнано протиправним та скасовано припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 24.01.2020 року №01 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування встановлення та застосування державних регульованих цін.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 24.01.2020 року №6.0-03 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2021 апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області задоволено частково: рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2021 по справі №520/10410/2020 скасовано, прийнято нове рішення, яким позовні вимоги Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про застосування адміністративно- господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 24.01.2020 року № 6.0-03 в частині вилучення у Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" необгрунтовано отриманої виручки у розмірі 209558 (двісті дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят вісім) 38 коп., зобов`язання Комунального підприємства "Обласний інформаційнотехнічний центр" повернути споживачам суму необгрунтовано отриманої виручки у розмірі 209558 (двісті дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят вісім) 38 коп. В іншій частині адміністративний позов Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" залишено без задоволення.

Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Закон України "Про ціни і ціноутворення" від 21 червня 2012 року №5007-VI /далі - Закон №5007-VI/ визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

Частиною першою статті 16 Закону № 5007-VI встановлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Згідно з частиною другою вказаної статті повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V /далі Закон № 877-V/.

Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

За змістом частин шостої, сьомої статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Права уповноважених органів встановлені статтею 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення", відповідно до якої уповноважені органи мають право: 1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб; 2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки; 3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу; 4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій; 5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 7) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб

Згідно із частиною першою статті 12 Закону № 5007-VI державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції.

Відповідно до статті 13 Закону № 5007-VI державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 /далі Положення/, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогоспода

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Приписами підпункту 11 пункту 3 Положення про Держпродспоживслужбу №667 визначено такі основні завдання Держпродспоживслужби у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів); надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Статтею 18 Закону №5007-VI обумовлено, що уповноважені органи мають право, зокрема, приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за: порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

При цьому суд враховує, що позивач наділений повноваженнями приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення суб`єктами господарювання державної дисципліни цін, на підставі матеріалів самостійно проведених контрольно-перевірочних заходів. Разом з тим чинне законодавство не виключає право територіального підрозділу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення суб`єктами господарювання державної дисципліни цін, на підставі матеріалів інших суб`єктів владних повноважень, зокрема, податкових органів.

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби у Харківській області № 6.0-03 від 24.01.2020 р. про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, встановлено:

1.Вилучити у Комунального підприємства «Обласний інформаційно- технічний центр» необгрунтовано одержану виручку в сумі 5954494.38 грн.

2.Зобов`язати Комунальне підприємство «Обласний інформаційно - технічний центр» повернути споживачам суму необгрунтованої виручки в розмірі 5954497,38 грн. протягом 30 календарних днів з дня отримання цього рішення.

Абзацом першим частини другої статті 20 Закону №5007-VI встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.

Відповідно до частини третьої статті 20 Закону №5007-VI порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.

Згідно зі статтею 240 Господарського кодексу України прибуток (доход), одержаний суб`єктом господарювання внаслідок порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності, а також суми прихованого (заниженого) прибутку (доходу) чи суми податку, несплаченого за прихований об`єкт оподаткування, підлягають вилученню в доход відповідного бюджету в порядку, встановленому законом. Крім того, з суб`єкта господарювання стягується у випадках і порядку, передбачених законом, штраф, але не більш як у двократному розмірі вилученої суми, а у разі повторного порушення протягом року після застосування цієї санкції - у трикратному розмірі вилученої суми. Перелік порушень, за які до суб`єкта господарювання застосовуються санкції, передбачені цією статтею, а також порядок їх застосування визначаються законами.

Частина перша статті 250 Господарського кодексу України передбачає, що адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Право на звернення до суду уповноваженого органу в сфері ціноутворення визначене пунктом 8 частини першої статті 18 Закону №5007-VI, відповідно до якого уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Враховуючи, що на момент розгляду цієї справи сума адміністративно-господарських санкцій, застосованих до Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (код ЄДРПОУ: 32335218), у встановленому чинним законодавством порядку та строки не сплачена (доказів протилежного відповідачем не надано), суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (код ЄДРПОУ: 32335218) необгрунтованої виручки в загальному розмірі 5744939 (п`ять мільйонів сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять) грн. 00 коп. за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін до державного бюджету України, а тому позов у цій частині підлягає задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання повернути споживачам суму необґрунтованої виручки, суд приходить до висновку, що в цій частині вимог позов задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Відповідно до частини восьмої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з положеннями частини першої статті 12 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Частиною дев`ятою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

При зверненні до суду суб`єктів владних повноважень з метою реалізації владних управлінських функцій, передбачених законами України, предметом судового розгляду є вимоги публічних органів. За умови неоскарження в судовому порядку таких вимог, презюмується, що вони є правомірними, а відтак спір у таких справах відсутній. У зв`язку з цим, відсутні підстави для розгляду такої справи в адміністративному суді, оскільки публічний орган наділений владними повноваження, реалізація яких у порядку та межах, визначених Конституцією та законами України, дає можливість самостійно застосовувати до фізичних та юридичних осіб заходи державного примусу.

Судовим розглядом встановлено, що Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області винесло припис та рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій до Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (код ЄДРПОУ: 32335218).

Вказані рішення оскаржені в судовому порядку та визнані такими , що не підлягають скасуванню, при цьому, невиконання рішення та припису в добровільному порядку є підставою для здійснення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Харківській області дій, спрямованих на забезпечення їх примусового виконання.

За приписами статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Виключно визначеним законом органом (посадовою особою) і ніяким іншим органом або посадовою особою не можуть здійснюватися повноваження і прийматись рішення, які згідно Конституції України належать до компетенції вказаного органу, в тому числі і судами.

З огляду на положення Конституції України, КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 28 лютого 2017 року по справі № 826/7631/15.

Положенням про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 (далі - Положення № 667) регламентовано, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади.

Відповідно до статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Як вбачається зі змісту пунктів 1 та 4 Положення № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику, зокрема, у сферах здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів та дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

В свою чергу повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в означених вище сферах, визначаються законами України «Про захист прав споживачів» та «Про ціни і ціноутворення». Крім того, повноваження даного органу щодо застосування адміністративних та адміністративно-господарських санкцій регламентовані Кодексом України про адміністративні правопорушення та Господарським кодексом України.

Право на звернення до суду уповноваженого органу в сфері ціноутворення визначене пунктом 8 частини першої статті 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», відповідно до якого уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Отже, суд приходить до висновку, що позивач обрав неналежний спосіб захисту порушених прав споживачів шляхом зобов`язання відповідача повернути необґрунтовано отриману виручку. Належним способом захисту є самостійна реалізація Головним управлінням Держпродспоживслужби в Харківській області наданих йому владних повноважень в порядку та межах, визначених Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про ціни і ціноутворення», Положенням № 667.

Згідно з частиною першою статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Відповідні витрати у справі відсутні.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 257-262 КАСУкраїни, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області до Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" про стягнення необгрунтованої виручки та зобов`язання повернути споживачам суми необгрунтованої виручки - задовольнити частково.

Стягнути з Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» (код ЄДРПОУ: 32335218) необгрунтовану виручку в загальному розмірі 5744939 (п`ять мільйонів сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять) грн. 00 коп. за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін до державного бюджету України для зарахування надходжень за реквізитами: отримувач: отримувач Харківська міська ТГ ГУК Харків обл/МТГ Харків/21081100; код отримувача 37874947; банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.); номер рахунку UА558999980313030106000020649; код класифікації бюджету 21081100; символ звітності 106.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення .

Повний текст рішення складено 05 жовтня 2023 року.

Суддя Кухар М.Д.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114232754
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —520/27154/21

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Рішення від 13.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні