Постанова
від 16.10.2023 по справі 140/3775/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/3775/23 пров. № А/857/13113/23

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді:Улицького В.З.

суддів:Кузьмича С.М., Матковської З.М.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 року (рішення ухвалене у м. Луцьку судом у складі головуючого судді Каленюк Ж.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньхолдінг» до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування припису,-

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2023 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09.

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що згідно з посвідченням (направленням) на проведення позапланового заходу державного контролю від 08 лютого 2023 року №21 мали досліджуватись виключно питання дотримання оператором ринку вимог законодавства щодо маркування харчових продуктів у межах скарги ОСОБА_1 , яка не стосувалася питання реєстрації потужностей товариства і не порушує її законних інтересів. Також скарга не стосувалася правильності і повноти зазначення інформації саме про оператора ринку харчових продуктів. З цих підстав, на думку позивача, Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області при проведенні інспектування порушило статтю 6 Закону України 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі Закон №877-V) та вийшло за межі повноважень. Просив позов задоволити.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано пункти 2, 3 припису Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09 про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Головне управління Держпродспоживслужби. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 07 лютого 2023 року №43-адм, посвідчення (направлення) від 08 лютого 2023 року №21 (а.с.18-19) у період з 09 лютого 2023 року по 14 лютого 2023 року працівниками Головного управління був проведений позаплановий захід державного контролю за дотриманням законодавства у сфері безпечності харчових продуктів у формі інспектування ПрАТ «Волиньхолдінг».

За результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти складено акт від 14 лютого 2023 року №09/16.01-08, яким установлено такі порушення: 1) у потужності ПрАТ «Волиньхолдінг» за адресою: вулиця І. Франка, 4, селище міського типу Торчин, Луцький район, Волинська область, відсутня державна реєстрація потужності з виробництва та обігу харчових продуктів, зокрема соусів, чим порушено частину першу статті 25 Закону №771/97-ВР; 2) ПрАТ «Волиньхолдінг» не забезпечено дотримання вимог законодавства щодо надання обов`язкової інформації про харчові продукти в межах здійснення виготовлення (виробництва) харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику», зокрема наявності інформації про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт; не забезпечено перевірку дотримання вказаних вище вимог, чим порушено частину четверту статті 5 Закону №2639-VIII; 3) оператором ринку харчових продуктів ПрАТ «Волиньхолдінг» не забезпечено наявність в маркуванні на упаковці харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» -найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт, чим порушено частину сьому статті 5, статтю 6 Закону №2639-VIII; 4) в маркуванні на упаковці харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» виробництва ПрАТ «Волиньхолдінг» вказаний виробник не державною мовою, чим порушено частину першу статті 10 Закону №2639-VIII.

Акт підписаний позивачем із окремо викладеними запереченнями (вих. №78/01-12 від 15 лютого 2023 року).

У зв`язку із виявленими під час позапланового заходу державного нагляду (контролю) порушеннями 17 лютого 2023 року відповідачем видано припис №01/16.01-09 про їх усунення у строк до 20 березня 2023 року.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 (далі - Положення) передбачено, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Основними завданнями Держпродспоживслужби є, зокрема, реалізація державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (підпункт 1 пункту 3 Положення).

Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право, окрім іншого, здійснювати заходи державного нагляду (контролю) відповідно до закону (підпункт 8 пункту 6 Положення).

Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (пункт 7 Положення).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (Закон №877-V).

Згідно статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Статтею 2 Закону №877-V обумовлено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до частини восьмої статті 2 Закону №877-V центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону.

Частиною першою статті 4 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно з абзацом п`ятим частини першої статті 6 Закону №877-V підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Частиною третьою статті 6 Закону №877-V визначено, що суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні». Поряд з тим пунктом 2 цієї постанови дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03 січня 2023 року №5 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 06 січня 2023 року за №33/39089, чинний з 20 січня 2023 року) з урахуванням зазначених вище обмежень затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин на період воєнного стану, пунктом 2 якого передбачено, що такою підставою є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки (частина перша).

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою (частина друга).

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу (частини третя - четверта).

Абзацом одинадцятим частини першої статті 6 Закону №877-V імперативно встановлено, що під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Згідно частини шостої статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України, є Закон України від 18 травня 2017 року №2042-VIII «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» (далі Закон №2042-VIII). Його дія поширюється на суспільні відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за діяльністю операторів ринку, які здійснюють виробництво та/або обіг харчових продуктів, інших об`єктів санітарних заходів та/або кормів, у тому числі ввезення (пересилання) на митну територію України харчових продуктів та/або кормів, з метою перевірки цієї діяльності на відповідність законодавству про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 6 названого Закону форми актів державного контролю, що застосовуються державними інспекторами та державними ветеринарними інспекторами під час інспектування та аудиту затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, затверджує Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини.

Згідно пункту 11 частини першої статті 11 Закону №2042-VIII під час здійснення заходів державного контролю державні інспектори та державні ветеринарні інспектори мають право, зокрема, перевіряти документи щодо дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин і отримувати їх копії; видавати приписи щодо усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин.

Особливості здійснення державного контролю згідно із Законом №2042-VIII визначені у його розділі ІІІ.

Як вбачається з наказу від 07 лютого 2023 року №43-адм, призначення заходу державного контролю (інспектування) зумовлене надходженням скарги ОСОБА_1 від 23 січня 2023 року, а предметом його здійснення - дотримання вимог законодавства щодо безпечності та якості харчових продуктів, при цьому питанням, яке є предметом здійснення позапланового заходу та перевірка якого стала підставою для його проведення, є дотримання вимог законодавства щодо маркування харчових продуктів (так зазначено в посвідченні (направленні) від 08 лютого 2023 року №21).

Таким чином, апеляційний суд вважає, що проводячи позаплановий захід територіальне органи Держпродспоживслужба перевіряє лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, та перелік яких вказана у посвідченні (направленні).

Скарга ОСОБА_1 , яка стала підставою для проведення позапланового заходу, стосується відсутності на упаковках кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» інформації про виробництво українською мовою (а.с.107). Звідси, дотримання оператором ринку вимог законодавства щодо маркування харчових продуктів відповідно до посвідчення (направлення) від 17 лютого 2023 року №21 є предметом здійснення позапланового заходу.

Суд погоджується із позивачем, що позаплановий захід, призначений наказом від 07 лютого 2023 року №43-адм, повинен стосуватися перевірки тільки цього питання. При цьому не заперечується наявність у відповідача повноважень на перевірку документів, зокрема, щодо державної реєстрації потужностей, коли таке питання вказане у посвідченні (направленні). У такому разі це питання висвітлюється у пункті 1.2 «Потужність має державну реєстрацію» уніфікованої форми акта перевірки.

Правові та організаційні засади надання споживачам інформації про харчові продукти з метою забезпечення високого рівня захисту здоров`я громадян і задоволення їхніх соціальних та економічних інтересів встановлює Закон «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» (Закон №2639-VIII).

Закон №2639-VIII встановлює загальні принципи надання та вимоги до інформації про харчові продукти, що надається споживачам, зокрема щодо маркування харчових продуктів, а також обов`язки операторів ринку харчових продуктів з доведення цієї інформації до інших операторів ринку харчових продуктів та до споживачів. Дія цього Закону поширюється на: а) операторів ринку харчових продуктів на всіх етапах харчового ланцюга, якщо їхня діяльність підпадає під вимоги щодо надання споживачам інформації про харчові продукти; б) харчові продукти, призначені для кінцевого споживача, включно з харчовими продуктами, що реалізуються у сфері громадського харчування, та харчовими продуктами, що постачаються системі громадського харчування (частини перша, друга статті 2).

Частиною третьою статті 1 Закону №2639-VIII передбачено, що інші терміни вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».

Згідно із пунктом 55 частини 1 статті 1 Закону №771/97-ВР оператор ринку харчових продуктів - це суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

Позивач не заперечує, що є оператором ринку харчових продуктів та має зареєстровані потужності за адресою по вулиці І. Франка, 4 у селищі міського типу Торчин Луцького району Волинської області, а як уже зазначалося вище, вимоги Закону №2639-VIII поширюються на операторів ринку харчових продуктів на всіх етапах харчового ланцюга.

Призначення заходу державного нагляду (контролю) у такому випадку не порушує прав позивача як оператора ринку харчових продуктів у ланцюгу постачання, інформація про якого містилась на маркуванні харчових продуктів (кетчупів) поряд з інформацією про ТзОВ «Нестле Україна».

Проведення відповідачем як суб`єктом владних повноважень заходу державного контролю є способом реалізації повноважень, визначених законом, за дотриманням законодавства оператором ринку у ланцюгу постачання з порушеного у скарзі питання.

Судом встановлено наявність у відповідача повноважень на проведення позапланового заходу, призначеного у такому випадку за скаргою фізичної особи; способом реалізації цих повноважень є проведення інспектування, за результатами якого складено акт, а на його підставі припис про усунення порушень законодавства.

Частиною восьмою статті 6 Закону №877-V врегульовано, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Припис як розпорядчий акт породжує для суб`єкта господарювання (позивача) обов`язок виконання встановлених у ньому вимог органу державного нагляду (контролю), його метою є усунення виявлених порушень.

Надаючи оцінку доводам позивача про незаконність вимог припису та доводам відповідача, навпаки, про його правомірність, суд зазначає про таке.

Пунктом 1 припису від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09, який ґрунтується на висновках акта за результатами проведення інспектування, встановлено відсутність державної реєстрації потужності з виробництва та обігу харчових продуктів - соусів у потужності ПрАТ «Волиньхолдінг» за адресою: вулиця І. Франка, 4 в селищі міського типу Торчин Луцького району, чим порушено частину першу статті 25 Закону №771/97-ВР (в редакції, чинній з 04 квітня 2018 року), згідно з якою державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу.

Згідно частини першої статті 23 вказаного Закону експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження.

Позивач має експлуатаційний дозвіл від 09 листопада 2011 року №46612/05/106, виданий санітарно-епідеміологічною станцією міста Луцька та Луцького району за вказаною вище адресою потужностей на соуси, пастеризовані в асортименті, гірчиця, майонези, заправки пастеризовані (а.с.54).

Процедура державної реєстрації потужностей, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів та не потребують отримання експлуатаційного дозволу, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам, встановлені затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10 лютого 2016 року №39 Порядком проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12 березня 2016 року за №382/28512).

З набранням чинності Законом №2042-VIII, яким частину першу статтю 25 Закону №771/97-ВР викладено у новій редакції та унормовано правила державної реєстрації потужностей, такі підлягають виконанню усіма суб`єктами господарювання.

Позивач 10 березня 2023 року провів державну реєстрацію потужності ТзОВ «Волиньхолдінг» за адресою: Волинська область, Луцький район, селище міського типу Торчин, вулиця Івана Франка, 4 (а.с.55), пояснюючи свої дії припиненням ПрАТ «Волиньхолдінг» шляхом перетворення у ТзОВ «Волиньхолдінг».

По суті позивач виконав вимоги статті 25 Закону №771/97-ВР, незважаючи на заперечення (оцінку) вимог пункту 1 припису, який у такий спосіб фактично вичерпав себе, а тому не несе для позивача більше ніяких наслідків у зв`язку із його невиконанням.

Актом інспектування встановлено одночасне порушення ПрАТ «Волиньхолдінг» як частини четвертої, так і частини сьомої статті 5, статті 6 Закону №2639-VIII, а саме не забезпечено дотримання вимог законодавства щодо надання обов`язкової інформації про харчові продукти в межах здійснення виготовлення (виробництва) харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику», зокрема наявності інформації про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт; не забезпечено перевірку дотримання вказаних вище вимог. Крім того, оператором ринку харчових продуктів ПрАТ «Волиньхолдінг» не забезпечено наявність в маркуванні на упаковці харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» - найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт.

За визначеннями, наведеними у пунктах 10, 11 частини першої статті 1 Закон №2639-VIII, інформація про харчовий продукт - інформація, що стосується харчового продукту, яка надається кінцевому споживачеві шляхом зазначення у маркуванні, інших супровідних документах та матеріалах або в інший спосіб (у доступній наочній формі), встановлений для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування, у тому числі з використанням сучасних засобів дистанційного зв`язку або усних повідомлень; маркування - слова, описи, знаки для товарів і послуг (торговельні марки), графічні зображення або символи, що стосуються харчових продуктів, які розміщуються на будь-якій упаковці, етикетці (стікері), кольєретці, а за відсутності упаковки, у документі або повідомленні, що супроводжують харчовий продукт або посилаються на нього.

Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №2639-VIII будь-який харчовий продукт, призначений для кінцевого споживача або закладу громадського харчування, має супроводжуватися інформацією про харчовий продукт відповідно до вимог цього Закону. Інформація про харчовий продукт має бути точною, достовірною та зрозумілою для споживача.

Згідно із частиною третьою статті 8 Закону №2639-VIII обов`язкова інформація про харчові продукти розміщується на видному місці, має бути чіткою і розбірливою та, за потреби, наноситися у спосіб, що унеможливлює її видалення.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону №2639-VIII, з урахуванням винятків, передбачених цим розділом для фасованих харчових продуктів, обов`язковою для надання є така інформація: 1) назва харчового продукту; 2) перелік інгредієнтів; 3) будь-які інгредієнти або допоміжні матеріали для переробки, які наведені у додатку №1 до цього Закону або походять з речовин чи продуктів, наведених у додатку №1 до цього Закону, які використовуються у виробництві або приготуванні харчового продукту і залишаються присутніми у готовому продукті, навіть у зміненій формі; 4) кількість певних інгредієнтів або категорій інгредієнтів у випадках, передбачених цим Законом; 5) кількість харчового продукту в установлених одиницях вимірювання; 6) мінімальний термін придатності або дата «вжити до»; 7) будь-які особливі умови зберігання та/або умови використання (за потреби); 8) найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт, а для імпортованих харчових продуктів - найменування та місцезнаходження імпортера; 9) країна походження або місце походження - у випадках, передбачених статтею 20 цього Закону; 10) інструкції з використання - у разі якщо відсутність таких інструкцій ускладнює належне використання харчового продукту; 11) для напоїв із вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об`ємних одиниць - фактичний вміст спирту у напої (крім продукції за кодом 2204 згідно з УКТ ЗЕД); 12) інформація про поживну цінність харчового продукту; 13) позначення, що ідентифікує партію (лот), до якої (якого) належить харчовий продукт.

Згідно статті 6 цього Закону, інформація про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт, є обов`язковою для надання.

Обов`язки операторів ринку харчових продуктів визначені у статті 5 Закону №2639-VIII.

Оператор ринку харчових продуктів, відповідальний за інформацію про харчовий продукт, зобов`язаний забезпечити наявність і точність інформації про харчовий продукт відповідно до цього Закону (частина перша).

Оператори ринку харчових продуктів, які не є відповідальними за інформацію про харчовий продукт, не мають права здійснювати обіг харчових продуктів, щодо яких вони мають інформацію, що ці харчові продукти не відповідають законодавству щодо надання інформації про харчові продукти (частина друга).

Оператори ринку харчових продуктів у межах своєї діяльності не мають права змінювати інформацію, що супроводжує харчовий продукт, якщо такі зміни можуть ввести в оману кінцевого споживача або в інший спосіб знижують рівень захисту споживача чи погіршують можливість здійснення кінцевим споживачем свідомого вибору (частина третя).

У процесі обігу фасованих харчових продуктів оператори ринку харчових продуктів зобов`язані забезпечити, щоб інформація, зазначена в пунктах 1, 6, 7 і 8 частини першої статті 6 цього Закону, також зазначалася на зовнішній упаковці (контейнері), в якій фасовані харчові продукти перебувають в обігу (частина сьома).

Правова конструкція статті 5 Закону №2639-VIII вказує на те, що оператори ринку харчових продуктів є двох видів: 1) які відповідальні за інформацію про харчовий продукт; 2) які не є відповідальними за інформацію про харчовий продукт. Оператори ринку у межах своєї власної діяльності зобов`язані забезпечити дотримання вимог законодавства щодо надання інформації про харчові продукти та перевірити її дотримання.

У пункті 16 частини першої статті 1 Закону №2639-VIII оператор ринку харчових продуктів, відповідальний за інформацію про харчовий продукт, - оператор ринку харчових продуктів, під найменуванням якого харчовий продукт вводиться та перебуває в обігу, а для імпортованих харчових продуктів імпортер.

Пунктами 50, 51, 75 статті 1 Закону №771/97-ВР наведено визначення термінів: обіг - реалізація та/або зберігання об`єктів санітарних заходів для цілей реалізації, включаючи пропонування до реалізації та/або іншої форми передачі, реалізації, розповсюдження або будь-яку іншу форму передачі незалежно від її здійснення на платній чи безоплатній основі. Дії, пов`язані з направленням на переробку (зміну призначеного використання), вилучення та/або відкликання, та/або утилізацію об`єктів санітарних заходів, не вважаються обігом; реалізацією є передача, обмін, поставка за договором та відчуження іншим шляхом харчового продукту від однієї особи до іншої безвідносно від того, чи відбулася реалізація платно та/або в іншій формі; об`єкти санітарних заходів - харчові продукти, допоміжні матеріали для переробки, предмети та матеріали, що контактують з харчовими продуктами.

Таким чином, оператор ринку харчових продуктів, відповідальний за інформацію про харчовий продукт, - це особа, яка вводить харчову продукцію на ринок України вперше та яка несе відповідальність за якість та безпечність такої харчової продукції. Такою особою, як правило, є виробник харчової продукції. Однак якщо виробник здійснює виробництво продукції на замовлення іншої особи, під іменем якої така продукція вводиться на ринок (замовник), то відповідна продукція повинна зазначати саме замовника як оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт.

Апеляційним судом встановлено, що ПрАТ «Волиньхолдінг» має основний вид діяльності виробництво прянощів і приправ, про що видно з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. На упаковках кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику», світлини яких долучено до скарги ОСОБА_1 (а.с.108-113), наявне найменування та адреса виробника ПрАТ «Волиньхолдінг» поряд з найменуванням та адресою іншого оператора ринку харчових продуктів ТзОВ «Нестле».

Договором підряду від 01 грудня 2019 року №214, укладеного між ТзОВ «Нестле Україна» (замовник) та ПрАТ «Волиньхолдінг» (підрядник), регулюються відносини між сторонами, пов`язані з виконанням підрядником робіт із виготовлення та упакування продуктів за завданням замовника та із використанням підрядником як власних матеріалів і засобів, так і матеріалів, що надаються замовником в порядку, визначеному договором.

Згідно з пунктами 1.2.1 і 1.2.2 договору від 01 грудня 2019 року №214 специфікації, що є невід`ємною частиною цього договору, узгоджуються сторонами окремо та містять, у тому числі опис та графічне зображення упаковки продукції. Замовник передає підрядникові оригінал-макет та інші зразки упаковки, технічні специфікації, креслення тощо.

Відповідно до пунктів 3.1, 4.4 договору результатами робіт, що виконуються за цим договором (у цьому договорі - «результати робіт»), є продукція, виготовлена, упакована та розміщена на наданих замовником палетах, відповідно до умов цього договору. Замовник набуває право власності на виготовлену продукцію в момент підписання сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт.

Згідно пункту 8.3 договору право на перше введення результатів робіт в цивільний обіг (включаючи продаж та (або) пропонування для продажу результатів робіт третім особам, зберігання результатів робіт з метою пропонування для продажу третім особам) виключно належить замовникові або володільцям авторських прав. Відповідно, підрядник усвідомлює, що будь-яке інше розпорядження підрядником результатами робіт, замовленими замовником за цим договором, крім передання таких результатів замовнику на умовах цього договору, буде порушенням цього договору, а також порушенням прав інтелектуальної власності замовника або володільців авторських прав на об`єкти інтелектуальної власності, що можуть бути пов`язані з результатами робіт.

Саме ТзОВ «Нестле Україна» як замовник є оператором ринку харчових продуктів, відповідальним за інформацію про харчові продукти (у цьому випадку кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику»), передавало відповідний опис і графічні зображення з маркуванням їх упаковки для виготовлення ПрАТ «Волиньхолдінг» як підряднику. Інформація про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів - ТзОВ «Нестле Україна» як оператора ринку, відповідального за інформацію про харчовий продукт, наявна в маркуванні на упаковках, надана державною мовою. Одночасна наявність у ТзОВ «Волиньхолдінг» статусу оператора ринку харчових продуктів не свідчить про те, що він є відповідальним за інформацію про харчові продукти - кетчупи «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику».

Оскільки інформація, зазначена в пункті 8 частини першої статті 6 Закону №2639-VIII (про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт) наявна в маркуванні на упаковці, в якій фасовані харчові продукти перебувають в обігу, то припис Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09 у частині вжиття заходів, визначених пунктами 2, 3, є протиправним та підлягає скасуванню.

В маркуванні на упаковці наявна інформація про найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів ПрАТ «Волиньхолдінг» (виробника), що не заперечує відповідач, оскільки пункт 4 його припису стосується саме зазначеної інформації про виробника.

Пунктом 4 припису погоджені терміни (до 20 березня 2023 року) для усунення ПрАТ «Волиньхолдінг» порушення вимог частини першої статті 10 Закону №2639-VIII: в маркуванні на упаковці харчового продукту - кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» - вказаний виробник не державною мовою.

Згідно статті 10 Закону №2639-VIII встановлені мовні вимоги до інформації про харчові продукти. Зокрема, частиною першою установлено, що інформація про харчові продукти надається державною мовою.

Відповідно до статті 10 Конституції України державною мовою в Україні є українська мова.

Інформація про виробника на упаковках кетчупів «Торчин лагідний» та «Торчин до шашлику» про найменування та місцезнаходження виробника ПрАТ «Волиньхолдінг» дійсно надана не державною мовою.

Згідно частини другої статті 10 Закону №2639-VIII за рішенням оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт, поруч із текстом, викладеним державною мовою, може розміщуватися його переклад іншими мовами.

Інформація іншою мовою надається лише тоді, коли вона попередньо викладена державною мовою (а не замість неї).

Відповідно до статті 10 Закону №2639-VIII не містить приміток про надання державною мовою виключно обов`язкової інформації. Якщо інформація наводиться на маркуванні, то вона має бути зрозумілою для споживача. Харчові продукти, що перебувають в обігу на території України, повинні маркуватися державною мовою, тим самим забезпечити можливість споживачу отримати повну інформацію про харчовий продукт. Надання тієї ж інформації іншими мовами в маркуванні на упаковці не заборонено: поруч із текстом, викладеним державною мовою, може розміщуватися його переклад іншими мовами.

Оскільки кетчупи, про які йдеться у скарзі ОСОБА_1 , придбані на території України, то суд відхиляє доводи позивача про те, що зазначення ПрАТ «Волиньхолдінг» як виробника в маркуванні на упаковці іншою мовою здійснене ТзОВ «Нестле Україна» згідно з умовами відповідної експортної угоди. Позивач, який так саме є оператором ринку харчових продуктів, та щодо якого інформація надана не державною мовою, у разі відсутності можливостей самостійно усунути таке порушення, не позбавлений можливості звернутися до іншого суб`єкта господарювання з метою виконання вимог статті 10 Закону №2639-VIII.

Суд повторює, що припис є заходом реагування на виявлені порушення вимог ТзОВ «Волиньхолдінг» звернулося до ТзОВ «Нестле Україна» з приводу вимог припису Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09. У листі від 15 березня 2023 року ТзОВ «Нестле Україна» повідомило про те, що здійснює оцінку можливості імплементувати використання окремих упаковок харчових продуктів для різних ринків обігу товарів з маркуванням відповідними мовами, про що буде надана остаточна відповідь до 15 квітня 2023 року).

За таких обставин, апеляційний суд вважає, що з урахуванням положень статті 10 Закону №2639-VIII, пункт 4 припису від 17 лютого 2023 року №01/16.01-09 за результатами позапланового заходу контролю (інспектування) є правомірним.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 року у справі №140/3775/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятоїстатті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114236683
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/3775/23

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні