Ухвала
від 18.10.2023 по справі 400/1510/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

О К Р Е М А У Х В А Л А

18 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 400/1510/20

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Турецької І.О.,

Зуєвої Л.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одеса апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року по справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради, третя особа: Миколаївська обласна рада про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду,-

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради, в якому позивач просив суд про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради у вигляді повного зупинення роботи об`єкта, експлуатації будівель, споруд та приміщень, що розташовані за адресою вулиця Миколаївська, 21, м. Миколаїв, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області задоволено. Застосовано до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради захід реагування у виді повного зупинення роботи об`єкта, експлуатації будівель, споруд та приміщень, що розташовані за адресою: вул. Миколаївська, 21, м. Миколаїв, 54018, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року скасовано та прийнято нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області відмовлено в повному обсязі.

При цьому, суд виходив з того, що повне зупинення роботи обласної дитячої лікарні в умовах повномасштабної війни не є пропорційним, фактично обмежує конституційні права громадян на охорону здоров`я, при цьому суспільна шкода у вигляді можливих наслідків повного зупинення роботи лікарні є значно більшою, ніж суспільний інтерес, який полягає у приведенні будівель до повної відповідності встановленим нормам пожежної безпеки. Водночас, вказані обставини жодним чином не впливають на обов`язок Миколаївської обласної дитячої клінічної лікарні невідкладно усунути порушення правил пожежної безпеки.

В ході апеляційного розгляду справи встановлено, що посадовими особами Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області неодноразово здійснювались позапланові перевірки відповідача Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради, розташованого за адресою: вул. Миколаївська, 21, м. Миколаїв на предмет дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Згідно акту перевірки від 08 травня 2023 року встановлено наступні порушення вимог пожежної безпеки:

- складські приміщення, що розташовані в підвалі хірургічного корпусу не забезпечено приямками з віконними прорізами (порушено пункт 2.13 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ), приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів треба регулярно очищати від горючих матеріалів. Не допускається їх захаращувати або закладати віконні прорізи).

- під час експлуатації об`єкту допускається зниження рівня пожежної безпеки, встановленого законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта, зокрема усі приміщення хірургічного та поліклінічного корпусів не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією, відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», з підписанням актів (Акт прийняття монтажних робіт, Акт введення в експлуатацію та перевірки, Акт прийняття) (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, відповідно до якого будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014 «Системи протипожежного захисту»).

З матеріалів справи та пояснень учасників справи вбачається, що питання усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту яке встановлене Актом ГУ ДСНС у Миколаївській області від 20.01.2020 № 44, зокрема, встановлення системи автоматичної пожежної сигналізації пов`язане із виділенням значної суми бюджетних коштів, за поясненнями Миколаївської обласної ради ця сума складає близько 5 мільйонів гривень.

Проект реконструкції системи автоматичної пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей було розроблено, ще у 2018 році.

Реконструкцію об`єктів нерухомості відповідача, у тому числі з урахуванням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки було включено до програми Президента України «Велике будівництво». Згідно з технічним завданням роботи планувалося завершити до 31.12.2023р. Однак, враховуючи військову агресію російської федерації фінансування програми було призупинено.

Іншим шляхом для фінансування КНП "Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня" Миколаївської обласної ради може бути виділення коштів з обласного бюджету Миколаївської області на реалізацію заходів Обласної Програми розвитку та підтримки закладів охорони здоров`я, які належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Миколаївської області.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження з підготовки і внесення на розгляд ради проектів програм належить до відання Миколаївської обласної державної адміністрації.

Крім того, на підставі частини 3 статті 61 вказаного Закону складання і виконання обласного бюджету здійснює Миколаївська обласна державна адміністрація.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №68/2022, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку було, зокрема, створено Миколаївську обласну військову адміністрацію, у зв`язку з чим Миколаївська обласна державна адміністрація набула статусу відповідної військової адміністрації.

На підставі підпункту 2 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252 установлено, що з метою оперативного та ефективного прийняття управлінських рішень для забезпечення безперебійного функціонування установ і закладів бюджетної сфери, комунальних підприємств та задоволення життєво необхідних потреб жителів територіальних громад у період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні, виконання та формування місцевих бюджетів здійснюється відповідно до бюджетного законодавства з урахуванням таких особливостей:

2) військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та Київська міська військові адміністрації:

приймають за поданням місцевих фінансових органів рішення про внесення змін до рішень про місцеві бюджети;

здійснюють без погодження відповідною комісією місцевої ради передачу бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого, перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції, у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету) за бюджетною програмою;

можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевого бюджету державному бюджету для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України і забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державної незалежності України, її територіальної цілісності відповідно до пункту 22-2 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України;

затверджують місцеві (цільові) програми (вносять до них зміни) з дотриманням вимог статті 91 Бюджетного кодексу України;

можуть приймати рішення (кожна із сторін) про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету;

здійснюють розподіл та перерозподіл обсягів трансфертів з державного та місцевих бюджетів місцевим бюджетам;

затверджують місцеві бюджети, складені місцевими фінансовими органами.

Враховуючи вищевикладене, вирішення питання фінансування реконструкції системи автоматичної пожежної сигналізації відповідача за рахунок обласного бюджету, зокрема, у період воєнного стану, не можливо без участі Миколаївської обласної військової адміністрації та прийняття відповідних управлінських рішень з її боку.

З метою забезпечення фінансування відповідача, Миколаївська обласна рада звернулась до Миколаївської обласної військової адміністрації з проханням вирішити питання усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту (лист від 04 травня 2023 року №411-17-05-03). Доказів реагування на вказаний лист матеріали справи не містять.

Відповідно до ст. 324 КАС України суд апеляційної інстанції у випадках і в порядку, встановлених статтею 249 цього Кодексу, може постановити окрему ухвалу.

Статтею 249 КАС України визначено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 249 КАС України, в окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення..

Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає необхідним постановити окрему ухвалу з метою доведення до відома Миколаївської обласної військової адміністрації встановлених при розгляді даної справи обставин.

Відповідно до вимог ч.5 ст. 249 КАС України, з метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.

Таким чином, колегія суддів вважає за необхідне встановити Миколаївській обласній військовій адміністрації місячний строк з моменту отримання даної ухвали для повідомлення суду щодо вжитих заходів щодо забезпечення фінансування реконструкції системи автоматичної пожежної сигналізації Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради з метою усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Керуючись ст.ст. 249, 321, 324, 325, 328, 329 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Довести до відома Миколаївської обласної військової адміністрації встановлені даною ухвалою обставини для вжиття заходів щодо забезпечення фінансування реконструкції системи автоматичної пожежної сигналізації Комунального некомерційного підприємства «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня» Миколаївської обласної ради з метою усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Зобов`язати Миколаївську обласну військову адміністрацію про вжиті за наслідками розгляду окремої ухвали заходи повідомити суд у місячний строк з моменту отримання даної ухвали.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту ухвали .

Головуючий суддя: М.П. Коваль

Суддя: І.О. Турецька

Суддя: Л.Є. Зуєва

Дата ухвалення рішення18.10.2023
Оприлюднено20.10.2023
Номер документу114268386
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходу реагування у сфері державного нагляду

Судовий реєстр по справі —400/1510/20

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 18.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 18.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 19.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні