Ухвала
від 18.10.2023 по справі 180/1173/16-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

про відкриття касаційного провадження

18 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №180/1173/16-а

адміністративне провадження №К/990/32619/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Шарапи В.М., перевіривши касаційну скаргу Марганецької міської ради

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року

у справі №180/1173/16-а

за позовом депутата Марганецької міської ради ОСОБА_2

до міського голови міста Марганець Боровика Геннадія Васильовича, Марганецької міської ради Дніпропетровської області,

третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Ландшафт"

про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2016 року депутат Марганецької міської ради ОСОБА_2 звернувся до адміністративного суду з позовною заявою до Марганецької міської ради Дніпропетровської області про визнання незаконною діяльності Марганецької міської ради щодо прийняття рішення "Про затвердження технічної документації з виготовлення нормативної грошової оцінки земель міста Марганець Дніпропетровської області" від 20 лютого 2014 року №15555-50/У1.

У вересні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ландшафт", в якості третьої особи з самостійними вимогами, звернулося до адміністративного суду з позовною заявою до Марганецької міської ради про скасування рішення Марганецької міської ради "Про затвердження технічної документації з виготовлення нормативної грошової оцінки земель міста Марганець Дніпропетровської області" від 20 лютого 2014 року.

Рішенням Марганецького міського суду Дніпропетровської області 12 вересня 2016 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову депутата Марганецької міської ради ОСОБА_2.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ландшафт" задоволено.

Скасовано рішення Марганецької міської ради "Про затвердження технічної документації з виготовлення нормативної грошової оцінки земель міста Марганець Дніпропетровської області" від 20 лютого 2014 року №1555-50/У1.

12 травня 2021 року міський голова міста Марганець Боровик Г.В. звернувся до суду з заявою про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Марганецького міського суду Дніпропетровської області.

Рішенням Марганецького міського суду Дніпропетровської області від 21 травня 2021 року заяву міського голови міста Марганець Боровика Г.В. про перегляд за нововиявленими обставинами судового рішення задоволено повністю, скасовано постанову Марганецького міського суду Дніпропетровської області від 12 вересня 2016 року у справі №180/1173/16-а та ухвалено нове рішення, яким в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Ландшафт" відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_1 . Скасовано рішення Марганецького міського суду Дніпропетровської області від 21 травня 2021 року та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні заяви міського голови міста Марганець Боровика Г.В. про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Марганецького міського суду Дніпропетровської області від 12 вересня 2016 року у справі №180/1173/16-а відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, Марганецька міська рада (далі - скаржник) 07 вересня 2023 року, тобто в межах строку на касаційне оскарження, звернулася з касаційною скаргою до Верховного Суду.

У касаційній скарзі Марганецька міська рада просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року, а справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Розглядаючи питання щодо можливості відкриття касаційного провадження у цій справі, колегія суддів виходить із наступного.

Відповідно до частин першої та четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, зокрема, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення частини п`ятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР), статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року №1160-IV (далі - Закон №1160-IV) та статей 257, 264, 265 КАС України.

Скаржник вказує, що суд апеляційної інстанції не врахував при ухваленні оскаржуваного судового рішення висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 11 березня 2020 року у справі №815/5585/15, та висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 19 жовтня 2018 року у справі №826/13182/17, від 21 жовтня 2019 року у справі №522/22780/16-а, від 14 грудня 2019 року у справі №826/5493/16, від 04 травня 2020 року у справі №809/276/18, від 09 вересня 2020 року у справі №807/150/16, від 26 березня 2021 року у справі №461/265/17, від 06 квітня 2021 року у справі №805/2985/17-а, від 20 травня 2022 року у справі №160/9717/21, від 24 жовтня 2022 року у справі №640/3941/19, від 22 грудня 2022 року у справі №580/3147/19, від 24 січня 2023 року у справі №480/5691/20, від 13 березня 2023 року у справі №620/4460/21, від 23 березня 2023 року у справі №804/5064/17, від 25 липня 2023 року у справі №640/1873/22.

Відповідач у касаційній скарзі наводить висновки від 25 липня 2023 року у справі №640/1873/22 та від 13 березня 2023 року у справі №620/4460/21, у яких Верховний Суд зазначав, що особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень визначає стаття 264 КАС України. Відповідно до приписів частин четвертої - восьмої цієї статті у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а у випадку, визначеному частиною десятою цієї статті, - у строк, визначений судом. Якщо оголошення опубліковано своєчасно, вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи. Скарги на судові рішення в цій справі заінтересованих осіб, якщо вони не брали участі у справі, залишаються без розгляду.

У касаційній скарзі відповідач вказує, що апеляційний розгляд справи щодо перегляду законності нормативно-правового акту був здійснений в порядку письмового провадження, тобто всупереч імперативним приписам частини четвертої статті 257 та частини восьмої статті 264 КАС України.

Крім того, Верховним Судом було зроблено висновок, викладений у постанові від 24 січня 2023 року у справі №480/5691/20, що дотримання належної судової процедури розгляду нормативно-правових актів є гарантією забезпечення прав усіх зацікавлених осіб взяти участь у справі та надати суду свої міркування та доводи.

Відповідач вказує на постанови Верховного Суду від 13 березня 2023 року у справі №620/4460/21, та від 25 липня 2023 року у справі №640/1873/22 у яких зазначено, що недотримання встановленого законом спеціального порядку розгляду спорів про визнання нечинним нормативного-правового акта є істотними порушенням процесуального права та безумовною підставою для розгляду такої справи спочатку, оскільки таке порушення, серед іншого, впливає на права та інтереси необмеженої кількості осіб (всіх осіб, на яких поширюється дія цього акта).

Також, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції, ухвалюючи постанову у даній справі, не врахував відсутність реального порушення права або суб`єктивного інтересу ОСОБА_1 , від імені якого була подана апеляційна скарга, внаслідок чого безпідставно прийнято апеляційну скаргу до розгляду від сторонньої особи, яка не має жодного відношення до предмету спору чи наслідків судового рішення.

На підтвердження свої доводів Марганецька міська рада наводить висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 19 жовтня 2018 року у справі №826/13182/17, від 14 серпня 2020 року у справі №1.380.2019.005487 та від 22 грудня 2022 року у справі №580/3147/19, у якому Суд зазначив, що рішення є таким, що прийняте про права та обов`язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині рішення є висновки суду про права та/чи обов`язки цієї особи або якщо у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про її права та/чи обов`язки. У такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Конвенції положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов`язків. Будь-який інший правовий зв`язок між скаржником і сторонами спору не може братися до уваги.

До того ж, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11 березня 2020 року у справі №815/5585/15 зазначалось, що підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. При цьому для отримання судового захисту необхідно довести законність цих прав у суді.

Відповідно до висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 04 травня 2020 року у справі №809/276/18, значення опублікування нормативно-правового акта органу місцевого самоврядування полягає в тому, що відповідно до статті 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Таким чином, проаналізувавши підстави, на яких подано касаційну скаргу, враховуючи доводи скаржника зазначені в обґрунтування необхідності прийняття її до розгляду касаційним судом, колегія суддів погоджується з необхідністю здійснити касаційний перегляд постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року, з метою з`ясування правильності застосування судом апеляційної інстанції положень частини п`ятої статті 59 Закону №280/97-ВР, статті 12 Закону №1160-IV, статей 257, 264, 265 КАС України та необхідності врахування висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 11 березня 2020 року у справі №815/5585/15, та висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 19 жовтня 2018 року у справі №826/13182/17, від 21 жовтня 2019 року у справі №522/22780/16-а, від 14 грудня 2019 року у справі №826/5493/16, від 04 травня 2020 року у справі №809/276/18, від 09 вересня 2020 року у справі №807/150/16, від 26 березня 2021 року у справі №461/265/17, від 06 квітня 2021 року у справі №805/2985/17-а, від 20 травня 2022 року у справі №160/9717/21, від 24 жовтня 2022 року у справі №640/3941/19, від 22 грудня 2022 року у справі №580/3147/19, від 24 січня 2023 року у справі №480/5691/20, від 13 березня 2023 року у справі №620/4460/21, від 23 березня 2023 року у справі №804/5064/17, від 25 липня 2023 року у справі №640/1873/22.

Касаційна скарга відповідає вимогам статті 330 КАС України, підстави для повернення касаційної скарги чи відмови у відкритті касаційного провадження відсутні.

Суд також звертає увагу на необхідності реєстрації учасників справи в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (далі - ЄСІТС). Відповідно до частини шостої статті 18 КАС України адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в добровільному порядку. Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою. Реєстрація в ЄСІТС не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному цим Кодексом.

Особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою ЄСІСТ, з використанням власного електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", якщо інше не визначено цим Кодексом.

З огляду на вищезазначене, враховуючи запровадження на всій території України воєнного стану, а також з метою економії, Суд рекомендує учасникам справи зареєструватися у системі «Електронний суд».

Інструкція користувача Електронного суду розміщується на веб-сторінці технічної підтримки користувачів ЄСІТС за веб-адресою https://wiki.court.gov.ua.

Керуючись статтями 248, 328, 334, 335, 338, 355, 359 КАС України, Суд, -

УХВАЛИВ:

1. Відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Марганецької міської ради на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року у справі №180/1173/16-а за позовом депутата Марганецької міської ради ОСОБА_2 до міського голови міста Марганець Боровика Геннадія Васильовича, Марганецької міської ради Дніпропетровської області, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Ландшафт" про скасування рішення.

2. Надіслати учасникам справи копії касаційної скарги та доданих до неї матеріалів (за їх наявності) разом з ухвалою про відкриття касаційного провадження.

3. Встановити для учасників справи десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання до суду касаційної інстанції відзиву на касаційну скаргу (у формі, встановленій частинами першою та другою статті 338 КАС України з висловленням позиції стосовно кожної з підстав касаційного оскарження: неправильного застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права), доказів надсилання (надання) копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.

4. Роз`яснити учасникам справи, що у разі не виконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу, зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству, суд, відповідно до статті 149 КАС України, може застосувати заходи процесуального примусу.

5. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя -доповідач Я.О. Берназюк

Судді В.М. Кравчук

В.М. Шарапа

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114270343
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —180/1173/16-а

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 08.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні