Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
Справа № 126/2110/22
Провадження № 2/126/148/2023
"12" жовтня 2023 р. м. Бершадь
Бершадський районний суд Вінницької області
в складі головуючого судді Хмель Р. В.
зі секретарем Дончик О.А.
за участі прокурора Бершадського відділу Гайсинської окружної прокуратури Круковської Г.М.
представника Джулинської сільської ради Гайсинського району Вінницької обасті Красиленко І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Бершадь цивільну справу за позовом керівника Гайсинської окружної прокуратури Гирби Володимира Михайловича, в інтересах держави в особі: Джулинської сільської ради до ОСОБА_1 , Фермерського господарства "Вікторія Лан", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет позову на стороні відповідача ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння,
ВСТАНОВИВ:
Керівникк Гайсинської окружної прокуратури Гирба В.М., в інтересах держави в особі: Джулинської сільської ради звернувся в суд з даним позовом, в якому просить ухвалити рішення суду, яким витребувати у відповідача у комунальну власність на користь держави в особі Джулинської сільської ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, а також стягнути понесені судові витрати зі сплати судового збору.
В обгрунтування поданого позову зазначає, що Гайсинською окружною прокуратурою під час вивчення інформації з сайту Національної інфраструктури геопросторових даних (https://gki.com.ua) щодо фактів подвійної приватизації земельних ділянок сільськогосподарського призначення та відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна виявлено порушення вимог Земельного кодексу України при розпорядженні земельними ділянками на території Джулинської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Так, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019 «Про надання у власність» затверджено документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області (на даний час територія Джулинської сільської ради Гайсинського району) для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області
№ 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019, державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради Бурлак В.В. 29.10.2019 зареєстроване право приватної власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 (номер запису про право власності 33951573, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 19551040905204) за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ).
У подальшому ОСОБА_2 відчужив право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344.
Так, 14.11.2019 приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу посвідчено договір купівлі-продажу земельної ділянки від 14.11.2019, укладений між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , та на підставі вказаного договору цього ж дня зареєстровано право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, що знаходиться на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Також 15.12.2019 між ОСОБА_1 та ФГ «Вікторія Лан» укладено договір оренди земельної ділянки № 9, відповідно до
підпунктів 1.1 та 3.1 якого, в оренду передано земельну ділянку загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, що знаходиться на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, строком на 7 років.
Право оренди вказаної земельної ділянки зареєстровано 15.01.2020, про що у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно зроблено запис про інше речове право за номером 35115278.
Разом з тим, ОСОБА_2 уже раніше реалізував своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства розміром 2,0000 га.
Відповідно до інформації з Державний реєстр речових прав на нерухоме майно ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) безоплатно надано у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019.
Так, наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено документацію із землеустрою та передано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 на території Павлівської сільської ради Погребищенського району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства, розміром 2,0000 га.
У подальшому 29.08.2019 на підставі вказаного наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019 державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради Кириченко О.В. зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 (номер запису про право власності 33088842, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1907588805234) за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ).
Вказану земельну ділянку із кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 ОСОБА_2 08.10.2019 відчужено на підставі договору купівлі-продажу № 6238. На підставі вказаного договору цього ж дня зареєстровано право приватної власності за покупцем ОСОБА_3 .
З огляду на вказане, ОСОБА_2 двічі отримано безоплатно земельні ділянки із державної власності для ведення особистого селянського господарства, які він в подальшому відчужив на підставі договорів купівлі-продажу.
Наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019 «Про надання у власність», яким затверджено документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, набуття ОСОБА_2 права приватної власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, її подальший продаж та передача в оренду є незаконними, а тому земельна ділянка підлягає поверненню законному власнику.
Ухвалою Бершадського районного суду Вінницької області від 28.10.2022 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.
30.11.2022 на адресу Бершадського районного суду Вінницької області від представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Чорного Р.О. надійшли пояснення до позову, в яких останній просив задовольнити позовну заяву, посилаючись на наступне.
На адресу Головного управління надійшло клопотання ОСОБА_2 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, яка розташована на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області. У вказаному клопотанні ОСОБА_2 зазначив, що правом безоплатної приватизації земельної ділянки по даному виді цільового призначення не скористався. За результатами розгляду клопотання ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю підстав для відмови у наданні відповідного дозволу Головним управлінням було прийнято наказ №2-15816/15-19-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"від 13.09.2019.
На адресу Головного управління надійшло клопотання ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га, яка розташована на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області. За результатами розгляду вищевказаного клопотання ОСОБА_2 та у зв`язку з відсутністю підстав для відмови у затвердженні проектної документації Головним управлінням було прийнято наказ №2-19252/15-19-СГ "Про надання у власність" від 24.10.2019. При прийнятті оскаржуваного наказу Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області діяло виключно в межах та в спосіб передбачений чинним законодавством.
Щодо здійснення Головним управлінням при розпорядженні земельною ділянкою перевірки факту реалізації ОСОБА_2 права на безоплатне отримання земельної ділянки для особистого селянського господарства то звертаючись до суду з даним позовом, позивачем не здійснено посилань на відповідні норми законодавства, які б свідчили про те, що Головне управління при розпорядженні земельними ділянками сільськогосподарського призначення зобов`язане здійснювати перевірку фактів реалізації громадянами права на безоплатну приватизацію земельних ділянок, а також не вказує які саме вимоги законодавства були порушені Головним управлінням.
01.12.2022 на адресу Бершадського районного суду Вінницької області від представника відповідачів, адвоката Тиховського М.О. надійшов відзив, в якому останній просить в задоволенні позову відмовити, посилаючись на наступні обставини.
Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 14.11.2019 ОСОБА_1 було придбано у ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, площею 2,00 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області.
ОСОБА_1 при купівлі спірної земельної ділянки не знав про те, що ОСОБА_2 вже скористався правом на отримання безоплатно у власність земельну ділянку, при цьому Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області не виявило те, що ОСОБА_2 вже скористався правом на безоплатне отримання ним у власність земельної ділянки, як наслідок було допущено незаконні дії ОСОБА_2 .
Крім того, Гайсинською окружною прокуратурою невірно обрано спосіб відновлення порушеного права держави шляхом позбавлення ОСОБА_1 законно набутої ним земельної ділянки право на яке захищене законом.
В даному випадку відповідальність має нести ОСОБА_2 , який безоплатно набув земельну ділянку у власність та має ставитися повинна ставитися позовна вимога про компенсацію державі за рахунок ОСОБА_2 вартості відповідно до нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а не про позбавлення ОСОБА_1 законно набутої ним земельної ділянки.
Як наслідок на думку адвоката заявлені позовні вимоги є неспівмірними з правовими наслідками, які можуть настати у разі задоволення позовної заяви та які зазнає ОСОБА_1 , що полягають у позбавленні його законно набутої земельної ділянки та порушенні договірних зобов`язань, а саме п. 7.4 Договору оренди земельної ділянки №9 від 23.12.2019, які передбачають матеріальні витрати щодо відшкодування збитків внаслідок невиконання орендодавцем зобов`язань вищезазначеного договору оренди.
Також адвокат вказав, що позовна вимога щодо стягнення судового збору є необгрунтованою.
06.12.2022 на адресу Бершадського районного суду Вінницької області від керівника Гайсинської окружної прокуратури Гирби В. надійшла відповідь на відзив, в якій він просив задоволити позов в повному обсязі посилаючись на наступне.
Обставини даної справи свідчать про те, що спірна земельна ділянка вибула з державної власності без достатньої правової підстави, поза волею власника Українського народу, тоді як видача ГУ Держгеокадастром наказу № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019 не свідчить про наявність у держави, яка діє від імені Українського народу, волі на вибуття вказаної землі з державної власності.
Так, ОСОБА_2 у клопотанні про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та у клопотанні про затвердження проекту землеустрою, яке подано через Центр адміністративних послуг «Прозорий офіс» Вінницької міської ради, зазначив, що він правом безоплатної приватизації земельної ділянки не скористався, що призвело до затвердження документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки.
З урахуванням вимог статей 116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати лише один раз. Додатково земельні ділянки громадянин можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах.
При цьому, набувши у неправомірний спосіб земельну ділянку,
ОСОБА_2 відчужив її ОСОБА_1 на підставі договору купівлі продажу № 6854 від 14.11.2019.
Набуття у власність спірної земельної ділянки здійснено поза волею власника землі, оскільки набувач земельної ділянки ОСОБА_2 не повідомив про використання раніше свого права на безоплатну приватизацію земельної ділянки, що призвело до прийняття ГУ Держгеокадастру незаконного наказу, який не відповідає вимогам законодавства та інтересам держави як власника майна.
У даному спорі витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння є способом захисту порушеного права власності. Відтак позиція відповідачів про те, що у даному спорі слід ставити вимогу до ОСОБА_2 про компенсацію державі коштів не відповідає правовідносинам, які склались між сторонами. При цьому, ОСОБА_1 не позбавлений права звернутись до ОСОБА_2 з вимогою про повернення коштів за договором купівлі-продажу земельної ділянки.
Також слід ставитись критично до твердження представника відповідача проте, що ОСОБА_1 не знав та не міг знати про те, що ОСОБА_2 , вже скористався правом на отримання безоплатно у власність земельної ділянки. Адже ОСОБА_1 був представником покупця земельної ділянки з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0000 га, яка раніше була набута безоплатно у власність належала на праві приватної власності
ОСОБА_2 ..
Ухвалою Бершадського районного суду Вінницької області від 10.01.2023 було закрито підготовче судове засідання, справу призначено до судового розгляду по суті.
Прокурор Бершадського відділу Гайсинської окружної прокуратури Круковська Г.М. в судовому засіданні поданий позов підтримала та просила його задовольнити.
Аналогічну позицію висловила представник Джулинської сільської ради Гайсинського району Вінницької області Красиленко І.В..
Від представника відповідача, адвоката Тиховського М.О. надійшло клопотання про розгляд справи у його відсутність та відсутність відповідача ОСОБА_1 , та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог ОСОБА_2 , просив в задоволенні позові відмовити у повному обсязі.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, в судове засідання не з`явився.
Дослідивши матеріали справи та усі зібрані по справі докази, давши їм оцінку в сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Згідно ч.1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Згідно з частиною першою статті 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Тлумачення вказаних норм дозволяє зробити висновок, що для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити, які права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачами і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
Відповідно до п. 3 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно із ч. 4 ст. 56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор набуває право на реалізацію своїх функцій, визначених законом, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захист або здійснює його неналежно.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно із ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019 «Про надання у власність» затверджено документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області (на даний час територія Джулинської сільської ради Гайсинського району) для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного наказу ГУ Держгеокадасту у Вінницькій області
№ 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019, державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради Бурлак В.В. 29.10.2019 зареєстроване право приватної власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 (номер запису про право власності 33951573, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 19551040905204) за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ).
У подальшому ОСОБА_2 відчужив право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344.
Так, 14.11.2019 приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу посвідчено договір купівлі-продажу земельної ділянки від 14.11.2019, укладений між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , та на підставі вказаного договору цього ж дня зареєстровано право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, що знаходиться на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Також, 15.12.2019 між ОСОБА_1 та ФГ «Вікторія Лан» укладено договір оренди земельної ділянки № 9, відповідно до
підпунктів 1.1 та 3.1 якого, в оренду передано земельну ділянку загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, що знаходиться на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області, строком на 7 років.
Право оренди вказаної земельної ділянки зареєстровано 15.01.2020, про що у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно зроблено запис про інше речове право за номером 35115278.
Відповідно до інформації з Державний реєстр речових прав на нерухоме майно ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) безоплатно надано у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019.
Так, наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено документацію із землеустрою та передано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 на території Павлівської сільської ради Погребищенського району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства, розміром 2,0000 га.
У подальшому 29.08.2019 на підставі вказаного наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-12094/15-19-СГ від 18.07.2019 державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради Кириченко О.В. зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 (номер запису про право власності 33088842, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1907588805234) за ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ).
Вказану земельну ділянку із кадастровим номером 0523484000:07:001:0191 ОСОБА_2 08.10.2019 відчужено на підставі договору купівлі-продажу № 6238. На підставі вказаного договору цього ж дня зареєстровано право приватної власності за покупцем ОСОБА_3 .
Вирішуючи спір в межах заявлених вимог суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України органи прокуратури здійснюють представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частиною третьою статті 56 ЦПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 41 КУ та ст. 321 ЦК України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ст. 55 КУ, кожному гарантується судовий захист його прав і свобод.
Відповідно до частин першої та другої статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Частиною першою статті 81 ЗК України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до ч. 1- 4 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Згідно з п. б ч. 1 ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара.
Право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз (постанова Верховного Суду від 20.05.2020 у справі N 706/1685/16-ц).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118, 186-1 ЗК України.
Згідно ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Прийнятий Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області області наказ № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019 "Про надання у власність", суперечить вимогам ч. 4 ст. 116, ст. 121 ЗК України, оскільки ОСОБА_2 на час отримання спірної земельної ділянки у власність використав надане йому державою право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання.
З огляду на викладене, договір купівлі-продажу від 14.11.2019, згідно з яким ОСОБА_1 купив земельну ділянку, кадастровий номер 052483400:01:001:0344, площею 2,0000 га, яка розташована за адресою: Вінницька область, Бершадський район, М`якохідська сільська рада, також є незаконним.
Відповідно до положень ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно частини першої статті 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Таким чином право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставі частини першої статті 388 ЦК України залежить від того, у який спосіб майно вибуло з його володіння. Ця норма передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування свого майна від добросовісного набувача. Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом.
Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках (частина третя стаття 388 ЦК України).
Майно підлягає витребуванню у останнього набувача без необхідності визнання недійсними останніх правочинів щодо такого майна. При цьому витребування спірної земельної ділянки також у орендаря, який виступає користувачем земельної ділянки, тобто останнім набувачем, відповідатиме меті віндикаційного позову, спрямованого на захист прав власника майна (Постанова ВС від 17.11.2021 у справі №672/386/20)
Відповідно до п.10 Постанови Пленуму Верховного суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" рішення суду про задоволення позову про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації майна за власником, а також скасування попередньої реєстрації.
Таким чином, оскільки спірна земельна ділянка була придбана ОСОБА_1 у ОСОБА_2 , який при зверненні до ГУ Держгеокадастру із клопотаннями про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та його затвердження, не повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства вже скористався, та внаслідок незабезпечення Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області законного надання земельної ділянки, що призвело до подвійного отримання ОСОБА_2 земельних ділянок, тому вимога про витребування земельної ділянки у власність держави є обгрунтованою.
Враховуючи обставину, що земельна ділянка з кадастровим номером 052483400:01:001:0344, площею 2,0000 передана ФГ "Вікторія ЛАН" в оренду, про що 05.01.2020 внесено відповідну інформацію до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та оскільки встановленні підстав для витребування земельної ділянки у ОСОБА_1 , наявні також підстави для їх витребування від ФГ "Вікторія ЛАН", якій спірна земельна ділянка передана в оренду.
Так, ст. 16 ЦК України визначено способи захисту цивільних прав та інтересів, а також можливість їх захистити іншим способом, встановленим договором або законом чи судом у визначених законом випадках. ЦК України передбачені засади захисту права власності, зокрема право на витребування власником свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України) та від добросовісного набувача (стаття 388 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендар земельної ділянки безумовно є її володільцем, а відтак безпосередньо порушує права дійсного її власника.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що власник земельної ділянки може витребувати її у особи, яка нею лише користується на підставі правочину, укладеного із добросовісним набувачем. Адже у випадку витребування спірної земельної ділянки лише у добросовісного набувача не відбудеться ефективного захисту порушеного права, оскільки поновивши своє право власності власник не зможе його реалізувати через існування іншого зареєстрованого речового права.
Аналогічну позицію за схожими правовідносинами вислови Верховний Суд у постанові від 17 листопада 2021 року у справі № 672/386/20.
Правовою підставою для витребування земельної ділянки від орендаря є ч. 1 ст. 387 ЦК України, яка визначає таке право власника на витребування свого майна від будь-якого незаконного володільця, окрім добросовісного набувача.
Таким чином, оскільки суд прийшов до висновку, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-19252/15-19-СГ від 24.10.2019, яким безоплатно надано із земель державної власності у власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344, ця земельна ділянка підлягає витребуванню як у ОСОБА_1 , так і в ФГ "Вікторія ЛАН" .
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», абзацу 1 п. 67 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, рішення суду про витребування майна з чужого незаконного володіння є підставою для проведення у Державному реєстрі речових прав державної реєстрації права власності на нерухоме майно за належним власником.
Статтями 13 і 14 Конституції України, статтями 1-3 ЗК України, статтею 324 ЦК України визначено, що земля є об`єктом права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах та спосіб, визначених Конституцією.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423- IX від 28.04.2021 Розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено п. 24, відповідно до якого землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 707-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Вінницької області» визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Вінницької області згідно з додатком. Згідно з додатком до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України до переліку територіальних громад Вінницької області входить Джулинська територіальна громада з адміністративним центром територіальної громади с.Джулинка, до складу якої віднесена, зокрема, колишня М`якохідська сільська рада колишнього Бершадського району.
З 27 травня 2021 року набули чинності зміни до Земельного кодексу України, а саме п. 24 розділу Х Перехідних положень, відповідно до яких землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населеного пункту у межах таких територіальних громад.
Відповідно до ч. 1 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст є комунальною власністю.
Отже, органом, який на даний час наділений правом власності та розпорядження спірною земельною ділянкою є Джулинська сільська рада, тому земельна ділянка підлягає витребуванню у власність територіальної громади в особі саме цього органу.
Враховуючи вище викладене, суд вважає, що позовні вимоги керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах Джулинської сільської ради Гайсинського району Вінницької області підлягають до задоволення в повному обсязі.
Під час ухвалення судового рішення суд, відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 264 ЦПК України вирішує питання розподілу судових витрат між сторонами.
Згідно ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що позовні вимоги, пред`явлені до ОСОБА_1 та Фермерського господарства "Вікторія Лан", задоволено, тому з врахуванням вимог ст. 141 ЦПК України, з них підлягає стягненню на користь Вінницької обласної прокуратури в рівних частках сума судового збору пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. 14, 19, 131-1 Конституції України, ст. 15 321, 330, 387, 388 ЦК України, ст. 22, 78, 116, 118, 121, 152 ЦК України, ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 4, 13, 19, 76-81, 141, ст. 263- 265 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ :
Позов керівника Гайсинської окружної прокуратури Гирби Володимира Михайловича, в інтересах держави в особі: Джулинської сільської ради до ОСОБА_1 , Фермерського господарства "Вікторія Лан", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет позову на стороні відповідача ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння задовольнити.
Витребувати у ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_2 ) та Фермерського господарства «Вікторія Лан» (вул. Садова, буд. 34, с. Мишарівка Гайсинського району Вінницької області, код ЄДРПОУ -3406584) у комунальну власність на користь держави в особі Джулинської сільської ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0520483400:01:001:0344 на території М`якохідської сільської ради Бершадського району Вінницької області (на даний час територія Джулинської сільської ради Гайсинського району).
Стягнути в рівних частинах з ОСОБА_1 та Фермерського господарства «Вікторія Лан» сплачений судовий збір у розмірі 4962,00 грн на користь Вінницької обласної прокуратури (код юридичної особи в ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, код банку отримувача: (МФО) 820172, рахунок: ІВAN UА79820172000035213099003988, призначення платежу: відшкодування (повернення) судового збору по справі).
Рішення суду може бути оскаржене протягом 30 днів до Вінницького апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Р. В. Хмель
Суд | Бершадський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114333539 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Бершадський районний суд Вінницької області
Хмель Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні