Ухвала
від 16.10.2023 по справі 910/4636/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

м. Київ

16.10.2023Справа № 910/4636/23За позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Хотівський" до Київської міської ради

за участю Київської міської прокуратури та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Національний музей народної архітектури та побуту України

про визнання права користування земельними ділянками

Суддя Сташків Р.Б.

Секретар судового засідання Гарашко Т.В.

Представники сторін:

від позивача - Орел І.В.,

від відповідача - Перепеліцин Я.М.,

від прокуратури - Савицька О.В.,

від третьої особи - Паньків І.М.

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Господарського суду міста Києва перебуває указаний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Хотівський" (далі - позивач) до Київської міської ради (далі - відповідач) про визнання за позивачем права тимчасового користування (оренди) до 02.08.2029 земельними ділянками з кадастровими номерами: 8000000000:79:098:0033 (5,3854 га), 8000000000:79:101:0001 (24,5245 га), 8000000000:79:098:0034 (18,8525 га), 8000000000:79:102:0001 (1,1767 га), 8000000000:79:491:0092 (6,3183 га).

04.05.2023 Київська міська прокуратура заявила про вступ у дану справу.

Ухвалою суду від 16.08.2023 залучено до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Національний музей народної архітектури та побуту України.

Відповідно до ч. 1 ст. 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

14.09.2023 Благодійна організація «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» (далі - Благодійна організація) подала заяву про залучення її в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору.

Свою заяву мотивує тим, що здійснює діяльність у сфері охорони здоров`я екологічної спадщини Києва, захисту та збереження природнього середовища та неодноразово розробляла відповідну документацію на створення заказників у місті Києві, а Київською міською радою були прийняті рішення про створення відповідних заказників.

Заява обґрунтована тим, що Благодійна організація розробляє документацію щодо створення заказника «Гончівська гора» на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:79:098:0034 площею 18,8525 га. Проект рішення Київської міської ради «Про оголошення природної території ландшафтним заказником місцевого значення «Гончарівська гора» за клопотанням цієї благодійної організації зареєстровано в Київській міській раді 02.07.2021 за № 08/231-2293/ПР. Наразі Київською міською радою розпочато її розгляд.

Як зазначає Благодійна організація, знаходження спірної земельної ділянки в оренді, хоч для сільгоспвиробництва, як зазначено на кадастровій карті зараз, хоч для будівництва унеможливить створення тут об`єкта природно-заповідного фонду і забезпечення збереження природного комплексу цієї території. Визнання права користування спірних земельних ділянок, які є предметом спору у даній справі для господарської діяльності позбавляє, на думку Благодійної організації, можливості реалізувати її інтерес на створення на цій території заказника.

Прокуратурою були надані письмові пояснення щодо поданої Благодійною організацією заяви з яких вбачається, що прокуратура не заперечує проти залучення цієї особи в порядку ст. 50 ГПК України.

У судовому засіданні 16.10.2023 судом розглядалась заява Благодійної Організації.

Представники відповідача та третьої особи підтримали заяву про залучення третьої особи, прокуратура підтримала свою позицію викладену у письмових поясненнях.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 ГПК України у справах позовного провадження учасниками справи є сторони та треті особи.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступати у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін (ч. 1 ст. 50 ГПК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди, згідно з ч. 7 ст. 41 використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Статтею 66 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Міжнародним документом, який закріпив зобов`язання держав у сфері доступу до правосуддя в екологічних справах, стала Орхуська конвенція.

Орхуську конвенцію ратифіковано Законом України «Про ратифікацію Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля», тому її положення відповідно до ст. 9 Конституції України є нормами прямої дії, а положення національного законодавства про процедури і механізми судового захисту порушених екологічних прав та інтересів можуть їх конкретизувати.

Для забезпечення належної реалізації, зокрема, екологічних прав Орхуська конвенція передбачає у статті 9 право і гарантії доступу до судового й адміністративного оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що вчинені з порушенням права на доступ до інформації чи права на участь у процесі прийняття рішень з питань, що стосуються довкілля.

Пунктом 3 статті 9 Орхуської конвенції на її Договірні Сторони покладається зобов`язання, зокрема, забезпечувати доступ громадськості до процедур оскарження дій та бездіяльності державних органів і приватних осіб, що порушують вимоги національного екологічного законодавства

При цьому відповідно до Орхуської конвенції представники громадськості мають право оспорювати порушення національного законодавства у сфері довкілля незалежно від того, належать такі порушення до прав на інформацію і на участь громадськості при прийнятті рішень, гарантованих Орхуською конвенцією. Орхуська конвенція забезпечує доступ до правосуддя як на підставі власних положень, так і в порядку забезпечення дотримання національного природоохоронного законодавства. Правові висновки аналогічного характеру наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 910/8122/17. Близькі за змістом висновки містяться і у постанові Верховного Суду від 26.02.2020 у справі № 826/9175/18.

Згідно із Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» сферами благодійної діяльності є, зокрема, екологія, охорона довкілля та захист тварин (стаття 3). Благодійній організації, до статутних цілей якої включено діяльність у сфері екології, охорони довкілля та захисту тварин, Орхуська конвенція надає право на доступ до правосуддя з питань довкілля у розумінні пункту 4 статті 9 цієї Конвенції.

Відповідно до пунктів 2.1-2.3 статуту БО «Київський еколого-культурний центр» сферою благодійної діяльності Фонду є зокрема, охорона здоров`я, екологія, охорона довкілля. Основними цілями Фонду є, здійснення благодійної діяльності, спрямованої на сприяння поліпшенню охорони навколишнього середовища, екології, освіти тощо. Основними завданнями Фонду є сприяння здійсненню екологічної діяльності, охорони флори та фауни, сприяння розвитку природно-заповідного фонду та природоохоронної справи, охорони біорізноманіття, а однією з форм такої діяльності, зокрема, є подання позовів до суду (п. 2.4 Статуту) або іншими чином захищає в суді порушені права та інтереси.

Згідно ч. 1 статті 1 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 11 цього Закону статут громадського об`єднання має містити відомості про мету (цілі) та напрями його діяльності.

При цьому, як зазначено Конституційним Судом України у рішенні від 28.11.2013 № 12-рп/2013, громадська організація може захищати в суді особисті немайнові та майнові права як своїх членів, так і права та охоронювані законом інтереси інших осіб, які звернулися до неї за таким захистом, лише у випадках, якщо таке повноваження передбачено у її статутних документах та якщо відповідний закон визначає право громадської організації звертатися до суду за захистом прав та інтересів інших осіб.

Частинами 1, 4, 5 ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» регламентовано, що управління охороною навколишнього природного середовища полягає у здійсненні в цій галузі функцій спостереження, дослідження, стратегічної екологічної оцінки, оцінки впливу на довкілля, контролю, прогнозування, програмування, інформування на іншої виконавчо-розпорядчої діяльності. Громадські організації можуть брати участь в управлінні галуззю охорони навколишнього природного середовища, якщо така діяльність передбачена їх статутами, зареєстрованими відповідно до законодавства України. Метою управління в галузі охорони навколишнього природного середовища є реалізація законодавства, контроль за додержанням вимог екологічної безпеки, забезпечення проведення ефективних і комплексних заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, досягнення узгодженості дій державних і громадських органів у галузі охорони навколишнього природного середовища.

Можливість участі громадської організації в управлінні охороною навколишнього природного середовища, в тому числі шляхом оскарження до суду рішень, дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи їх посадових осіб щодо порушення екологічних прав і свобод здійснюється у порядку, передбаченому законодавством, та за умови, що повноваження щодо їх захисту закріплені у статутних документах такої громадської організації (постанова Верховного Суду від 26.02.2020 у справі № 826/9175/18).

З урахуванням наведеного Благодійна організація є природоохоронною організацією, яка відповідно до положень Орхуської конвенції та Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про громадські об`єднання», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», а також згідно зі своїм статутом, має право на представництво в суді екологічних інтересів суспільства та окремих його членів з метою захисту порушених екологічних прав людини та громадянина або усунення порушень вимог екологічного законодавства.

Приймаючи до уваги вищенаведене, а також враховуючи, що до предмету спору входить земельна ділянка, яку благодійна організація має намір зробити заповідником, суд вважає за доцільне залучити до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - Благодійної організації «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр», оскільки прийняте рішення у даній справі вплине на права та обов`язки цієї особи, як на організацію яка покликана здійснювати благодійну діяльність у сфері охорони навколишнього середовища, екології, тощо.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 183 ГПК України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадку залучення до участі або вступу у справу третьої особи.

Керуючись ст.50, ст. 183, ст. 234 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Задовольнити клопотання Благодійної організації «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» про залучення його в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору.

Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Благодійну організацію «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» (місто Київ, вулиця Райдужна, будинок 31, кв. 48; ідентифікаційний код 24363925).

Зобов`язати позивача та відповідача направити на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» копію позовної заяви з додатками та копію відзиву на позов з додатками у строк до 20.10.2023, докази чого надати суду.

Встановити Благодійній організації «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» строк для подання до суду пояснень по суті спору до 30.10.2023, копію яких направити іншим учасникам справи, докази чого надати суду.

Відкласти підготовче судове засідання на 06.11.23 о 17:10 год.

Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду міста Києва за адресою: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 44-Б, зал №17.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню не підлягає.

Суддя Р.Б. Сташків

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено25.10.2023
Номер документу114356266
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання права користування земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —910/4636/23

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Рішення від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Ухвала від 16.08.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

Ухвала від 13.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сташків Р.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні