Рішення
від 25.10.2023 по справі 905/1233/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

25.10.2023р. Справа №905/1233/23

за позовом: Покровської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 04052933; адреса: 85300, Донецька область, м. Покровськ, площа Шибанкова, буд. 11; електронна пошта: krs.v@dn.gov.ua)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» (код ЄДРПОУ 33320794; адреса: 85000, Донецька область, м. Покровськ, вул. Захисників України, буд. 6; електронна пошта: kapri_krasn@ukr.net)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04052933; адреса: 85300, Донецька область, м. Покровськ, площа Шибанкова, буд. 11; електронна пошта: krs.v@dn.gov.ua)

про стягнення 205481,04 грн.

суддя Величко Н.В.

без виклику сторін

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Донецької області від Покровської міської ради Донецької області надійшла позовна заява № 01/26-1277 від 07.09.2023 про стягнення на його користь з Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» 205481,04 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,7305 га, кадастровий номер 1413200000:11:052:0379 для експлуатації адмінбудівлі та гаражів по вул. Захисників України, 6, м. Покровськ Донецької області, крім того 3082,22 грн. відшкодування сплаченого судового збору за розгляд справи (вх.№ 8641/23 від 12.09.2023).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, як власник об`єкта нерухомого майна, користувався земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований, за відсутності оформленого на те права, не сплачуючи за користування нею коштів, внаслідок чого без достатньої правової підстави за рахунок власника - Покровської міської ради Донецької області, зберіг у себе кошти, які повинен був сплатити за користування земельною ділянкою в порядку статей 1212-1214 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

До позову додано: виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо позивача та третьої особи, розпорядження Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області від 27.09.2022 № 3рк «Про організацію заходів з виконання повноважень Покровською міською військовою адміністрацією Покровського району Донецької області повноважень Покровської міської ради Донецької області», постанову Верховної Ради України від 21.09.2022 № 2616-ІХ «Про здійснення начальниками Добропільської, Мирноградської, Покровської та Селидівської міських військових адміністрацій Покровського району Донецької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»», Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 02.03.2023 № 324519050, договір оренди землі від 28.11.2005 з додатками та додатковою угодою № 1 від 30.04.2009, листи Покровської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області від 02.03.2023 № 01/25-323, від 23.03.2023 № 01/25-421, від 01.06.2023 № 1/25-708 з доказами їх надсилання, лист Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 28.03.2023 № 15-5-0.10-643/2-23, лист Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» № 12/1 від 12.06.2023, договір №б/н від 01.05.2023, рішення Красноармійської міської ради від 02.11.2005 № 4/25-72 «Про передачу земельної ділянки ТОВ «Телебачення «Капрі» у оренду по вул. Дніпропетровська, 6», рішення Красноармійської міської ради від 05.10.2015 № 6/51-20 «Про продовження з ТОВ «Телебачення «Капрі» строку дії договору оренди землі для експлуатації адмінбудівлі та гаражів по вул. Дніпропетровська, 6 в м. Красноармійськ», рішення Покровської міської ради Донецької області від 24.05.2018 № 7/55-6 «Про встановлення ставок плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ» з додатком №1, платіжну інструкцію № 310 (внутрішній номер 291783138) від 30.08.2023 про сплату судового збору у розмірі 3082,22 грн., докази надсилання позовної заяви іншим учасникам справи.

Ухвалою суду від 22.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 905/1233/23, постановлено справу розглядати в порядку спрощеного провадження без виклику сторін; встановлено сторонам строки для вчинення дій процесуального характеру.

Вказана ухвала суду отримана позивачем 29.09.2023, відповідачем - 29.09.2023, третьою особою без самостійних вимог щодо позову - 29.09.2023, про що свідчать відповідні рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідач у поданому ним відзиві (вх.№ 07-10/4238/23 від 04.10.2023) проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що позивачем не надано належних доказів нормативної грошової оцінки землі за спірний період, а поданий лист Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 15-5-0.10-643/2-23 від 28.03.2023, в якому вказана нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2020-2023 роки сам по собі таким доказом не є. Відтак, на думку відповідача, позивач не довів розміру орендної плати.

До відзиву додано правовстановлюючі документи підписанта та докази надсилання копії відзиву іншим учасникам справи.

У відповіді на відзив (вх.№ 01-35/4793 від 09.10.2023) позивач відхиляє аргументи відповідача, на задоволенні позовних вимог наполягає.

У запереченнях на відповідь на відзив (вх.№ 07-10/4380/23 від 11.10.2023) відповідач наполягає на відмові у задоволенні позовних вимог, просить не долучати до матеріалів справи копію витягу № НВ-9925068442023 від 28.07.2023, як поданий з порушенням процесуального законодавства.

Згідно ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи (ч.2, ч.5, ч.8 ст. 252 ГПК України)

Матеріали справи свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, та надано достатньо часу для надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Окрім того, судом було дотримано всіх необхідних вимог щодо повідомлення учасників справи про здійснення її розгляду у порядку спрощеного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

На підставі рішення Красноармійської міської ради від 02.11.2005 № 4/25-72 між Красноармійською міською радою як орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» як орендарем укладено договір оренди землі від 28.11.2005, предметом якого є тимчасове платне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 загальною площею 0,7305 га для експлуатації адмінбудівлі і гаражів, яка знаходиться у місті Красноармійськ, вул. Дніпропетровська, 6. На дату укладення цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 262176,45 грн., земельна ділянка, що передається в оренду, не має недоліків, що може перешкоджати її ефективному використанню. Договір укладено на 10 (десять) років з правом поновлення його на новий строк.

Даний договір зареєстровано у Державному земельному кадастрі 15.12.2005 за № 040515900151.

За актом приймання-передачі земельної ділянки від 28.11.2005 Товариством з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» прийнято в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 загальною площею 0,7305 га.

30.04.2009 сторонами підписано зміни та доповнення № 1 до договору оренди землі від 28.11.2005, якими внесено зміни до розділу «Об`єкт оренди» у пункт 5 та встановили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 400679,25 грн. Внесено зміні до розділу «Орендна плата» та обумовлено, що орендна плата вноситься орендарем за рік у розмірі 400679,25 грн. * 3,0% = 12020,38 грн. (п.9), орендна плата вноситься щомісячно - 1001,70 грн., індексація та перегляд орендної плати здійснюється згідно з існуючим законодавством (п.10).

Згідно рішення Красноармійської міської ради від 05.10.2015 № 6/51-20 «Про продовження з ТОВ «Телебачення «Капрі» строку дії договору оренди землі для експлуатації адмінбудівлі та гаражів по вул. Дніпропетровська, 6 в м. Красноармійськ» вирішено: продовжити з ТОВ «Телебачення «Капрі» (ЄДРПОУ 33320794) договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1413200000:11:052:0379 площею 0,7305 га строком на 10 років для експлуатації адмінбудівлі і гаражів по вул. Дніпропетровська, 6 в м. Красноармійськ (п.1); під час державної реєстрації договору оренди землі, розрахунку орендної плати за землю використовувати нормативну грошову оцінку землі м. Красноармійськ, що діє на момент реєстрації договору оренди землі (п.2); зобов`язати ТОВ «Телебачення «Капрі» (ЄДРПОУ 33320794) у 30-тиденний строк після прийняття цього рішення замовити технічну документацію по землеустрою для продовження строку дії договору оренди вказаної земельної ділянки, технічну документацію надати на затвердження до Красноармійської міської ради згідно діючого законодавства, звернутися до органів Укрдержреєстра для реєстрації договору оренди землі (п.3).

До матеріалів справи не надавалось документального підтвердження виконання орендарем п. 3 рішення Красноармійської міської ради від 05.10.2015 № 6/51-20.

Доказів продовження строку дії договору оренди землі від 28.11.2005, зареєстрованого у Державному земельному кадастрі 15.12.2005 за № 040515900151, шляхом укладення додаткової угоди, рівно як і доказів укладення між сторонами нового договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 загальною площею 0,7305 га та/або доказів повернення об`єкта оренди орендодавцеві матеріали справи не містять.

Відомо, що постановою Верховної Ради України від 12 травня 2016 року N 1353-VIII "Про перейменування окремих населених пунктів та районів", у Донецькій області Красноармійський район перейменовано на Покровський район, місто Красноармійськ перейменовано у Покровськ.

З відкритих джерел (https://www.06239.com.ua/p/pokrovsk; https://e-petition.bissoft.org/uploads/yeas_and_nays/attachment/file/37719/7719.pdf) судом встановлено, що згідно рішення Красноармійської міської ради від 23.03.2016 № 7/7-19 «Про перейменування вулиць та інших географічних назв міста Красноармійська», вулиця Дніпропетровська у місті Покровськ перейменована на вулицю Захисників України.

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 02.03.2023 № 324519050, за адресою: Донецька область, Покровський район, м. Покровськ, вул. Захисників України, 6 (колишня адреса: м. Красноармійськ, вул. Дніпропетровська, 6) зареєстровано нерухоме майно - адміністративна будівля з допоміжними будівлями та спорудами загальною площею 925,3 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 402830814132), що належить на праві приватної власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі».

Рішенням Покровської міської ради Донецької області від 24.05.2018 № 7/55-6 «Про встановлення ставок плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ» затверджено ставки плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ згідно з додатком (п.1), встановлено, що затверджені ставки орендної плати застосовуються при укладенні договорів оренди землі відносно нових сформованих земельних ділянок та при поновленні договорів оренди землі (п. 2), дане рішення набуває чинності з 01.01.2019 (п.5).

Згідно з додатком до вказаного рішення, для земель транспорту та зв`язку, нормативну грошову оцінку яких проведено, для юридичних осіб встановлено ставку плати за землю - 3% нормативної грошової оцінки (п.12.9, п.13.3).

Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області у листі від 28.03.2023 № 15-5-0.10-643/2-23 надано відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379, що складала у 2019 році - 2212191,96 грн., у 2020 році - 2212191,96 грн., у 2021 році - 2212191,96 грн., у 2022 році - 2433411,16 грн., у 2023 році - 2161629,58 грн.

До матеріалів справи не надавалось документального підтвердження здійснення Товариством з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» будь-яких розрахунків за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 загальною площею 0,7305 (платіжні документи, виписки банку про рух коштів по рахунку тощо).

Позивач звертався до відповідача з листами від 02.03.2023 № 01/25-323, від 23.03.2023 № 01/25-421, в яких просив вжити заходів щодо укладення договору оренди на земельну ділянку, яка використовується товариством, а у листі від 01.06.2023 № 1/25-708 позивач вимагав сплатити неотримані кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 загальною площею 0,7305 за період з 01.03.2020 по 01.01.2023 у загальному розмірі 205481,04 грн. Докази надсилання таких листів відповідачу містяться в матеріалах справи.

Відповідач у відповіді (лист № 12/1 від 12.06.2023) вказував, що рішення, яке надавало право подальшого користування земельною ділянкою від 20.04.2016 було отримано попередніми власниками ТОВ «Телебачення «Капрі» і з яких причин ними не було документально оформлене це право - не відомо; на даний час правовстановлюючі документи на користування земельною ділянкою відсутні, але ТОВ «Телебачення «Капрі» отримано дозвіл на розробку технічної документації, яка на даний час виготовляється підрядною організацією на підставі відповідного договору, після виготовлення якої ТОВ «Телебачення «Капрі» має намір укласти з Покровською МВА договір оренди на земельну ділянку площею 0,7305 га.

Не отримавши задоволення своїх вимог та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до господарського суду з цим позовом та просить стягнути з відповідача не отримані кошти у вигляді орендної плати, яку відповідач мав сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою за період з 01.03.2020 по 01.03.2023 у розмірі 205481,04 грн.

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі».

Згідно з ч. 1 ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Згідно зі ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частиною 5 статті 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" обов`язковій державній реєстрації підлягають, зокрема право постійного користування та право оренди земельної ділянки.

Матеріали справи свідчать, що земельна ділянка з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 є сформованою.

Договір оренди землі від 28.11.2005 припинив свою дію у зв`язку із закінченням строку, на який він укладався.

На вказаній земельній ділянці розташоване нерухоме майно, що належить відповідачу на праві власності.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідач, як власник нерухомого майна, яке розташовано на земельній ділянці, не уклавши відповідного договору оренди з її власником та не здійснивши державної реєстрації такого права, фактично користується земельною ділянкою без достатньої правової підстави.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставне збереження грошових коштів відповідачем у зв`язку з використанням земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 без правовстановлюючих документів у період з 01.03.2020 по 01.03.2023.

У свою чергу, відповідач спростовуючих доказів, які б підтвердили користування земельною ділянкою на підставі правовстановлюючих документів, не надав.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (ч. 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України).

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулось за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалось, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом положень глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях.

Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Відповідно до ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (наведену правову позицію викладено у пункті 94 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц).

Отже, позивач правомірно звернувся до суду з вимогою про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою за період з 01.03.2020 по 01.03.2023 у порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.

У спорах про стягнення грошових коштів за користування земельною ділянкою до моменту оформлення особою права користування такою земельною ділянкою власник має право на отримання безпідставно збережених грошових коштів у порядку статті 1212 ЦК України. Тобто в такому разі суд виходить з того, що фактичний користувач земельної ділянки без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе грошові кошти, які мав заплатити за користування нею, отже, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.09.2018 у справі № 925/230/17).

З огляду на викладене, відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, у період з 01.03.2020 по 01.03.2023 без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки (позивача) зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Статтею 284 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування уповноважено встановлювати ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Рішенням Покровської міської ради Донецької області від 24.05.2018 № 7/55-6 «Про встановлення ставок плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ» затверджено ставки плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ згідно з додатком (п.1), встановлено, що затверджені ставки орендної плати застосовуються при укладенні договорів оренди землі відносно нових сформованих земельних ділянок та при поновленні договорів оренди землі (п. 2), дане рішення набуває чинності з 01.01.2019 (п.5).

Згідно з додатком до вказаного рішення, для земель транспорту та зв`язку, нормативну грошову оцінку яких проведено, для юридичних осіб встановлено ставку плати за землю - 3% нормативної грошової оцінки (п.12.9, п.13.3).

Доказів скасування цього рішення матеріали справи не містять.

В силу статті 143 Конституції України, статті 12 Податкового кодексу України, частини першої статті 69 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Покровська міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному Податковим кодексом України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

До місцевих податків, зокрема належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п. 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220).

Згідно з пунктами 289.1, 289.2 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Статтею 12 Закону України «Про оцінку земель» регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»).

Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»).

Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 23 цього Закону, Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Відповідно до пункту 179 Порядку № 1051 довідки з Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом, особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів та Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок. Отже, така довідка, поряд з витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, може бути належним доказом на обґрунтування її нормативної грошової оцінки.

Технічна документація на конкретну земельну ділянку, яка виготовляється на замовлення землекористувача (власника), відповідно до ст. 20 Закону України «Про оцінку земель», також є джерелом інформації про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки. Отже, власник (землекористувач) може використати технічну документацію на обґрунтування нормативної грошової оцінки, надавши суду її оригінал або належно засвідчену копію. Відтак технічна документація, виготовлена на конкретну земельну ділянку уповноваженим органом, може бути належним доказом на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка набула статусу об`єкта цивільних прав.

Суд також враховує, що постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» (із змінами), а саме додаток 17 до неї, передбачає форму витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, але відповідно до пункту 20 вищевказаної постанови витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру на дату звернення та не передбачає надання витягу за минулі періоди, що підтверджується вимогами, передбаченими у п.162 постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, а саме відомості з Державного земельного кадастру є актуальними на дату та час формування документів, визначених підпунктами 1-4 цього пункту.

Тобто, як положення Податкового кодексу України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі не лише Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а й інші докази, в тому числі: Довідку або Витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.

Близька за змістом правова позиція також викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 по справі № 905/1680/20 де зазначено, що земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі.

У справі, що розглядається, позивачем до позовної заяви на підтвердження проведення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки надано лист від 28.03.2023 № 15-5-0.10-643/2-23 Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, за змістом якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379 складала: у 2019 році - 2212191,96 грн., у 2020 році - 2212191,96 грн., у 2021 році - 2212191,96 грн., у 2022 році - 2433411,16 грн., у 2023 році - 2161629,58 грн.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України, на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) публікує коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки, згідно яких для земель населених пунктів вони становлять: 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0, 2020 рік - 1,0, 2021 рік - 1,1, 2022 рік - 1,15. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Позивач подав розрахунок, відповідно до якого за період з 01.03.2020 по 01.03.2023 фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів розмір заборгованості відповідача становить 205481,04 грн., з них:

з 01.03.2020 по 31.12.2020 з розрахунку 2212191,96 грн. (нормативна грошова оцінка) * 3% (ставка плати за землю за договорами оренди землі на території м. Покровськ, встановлена рішенням Покровської міської ради Донецької області від 24.05.2018 № 7/55-6) / 12 міс (кількість місяців у році) * 10міс (фактичне користування) = 55304,80 грн.,

з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 2212191,96 грн.*3%/12міс = 66365,76 грн.,

з 01.01.2022 по 31.12.2022 - 2433411,16грн.*3% = 73002,33 грн.,

з 01.01.2023 по 01.03.2023 - 2161629,58грн.*3%/12міс*2міс =10808,15 грн.

Відповідач не надав доказів на спростування правильності відомостей щодо нормативної грошової оцінки землі за спірний період, викладеної у листі від 28.03.2023 № 15-5-0.10-643/2-23 Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, призначення судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки не ініціював, висновку експерта щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1413200000:11:052:0379, складеного за замовленням Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі», також не подав, рівно як і не подав власного контррозрахунку позовних вимог.

На підставі викладеного суд вважає доводи відповідача, викладені у відзиві, необґрунтованими та безпідставними.

На думку суду, надані позивачем розрахунки розміру орендної плати спірної земельної ділянки є обгрунтованими та арифметично вірними.

Виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає позовні вимоги Покровської міської ради Донецької області щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 205481,04 грн. за використання земельної ділянки загальною площею 0,7305 га, кадастровий номер 1413200000:11:052:0379 для експлуатації адмінбудівлі та гаражів по вул. Захисників України, 6, м. Покровськ Донецької області за період з 01.03.2020 по 01.03.2023 обґрунтованими та доведеними.

У відповідності до ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Тягар доказування (доведення обставин справи) покладається законом на сторону, яка висуває певні вимоги або заявляє заперечення. І в даному випадку цей обов`язок позивачем виконаний, оскільки ним доведено належними та допустимими доказами ті обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог, а відповідач аргументів позивача не спростував, що зумовлює задоволення позовних вимог.

Також суд залишає без розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі», викладене у запереченнях на відповідь на відзив (вх.№ 07-10/4380/23 від 11.10.2023), де відповідач просить не долучати до матеріалів справи копію витягу № НВ-9925068442023 від 28.07.2023. В матеріалах справи відсутній і позивачем не подавався вказаний документ.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73-86, 91, 123, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Телебачення «Капрі» (код ЄДРПОУ 33320794; адреса: 85000, Донецька область, м. Покровськ, вул. Захисників України, буд. 6; електронна пошта: kapri_krasn@ukr.net) на користь Покровської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 04052933; адреса: 85300, Донецька область, м. Покровськ, площа Шибанкова, буд. 11; електронна пошта: krs.v@dn.gov.ua) безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки загальною площею 0,7305 га, кадастровий номер 1413200000:11:052:0379 для експлуатації адмінбудівлі та гаражів по вул. Захисників України, 6, м. Покровськ Донецької області у сумі 205481,04 грн. (двісті п`ять тисяч чотириста вісімдесят одна гривня, 4 коп.), крім того відшкодування судового збору за розгляд справи у сумі 3082,22 грн. (три тисячі вісімдесят дві гривні, 22 коп.).

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Відповідно до ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення підписано 25.10.2023.

Суддя Н.В. Величко

Дата ухвалення рішення25.10.2023
Оприлюднено26.10.2023
Номер документу114417447
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1233/23

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 16.01.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 28.12.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Рішення від 25.10.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 22.09.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні