Рішення
від 27.10.2023 по справі 340/8061/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2023 року м.Кропивницький Справа № 340/8061/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пасічника Ю.П., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Агентство місцевих автомобільних доріг" (вул.Преображенська, 2, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 42852223) до Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу держаудитслужби в Чернігівській області (вул.Єлецька, 11, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 40479560) про визнання протиправним та скасування висновку,-

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство «Агентство місцевих автомобільних доріг» (далі - позивач) звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (далі - відповідач), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби Чернігівській області від 07 вересня 2023 року про результати моніторингу процедур закупівлі UA-2023-06-09-013315-а державного підприємства «Агентство місцевих автомобільних доріг».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем відповідно до наказу від 17 серпня 2023 року № 45-3 «Про початок моніторингу процедур закупівель» відповідно до частини 2 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-06-09-013315-а: Капітальний ремонт вул. Академіка Тамма (від вул. Курганної до вул. Героїв-рятувальників), м. Кропивницький.

В ході проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-09-013315-а, встановлено порушення, на переконання відповідача, вимог Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, учасником процедури закупівлі (ТОВ «Росдорстрой», ТОВ «РДС») не надано підтверджуючі документи на трактор колісний БЕЛАРУС-82.1, випуск якого 2022 рік, чим не дотримано вимогу додатку 1 "Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям" до тендерної документації Замовника, а невідхилення такого учасника з наведених підстав є порушенням вимог абзацу п`ятого підпункту першого пункту 44 Особливостей. Крім того, відповідач дійшов висновку, що у тендерній пропозиції ТОВ "РДС" надано договір оренди від 31.12.2021 № 31/12-21 між Товариством з обмеженою відповідальністю "НПО СВАРОГ" та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНС ЛАЙН ГРУП" не в повному обсязі. Так, відповідно до пункту 3.1. зазначеного договору, передача транспортних засобів, машин та обладнання здійснюється за актом приймання-передачі, підписаним уповноваженими представника сторін. Згідно з пунктом 11.3 зазначеного договору додаткові угоди та додатки до договору є його невід`ємною частиною. Проте, в тендерній пропозиції учасника відсутній акт приймання-передачі до додаткової угоди від 05.01.2022 № 1 до договору та додаткова угода № 2 до договору оренди від 31.12.2021 № 31/12-21, яка зазначена в акті приймання-передачі від 28.01.2022 № 2, чим не дотримано вимоги додатку 1 "Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям" до тендерної документації Замовника. Невідхилення такого учасника з наведених підстав на думку Відповідача с порушенням вимог абзацу п`ятого підпункту першого пункту 44 Особливостей.

Позивач вказує, що у зв`язку з вказаними порушеннями, відповідачем пред`явлено вимогу усунути порушення в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язання за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.

Не погоджуючись з доводами відповідача, позивач у позові наводить їх спростування, а також вказує, що вимога про усунення порушення шляхом припинення зобов`язання за договором, суперечить положенням ст. 651 Цивільного кодексу України та може призвести до порушення майнових прав господарюючих суб`єктів сторін договору.

Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 28.09.2023р. відкрито спрощене позовне провадження у справі, судове засідання призначено на 26.10.2023р. (а.с.134).

Відповідач заперечуючи проти позову, 19.10.2023р. надав відзив на позов та вказав на правомірність доводів наведених у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 07.09.2023р., а тому просив суд у задоволенні позову відмовити (а.с.141-150).

Ухвалою суду від 20.10.2023р. задоволено заяву представника відповідача про розгляд справи в режимі відеоконференції (а.с.189,190).

25.10.2023р. позивачем надано відповідь на відзив, якою, на переконання позивача, спростовуються доводи відповідача наведені у відзиві (а.с.194-201).

26.10.2023р. в судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали, відповідно, вимоги позову та відзиву на позов, крім того, не заперечили про подальший розгляд справи у письмовому провадженні (а.с.205,206).

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

09.06.2023р. позивачем оприлюднено (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-09-013315-a) оголошення UA-2023-06-09-013315-а про відкриті торги на закупівлю робіт: Капітальний ремонт вул. Академіка Тамма (від вул. Курганної до вул. Героїв-рятувальників), м. Кропивницький.

За результатами процедури проведення закупівлі переможцем визнано товариство з обмеженою відповідальністю «Росдорстрой» (65009, Україна, Одеська область, місто Одеса, вулиця Генуезька, будинок 1-А), з яким позивач 14.07.2023р. уклав договір підряду №109/23.

У зв`язку з виявленням органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель (а.с.154-157), відповідачем прийнято рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-09-013315-а, про що видано наказ від 17.08.2023 № 43-3.

07.09.2023 року відповідачем сформовано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-09-013315-а (а.с.16-20).

Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі постанова № 710), повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі (далі Особливості), своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.

Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного підприємства «Агентство місцевих автомобільних доріг» (далі Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 14.06.2023 б/н (далі тендерна документація), звернення за роз`ясненнями щодо тендерної документації та роз`яснення на звернення, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТДОРСТРОЙ» (далі ТОВ «РДС»), вимогу про усунення невідповідностей ТОВ «РДС» до 08 липня 2023 15:02, повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 08.07.2023, протокольне рішення (протокол) уповноваженої особи від 23.06.2023 б/н про подовження строку розгляду тендерної пропозиції та від 08.07.2023 б/н про визначення переможця, договір підряду від 14.07.2023 № 109/23, укладений Замовником з ТОВ «РДС» (далі Договір), звіт про результати проведення процедури закупівлі, оприлюднений в електронній системі закупівель 14.07.2023, пояснення та документи Замовника на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, оприлюднені в електронній системі закупівель 31.08.2023. За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей встановлено наступне.

Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено вимогу про усунення невідповідностей ТОВ «РДС» до 08 липня 2023 15:02, відповідно до якої «учасник повинен надати оновлену інформацію про наявність машин та механізмів номенклатура якої відповідає Підсумковій відомості ресурсів (згідно вимог ТД) з підтверджуючими документами згідно вимог ТД».

Відповідно до вимог додатку 1 «Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям» до тендерної документації Замовником передбачено, що «В підтвердження інформації, зазначеної в довідці «Інформація про наявність будівельних машин і механізмів» Учасник в тому разі, коли будівельні машини і механізми (основні засоби) не є власністю Учасника, то Учасником на всі, вказані у довідці будівельні машини і механізми, подаються: договір оренди/надання послуг/інше, який повинен бути дійсними та чинними протягом всього строку виконання робіт, що є предметом закупівлі, на всі будівельні машини і механізми, які не є власністю Учасника; свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів (будівельних машин і механізмів)».

На виконання вищезазначеної вимоги у тендерній пропозиції учасника ТОВ «РДС» надано довідку «Інформація про наявність будівельних машин і механізмів» (а.с.40-45) у пунктах 27 та 39 якої учасником передбачено залучення трактору колісного БЕЛАРУС-82.1, випуск яких 2022 рік та 2020 рік відповідно (згідно з договором надання послуг техніки від 24.01.2023 № 23-НПТ) (а.с.46-55). При цьому, в тендерній пропозиції учасника надано свідоцтво про реєстрацію машини (серія НОМЕР_1 ) на Трактор колісний марки БЕЛАРУС-82.1, реєстраційний номер НОМЕР_2 та свідоцтво про реєстрацію машини (серія НОМЕР_3 ) на Трактор колісний марки БЕЛАРУС-82.1, реєстраційний номер НОМЕР_4 , випуск яких 2020 рік (а.с.58).

Отже, учасником не надано підтверджуючі документи на трактор колісний БЕЛАРУС-82.1, випуск якого 2022 рік, чим не дотримано вимогу додатку 1 «Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям» до тендерної документації Замовника.

Також, в тендерній пропозиції ТОВ «РДС» надано договір оренди від 31.12.2021 № 31/12-21 між Товариством з обмеженою відповідальністю «НПО СВАРОГ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНС ЛАЙН ГРУП» не в повному обсязі. Так, відповідно до пункт 3.1. зазначеного договору, передача транспортних засобів, машин та обладнання здійснюється за актом приймання передачі, підписаним уповноваженими представника сторін. Згідно з пунктом 11.3 зазначеного договору додаткові угоди та додатки до договору є його невід`ємною частиною. Проте, в тендерній пропозиції учасника відсутній акт приймання-передачі до додаткової угоди від 05.01.2022 № 1 до договору та додаткова угода № 2 до договору оренди від 31.12.2021 № 31/12-21, яка зазначена в акті приймання-передачі від 28.01.2022 № 2, чим не дотримано вимоги додатку 1 «Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям» до тендерної документації Замовника.

Згідно з вимогами абзацу 3 пункту 43 Особливостей, Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Враховуючи вищевикладене, Замовником в порушення вимог абзацу п`ятого підпункту першого пункту 44 Особливостей, не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «РДС», натомість Замовником протокольним рішенням (протокол) уповноваженої особи від 08.07.2023 б/н вирішено учасника ТОВ «РДС», визначити переможцем закупівлі, повідомлення про намір укласти договір оприлюднено в електронній системі закупівель 08.07.2023 та з ТОВ «РДС» 14.07.2023 укладено договір підряду № 109/23.

І при цьому, за результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог закону та оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови № 710, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом порушень не встановлено.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Не погодившись з висновком про результати моніторингу, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939).

Відповідно до ст.2 Закону №2939 головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

У той же час, згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України (далі - Положення №43), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 року, Державна аудиторська служба України (далі - Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба, відповідно до п.п.3 п.4 Положення №43, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Відповідно до п.п. 9 п. 4 Положення №43 відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Відповідно до пункту 7 Положення №43, Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

У той же час, відповідно до ст. 5 Закону №2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон 922), проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Підстави для проведення моніторингу публічних закупівель викладені в ч. 2 ст. 8 Закону № 922, а саме: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

За наявності однієї або декількох таких підстав , як визначено ч. 2 ст. 8 Закону №922, керівник органу державного фінансового контролю або його заступник приймає рішення про початок моніторингу закупівлі та відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону № 922 повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до ч.4 ст. 8 Закону № 922 строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Відповідно до частин 6, 7 ст.8 Закону № 922 за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Суд звертає увагу, що п. 3 розділу ІІ оскаржуваного висновку відповідач зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Суд зазначає, що такий захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, що наразі знаходиться в стадії виконання, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням.

Однак, зауваження відповідача жодним чином не свідчать про створення загрози корупційним діям і зловживанням.

На переконання суду такі дії позивача не пов`язані із не забезпеченням прозорого здійснення закупівель, та не сприяли проявам корупції у цій сфері чи порушенню добросовісної конкуренції.

На думку суду, учасники торгів при ознайомленні з тендерною документацією перебували у рівних умовах та відсутні заяви про її незрозумілість чи необхідність роз`яснення.

При цьому, судом мають враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами.

Статтею 10 п. 7 Закону №2939 передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Проте ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів.

Крім того, відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Більше того, як вже встановлено судом, відповідачем у п. 2 розділу ІІ оскаржуваного висновку зазначається, що за результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог закону та оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови № 710, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом порушень не встановлено.

Тобто, сам відповідач фактично констатує, що підстави для розірвання укладеного договору відсутні.

Суд зазначає, що у висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою про розірвання укладеного за результатами публічної закупівлі договору.

З огляду на такі обставини суд вважає, що зобов`язання відповідача щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у даному випадку є непропорційним.

Критерій «пропорційності» передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються.

Оскаржуваний висновок не відповідає критерію «пропорційності», оскільки вимога розірвати договір з переможцем публічної закупівлі, який станом на час ухвалення судового рішення у цій справі виконує умови укладеного договору та будь-яких претензій ані позивач, ані відповідач до умов його виконання не висувають, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів - сторін договору.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що вимога про зобов`язання позивача вжити заходів щодо припинення зобов`язань за укладеним договором з переможцем закупівлі за встановлених обставин є необґрунтованою.

Суд також звертає увагу на те, що в ході проведення моніторингу закупівель відповідачем не було встановлено порушення, яке має негативний вплив для бюджету, у спірному висновку не зазначено щодо неефективного, незаконного, нецільового використання бюджетних коштів, не встановлено обставин що створюють загрозу корупційним діям та зловживанням з боку учасників торгів.

Отже, сукупність вказаних вище обставин свідчать про те, що порушення встановленні відповідачем у висновку про результати моніторингу закупівлі від 07 вересня 2023 року UA-2023-06-09-013315-а не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи.

Частиною 2 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні та оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, а понесені позивачем судові витрати підлягають стягненню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби Чернігівській області від 07 вересня 2023 року про результати моніторингу процедур закупівлі UA-2023-06-09-013315-а державного підприємства «Агентство місцевих автомобільних доріг».

Стягнути з Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (код ЄДРПОУ 40479560) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Державного підприємства «Агентство місцевих автомобільних доріг» (код ЄДРПОУ 42852223) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Ю.П. ПАСІЧНИК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114487060
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —340/8061/23

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 27.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні