Справа № 420/19258/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Наталії Анатоліївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області(відповідач-1), Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А.(відповідач-2), у якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955632021 вiд 14.07.2021 про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язати відділ у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією., мотивуючи, це тим, що на підставі висновку експерта, 08.07.2021 р. ОСОБА_1 звернулась до відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із повідомленням про виявлення технічної помилки (№3B-5115026472021), а саме неправильного відображення меж земельної ділянки 5121080300:03:001:0014, та сусідніх з нею земельних ділянок в Кадастровій карті України. Рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. PB- 5101955632021 від 14.07.2021 ОСОБА_1 відмовлено у виправлені помилки. Рішення обґрунтовано тим, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей та не потребують виправлення, у зв`язку із не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах. При цьому, позивач вважає, що зазначене рішення не відповідає вимогам закону, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
26.01.2023 року до суду надійшов відзив від представника відповідача Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, який позовні вимоги не визнає, та просить відмовити у їх задоволенні, мотивуючи це тим, що 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором Сектору було виявлено, що виправити помилку в Державному земельному кадастрі щодо земельної ділянки неможливо у зв`язку з тим, що каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки у технічній документації співпадає з координатами поворотних точок меж земельної ділянки в поземельній книзі, в результаті чого державним кадастровим реєстратором Сектору була надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955632021. 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором невідповідність каталогів координат поворотних точок меж зазначеної земельної ділянки у документації із землеустрою наявної у Державному фонді документації із землеустрою та оцінки земель каталогу координат поворотних точок меж даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, але внести виправлені відомості про координати поворотних точок меж даної земельної ділянки відповідно до документації із землеустрою, неможливо у зв`язку з тим, що при перенесені земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 до Державного земельного кадастру створюється накладка на суміжну земельну ділянку кадастровим номером 5121080300:03:001:0529, результаті чого Державним кадастровим реєстратором Сектору була надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955692021.
Та згідно п.4 розділу VII «Прикінцевих та Перехідних положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» у разі, якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Враховуючи зазначене, оскаржуване рішення Державного реєстратора є правомірним та не підлягає скасуванню.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена на суддю Цховребову М.Г.
Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду Цховребової М.Г. від 08 листопада 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі, справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 08.11.2021 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; витребувано у відповідачів докази у справі.
Разом з тим (враховуючи довготривалу відпустку головуючого судді Цховребової М.Г.), 08.09.2023 року згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду, адміністративну справу №420/19258/21передано для розгляду судді Іванову Е.А.
Ухвалою судді від 13.09.2023 року прийнято справу до провадження, розпочато розгляд даної справи спочатку.
Призначено підготовче засідання по справі на 04 жовтня 2023 року.
Ухвалою суду від 23.10.2023р. задоволена заява представника відповідача про розгляд справи в режимі відеоконференції.
Засідання по справі №420/19258/21, в тому числі призначене на 25.10.2023 року о 10:00 год., здійснювати в режимі відеоконференції поза межами суду за допомогою комплексу технічних засобів та програмного забезпечення «EasyCon» (https://vkz.court.gov.ua - «EasyCon»).
25.10.2023року в судовому засіданні ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати задоволено клопотання представника відповідача та замінено відповідача- відділ у Біляєвському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на правонаступника Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Також 25.10.2023 року в судовому засіданні ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати задоволене клопотання представника позивача розглядати справу в порядку письмового провадження.
Відповідач 2 державний кадастровий реєстратор відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. сповіщений належним чином про дату час та місце судового засідання, у судове засідання не з`явився, так само не приєднався до проведення засідання в режимі відеоконференції, у строк для подання відзиву на позовну заяву, відзиву не подав, та подав письмові пояснення.
Дослідивши заяви сторін по суті справи, наявні в матеріалах справи письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Обставини справи.
Як встановлено судом, ОСОБА_2 на підставі рішення 6 сесії ХХІV скликання Августівської сільської Ради народних депутатів Біляївського району Одеської області від 10 квітня 2003 року №112 отримав у приватну власність земельну ділянку площею 0,15 Га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в с.Котовка. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер. ОСОБА_1 як спадкоємиця померлого прийняла після нього спадщину в тому числі вказану земельну ділянку, про що видано Свідоцтво про право на спадщину за законом ВЕВ №158275 від 17 серпня 2006 року. 17.07.2007 року представником Одеської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» виготовив технічну документацію зі складання державного акту на право власності на земельну ділянку та встановив в натурі межі земельної ділянки наданої у власність ОСОБА_1 , для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. Даний акт було погоджено також із власниками суміжних ділянок - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (а.с.49).
22.02.2008 року на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом позивачу видано Державний акт про право власності на землю ділянку площею 0,150 га за адресою : АДРЕСА_1 кадастровий номер 5121080300:03:001:0014.
Та, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, як зазначено позивачем, було допущено помилку, оскільки фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 - не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні та ті що зазначені в технічній документації, не сильно відрізняються.
Після цього, позивач з власницею суміжної земельної ділянки звернулась до судового експерта Сікорської О.А. для отримання судового земельно-технічного висновку по визначенню розташування меж земельних ділянок з кадастровими номерами 5121080300:03:001:0014 та 5121080300:03:001:0015 правовстановлюючим документам та відомостям з Державного земельного кадастру.
За результатами дослідження, судовий експерт склав висновок від 11.03.2021р. у якому дійшов до висновку про те, що:
1. Фактичне розташування меж земельної ділянки площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5121080300:03:001:0014, відповідає правовстановлюючим документам на цю ділянку. Але фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні та ті, що зазначені в технічній документації однакові.
2. Відомості, які зазначені в державному акті серії ЯЕ №666994, відповідають технічній документації (код 2007МФ19ОДБЛ005547) по: прізвищу власника; опису меж; прізвищам суміжних землекористувачів (власників) конфігурації земельної ділянки; площі ділянки; кадастровому номеру.
Не відповідають: по адресі земельної ділянки (згідно державного акту АДРЕСА_1 ; згідно тех. документації АДРЕСА_2 ).
Відомості, які зазначені в державному акті серії ЯЕ №666994, відповідають фактичним характеристикам земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014.
3. В результаті проведення дослідження визначено, що є фактичне зміщення меж земельних ділянок з кадастровими номерами 5121080300:03:001:0014 та 5121080300:03:001:0015 та сусідніх з ними земельних ділянок, відповідно до даних зазначених в Кадастровій карті України, а саме:
- земельна ділянка ОСОБА_3 не значиться в кадастровій карті України, замість неї значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_1 ), але фактично, на цьому місті знаходиться земельна ділянка ОСОБА_3 ;
- ліворуч від земельної ділянки ОСОБА_3 , фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_1 ), але згідно даних кадастрової карти України - значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_5 );
- ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_5 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник ОСОБА_6 );
- ще ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник - ОСОБА_6 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0242 (власник ОСОБА_7 ).
Отже, на Кадастровій карті України є помилка у визначенні власників та кадастрових номерів земельних ділянок у співставленні із розташуванням земельних ділянок. Через те, що на Кадастровій карті України не відображено земельну ділянку ОСОБА_3 , графічне відображення земельної ділянки позивача та її фактичне місце розташування не співпадають. Не зазначення земельної ділянки ОСОБА_3 призвело до зміщення всіх земельних ділянок на Кадастровій карті України на одну земельну ділянку вниз. Тобто, для того, щоб відомості Кадастрової карти України відповідали фактичному місце розташуванню земельних ділянок, відомості щодо земельної ділянки ОСОБА_5 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 повинні відображатись за графічним зображенням земельної ділянки ОСОБА_5 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015(а.с.79-103).
На підставі висновку експерта, 08.07.2021 р. ОСОБА_1 звернулась до відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із повідомленням про виявлення технічної помилки (№3B-5115026472021), а саме фактичне зміщення меж земельних ділянок 5121080300:03:001:0014 і 5121080300:03:001:0015 та сусідніх з ними земельних ділянок відповідно до даних зазначених в Кадастровій карті України, а саме: земельна ділянка ОСОБА_3 не значиться в кадастровій карті України, замість неї значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_1 ), але фактично, на цьому місті знаходиться земельна ділянка ОСОБА_3 ;
- ліворуч від земельної ділянки ОСОБА_3 , фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_1 ), але згідно даних кадастрової карти України - значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_5 );
- ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_5 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник ОСОБА_6 );
- ще ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник - ОСОБА_6 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0242 (власник ОСОБА_7 ).
Натомість, Рішенням Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року позивачу було відмовлено у виправленні помилки.
Рішення обґрунтовано тим, що у зв`язку із встановленням факту, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах(а.с.52).
Не погодившись з даним рішенням позивач звернулась до суду з позовом.
Джерела прав та висновки суду.
Відповідно до ч.2ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.
Стаття 37 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронному вигляді з Державного аграрного реєстру через Єдиний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.
Відповідно до абз. 3 п.4 розділу VII Перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.
Згідно з п. 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051 (надалі - Порядок №1051), помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру); 3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель щодо визначення характеристик об`єктів Державного земельного кадастру в натурі (на місцевості) із порушенням (зміною) їх значень внутрішніх кутів та мір ліній між поворотними точками меж земельних ділянок та/або площі (в тому числі виявлена під час або після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про земельні ділянки та інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат земельних ділянок (в тому числі помилка, що виникає під час перерахунку із однієї системи координат в іншу), які були сформовані до 1 січня 2013 р. та відомості про які були перенесені до Державного земельного кадастру, та помилка у відомостях щодо місця розташування земельних ділянок (зміщення, розворот, віддзеркалювання) з урахуванням суміжних землеволодінь та землекористувань. Відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Положеннями п.139 Порядку №1051 визначено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно з додатком 29 органові, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
У повідомленні викладається суть виявлених помилок.
До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
Повідомлення разом із доданими до нього документами подається заінтересованою особою особисто або надсилається в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, чи іншого альтернативного засобу електронної ідентифікації особи з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі через веб-сторінку Держгеокадастру.
Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронній формі з Державного аграрного реєстру з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі через веб-сторінку Держгеокадастру.
Відповідно до п.143 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор під час розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей.
Згідно з п.144 Порядку №1051, якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру: 1) складає в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30; 2) безоплатно виправляє допущену помилку (крім випадків, коли технічна помилка допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру); 3) письмово повідомляє не пізніше наступного дня про виправлення помилки заінтересованим особам за формою згідно з додатком 31(у тому числі власників, користувачів земельних ділянок, а також третіх осіб, інтересів яких стосувалося виправлення помилок); 3-1) надсилає державному реєстраторові прав на нерухоме майно повідомлення за формою згідно з додатком 31в електронній формі; 4) безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку. Технічний адміністратор Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в режимі реального часу забезпечує передачу повідомлення Державного кадастрового реєстратора до державного реєстратора прав на нерухоме майно, яким надсилалося повідомлення відповідно до пункту 139-1цього Порядку.
За приписами п.146 Порядку № 1051, виправлення технічної помилки здійснюється Державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі, витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру та всіх документах, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру (в електронній та паперовій формі) та містять відповідні відомості, шляхом повторного виготовлення (в електронній та паперовій формі) відповідних документів (їх аркушів).
Згідно з п.149 Порядку №1051, якщо за результатами розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки Державним кадастровим реєстратором встановлено, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах, Державний кадастровий реєстратор повідомляє заявникові (у випадку, передбаченому пунктом 139-1 цього Порядку, - державному реєстраторові прав на нерухоме майно у порядку, передбаченому пунктом 144 цього Порядку) про відмову у виправленні вказаних у його повідомленні помилок із зазначенням причини відмови згідно з додатком 33.
Зокрема, судом з`ясовано, та зазначено вище, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, як зазначено позивачем, було допущено помилку, оскільки фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 - не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні, та ті що зазначені в технічній документації, однакові.
Судом також встановлено, що позивач звернулась до судового експерта для отримання судового земельно-технічного висновку по визначенню розташування меж земельних ділянок з кадастровими номерами 5121080300:03:001:0014 правовстановлюючим документам та відомостям з Державного земельного кадастру.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами відповідного дослідження, судовий експерт дійшов до висновку, що на Кадастровій карті України є помилка у визначенні власників та кадастрових номерів земельних ділянок у співставленні із розташуванням земельних ділянок. Через те, що на Кадастровій карті України не відображено земельну ділянку ОСОБА_3 , графічне відображення земельної ділянки позивача та її фактичне місце розташування не співпадають. Не зазначення земельної ділянки ОСОБА_3 призвело до зміщення всіх земельних ділянок на Кадастровій карті України на одну земельну ділянку вниз. Тобто, для того, щоб відомості Кадастрової карти України відповідали фактичному місце розташуванню земельних ділянок, відомості щодо земельної ділянки ОСОБА_1 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 повинні відображатись за графічним зображенням земельної ділянки ОСОБА_5 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015.
Так, у відзиві на позовну заяву відповідачем, серед іншого, зазначено, що 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором Сектору була виявлена що каталог координат кутів зовнішніх меж зазначеної земельної ділянки у технічній документації повністю співпадає з координатами поворотних точок меж земельної ділянки в поземельній книзі.
Водночас, відмовляючи у виправленні в Державному земельному кадастрі технічної помилки, відповідач в оскаржуваному рішенні PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року, зазначив, що у зв`язку із встановленням факту, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах. Підставою для відмови стала невідповідність поданих документів законодавству, а саме Постанова № 1051 від 17 жовтня 2012 р., ст. 23 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Так, відповідно до п.138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, помилками у Державному земельному кадастрі є окремо визначені сім видів помилок. При цьому згідно із п.149 Порядку ведення Державного земельного кадастру, Державний кадастровий реєстратор повідомляє заявникові про відмову у виправленні вказаних у його повідомленні помилок із зазначенням причини відмови згідно з додатком 33.
Отже, державний кадастровий реєстратор в оскаржуваному рішенні від PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року був зобов`язаний чітко окреслити підставу для відмови у виправленні, вказаних у заяві позивача помилок. Натомість, Рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року не містить конкретизованої інформації щодо причин та підстав для його прийняття, натомість містить лише загальне посилання на Постанову № 1051 від 17 жовтня 2012 р., та ст. 23 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Таким чином, оскаржуване позивачем рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року не містить чіткого визначення підстав для відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
При цьому, суд зазначає, що в поясненнях (від 25.10.2023 року) відповідач-2 наголосив, що в ході розгляду заяви та перевірки доданих документів, державним кадастровим реєстратором було виявлено, що каталог координат кутів зовнішніх меж зазначеної земельної ділянки у технічній документації повністю співпадає з координатами поворотних точок меж даної земельної ділянки в поземельній книзі. Однак, внести виправлення в Державному земельному кадастрі щодо земельної ділянки неможливо у зв`язку з тим, що каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки у технічній документації співпадає з координатами поворотних точок меж земельної ділянки в поземельній книзі, в результаті чого державним кадастровим реєстратором Сектору було надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955632021. Також, звернуто увагу, що у зв`язку з відсутністю у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру функціональної можливості для формування відмов при перевірці електронних документів стосовно поданих заяв, про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру текст (зміст) вищезазначеної відмови не було сформовано..
Між тим, суд зазначає, що при вирішенні даної справи суд також виходить із того, що Рішення Державного кадастрового реєстратора сектору у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. № PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року, є актом індивідуальної дії.
Обов`язковою ознакою правового акта індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Проте, оскаржуване Рішення Державного кадастрового реєстратора сектору у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації прав позивача.
Вказаний висновок суду узгоджується також з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).
У Рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України» суд підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (Беєлер проти Італії, Онер`їлдіз проти Туреччини, Megadat.com S.r.l. проти Молдови, Москаль проти Польщі).
Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок («Лелас проти Хорватії» від 20 травня 2010 року, «Тошкуце та інші проти Румунії» від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси («Онер`їлдіз проти Туреччини» та «Беєлер проти Італії»). Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків («Лелас проти Хорватії»).
З огляду на вищевикладене, аналізуючи зміст вищенаведених норм законодавства у взаємозв`язку із обставинами справи, суд дійшов висновку, що Рішення Державного кадастрового реєстратора сектору у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955632021 від 14.07.2021 року не є таким, що ґрунтується на положеннях чинного законодавства, а отже є протиправним, та підлягає скасуванню.
Відтак, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обґрунтованими, у зв`язку з чим підлягають задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування рішення державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955632021 вiд 14.07.2021 про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. є правомірними, а отже підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при подачі позову було сплачено за квитанцією №37828 від 13.10.2021 року 908грн. та за квитанцією №37794 від 13.10.2021 року 908грн., тому з відповідача як суб`єкта владних повноважень підлягає стягненню на користь позивача сума сплаченого ним судового збору 908грн. .
Керуючись ст.ст. 2, 6-8, ч.2 ст.9, ст.ст.10, 77, 90, 242-246 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955632021 вiд 14.07.2021 року, про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0014, площею 0,150 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 908 грн. 00 коп.
Повернути через Управління державної казначейської служби України в м. Одесі Одеської області ОСОБА_1 надмірно сплачений судовий збір у розмірі 908 грн. відповідно до квитанції №37794 від 13.10.2021 року за подання адміністративного позову у даній справі.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (вул. Космонавтів 34, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 39765871).
Відповідач: Державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Наталія Анатоліївна.
Суддя Іванов Е.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2023 |
Оприлюднено | 30.10.2023 |
Номер документу | 114491913 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні