Постанова
від 31.10.2023 по справі 420/10904/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/10904/22

Головуючий в І інстанції: Стефанов С.О.

Дата та місце ухвалення рішення:04.05.2023 р.

м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді доповідача Шеметенко Л.П.

судді Турецької І.О.

судді Шевчук О.А.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Приморської районної адміністрації Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 травня 2023 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Рада національної безпеки і оборони України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство «Футбольний клуб «Чорноморець», Компанія «ОЛРАЙЗ КЕПІТАЛ ІНК.», Комунальне підприємство «Парки Одеси», про зобов`язання здійснити демонтаж перешкоди та стягнення моральної шкоди,-

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, в якому просив:

- зобов`язати Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради здійснити демонтаж перешкоди (шлагбауму) по АДРЕСА_1 у строк до 10 днів після набрання рішенням суду законної сили;

- стягнути з Приморської районної адміністрації Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 10000 (десяти тисяч) гривень за бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 травня 2023 року позов задоволено частково.

Зобов`язано Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради здійснити демонтаж (шлагбауму) по АДРЕСА_1 у строк до 10 днів з дня набрання цим рішенням суду законної сили. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Приморська районна адміністрація Одеської міської ради подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

В обґрунтування доводів апеляційної скарги, апелянт зазначає, що в матеріалах справи відсутні належні докази, які підтверджують розташування шлагбауму на земельній ділянці, наданої для організації вуличного проїзду, а також відсутні докази, які б підтверджували протиправність розташування шлагбауму на земельній ділянці. Таким чином, апелянт зазначає, що відсутні підстави для зобов`язання Приморської районної адміністрації Одеської міської ради демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , та не чинити перешкод у доступі до території, а тому рішення суду підлягає скасуванню.

До суду апеляційної інстанції від ОСОБА_1 надійшов відзив, в якому позивач зазначає, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права та просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін.

Також, до суду апеляційної інстанції надійшли письмові пояснення від 3-ї особи Компанія «ОЛРАЙЗ КЕПІТАЛ ІНК.», в яких зазначається, що у зв`язку із забороною проїзду усіх видів транспорту та влаштування автомобільних стоянок на території парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва імені Т.Г. Шевченка, не вбачається порушень прав позивача.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є особою з інвалідністю 2 групи, що підтверджується пенсійним посвідченням серії НОМЕР_1 .

10 січня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Одеської міської ради із заявою про надання доступу до вільного пересування територією м. Одеси (в порядку ст.ст. 8, 19, 40 Конституції України), в якій просив зняти заборону для в`їзду/виїзду автотранспортних засобів на майданчик в парку Шевченка за адресою: АДРЕСА_1 .

Департаментом з благоустрою міста Одеської міської ради, у межах повноважень, були розглянуті звернення гр. ОСОБА_1 , які надійшли до Департаменту від 29.12.2021 року та від 10.01.2022 року щодо демонтажу встановленого огородження в центральному парку культури і відпочинку ім. Т. Шевченка за адресою: АДРЕСА_1 та надано позивачу відповідь від 18.01.2022 року за вих. № 01-12/132 (21) (а.с. 75 том 1).

У вказаній відповіді Департаментом з благоустрою міста Одеської міської ради було повідомлено позивача про те, що дозволів та погоджень на проведення робіт, пов`язаних із встановленням вказаного огородження за вищевказаною адресою, Департаментом архітектури та містобудування та Департаментом з благоустрою міста Одеської міської ради не видавались. Інформація щодо законності його встановлення в Департаменті відсутня.

Також вказаний лист було адресовано голові Приморської районної адміністрації м. Одеси та останньому викладено прохання, відповідно до вимог пунктів 2 та 3 «Порядку організації заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси», затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2021 року №38, розглянути вказані звернення гр. ОСОБА_1 та вжити заходів, відповідно до делегованих повноважень.

Судом встановлено, що на адресу Управління патрульної поліції в Одеській області надійшло звернення від громадянина ОСОБА_1 відносно вжиття заходів щодо забезпечення вільного доступу до майданчику для в`їзду/виїзду автотранспортних засобів в парку Шевченка за адресою: АДРЕСА_1 .

За результатом розгляду зазначеного звернення, Управлінням патрульної поліції в Одеській області на адресу Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради було скеровано листа, в якому було зазначено, що на підставі вимог ст. 6 Закону України «Про дорожній рух», Правил благоустрою території міста Одеса, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року №1631-У1, необхідно організувати демонтаж перешкоди (шлагбаум) за адресою: АДРЕСА_1 . Про проведенні заходи проінформувати управління патрульної поліції в Одеській області ДПП та громадянина ОСОБА_1 (а.с. 76 том 1).

В свою чергу, Департаментом з благоустрою міста Одеської міської ради, у межах повноважень, було розглянуто листи Управління патрульної поліції в Одеській області ДПП від 14.02.2022 року № Ш-222/41/13/07/01-2022 та 09.02.2022 року № Ш-56/41/13/07/02-2022 стосовно звернення гр. ОСОБА_1 , щодо демонтажу встановленого шлагбауму за адресою: АДРЕСА_1 .

За результатом розгляду зазначених листів Департаментом з благоустрою міста Одеської міської ради на адресу голови Приморської районної адміністрації Одеської міської ради скеровано лист від 14.03.2022 року у якому зазначено наступне:

«Пунктом 9.1.17 діючих «Правил благоустрою території міста Одеса», затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року №1631-VI (далі - Правила), на об`єктах благоустрою забороняється: вчиняти дії, що тягнуть порушення умов благоустрою, пошкодження (руйнування чи псування) вулично-дорожньої мережі, інших об`єктів та елементів благоустрою, ускладнення умов руху пішоходів та транспорту та інші дії, заборонені цими Правилами, чинним законодавством України.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 31.10.2019 року №389 «Про заходи з демонтажу юніпаркерів, технічних засобів регулювання дорожнього руху, засобів примусового обмеження швидкості («лежачі поліцейські»), бетонних блоків, шлагбаумів, спеціального обладнання, що погіршують експлуатаційні характеристики вулично-дорожньої мережі та обмежують вільний рух пішоходів і транспорту на території міста Одеси» (далі - Рішення), підлягають демонтажу. Контроль за виконанням зазначеного Рішення, покладено на районні адміністрації Одеської міської ради.

У зв`язку з вищевикладеним, прошу Вас вжити заходів з демонтажу вказаного шлагбауму, згідно зазначеного Рішення та наданих повноважень» (а.с. 77 том 1).

Листом від 28.07.2022 року за № Ш-193/7 Приморська районна адміністрація Одеської міської ради повідомила позивача про те, що відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», розгляд та вжиття заходів відповідно до компетенції на теперішній час є ускладненим (а.с. 79 том 1).

В межах розгляду даної справи, судом також встановлено, що 14 лютого 2023 року Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради із залученням представників Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, Департаменту благоустрою міста Одеської міської ради, Комунального підприємства «Парки Одеси» та компанії «ОЛРАЙЗ КЕПІТАЛ ІНК.» проведено комісійне обстеження за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 1.

За результатами обстеження встановлено, що спірні об`єкти, а саме шлагбауми розташовані на території та в межах земельної ділянки парка-пам`ятки садово-паркового мистецтва ім. Т.Г. Шевченка за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 1.

Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва ім. Т.Г.Шевченка знаходиться на обслуговуванні Комунального підприємства «Парки Одеси».

Земельна ділянка кадастровий номер 5110137500:22:003:0029 площею 41.5416 га, надана Комунальному підприємству «Парки Одеси» у постійне користування на підставі рішення Одеської міської ради від 24.07.2012 року № 2223-УІ «Про надання комунальному підприємству «Парки Одеси» в постійне користування земельної ділянки, площею 44,3597 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 1, для експлуатації парка-пам`ятки садово-паркового мистецтва ім. Т.Г. Шевченка та надання згоди на укладення договору про встановлення постійного земельного сервітуту» та від 19.02.2013 року №2826-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 24.07.2012 року № 2223-УІ «Про надання комунальному підприємству «Парки Одеси» в постійне користування земельної ділянки, площею 44,3597 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 1, для експлуатації парка-пам`ятки садово-паркового мистецтва ім. Т.Г. Шевченка та надання згоди на укладення договору про встановлення постійного земельного сервітуту» в частині площі земельної ділянки».

Дана інформація підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна станом на 06.03.2023 року.

Судом встановлено, що спірний шлагбаум розташований в межах земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:22:003:0029.

Вважаючи, що посадові особи Приморської районної адміністрації Одеської міської ради не здійснюють свої повноваження відповідно вимог рішення виконкому Одеської міської ради від 31.10.2019 року №389 «Про заходи з демонтажу юніпаркерів, і технічних засобів регулювання дорожнього руху, засобів примусового обмеження швидкості («лежачі поліцейські»), бетонних блоків, шлагбаумів, спеціального обладнання, що погіршують експлуатаційні характеристики вулично-дорожньої мережі та обмежують вільний рух пішоходів і транспорту на території міста Одеси», позивач звернувся за захистом своїх порушених прав та інтересів до суду.

Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача здійснити демонтаж перешкоди (шлагбауму), зазначив, що розміщення елементів благоустрою: шлагбауму на території загального користування - проїзній частині за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 1/20, є незаконним у зв`язку з відсутністю належного погодження на це від органів місцевого самоврядування (Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради) та органів Національної поліції України.

В задоволенні позовних вимог позивача щодо стягнення моральної шкоди судом відмовлено, оскільки позивачем не надано суду доказів наявності шкоди, або наявності причинного зв`язку між шкодою і протиправною бездіяльністю відповідача та вини останнього в її заподіянні.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції в частині часткового задоволення позовних вимог, вважає їх правильними та такими, що відповідають вимогам норм процесуального та матеріального права, з огляду на наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до п.п. 1 п. «а» ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

Згідно з пп.7 п. «а» ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні і (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Відповідно до п.1.1 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 26 квітня 2017 року № 1934-УІІ, Приморська районна адміністрація Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради та створюється нею з метою реалізації функцій місцевого самоврядування на території Приморського району міста Одеси згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пунктом 2.4 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у сфері житлово-комунального господарства райадміністрація виконує функції уповноваженого органу власника щодо управління житловим фондом на території району в порядку та на умовах, визначених законодавством; вживає заходи щодо недопущення самочинного будівництва, псування жилих будинків та об`єктів благоустрою.

Пунктом 2.5 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі благоустрою райадміністрація здійснює перевірки території району, об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси на території району, вживає необхідні заходи, у разі виявлення порушень.

Пунктом 2.5 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі управління комунальною власністю райадміністрація у межах повноважень, визначених радою та виконкомом, здійснює управління комунальною власністю (підприємствами, житловим фондом), розташованою на території району; виступає замовником на проведення робіт з демонтажу об`єктів самочинного будівництва, приведення території до первинного стану та її благоустрою, у разі невиконання відповідного розпорядження голови райадміністрацїї.

Пунктом 2.8 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі будівництва райадміністрація здійснює заходи щодо виявлення на території району фактів самовільного будівництва або реконструкції та вирішує питання щодо знесення самочинно побудованих об`єктів або приведення самочинно реконструйованих об`єктів у первинний стан.

Пунктом 2.13 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради визначено, що у галузі забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян райадміністрація звертається до суду з позовами до фізичних та юридичних осіб, які обмежують права та законні інтереси територіальної громади, та з інших питань в межах своїх повноважень.

Згідно з ч. 1 та ч. 4 ст.20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до п.2 ч. 1 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

Згідно з ч. 1 ст.14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Відповідно до ч. 1 ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; 4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми; 10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Згідно з 4.2 ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Відповідно до ч. 1 ст.16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на об`єктах благоустрою забороняється: 1) виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; 2) самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо; 3) вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг; 4) складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків; 5) самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо; 6) встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції; 7) влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів; 8) випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у не відведених для цього місцях; 9) здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (крім випадків проведення негайного ремонту при аварійній зупинці).

Відповідно до ч. 1 ст.28-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» власники або балансоутримувачі об`єктів благоустрою вулично-дорожньої мережі населених пунктів забезпечують її утримання відповідно до Правил утримання вулично-дорожньої мережі населених пунктів та технічних засобів регулювання дорожнього руху, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Згідно з п.3.1.3 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI, до об`єктів благоустрою населеного пункту належать: 1) території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Відповідно до п.3.1.6 Правил благоустрою території міста Одеси елементами благоустрою є: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; технічні засоби регулювання дорожнього руху; малі архітектурні форми (альтанки, павільйони і навіси, палатки, намети, паркові арки (аркади), колони (колонади), вуличні вази, вазони і амфори, декоративні та ігрові скульптури, вуличні меблі (лавки, лави, столи), сходи, балюстради, паркові містки, огорожі, ворота, грати, Інформаційні стенди, дошки, перголи, грибки, гардероби, декоративні скульптури, кабіни для роздягання, бювети, урни, паркани, контейнери для квітів, вивіски); технічні засоби примусового обмеження руху транспортних засобів, («юніпаркери», «лежачі поліцейські», інші стаціонарні та пересувні конструкції); інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Згідно з п.3.2.3 Правил благоустрою території міста Одеси власники об`єктів благоустрою або уповноважені ними органи повинні здійснювати їх експлуатаційне утримання та мають право вимагати від користувачів дотримання чинних нормативно-правових актів щодо дорожнього руху, правил ремонту і утримання вказаних об`єктів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони. Власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об`єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі. Власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації, користувачі дорожніх об`єктів та спеціалізовані служби організації дорожнього руху зобов`язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об`єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об`єктів, забрудненню навколишнього середовища, здійснювати інші заходи відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.9.1 Правил благоустрою території міста Одеси на об`єктах благоустрою забороняється: встановлювати, демонтувати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з Державною автомобільною інспекцією МВС України та департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради (підпункт 12); вчиняти дії, що тягнуть порушення умов благоустрою, пошкодження (руйнування чи псування) вулично-дорожньої мережі, інших об`єктів та елементів благоустрою, ускладнення умов руху пішоходів та транспорту та інші дії, заборонені цими Правилами, чинним законодавством України (підпункт 17).

Згідно з п.1.9 Правил благоустрою території міста Одеси вулично-дорожня мережа - це призначена для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг загального користування, внутрішньоквартальних та інших проїздів, тротуарів, пішохідних і велосипедних доріжок, а також набережні, майдани, місця паркування автомобілів з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху.

Відповідно до положень ст.1 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів; проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів; технічні засоби - спеціальні технічні засоби, призначені для організації та регулювання дорожнього руху (дорожні знаки, інформаційні табло, дорожня розмітка, сигнальні стовпчики, транспортні та пішохідні огородження різних типів, світлофорне обладнання тощо).

Згідно ст.5 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях.

Відповідно до ст.16 Закону України «Про автомобільні дороги» вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів поділяються на магістральні дороги (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці загальноміського значення (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці районного значення, а також вулиці і дороги місцевого значення.

Згідно з ст. 18 Закону України «Про автомобільні дороги» складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.

Під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції встановлено, що 31.10.2019 року Виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення №389, яким встановлюються заходи з демонтажу юніпаркерів, технічних засобів регулювання дорожнього руху, засобів примусового обмеження швидкості («лежачі поліцейські»), бетонних блоків, шлагбаумів, спеціального обладнання, що погіршують експлуатаційні характеристики вулично-дорожньої мережі та обмежують вільний рух пішоходів і транспорту на території міста Одеси.

Предметом розгляду у цій справі є законність встановлення перешкоди у вигляді шлагбауму у центральному парку культури і відпочинку ім. Т. Шевченка у м. Одесі за адресою: вул. Маразліївська, 1/20, який знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 5110137500:22:003:0029 площею 41.5416 га, яка надана КП «Парки Одеси» у постійне користування на підставі рішення Одеської міської ради від 24.07.2012 року №2223-УІ «Про надання комунальному підприємству «Парки Одеси» в постійне користування земельної ділянки, площею 44,3597 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 1, для експлуатації парка-пам`ятки садово-паркового мистецтва ім. Т.Г. Шевченка та надання згоди на укладення договору про встановлення постійного земельного сервітуту».

З наявних в матеріалах справах листів Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради від 18.01.2022 року та від 14.03.2022 року, колегією суддів встановлено, що перешкода у вигляді шлагбауму у центральному парку культури і відпочинку ім. Т. Шевченка у м. Одесі за адресою: вул. Маразліївська, 1/20 розміщена протиправно, оскільки дозволів та погоджень на проведення робіт, пов`язаних із встановленням вказаного огородження за вищевказаною адресою, Департаментом архітектури та містобудування та Департаментом не видавались, інформація щодо законності його встановлення в Департаменті відсутня.

Також, колегія суддів з листа Управління патрульної поліції в Одеській області від 14.02.20222 року, встановила, що УПП в Одеській області повідомляє Департамент з благоустрою міста ОМР про необхідність проведення демонтажу вищезазначеної перешкоди (шлагбаум) за адресою: вул. Маразліївська, 1/20. (т.1 а.с.97-98)

При цьому, суд встановив, що Департамент з благоустрою міста листом від 14.03.2022 р. повідомив Приморську районну адміністрацію про необхідність вжити заходів з демонтажу вказаного вище шлагбауму, згідно з рішенням Одеської міської ради від 31.10.2019 р. №389.

Пунктом 1 вищезазначеного рішення Одеської міської ради від 31.10.2019 р. №389, доручено районним адміністраціям Одеської міської ради:

- постійно проводити перевірку території районів міста на предмет виявлення самовільно встановлених юніпаркерів, бетонних блоків, шлагбаумів, стаціонарного спеціального обладнання, засобів примусового обмеження швидкості («лежачі поліцейські»), стовпчиків, ланцюгів та інших елементів благоустрою, що погіршують експлуатаційні характеристики об`єктів благоустрою та/або обмежують вільний рух пішоходів і транспорту на території міста Одеси (крім огорож).

- направляти або вручати власникам, користувачам, балансоутримувачам, особам, що встановили чи розмістили зазначені у підпункті 1.1 пункту 1 цього рішення елементи, приписи щодо самостійного усунення порушень шляхом їх демонтажу та приведення об`єктів благоустрою в первісний стан у строк до десяти календарних днів.

- у разі невиконання приписів або неможливості встановити власника, користувача, балансоутримувача або особу, що встановила чи розмістила зазначені у підпункті 1.1 пункту 1 цього рішення елементи, направляти розпорядження голови відповідної районної адміністрації Одеської міської ради щодо їх демонтажу до комунального підприємства «Міські дороги» (для всіх елементів, розташованих на території міста).

Таким чином, контроль щодо встановлення, зокрема, шлагбауму за адресою вул. Маразліївська, 1/20, який обмежує вільний рух пішоходів і транспорту віднесено до повноважень Приморської районної адміністрації, яка у відповідності до зазначеного рішення зобов`язана була направити КП «Парки Одеси» припис щодо самостійного усунення порушень шляхом їх демонтажу та приведення об`єктів благоустрою в первісний стан у строк до десяти календарних днів.

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів вчинення Приморською районною адміністрацією таких дій у відповідності до рішення ОМР від 31.10.2019 р. №389 та на виконання вимог Департаменту з благоустрою міста щодо знесення зазначеного шлагбауму, викладених у вищезазначених листах, що свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Колегія суддів зазначає, що розміщення елементів благоустрою, а саме шлагбауму на території загального користування - проїзній частині за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 1/20, є незаконним у зв`язку з відсутністю належного погодження на це від органів місцевого самоврядування Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради та органів Національної поліції України, а тому такий шлагбаум підлягає демонтажу.

Доводи Приморської районної адміністрації та третьої особи КП «Парки Одеси», викладені в письмових поясненнях наданих до суду першої інстанції, про те, що Парк ім. Т.Г.Шевченка є парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення та у відповідності охоронних зобов`язань забороняється влаштування стоянок автомашин у не відведених для цього місцях та проїзд усіх видів транспорту поза дорогами загального користування, за винятком службового транспорту КП «Парки Одеси», протипожежної техніки, колегією суддів приймаються, однак зазначене не надає суб`єкту владних повноважень право на встановлення шлагбауму без відповідних дозвільних документів.

Частиною 1 ст.40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється, зокрема, міськими радами та їх виконавчими органами.

Отже, Закон України «Про благоустрій населених пунктів» наділяє повноваженнями, зокрема, міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів. За змістом вказаного Закону, дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).

З огляду на викладене, колегія суддів зазначає, що Приморська районна адміністрація наділена контролюючими повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.

Аналогічна позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.06.2019р. у справі №914/1092/18.

З огляду на викладені обставини, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо часткового задоволення позовних вимог, оскільки матеріалами справи доведено наявність підстав для зобов`язання Приморської районної адміністрації Одеської міської ради демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: м. Одеса, Маразліївська, 1/20.

Доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що при розгляді справи судом першої інстанції правильно встановлено обставини у справі, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а наведені в апеляційній скарзі доводи не дають підстав для висновку про незаконність чи необґрунтованість судового рішення.

За таких обставин підстав для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приморської районної адміністрації Одеської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 травня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 31.10.2023 р.

Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: І.О. Турецька

Суддя: О.А. Шевчук

Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114597389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10904/22

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні