П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/16558/22
Перша інстанція: суддя Бутенко А.В.,
повний текст судового рішення
складено 21.06.2023, м. Одеса
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 червня 2023 року, у справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради, Конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради та Конкурсній комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», а саме:
- визнання протиправним та скасування наказу Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради від 10 лютого 2022 року № 04-КД «Про створення персонального складу конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», яким затверджено склад конкурсної комісії;
- визнання протиправним та скасування рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», затвердженого протоколом № 3 від 16 березня 2022 року;
- зобов`язання Відділ культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради припинити трудові відносини з новим керівником КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», призначеного на посаду на підставі незаконних результатів конкурсу, затверджених протоколом № 3 від 16 березня 2022 року;
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 червня 2023 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що у межах спірних правовідносин грубо порушено порядок призначення та проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», що є підставою для скасування його результатів.
При цьому, на переконання апелянта, судом першої інстанції не надано належної правової оцінки доводам його позовної заяви щодо протиправності призначення конкурсу на посаду керівника комунального закладу культури та порушенням строків його оголошення, доводам щодо порушення порядку формування складу конкурсної комісії, а також факту ненадання переможцем конкурсу усіх документів, необхідних для підтвердження його відповідності вимогам до керівника комунального закладу культури.
В свою чергу, Відділом культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради подано відзив на отриману апеляційну скаргу у якому зазначено, що судом першої інстанції прийнято законне та обґрунтоване рішення про залишення без задоволення позовних вимог, так як у межах спірних правовідносин не порушено процедури проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради».
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 13 січня 2022 року начальником Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради видано наказ № 01-Д «Про попередження про припинення безстрокових трудових договорів з керівниками комунальних закладів культури Ренійської міської ради», відповідно до якого директора КУ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» ОСОБА_1 попереджено про припинення трудового договору.
При цьому, 13 січня 2022 року начальником Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради видано наказ № 01-КД «Про оголошення конкурсу на посаду директорів комунальних закладів «Публічна бібліотека Ренійської міської ради» та «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради».
В свою чергу, 17 січня 2022 року на офіційному веб-сайті Ренійської міської ради розміщено оголошення про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директорів комунальних закладів «Публічна бібліотека Ренійської міської ради» та «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» (https://renimvk.od.ua/viddil-kultury-turizmu-molodi-ta-sporty/3998).
Крім того, 17 січня 2022 року на офіційному веб-сайті Ренійської міської ради розміщено оголошення про початок формування конкурсної комісії (https://renimvk.od.ua/viddil-kultury-turizmu-molodi-ta-sporty).
Наказом начальника Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради № 04-КД від 10 лютого 2022 року утворено конкурсну комісію з проведення конкурсного добору на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» у складі дев`яти осіб.
Згідно протоколу № 2 від 10 березня 2022 року, конкурсна комісія, зокрема, допустила до співбесіди кандидатів на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» ОСОБА_1 та ОСОБА_3 .
Конкурсною комісією 16 березня 2022 року проведено засідання по конкурсному добору на посаду директора) комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради», за результатами якого визнано переможцем конкурсу ОСОБА_3 , про що свідчить наявний в матеріалах справи протокол № 3 від 16 березня 2022 року.
На підставі протоколу №3 від 16 березня 2022 року та контракту з директором комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» від 31 березня 2022 року, призначено ОСОБА_3 на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» з 01 квітня 2022 року.
Наказом начальника Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради № 03-К від 18 березня 2022 року ОСОБА_1 звільнено з посади директора комунального закладу «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» з 31 березня 2022 року.
Позивач, вважаючи протиправними дії суб`єктів владних повноважень при організації і проведенні конкурсу на заміщення посади директора, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції ухвалено рішення про залишення без задоволення позовних вимог, так як у межах спірних правовідносин не порушено процедури призначення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директорів КЗ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради», з чим не погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, згідно ч. 1 ст. 21 ЗУ «Про культуру», керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу.
При цьому, згідно ч. 1 ст. 21-1 ЗУ «Про культуру», керівником державного чи комунального закладу культури може бути особа, яка має вищу освіту, стаж роботи у сфері культури не менше трьох років, володіє державною мовою та здатна за своїми діловими і моральними якостями, освітнім і професійним рівнем виконувати відповідні посадові обов`язки.
Згідно ч. 2 ст. 21-1 ЗУ «Про культуру», не може бути призначена на посаду керівника державного чи комунального закладу культури особа, яка: за рішенням суду визнана недієздатною або її дієздатність обмежена; має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією; є близькою особою або членом сім`ї керівників органу, що відповідно до статутних документів здійснює управління державним чи комунальним закладом культури, а саме центрального органу виконавчої влади, органу влади Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування (далі - орган управління).
В свою чергу, згідно п. 16 ч. 1 ст. 9 ЗУ «Про забезпечення функціонування української мови як державної», володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов`язків зобов`язані посадові та службові особи підприємств, установ і організацій державної і комунальної форм власності, не визначені в підпунктах 1-15 частини першої цієї статті, крім осіб, які не є громадянами України.
При цьому, згідно ч. 2 ст. 9 ЗУ «Про забезпечення функціонування української мови як державної», володіти державною мовою зобов`язані особи, які претендують на обрання чи призначення на посади, визначені частиною першою цієї статті.
Між тим, згідно ч. 1 ст. 21-2 ЗУ «Про культуру», кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття цієї посади.
Згідно ч. 2 ст. 21-2 ЗУ «Про культуру», конкурсний добір керівника державного чи комунального закладу культури складається з таких етапів:
- оголошення органом управління конкурсу на посаду керівника державного чи комунального закладу культури;
- формування складу конкурсної комісії;
- подання документів кандидатами на посаду керівника державного чи комунального закладу культури;
- добір кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури;
- призначення органом управління керівника державного чи комунального закладу культури.
Згідно ч. 3 ст. 21-2 ЗУ «Про культуру», організацію та проведення конкурсного добору, а також роботу конкурсної комісії забезпечує орган управління.
Згідно ч. 1 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», конкурсна комісія складається з дев`яти членів.
Згідно ч. 2 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», персональний склад конкурсної комісії та зміни до нього (за потреби) затверджує своїм наказом орган управління, що проводить конкурсний добір. Орган управління повинен сформувати персональний склад конкурсної комісії не пізніше 30 днів після оголошення конкурсу на посаду керівника державного чи комунального закладу культури.
Згідно ч. 4 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», у разі проведення конкурсного добору на посаду керівника державного чи комунального закладу культури, яким управляє орган влади Автономної Республіки Крим, місцевий орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, по три кандидатури до складу конкурсної комісії подають члени трудового колективу, громадські організації у сфері культури відповідного функціонального спрямування та орган управління.
Згідно ч. 5 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», кандидатури до складу конкурсної комісії від трудового колективу обираються на загальних зборах трудового колективу.
Згідно ч. 6 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», громадські організації у сфері культури відповідного функціонального спрямування подають по три кандидатури органу управління, який шляхом жеребкування визначає трьох кандидатів до складу конкурсної комісії. Орган управління забезпечує онлайн-трансляцію жеребкування на своєму офіційному веб-сайті.
Згідно ч. 7 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», члени конкурсної комісії мають бути неупередженими та незалежними. Не допускається втручання в діяльність конкурсної комісії будь-яких органів влади, а також учасників конкурсу.
Членами конкурсної комісії можуть бути:
- незалежні фахівці у сфері культури, публічного або бізнес-адміністрування;
- члени професійних, творчих спілок, об`єднань, асоціацій, організацій у сфері культури, зареєстрованих відповідно до закону;
- члени міжнародних об`єднань, асоціацій, організацій у сферах культури.
Згідно ч. 8 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», членом конкурсної комісії не може бути особа, яка:
- за рішенням суду визнана недієздатною або її дієздатність обмежена;
- має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією;
- є близькою особою або членом сім`ї учасника конкурсу чи органу управління;
- є членом трудового колективу закладу культури, на посаду керівника якого проводиться конкурс.
Згідно ч. 10 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», орган управління призначає секретаря конкурсної комісії, який бере участь у засіданнях комісії без права голосу. Секретар веде і зберігає протоколи засідань конкурсної комісії, які підписують усі члени конкурсної комісії.
Згідно ч. 11 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», голова конкурсної комісії обирається членами конкурсної комісії з їх числа та проводить засідання конкурсної комісії.
В свою чергу, згідно ч. 1 ст. 21-4 ЗУ «Про культуру», усі зацікавлені особи можуть взяти участь у конкурсі на посаду керівника державного чи комунального закладу культури.
Згідно ч. 2 ст. 21-4 ЗУ «Про культуру», особа, яка бере участь у конкурсі, упродовж 30 днів з дня оголошення конкурсу подає такі документи:
- заява про участь у конкурсі з наданням згоди на обробку персональних даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
- автобіографія, що містить прізвище, ім`я та по батькові, число, місяць, рік і місце народження, інформацію про громадянство, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), контактний номер телефону та адресу електронної пошти чи іншого засобу зв`язку, відомості про наявність чи відсутність судимості;
- копія документа, що посвідчує особу, копії документів про вищу освіту;
- два рекомендаційні листи довільної форми;
- мотиваційний лист довільної форми.
Зазначені документи надсилаються на поштову та електронну адреси органу управління у встановлений цією частиною строк.
Згідно ч. 3 ст. 21-4 ЗУ «Про культуру», перелік документів, зазначених у частині другій цієї статті, є вичерпним. Особа може надати інші документи, які, на її думку, підтверджують її професійні чи моральні якості.
При цьому, згідно ч. 1 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру», конкурсний добір проводиться публічно.
Згідно ч. 6 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру», на першому засіданні конкурсна комісія розглядає документи, подані кандидатами на посаду керівника державного чи комунального закладу культури, на відповідність кваліфікаційним вимогам. Результати розгляду невідкладно повідомляються кандидатам електронною поштою чи іншим засобом зв`язку, зазначеним в автобіографії.
Згідно ч. 7 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру», особа не допускається до участі в доборі кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури у разі невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21-1 цього Закону, за рішенням конкурсної комісії.
Згідно ч. 11 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру», конкурсна комісія приймає рішення про визначення переможця конкурсу шляхом голосування та оприлюднює його на офіційному веб-сайті органу управління та в інший спосіб. Спосіб голосування визначається рішенням конкурсної комісії.
З іншого боку, згідно ч. 6 ст. 13 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Колегією суддів встановлено, що наказом Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради «Про оголошення конкурсу на посаду директорів комунальних закладів «Публічна бібліотека Ренійської міської ради» та «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» від 13 січня 2022 року № 01-КД оголошено конкурс на посаду директорів КЗ «Публічна бібліотека Ренійської міської ради» та КЗ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради».
При цьому, ОСОБА_1 , яка працювала на посаді директора КУ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради», повідомлено про припинення безстрокових трудових відносин, відповідно до наказу Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради «Про попередження про припинення безстрокових трудових договорів з керівниками комунальних закладів культури Ренійської міської ради» від 13 січня 2022 року № 01-Д.
Крім того, наказом Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради «Про звільнення ОСОБА_1 » від 18 березня 2022 року № 03-К звільнено ОСОБА_1 з посади директора КЗ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради» з 31 березня 2022 року.
В свою чергу, колегія суддів зазначає, що вищезазначені накази Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради не входять до предмету спору у даній справі, а як наслідок колегія суддів не надає правової оцінки доводам апелянта щодо відсутності правових підстав для призначення відповідного конкурсного відбору.
Між тим, ОСОБА_1 , яка реалізувала своє право на участь в конкурсі на посаду керівника КЗ «Історико-краєзнавчого музею Ренійської міської ради», оскаржено наказ Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради від 10 лютого 2022 року № 04-КД «Про створення персонального складу конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради».
В даному випадку, позивач вважає, що при формуванні складу конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора КЗ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради» порушено вимоги ЗУ «Про культуру».
В свою чергу, перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції про залишення без задоволення позовних вимог у відповідній частині, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що кандидатів на посаду керівника комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття вакантної посади.
При цьому, формування та затвердження складу конкурсної комісії, а також роботу конкурсної комісії забезпечує орган управління, яким у межах спірних правовідносин є Відділ культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради.
В свою чергу, конкурсна комісія складається з дев`яти членів, по три кандидатури до складу якої подають члени трудового колективу, громадські організації у сфері культури відповідного функціонального спрямування та орган управління.
Між тим, щодо трьох членів конкурсної комісії, які обрано до складу конкурсної комісії за поданням органу управління та які на момент проведення відповідного конкурсного добору обіймали посади в органі управління, колегія суддів зазначає наступне.
В даному випадку, до складу конкурсної комісії обрано начальника, головного спеціаліста та провідного спеціаліста Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради.
Між тим, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що членом конкурсної комісії не може бути член органу управління, так як робота в органі управління виключає незалежність члена комісії.
Тобто, включення до складу конкурсної комісії начальника, головного спеціаліста та провідного спеціаліста Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради суперечить вимогам ч. 8 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру».
Вказаний висновок колегії суддів відповідає правовій позиції Верховного Суду, що викладена в постанові від 24 жовтня 2023 року (справа № 160/9420/18).
Щодо трьох членів конкурсної комісії, які обрано за квотою громадських організацій у сфері культури, колегія суддів зазначає наступне.
В даному випадку, вищевикладеними вимогами норм матеріального права встановлено, що громадські організації у сфері культури відповідного функціонального спрямування подають по три кандидатури органу управління, який шляхом жеребкування з онлайн-трансляцією визначає трьох кандидатів до складу конкурсної комісії.
При цьому, як вбачається із зібраних матеріалів у справі, від ГО «Ренійське районне болгарське національно-культурне товариство «Отечество» рекомендовано до складу конкурсної комісією одну особу, а саме керівника організації ОСОБА_4 .
Від ГО «Ренійське районне молдавське національно-культурне товариство «Ізвор» рекомендовано до складу конкурсної комісією одну особу, а саме директора організації ОСОБА_5 .
Від ГО «Спілка слов`янських письменників України» рекомендовано поетесу і громадського діяча ОСОБА_6 .
Тобто, в порушення вищевикладених вимог ч. 6 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», громадськими організаціями у сфері культури подано по одній, а не по три кандидатури на посаду члена конкурсної комісії.
З іншого боку, органом управління, без проведення жеребкування з онлайн-трансляцію жеребкування на своєму офіційному веб-сайті, включено трьох запропонованих кандидатів до складу конкурсної комісії, чим також порушено вимоги ч. 6 ст. 21-3 ЗУ «Про культуру».
Щодо трьох членів конкурсної комісії, які обрано за квотою трудового колективу, колегія суддів зазначає наступне.
Так, 01 лютого 2022 року КЗ «Центр культури і дозвілля» Ренійської міської ради проведено загальні збори трудового колективу, що підтверджується протоколом № 2.
На відповідних зборах обрано трьох членів конкурсної комісії, а саме: директора КП «Центр культури і дозвілля» Ренійської міської ради ОСОБА_7 , балетмейстера фольклорного ансамблю пісні та танцю «Сєвда Гюлю» ОСОБА_8 , завідуючу Ренійської філії КП «Центр культури і дозвілля» Ренійської міської ради Александрову С.В.).
При цьому, як вбачається з листа КЗ «Центр культури і дозвілля» Ренійської міської ради № 08 від 16 лютого 2023 року, дві особи, які приймали участь у зборах трудового колективу, не перебували у трудових відносинах з відповідним закладом.
Вказане порушення встановлене судом першої інстанції та його існування не заперечується органом управління.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що при формуванні складу конкурсної комісії порушено вимоги ст. 21-3 ЗУ «Про культуру», а тому колегія суддів вважає протиправним оскаржуваний наказ Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради від 10 лютого 2022 року № 04-КД.
З іншого, враховуючи нелегітимність складу конкурсної комісії, колегія суддів вважає, що прийняте відповідною комісією рішення про обрання переможця конкурсного відбору, що викладено в протоколі засідання конкурсної комісії від 16 березня 2022 року № 3, також є протиправним.
Крім того, при формуванні висновку про протиправність рішення конкурсної комісії про обрання переможцем конкурсного добору ОСОБА_9 , колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, з аналізу вищевикладених вимог ч. 1 ст. 21-1 ЗУ «Про культуру» вбачається, що керівником комунального закладу культури може бути особа, яка володіє державною мовою.
Крім того, обов`язок володіти державною мовою, для осіб, які претендують на обрання чи призначення на посади підприємств, установ і організацій комунальної форм власності, передбачений ч. 2 ст. 9 ЗУ «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
При цьому, згідно ч. 2 ст. 21-1 ЗУ «Про культуру», не може бути призначена на посаду керівника комунального закладу культури особа, яка має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією.
В свою чергу, з вимог ч. 7 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру» вбачається, що за рішенням конкурсної комісії особа не допускається до участі в доборі кандидатів на посаду керівника комунального закладу культури у разі невідповідності вимогам, зазначеним у ст. 21-1 ЗУ «Про культуру».
Тобто, перед допуском особи до участі у конкурсі на посаду керівника комунального закладу, конкурсній комісії необхідно переконатись у відповідності кандидатів вимогам ст. 21-1 ЗУ «Про культуру».
Між тим, як вбачається із наданих представником органу управління пояснень, ОСОБА_9 не надано до участі документів, підтверджуючих володіння державною мовою, а також документів, підтверджуючих відсутність судимості за вчинення кримінального правопорушення та відсутність факту накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією, до початку конкурсного відбору.
При цьому, колегія суддів враховує, що ч. 2 ст. 21-4 ЗУ «Про культуру» не містить зазначених документів у переліку обов`язкових документів, необхідних для участі у конкурсному доборі.
Проте, як зазначено вище, обов`язок дослідження відповідних документів, для прийняття рішення про допуск особи до участі у конкурсному відборі, передбачено вищевикладеними положеннями ч. 7 ст. 21-5 ЗУ «Про культуру» та ЗУ «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Тому, за наслідком комплексного аналізу вищевикладених вимог законодавства, колегія суддів вважає, що ОСОБА_9 помилково допущено до участі у конкурсному доборі, без перевірки останньої на відповідність вимогам ст. 21-1 ЗУ «Про культуру» до початку конкурсного відбору.
В свою чергу, вимоги позивача про зобов`язання Відділ культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради припинити трудові відносини з новим директором КУ «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради», колегія суддів вважає передчасними, так як під час розгляду справи судом не встановлено обставин, що свідчатимуть про те, що суб`єкт владних не припинить трудових відносин з новим директором комунального закладу культури, якого обрано з порушенням вимог ЗУ «Про культуру», або не оголошуватиме нового конкурсного добору на посаду керівника відповідного комунального закладу культури за наслідками розгляду цієї справи.
Вказаний висновок колегії суддів відповідає правовій позиції Верховного Суду, що викладена в постанові від 24 жовтня 2023 року (справа № 160/9420/18).
З іншого боку, з урахуванням кількості доводів та пояснень, що відображені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі «Трофимчук проти України» ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Деякі аргументи не можуть бути підставою для надання детальної відповіді на такі доводи.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що за наслідком розгляду даної справи належним чином надано правову оцінку основним доводам апеляційної скарги, а як наслідок вважає за необхідне скасувати рішення суду першої інстанції, з прийняттям у справі нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Між тим, враховуючи обраний колегією суддів спосіб відновлення порушених прав позивача, колегія суддів вважає за необхідне відмовити у задоволенні клопотання позивача про необхідність встановлення судового контролю у даній справі.
В свою чергу, за наслідком скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог, колегія суддів вважає за необхідне здійснити розподіл понесених позивачем судових витрат та стягнути з Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради на користь позивача понесені витрати зі сплати судового збору, у загальній сумі 4962,00 грн.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 червня 2023 року скасувати, з ухваленням у справі нового рішення про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Визнати протиправним та скасувати наказ Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради «Про створення персонального складу конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради» від 10 лютого 2022 року № 04-КД.
Визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного добору на посаду директора комунального закладу «Історико-краєзнавчий музей Ренійської міської ради» про визначення переможця конкурсу, що зафіксовано протоколом № 3 від 16 березня 2022 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу культури, туризму, молоді та спорту Ренійської міської ради на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати зі сплати судового збору, загальним розміром 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом 30 днів до Верховного Суду.
Суддя-доповідач О.В. ЯковлєвСудді О.В. Єщенко А.В. Крусян
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114597424 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні