ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2023 року Справа № 160/19643/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіОлійника В. М. за участі секретаря судового засіданняДовгополої Т.В. за участі: представника позивача представника відповідача Сомсікова К.В. Перекорінського І.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання нечинним нормативно-правового акта, -
ВСТАНОВИВ:
04 серпня 2023 року представник товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, в якій просить:
визнати протиправним та нечинним окреме положення Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, а саме вимогу щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві;
зобов`язати Дніпропетровську облдержадміністрацію слова «та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві», з пункту 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року, виключити.
В обґрунтування позову представник позивача зазначив, що на виконання частини першої статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», Дніпропетровською облдержадміністрацією затверджено, та у відповідності з вимогами частини першої статті 8 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та частини четвертої статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», на офіційному сайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації розміщено в електронній формі Інформаційну картку адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами».
У частині 2 пункту 9 «Вичерпного переліку документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, зокрема документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
Однак, на думку представника позивача, подача вказаного звіту не передбачена чинним законодавством, зокрема, частиною 3 статті 11-1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" вважає, що затвердження Інформаційної картки, у якій вимагаються документи, подання яких не передбачено чинним законодавством, призводить до порушень законних прав та інтересів суб`єкта господарювання, у зв`язку з чим виникає необхідність визнання протиправними та нечинними окремих положень Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року, а саме вимогу щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, що стало підставою для звернення представником позивача до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04 серпня 2023 року для розгляду адміністративної справи №160/19643/23 визначено суддю Олійника В.М.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" залишено без руху та надано час протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року, з урахування усунення недоліків позовної заяви, адміністративну справу прийнято до провадження суддею Олійником В.М., розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено дату підготовчого засідання.
07 вересня 2023 року на адресу суду через систему "Електронний суд" від представника Дніпропетровської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву вх.№20622/23, в якому представник відповідача заперечує проти позовних вимог та вважає їх такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно зі статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу на викиди, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг за погодженням з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 №277 було затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.
Наказом Міндовкілля від 19.05.2022 року №202 внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", згідно яким звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 року №108.
Тобто, посилання представника позивача в позові щодо відсутності вимог Закону України «Про охорону атмосферного повітря» про надання звіту для отримання адміністративної послуги не відповідають дійсності, адже наявні підзаконні нормативні акти.
Представник відповідача вважає, що оскаржувана картка адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами» затверджена посадовою особою облдержадміністрації в межах повноважень, в порядку та в спосіб передбачений законодавством та з метою, з якою дані повноваження були надані.
З урахуванням викладеного, представник відповідача просив відмовити в задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп".
11 вересня 2023 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив вх.№77617/23, в якій представник вважає доводи представника відповідача необґрунтованими, з урахуванням наступного.
У відзиві на позовну заяву від 06.09.2023 року №15-771/0/139-23 відповідач посилається на частини 1 та 2 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», зазначивши, що департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації приведено у відповідність до типової інформаційної картки, яка затверджена наказом Міндовкілля від 02.08.2022 року №277, Інформаційну картку адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами».
Проте, частиною 1 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» встановлено, що суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна та технологічна картки, а в разі якщо суб`єктом надання є посадова особа - органом, якому вона підпорядковується.
Частиною 2 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» встановлено, що інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.
Відповідач, на думку представника позивача, помиляється, що вимоги частини 2 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» розповсюджуються на нього, зазначивши, що типова інформаційна картка, яка затверджена наказом Міндовкілля від 02.08.2022 №277, є обов`язковим підґрунтям й законною підставою для затвердження Інформаційної картки.
Враховуючи висновки Конституційного Суду України, за підсумками аналізу статей 19, 92, 118-120, 151-2 Конституції України, Законів України «Про центральні органи виконавчої влади», «Про місцеві державні адміністрації», постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», а також Положень про структурні підрозділи облдержадміністрації, що затверджені розпорядженнями голови Дніпропетровської облдержадміністрації від 20.07.2022 №Р-144/0/3-22 та №Р-144/0/3-22, законом не визначено, що Дніпропетровська облдержадміністрація (облвійськадміністрація) або Департамент екології мають статус територіального органу будь-якого центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу.
Таким чином, при розробці та затверджені Інформаційної картки, в частині визначення переліку документів, необхідних для отримання Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, відповідач має посилатися, виключно на норми законів України, у відповідності до частини першої статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» та статті 11-1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Наказ Міндовкілля від 02.08.2022 року №277, відповідно до чинного законодавства, для відповідача носить лише рекомендаційний характер.
З урахуванням викладеного, представник позивача просив задовольнити позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2023 року клопотання представника Дніпропетровської обласної державної адміністрації про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - задоволено та вирішено:
Залучити до участі в адміністративній справі №160/19643/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 38752461).
04 жовтня 2023 року на адресу суду через систему "Електронний суд" надійшли заперечення вх.№23355/23, в яких представник відповідача заперечує проти доводів викладених представником позивача у відповіді на відзив, з огляду на таке.
Рішення Конституційного Суду України від 25.12.2003 року №21-рп/2003, на яке посилається позивач у своєму відзиві, стосується Київської міської державної адміністрації та фактично вирвано з контексту, адже місто Київ є столицею - містом зі спеціальним статусом.
Так, в рішенні Конституційного Суду України від 25.12.2003 року №21-рп/2003 зазначено «1.1 Київська міська державна адміністрація є єдиним в організаційному відношенні органом, який виконує функції виконавчого органу Київської міської ради та паралельно функції місцевого органу виконавчої влади.
З питань, віднесених до відання місцевого самоврядування, цей орган підзвітний і підконтрольний Київській міській раді, а з питань здійснення повноважень у сфері виконавчої влади - Кабінету Міністрів України
Київську міську державну адміністрацію має очолювати лише особа, обрана Київським міським головою, яка Президентом України призначається головою Київської міської державної адміністрації. Як голова Київської міської державної адміністрації Київський міський голова з питань здійснення виконавчої влади є відповідальним перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітним і підконтрольним Кабінету Міністрів України.»
Водночас, діяльність Дніпропетровської обласної державної адміністрації, її структура та напрями діяльності визначені Конституцією України, Законами України, зокрема Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та низкою підзаконних нормативних актів.
Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 №887.
Вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації. Основним завданням структурного підрозділу є забезпечення реалізації державної політики у визначеній одній чи кількох галузях на відповідній території.
Відповідно до Положення про Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації в новій редакції, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 20.07.2022 року №Р-143/0/3-22, пунктом 1 зазначається, що Департамент утворюється головою облдержадміністрації, входить до її складу і в межах Дніпропетровської області забезпечує виконання покладених на нього завдань.
Зокрема, у пункті 6 Типового положення серед завдань, які відповідно до визначених галузевих повноважень виконує структурний підрозділ, передбачено надання адміністративних послуг та здійснення передбачених законом галузевих повноважень.
Також, відповідно до пункту 21 Положення Департамент утворений як юридична особа публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
Представник відповідача вважає, що доводи представника позивача стосовно делегування повноважень голови облдержадміністрації Департаменту є безпідставними, адже останній є окремим структурним підрозділом для забезпечення реалізації на території області державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в тому числі і шляхом надання адміністративних послуг, видачі дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
На думку представника відповідача, доводи позивача є неправомірними та такими, що ґрунтуються виключно на суб`єктивному тлумаченні норм чинного законодавства.
06 жовтня 2023 року на адресу суду від Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації надійшли додаткові пояснення вх.№85301/23, в яких представник третьої особи, ознайомившись з доводами та аргументами, викладеними в позовній заяві, з метою реалізації процесуальних прав, вважає за необхідне надати наступні пояснення.
Листом Міндовкілля від 03.08.2022 року №25/7-14/9983-22, зареєстрованим в обласній військовій адміністрації 04.08.2022 року за №5136/0/535-22, копію вищевказаного наказу було направлено обласним військовим адміністраціям для використання в роботі та приведення у відповідність власних розпорядчих документів, якими затверджена інформаційна картка адміністративної послуги з видачі Дозволу.
Так, Департаментом, який в своїй діяльності керується, у тому числі, наказами Міндовкілля (пункт 3, пункт 4 Положення про Департамент в новій редакції, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 20.07.2022 №Р-143/0/3-22), було вжито заходів щодо приведення Інформаційної картки адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами" у відповідність до типової, затверджено заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації 12.08.2022 року, розміщено на сайті облдержадміністрації та направлено до Центру надання адміністративних послуг м.Дніпра.
Також, наказом Міндовкілля від 19.05.2022 року №202 було внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7, згідно з якими в пункті 1.6 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві передбачено, що: «звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 року №108, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2006 року за №341/12215».
Відповідно до наказу Міндовкілля від 27.06.2023 року №448 "Про затвердження Інструкції про вимоги до оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.08.2023 за №1475/40531 визнаються такими, що втрачають чинність: наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві" та наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 09.03.2006 року №108 "Про затвердження Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підриємців".
Разом з тим, Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Таким чином, після набрання Наказом чинності, уповноваженими органами будуть вживатись відповідні заходи щодо приведення у відповідність типової інформаційної картки адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди та на її виконання - Інформаційної картки адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", з урахуванням вказаних змін.
18 жовтня 2023 року на адресу суду від представника Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації надійшло клопотання вх.№89116/23, в якому представник третьої особи просив суд врахувати надані письмові пояснення при розгляді справи.
Останнє судове засідання по справі відбулось 19 жовтня 2023 року о 14 годині 00 хвилин.
У судове засідання прибув представник позивача, який просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
У судове засідання також прибув представник відповідача, який просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
У судове засідання представник третьої особи не прибув, звернувшись на адресу суду 18 жовтня 2023 року з клопотанням про розгляд справи без його участі, крім того, просив відмовити в задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп".
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" - позивач, код ЄДРПОУ 40248539, місце знаходження: вул. Леоніда Стромцова, буд.3, кв. 59, місто Дніпро, 49000.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" відповідно до даних з відкритих джерел здійснює діяльність за кодом КВЕД:
72.19 - дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (основний);
28.29 - виробництво інших машин і устаткування загального призначення;
33.20 - установлення та монтаж машин і устаткування;
43.22 - монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;
71.12 - діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
74.90 - інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.
Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 №277 було затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.
Листом від 03.08.2022 №25/7-14/9983-22, зареєстрованим обласною військовою адміністрацією 04.08.2022 за №5136/0/535-22, Міндовкілля направило вищезазначений наказ обласним військовим адміністраціям для використання в роботі та приведення у відповідність власних розпорядчих документів, якими затверджена інформаційна картка адміністративної послуги з видачі Дозволу.
Так, у пункті 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, а саме:
1. Заява суб`єкта господарювання про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на ім`я директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації згідно з Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
2. Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
3. Відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян.
4. Відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля.
5. Повідомлення обласної державної адміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб`єкту господарювання дозволу на викиди.
Наказом Міндовкілля від 19.05.2022 №202 внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", згідно яким звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 року №108.
Дніпропетровською облдержадміністрацією затверджено, та у відповідності з вимогами частини першої статті 8 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та частини четвертої статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», на офіційному сайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації розміщено в електронній формі Інформаційну картку адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами».
У частині 2 пункту 9 «Вичерпного переліку документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, зокрема документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
Таким чином, за положеннями інформаційної картки вимагається подача звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
З матеріалів позовної заяви судом вбачається, що, на думку представника позивача, подача вказаного звіту не передбачена чинним законодавством, зокрема, частиною 3 статті 11-1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" вважає, що затвердження Інформаційної картки, в якій вимагаються документи, подання яких не передбачено чинним законодавством, призводить до порушень законних прав та інтересів суб`єкта господарювання, є наслідком протиправності вимоги щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, у зв`язку з чим представник позивача звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
У відповідності до положень статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Конституцією України та Законом України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що обласна державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади та входить до системи виконавчої влади.
Згідно зі статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу на викиди, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг за погодженням з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відноситься до документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг" (зі змінами) та спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 09.09.2022 року №Р-150/0/3-22/1-9/9-р "Про внесення змін до спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 29 вересня 2016 року №Р-670/0/-16/707-р" видача/анулювання Дозволів здійснюється через центри надання адміністративних послуг м.Дніпра, в рамках дії Закону України "Про адміністративні послуги".
Так пунктами 1 та 2 статті 8 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки. Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.
Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 року №277 було затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.
Листом від 03.08.2022 року №25/7-14/9983-22, зареєстрованим обласною військовою адміністрацією 04.08.2022 року за №5136/0/535-22, Міндовкілля направило вищезазначений наказ обласним військовим адміністраціям для використання в роботі та приведення у відповідність власних розпорядчих документів, якими затверджена інформаційна картка адміністративної послуги з видачі Дозволу (копія додається).
У свою чергу, департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації було приведено у відповідність до типової інформаційної картки Інформаційну картку адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яку затверджено заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації 12.08.2022 року, в подальшому розміщено на сайті облдержадміністрації та направлено до Центра надання адміністративних послуг м. Дніпра.
Також, наказом Міндовкілля від 19.05.2022 року №202 внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", згідно яким звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 року №108.
Щодо суб`єкта надання адміністративних послуг відповідно до Закону України "Про адміністративні послуги", суд виходить з наступного.
Згідно до положень статті 11-1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", видача (відмова у видачі) дозволу на викиди здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг протягом двадцяти робочих днів з дня надходження заяви та документів, необхідних для його видачі, безоплатно відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про адміністративні послуги" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону;
2) суб`єкт звернення - фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг;
3) суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.
Положеннями частини 2 статті 5 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що адміністративні послуги визначаються виключно законом.
Крім того, пунктом 82 додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року №523 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.10.2017 року №782-р) визначено, що до адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, включено також видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Тобто, видача дозволу на викиди забруднюючих речовин є адміністративною послугою, яка надається дозвільним органом. Видача дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктам господарювання, об`єкти яких належать до другої та третьої групи, здійснюється обласними державними адміністраціями.
Водночас, організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій врегульовано Законом України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року, відповідно до статті 1 якого, виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці, серед іншого, забезпечують виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня.
Згідно статті 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій. У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.
Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпунктів 1, 4-1 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій: очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень; затверджують положення про апарат місцевої державної адміністрації та положення про її структурні підрозділи.
Статтею 42 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток. Структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня.
Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 року №887 (Типове положення), пунктом 1 якого встановлено, що структурний підрозділ місцевої держадміністрації утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.
Відповідно до пунктів 3, 4, 5 Типового положення, структурний підрозділ в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженнями голови місцевої держадміністрації, а також положенням про структурний підрозділ.
Вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації.
Основним завданням структурного підрозділу є забезпечення реалізації державної політики у визначеній одній чи кількох галузях на відповідній території.
Серед завдань, які відповідно до визначених галузевих повноважень виконує структурний підрозділ, - надає адміністративні послуги; здійснює передбачені законом галузеві повноваження (підпункти 3 та 28 пункту 6 Типового положення).
Так, Департамент екології та природних ресурсів утворено розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
Розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 20.07.2022 року №Р-143/0/3-22 затверджено Положення про Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації у новій редакції, п.1 якого визначено, що Департамент утворюється головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на нього завдань.
Пунктом 4 Положення №103 передбачено основні завдання Департаменту, серед яких забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ).
Відповідно до підпунктів 5.8, 5.12 пункту 5 Положення №103 Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень і в межах компетенції надає адміністративні послуги; видає в установленому порядку дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Таким чином, доводи позивача, що Департамент екології та природних ресурсів, який утворено в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації, не є повноважним органом, є помилковими.
Щодо включення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві до пункту 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року.
Відповідно до статті 31 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та статті 4 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" нормування у галузі охорони атмосферного повітря проводиться з метою встановлення комплексу обов`язкових норм, правил, вимог щодо охорони атмосферного повітря від забруднення.
Відповідно Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року №302, суб`єкт господарювання, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, у тому числі проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.
Інвентаризація проводиться для стаціонарних джерел викидів, через які в атмосферне повітря надходять забруднюючи речовини, що здійснюють забруднення атмосферного повітря.
Обсяг інвентаризації викидів згідно пункту 1.5 Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 року № 7, визначається залежно від поставленої мети у відповідності з вимогами законодавчих актів та нормативних документів по даному питанню.
Наказом Мінприроди від 10.02.1995 року №7 затверджено Інструкцію про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, яка містить в собі методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей.
Відповідно до пункту 1.3 Інструкції, застосування даної Інструкції обов`язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об`єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами, які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності.
У вказаній Інструкції також викладені вимоги до порядку проведення Інвентаризації та представлення її в Мінприроди, обласні державні адміністрації, тощо, а також вимоги до оформлення звіту по проведенню Інвентаризації.
З урахуванням викладеного, суд погоджується з доводами представника відповідача в частині, що звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл.
Приймаючи рішення в справі, суд, насамперед, враховує, що Інформаційна картка адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, розроблена на підстав вимог наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) від 02.08.2022 №277, яким затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.
Суд вважає, що вказаний наказ міністерства є підзаконним нормативно-правовим актом і є обов`язковим для відповідача, третьої особи та суб`єктів господарювання.
Суд враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява №65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (Заява №63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів правомірність своїх дій, натомість, позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованим підстав для відмови в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп".
Щодо розподілу судових витрат, суд виходить із наступного.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду з позовною заявою сплачено суму судового збору в розмірі 5368,00 грн., що документально підтверджується квитанцією до платіжної інструкції АТ "Таскомбанк" №32528798800007466218 від 03 серпня 2023 року.
У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст.241-246, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання нечинним нормативно-правового акта відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення суду складений 30 жовтня 2023 року.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114656012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні