Рішення
від 07.11.2023 по справі 480/7252/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 листопада 2023 року Справа № 480/7252/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/7252/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок"

до Державної служби геології та надр України

про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" з позовною заявою до Державної служби геології та надр України, в якій просить:

- зобов`язати Державну службу геології та надр України видати Товариству з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що на підставі свідоцтв про право власності на нерухоме майно від 05.04.2014 № 20068823, від 05.04.2014 № 20069040, від 05.04.2014 № 20068730, від 05.04.2014 № 20068598, від 04.04.2014 № 20023571, від 05.04.2014 № 20068511, від 05.04.2014 № 20068417, Товариство з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок (надалі по тексту ТОВ Токарівський пісок або позивач) є власником семи земельних ділянок, розташованих на території Бездрицької (Токарівської) сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, всього загальною площею 10,6417 га, кадастрові номери: 5924788300:05:005:1073, 1074, 1080, 1081, 1082, 1085, 1268.

Цільове призначення даних земельних ділянок - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.

Згідно Статуту товариства, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, одним із основних видів економічної діяльності товариства є добування піску, гравію, глин і каоліну (код згідно КВЕД - 08.12).

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадрах від 22.01.2015 № 3302 ТОВ Токарівський пісок, зокрема, затверджено станом на 01.01.2015 балансові запаси піску місцевого значення Східної ділянки Токарівського-2 родовища.

Державним науково-виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України ТОВ Токарівський пісок надана довідка від 28.01.2015 № 02/302-0145 про залишкові запаси корисної копалини за даними Державного балансу.

Листом від 03.03.2015 № 108/02 Державна комісія України по запасах корисних копалин при Держгеонадрах повідомила позивача, що вказаний протокол від 22.01.2015 № 3302 уведений в дію Держгеонадрами відповідно до протоколу засідання Робочої групи з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин від 11.02.2015 № 31.

Отже, позивач вважає, що на підставі вказаних документів та згідно вимог пп. 1 п. 8 Порядку № 615 ТОВ Токарівський пісок має право на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску без проведення аукціону.

Пунктом 8 Порядку № 615 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. у заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

На виконання даної норми, ТОВ Токарівський пісок подало до Держгеонадр повний пакет документів (заяву з додатками), що підтверджується описом вкладення у цінний лист від 19.06.2017, фіскальним чеком пошти від 19.06.2017, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Крім цього, відповідно до пункту 9 Порядку № 615 у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

За правилами пункту 8 цього Порядку рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.

У справі № 818/1384/17 судами встановлено, що 12.07.2017 відповідачем направлено запити щодо погодження відповідними суб`єктами надання позивачу спеціального дозволу. Станом на час звернення позивача до суду 26.09.2017 не були надані усі необхідні погодження і строк розгляду заяви про надання спеціального дозволу не закінчився.

Також позивач зазначив, що Мінприроди погодило надання ТОВ Токарівський пісок надр у користування, що підтверджується листом Мінприроди від 26.09.2017 № 5/4-11/8323-17.

Щодо погодження Сумською районною радою позивач зауважив, що у поясненнях Держгеонадр, зазначених в її касаційній скарзі № 04-1061 від 25.06.2018 по справі № 818/1384/17 зазначено: На підставі викладеного Держгеонадрами 12.07.2017 Вих. № 15138/03/12-17 був направлений запит до Сумської районної ради щодо надання погодження на користування надрами ТОВ Токарівський пісок.

Згідно з абзацом 8 пункту 8 Порядку № 615, у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Станом на дату подання адміністративного позову ТОВ Токарівський пісок, термін у 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу, ще не минув та спливає 12.10.2017.

Відповідно до абзацу 20 пункту 8 цього Порядку № 615, рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.

Сумська районна рада не прийняла жодного рішення щодо надання/ненадання погодження на користування надрами ТОВ Токарівський пісок, а отже, згідно абзацу 8 пункту 8 Порядку № 615 з 13.10.2017 вважається, що надання дозволу нею погоджено.

Таким чином, станом на 13.10.2017 ТОВ Токарівський пісок мало всі погодження, передбачені Порядком № 615.

Крім цього, у постанові Верховного Суду від 31.05.2021 по справі № 818/1384/17 зазначено, що за правилами пункту 8 цього Порядку рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку. Таким чином, оскільки всі необхідні погодження, передбачені пунктом 9 Порядку №615, були отримані ТОВ Токарівський пісок 13.10.2017, то протягом 30 днів до 11.11.2017 (включно) Держгеонадра зобов`язане було прийняти рішення про надання дозволу ТОВ Токарівський пісок, проте, таке рішення до цих пір не прийняте Держгеонадрами.

Оскільки Держгеонадра, яке зобов`язана була надати ТОВ Токарівський пісок спеціальний дозвіл на користування надрами до 11.11.2017 (включно), такого дозволу не надала, тому, у відповідності до ст. 1, ч. 6 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності з 25.11.2017 ТОВ Токарівський пісок має право провадити видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області без спеціального дозволу на користування надрами за принципом мовчазної згоди.

Разом з тим, слід зазначити, що згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, виходячи із вказаного, наявність у ТОВ Токарівський пісок з 25.11.2017 права провадити видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища без спеціального дозволу на користування надрами за принципом мовчазної згоди згідно наведених норм, не позбавляє Держгеонадра від виконання, покладеного на неї Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності, Кодексом України про надра і Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, обов`язку по видачі ТОВ Токарівський пісок спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області.

Крім того, наявність у ТОВ Токарівський пісок з 25.11.2017 права провадити видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища без спеціального дозволу на користування надрами за принципом мовчазної згоди згідно наведених норм, не позбавляє ТОВ Токарівський пісок обов`язку отримати та мати в наявності спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 23.03.2017 № К/800/28073/16.

Верховний Суд у постанові від 31.05.2021 по справі № 818/1384/17 дійшов висновку про те, що принцип мовчазної згоди може бути застосовано за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.

Позивач зауважив, що суб`єктом господарювання - ТОВ Токарівський пісок дотримані всі вимоги законодавства щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами, тобто, при отриманні цього спеціального дозволу ТОВ Токарівський пісок ніде не відступило від Закону.

Також позивач зауважив, що у суб`єкта владних повноважень - Держгеонадр відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням ТОВ Токарівський пісок щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами, оскільки поданий ТОВ Токарівський пісок 27.06.2017 до Держгеонадр повний пакет документів є законним і знаходиться в Держгеонадрах.

Також факт того, що позивач за принципом мовчазної згоди отримав рішення відповідача про провадження планованої діяльності, чітко підтверджується повідомленням про початок роботи № 23-01/1 від 23.01.2019, яким ТОВ Токарівський пісок повідомило Держгеонадра про те, що з 13.02.2019 ТОВ Токарівський пісок почне здійснювати роботи з видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області за принципом мовчазної згоди.

Від Держгеонадр на адресу ТОВ Токарівський пісок не надходило жодних заперечень стосовно зазначеного вище.

Отже, позивач за принципом мовчазної згоди отримав рішення відповідача про провадження планованої діяльності і це є юридичним фактом, який не може бути змінено або припинено згідно роз`яснень Державної регуляторної служби України від 07.07.2015.

Крім цього, на виконання листа Держгеонадр від 11.09.2019 № 18843/01/12-19 та інформаційного звіту Українського державного геологорозвідувального інституту від 27.08.2019 № КД0811-59 ТОВ Токарівський пісок повністю сплатило Держгеонадра збір в розмірі 69 167 гривень за надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області, що чітко підтверджується платіжним дорученням від 05.09.2019 № 204, тобто, ТОВ Токарівський пісок уже викупило у Держгеонадр цей спеціальний дозвіл.

Враховуючи ті факти, що на даний час в Держгеонадрах знаходиться повний законний пакет документів (заява ТОВ Токарівський пісок з додатками), на даний час ТОВ Токарівський пісок має всі погодження, передбачені Порядком № 615, на даний час позивач за принципом мовчазної згоди має рішення відповідача про провадження планованої діяльності, і позивач уже повністю сплатив збір в розмірі 69 167 гривень за надання спеціального дозволу на користування надрами, а також враховуючи той факт, що питання щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області уже двічі було предметом судового розгляду у справах № 818/1537/16 та № 818/1384/17 і відповідач усіляко ухиляється від надання позивачу цього дозволу, тому позивач вважає, що в даному конкретному випадку найбільш ефективним способом захисту порушених прав позивача є чітке зобов`язання Державної служби геології та надр України видати Товариству з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області.

Ухвалою суду від 17.07.2023 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

03.08.2023 відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому заперечуючи проти позовних вимог, зазначив наступне.

Товариству з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок було надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 12.09.2019 № 6368 (далі - Дозвіл) з метою видобування піску Токарівського-2 родовища в Сумській області.

Так, ТОВ Токарівський пісок вже зверталось до суду із позовом щодо зобов`язання вчинити певні дії, а саме: зобов`язати Державну службу геології та надр України видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області.

Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 31.05.2021 року по справі № 818/1384/17, касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено. Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.05.2018 скасовано. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок до Державної служби геології та надр України про зобов`язання вчинити дії відмовлено.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

У постанові Верховного Суду досліджено було питання принципу мовчазної згоди та надано наступний висновок. У справі № 826/9746/17 Верховний Суд дійшов висновку, що принцип мовчазної згоди може бути застосовано за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.

Позивачем у цій справі не було надано відповідачу усіх передбачених Порядком №615 документів, строки розгляду заяви про надання спеціального дозволу не спливли, в зв`язку з чим у позивача не виникло право на здійснення господарської діяльності внаслідок застосування принципу мовчазної згоди, а отже й не було підстав для задоволення позову.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2022 року заяву Державної служби геології та надр України про поворот виконання судового рішення у справа № 818/1384/17 задоволено.Допущено поворот виконання постанови Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 у адміністративній справі № 818/1384/17 шляхом скасування Наказу Державної служби геології та надр України №282 від 16.08.2019 "Про надання спеціального дозволу на користування надрами" та анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6368 від 12.09.2019, наданого ТОВ "Токарівський пісок".

Також відповідач зазначив, що станом на 25.07.2023 року у Відділі використання надр та забезпечення виконання процедур надання спеціальних дозволів відсутня заява підприємства з доданими до неї документами на отримання Дозволу. Адже листом від 27.10.2016 № 20154/13/12-16 заяву із доданими документами ТОВ Токарівський пісок було повернуто.

Враховуючи зазначене просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Крім цього, у відзиві відповідач посилається на пропуск підприємством строку звернення до суду (а.с. 98-103).

Ухвалою суду від 18.08.2023 позовну заяву Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" про зобов`язання вчинити дії залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків поданої позовної заяви - протягом 10 днів з моменту отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду з даною позовною заявою, у якій зазначити поважні причини пропуску такого строку та надати докази поважності причин пропуску такого строку.

У відповіді на відзив на позовну заяву позивач не погоджується з доводами відповідача та просить позовні вимоги задовольнити (а.с. 125-129).

Ухвалою суду від 28.09.2023 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" про поновлення строку звернення до суду з даним позовом задоволено. Поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" строк звернення до адміністративного суду із позовом до Державної служби геології та надр України про зобов`язання вчинити дії. Продовжено розгляд даної справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що позивач є власником земельних ділянок на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області, є власником земельних ділянок, розташованих на території Бездрицької (Токарівської) сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, всього загальною площею 10,6417 га, кадастрові номери: 5924788300:05:005:1073, 5924788300:05:005:1074, 5924788300:05:005:1080, 5924788300:05:005:1081, 5924788300:05:005:1082, 5924788300:05:005:1085, 5924788300:05:005:1268 (а.с.49-55).

Цільове призначення даних земельних ділянок - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.

Згідно Статуту товариства, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, одним із основних видів економічної діяльності товариства є добування піску, гравію, глин і каоліну (код згідно КВЕД - 08.12) (а.с.32-38).

Позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами про отримання спеціального дозволу (ліцензії) на право користування надрами.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі № 818/1537/16 визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства екології та природних ресурсів № 329 від 06.09.2016 в частині відмови у погодженні надання ТОВ Токарівський пісок надр у користування, зобов`язано повторно розглянути та надати погодження на користування надрами. Визнано протиправною та скасовано відмову Держгеонадра у наданні ТОВ Токарівській пісок спеціального дозволу на користування надрами в межах східної ділянки Токарівського-2 (а.с.14-20).

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 постанова Сумського окружного адміністративного суду залишена без змін.

Листом від 19.06.2017 ТОВ Токарівський пісок повідомлено Державній службі геології та надр України про погодження надання надр у користування Сумською районною радою Сумської області рішенням від 17.03.2015 (а.с.21-25).

22.07.2016 ТОВ «Токарівський пісок» подано до Державної служби геології та надр України заяву про отримання спеціального дозволу (ліцензії» на право користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області (а.с. 26).

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 у справі № 818/1384/17 зобов`язано Державну службу геології та надр України видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області на строк 15 років (посилання на рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень -https://reyestr.court.gov.ua/Review/71072872).

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.05.2018 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишено без задоволення, постанову Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017р. по справі № 818/1384/17 залишено без змін (посилання на рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень -https://reyestr.court.gov.ua/Review/74287683).

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31.05.2021 касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено. Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.05.2018 скасовано. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок до Державної служби геології та надр України про зобов`язання вчинити дії відмовлено (посилання на рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень -https://reyestr.court.gov.ua/Review/97284117).

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 01.02.2022, яка залишена без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, заяву Державної служби геології та надр України про поворот виконання судового рішення у справа № 818/1384/17 задоволено. Допущено поворот виконання постанови Сумського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 у адміністративній справі № 818/1384/17 шляхом скасування Наказу Державної служби геології та надр України №282 від 16.08.2019 "Про надання спеціального дозволу на користування надрами" та анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6368 від 12.09.2019, наданого ТОВ "Токарівський пісок" (посилання на рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень - https://reyestr.court.gov.ua/Review/103020286).

Крім цього, постановою Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017, визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 06 вересня 2016 року № 329 в частині відмови у погодженні надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" надр у користування з метою видобування піску в межах східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області і зобов`язати повторно розглянути та надати погодження на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" в установленому законодавством України порядку та встановлені строки. Визнано протиправною та скасовано відмову Державної служби геології та надр України, викладену в листі № 20154/13/12-16 від 27 жовтня 2016 року, у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області (а.с. 14-20, 21-25).

Відповідачем не подано жодних доказів повторного розгляду заяви від 22.07.2016 та прийняття у зв`язку з цим рішення.

На думку позивача, відповідач вчиняє по відношенню до підприємства бездіяльність щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області, у зв`язку з чим позивач і звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до ст. 1 ч. 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвільна система у сфері господарської діяльності - сукупність урегульованих законодавством відносин, які виникають між дозвільними органами, адміністраторами та суб`єктами господарювання у зв`язку з видачею документів дозвільного характеру, переоформленням, анулюванням документів дозвільного характеру; дозвільні органи - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру; документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності; дозвільна (погоджувальна) процедура - сукупність дій, що здійснюються адміністраторами та дозвільними органами під час проведення погодження (розгляду), оформлення, надання висновків тощо, які передують отриманню документа дозвільного характеру.

Згідно ст. 4 зазначеного закону виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру; строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Відповідно до ст. 4-1 ч.ч. 1, 5-6 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України. Порядок видачі документів дозвільного характеру, внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань записів про переоформлення, анулювання документів дозвільного характеру визначається Кабінетом Міністрів України.

Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не передбачено законом.

Підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

У разі усунення суб`єктом господарювання причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, повторний розгляд документів здійснюється дозвільним органом у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня отримання відповідної заяви суб`єкта господарювання, документів, необхідних для видачі документа дозвільного характеру, і документів, які засвідчують усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом.

При повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови).

У разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі Порядок ). відповідно до п. 1 Порядку його дія поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до п. 8 Порядку без проведення аукціону дозвіл надається, зокрема, у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення. Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку. Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.

Відповідно до п. 9 Порядку надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з: відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення; Мінприроди - на всі види користування надрами. Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу. Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів. За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл. У разі ненадання Мінприроди погодження протягом 30-денного строку вважається, що надання дозволу ним погоджено. У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження надання дозволу відповідно до підпункту 16 пункту 8 цього Порядку не пізніше ніж через 30 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Судовими рішенням визнано протиправним та скасовано прийняте відповідачем рішення про відмову в наданні позивачу спеціального дозволу на користування надрами.

Після набрання судовим рішенням законної сили, позивач листом від 19.06.2017 звернувся до відповідача з заявою про повторний розгляд раніше поданої заяви від 22.07.2016.

Відповідно до повідомлення Держгеонадра на адвокатський запит, заява отримана відповідачем 27.06.2017.

Відповідач при повторному розгляді заяви про надання спеціального дозволу мав діяти в порядку та в спосіб, встановлений Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами та законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", зокрема щодо дотримання встановлених строків розгляду заяви, строків отримання погоджень та наслідків ненадання таких погоджень.

Проте, відповідачем не подано доказів розгляду заяви позивача у встановлені строки, а також прийняття рішення за заявою підприємства.

Згідно ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач як суб`єкт владних повноважень належними та допустимими доказами не довів правомірність оскаржуваної бездіяльності.

Доводи відповідача про втручання в його дискреційні повноваження, суд також вважає безпідставними, виходячи з наступного.

Наслідки пропуску встановленого законом строку для прийняття рішення встановлені законом і відповідач в такому випадку позбавлений можливості приймати рішення на свій розсуд.

Крім того, при повторному перегляді заяви відповідач не має можливості відмовити в її задоволенні з підстав, що не були ним зазначені в письмовому повідомленні.

Відмова у наданні дозволу відповідача визнана протиправною та скасована судовим рішенням.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав і свобод позивача.

Отже, застосування судом зазначеного способу захисту права не можливо вважати втручанням у дискреційні повноваження відповідача.

Наведене відповідає позиції, висловленій у постанові Верховного Суду у постанові від 22.03.2017 року по справі № 823/795/17.

На підставі викладеного, суд вважає необхідним позов задовольнити та зобов`язати Держгеонадра видати ТОВ "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області на строк 15 років.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений при подачі позову до суду (а.с. 11).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" до Державної служби геології та надр України про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати Державну службу геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031) видати Товариству з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок (код ЄДРПОУ 38867637) спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища в Сумському районі Сумської області.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Токарівський пісок (40007, м. Суми, вул. Харківська, 127, код ЄДРПОУ 38867637) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) судовий збір в сумі 2684,00 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114731711
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —480/7252/23

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні