Справа № 165/336/22
Провадження № 1-кс/165/1334/23
НОВОВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2023 року м. Нововолинськ
Слідчий суддя Нововолинського міського суду Волинської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Нововолинську клопотання старшого слідчого СВ ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_3 , яке погоджене начальником Нововолинського відділу Володимирської окружної прокуратури ОСОБА_4 , про надання тимчасового доступу до речей і документів у кримінальному провадженні №12021030520000613 від 20.11.2021 за ч.2 ст.191, ч.4 ст.191 КК України,-
встановив:
До суду надійшло клопотання старшого слідчого СВ ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_3 про надання тимчасового доступу до речей і документів.
В обґрунтування свого клопотання слідчий посилається на те, що слідчими слідчого відділення ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області проводиться досудове розслідування в об`єднаному кримінальному провадженні №12021030520000613 від 20.11.2021 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 191, ч.4 ст.191 КК України.
Слідчий зазначає, що під час проведення досудового розслідування встановлено, що в період часу з 12.09.2016 по 28.04.2021 в с.Литовеж, Литовезької ОТГ, Володимир-Волинського району, невстановлена досудовим розслідуванням службова особа, ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 », на підставі договорів про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, будучи наділеною повноваженнями щодо забезпечення зберігання довірених їй підприємством матеріальних цінностей на дільниці « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та дільниці « ІНФОРМАЦІЯ_3 », зловживаючи своїм службовим становищем, здійснила розтрату матеріальних цінностей Державного підприємства (рештаки, ланцюги, редуктори, обмотки електродвигунів, тощо), перелік та сума яких встановлюється.
По вказаному факту слідчими СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) 20.11.2021 було внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.191 КК України.
Крім того встановлено, що до Нововолинського відділу Володимирської окружної прокуратури надійшло звернення народного депутата України про вчинення посадовими особами Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 » розтрати коштів державного бюджету у період з 01.03.2022 по 31.12.2022, вчиненої, в умовах воєнного стану, котрий введений Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та затверджений Законом України № 2102-IX від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб Указом Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджений Законом України № 2119- IX від 15.03.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 р. «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» та Законом України № 2212-IX від 21.04.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента України №341/2022 від 17.05.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджений Законом України № 2263-IX від 22.05.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Указом Президента України №573/2022 від 12.08.2022, який затверджений Законом України №2500-ІХ від 15.08.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 год. 30 хв. 23.08.2022 року строком на 90 діб, Указом Президента України №757/2022 від 07.11.2022, який затверджений Законом України №2738-ІХ від 16.11.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 год. 30 хв. 21.11.2022 року строком на 90 діб.
По вказаному факту прокурором 16.02.2023 було внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
30.06.2023 начальником Нововолинського відділу Володимирської окружної матеріали досудових розслідувань у кримінальних провадженнях №12021030520000613 від 20.11.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України та №42023032060000016 від 16.02.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України - об`єднано в одне провадження, якому присвоєно номер №12021030520000613.
Також зазначає, що під час проведення досудового розслідування встановлено, що згідно наказу Міністерства енергетики від 20.09.2020 №320 «Про позаплановий внутрішній аудит діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року» на Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), розташованому за адресою: АДРЕСА_1 аудиторською групою ІНФОРМАЦІЯ_4 був проведений позаплановий внутрішній аудит оцінки діяльності даного підприємства за період з 01.03.2021 по звітний період 2022 року за результатами якого було складено звіт №03-22, під час проведення якого було виявлено ряд порушень, що містять ознаки злочинів.
Зокрема, згідно висновків членів аудиторської групи встановлено, що в 2022 році підприємством здійснені безпідставні витрати на суму 347,9 тис. грн на утримання понадпланової чисельності працівників інших підрозділів у кількості 4 осіб, в тому числі бюджетних коштів - 260,9 тис. гривень.
Крім того, протягом березня-липня 2022 року в порушення частини 6 ст. 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136, була нарахована доплата за роботу у святкові та вихідні дні на загальну суму 930,0 тис. грн, в тому числі за рахунок бюджетних коштів - 697,5 тис. грн, чим також порушено ст. 94 КЗпП, ст. 15 Закону України «Про працю» від 24.03.1995 №108/95-ВР.
Слідчий вказує, що сам звіт №03-22 «за результатами позапланового внутрішнього аудиту діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року», а також документи у додатках до вказаного звіту, на які зроблені посилання у ньому, наряду із іншими доказами у кримінальному провадженні можуть мати доказове значення слідчим суддею Нововолинського міського суду Волинської області 07.03.2023 постановлено ухвали, про надання слідчому тимчасового доступу до звіту №03-22 «за результатами позапланового внутрішнього аудиту діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року», а також документів у додатках до вказаного звіту, на які у ньому зроблені посилання, які знаходяться у ІНФОРМАЦІЯ_4 , розташованому за адресою АДРЕСА_2 , у Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою АДРЕСА_1 та у Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_5 » за адресою АДРЕСА_3 , з можливістю вилучення (виїмки) їх завірених копій.
В подальшому, на виконання ухвали слідчого судді Нововолинського міського суду, слідчим у кримінальному провадженні 14.03.2023 здійснено тимчасовий доступ до оригіналів документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_4 , розташованому за адресою АДРЕСА_2 , а сааме вилучено завірені копії наказу ІНФОРМАЦІЯ_4 від 20.09.2020 №320 «Про позаплановий внутрішній аудит діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року», звіту №03-22 «за результатами позапланового внутрішнього аудиту діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року», а також документів у додатках до вказаного звіту, на які у ньому зроблені посилання.
Також, 01.03.2023 начальнику ІНФОРМАЦІЯ_6 скеровано лист про виділення спеціаліста для проведення огляду та перевірки документів по окремих питаннях фінансово-господарської діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 », в ході якої необхідно встановити чи підтверджуються документально неефективні (додаткові) витрати, недоотримані доходи, нестача, лишки, ризик додаткових витрат, завищення доходів ДП за результатами позапланового внутрішнього аудиту діяльності ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.03.2021 по завершений звітний період 2022 року», викладених у звіті №03-22 та дослідити інші питання, необхідність у яких виникне в ході проведення зазначеної перевірки.
За результатами розгляду листа слідчого, 03.03.2023 з ІНФОРМАЦІЯ_6 надійшло повідомлення про можливість виділення спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами для дослідження питань в межах компетенції органів державного фінансового контролю в Україні, в порядку ст.71 КПК України.
Одночасно ІНФОРМАЦІЯ_6 повідомлено, що за зверненням народного депутата України ОСОБА_5 у ІІ кварталі 2023 року заплановано проведення планової ревізії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » під час якої будуть враховані усі порушенні питання.
Також вказує, що 15.09.2023 року спеціалістами ІНФОРМАЦІЯ_7 складено Акт №130305-27/06 планової ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 01.05.2021 по 30.06.2023, в ході якої виявлено ряд порушень, які призвели до настання збитків, зокрема встановлено, що відповідно до Плану використання бюджетних коштів на 2021 рік, який затверджений із змінами 28.12.2021 в.о. директора Підприємства ОСОБА_6 та погодженим з ІНФОРМАЦІЯ_4 , з відповідними змінами та доповненнями згідно довідок до плану використання бюджетних коштів, по КПКВК 2401070 «Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств» (КЕКВ 2610) передбачено видатків за рахунок коштів загального фонду на суму 70 135,00 тис.грн, в тому числі на оплату праці працівників -37 872,9 тис.грн, нарахування на оплату праці - 8 332,1 тис.грн;на електроенергію 19 020,0 тис.грн, послуги автотранспорту (перевезення працівників) - 1 499,0 тис.грн, послуги по регламентних та ревізійно-налагоджувальних роботах - 1 440,0 тис.грн, послуги з комплексу робіт з програмного забезпечення - 72,0 тис.грн, послуги воєнізованої гірничорятувальної служби - 152,0 тис.грн, військовий збір - 419,8 тис.грн, та витрати на скорочення та звільнення працівників - 1328,0 тис.гривень.
Відповідно до Плану використання бюджетних коштів на 2022 рік, який затверджений із змінами 24.11.2022 в.о. директора Підприємства ОСОБА_6 та погодженим з ІНФОРМАЦІЯ_4 , з відповідними змінами та доповненнями згідно довідок до плану використання бюджетних коштів, по КПКВК 2401070 «Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств» (КЕКВ 2610) передбачено видатків за рахунок коштів загального фонду на суму 103 878,52 тис.грн, в тому числі на оплату праці працівників -48 159,0 тис.грн, нарахування на оплату праці - 10 595,0 тис.грн; на електроенергію 38 008,52 тис.грн, матеріали, обладнання та інвентар - 910,0 тис.грн, послуги автотранспорту (перевезення працівників) - 2 526,0 тис.грн, послуги по регламентних та ревізійно-налагоджувальних роботах - 164,0 тис.грн, розробка проекту ліквідації шахти - 3 200,0 тис.грн, послуги з комплексу робіт з програмного забезпечення - 213,0 тис.грн, послуги воєнізованої гірничо-рятувальної служби - 55,0 тис.грн, медичний огляд - 48,0 тис.гривень.
Відповідно до Плану використання бюджетних коштів на 2023 рік, який затверджений 14.03.2023 в.о. директора Підприємства ОСОБА_6 та погодженим з ІНФОРМАЦІЯ_4 , з відповідними змінами та доповненнями згідно довідок до плану використання бюджетних коштів, по КПКВК 2401070 «Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств» (КЕКВ 2610) передбачено видатків за рахунок коштів загального фонду на суму 114 282,1 тис.грн, в тому числі на оплату праці працівників -44 651,0 тис.грн, нарахування на оплату праці --9 823,0 тис.грн; на електроенергію 43 129,0 тис.грн, матеріали, обладнання та інвентар - 6 450,7 тис.грн, послуги автотранспорту (перевезення працівників) - 4 041,0 тис.грн, послуги по регламентних та ревізійно-налагоджувальних роботах - 550,0 тис.грн, розробка проекту ліквідації шахти - 4 100,0 тис.грн, послуги з комплексу робіт з програмного забезпечення - 282,0 тис.грн, послуги воєнізованої гірничо-рятувальної служби - 200,0 тис.грн, послуги з медогляду -271,0 тис.грн, податки - 284,4 тис.грн, та витрати на скорочення та звільнення працівників - 500,0 тис.гривень.
За рахунок бюджетних коштів проводилась оплата ФОП ОСОБА_7 за послуги з комплексу робіт з програмного забезпечення відповідно до укладених договорів. Впродовж травня-грудня 2021 року, 2022 року та січня-червня 2023 року за рахунок бюджетних коштів проведено таких виплат на загальну суму 345 236,00 грн, в тому числі за травень-грудень 2021 року - 72 000,0 грн, 2022 рік - 212 212,0 грн, та за січень-травень 2023 року - 61 024,00 гривень.
Слідчий зазначає, що між ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та ФОП ОСОБА_7 укладено договір закупівлі від 14.01.2022 року №10 про надання консультаційних послуг з. питань програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку виконання комплексу робіт по супроводу і доопрацюванню програмних засобів: «Заробітна плата»,«Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей».
Також відповідно до договору від 21.03.2022 року №126 укладеного між ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та ФОП ОСОБА_7 та додаткової угоди до даного договору від 15.12.2022 року про надання консультаційних послуг з питань програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку виконання комплексу робіт по супроводу і доопрацюванню програмних засобів: «Заробітна плата», «Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей».
Відповідно до договору №143 від 17.04.2023 року укладеного між ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та ФОП ОСОБА_7 про надання консультаційних послуг з питань програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку виконання комплексу робіт по супроводу і доопрацюванню програмних засобів: «Заробітна плата»,«Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей».
В актах наданих послуг із супроводу та доопрацювання вказаних програмних засобів відображено інформацію про надання послуг, проте в ході огляду комп`ютерної техніки інформації, щодо надання вказаних послуг не встановлено.
Загальна сума договору закупівлі від 14.01.2022 року №10 становить 45 000,0 гривень. Всього за даним договором надано послуг, відповідно до актів наданих послуг, на суму 45 000,0 гривень.
Сума договору закупівлі від 21.03.2022 року №126 становить 135 000,0 гривень (із державного бюджету 134 576,0 грн, за рахунок власних коштів -424,0 грн.). Всього за даним договором надано послуг, відповідно до актів наданих послуг, на суму 135 000,0 гривень.
Загальна сума договору №143 від 17.04.2023 року становить 180 000,0 гривень. Всього за даним договором надано послуг за квітень-червень 2023 року на суму 60 000,0 гривень.
Тобто в порушення ст. 193 Господарського кодексу України п.1 ст.629 Цивільного кодексу України, п.1 ст.3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996, п. 1.1 договорів від 14.01.2022 року №10, від 21.03.2022 року №126 та від 17.04.2023 року №143 проведено оплату послуг по комплексу робіт з програмного забезпечення с сумі 240 000,0 грн, яке фактично не надавалось.
Вказане порушення призвело до незаконних видатків (збитків) на загальну суму 240 000,0 грн (2022 рік - 180 000,0 грн, 2023 рік - 60 000,0 грн).
Слідчий вважає, що оскільки договори укладені між ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та ФОП ОСОБА_7 про надання консультаційних послуг з питань програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку виконання комплексу робіт по супроводу і доопрацюванню програмних засобів: «Заробітна плата»,«Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей»; носії встановленого програмного забезпечення (комп`ютери, жорсткі диски); акти приймання-передачі наданих ФОП ОСОБА_7 послуг ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та актів взаєморозрахунків складених впродовж 2022-2023 років; відомостей щодо проведення оплати ФОП ОСОБА_7 за надані послуги (платіжні доручення, накладні, тощо),які знаходяться у Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , можуть мати важливе значення для з`ясування обставин вчинення кримінального правопорушення та у подальшому можуть бути визнані речовими доказами у даному кримінальному провадженні, а їх вилучення для кримінального провадження буде мати доказове значення, тому виникла необхідність здійснити огляд та вилучення (виїмку) вказаних документів у тому числі і самого програмного забезпечення та комп`ютерного обладнання на якому воно встановлене, шляхом виготовлення їх копій на жорсткі диски, забезпечивши таким чином виконання завдань кримінального провадження щодо швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
У судове засідання слідчий не з`явився, у клопотанні просить суд проводити розгляд справи за його відсутності, клопотання підтримав, просить його задоволити з підстав, викладених у ньому.
Статтею 159 КПК України визначено, що тимчасовий доступ до документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Згідно зі ст.160 КПК України слідчий має право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування із клопотанням за погодженням з прокурором про тимчасовий доступ до документів, зазначивши підстави та мотиви такого звернення.
Дослідивши матеріали клопотання, беручи до уваги вищевикладене та враховуючи, що у матеріалах кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що вказані документи мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, вважаю за необхідне клопотання задоволити.
Керуючись ст.ст. 40, 131, 132, 159-164, 172-173 КПК України, слідчий суддя,
ухвалив:
Надати дозвіл слідчим слідчої групи у даному кримінальному провадженні, а саме: старшому слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_3 , старшому слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_8 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_9 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_10 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_11 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_12 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_13 , старшому слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_14 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_15 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_16 , слідчому СВ ВП №1 (м.Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_17 або іншому слідчому чи працівнику оперативного підрозділу за їх дорученням та прокурору у даному кримінальному провадженні, на тимчасовий доступ до речей та документів з можливістю їх вилучення (виїмки), які перебувають у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) за адресою АДРЕСА_1 з можливістю вилучення (виїмки) їх копій, а саме:
-оригіналів договорів укладені між ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та ФОП ОСОБА_7 про надання консультаційних послуг з питань програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку виконання комплексу робіт по супроводу і доопрацюванню програмних засобів: «Заробітна плата»,«Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей» в період з 2021 року по 30.06.2023 року;
- носіїв встановленого програмного забезпечення (комп`ютери, жорсткі диски, сервери, тощо) та безпосередньо самого програмного забезпечення програмних засобів бухгалтерського обліку,програмних засобів: «Заробітна плата»,«Облік та аналіз основних засобів», «Облік та аналіз основних фондів», «Облік матеріальних цінностей» з можливістю вилучення (виїмки) їх копій на жорсткі диски;
- оригіналів актів приймання-передачі наданих ФОП ОСОБА_7 послуг ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та актів взаєморозрахунків складених впродовж з травня 2021 року по 30.06.2023 року;
- оригіналів відомостей щодо проведення оплати ФОП ОСОБА_7 за надані послуги (платіжні доручення, накладні, тощо) протягом 2021-2023 років.
Строк дії ухвали суду не може перевищувати двох місяців з дня її постановлення.
У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку, відповідно до ст.166 КПК України.
Ухвала в апеляційному порядку оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя підпис ОСОБА_18
Суд | Нововолинський міський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2023 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 114751309 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Нововолинський міський суд Волинської області
Ференс-Піжук О. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні