Герб України

Рішення від 08.11.2023 по справі 160/8440/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2023 року Справа № 160/8440/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу №160/8440/23 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «Європейська Солідарність», Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

24.04.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Політичної партії «Європейська Солідарність», Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, в якому позивач, з урахуванням уточнень від 08.09.2023 року, просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної партії «Європейська Солідарність» від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою»;

- зобов`язати Перещепинську міську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області прийняти постанову, якою відмовити у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» у зв`язку з прийняттям рішення Політичною партією «Європейська Солідарність» від 21.03.2023 року №3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.04.2023 року у справі № 160/8440/23 у відкритті провадження за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено, відповідно до п.1 ч.1 ст.170 КАС України, оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відмовляючи у відкритті провадження у справі суд зазначив, що оскільки політичні партії не наділені владними управлінськими функціями, не є суб`єктами владних повноважень в розумінні КАС України, коли як участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для віднесення спору до публічно-правового, що зазначено у постанові Великої Палати від 17.04.2018 у справі № 815/6956/15, а політична партія не здійснювала владних управлінських функції та не приймала управлінського рішення відносно позивачки, то цей спір не пов`язаний з відносинами виборчого процесу. Спірні правовідносини відносяться до внутрішньої статутної та внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцію, втручання у яку недопустимо, що зазначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.03.2021 року у справі №761/3540/20. Позовні вимоги свідчать про незгоду позивача із внутрішньо-організаційною діяльністю партії. Вирішення питань щодо відкликання депутатів належить до внутрішньо-організаційної діяльності та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішення якого не може бути перевірена в судовому порядку. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 12.03.2020 року у справі № 459/888/19. Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про відсутність підстав для відкриття провадження у справі.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.07.2023 року у справі № 160/8440/23 ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.04.2023 року у справі №160/8440/23 скасовано, справу №160/8440/23 направлено до Дніпропетровського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що спір у цій справі підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства, оскільки заявлений спір стосується формування складу органів місцевого самоврядування та предметом спору є рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що незалежно від того, чи порушене питання відноситься відповідно до статуту політичної партії до її внутрішньої діяльності або виключної компетенції, такий спір підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства. Суд першої інстанції дійшов помилкових висновків щодо непідсудності даної справи суду адміністративної юрисдикції, відповідно оскаржувана ухвала суду підлягає скасуванню, справа направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду.

25.08.2023 року справа №160/8440/23 надійшла до Дніпропетровського окружного адміністративного суду та передана на розгляд судді Дєєву М.В.

29.08.2023 року суддею Дєєвим М.В. заявлено заяву про самовідвід у розгляді справи №160/8440/23, в обґрунтування якої вказано, що під час вирішення питання про прийняття справи до розгляду суддею вже було прийнято судове рішення про відмову у відкритті провадження та вже сформовано думку щодо підсудності цього спору в ухвалі про відмову у відкритті провадження, у зв`язку з чим вказані обставини можуть викликати у заявника сумніви щодо неупередженості та об`єктивності головуючого судді.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.08.2023 року заяву судді про самовідвід у розгляді справи №160/8440/23 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «Європейська Солідарність», Дніпропетровської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність», Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, задоволено. Справу передано на повторний перерозподіл для визначення складу суду.

29.08.2023 року згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями передано на розгляд судді Ількову В.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 року позовну заяву позивача залишено без руху, з підстав передбачених положеннями ст.ст.160,161 КАС України.

08.09.2023 року позивачем усунуті недоліки позовної заяви, згідно ухвали суду від 04.09.2023 року. Долучено уточнений позов.

Ухвалою суду від 13.09.2023 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ст. 262 КАС України.

Також ухвалою суду від 13.09.2023 року витребувано у відповідача 1,2 додаткові докази по справі, а саме копії:

- рішення Політичної партії «Європейська Солідарність» від 21.03.2023 № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою»;

- всі інші наявні докази, що послугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення суті спору.

27.09.2023 року на електронну адресу суду та 29.09.2023 року до канцелярії суду відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву позивача. Долучені витребувані судом докази по справі.

У відповідності до приписів статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до вимог ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, рішення у цій справі приймається судом 08.11.2023 року, тобто у межах строку встановленого ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21.03.2023 року відбувся XIII черговий з`їзд Політичної партії «Європейська Солідарність» (сьомий етап) на якій було прийнято рішення від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Позивач вказує, що 06.04.2023 року на адресу Перещепинського міського голови прийшло повідомлення про те, що вона втратила депутатський мандат та виведена з депутатського корпусу Перещепинської міської ради.

Позивач вважає протиправним оскаржуване рішення політичної партії, оскільки з`їзд конференції, який відбувся 18.02.2022 року, скликаний всупереч вимогам абзацу другого частини дев`ятої статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», на цьому з`їзді протиправно прийнято пропозицію щодо відкликання позивача, як депутата міської ради за народною ініціативою, вважає викладені у пропозиції звинувачення безпідставними.

Вказує, що голова фракції ввів в оману учасників зборів Дніпропетровської територіальної організації ПП «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» про те, що позивач більше не є членом фракції.

Вказані обставини належно перевірено не було. На адресу Перещепинської міської ради з відповідними запитами не звертались.

Вищому керівному органу надали не перевірену належним чином інформацію, що в подальшому слугувало підставою прийняття неправомірного рішення.

Також, позивач посилається на те, що під час прийняття спірного рішення, була порушена процедура прийняття оскаржуваного рішення, адже нічим не підтверджено її виведення з фракції, що чітко регламентовано ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» та Регламентом Перещепинської міської ради.

Вказує, що саме вихід з фракції став в основу підстав прийняття оскаржуваного рішення Політичної партії «Європейська солідарність» від 21.03.2023 № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Правові підстави для дострокового припинення повноважень її. як депутата міської ради відсутні, оскільки вимогами частини 1 статті 5 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» унормовано, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності відповідних підстав, засвідчених офіційними документами, які відсутні при прийнятті оскаржуваного рішення.

Щодо невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборчої програми Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність», від якої позивача було обрано депутатом.

Позивач вказує, що в основу для прийняття зборами пропозиції про відкликання позивача, як депутата міської ради не зазначено жодного конкретного пункту, чи конкретної ситуації в чому саме проявляється невідповідність її практичної діяльності принципам та положенням передвиборчої програми. Не зазначено жодного підтверджуючого факту, що в свою чергу підтверджує їх відсутність.

Жодних уповноважуючих рішень на виконання певних дій ні від Політичної партії «Європейська Солідарність», ні від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» позивач не отримувала.

Таким чином, на думку позивача, правові підстави для дострокового припинення її повноважень як депутата міської ради відсутні.

Крім того, в протоколі VII Конференція Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 18.02.2022 року жодного конкретного пункту, чи конкретної ситуації в чому саме проявляється невідповідність її практичної діяльності принципам та положенням передвиборчої програми партії, що в свою чергу суперечить вимогам частини 1 статті 5 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», оскільки законом унормовано, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності відповідних підстав, засвідчених офіційними документами.

Щодо рішення від 21 березня 2023 року № 3-ПД Політичної партії «Європейська Солідарність» «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

VII Конференція Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» відбулася 18.02.2022 року, а XIII черговий з`їзді Політичної партії «Європейська Солідарність» відбувся 21.03.2023 року більш, ніж через рік без-будь якого попередження її, як депутата місцевої ради всупереч частині 1 статті 48 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», яка передбачає те, що депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Позивач вказує, що депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання (абзац четвертий частини першої статті 48 Закону №93-ІV).

Положеннями статті 48 Закону №93-ІV депутату місцевої ради гарантується право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення. Крім того, депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян, а також звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Надання законом вищому керівному органу політичної партії (виборчого блоку політичних партій) права припинення повноважень депутата місцевої ради означає делегування йому (вищому керівному органу партії) владної управлінської функції.

Таким чином, на думку позивача, відповідачем 1 не було дотримано порядок та умови щодо прийняття рішення про її відкликання за народною ініціативою.

Враховуючи наведені обставини, позивач звернулась до суду за захистом своїх порушених прав.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА 1

Відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву позивача, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Щодо правомірності Рішення № 3-ПД та відсутності підстав для задоволення позовних вимог, вказують про таке.

Положенням частини дев`ятої статті 38 Закону № 93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

При цьому, вказаним Законом не передбачено можливості оскарження рішення зборів (конференції) про внесення пропозиції щодо відкликання депутата в порядку адміністративного судочинства.

Вказують, що абзацом другим частини дев`ятої статті 38 Закону №93-ІV встановлено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Згідно абзацу першого підпункту 4.2.9 Статуту Політичної партії «Європейська Солідарність» вищим керівним органом територіальної організації Партії є Збори (Конференція).

Збори (Конференція )територіальної організації Партії скликаються Радою територіальної організації Партії за необхідності, але не рідше одного разу на два роки.

Конференція територіальної організації Партії є повноважною за умови присутності на ній більше половини від загальної кількості обраних на неї делегатів. Норму представництва на Конференцію територіальної організації Партії встановлює орган, яким її скликано. Рішення Конференції територіальної організації Партії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх делегатів.

Рішення Зборів (Конференції) оформлюються протоколом, який підписується головуючим та секретарем, обраними на Зборах (Конференції). Крім того, за необхідності рішення Зборів (Конференційї) з певного питання порядку денного може оформлятися окремим документом, який підписується Головою територіальної організації Партії.

Другий етап VII Конференції Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» ( далі- VII Конференція), на якій було прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання позивача, було скликано на підставі рішення Ради ДТО ПП «ЄС» від 11.02.2022 року.

Радою на підставі підпункту 4.2.14 Статуту було визначено норму представництва від міських та районних організацій Партії на VII Конференцію, загальна кількість яких склала 54 делегати.

Цим рішенням Ради також було визначено дату, місце та час проведення VII Конференції, зокрема: м. Дніпро, вул. Криворізька, буд. 2, прим.33 о 12 год. 00 хвилин.

ДТО ПП «ЄС» на виконання вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 38 Закону №93-IV, щодо повідомлення медіа, на власному веб-сайті було розміщено інформацію про дату, час і місце проведення VII Конференції на якому буде розглядатись питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, а також Порядок акредитації представників засобів масової інформації на VII Конференції.

Вказують, що ДТО ПП «ЄС» додатково було направлено повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою до Приватного підприємства «Інформаційне агентство «Оперативна служба новин».

Таким чином, вважають, що посилання позивача на те, що ДТО ПП «ЄС» під час скликання VII Конференції від 18.02.2022 року було порушено порядок та вимоги частини дев`ятої статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є необґрунтованими та безпідставними.

Також, вважаємо доводи позивача щодо незаконності та безпідставності виключення її з фракції ПП «ЄС» у Перещепинській міській раді є необґрунтованими, з огляду на таке.

Згідно зі статтею 116 Регламенту Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, затвердженого рішенням міської ради №4-2/VІІІ від 14.12.2020, порядок роботи депутатської фракції, умови вступу і виходу депутатів з фракції визначається самою депутатською фракцією.

21 січня 2021 року Перещепинському міському голові було направлено повідомлення про сформування депутатської фракції ПП «ЄС» у Перещепинській міській раді у складі 3 депутатів, а саме: ОСОБА_2 - керівник фракції; ОСОБА_3 - член фракції; ОСОБА_1 - член фракції.

У зв`язку з невиконанням позивачем вимог підпункту 3.19 Статуту ПП «ЄС», а саме, позивач не працювала в складі депутатської фракції, створеної за участі депутатів, обраних від організації Партії, не брала активну участь у діяльності Партії та не сприяла зміцненню її авторитету, а також не виконувала рішення статутних органів організації Партії, що як наслідок призвело до невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої її обрано депутатом та програмі політичної партії, керівником фракції Селіховим П.І.

16.02.2022 року було направлено Перещепинському міському голові повідомлення про виключення депутата- Шестопалової В.В. з фракції ПП «ЄС» у Перещепинській міській раді.

Повідомлення про зміни в складі фракції згідно зі статтею 119 Регламенту Перещепинської міської ради відноситься до повноважень головуючого під час пленарного засідання.

Враховуючи зазначене, а також те, що позивачем не виконувались вимоги Статуту Партії, вважають, що дії по виключенню позивача з фракції правомірними, оскільки їх діяльність не відповідала меті утворення фракції, а саме політичній спрямованості Партії.

Також, вказують, що позивачем станом на час подання цього відзиву не вжито жодних заходів щодо оскарження рішення про виключення її з фракції, а також не вчинено дій щодо поновлення її членства у фракції.

Отже, вважають, що VII Конференція Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» (другий етап) на якій розглядалося питання про внесення на розгляд З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність» пропозиції щодо відкликання депутата Перещепинської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою є повноважною приймати відповідні рішення, що відображено у витягу з протоколу VII Конференції від 18.02.2022 року.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача за народною ініціативою прийнято достатньою кількістю голосами за присутніх на VII Конференції, що відповідає положенням ч. 9 ст. 38 Закону № 93-ІV та є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону № 2365-ІІІ, Статуту ПП «ЄС» віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції політичної партії, та законність такого рішення не може бути перевірена в судовому порядку взагалі (Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 27.06.2023 року у справі №380/16146/22).

Згідно з підпунктами 6.1.1,6.1.3 та 6.1.8 Статуту Політичної партії «Європейська Солідарність» З`їзд Партії є її вищим керівним органом і може розглянути та прийняти рішення з будь-якого питання діяльності Партії.

21 березня 2023 року на XIII черговому З`їзді Політичної партії «Європейська Солідарність», відповідно до частини сьомої та восьмої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та підпунктів 6.1.1,6.1.3,6.1.8 Статуту Партії розглянуто звернення VII Конференції Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 18.02.2022 року щодо відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 та прийнято рішення від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Відповідач вказує, що прийнявши пропозицію VII Конференції ДТО ПП «ЄС», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 18.02.2022 року, підставами прийняття якого визначені як припинення членства депутата місцевої ради у фракції, так і невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, та програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано, що передбачено пунктами 3, 5 частини першої статті 37 Закону № 93-IV.

Відповідач також вказує, що ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» визначені гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання і нею не передбачено права на судове оскарження рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії рішення про внесення пропозиції вищому керівному органу партії щодо відкликання депутата місцевої ради, як і рішення вищого керівного органу політичної партії про таке відкликання. Не передбачено таких норм і іншими статтями розділу V Закону «Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою». Натомість передбачено можливість судового оскарження лише рішення, дії або бездіяльності виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (ст. 46 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»). Тобто, права депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання підлягають захисту в судовому порядку, але при оскарженні рішень, дії або бездіяльність виборчої комісії.

З метою недопущення порушення гарантій прав депутата, ДТО ПП «ЄС» направила позивачу відповідне повідомлення поштою за місцем проживання, а також нарочно для вручення повідомлення особисто.

Таким чином, відповідач вказує, що позивачу, згідно з абзацом третім частини першої статті 48 Закону № 93-ІV, було забезпечено право участі у VII Конференції ДТО ПП «ЄС» 18.02.2022 року, яким позивач скористалась, що відображено у витязі з протоколу VII Конференції від 18.02.2022 року.

Щодо доводів позивача про те, що її , як безпосередньо зацікавлену особу, не було поінформовано про проведення З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність, вказують про те, що позивач не була позбавлена можливості слідкувати за діяльністю ПП «ЄС», отримати інформацію про планування проведення 21.03.2023 року з`їзду Партії.

Проте, від позивача жодних заяв, намірів, побажань щодо участі в З`їзді ПП «ЄС» з приводу відкликання її з числа депутатів за народною ініціативою не надходило, а тому, вважають, що порушень з боку ПП «ЄС», в частині недотримання гарантій депутата, допущено не було.

Враховуючи наведені обставини, вважають, що рішення № 3-ПД є правомірним, оскільки воно прийнято з дотриманням визначеної законом процедури та за наявності правових підстав для відкликання позивача.

За таких умов, правові підстави для визнання протиправним та скасування рішення №3-ПД відсутні.

ІV. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА 2

Ухвалою суду від 13.09.2023 року відкрито провадження в цій адміністративній справі, та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, відповідно до ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ухвалою суду від 13.09.2023 року, відповідачу 2 було запропоновано надати відзив на позовну заяву позивача по справі №160/8440/23.

Відповідачем 2 отримано вказану вище ухвалу суду, що також підтверджується матеріалами справи.

Згідно із ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно положень ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач є належно повідомленим про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, суд встановив таке.

23 вересня 2020 року до Перещепинської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява та документи про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» на місцевих виборах депутатів Перещепинської міської ради 25 жовтня 2020 року, висунутих 19 вересня 2020 року на Конференції цієї організації партії.

Розглянувши зазначені документи, 28 вересня 2020 року Постановою Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області встановлено їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України.

Згідно з рішенням Перещепинської міської ради від 03.12.2020 року №1-1/VІІІ «Про початок повноважень депутатів Перещепинської міської ради» позивач вдруге була обрана до законодавчого органу місцевого самоврядування від Політичної партії «Європейська Солідарність» на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, де представляю інтереси виборців свого виборчого округу.

21 січня 2021 року Перещепинському міському голові було направлено повідомлення про сформування депутатської фракції ПП «ЄС» у Перещепинській міській раді у складі 3 депутатів, а саме: ОСОБА_2 - керівник фракції; ОСОБА_3 - член фракції; ОСОБА_1 - член фракції.

29 січня 2021 року відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та Регламенту Перещепинської міської ради затвердженого рішенням міської ради від 14.12.2020 року №4-2/VІІІ «Про затвердження Регламенту Перещепинської міської ради VIII скликання» була утворена фракція організації партії «Європейська Солідарність», яка налічує три депутати міської ради.

У подальшому, через неналежне виконання позивачем ОСОБА_1 , вимог підпункту 3.19 Статуту ПП «ЄС», керівником фракції ОСОБА_2 16.02.2022 року було направлено Перещепинському міському голові повідомлення про виключення депутата - ОСОБА_1 з фракції ПП «ЄС» у Перещепинській міській раді.

Встановлено, що таке повідомлення було направлено також і позивача, поштою за місцем її проживання, а також нарочно для вручення повідомлення особисто.

18.02.2022 року відбувся з`їзд VII Конференції Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність».

ДТО ПП «ЄС» на виконання вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 38 Закону №93-IV, про повідомлення медіа, на власному веб-сайті було розміщено інформацію про дату, час і місце проведення VII Конференції на якому буде розглядатись питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, а також Порядок акредитації представників засобів масової інформації на VII Конференції.

Також, ДТО ПП «ЄС» додатково було направлено повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою до Приватного підприємства «Інформаційне агентство «Оперативна служба новин».

Встановлено, та не заперечується учасниками справи, позивачу, згідно з абзацом третім частини першої статті 48 Закону № 93-ІV, було забезпечено право участі у VII Конференції ДТО ПП «ЄС» 18.02.2022 року, яким позивач скористалась, що також відображено у витязі з протоколу VII Конференції від 18.02.2022 року.

У ході якої була винесена пропозиція про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Отже, була проведена VII Конференція Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» (другий етап) на якій розглянуто питання про внесення на розгляд З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність» пропозиції щодо відкликання депутата Перещепинської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою ( протокол VII Конференції від 18.02.2022 року).

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача за народною ініціативою прийнято достатньою кількістю голосами за присутніх на VII Конференції.

21.03.2023 року відбувся XIII черговий з`їзд Політичної партії «Європейська Солідарність» (сьомий етап).

ПП «ЄС» було розміщено анонс щодо запланованого сьомого етапу XIII Чергового З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність», на якому планувалося розглянути звернення територіальних організацій Партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, у тому числі, ОСОБА_1 , депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, із зазначенням дати, часу та місця проведення з`їзду.

Зазначене повідомлення розміщене за також в мережі Інтернет за відповідним посиланням.

Отже, 21 березня 2023 року на XIII черговому З`їзді Політичної партії «Європейська Солідарність», відповідно до частини сьомої та восьмої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та підпунктів 6.1.1,6.1.3,6.1.8 Статуту Партії було розглянуто звернення VII Конференції Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 18.02.2022 року щодо відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 та прийнято відповідне рішення від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Таким чином, прийнявши пропозицію VII Конференції ДТО ПП «ЄС», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 18.02.2022 року, підставами прийняття якого визначені як припинення членства депутата місцевої ради у фракції, так і невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, та програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.

Позивач не погодившись із таким рішення Політичної партії «Європейська Солідарність» від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою» звернулась до суду із цим позовом про його скасування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд врахував такі обставини справи та положення чинного законодавства України.

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 року № 2365-III (далі Закон № 2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом (частина третя статті 3 Закону № 2365-III).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV (далі Закон № 93-IV) повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5 Закону № 93-IV).

Депутатські фракції місцевих рад формуються на партійній основі депутатами місцевих рад (крім депутатів сільських, селищних рад) (частина перша статті 27 Закону № 93-IV).

Депутати сільських та селищних рад на основі єдності поглядів або партійного членства можуть об`єднуватися у депутатські фракції місцевих рад. До складу депутатських фракцій можуть входити також позапартійні депутати сільської та селищної ради, які підтримують політичну спрямованість фракцій (частина друга статті 27 Закону № 93-IV).

Депутат місцевої ради може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції головуючий на пленарному засіданні відповідної місцевої ради інформує депутатів місцевої ради про реєстрацію такої депутатської фракції, її кількісний склад (частина четверта статті 27 Закону № 93-IV).

Інші питання створення та діяльності депутатських фракцій визначаються регламентом місцевої ради (частина шоста статті 27 Закону № 93-IV).

Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано розділом V Закону № 93-IV.

Відповідно до пунктів 3, 5 частини першої статті 37 Закону № 93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Згідно із частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу (частина дев`ята статті 38 Закону № 93-IV).

У триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом (частина друга статті 39 Закону № 93-IV).

Вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції (частина сьома статті 41 Закону № 93-IV).

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону № 93-IV).

Рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (стаття 46 Закону № 93-IV).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою (абзац третій частини першої статті 48 Закону № 93-IV).

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання (абзац четвертий частини першої статті 48 Закону № 93-IV).

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа (частина друга статті 48 Закону № 93-IV).

Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання (частина третя статті 48 Закону № 93-IV).

VІІ. ОЦІНКА СУДУ

Дослідивши докази по справі, судом встановлено, що заявлений спір стосується формування складу органів місцевого самоврядування та предметом спору є рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради, то незалежно від того, чи порушене питання відноситься відповідно до статуту політичної партії до її внутрішньої діяльності або виключної компетенції, такий спір підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Щодо рішення політичної партії про відкликання депутата.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам про скасування рішення політичної партії від 21.03.2023 року № 3-ПД, яким позивача відкликано як депутата міської ради за народною ініціативою, суд виходить із того, що підставою прийняття такого рішення є отримання рішення VII Конференції Дніпропетровської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» (другий етап) від 18.02.2022 року, яким вирішено внести на розгляд з`їзду політичної партії пропозицію щодо відкликання депутата Перещепинської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, у зв`язку з припиненням його членства у фракції політичної партії та невідповідністю практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми ДТО ПП «ЄС» від якої його обрано депутатом.

При цьому підставами для прийняття рішення конференції від 18.02.2022 року визначено не підтримання депутатом міської ради зв`язку з партією, не прийняття участі у партійній роботі, порушення статутних норм партії, систематичне голосування врозріз з рішенням керівника фракції, входження до складу більшості Перещепинської міської ради, порушення партійної дисципліни, непідтримання кандидатури керівника фракції ОСОБА_2 на посаду секретаря міської ради, тощо.

Слід вказати, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону № 2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом, що підтверджено у постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі №380/16146/22 (ЄДРСР 111820352).

Таким чином, доводи позивача, пов`язані із незгодою з рішенням конференції, не можуть слугувати підставою для задоволення позову.

Прийнявши пропозицію конференції ДТО ПП «ЄС», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 18.02.2022 року, підставами прийняття якого визначені як припинення членства депутата місцевої ради у фракції, так і невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, та програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано, що передбачено пунктами 3, 5 частини першої статті 37 Закону № 93-IV.

Надання керівними органами політичної партії оцінки відповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії та програмі політичної партії, прийняття або неприйняття пропозиції конференції від 18.02.2022 року належить до виключної компетенції таких органів відповідно до частини сьомої статті 41 Закону № 93-IV, та надання судом висновків щодо обґрунтованості такої оцінки не буде відповідати правилам частини третьої статті 3 Закону № 2365-III.

У цій категорії спорів суд перевіряє лише процедуру прийняття рішення.

Позивачу, згідно з абзацом третім частини першої статті 48 Закону № 93-IV, забезпечено право участі у конференції 18.02.2022 року, яким позивач скористався.

Вказані обставини підтверджені матеріалами справи.

Що стосується доводів позивача про непоінформованість про проведення з`їзду, суд зазначає, що у розглянутому випадку на політичну партію Законом № 93-IV не покладено обов`язок особистого інформування депутата про розгляд вищим керівним органом партії питання щодо дострокового припинення його повноважень як депутата місцевої ради.

При цьому, абзацом четвертим частини першої та частиною другою статті 48 Закону №93-IV передбачено право депутата місцевої ради бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, при прийнятті відповідного рішення, та право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян, використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.

Судом встановлено, що на офіційному сайті Політичної партії «Європейська солідарність» було розміщено оголошення про заплановане проведення З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність» 21.03.2023 року, на якому планується розглянути звернення територіальних організацій Партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, у тому числі, позивача, депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, із зазначенням часу та місця проведення з`їзду.

Таким чином, позивач не була позбавлений можливості слідкувати за діяльністю політичної партії, отримати інформацію про планування проведення 21.03.2023 року з`їзду політичної парті, та, за бажанням, прийняти участь у такому з`їзді.

Отже, саме позивач, будучи обізнаною про рішення конференції від 18.02.2022 року мала реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про проведення з`їзду, на якому розглядатиметься питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні пропозиції конференції.

З огляду на викладене, слід дійти до висновку, про відсутність правових підстав для задоволення позову у розглянутій частині.

Щодо зобов`язання відповідача 2 прийняти постанову, слід зазначити про таке.

Оскільки відсутні підстави для задоволення позову в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Політичної партії «Європейська Солідарність» від 21.03.2023 року № 3-ПД «Про відкликання депутата Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою», тому відповідно відсутні підстави для задоволення позовних вимог, звернутих до Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області щодо зобов`язання останньої прийняти постанову, якою слід відмовити у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність».

VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 242 КАС України судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Ухвалюючи це судове рішення, суд керується ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України»(п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права, яка проявляється в рівності всіх перед законом, цілях і засобах, що обираються для їх досягнення.

Справедливе застосування норм права - є передусім недискримінаційний підхід та неупередженість.

Положеннями частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про залишення позовної заяви ОСОБА_1 до Політичної партії «Європейська Солідарність», Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, без задоволення.

Щодо розподілу судових витрат.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, тому витрати на сплату судового збору покладаються на позивача, згідно положень ст. 139 КАС У

Керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Адміністративний позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «Європейська Солідарність», Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач 1: Політична партія «Європейська Солідарність» (01015, м.Київ, вул.Лаврська, 16, код ЄДРПОУ 21715714).

Відповідач 2: Перещепинська міська територіальна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м.Перещепине, вул. Шевченка, 43).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 08.11.2023 року.

Суддя В.В. Ільков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено10.11.2023
Номер документу114762260
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —160/8440/23

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 08.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні