Рішення
від 01.11.2023 по справі 521/6853/20
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Рішення

ІмЕНЕм УкрАїни

справа 521/6853/20

провадження № 2/521/107/23

01 листопада 2023 року м. Одеса

Малиновський районний суд міста Одеси в складі:

Головуючого судді Михайлюка О.А.,

при секретарі Жезняк Т.А.,

розглянувши в судовому засіданні в місті Одесі цивільну справу за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи: Державний реєстратор ЦНАП Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлія Валеріївна, приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Крицький Олександр Васильович, Державний реєстратор Комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Одеської області Махортов Ігор Олександрович, Одеська міська рада, Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності ОМР про скасування рішення про державну реєстрацію та визнання договору купівлі-продажу недійсним, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Представник Управління державногоархітектурно-будівельногоконтролю ОМР звернувся досуду зпозовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,треті особи:Державний реєстраторЦНАП Овідіопольськоїрайонної державноїадміністрації Одеськоїобласті МарущакЮлія Валеріївна,приватний нотаріусОдеського міськогонотаріального округуКрицький ОлександрВасильович,Державний реєстраторКомунального підприємства«Агенція державноїреєстрації» Одеськоїобласті МахортовІгор Олександрович,Одеська міськарада,Управління земельнихресурсів Департаментукомунальної власностіОМР проскасування рішенняпро державнуреєстрацію тавизнання договорукупівлі-продажунедійсним,зобов`язання вчинитипевні дії,посилаючись нате,що за результатами проведеної позапланової перевірки встановлено, що ОСОБА_1 наведено недостовірні дані в повідомлені про початок виконання будівельних робіт №ОД 061181701993 «Реконструкція нежитлового приміщення в існуючих габаритах, з надбудовою другого поверху за адресою: АДРЕСА_1 » стосовно підстави використання земельної ділянки, чим порушено п. 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 466 від 13.11.2011 року.

Позивач вказує, що замовником будівництва внесено недостовірні дані та, в подальшому, протиправно оформлено ОСОБА_1 на самочинно збудований об`єкт право власності за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з чим Управління державного архітектурно будівельного контролю Одеської міської ради вимушено звернутися до суду за захистом своїх прав у зв`язку із самочинним будівництвом на землях комунальної власності територіальної громади м. Одеси.

Позивач просить суд скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 30. 11.2016 року (індексний номер: 32632195); визнати договір купівлі-продажу від 06.12.2016 року № 2101, посвідчений приватним нотаріусом Крицьким О.В., яким ОСОБА_2 здійснив відчуження самочинно збудованого об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 63,3 кв.м ОСОБА_1 недійсним; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 06.12.2016 року (індексний номер: 32746469); скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.03.2019 року (індексний номер: 45895205); зобов`язати ОСОБА_1 за власний рахунок звільнити самовільно зайняту земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 шляхом знесення самочинно збудованого нежитлового приміщення, загальною площею 63,3 кв.м.

Представник позивача ОСОБА_3 в судове засідання з`явився, позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити у повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, з`явилася його представник ОСОБА_4 , просила суд відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.

Третя особа Державний реєстратор ЦНАП Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлія Валеріївна в судове засідання не з`явилася, про день, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.

Третя особа приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Крицький Олександр Васильович в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Третя особа Державний реєстратор Комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Одеської області Махортов Ігор Олександрович в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник третьої особи Одеської міської ради в судове засідання не з`явилася, про день, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.

Представник третьої особи Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності ОМР в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню з огляду на наступне.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №553 від 23.05.2011 року, на підставі наказу Управління №01-13/333ДАБК від 01.08.2019 року та звернення фізичної особи - ОСОБА_5 від 17.12.2019 року (вх. №01-10/559-ЗГ від 17.12.2019 року) та, на підставі направлення для проведення позапланового заходу № 002110 від 17.12.2019 року, позивачем ініційовано комісійне обстеження об`єкту за участю начальника відділу контролю та моніторингу за станом території району Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради - ОСОБА_6 та головним спеціалістом інспекційного відділу № 2 Управління Ташматової Н.Л. здійснено позапланову перевірку на об`єкті: реконструкція нежитлового приміщення в існуючих габаритах фундаменту, з надбудовою другого поверху за адресою: АДРЕСА_1 .

На час проведення позапланової перевірки та у відповідності до даних Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, наявні відомості стосовно повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) № ОД 061181701993 «Реконструкція нежитлового приміщення в існуючих габаритах фундаменту, з надбудовою другого поверху за адресою АДРЕСА_1 ».

Згідно з повідомленням про початок виконання будівельних робіт щодо о`бєктів що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС) № ОД 061181701993 на реконструкцію нежитлового приміщення в існуючих габаритах фундаменту, з надбудовою другого поверху, за адресою: Одеська область, м. Одеса, Малиновський район, Серединський сквер, 1: замовник - ОСОБА_1 ; вид будівництва - реконструкція; код об`єкта - 1220.9; технічний нагляд здійснює - ОСОБА_7 , кваліфікаційний сертифікат серія та номер: AT № 000452; проектна документація розроблена Державним підприємством «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЩЯ» (код ЄДРПОУ 0329083); головний інженер проекту - ОСОБА_8 , наказ ДП «ДНД та ПВІ «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» № б/н від 25.01.2018 року», кваліфікаційний сертифікат - сері АР № 002979; проектна документація затверджена замовником, ОСОБА_1 від 12.06.2018 року; експертиза проекту будівництва проведена - філія ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» в Одеській області, код ЄДРПОУ 35850107, експерт Лисенко Г.І., сертифікат АЕ 004401, позитивний експертний звіт № 16-0980-18 від 05.06.2018 року; відповідальною особою проектувальника, що здійснює авторський нагляд, визначено - ОСОБА_8 ; інформація про генерального підрядника - Аваков Р.Б., АДРЕСА_1 , паспорт серія та номер: НОМЕР_1 , виданий 17.01.2000 року Малиновським РВ ОМУ УМВС України в Одеській області, ІПН - НОМЕР_2 ; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-07/22, від 16.02.2018 року; земельна ділянка використовується для будівництва на підставі - не потребує згідно п. 7 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт Постанова КМУ від 13.04.2011 року № 466; загальна площа об`єкта відповідно до проектної документацїї-145,8 кв.м.; основні показники об`єкта загальна площа - 145,8 кв.м., основна площа - 112,6 кв.м., підсобна площа - 33,2 кв.м., будівельнй об`єм - 560,0 кв.м., поверховість -2; кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією - 100 тис. грн., у тому числі витрати на будівельні роботи - 100 тис. грн.

Відповідно до пункту 3.2, 321 ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», будівництво це нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт та технічне переоснащення об`єктів будівництва.

Реконструкція це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, в наслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об`єкту в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Згідно з п. 21 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №45 від 16.05.2011 року, проектна документація затверджується відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 560.

Відповідно до вимог п. 1 ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено,що уході проведенняпозапланової перевірки,посадовою особоюУправління державногоархітектурно-будівельногоконтролю ОМР встановлено, що у зазначеному повідомлені в частині наявності земельної ділянки зазначено, що відповідно до п. 7 Постанови № 466, відомості щодо земельної ділянки не зазначаються.

Проте, вказана інформація є помилковою та не відповідає приписам ч. 3 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідно до яких, містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; витяг із Державного земельного кадастру.

Таким чином, за результатами проведеної позапланової перевірки встановлено, що відповідачем наведено недостовірні дані в повідомлені про початок виконання будівельних робіт № ОД 061181701993 «Реконструкція нежитлового приміщення в існуючих габаритах, з надбудовою другого поверху за адресою: АДРЕСА_1 » стосовно підстави використання земельної ділянки, чим порушено п. 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 466 від 13.11.2011 року.

Відповідно доч.2ст.331ЦК України,право власностіна новостворененерухоме майно(житловібудинки,будівлі,споруди тощо)виникає змоменту завершеннябудівництва (створеннямайна). Якщодоговором абозаконом передбаченоприйняття нерухомогомайна доексплуатації,право власностівиникає змоменту йогоприйняття доексплуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Згідно із ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно з ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до ст. 376 ЦК України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

З викладеного, вбачається, що наявна підстава для встановлення факту незаконності проведених робіт та здійснення самочинного будівництва, в розумінні ст. 376 Цивільного кодексу України.

Управлінням державногоархітектурно-будівельногоконтролю ОМР відповідно до ч. 2 ст. 391 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та приписів Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 461 від 13 квітня 2011 року, керуючись пп. 2.2.1., п. 2.2. Положення про Управління № 3043-VII від 21.03.2018 року, на підставі акту, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 002110 від 27.12.2019 року, доповідної записки головного спеціаліста інспекційного відділу № 2 Ташматової Н.Л., наказом Управління № 01-13/500 ДАБК від 27.12.2019 року скасовано право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1) № ОД 061181701993.

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 17719971 від 28.11.2016 року первісний власник об`єкта, за адресою: АДРЕСА_1 - ОСОБА_2 на підставі договору купівлі - продаж, серія та номер: 1154, виданий 15.02.2007 року, довідки, серія та номер: 164-45 від 22.11.2016 року, видавник: ФОП ОСОБА_9 та технічного паспорту, серія та номер: від 22.11.2016 року, виданого ФОП ОСОБА_9 (індексний номер: 32632195 від 30.11.2016 року), державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлією Валеріївною внесено дані у вказаний реєстр.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 року, площа нежилого приміщення за адресою: АДРЕСА_1 складала 33,4 кв.м., а відповідно до технічного паспорту від 22.11.2016 року, загальна площа нежитлового приміщення збільшена та складає 63,3 кв.м.

Таким чином, судом встановлено, що площа нежилого приміщення за адресою: АДРЕСА_1 збільшена на підставі проведення поточної інвентаризації від 22.11.2016 року.

Відповідно до довідки вих № 194-45 від 22.11.2016 року, що виконано ФОП ОСОБА_9 , загальна площа нежилого приміщення складає 63,3 кв.м.

Так, з інформації зазначеної довідки, встановлено, що загальну площу збільшено на 29,9 кв.м за рахунок демонтажу перегородок, а також, за рахунок влаштування нових перегородок (без порущення капітальних стін), яке згідно з п. 3.2 «Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна», затвердженого наказом Державного комітета будівництва, архітектури та житлової політики № 127 від 24.05.2001 року не є самочинним будівництвом.

Відповідно до п. 3.2. Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України від 24.05.2001 року № 127, виявлені в установленому порядку самочинно збудовані будинки або прибудови до будинків, господарські будівлі (прибудови), торговельні, господарські кіоски та павільйони, металеві гаражі, підлягають технічній інвентаризації з уключенням їх у планові та інші матеріали. У разі самочинного будівництва на оригіналах інвентаризаційної справи, технічного паспорта і копіях планових матеріалів, що їх видають власникам, на вільному від записів місці, з лицьового боку проставляють штампи встановленого зразку.

Судом також встановлено, що в зазначеному технічному паспорті відсутній штамп про самочинне будівництво.

Відповідно до приписів п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з вимогами ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав є обов`зковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяжень підлягає внесенню до Державного реєстру речових прав.

Згідно з ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з вимогами п. 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127, передбачено що для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 2) технічний паспорт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).

Стосовно технічного паспорта, в якому вказана збільшена площа, а саме 63,3 кв.м, на підставі якого зареєстровано права власності за ОСОБА_2 на об`єкт, за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею - 63,3 кв.м, в даному випадку технічний паспорт слугує підставою реєстрації права власності на новозбудований об`єкт.

Разом з цим, технічний паспорт у відповідності до п. 1.2. Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої Наказом Держбуду України № 127 від 24.05.2001 року не може бути самостійною підставою виникнення права власності.

Враховуючи приписи законодавства, технічний паспорт може бути умовою державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна виключно у сукупності з іншими документами.

Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - реєстр), відсутня інформація щодо введення в експлуатацію об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_2 .

Враховуючи, що державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі.

Однак, у даному випадку, документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта - відсутній.

Таким чином, суд доходить до висновку, що державний реєстратор провів спірну державну реєстрацію права власності, не маючи правових підстав для цього, надавши самочинному об`єкту статусу об`єкту нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 63,3 кв.м. без документа, ОСОБА_2 здійснено самочинне будівництво нежитлового приміщення із збільшенням площі з 33,4 кв.м до 63,3 кв. м. на землях комунальної власності територіальної громади м. Одеси.

Враховуючи викладене, вбачається, що вказане нежитлове приміщення в розумінні статті 376 Цивільного кодексу України, є об`єктом самочинного будівництва, оскільки відомості про документи, які підтверджували наявність права власності на земельну ділянку, прийняття об`єкта до експлуатації або інші дозвільні документи відсутні та державним реєстратором не зазначено.

Державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлією Валеріївною проведено державну реєстрацію прав на нерухоме майно без наявності усіх необхідних документів, що надало змогу ОСОБА_2 з порушенням вимог чинного законодавства зареєструвати речові права на об`єкт нерухомості.

Судом також встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу № 2101 від 06.12.2016 року, який посвідчений приватним нотаріусом Крицьким О.В., ОСОБА_2 здійснив віджучення самочинно збудованого об`єкту, за адресою: АДРЕСА_1 ОСОБА_1 загальною площею 63,3 кв.м.

Відповідно до вказаного договору, зазначене нежитлове приміщення належить на праві приватної власності на підставі договору купівлі- продажу, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Крицькою Н.В. від 15.02.2007 року зареєстрованим за № 1154 та довідки, виданої експертом Заікіною Н.П. від 22.11.2016 року за вих. № 194-45. Право власності на зазначене нежитлове приміщення зареєстровано в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 17719971 від 28.11.2016 року.

Відповідно до статті 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Згідно з частиною п`ятою статті 203 ЦК України правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно з частиною першоюстатті 215 ЦК Українипідставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостоюстатті 203 цього Кодексу.

Відповідно до частин першої-п`ятоїстатті 203 ЦК Українизміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсним правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (дата створення інформаційної довідки 01.04.2020 року) приватним нотаріусом Крицьким Олександром Васильовичем зареєстровано право власності на спірний об`єкт за адресою: АДРЕСА_1 (індексний номер: 32746469 від 06.12.2016 року), що належить ОСОБА_1 на підставі договору купівлі - продажу, серія та номер: 2101, виданий 06.12.2016 року.

Аналізуючи вищевикладене, враховуючи, що самочинне будівництво не є об`єктом цивільного права, і відповідно, не може бути предметом цивільно- правового договору, суд доходить до висновку, що договір купівлі-продажу № 2101 від 06.12.2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 підлягає визнанню недійсним на підставі приписів ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України та, у зв`язку з цим, рішення приватного нотаріусу Крицького Олександра Васильовича від 06.12.2016 року (індексний номер рішення: 32746469) про державну реєстрацію права власності на об`єкт нежитлового приміщення, загальною площею 63,3 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 підлягає скасуванню.

Також судом встановлено, що відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (дата створення інформаційної довідки 01.04.2020 року) державним реєстратором Комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Махортовим Ігорем Олександровичем внесено зміни від 11.03.2019 року (індексний номер рішення: 45895205) нежитлове приміщення змінено на незавершене будівництво, готовність 75 %, загальна площа об`єкта - 63,3 кв.м на підставі договору купівлі- продажу від 06.12.2016 року № 2101, технічного паспорта від 05.03.2019 року, довідки щодо відсотку готовності об`єкту за № 99652 від 05.03.2019 року та повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 0611817012993 зареєстровано право приватної власності за ОСОБА_1 .

Відповідно до приписів ст. 271 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», для державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва подаються документи: документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом (у разі відсутності у Державному реєстрі прав зареєстрованого відповідного речового права на земельну ділянку); документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт (крім випадків, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів); документ, що містить опис об`єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об`єкта.

Вищевказане рішення про державну реєстрацію права власності прийнято на підставі договору купівлі-продажу № 2101 від 06.12.2016 року, яким відчужено об`єкт самочинного будівництва, який розташований на землях комунальної власності територіальної громади м. Одеси та, враховуючи, що Управлінням скасовано повідомлення про початок будівельних робіт № ОД 061181701993 по причині внесення недостовірних даних в частині відсутності відомостей щодо права власності на земельну ділянку, суд доходить до висновку, що вказана реєстрація підлягає скасуванню.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 83 Земельного кодексу України, у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної і державної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруду, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Відповідно до п. «а» ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватися у приватну власність, належать, зокрема, землі загального користування населених пунктів (майдани вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).

Частинами 1, 2 ст. 212 ЗК України передбачено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Відповідно до ч.2 ст.152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно з приписами п. «б» ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 376 Цивільного кодексу України, якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Відповідно до ч. 7 ст. 376 Цивільного кодексу України, у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов`язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.

На підставі вищевикладеного, суд доходить до висновку, що самовільно зайнята земельна ділянка ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , що відноситься до земель комунальної власності та належить територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради, має бути звільнена шляхом знесення об`єкта самочинного будівництва - незавершеного будівництва, готовність 75%, загальна площа - 63,3 кв.м власними силами ОСОБА_1 і за власний рахунок.

Відповідно до ст. ст. 76, 77 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

За ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жоден доказ не має для суду наперед встановленого значення. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин суд доходить висновку про задоволення позовних вимог Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи: Державний реєстратор ЦНАП Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлія Валеріївна, приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Крицький Олександр Васильович, Державний реєстратор Комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Одеської області Махортов Ігор Олександрович, Одеська міська рада, Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності ОМР про скасування рішення про державну реєстрацію та визнання договору купівлі-продажу недійсним, зобов`язання вчинити певні дії.

На підставі викладеного, керуючись ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст. 83, 152, 212 ЗК України, ст.ст. 182, 202, 203, 215, 216, 328, 331, 376, ЦК України, ст.ст. 10, 12, 76, 77, 89, 265, 354 ЦПК України, суд

вирішив:

Позов Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , треті особи: Державний реєстратор ЦНАП Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Марущак Юлія Валеріївна, приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Крицький Олександр Васильович, Державний реєстратор Комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Одеської області Махортов Ігор Олександрович, Одеська міська рада, Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності ОМР про скасування рішення про державну реєстрацію та визнання договору купівлі-продажу недійсним, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 30. 11.2016 року (індексний номер: 32632195).

Визнати договір купівлі-продажу від 06.12.2016 року № 2101, посвідчений приватним нотаріусом Крицьким О.В., яким ОСОБА_2 здійснив відчуження самочинно збудованого об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 63,3 кв.м ОСОБА_1 недійсним.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 06.12.2016 року (індексний номер: 32746469).

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.03.2019 року (індексний номер: 45895205).

Зобов`язати ОСОБА_1 за власний рахунок звільнити самовільно зайняту земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 шляхом знесення самочинно збудованого нежитлового приміщення, загальною площею 63,3 кв.м.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя: О.Михайлюк

01.11.23

СудМалиновський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено14.11.2023
Номер документу114842637
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —521/6853/20

Ухвала від 11.12.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 18.09.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 17.05.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 11.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 02.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 27.12.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 13.12.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Рішення від 01.11.2023

Цивільне

Малиновський районний суд м.Одеси

Михайлюк О. А.

Рішення від 01.11.2023

Цивільне

Малиновський районний суд м.Одеси

Михайлюк О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні